A Galaxis útikalauz stopposoknak pesszimistább, kevésbé humoros, de annál inkább akciódús változata, amely számtalan hibája ellenére is az év egyik legjobb játéka. Végre egy nagyobb forgalmazó is belátta, hogy a kidolgozott, egyedi történet nem csupán a kalandjátékok fontos összetevője, a technológia kifejlesztése mellett érdemes erre is áldozni egy kis időt. A sztori a technológia döccenéseinek ellenére is magával ragadja a játékost, és a program befejezése után meglehetősen erős, a játék újbóli végigjátszásával kapcsolatos késztetés jelentkezik.
Az intelligens fajok megkezdték a bolygók, galaxisok felfedezését, és felvették a kapcsolatot egymással. Sokan közülük már hallottak egy titokzatos, ősi, sosem látott fajról, akiket „embereknek” hívtak. Egyedül a kutatók (seekerek) tudták biztosan, hogy az emberek valóban léteznek, de ezt a titkot megtartották maguknak. Miközben felfedeztek rengeteg fajt (és segítették a fajok találkozását), sikerült hamis, emberbaráti és békés nép képét kialakítaniuk magukról. Pedig egy fő céljuk volt: az emberiség elpusztítása. Az idők során sikerült rendkívüli haditechnikát kifejleszteniük, így már csak meg kellett találniuk az emberiség bolygóját. A kutatók mellett az auréliaiak – egy valóban békés nép – is keresték az embereket. Ők sejtették, hogy mi a kutatók igazi célja, és segíteni szerettek volna az általuk mélyen tisztelt emberi fajnak. Így ők lettek az első földönkívüli faj, akik felvették a kapcsolatot velünk…
A játék főhőse Gideon Wyeth, aki a játék kezdetén azt a feladatot kapja, hogy másodpilótaként vegyen részt bátyja, Ethan Wyeth mellett az első kapcsolatfelvétel lebonyolításában. Gideon egy másik küldetésről jön hazafelé, első feladatunk, hogy bedokkoljunk az űrhajójával az űrállomásra. A bal analógkarral irányíthatjuk a hajót, az R1-gyel adhatunk gázt.
Az első pályán – az űrbázison – megismerkedünk a történet legfontosabb szereplőivel, a bunyó és a fegyveres harc rejtelmeivel. A bal analógkarral mozoghatunk, a jobb analógkart használhatjuk a célzásra. A kar segítségével nézzünk arra, amelyik irányból ellenség érkezik, az automatacélzás ekkor befogja ellenfelünket. Ha többen támadnak, az analóg karral választhatjuk ki a ránk legnagyobb veszélyt jelentő egyedet. Az R és L gombok segítségével használhatjuk a két kezünkbe helyezett fegyvereket. A játék első felében ugyanis felvehetünk, és mindkét kezünkbe tehetünk egyet-egyet a 12 különféle fegyver közül, amelyeknek kihasználhatjuk másodlagos képességeiket is. A játék második felétől szuperképességek birtokába jutunk, innentől kezdve a fegyverek mellett az erőnkhöz kapcsolódó támadásokat és védekezési módszereket is hozzárendelhetjük az R és L billentyűkhöz az iránygombok segítségével. A bunyó, a kétféle ugrás (ugrás és vetődés) mellett a fegyverhasználat és a speciális képességek használata is fejlődik a játék során. Érdemes minél többet ugrálni, bunyózni, használni a fegyvereket, és a képességeket, hogy minden képességünket a maximumra fejlesszük.
