Hogy mi a Fable? Sommásan: a Microsoft válasza a Zelda-kultuszra, avagy a világ egyik legismertebb és legjobb játéktervező félistene, Peter Molyneux több év alatt elkészített projektje, mely Morrowind- és KOTOR alapokra épített Sims2, Arx Fatalis, Black & White és még sorolhatnánk – azaz egy ötletes, komplex akció/RPG, karakterfejlődéssel, választható életutakkal, kétféle befejezéssel, egy hatalmas, szabadon bejárható és felfedezhető világgal, és sok minijátékkal.

Sajnos a rendelkezésemre álló hely kevés mindennek bemutatására, de megpróbáltam mindenre kitérni, ami segíthet a játékban eligazodni – a küldetésekre viszont nem maradt hely, ezekre talán később még sort kerítünk.

1. Helyváltoztatás, alapakciók
Kameramozgatás jobb kar, karakter terelése bal, ezek ugye alapok. Futás a „B” gombbal, lopakodás a bal kar lenyomva tartása mellett. Bármely objektumnál, melyet megközelítve kék aura vesz körül, az „A” gombbal lehet akciózni, ez jelent átkutatást, útjelző táblák elolvasását, tárgy felvételét, stb. Beszélgetni, szolgáltatást igénybe venni ugyanezzel, az erre kapható NPC-k zöld fényben ragyognak. Szintén az „A” a megerősítő gomb minden akciódnál és továbblépésnél, „B” az elvetés, mozik átlépése: „Y”.

2. Menürendszer, gyorselérés, kedvencek
A játéknak egy elég összetett belső menüje van, melyet a „Back” gombbal tudsz elérni. Nem akarok mélységeibe belemenni, javaslom, hogy minden menüponton lépegess végig, és nézd meg, mi hol található, sajnos a kontroller limitált gombszáma miatt sűrűn kell majd ide ellátogatnod. A fejlesztők megpróbáltak egy intuitív segítőrendszert összeállítani ennek könnyítésére, ez két rétegben van elhelyezve a d-padon. Az első réteg az úgynevezett gyorselérés. Ezt a program maga osztja ki és dinamikusan változtatja – például csatában a bal irányhoz életerő-, a jobbhoz manaitalt rendel, ha van nálad ásó és horgászbot, ahol használni lehet ezeket, a lefele iránnyal máris nekiállhatsz a mókának, megfelelő emberre nézve a „kövess” kifejezés jelenik meg itt, ha viszont valaki utánad kullog, a „várj” parancs, és így tovább. Ezt szintén nem árt begyakorolni. A második réteg a „kedvencek”, és ezt te magad hangolhatod be. Minden kifejezést, parancsot, használati tárgyat hozzárendelhetsz egy-egy irányhoz a belső menüből, ezt a réteget a jobb tűzbillentyű lenyomásával csalhatod elő.

3. Harc és tapasztalatok
A támadógomb az „X”, ha nincs nálad fegyver, ez ökölcsapásokat jelent. Közelharci eszköz elővételére a fehér, íjakéra a fekete gomb szolgál, ezekből bármennyi lehet nálad, de csak egyet viselhet hősöd. Az ellenség befogására a bal tűzbillentyű szolgál; alapból a rosszakat piros aura jelzi, de ezen gomb megnyomásával bárkiből, tehát barátból is célpont válik, erre nagyon figyelj! Több ellenség között a gomb „pumpálásával” tudsz váltani (azaz felengedés és újra lenyomás). A megölt ellenség egy vagy több zöld gömbbé („experience orb”) válik, ezeket begyűjtve (belelépés, vagy jobb tűzgomb) szerzed meg a győzelemért járó tapasztalati pontokat (TP). Blokkolás az „Y” gombbal lehetséges, ezt nyomva tartva a bal karral tudsz négy irányban bukfencezve kitérni a csapások elől, ezt érdemes jó előre alaposan begyakorolni!

Harc közben a HP/mana kijelző alatt megjelenik egy új elem, egy „X” jel, mellette számlálóval, ez az ún. Combat Multiplier, vagyis „csataszorzó”. Minden találat után az X körüli kör egyre telítettebbé válik, ha teljesen bezárul, a számláló egyet lép, az X jel, és a kezedben lévő eszköz narancssárga fényben felragyog – ekkor indítható („B” gomb) a „Flourish Move”, mely egy kivédhetetlen támadás. Ráadásul ekkor az így megszerzett tapasztalati pontok a számláló értékével felszorzódnak, tehát érdemes a TP-gömbök begyűjtését akkor megejteni, ha ez az érték kellően magas. A számláló addig nő és a speciális mód addig „él”, míg ellenfeleid nem találnak el. Ha ez megtörténik, a szorzó jó pár értéket visszalép, tehát érdemes odafigyelni a védekezésre.

