Szerénység. Leginkább ezzel a szóval lehetne jellemezni a Remedy csapatát. A Los Angeles-i E3 után kijelentették, hogy értetlenül álltak az előtt az érdeklődés előtt, melyet a kiállításon tapasztaltak, mindenki az ő játékukra volt kíváncsi. Pedig ha más nem is, akkor ők igazán tudhatnák, micsoda aduász van a kezükben. A látogatók túlnyomó többsége egyből a szívébe zárta, a szakma jelentős része pedig a show legjobbjának választotta az Alan Wake-et.

Nem egészen két héttel az E3 előtt robbant a bomba, amikor a Remedy, a Max Payne játékok mögött álló csapat bejelentette, hogy új játékon munkálkodnak. A sebtiben fellőtt honlap roppant ízléses, ámde meglehetősen hiányos: két képen és egy teaser traileren kívül mást nem tartogat. Azonban már ennyi is elég ahhoz, hogy a gyors felfogásúak nyalogatni kezdjék a szájuk szélét: itt valami jelentős van készülőben. Aztán eljött a Los Angeles-i kiállítás, és a harmadik, utolsó napon történt meg – nyugodtan mondhatjuk – a show legnagyobb durranása, az Alan Wake-prezentáció. Az eseményre az ATI standon került sor, hosszú kígyózó sor állt a vetítőterem előtt. Kicsit késve érkeztem a megbeszélt időponthoz képest, a lehető legmesszebbről kellett idefutnom a hömpölygő tömegen át. Ennek ellenére nem morcosak, nem nagyképűek (nem úgy, mint máshol, pedig azok inkább hálásak lehetnének, hogy hajlandó voltam végighallgatni a szánalmas játékukról szóló litániát…), sőt nagyon kedvesek. Kezembe nyomnak egy reklámpólót, és már tuszkolnak is befelé. Szerencsére igen jó helyen, elől középen van még hely, így még mindig kicsit kábultan és megilletődve rogyok le, hogy kezdetét vegye a csoda. A prezentációt sem kis nevek tartják: Sam Lake a sztori kiagyalója, és a játék forgatókönyvének írója, valamint Petri Järvilehto a Remedy egyik alapítója, és a játék vezető designere. A srácok narrátornak sem utolsók, teljesen élőben olyan szinten nyomják a szöveget, mintha csak egy vadi új mozifilm trailerét látnám. Újra gyerek vagyok, és mesét hallgatok, ami elvarázsol. Na és akkor a látottakról még nem is szóltam…

Alan Wake. Megint egy vicces, ámde beszédes név (rövidítve awake, azaz éber, nem alszik), csakúgy, mint a Max Payne. Hősünk sikeres horroríró, első novellája megjelenése után rövidesen bestseller lesz, Alan-nek pedig valóra válik egy álom. Ez utóbbi tagmondatot akár szó szerint is értelmezhetjük, ugyanis regényének sztorija azokból a fura álmokból táplálkozik, melyeket azóta élt át, mióta menyasszonyával megismerkedett. A lány tehát – ha ilyen fura módon is – a múzsájává vált, egészen addig, míg rejtélyes körülmények közt el nem tűnik. Alan teljesen összetörik, álmai megszűnnek, az írás sem megy már, sőt kóros álmatlanság gyötri. Elhatározza, hogy kikúráltatja magát, és ennek érdekében a Washington állambéli festői kisvárosba, Bright Falls-ba utazik egy klinikára. A dolog sikerrel jár, képes lesz újra aludni, és találkozik egy lánnyal, aki zavarbaejtően hasonlít egykori kedvesére. Ezzel egyidőben újra álmokat kezd látni, ezúttal viszont szörnyű rémálmokat. Megszokásból – na meg hogy karrierjét mentse – újra írni kezd, a friss alvási „élményeit” veti papírra, ám valami nagyon különös dolog történik. Valóság és fikció kezd összefolyni, és Bright Falls is kezd olyan nyomasztóvá válni, mint amilyennek a regényét írja. Nem marad más hátra, mint hogy mentse életét, és kiderítse, mi is történik.

