Tudósítás a 22. utcáról élőben: a környék lakói ismét véres leszámolásnak lehettek szemtanúi, mikoris Andre Francis, nevezett „Freeze” és kegyetlen társai tömegmészárlásba kezdtek a rivális bandák között. A helyzet kialakulásáért a pénzügyi gondokkal küszködő Eidos Interactive és bűntársa, az Avalanche Software okolható – részletes tudósításunknak a PlayZone hasábjai adnak helyet…
Kiragadott élőkép New York, Boston, vagy a többi nagy amerikai város fekete foltjainak nevezett, bűnözők uralta negyedeiből. A témát számtalan feldolgozásban láthattuk már (legutóbb pl. a Punisherben vagy a Dead to Rights-ban), most mégis új köntösben mutatkozik be az Eidos & Avalanche fúzió által. A 25 to Life kódnevű XXI. századi rémmesével valami olyan vírus közeleg az Xbox Live közösség felé, amely érdes, keménykötésű utcai harcokkal bolondítja magához a kontrollert ragadó játékosokat. A durva környezet akár tizenhat marcona egymásba fonódásának is terepet adhat, melyben a speciális rendfenntartó erők, valamint a brutális eszközeiről ismert, bandákba szerveződött bűnözők próbálják érvényesíteni a mellettük szóló érveket. Az élmény akár a PS2-es SOCOM-hoz, vagy a PC-s Counter Strike-hoz is hasonlítható lenne, ám a rosszfiúk vs. rendőri osztagok ilyen formában való tálalása minden bizonnyal újdonságként hat a TPS akciójátékok világában.
A program meglepően jól ötvözi a GTA-szerű „lövöldözök és bűnözöm” környezetét a fentebb említett produktumok játékélményével, amit egyszerű, ámde ide tökéletesen passzoló történet is körbefon. A szálak két fiatalember, Lester Williams és Andre „Freeze” Francis konfliktusából fakadnak. A helyi detektívek legjobbjaként ismert Williams hadnagy és a 22. utca D-Boys nevű fekete-formációjából képződőtt bűnbanda feje, Andre Francis véget nem érő háborújába vethetjük bele magunkat, ha az egyjátékos móduszt részesítjük előnyben. Freeze és társai erőszakos filozófiájával ugyan rettegésben tartják a környéket, ám nem sokáig: a huszonéves fiatalember legutóbbi üzleti ügyébe hiba csúszik, ráadásul alvezére, nevezett Calderon kétszeresen is keresztbe tesz a bandavezérnek, aki így vérbosszúval igyekszik megbüntetni a becsületén foltot ejtő nemkívánatos személyt. Mialatt a környék gengszterei rá vadásznak, fiát is mentenie kell, de az egyedül maradt Boss-ra időközben a Williams & Maria Mendoza rendőri duó is ráakaszkodik, így hát elszabadul a pokol és a félelem lesz úrrá a város utcáin.
A program két alternatívát is nyújt a leginkább tutorial szinten említhető sztorimódhoz: már az elején el kell döntened, hogy keménylegény bűnözőarc váljék belőled, vagy inkább a jófiúk sorát szeretnéd gyarapítani. A kalandok ebből fakadóan teljesen eltérő stílusú játékot követelnek majd meg: míg menő gengszterként illegális fegyvereket használhatsz, törhetsz-zúzhatsz, és keménylegényként tevékenykedhetsz, addig a másik oldalon bizonyos keretek közé szorítva kell előrelépned a ranglétrán. A sötétebbik oldalt (bűnözz fiam, de csak lazán és rossz emberhez méltóan) segíti a speciális karaktergenerálás is, amely lehetőséget ad arra, hogy saját magad által kreált rosszfiúd imázsát te alakítsd ki. Ehhez az egyes összecsapások, küldetések alatt járó tapasztalati pontok lesznek nélkülözhetetlenek, melyeket kivételesen nem a képesség-értékekre szórhatod, hanem a rólad kialakított képet terelheted pozitív, illetve negatív irányba.
Ezek jelenthetnek öltözködési, fegyverkezési, zenei irányzatú változtatásokat is, de a készítők olyan szinten bele engednek majd mászni az alakformálásba, hogy karakteredet akár tetkók tömkelegével is televarrhatod. Ökölvastag fux a nyakadban, baseball sapi a fejen, szemüveg lazán a homlokra csapva és kész a tökéletes gengszteralkat. Ezek természetesen a többjátékos összecsapások alkalmával is variálhatók lesznek, ám a lehetőségek tárházát teljesítményed szerint különböző felszerelésekkel (pl. új fegyverek) vagy képességekkel is bővítheted. A ranglétrán való feljebb lépkedésed nagyrészt ezektől a motívumoktól, na és persze a harcokban való helytállásod nagyságától függ majd. A fejlesztők rengeteg életből lopott ötlettel igyekszenek megteremteni a tökéletes helyszínt, amelyhez a zene is hozzájárul: így nem véletlen, hogy neves rapperek és szerzeményeik színezik az amúgyis graffitiktól, kukáktól, kocsiktól, kutyáktól és szögesdrótoktól hemzsegő gettó-területeket.
