Végigjátszás és tippcsomag a játékhoz.

10 jó tanács a játékhoz:

1. Az egyjátékos kampány egyik legfontosabb újítása, hogy minden küldetésre azokból a fegyverekből szerelkezhetünk fel, amit addig összegyűjtöttünk. Ezért a hullarablás most még nagyobb jelentőséggel bír, mint eddig, hiszen érdemes a lehető legtöbb cuccot összeszedni az elesett ellenfelektől, és ha a küldetések közben van egy kis szabadidőnk, a csapattársaink elhasznált lőszerét is töltsük fel.

2. Legyünk a küldetések során maximalisták! Egyrészt vigyázzunk az embereink életére, hiszen ők is jönnek velünk a küldetések során, másrészt igyekezzünk minden részküldetést is a lehető legtökéletesebben véghezvinni. Amikor pl. néhány tank ellopása a feladat, ne elégedjünk meg egy-két harckocsi meglovasításával, vigyük mindet. Ugyanis sokszor a következő küldetésekben szükség lesz rájuk, és ha több van, az könnyebbé teszi a dolgunkat.

3.  Embereink folyamatosan fejlődnek a küldetések során, ez megint csak azt jelenti: vigyázzunk rájuk. Bár a mesterséges intelligencia nagyon jó a játékban, célszerű mindig egyedül kissé előremenni és felderíteni a terepet, míg a többiek hátrébb meghúzódva várnak. Mivel az ellenségek reagálnak a lövésre (a hang elárulja a támadó helyét) a társaink pedig sokszor nagyon messziről is elkezdenek lövöldözni, nagyon hasznosnak találtam a „Hold Fire” opciót is a csapattársaknál. Így ki lehetett várni, hogy az ellenfelek annyira közel érjenek (150-180 m), hogy az „Open Fire” után hatalmas mészárlás szemtanúi legyünk, miközben saját veszteségeink minimálisak lesznek.

4. Használjuk embereinket teherhordóként.

5. A lopakodás, kúszás-mászás, bokrok közötti bujkálás rendkívül fontos! Nyílt terepen állva rohanni sokszor a halálos ítéletünket jelenti, így támadni pedig öngyilkosság! Ne sajnáljuk az időt egy jó pozíció megkeresésére (tipikusan a hegytetők jó helyek egy támadás megindítására illetve mesterlövészkedésre).

6. Szinte mindig legyen 2-3 csapattagunknál tankelhárító (RPG) fegyver, megfelelő lőszerkészlettel. Ha halljuk a közeledő járműveket, el is szedhetjük valakitől a rakétavetőt, hogy személyesen – kezdetben – nagyobb hatékonysággal intézzük el ezeket. A muníció miatt ritkán kell aggódni, mivel az oroszoknál nagyon sok RPG Soldier várja, hogy kifosszuk a hulláját.

7. Ha van lehetőség aknák (mine) vagy robbanótöltetek (satchel charge) használatára, mindenképpen tegyük meg. Sokkal hatékonyabbak és biztonságosabbak tankelhárításra, mint az RPG-k. Ha egy küldetés kezdetekor látunk lőszeres ládákat a közelben ilyen cuccal, akkor szinte biztos, hogy szükség is lesz rá.

8. Ha helikopter cirkál a közelben, még véletlenül se szálljunk fel valamilyen járműre, még kismotorra se! Míg a gyalogosokra nagyon ritkán tüzelnek, a járműveket irgalmatlanul szétszedik néhány pillanaton belül. Egy idő múlva ugyan rendelkezésünkre állnak majd légvédelmi fegyverek, ám ezekhez ne fűzzünk túl nagy reményeket, mert ahhoz képest, hogy mennyi helyet foglalnak (1 ember maximum 1 rakétát vihet), nem túlságosan erősek, egy MI 24-es több lövést is kibír. Úgy láttam, nem érdemes használni őket. A földön levőket pedig inkább intézzük el egy RPG-vel.

9. A mesterlövészpuska csodálatos! Kis gyakorlással akár 400 méter távolságból is leszedhetjük az ellenfeleket. Figyeljünk azonban arra, hogy ezután mindenki ránk fog vadászni, így legyenek a közelben géppuskás társaink, és keressünk jó fedezéket. Igaz, ha egy szakasznak kellően nagy veszteséget tudunk okozni, akkor hamar meggondolják magukat, és inkább menekülőre fogják a dolgot. Szinte majdnem minden küldetésben érdemes ezt választani fő fegyvernek, rengeteg munícióval.