A bunyó fejlesztésével egyre több és egyre erősebb mozdulatot, ütést-rúgást és kombót vihetünk be. Az ugrás fejlesztésével egyre nagyobbakat tudunk ugrani, és a falaknál egymás után több ugrással, a falról elrugaszkodva egyre magasabbra tudunk feljutni. A fegyverekhez kapcsolódó képességeinket fejlesztve öt fokozatot érhetünk el. Érdemes minden fegyvernél legalább a harmadik fokozatig eljutni, ekkor ugyanis megtanuljuk a fegyverek másodlagos tüzelési módjainak használatát. A különleges szuperképességeink fejlesztésével szintén öt fokozatot érhetünk el. Minél magasabb fokozatot érünk el egy-egy szuperképességünk használata során, annál erősebb támadást vihetünk végbe, ráadásul nagyobb lesz a támadás hatótávolsága is. A harmadik fokozat megnyitásával elérhetővé válik a speciális képességek másodlagos módja. Én a játék felétől csakis a speciális képességekre hagyatkoztam, így ezeket sikerült mind maximumra fejlesztenem, és ez eléggé megkönnyítette a dolgom a főellenfelekkel folytatott küzdelem során.
A játék teljesen lineáris, nem lehet eltévedni, mindig csak arra mehetünk, amerre tényleg mennünk kell. Csak azok az ajtók vannak nyitva, ahol be kell mennünk, és a járműves küldetéseknél is teljesen egyértelmű, hogy merre kell haladnunk. Ezeknél a küldetéseknél jön elő a játék egyik hibája; velem megtörtént, hogy a határozott „itt menj balra” felszólítás ellenére jobbra kanyarodtam, és egyszer csak elfogyott a pálya, és a dzsipem a semmibe zuhant. A játék nyolc nagyobb pályára oszlik, ha a pályákon eljutunk egy meghatározott pontig, a program automatikus gyorsmentést végez. Ha ezután meghalunk, akkor ettől a ponttól folytatjuk a játékot. Ha viszont kilépünk, és később folytatjuk a játékot, akkor az adott pálya legelejétől kell folytatnunk a küzdelmet. Érdemes tehát kilépés előtt befejezni az adott pályát. Ha valamiért nem egyértelmű, hogy mi a feladat az adott pályán, akkor lépjünk ki a menübe, és ott az Objectives opcióba lépve nézzük meg, mit is kell tennünk.
A történet (és a játékmenet), ahogy már írtam, teljesen lineáris, de a program kétszer választás elé állít minket. Az első ilyen választásra a játék legelején, a fegyveres harc gyakorlásának végén kerül sor. A katonák valamiért nincsenek jóban a pilótákkal. A gyakorlás végén az egyik katona ránk támad. Mindenképpen meg kell vele küzdenünk, de semmiképpen sem érdemes megölni a szerencsétlent, inkább csak kábítsuk el. Legalábbis, ha azt szeretnénk, hogy a következő néhány pályán a katonák segítséget nyújtsanak a seekerek elleni küzdelemben. A másik nagy választás során el kell döntenünk, hogy Oliviát (Gideon mennyasszonyát) vagy Ethant (Gideon bátyját) mentsük-e meg, és vigyük a mentőkabinhoz. Ez a döntésünk kihatással lesz a játék befejezésére…
A játék legnagyobb részében gyalogosan kell haladnunk, és fel kell vennünk a harcot a ránk támadó seekerekkel. Emellett a már említett dzsippel és seeker tankkal kell végrehajtanunk néhány küldetést. A történet során szembekerülünk négy főellenséggel. Eleinte szinte lehetetlennek tűnik legyőzni őket, egészen addig, amíg sikerül rájönni, hogy milyen módszerrel lehet hatástalanítani őket. Íme a módszer leírása azoknak, akik elakadnak a főellenségek elleni küzdelemben.
Barrakka Bahma kivéd minden lövést, és speciális támadást. Ehelyett a vetődés + ütés kombinációval kell lelökdösnünk a vékonyka platformról, amelyen a küzdelem folyik. Amint sikerül, egyből rohanjunk vissza az ajtóhoz, melyen keresztül a platformra jutottunk. Miután lezajlik a „bombázás”, valamelyik oldalon megjelenik Barrakka a lebegő járművével. Célozzuk be valamelyik hajtóművét, és fegyverrel, vagy az Aeon Pulse használatával folyamatosan tüzeljünk felé. Miután sikerült szétlőni a hajtóművet, Barrakka újra megjelenik a platform végénél. Egymás után háromszor kell eljátszanunk a lelökdösős, hajtómű-szétlövős mókát.