Ha a rendfenntartás rögös útját választod, némileg kötöttebb játékmódra kell számítanod. A fegyverek, ruházat és a szabályok szabványosabbak, ám ez nem jelenti azt, hogy nehezebb lenne a dolgod. Habár a gengszterek modernebb gyilokvetőket is használhatnak (pl. AK-47-eseket és egyéb módosított fegyvereket, mint pl. a fűrészelt csövű Shotgun), te szaktudásoddal a gyengébb felszereléssel is hasonló sikereket szerezhetsz: a tréningeknek köszönhetően jobbak a tájékozódási, célzási, helyezkedési és taktikai érzékeid, ami már elég lehet a sorsdöntő csapás kivitelezésére. Amíg pl. az ellenfél számára a tetoválások vagy az öltözék sokkal fontosabb az életben, neked a fizikai erőnléted jelenti mindezt. Ezek mellett speciális, csak a rendfenntartók számára elérhető tárgyakat és fegyvereket is használhatsz, mint a könnygáz, füstbombák, vagy különböző védőpáncélok, közöttük a Kevlar borítású védőpajzs. Ha megszánó típus vagy, vagy csak egyszerűen arra hajtasz, hogy a sokkal nehezebben viselhető börtönbüntetés terhét viselje az ellen, még kábító lövedékeket is használhatsz. Teljes egészében a játékosra lesz bízva, hogy milyen praktikákkal, és milyen stílusban igyekszik előrenyomulni az ügy felgöngyölítése érdekében.
A program igazi előnyét azonban mégis a Multiplayer adja: eme tekintetben kerekedik fölé igazán a hasonló cipőben járó programoknak. Habár az Eidos még nem véglegesítette a többjátékos módozatban a rendelkezésre álló térképek számát, kb. 18 helyszínnel számolhatunk. A normál multik között a DM és Capture the Flag is megtalálható lesz, ám ezek mondanivalóját az utcai harcok érzésével gyúrják majd össze. Ha ehhez hozzávesszük, hogy online klánokat létrehozva színes bandák sokasága csaphat egymással össze a Live!-on, puskaporos helyzeteknek nézünk elébe…
Technikai szemszögből nézve: már a tavalyi E3-on is látszott, hogy az ott bemutatott helyszínek részletes és realisztikus kidolgozásúak, amiket NPC-k sokaságának momentumai tesznek még életszerűbbé. A sikátorok fény-árnyék hatása, a szemét az utcák szélén, egy-egy kutya ugatása, a kemény rapzene és a mocsok általánosan tapasztalható jelei olyan frusztrált világot teremtenek, amely napjaink Amerikájában is jelen van. A részletesség az egységeken is megfigyelhető, pl. a rosszfiúk lazábbak, mozgásuk nem fegyelmezett, a fegyverrel sem bánnak valami ésszerűen, ami a célzáson is meglátszik. A rendőri egységekből árad a pontosság, taktikusan, fegyelmezetten, alakzatban támadnak, még a puskákat is megfelelő pozícióban tartják. Ha ez mellé egy jól megkonstruált intelligenciát is odagondolunk (az ellenfelek gondolkoznak, rejtőzködnek, ha meghallanak egy szirénaszót, csapatokba alakulva a helyszínre sietnek) nem ígérkezik rossznak a „25-től életfogytig” által kínált játékmenet.
Mindent egybevetve: a teljes fokú Xbox Live! támogatásnak, valamint az eddig nem tapasztalt élménynek (taktikai elemekkel vegyített utcai harc kategória) köszönhetően a pénzügyi gondjai miatt fulladozó Eidos egyik mentsvára lehet a júliusban érkező alkotás, mely nekik sok pénzt, nekünk játékosoknak pedig kellemes perceket szerezhet – még akkor is, ha a stílus képviselőiből annyi akad, mint égen a csillag…
Tudtad-e, hogy a laza öltözködési stílus az amerikai börtönökből származik? Mivel csak egyetlen méretű rabruhát gyártottak, ezért elég nagyot kellett készíteni, hogy a legvaskosabb elítéltre is passzoljon anélkül, hogy szétszakadna rajta. Ez megtetszett a fekete raboknak, és amikor szabadultak, továbbra is így öltözködtek.
Érdekességek: a zenei aláfestést olyan melódiák is tarkítják, mint a Public Enemy Black Steel int he Hour of Chaos szerzeménye, vagy 2Pac Ghetto Star slágere.