Már két éve dolgoznak a Richard Burns Rally-n, ami nem titkoltan egy hatalmas űrt hivatott betölteni a ralijátékok között. SCi bácsiék gondoltak egyet és felfedezték a spanyolviaszt: elég az arcade romokból, raliszimulátort a népnek!
Mikor szerkesztőm közölte velem, hogy a RBR-ről kell írnom, én az internetet feltúrva, hős navigátorként kezdtem el kutatni a játék után, egészen a fejlesztés bejelentéséig visszamenőleg. Munkám gyümölcse az lett, hogy lépten, nyomon olyan nyilatkozatokba és interjúkba botlottam, amiben az SCi folyamatosan és kitartóan állította, hogy ők bizony a legek-legének szánják a játékot, a Colin McRae Rally és a Rallisport Challenge mehet kocsikázni. Gondoltam, milyen egészséges hozzáállás, ha ezt a fejlesztésre is kivetítik, akkor egy igen korrekt kis gyümölcsöt fogunk leszakítani a rali-ágról. Aztán eszembe jutott, hogy a történelem során nem egyszer estek már a túlzott önbizalom csapdájába meghatározó alakok. Az SCi vajon üres zsebekkel dicsekedik, vagy tényleg ott lapul a nyertes lottószelvény?
A Slusszkulcs
Nem kell megijedni, szándékos megtévesztésnek szántam a címet, ennyire nem részletes szerencsére a Richard Burns Rally. Habár fejben nem árt tisztázni néhány dolgot, mielőtt még beindítanánk azt a muzsikus, 300 lóerős motort. Ez nem egy arcade autós-stuff, hanem vérbeli szimuláció, ahol már a kocsi úton tartása is igen komoly erőfeszítéseket igényel, nemhogy a pályarekordok autózása, vagy a ralik megnyerése. Az az igazság, hogy el kell felejtenünk a teljes gázzal, végsebességgel való versenyzést, mert itt kivitelezhetetlen, és nem vezet eredményre. Továbbá nem vehetünk majd be 120 km/h-val egy derékszögű kanyart, és nem rángathatjuk jobbra-balra a kormányt. Akinek már van jogosítványa, az nagyjából tudhatja, mik egy autó határai, akiknek nincs, azok pedig rá fognak jönni. A RBR-ben először fejben kell megnyernünk a versenyt, majd utána maximális higgadtsággal, okosan megválasztva a sebességünket, végigautózni a versenypályán. Akár egyszerű is lehetne, nem?
Rally Suli
Az egyik legfontosabb dolog, amit csak tanácsolni tudok a sikeres versenyzéshez, az az, hogy mindenképpen menjetek végig a Rally Suli feladatain. Ez a játék egyik legjobban kidolgozott, és legfontosabb eleme. Richard Burns hangja okít majd minket a járgányok kezelésére, a lányok előtti villogástól, egészen a legdurvább pilóta trükkök sikeres kivitelezéséig. Első „feladatként” egy laza instrukciót követve mindössze annyi a dolgunk, hogy kocsikázzunk egyet a hatalmas, nyílt, és akadálymentes terepen, hogy megismerjük az autónk korlátait. Fokozatosan kapjuk majd az egyre nehezebb, és nehezebb feladatokat, ám legyünk óvatosak: miután végigjártuk a Rally Sulit, és minden teszten sikeresen átmentünk, még nem leszünk képesek a győzelemre. Ezek csak az alapok alapjai. Nem árt éles körülmények között tesztelni frissen szerzett tudásunkat (amennyiben minden feladatot Pefect értékeléssel abszolválunk, jutalmunk egy új, vezethető autó lesz)!
Quick Rally
Azt javaslom, hogy intézzünk egy gyors versenyt, ahol kicsit próbára tehetjük magunkat. A bőség zavara nem fog minket megkörnyékezni, annyi szent. Így, a játék elején minden országból egyetlen egy pályán versenyezhetünk, a jelenleg választható három autó bármelyikével. Teljesen mindegy, hol verjük fel a murvát, mivel he nem vagyunk vérbeli szimulátor fanok, jó eséllyel kötünk ki az első kanyar melletti árokban. Ezzel senkit sem akarok elkeseríteni, mindössze arra szeretnék rávilágítani, hogy gyakorolni kell. Sok energiát kell belefektetnünk, mire versenyképesek leszünk egy Rally bajnokságon. Fórumokon gyakran olvasni olyat, hogy valaki tíz perc játék után kijelentette, hogy “márpedig ez a legrosszabb rally konzolon”, majd rohant vissza a boltba, egyik kezében a blokkot, a másikban a DVD-t szorongatva. Ilyen rövid idő alatt nem lehet reális véleményt alkotni semmilyen játékról, nemhogy egy ilyen mélységekig merészkedő szimulátornál.
Kicsit elkalandoztam… Tehát az első komoly versenyünket több mint ajánlatos először 80-100 km/h-val végigkocogni. Ekkor – pályától függően – körülbelül egy, másfél perc hátrányunk lesz a legjobb pályaidőhöz képest. Mikor már úgy érezzük, hogy egész jól az úton tudjuk tartani a 300 lovas gépszörnyet, akkor gyorsíthatunk. A kulcsszó a fokozatosság. A „fokozatos gyorsulás” hadműveletet ne egyetlen pályán hajtsuk végre, mert a sebesség növekedésünk oka az is lehet, hogy betanultuk a pályát, így hamis képet kaphatunk vezetői képességünkről!