Íjászat: Kétféle módozat közül választhatsz. Az alap ugyanaz: bal ravasszal ellenség befogása, tűz X-szel – ez gyors, de kevésbé pontos. A másik a célzott lövés: a bal kar lenyomásával emeled szemedhez az íjat, újbóli lenyomással még közelebb hozhatod azt (zoom), majd tűz (X). Ez utóbbi gombot minél tovább tartod lenyomva, annál erősebb lesz a lövés, amit a célkereszt remegése, és ha be van kapcsolva, a kontroller erősödő vibrálása jelez. (Tipp: akinek gondot jelent a célzás, megpróbálhatja a beállításoknál felcserélni a fel/le irányt.)

Mágia: A jobb tűzbillentyű lenyomásával „tárazhatod be” a mágiákat, az X, A, B gombokkal sütheted el azokat. Ha háromnál több bűbájod van, az Y szolgál a lapozásra, a gombokhoz hozzárendelést természetesen szabadon megváltoztathatod. A kissé bonyolult metódus miatt érdemes megfontolni, mennyi és milyen kunsztot sajátítasz el, hatnál többet nem érdemes kiválasztani, (két-három támadó, egy-két védekező).

4. Fegyverek és módosításaik
A játékban szereplő fegyverek ötféle erősségi fokozatban fordulnak elő, ezeket és sebzési értéküket a mellékelt táblázat tartalmazza, a nehézfegyverek forgatásához minimum 3-as testi erő (Physique) szükséges.

A fokozatok melletti számok a maximálisan felszerelhető kiegészítők (augmentation) számát jelölik. Ezek egyfajta ékkövek, melyeket a fegyverbe helyezve (ez örökös, azaz nem vehetők ki többé!) azok különleges tulajdonsággal vérteződnek fel. A típusok:
• Flame: tűzsebzés
• Lightning: villámsebzés
• Silver: ezüst, vérfarkasok (Balverine) és élőhalottak ellen
• Piercing: az ellenség páncélzatának védelmi értékét csökkenti
• Sharpening: a fegyver sebzését növeli
• Health: folyamatos HP-regenerálódás
• Mana: folyamatos manafeltöltődés
• Experience: extra TP

Megjegyzés: az utolsó három kiegészítő akkor fejti ki hatását, ha hősöd alapfegyvere (vagyis az, amit épp a hátán cipel, és harc esetén előkap) az ezekkel felszerelt készség.

A Legendary a legkülönlegesebb és legértékesebb fegyvertípus. A legtöbb rejtekhelyeken és küldetések során érhető el, és alapból fel vannak szerelve bizonyos kiegészítőkkel, minderről külön szövegdobozban.

5. Fejlődés, szintlépés, öregedés
Főhősöd más RPG-khez hasonlóan fejlődik, azaz a megszerzett tapasztalati pontokból új képességeket vásárolhatsz és a régieket turbózhatod fel (a Heroes Guild előcsarnokában, a zöld „műszerbe” állva). A fejlődés ebben a játékban látványos, azaz karaktered idősödik, teste formálódik. Mindezen folyamatokat épp a fejlesztéssel befolyásolhatod. Minden egyes „vásárlás” 0.7 évvel öregíti embered, és testalkatát is választott életpályád alakítja, hiszen az erő használója izmosodik, az íjász/tolvaj magas és nyúlánk lesz, míg a mágus alacsony, sovány, és az ő testén megjelennek a kék, fénylő „arcane” jelek, hasonlóan azokhoz, melyeket a játék egyik főhőse, Maze visel.

Három osztály van tehát: a Harcosoké (Strength – Erő), a tipikus Ranger/Thief vonalé (Skill – Ügyesség), és a Mágusoké (Will – Akarat). A tapasztalatszerzés és a pontok felhasználása sajátos: egyrészt általános TP-t gyűjtesz, másrészt a három osztályhoz tartozó saját pontokat is, az alábbiak szerint.

Általános TP (General Experience): Ezt gyűjtheted be az ellenségek legyőzésével, a fentebb említett zöld gömbök formájában. Minél magasabb szintet képvisel egy lény, annál több TP jár utána.

Erő (Strength): Közelharci fegyverekkel való hadakozás közben gyűjtöd automatikusan az erőpontokat, ezt a jobbra fent megjelenő ikon (vörös körben ököl) és a mellette lévő szám jelzi.
• Physique (Testi erő): Egyértelmű, nőnek izmaid és nagyobb lesz sebzésed – csak harcosoknak!
• Health (Egészség): A HP mennyiségét növeli, ami kulcsfontosságú, így a másik két osztályba tartozóknak is ajánlott erre pár pontot dobni.
• Toughness (Szívósság): Minél magasabb, annál több sebzést képes „elnyelni” embered. Ez is hasznos lehet a többieknek.

