Amerika ismét végveszélyben van. Az elnök orgyilkosság áldozata lett, az országban eluralkodott a káosz. Mégis hogyan történhetett mindez?! Az energiahordozók kimerülésével, és a terrorizmus elharapódzásával még a világ legnagyobb szuperhatalma sem tudott megbirkózni, ránk vár tehát a nehéz feladat, hogy újra elhozzuk a békét…
Az alapjáték viszonylag sikeres fogadtatása után szerintem mindenkinek egyértelmű lehetett, hogy az Atari hamarosan egy újabb fejezettel gazdagítja a szériát. Mielőtt belemerülnénk a tippek és taktikai tanácsok tengerébe, azért gyorsan nézzük meg, milyen újdonságokat tartogat a High Treason című kiegészítő. Az első és legfontosabb elem egyértelműen a három kampány lesz, mindegyik frakció kapott egy új, izgalmas küldetéssorozatot (a kezdeti New York-i missziók után eljutunk Kubába, Mexikóba és Floridába is), ahol szépen lassan megismerkedünk az egyéb fejlesztésekkel is. Itt van rögtön a tengeri csaták lehetősége, ami nem csak mint egyszerű bónusz feature jelentkezik, hanem kifejezetten hangsúlyos szerepet kap a történet bizonyos missziói során. Egészen pontosan 10 vízi jármű kapott helyet a kiegészítőben, ezek között találhatunk sima cirkálókat, de tengeralattjárókat, anyahajókat és lopakodásra képes szerkezeteket is. A minél pontosabb szimuláció érdekében az Eugen Systems egy külön fizikai rész is fejlesztett, ami a rakéták, torpedók és egyéb fegyverek röppályáját, és – találat esetén – sebzését hivatott kiszámolni. Apró szépséghiba, hogy a víz megjelenítése botrányosan gyengére sikeredett, ami igencsak elszomorító lesz csata közben. A következő fontos pont a zsoldosoké lett, az egyszerű gyógyító táborrá alakítható helikopterektől kezdve a robbanó kamionokon át a lopakodó vadászbombázókkal bezárólag kilenc egységfajtát bérelhetünk fel, akik mindent megtesznek majd, hogy segítségünkre legyenek. Ezek a unitok tényleg nagyon erősre sikeredtek, viszont mélyen a zsebünkbe kell nyúlnunk, ha belőlük kívánunk összeállítani egy ütőképes csapatot, és még állandó, kisebb összegű fizetést is igényelnek (persze ha már nem kellenek, el is adhatjuk őket). Természetesen minden frakció egyéb újdonságokban is részesült, úgymint oldalanként 2-3 eddig nem látott egység, illetve számos fejlesztési lehetőség. Az amerikai hadsereg például mostantól használhat Stinger gyalogságot (vajon mennyibe kerülhetett ez a kollega úrnak? :)) és Kiowa helikoptereket, a Consortium lehetőségei SCUD kilövőkkel és rakétás egységgel bővültek, a Task Force Talon pedig aknafejlesztéseket és egy bombázó repülőt zsebelt be a már emlegetett vízi egységek mellé.
Hiába a számos újdonság, az Act of War: High Treason nem tudott kinőni az alapjáték által felállított burokból, és továbbra is csak egy jól megkomponált Command & Conquer klón maradt. A küldetések egy idő után már nem nyújtják azt a kihívást, mint eleinte, a szabadjáték pedig csak valódi ellenfelekkel szemben lesz igazán élvezetes. További nyavalygásra adhat okot a rendkívül pörgős iram, néha még fel sem fogtam, hogy elkezdődött a játék, mire a gép már porig rombolta a bázisomat. Persze azért rövid idő alatt meg lehet szokni a dolgot, de sajnos sok, egyébként ötletes fícsört nem lehet tökéletesen kihasználni a túl gyorsan zajló események miatt. Összességében tehát elmondható, hogy egy erős közepes alkotást tisztelhetünk cikkünk alanyában, ami azért minden stratégia-fanatikusnak bátran ajánlható kipróbálásra – most pedig következzék a vállalkozó kedvűeknek szánt tipp-csokrunk, amivel már bátran belekezdhettek a játékba!

Bázisépítés és védelem
Szabadjátékban, vagy olyan misszióknál, ahol lehetőség van rá, érdemes a lehető leggyorsabban felhúznunk kicsiny bázisunkat. Mivel a támadás a legtöbb esetben néhány perc múltán megkezdődik, először kiemelten ajánlott olyan épületeket készíteni, amelyekben harci egységek létrehozására is lehetőségünk nyílik. Ha mindent az alapoknál kezdünk, és rögtön vásárolunk is pár gyalogost és járművet, akkor nem lehet probléma visszaverni a kezdeti rohamokat. Persze megnyugodni azután sem szabad, a pokoli nehézség miatt csak akkor tudunk életben maradni, ha rengeteg egységet képzünk, és el is látjuk őket a hasznos fejlesztésekkel. A bázisvédelemnél törekedjünk arra, hogy bőven legyenek gyalogosok, illetve gyorsan mozgó járműveink, akikkel pillanatok alatt elsöpörhetjük a látótávolságon kívülről rakétákkal vagy aknavetővel kóstolgató ellenfeleket. Hasonló okok miatt kiemelten figyeljünk arra, hogy egységeinket semmiképpen se hagyjuk egy kupacban, mert akkor pillanatok alatt elsöpri őket egy erősebb, területre ható fegyverrel felszerelt unit. Amikor mi is elérjük az a szintet, hogy bevethetjük a brutálisabb darabokat, akkor szórjuk szét őket az épületek közt, így remekül, minden veszély nélkül leszedegethetik a külső védelmi vonal látókörébe érkezőket. Amint lehetőségünk adódik arra, hogy légiharcra alkalmas egységeket vásároljunk, rögtön spájzoljunk be belőlük egy adaggal. Persze légvédelemre a különféle fejlesztésekkel is alkalmassá tehetjük katonáinkat, a gyenge buggy-kból például nagyszerű repülőgép-gyilkos válik a felszerelt rakéták hatására. Oldalanként további speciális lehetőségek is nyílnak a védelem megszervezésére, nagy hasznunkra lehetnek például a kémdroidok és az aknák is, ám azt már mindenkinek magának kell kitapasztalnia, hogyan használhatja őket a legjobban a saját játékstílusában. Arra persze mindvégig fordítsunk kellő figyelmet, hogy birtokunkban legyen néhány pénztermelő épület!