Rally Season
Természetesen, miután már elég tapasztalatot gyűjtöttünk össze, berepíthetjük magunkat a mélyvízbe. Itt válnak igazán értékessé azok a technikák, amiket idáig elsajátítottunk. Tudásunknak megfelelően, három nehézségi szint közül választhatunk. Rookie fokozaton ellenfeleink hozzánk hasonló, kezdő ralipilóták lesznek. Ők általában nem futnak túl jó időket, gyakran látogatják meg a pálya szélét, valamint rendszeresen követnek el balesethez vezető hibákat (első bajnokságunkra ezt a szintet célozzuk meg). Professional nehézségen képzett sofőrök ellen mérhetjük össze a tudásunkat, ők reális pályaidőket produkálnak, továbbá annyiszor hibáznak, és okoznak balesetet, mint a való világban. Ez egy átlagos bajnokságnak felel meg, mint amilyeneket a TV közvetítések alkalmával csodálhatunk meg. A legnehezebb, Champion fokozaton csak erős idegzetűek induljanak. Kimagasló pályaidők, valamint McRae, Sainz, Burns kaliberű versenyzők ellen kell helyt állnunk. Ezt a szintet csak az igazán elhivatottak célozzák meg, több tíz órányi gyakorlás után.
A másik fontos beállítási lehetőség, az autó törésének realisztikussága. Külsérelmi nyomok minden fokozaton láthatóak lesznek, ám a motorikus / elektromos sérülések kikapcsolhatók. Kezdő fejjel belementem az első bajnokságomba Realistic autósérüléssel. Mondanom sem kell, hogy egy darabig teljesen rendben robogtam a pályán, nem is voltam lemaradva túl sokkal, ám az első verseny felénél beleszálltam csúnya sebességgel egy fába. Amellett, hogy az autó rommá tört, még az útra visszatuszkoltak a nézők, de a motor már nem indult be többé. Ezzel szöges ellentétben, kikapcsolt sérülésnél csak törni fog az autónk, de motorhiba vagy hasonlók miatt egy versenyt sem kényszerülünk majd feladni. A szakaszok közti szervizidőt kellő odafigyeléssel használjuk, csak azt javíttassuk meg, ami nélkülözhetetlen a jó részidők eléréséhez. Egy leszakadt ajtó nem hátrány, legalább jön be egy kis friss levegő, ugyanakkor egy sérült váltó okozhat még kellemetlen perceket. Óvakodjunk a “Managers Advice” opciótól. Ez kiszámolja, mely fontos javításokat kell megcsinálni a hátralévő időben. Inkább saját magunk válogassuk össze ezeket, mert lehet, hogy számunkra jelentéktelen dolgokra is időt pazarol. Ami még nagyon fontos, hogy ne üssünk el egyetlen pályafelügyelőt, nézőt, vagy az úton keresztbe átszökellő szarvasbikát sem. Amellett, hogy nem néz ki jól az ajánlólevelünkben, még időt is vesztünk vele.
Richard Burns Challenge
Ha már lenyomtuk a bajnokságot minden nehézségi fokozaton, nekiállhatunk magával Richard Brunsszel versenyezni! Ehhez a módhoz nincs sok hozzáfűznivalóm, mivel csak jópofa extra a bajnokságokhoz. Mérettessétek meg magatokat a 2001-es év WRC bajnokával, győzzön a jobbik.
A játék egy vérbeli szimuláció, de érzésem szerint néha túlontúl realisztikus próbál lenni. A hardkór fanok egy jó kormánnyal talán még közepes nehézségűnek sem fogják találni, és nagyon nagyokat fognak szórakozni vele. Azonban a ralis játékok terén mainstreamebb beállítottságúak (köztük én is) jobban el fognak szórakozni egy inkább arcade beütésű versenyzővel, mint például a Rallisport Challenge 2. Ez viszont nem jelenti azt, hogy a RBR rossz játék lenne. Sőt. Kifejezetten jól sikerült, de csak egy szűkebb közönség fogja igazán értékelni. Szimulátor fanek: Kormányt elő!
Burns Mobile
Csakúgy, mint Batmannek, Richard Brunsnek is szüksége volt egy géptársra, aki sosem hagyta cserben a nehéz pillanatokban. 2001-ben, mikor megkeresték, Burns még a Subaru csapat tagja volt, így ezt a jószágot nézzük meg közelebbről. Az autó egy Subaru Impreza WRC, orrában egy soros, négyhengeres boxermotorral. 300 aszfaltszaggató lóerőt, és 590 Nm forgatónyomatékot képes kipréselni magából az 1994 köbcentis erőforrás, amelyről természetesen az édesen sziszegő turbófeltöltő sem hiányzik. A hatalmas teljesítményt egy hatsebességes félautomata váltón keresztül juttatja az utakra az négykerék-hajtású jármű. Mit sem érne ez az iszonyatos erő, ha nem lenne, ami megfékezze. Ebben nyújt segítséget (leírni is brutális) az elől 366, hátul, pedig 305mm-es tárcsafék. A kanyarstabilitás, és úttartás az állítható McPherson lengéscsillapítókkal lett maximalizálva. Ezeket elolvasva remélhetőleg mindenki kellő tisztelettel fog viselkedni a rallyautókkal a játékban, és vigyáz majd rájuk a derékszögű kanyarokban.