Ügyesség (Skill): Íjak használatával szerezheted be ennek TP-it, sárga színű körben emberi fej és a hozzá tartozó szám jelzi ezt.
• Speed (Gyorsaság): Fejlesztésével nagyobb tűzgyorsaságot érhetsz el, azaz gyorsabban küldheted útjára egymás után nyilaidat. Fontos, hogy ez a képesség közelharci sebességet is növeli (azaz tempósabban forgathatod az eszközt), így harcosok is dobhatnak rá pár pontot.
• Accuracy (Pontosság): Csak íjászoknak. Egyrészt célzáskor kevésbé remeg a célkereszt, másrészt a nyilak sebzése is nagyobb lesz.
• Guile (Ravaszság): Jobb árakat érhetsz el kereskedőknél, illetve lehetővé teszi a lopást (3. szinttől) és a zárfeltörést (lock pick). Főleg tolvajok számára, és persze ez egyből negatív attitűdöt is jelent.

Akarat (Will): Mágia használatával szedheted össze TP-it, kék körben kéz és mellé egy szám a visszajelzés. Fontos megjegyezni, hogy támadó mágiánál csak akkor kapsz pontot, ha a varázs megsebzi az ellenfelet!
 
Attack Spells (támadó mágiák)
• Enflame: Tűzkört gyújt a mágus köré, ez nemcsak sebzi, de el is taszítja az ellenfelet (erősebb, mint a hasonló hatású Force Push!).
• Fireball: Úgy működik, mint az íjak, azaz minél tovább tartod lenyomva a hozzá tartozó gombot, annál erősebb tűzlabda az eredmény. Mágusoknak kötelező!
• Battle Charge: Közelharcosoknak ajánlom, hatalmas lendülettel száguldhatsz előre, mindent letarolva utadon. Jó gyors helyváltoztatásra, kitörésre, sebzésre.
• Multi Strike: Szintén harcosoknak, a közelharci fegyverekkel plusz egy ütést vihetsz be minden lecsapáskor. Slow Time bűbájjal kiegészítve gyilkos, főleg az idegesítő trollok ellen!
• Lightning: Igen kellemes támadómágia, magas szinten a stílusban ismert „chain lightning” is belép, azaz a villám egyik ellenségről a másikra vándorol. Rengeteg TP-t lehet vele gyűjteni!
 
Surround Spells (környezeti mágiák)
• Force Push: Koncentrikus körökben kifelé ható erő, mely ledönti lábáról, akit elér, a gyengébbeket – főleg magasabb szinten – meg is öli. Sajnos a semleges vagy baráti karakterekre is hat, tehát veszélyes lehet például egy küldetés esetén.
• Turncoat: Ellenséged saját akaratod bábjává válik. Mókás dolog, ám elég használhatatlan. Csak gonoszok válasszák!
• Slow Time: Lelassítja az időt, ezzel együtt hősödön kívül (!) mindenki mást. Mindenféle karakter jó hasznát veheti, az egyik legjobb mágia a játékban.
• Drain Life: Igen kemény nekromancia, kiszívja az életerőt az ellenfélből, és átadja a mágusnak. Magasabb szinten ez a hatás halálos lehet. Csak gonosz karaktereknek!
• Summon: Különleges mágia, érdekes megoldással. Ha elpusztítasz egy lényt, ezzel a bűbájjal megidézheted azt. Ha ez a figura megöl egy erősebbet, ettől kezdve azt lehet előcsalni. Csak pozitív, jó hősöknek ajánlott!

Physical Spells (fizikai mágiák)
• Physical Shield: Manapajzs, azaz egy burok veszi körbe karaktered, az őt érő sebzések értéke nem a HP-ből, hanem a manából kerülnek levonásra. Sajnos ez idő alatt nincs regeneráció, azaz a mágusok kevésbé látják majd hasznát ennek, azonban harcosok, íjászok számára erősen ajánlott!
• Berserk: Hősöd erősebb és gyorsabb lesz, nehezebb ledönteni a lábáról, és szinte minden ütése „Flourish Move” hatású. Sajnos gonosz attitűd tartozik hozzá…
• Assassin Rush: Hősöd eltűnik, és az ellenfél háta mögött bukkan fel. Nagyon jó például íjászok ellen, vagy menekülésre, de a trollokkal szemben is.
• Heal Life: A manából gyógyítja karakteredet – jó tudni, hogy hatása a közelálló barátokra is hat, azaz például így ápolni lehet egy küldetésben a megvédendő figurákat. A jó, pozitív hősök eszköze.
• Ghost Sword: Egy vagy több kard jelenik meg a színen, besegítve a csatába.
• Multi Arrow: A Multi Strike megfelelője íjászoknak. Egy lövésre több nyílvessző száguld a cél felé – ám vigyázat, ezek akár az ellenség közelében álló barátokat is érhetik! Körültekintő használattal jó szolga az „elf-típus” kezében…