A készítőket saját bevallásuk alapján olyan emberek munkái inspirálták, mint David Lynch vagy Stephen King. Ez az eredményen meg is látszik, persze nem rossz értelemben. King könyveiben gyakran alkalmazta „az író, akinek az élete rémálommá változik, sokkal jobban, mint a történeteiben” formulát, és Lynch Twin Peaks-e is hasonlóan egy kisváros felbolydulását mutatja be, különös eseményekkel a háttérben (a srácok amúgy igen tisztelik az öreg mester műveit, véleményük szerint igazi varázsló, ami a feszültségkeltést illeti). A történet hátterét elmesélő átvezetők ezúttal nem képregény formájában jönnek, mint a Max Payne-ben, hanem a játék grafikájával kreált jelenetekkel. Ezzel is azt szeretnék elérni, hogy a hatás teljesen moziszerű legyen, és ne szakadjon meg az élmény semmiképp sem, amikor ezek a fontos, ámde a játékos szempontjából passzív részek kerülnek elő. Narrátor ezúttal is lesz, de egy kicsit más formában, mint az előző játékokban. Akad majd jó pár szkriptelt jelenet is, és az NPC-k is fontos szerepet játszanak a játék során. Őket leginkább belső helyszíneken találjuk majd meg, de a cselekmény maga javarészt külső helyszínen játszódik majd. Egy hatalmas világot kapunk, mely nem lesz felszabdalva, nem kell töltésekre várni, szabadon rohangálhatunk majd benne megszakítás nélkül. Na és micsoda élettel teli, valós világ lesz ez! Egy festői, erdőségekkel és egy nagy tóval övezett kisvárost kapunk, egy olyan helyet, ahová mindenki szívesen elmenne szabadságát eltölteni, távol a civilizáció zajától. Most a grafikát kellene dicsérnem, de nem tudom milyen szavakkal tehetném meg. Teljesen valós ábrázolást kapunk, mindennek a napszaknak megfelelő árnyéka van, ha a nap lenyugvóban van, akkor ezek az árnyékok megnyúlnak, az égbolt elszíneződik. Könnyedén megváltozhat az időjárás, felkerekedhet a szél, a verőfényes napsütést felválthatja a borús égbolt, elkezdhet esni az eső, sőt vihar is kialakulhat, de leszállhat akár a köd is. A változások a környezet tárgyaira is hatnak, a szél elkezdi tépázni, amit lehet, a könnyebb dolgok lengedeznek az őket érő erők hatására. Erről azonban már a remek Havok fizikai motor gondoskodik, mindennek úgy kell viselkednie, mint a valóságban is. Ezt több példán keresztül is ecsetelték a bemutatón; az egyik egy játszótéren zajlott, ahol különféle játékokkal, például egy hintával mutatták be a mozgások élethűségét. De kétségkívül az volt a leglátványosabb, mikor egy hegyoldalhoz hajtottak Alan terepjárójával egy látványos szerpentinen, és ott beindítottak egy lavinát. A meginduló kövek félelmetes robajjal és erővel zúdultak le a magasból, és magukkal vittek mindent, ami az útjukba került. A játékban vigyáznunk is kell majd, ha ilyen történik, mert azon túl, hogy túl kell élnünk egy hasonló élményt, ha úttorlasz alakul ki, akkor bizony más módon, kerülővel kell majd a kijelölt célhoz eljutnunk.
Magáról a játékmenetről még nem sok került napvilágra, ezzel kapcsolatban igen titokzatosak voltak a fejlesztők. Pár dolgot azért sikerül kiszedni belőlük, például az éjszakáknak nagy jelentőslégük lesz, mint ahogy a fénynek is. A sötétben minden fényforrás (legyen az egy zseblámpa, egy autó fényszórója, vagy egy világítótorony) egyfajta fegyverként használható majd. Arra a kérdésre, hogy terveznek-e valami, a bullet time-hoz hasonló forradalmi effektet, csak egy rejtélyes mosoly volt a válasz, szóval igen, készülhetünk.

A készítők elmondták, hogy csakis az egyjátékos módra koncentrálnak, nem lesz multi. Ezt azzal indokolták, hogy ha mindkettőt beraknák, akkor szétforgácsolódna az erejük, és az eredmény középszerű lenne. Habár még messze nincsenek készen, és nem is terveznek túlságosan előre, már most úgy számolnak, hogy lesz folytatás is, melynek munkálatait már ezzel párhuzamosan előkészítik. Mindenki megnyugtatására közölték, hogy a fejlesztési idő nem fog olyan sokáig kitolódni, mint a Max Payne esetében, noha azt nem tudták megmondani, mikor is készülnek el. A játéknak kiadója sincs még, de aggódni nem kell, a kiállítás után szinte minden nagy cég bejelentkezett náluk, úgyhogy választhatnak majd kedvükre. A legutolsó dolog, amit hallottunk a Remedy felől, hogy a nagy sikere való tekintettel kiadtak egy E3-s trailert, majd lehúzták a redőnyt irodájukban, kihúzták a telefonzsinórokat, és elvonultak a világ szeme elől dolgozni. Legközelebb majd akkor látjuk őket, ha már elkészültek. Nemcsak szerények, okosak is ezek a srácok, így kell ezt csinálni. Felkeltették mindenki érdeklődését, most nyugodtan elkészítik a művüket, amelyet mi türelmetlenül, és tárt karokkal várunk. S mivel – remélhetőleg – nem szivárog ki semmi, igazán remek élmény lesz, amit kapunk, sokkal inkább, mintha mindenfélét elfecsegnének róla. Szóval türelem, emberek!

Tudtad-e?
… hogy Sam Lake nem csak a Remedy három játékának a forgatókönyvéért felelős, de róla mintázták meg az első Max Payne játék főhősét?

Tudtad-e?
… hogy a hírek szerint készülőben van már a harmadik Max Payne játék (melyet azonban nem a Remedy készít, és nem is szivárogtattak ki róla további infót)?