Banath kinyírása nem túl nehéz, a szenátus üléstermében kell először kinyírni a rád támadókat, majd magát Banath-ot. Bármelyik speciális képesség megteszi, elég gyorsan ki lehet nyírni szegénykét.
Skinwalker megjelenése után először követni kell a nagy behemótot, amíg a tágas barlangba nem érünk. Utána a legfontosabb, hogy folyamatos ugrásokkal, futással el kell kerülni a csapásait, illetve, hogy egyáltalán közel kerüljön hozzánk. Miután nagyot csap a földre, sziklák hullanak mindenfelé. Miután felemeli a legnagyobb sziklát, célozzuk be a Lift képességünk segítségével. Miután eldobja a sziklát felénk, állítsuk meg a levegőben, és hajítsuk vissza Skinwalker felé. Csakis ezekkel a hatalmas sziklákkal tudjuk leülésre késztetni. Miután leül pihenni, küldjük meg Aeon Pulse-szal. Pár sziklatalálat után jobblétre szenderül.
Koroem legyőzéséhez ki kell ismerni a támadásait. Először sziklákat hajít felénk, ezeket zúzzuk szét a Surge segítségével. Miután kettőt-hármat hatástalanítottunk, energiagömböt lő felénk. Ezt szintén a Surge segítségével irányítsuk vissza Koroem felé. Kétszer elkapja, és visszadobja, harmadszorra sikerül eltalálni. Ekkor aranyszínű sziklák potyognak le, és megszűnik a Koroemet védő energiapajzs. A Lift képesség segítségével emeljük fel az egyik ilyen sziklát, és hajítsuk Koroem felé. Csakis ezzel tudjuk sebezni. Miután kétszer vagy háromszor sikerült eltalálni, halálos energiahullámokat kezd felénk szórni, ezek ellen csakis a Negate, azaz a pajzs használatával tudunk védekezni. Amikor ezt megunja, újra jön a kő, majd az energiagömbök dobálása, egészen addig, amíg sikerül legyőznünk Koroemet.
Az Advent Rising rendkívül szórakoztató, szokatlanul sötét hangulatú játék, izgalmas átvezető animációkkal, és jó néhány elég kellemetlen hibával, melyet könnyen kiküszöbölhettek volna a fejlesztők. Csak egy jó tanács a végére: a credits közben még véletlenül se kapcsoljátok ki a gépet…
Speciális képességek
Lift
A segítségével a tárgyakat, és ellenfeleket könnyedén felemelhetjük, és elhajíthatjuk.
Surge
Energiahullámot indíthatunk, amellyel elsodorhatjuk, messze lökhetjük, és ki is nyírhatjuk az ellenfeleinket. Én legtöbbször ezt használtam a játék során.
Negate
Energiapajzsot építhetünk magunk elé.
Aeon Pulse
Energiagömböket lövöldözhetünk az ellenfeleink felé.
TimeShift
Egy pillanat leforgása alatt a terem távoli pontjára juthatunk, illetve az ugrás erejét kihasználva elsodorhatjuk ellenfeleinket.
Shatter
Jéglövedékeket lődözhetünk az ellenfeleink felé, illetve meg is fagyaszthatjuk őket.
Tudtad-e:
Hogy az Advent Rising a Glyphx Games első játéka, annak ellenére, hogy már több mint tíz éve alakultak, és részt vettek számtalan játék fejlesztésében?
Érdekességek
A játék történetét egy meglehetősen termékeny sci-fi író, Orson Scott Card írta, akinek nevéhez több raklapnyi novella és regény fűződik.