Magic Power: Ez a három iskolán kívül, pluszban érhető el, és természetesen a manakapacitást növeli. Értelemszerűen érdemes fejleszteni, minél több mágiát használsz, annál magasabb szintre.

Különleges fejlődési lehetőségek: Bizonyos ételek elfogyasztása a HP-regenerálás mellett a képességek fejlesztését is segíti:
• Red Meat (husi): Erő
• Carrots (répa): Ügyesség
• Fish (hal) és Apple Pie (almatorta): Akarat

Fontos megjegyezni, hogy ezen pontokra hatással van a „csataszorzó” is, tehát érdemes akkor bekebelezni őket, ha ennek értéke elég magas, így egyrészt gyógyulsz, másrészt jó adag TP-hez is jutsz. És még egy: a gyógyítás (akár étellel, akár varázsitallal) szintén mágia-TP-t ér!

A pontok és a fejlesztés: Az, hogy miért van általános és speciális pontrendszer, egyszerű: ha például az Erő valamely képességét fejleszted vagy újat tanulsz, ennek költsége először az erőpontokból kerül levonásra, majd ha itt elfogy, az általánosból. Ez ugyebár az osztály „tisztántartását” szolgálja, azaz ha valaki harcos akar lenni, akkor ne sokat nyilazzon és mágiázzon, közelharcban fitogtassa erejét, hiszen az előbbi kettő esetén megszerzett TP-t nem fogja tudni elkölteni.

Plusz tipp íjászoknak: Tanuld meg a Fireball mágiát, és drótozd azt az X gombhoz. Ha ellenség kerül utadba, vedd célba (bal ravasz, lenyomva tart). Nyomd le a jobb ravaszt és az X-et, embered elkezdi a tűzlabdát előbűvölni. Most engedd el a jobb billentyűt, ekkor hősöd nyilat húz elő, melyet a tűzgolyóval együtt az X felengedésével útjára ereszthetsz. Gyilkos kombináció!

6. Ellenségek
Az ellenségek statisztikája külön táblázatban, itt pedig az ellenük való harchoz pár tanács.
• Bogarak: A darazsak (Wasp) gyengéje a villám, a többieket erővel (Sharpening + Piercing kiegészítős fegyver) vagy tűzzel tudod irtani.
• Banditák: Erővel vagy tűzzel – mágusok az íjászokat tűzlabdával, a közelharcosokat Enflame bűbájjal támadják. A tiszteket a hátukon hordott zászlóról lehet megismerni.
• Őrök: Gonosz karakterek fognak harcolni velük, távolsági támadással szemben védtelenek!
• Hobbe: Kellemetlen faj. Gyengéjük a villám és a tűz, használj Slow Time bűbájt, és először a mágusokat szedd le, majd tarts gyengétől erősig sorrendet.
• Balverine: A vérfarkasok gyengéje az ezüst, főleg a fehéré. Legjobb távolról vadászni rájuk, közelharcban jöhet a Silver kiegészítős fegyver. A Slow Time itt is segít, mágusok tűzzel operáljanak. Drain Life nem működik velük szemben!
• Undead: Az élőhalott könnyű zsákmány, mert lassan mozog. Íjászoknak csemege, harcosok ezüstös fegyverrel üssék őket, varázslók tűzzel. Drain Life hatástalan ellenük!
• Nymph: A nimfák a játék legidegesítőbb ellenségei. Lényeket idéznek, ilyenkor leereszkednek, közelharcban csak ekkor lehet csépelni őket (villámos, tüzes, erős fegyver jó), mágusoknak is lehet ilyenkor erős tűzlabdával operálni, időlassítás mellett. Íjászok fogják be őket, és teljes erőből lőjenek, ha kijött a kis dög a burkából.
• Trollok: A legerősebb lények. A támadások elől ki kell térni, aztán közelharcosok Sharpening fegyverrel, Physical Shield mágiával, Flourish móddal hamar lenyomhatják őket, íjászok lőjenek a támadások szünetében, mágusok szintén ekkor dobják a tűzlabdákat. Slow Time, Multi mágiák sokat segítenek, ügyes harcosok visszaüthetik a sziklákat a feladónak. 
• Minions: Slow Time, Battle Charge, erős vagy tüzes, villámos fegyver a megfelelő ellenük. Mágusok tűzlabdával és Enflame bűbájjal harcoljanak
• Screamers: Fizikai támadás ellen immúnisak, viszont kiegészítővel szerelt fegyver csapása és bűbáj ellen védtelenek. Bármilyen támadómágia jó ellenük, például a tűz.

