Bizonyára sokaknak ismerősen cseng a Dreamworks név, ami nem is csoda, hiszen olyan elragadó animációs filmeket köszönhetünk nekik, mint például a Shrek. Legújabb produktumuk szintén egy egész estés mozifilm, ezúttal vadállatokkal a főszerepben. Mint ahogy az már lenni szokott, valamelyik nagyobb, játékokkal foglalkozó cég előbb-utóbb le is csap a „megjátékosítás” kecsegtető jogára – ezúttal ez az Activision volt – és farag belőle egy remekbeszabott kis platformjátékot. Nézzük, mit tud a Madagascar.

Tippek & Trükkök:

Egyszer volt, hol nem volt…

Adva vagyon egy békés New York-i állatkert, melyben a különböző egyedek békességben éldegélnek. Ám, mint ahogy az lenni szokott, természetesen van egy izgága szereplő is, aki sehogy nem bír megülni a hátsóján, és mindig kavarnia kell a fagyit: jelen esetben ő Marty, a zebra. Marty (Chris Rock) szembeötlően jó barátságban van pár helyi lakossal, név szerint Alex-szel az oroszlánnal (Ben Stiller), Melmannal a zsiráffal (David Schwimmer) és a bájos Gloriával (Jada Pinkett Smith). Hármójukat tekintve rálelünk egy közös tulajdonságra, mellyel csíkos barátunk nem rendelkezik: tökéletesen meg vannak elégedve kis börtönük nyújtotta szolgáltatásokkal. Minthogy Marty egy nap rátalál az ellenálló pingvinek partizán-különítményére, amint éppen lelécelni készülnek, úgy dönt, hogy ő is csatlakozik hozzájuk. Természetesen barátai észreveszik, hogy éppen megpattanni készül, meg is próbálják visszatartani, ám csak annyit érnek el vele, hogy maguk is nyakig belekeverednek a szószba. Még a nem túl éber ügyeletes szerveknek is feltűnik, hogy New York utcáin egy pár vadállat kószál, ezért annak rendje és módja szerint el is fogják, – persze csak a legnagyobb jóindulat vezérli őket – és egy hajóra rakják hőseinket. A hajó célja Afrika, ám a pingvinek áldásos közreműködéseképpen egy csendes kis (á, dehogy kicsi, nézzetek rá a földgömbre!) szigeten kötnek ki hőseink. Na ki tudja megmondani, melyik ez a sziget?

A játék…

Mint már említettük, a játék természetesen az ugrálós-gyűjtögetős-mászkálós fajtából való, és mint ilyen, magán viseli a stílus által többé-kevésbé megkövetelt jegyeket: orrba-szájba-csokorba szedhető bónuszcuccok, rejtett játékok, aranyos cartoon-grafika, cuki főszereplők. A főmenü nem kápráztat el választható lehetőségek garmadájával: új játék vagy régebbi betöltése. Új játék esetén megnézhetjük az intrót, és máris kezünkbe/joyunkba kapjuk az irányítást Marty személyében. Először is jól körülnézve a képernyőn különféle dolgokat láthatunk, melyekre vessünk egy-egy pillantást: a bal alsó sarokban láthatunk egy kört, benne hősünk arcával. A kör szélén levő cikkek mutatják az energiánkat, a fejünk felett levő szám pedig az életeink számát. E fölött találunk egy kereszt-ikont: ebből ha 10-et összegyűjtünk, kapunk egy extra életet – amúgy minden egyes darab egy egység energiát tölt vissza (halkan jegyzem meg, vannak egyes helyek, melyeken ha már összeszedtük ezeket a kereszteket, és később visszatérünk, újra ott találjuk őket – ilyen pl.: a második pályán a főtér, ahonnan a többi állat ketrece nyílik). A gyűjthető dolgok természetesen itt még nem értek véget: vannak bizonyos „oroszlán-tallérok”, melyekből 100 darab van pályánként – rendeltetésükről később, azonban még annyit róluk, hogy a jobb alsó sarokban tarthatjuk szemmel a nálunk levő darabok számát. Alkalomadtán, mikor bizonyos küldetéseket kapunk, a bal felső sarokba lesznek kiírva teendőink, így elakadni aligha fogunk. Ha még ez sem lenne elég, a jobb felső részben még vizuálisan is megszemlélhetjük kurrens küldetéseink végcélját – elakadás végképp kizárva. Rögtön a játék elején feladatul kapjuk a három „képesség-kártya” összegyűjtését, mellyel vadonatúj, eddig soha nem látott, iszonyatosan bika tulajdonságokra tehetünk szert… Minthogy ez mind a négy hősünkre érvényes (új képességeket megszerzése), ezért most nézzük is meg őket közelebbről.

Hőseink…

Marty: Nagyszájú zebra, történetünk főhőse. Marty amellett, hogy igen vidám legény, elég ügyes is: remekül ugrál, akadályokat tud szétrugdalni kemény patáival, és még kúszni is megtaníthatjuk. Iszonyat aranyos, ahogyan egyfolytában szövegel, bármit is csinálunk a játékban, folyton kommentálja az eseményeket.

Alex: A hatalmas oroszlán. Na jó, annyira azért nem hatalmas, ám őt ez cseppet sem zavarja abban, hogy magát kikiáltsa New York Királyának. Mint látható, ő sem szenved önbizalomhiányban, de ez egy oroszlántól azt hiszem nem is meglepő. Cicusunk remekül tudja kamatoztatni akrobatikus képességeit, duplaugrással bármilyen nehezen megközelíthető helyre könnyűszerrel felpattan, ha pedig valaki bele akarna kötni, csak elordítja magát, és már menekül is fejvesztve az arcátlan ellen, ki nem viselkedett tisztelettel becses személye iránt.