A támadás
Előbb vagy utóbb elérünk arra a pontra is, amikor elég erősnek érezzük magunkat ahhoz, hogy elsöpörjük az ellenség főhadiszállását. Alapszabály, hogy a támadó seregünkben legyen kellő számú gyalogos, különös tekintettel a mesterlövészekre és a rakétásokra, rendelkezzünk gyors, gépfegyverrel felszerelt járművekkel, nehéztüzérséggel és légi egységekkel is. Ha nem akarjuk pillanatok alatt elveszteni a drága pénzen összevásárolt seregünket, akkor mindig használjunk valamilyen kevésbé értékes unitot felderítőként. Velük pompásan felmérhetjük, hogy milyen védelemmel rendelkezik az ellenség, és ennek megfelelően alakíthatjuk ki stratégiánkat. A tényleges támadás során a buggy-kkal és a hasonló szerepkörű járművekkel azonnal taroljuk le az aknavetős és a rakétás gyalogságot, a többiekkel pedig igyekezzünk szétkapni a nehéztüzérséget. Amennyire reakcióidőnk engedni, igyekezzünk használni a különleges képességeket is, a bombázókkal pedig gyorsan szórjuk meg a bázis túloldaláról kóstolgatókat. Ha sikerült legyilkolni az ellenséges egységeket, akkor hamarjában essünk neki az egységképző épületeinek, egy kis csapat pedig álljon készenlétben, ha időközben esetleg vásárolna néhány zsoldost, vagy bármilyen ütősebb unitot. Leírva talán nem is tűnik mindez túl bonyolultnak, ám higgyétek el, vért fogtok izzadni, mire sikerül majd megoldani egy-egy nehezebb küldetést, ami elsősorban annak köszönhető, hogy rá vagyunk kényszerítve az állandó kapkodásra.

Kommandós missziók
A kampánymód során gyakorta előfordul majd, hogy csupán egy kis csapattal rendelkezünk, és nem nyílik lehetőségünk erősítés vásárlására sem. Ebben az esetben az élet nagy kincs, igyekezzünk nullára redukálni veszteségeinket. Mindig csak apránként araszoljunk előre, ha vannak mesterlövészeink, akkor rendkívüli vérfürdőt rendezhetünk segítségükkel. Ilyenkor persze különösen nagy szerepet kapnak a hősök, akik önmaguk is képesek elbánni egy kisebb csapattal. A terroristák ellen küzdve fordítsunk rendkívüli figyelmet a robbanó teherautókra, amiket azonnal likvidáljunk, különben már tölthetjük is vissza a legutóbbi mentésünket.

Zsoldosok
Zsoldosokat mindhárom frakció ugyanabból az épületből bérelhet fel, és mint már említettem, meglehetősen komoly összegeket emészt fel szerződtetésük. Egy hatalmas előnyük azonban mindenképpen van: a csatatér bármelyik pontján bevethetőek egyetlen pillanat alatt. Ezért aztán két alaphelyzetben vehetjük a legjobban hasznukat: egy erős ellenséges támadás esetén a zsoldosokkal viszonylag könnyedén megfordíthatjuk a harc menetét, megmentve bázisunkat a biztos pusztulástól. Másfelől ha mi vezetünk offenzívát, és csak hajszálnyira vagyunk a rivális főhadiszállás lerombolásától, akkor egy kisebb csapat azonnali bevetésével megadhatjuk a kegyelemdöfést. Akárhogy is, a zsoldosok alkalmazása csak mértékkel ajánlott a zsíros áruk miatt, a bevetés után pedig rögtön szabaduljunk is meg tőlük!

Vízi csaták
Túl nagy újdonságokra a szárazföldi hadviseléshez képest senki ne számítson, de azért van néhány különleges taktika a tengeri csatákhoz is. Először is javaslom mindenkinek, hogy az éles bevetéseket megelőzően ismerkedjen meg alaposan a hajók és tengeralattjárók irányításával, mert mozgásuk meglehetősen körülményes, és hatékonyan manőverezni egyszerre csak egy-két darabbal tudunk. A csaták során különös szereppel bírnak az anyahajók, őket mindig tartsuk biztonságos távolságra a tűzvonaltól. A fedélzetükről indítható bombázókat elsősorban az ellenség legerősebb hajóinak kiiktatására használjuk, illetve nagy meglepetéseket okozhatunk velük a megközelíthetetlennek hitt, védtelen földi bázisok leamortizálásával is. A tengeralattjárókat és egyéb cirkálókat pedig bátran tartsuk az első fronton, ám ne tömörüljünk velük túlságosan egy kupacba, és nem árt, ha sikerül néhányukkal megkerülni a rivális védvonalat, hogy elpusztíthassuk a hátulról kóstolgató keményebb egységeket.

Nos uraim, a kiképzés ezennel véget ért, már készen állnak arra, hogy a legnehezebb szituációkat is sikerrel kezeljék!