7. Küldetések és bevállalások
A Heroes Guild előcsarnokában áll Albion atlasza, ezt aktiválva kapod meg küldetéseidet. (Ha épp úton vagy, és új misszió válik elérhetővé, a Céhpecsét a bal alsó sarokban felragyog.) Vannak kötelezőek és mellékesek, előbbiek helyét a térképen arany, utóbbiakét ezüst stempli jelzi, így könnyen odatalálsz majd. Némelyik küldetés kétféle attitűddel is elvégezhető, azaz a jót vagy a gonoszt szolgálva egyaránt.

Sok misszió leírásánál láthatsz egy „Boast” feliratot, mellette számmal. Ha egy ilyet elvállalsz, a játék választás elé állít: „Take Quest” vagy „Take Quest and Boast”. Ha utóbbit választod, megjelensz a Céh kapuja előtti pódiumon. A „Boast” nem más mint bevállalás, jó pénzért. Példának pár általános, egyben tippként is:
• No Protection: A küldetést páncél nélkül, egy szál gatyában hajtod végre. Vigyázat, a Physical Shield mágia bekapcsolása védelemnek számít!
• Without a Scratch: A misszió alatt nem ér sérülés.
• Fist Fighter: Nem használsz fegyvert vagy támadó mágiát
• Protect Guards / Merchants: A védelmedre bízott NPC-k közül egy sem hal meg.

A vállalás alatt láthatod, mi a tét (ha elbukod, ez levonódik), és mennyi jutalom jár érte. Persze minél merészebb a dolog, annál nagyobb a nyereség.

Mivel egyszerre több küldetést is felvehetsz, hogy ne kelljen mindig visszarohangálni, és ezek között lehet több olyan is, amelyhez kapcsolódik bevállalás, van egy kis trükk: fogadd el a missziókat simán, majd az utolsót „Boast”-tal. Ekkor a pódiumon az összes bevállalós küldetést eléred, és megteheted ígéreteidet.

8. Teleport
A Heroes Guild előcsarnokában áll egy kék kapu (Cullis Gate) – ilyenekből minden fontosabb helyen találsz egyet, csak aktiválni kell őket, ezután a fénybe lépve ezen pontok között szabadon „repkedhetsz”. Ám van még egy kellemes metódus: kiképzésed végén mesteredtől egy Céhpecsétet kapsz, mely egyben egy teleportkulcs is. A játék ezt automatikusan a d-pad lefelé irányához köti, ha ezt nyomva tartod, a világ bármely pontjáról eljuthatsz egy Cullis Gate-hez, sőt, a legutóbbi ilyen szabad teleport helyszínére vissza is térhetsz, ezt a helyet az „állomásválasztón” egy [Recall] szó jelzi.

9. Attitűd, híred a világban
Épp úgy, mint a KOTOR vagy a Black & White esetében, hősödet a jó és a gonosz szolgálatába is állíthatod. Ezen attitűdök elérése elég egyszerű, hiszen ha ártatlanokat (pl. városiak, kereskedők, őrök stb.) ölsz, házakat rabolsz ki, és más csúfságot hajtasz végre, gonosszá válsz, ellenkező esetben jóvá (utóbbit erősítheted, ha ajándékokat /Gift/  osztogatsz az NPC-knek, italt veszel vagy pénzt adsz nekik). Vannak persze konkrétabb események is, sok küldetés, néhány mellékszál alternatívákat kínál. A különféle cselekedetek jó vagy rossz pontokat érnek, melyek megjelennek a képernyőn, előbbiek mellett egy angyal, utóbbiaknál egy ördög fejével díszítve. Az, hogy karaktered hogy áll ezen folyamatban, a statisztikalapon találhatod meg, az „Aligment” mutató mellett. Mindez a külsőn is megjelenik: a jó hős kék szemű, és magasabb szinten glória jelenik meg a feje felett, a gonosz szemei vérben forognak és szarvak nőnek ki fejéből. A képességekhez hasonlóan itt is van „kajatrükk”: minden megevett tofu +5, minden bekebelezett grillcsirke (crunchy chicks) -5 attitűdpontot jelent!