Melman: Az ügyi-fogyi zsiráf. Szegény foltos barátunk súlyos önértékelési problémákkal küszködik, ennél hitelesebben nem is alakíthatná a paranoiás egyént. Mindazonáltal kedves lény és van néhány remek tulajdonsága – például egy bizonyos fajta pörgéssel lekaszál minden elé kerülő ellenfelet. Ami a jó az egészben, hogy ezen képességével még repülni is tud – tisztára, mint egy helikopter.

Gloria: Csapatunk egyetlen női tagja. Ki tudja miért, Gloria nagyon komálja a csípős paprikát, és ha bekap egy ilyet, máris teljes sebességre kapcsolva ront keresztül mindenen – akár még egy rendőrkordonon is! Amúgy le tudja magáról rázni a csúnya élősdieket egy mozdulattal, és ha ez nem, kedves beszólásai mindenképpen megkedveltetik őt magát mindenkivel.

A pingvin osztag: Noha ők nem szerves részei csapatunknak, ám néha kezünkbe kapjuk az ő irányításukat is, ilyenkor Skipperrel, a vezetővel kell keresztülvezetnünk kicsiny csapatunkat a veszélyeken.

Mint azt láthatjuk, hőseink jópofa képességekkel rendelkeznek, és remekül kiegészítik egymást, ezért is van az, hogy egyes pályákon mindig másikukat kell irányítanunk – a helyzetre legalkalmasabb egyénnel vágunk neki a küldetésnek. A játékon belül megnézhetjük, hogy milyen feladatokat kell végrehajtanunk még a pályán – ezek között találunk néha igencsak nehezen megoldhatóakat. Például van olyan, hogy meg kell találni egy árkádgépet, és a különböző retrojátékokban rekordokat kell csinálni, ami mindenképpen hatalmas poénnak számít, érdemes felkutatni őket. Miután sikeresen befejeztünk egy missziót, keservesen összegyűjtött „oroszlán-tallérjainkat” verhetjük el a Zoovenir shopban. Vehetünk különböző tárgyakat – teljességgel haszontalan kiegészítőket, melyeket kedvenceinkre aggathatunk, extra energiát, tallérmágnest, valamint kisebb minijátékokat. Azt hiszem, ezek közül talán az energiába érdemes befektetni – így több lehetőségünk lesz nekifutni egy-egy nehezebb résznek.

Tippek, ömlesztve…

A játék során rengeteg különböző szituációba keveredünk majd, így nehéz általános tanácsokkal szolgálni, de azért nézzük, hátha menni fog. Az adott helyszínen mindig az aktuális hősünk képességeire lesz szükség, ha bárhol elakadunk, ezeket próbáljuk kamatoztatni – például Gloriával mindig szedjük össze az utunkba kerülő paprikákat, így nem fognak megállítani minket egykönnyen. Érdemes jól körülnézni a pályákon, és összeszedni az összes mütyürt, igazán nem nehéz észrevenni őket. Ha valamiért nem tudunk felugrani, nem érjük el, hagyjuk ott, később vissza fogunk tudni jönni érte. Mikor az állatkertből akarunk megszökni, érdemes fejben tartani, hogy az őrök nem látnak hátrafele, tehát onnan nyugodtan le tudjuk őket csapni, esetleg kukával fejbe tudjuk őket kólintani. Ez már csak azért is jó, mert így tallérokat hagynak hátra, melyeket majd jól elverhetünk a helyi szupermarketben. Ha semmiképpen nem akarnak arrébb menni, csalogassuk el őket úgy, hogy megrúgunk egy rádióoszlopot! Szemtől-szembe lehetőleg ne nagyon fussunk ellenfeleinkkel, mert akkor elkapnak, és ugrott egy élet! A szekrényeket, dobozokat kutassuk át többször, a legtöbben nem csak egy dolog akad! A pingvinekkel csússzunk be ellenfeleink lába közé, majd utána bőszen nyomkodjuk a négyzetet, így végleg kivonjuk őket a forgalomból. Velük mindig bújjunk el, és lesből támadjunk. Ha egy nagydarab emberbe ütközünk, őt nem tudjuk elintézni így, tehát mindig cselhez kell folyamodni: labdával fejbe dobni, ketrecbe zárni, stb. Később a dzsungelben, ha néhány darázs ránk akaszkodik, azonnal fussunk az első piros virág közelébe, ekkor leszállnak rólunk az undok fullánkosok.

Itt a vége, fuss el véle…

Azt hiszem, ennyi tipp bőségesen elegendő lesz ahhoz, hogy a későbbiekben is remekül boldogulhassunk, így már nincs is más hátra, minthogy egy kis értékelővel lezárjuk az egészet. Minthogy a film Amerikában már igen nagy népszerűségnek örvend (60 milliós bevétellel), ez nálunk is valószínűleg így lesz. Minthogy az ilyen adaptációk rendszerint egy kaptafára készülnek, éppen ezért ettől a játéktól sem kell eget rengető újdonságokat várni: hozza a várt színvonalat, egy kis kellemes kikapcsolódást nyújt. Teljességgel rendben van vele minden: viszonylag kézre álló irányítás, kellemes zene, talán egy picit csúnyácska grafika. Kicsiknek, nagyoknak egyaránt ajánlható.

Tudtad-e: Madagaszkár a világ negyedik legnagyobb szigete, mely nem vulkáni tevékenység eredményeként jött létre, hanem az afrikai kontinensről szakadt le.
1772-től Benyovszky Móric felfedező expedíciót hajtott végre a szigeten a francia király megbízásából.