A másik fontos mutató a világban elterjedt hírneved, ismertséged (Renown). Ezt egyrészt tetteid határozzák meg, másrészt a küldetések végrehajtásáért is kapsz jó pár pontot, és van egy speciális minijáték is ehhez: sok misszió végén hozzájutsz legyőzött ellenfeled valamely testrészéhez vagy ruhadarabjához, ezeket az „Items/Trophies” pont alatt találod meg. Ha olyan helyre érsz, ahol sok ember lézeng (Bowerstone South például nagyon jó, a dombtetőn iskola, aljában kocsma), vedd ezt elő és mutasd fel az „A” gombbal, a produkcióra fogékonyak feje felett egy sárga kérdőjel forog, ha meglátják trófeádat, ez eltűnik és a játék számlálója lép, az idő lejártával megkapod az ezért járó ismertségi pontokat. Minél magasabb a renoméd, annál több szociális interakció válik elérhetővé, és címed is ennek megfelelően módosul.

10. Szerelem, házasság, szex és válás
Van még egy, a statisztikalapon is megtalálható mérce, az „Attractiveness – Scariness”, amelyről nem esett szó. Előbbi azt mutatja, mennyire vagy vonzó, utóbbi, mennyire ijesztő – ezeket különféle, borbélyoknál „beszerezhető” haj- és szakállviselettel, erre képzett mestereknél felrakatható tetoválásokkal és a viselt ruházattal lehet befolyásolni. Ha attraktív és eléggé ismert vagy, az emberek egyre jobban kedvelnek majd, ezt és ennek mértékét a fejük felett megjelenő rózsaszín szív mutatja. Ha egy nőt (vagy férfit, ha erre nyílik az ajtód) el akarsz csábítani, mórikáld magad előtte (Flirt, Manly Arm Pump, Sexy Hero Pose), beszélj vele, adj neki ajándékot (rózsa, csoki, parfüm, ékkő). Ha a szív vörös lesz, nyertél. Vegyél egy jegygyűrűt (Bowerstone-ban, Oakvale-ben kapsz pl.) és egy házat (lásd lejjebb), majd előbbit add át hölgyednek, ha elfogadja, férj-feleség vagytok, ezt a feje felett megjelenő gyűrűikon is mutatja, és rögtön be is költözik a hajlékba. Ha ezután tovább puhítod a fenti akciókkal, aurája zöldre vált, és jön a kérdés: ágyba akarsz-e bújni vele (go to bed) – ha igen, jöhet a szex.

A válás egyszerű: addig verd az asszonyt, amíg megelégeli, és bejelenti, hogy annyi – vagy öld meg, ha nagyon gonosz vagy. Feleséged akárhány lehet, bár célszerű nem egy városon belül űzni a poligámiát…

11. Ház és boltvétel
A legtöbb városban (Bowerstone South és North, Oakvale, Hook Coast, Knothole Grade) találhatsz eladó házat (Marital House), ezek előtt tábla áll, akciózz rajta, megjelenik a kérdés: megveszed-e, és hozzá az ár. Rögtön utána jön a másik kérdés: kiadod-e (Rent). Ez jó pénzkereseti lehetőség; a bérlő két nap múlva kezdi a fizetést, a pénzes zacskót a tábla mellé helyezve – maximum három napot vár rád itt a pénz, tehát rendszeresen be kell gyűjtened ezeket. A házakat szépítheted is (Improve), egyre több pénzért. Nemcsak lakóházat, de csűrt és boltot is vehetsz – mindent, aminek nincs gazdája. A másik lehetőség, hogy elveszed a tulajt, így benősülhetsz kocsmába, borbélyüzletbe, kovácsműhelybe is…

12. Horgászat
Igen fontos minijáték ez, ugyanis a vizekből nemcsak halat, hanem kincseket is kihalászhatsz – utóbbiak helyét általában egy jellegzetes, nagy vízgyűrűzés mutatja. Ha van nálad pecabot (érdemes a játék elején Fisher Creeket meglátogatni, itt ingyen kapsz egyet), olyan helyen, ahol használhatod azt, megjelenik a d-pad lefelé irányához kötve egy horog, ezt lenyomva máris mókázhatsz. A képernyő jobb felső sarkában van egy kijelző, bal oldalán horoggal. Amikor meghallod a kapást (orsóhang), az „A”-val ránts be, ekkor megjelenik egy halfej, a horog és ez között egy zöld csíkkal. Várd meg, míg megnyugszik az áldozat (csend), ezután az „A” nyomogatásával kezd el feltekerni az orsót, ha ismét menekül, hagyd. A lényeg, hogy a színes csík mindig zöld legyen, ha élénkpiros, elszakad a damil, és kezdheted elölről. Ha a halfej eléri a horgot, győztél.

+1 Zárszó
Zárásul egy fontos információ: miután megölted Jacket, és végleg eldöntötted, melyik oldalra állsz, ne lépd át a vége főcímet! Ha végignézed, egy automatikus mentés után tovább bolyonghatsz Albionban, választott utadat járva, rettentő erejű hősként…

LEGENDÁS FEGYVEREK
Alább felsorolom a legendás fegyvereket, zárójelben kiegészítéseik és sebzésük.

The Harbringer Longsword (Piercing + Sharpening, 198)
Temple of Avo, a kőbe szúrva. Kihúzásához ki kell maxolnod az Erő mindhárom tulajdonságát, vagy megpróbálni egyszer, és utána: Physique +5, Health +2, Toughness +3.

The Katana Hiryu (Sharpening + Flame, 215)
Bowerstone Manor, a hálószoba 15 kulcsos ládájában, a bejutáshoz el kell venned Lady Greyt.

The Cutlass Bluetane Cleaver (Lightning, 165)
Greatwood Caves démonkapu

Ronok The Axe (Silver + Sharpening, 165)
Grey House démonkapu

Dollmasters Mace (Mana, 135)
Abandoned Road démonkapu

Willow’s Pickhammer (2x Piercing, 120)
Greatwood Gorge démonkapu

Solus Greatsword (Flame + Health + Sharpening, 314)
Bowerstone North, 69 825 aranyért megvásárolható

The Murren Greataxe (Piercing, 240)
Hook Coast világítótorony, 15 kulcsos láda

The Sentinus Greatmace (Silver + Piercing, 255)
Temple of Avo, adj kb. 42 000 aranyat az istenségnek (minél „jobb” vagy, annál többet!)

The Murren Greathammer (Experience + Piercing, 270)
Heroes Guild, udvar, 20 kulcsos láda

Skorm’s Longbow (Lightning + Sharpening, 264)
Chapel of Skorm, a templomban pontban reggel hatkor (napszak-órán éj bal, nappal jobb oldalon, nyíl az elválasztó vonalon áll) áldozz fel egy ártatlant.

Arken’s Crossbow (Silver + Flame + Piercing, 220)
Darkwood Lake, 15 kulcsos láda

EZÜST KULCSOK
Alább következnek az ezüst kulcsok fellelési helyei. A legnagyobb ládához (Guild) 20 kulcs kell, tehát van némi tartalék. Horgászásnál a nagy vízgyűrűket keresd, ezt külön nem írom ki.

  1. Lookout Point: A szobornál lévő központi helynél irtsd ki a bokrokat.
  2. Bowerstone South: A ruhaárus emeletén, az erkélyen.
  3. Fisher Creek: Az épület mögött horgássz.
  4. Guild Woods: Horgássz a romokkal szembeni víznél.
  5. Greatwood Lake: Jobbszélen, egy lejtő tetején, a leszakadt híd előtt.
  6. Orchard Farm: A nyugati szélen, a stég végében horgássz.
  7. Rose Cottage: A mamó háza mellett, egy piros virággyűrű van, középen üres földdarab, ott áss.
  8. Hobbe Cave: Focus Chamber (legutolsó nagyterem), keress egy gombakört, a közepén áss.
  9. Darkwood Lake: Lőj át egy nyilat a lyukas közepű kövön.
10. Ancient Cullis Gate: Nyugatra, a híd közelében horgássz.
11. Grey House: A démonkapu közelében horgássz.
12. Oakvale, Memorial Garden (temető): A szobor mellett áss, a fejszés oldalon.
13. Twinblade’s Camp: A tábor déli részén találsz egy kincses ládát (vízpart, nagy fa, romok), mellette virággyűrű, középen üres földhalom, áss ott.
14. Witchwood Stones: Horgássz a tóban (a démonkapu közelében).
15. Witchwood Lake: Mikor először belépsz a pályára (nyugatról, Temple of Avo) szemben láthatsz egy szárnyas démonszobrot, mely vörös fényben úszik. Áss a lábánál.
16. Knothole Glade: Délre, az eladó ház mellett páfránygyűrű, áss ott.
17. Windmill Hill: A nyugati oldalon, a kis ház melletti lekerített kertben, a piros virággyűrű közepén áss.
18. Windmill Hill: A szélmalom mögött, piros virágkör, áss.
19. Headsman’s Hill: A „Vedd el Lady Greyt” küldetésben, amikor Thunderrel lezuhantok, a tóból horgászhatod ki.
20. Bowerstone Manor: El kell venend Lady Greyt, a kulcs leghátul, az ágyában található.
21. Lychfied Cemetary: A térkép déli-középső részén, egy kriptában
22. Lychfied Cemetary: A fenti építmény melletti sírból áshatod ki.
23. Lychfield Cemetary: A temetőőr házánál, a láda mellől, a kerítésnél állva horgászd ki.
24. The Clifftop Path: Sajnos én ezt nem találtam meg, valahol az alagút környékén van állítólag, ásni kell.
25. Hook Coast: Egy szekrényben a világítótorony földszintjén. Betörsz, megbabrálod a zárad (ha tolvaj vagy), vagy megvárod a Maze-csatát.

KULCSOS LÁDÁK
Alább felsorolom azon ládákat, melyeket 5 vagy több kulccsal kell nyitni, és értékes kincseket rejtenek. A hely neve mellett zárójelben a szükséges kulcsok száma olvasható.

Greatwood Lake (5): Elixer of Life
Hobbe Cave Larder (5): Will Master’s Elixer
Grey House (10): Sharpening Augmentation
Circle of the Dead (10): Piercing Augmentation
Darkwood Lake (15): Arken’s Crossbow
Witchwood Stones (15): Health Augmentation
Bowerstone Manor (15): Katana Hiriu (hogy ide bejuss, el kell venned Lady Greyt!)
Headman’s Hill (15): Mana Augmentation
Hook Coast világítótorony (15): Murren Greataxe (betörés, lockpick, vagy a Maze-csata után)
Heroes’ Guild (20): Murren Greathammer

DÉMONKAPUK
Következnek a démonkapuk, a hely mellett zárójelben a kincs, alatta a teendő kinyitásukhoz.

1. Heroes Guild (Elixer of Live, Howl Tatoo)
A mestertől kapott lámpát drótozd valamelyik „kedvenc” gombhoz, és kapcsold be.
   
2. Greatwood Gorge (Wello’s Pickhammer)
Tegyél valami nagy gonoszat az ajtó előtt (pl. öld meg a nejed, legyen maximumon a „gonoszmérőd”, vagy egyél meg egy ültő helyedben tíz grillcsirkét (crunchy chicks)…).

3. Greatwood Caves (Bluetane Cutlass)
Emeld a csataszorzót 14 fölé az ajtó „szeme láttára” (!).

4. Rose Cottage (Bright Will Users Suit – jó mágus gúnya)
Adj jegygyűrűt (wedding ring) az ajtónak.

5. Darkwood Marsh (Dark Will Users Suit – gonosz varázsló hacuka)
Öld meg az ajtó által előhívott sok-sok Hobbe-t.

6. Barrow Fields (Will Masters Elixer)
Egyél, míg kövér leszel (statisztika lap/Hero/Weight: Obese)

7. Grey House (Ronok The Axe)
Vedd feleségül Lady Greyt.

8. Abandoned Road (The Dollmasters Mace)
Öltözz be sorban az alábbi gúnyákba: Bright Plate Armor, Dark Will Users Suit, Bandit Suit, közben mindig beszélj az ajtóval.

9. Witchwood Stones (Archeológus /küldetés/, Howl Tatoo, Chainmail Leggings)
A közeli négy ősi követ üsd meg, hogy az alábbi szót adják ki: H-I-T-S.

10. Knothole Glade (Elixer of Life)
Lődd meg az ajtót erősen egy nyíllal. Jófajta íjjal (pl. Ebony Longbow) bárhol, gyengébbel a két szeme között.

11. Gibbet Wood (Nincs, kijuthatsz a pályáról)
A „Vedd feleségül Lady Greyt” küldetés során győzd le Thundert.

12. Lychfield Graveyard (Nincs, bejuthatsz a börtönökhöz)
Szedd össze Nostro kincseit (páncél, sisak, kard, pajzs), és vidd vissza neki. A cuccok a temetőben vannak elrejtve (kriptában, sírban (áss), kis tóban (horgássz)).

JÓ TUDNI!
A Moonfish és a Golden Carrot elfogyasztása napszakváltást idéz elő!

Egyszerre csak 9 feltámasztó ital lehet nálad, ha többet vásárolsz, a felesleg elveszik!

Guile 3. szinten csald ki a boltost az utcára, itasd le (3 sör), pakold ki a boltját, majd add el neki a cuccait!

Lookout Pointnál és az Arénában vannak „címárusok”, vegyél tőlük jófajta nevet hősödnek!

A két templom istene (Skorm, Avo) a felajánlásodtól függően fegyverrel, fiatalsággal, vagy Nekromancer, Paladin címmel ajándékoz meg!

A jobb kar lenyomásával kinagyíthatod a minitérképet!