10. Sajnos van egy nagy bug a játékban: a gép néha hajlamos lenullázni a fegyverkészletünket a következő küldetésben minden ok nélkül (tehát ez nem a történet része). Elvben az rá a gyógyír, hogy a játékot csak küldetés közben hagyjuk abba (tehát ha már nincs kedvünk/időnk tovább játszani, nem lépünk ki egyből, ha vége egy küldetésnek, hanem elkezdjük a következőt, és azt szakítjuk meg), ám én úgy láttam, hogy ez sem igazi megoldás. Végül úgy hidaltam át ezt a problémát, hogy játék közben (ALT+TAB) rendszeresen mentést készítettem a Users[felhasználónév]Savedcampaigns könyvtárban lévő fájlokról, és probléma esetén a weapons.cfg-t visszaállítva legalább a fegyverek jelentős része megmarad.
 Ugyanez a módszer használható rendszeres (egynél több) mentésre is, ha valaki túl nehéznek találná a játékot. Az összes fájl elmentése után a .sav kiterjesztésűt letörölve újból van lehetőségünk a save funkció használatára a küldetés közben. Azért ez cheat, ne feledjük!

Most pedig lássuk a küldetéseket. Elöljáróban azért hadd jegyezzem meg, hogy a gép által adott javaslatokra, hírszerzési adatokra és megjegyzésekre mindig figyeljünk oda, mivel nagy segítséget jelentenek a küldetések megoldása során. Szánjunk időt az eligazítás gondos elolvasására. Mivel pedig a játék komoly szabadságot ad a küldetések megoldása során, ezért minden küldetés más úton is megoldható, sőt, lehet, hogy valaki könnyebb megoldást talál. Azon se lepődjön meg senki, hogy nem mindig ugyanonnan és ugyanazok az ellenfelek jönnek, ami a leírásban van. Ennek nem a pontatlanságom az oka, hanem az, hogy a játék AI-ja tetteink alapján változtathat a reakcióján. Szóval figyeljünk a meglepetésekre.

Most pedig lássuk a küldetéseket.

1. Invasion

Egyszerű gyakorlópálya, ahol csak békés civilként kell rohangálnunk. A kissé hosszúra sikeredett intró után a buszmegállóban találjuk magunkat. A táblát megvizsgálva láthatjuk, hogy úgy 5 perc múlva fog a busz megérkezni. Időgyorsítás után szálljunk fel a buszra. A buszozás után irodánkban találjuk magunkat, amikor az oroszok megkezdik az inváziót. Rohanjunk ki az épületből, szálljunk be a kocsiba, és tépjünk el a jelzett irányba.
Alternatívaként buszozás helyett mehetünk motorral is, amit az indulóhellyel szemközti parkolóban szerezhetünk meg. Csak ne felejtsünk el tankolni, valamint kerüljük a táblákat és fákat.

2.  Crossroad

Választás előtt állunk. Vagy megmondjuk, hol bujkál a partizán, vagy pedig az ellenállást választjuk. Ha árulók leszünk, a Contact nevű küldetés következik, míg ha ellenállunk, a No Turning Back. Az ez utóbbihoz szükséges felszerelést a fészerben találjuk, egy AK 47-es képében. Szerezzük meg, majd végezzünk az őrökkel. Vegyük el a fegyverüket, majd gyalogosan (!!) induljunk el az ellenállók tábora felé. Kis keresgélés után megtaláljuk a sátrakat, és a küldetést megnyertük. Ha várakozunk, néhány orosz ejtőernyős is a helyszínre ér, majd később még további egységek is jönnek, tehát ne húzzuk az időt!

3a. Contact

A feladatunk, hogy kapcsolatba lépjünk az ellenállással, és eláruljuk a szovjeteknek a tábor helyét. Menjünk Marekhez, aki átküld Mokropsyba egy ellenállóhoz, aki további instrukciókat átirányít a táborba. Használjunk autót a gyorsabb közlekedés érdekében. A táborban ismét választás előtt állunk: tartjuk magunkat a megbízáshoz, és megadjuk a koordinátákat szovjeteknek, vagy elmondjuk a partizánoknak az igazat, hogy beszerveztek minket. Ha bízunk a szovjetekben, jutalmunk egy Game Over felirat lesz, persze előtte megtekinthetjük, amint kivégeznek bennünket. Ezért az egyetlen választásunk – ha tovább akarunk játszani – ha feladjuk magunkat. Ezután az Ammo Low küldetés következik.

3b. No turning back

A drámai bevezető után egyből az akció közepébe kerülünk. Egy orosz járőr támad dél-délkelet felől. Szerencsére a sátrak között jó fedezéket találhatunk, ahonnan – ha még társaink nem intézték el őket – leszedhetjük a rohamozó oroszokat. Ezután egy BMP, egy T-72-es és némi gyalogság fogadására kell felkészülnünk észak felől. A nehézgéppuskához állítsunk valakit, a ládában pedig találunk RPG-t. Miután a támadást visszavertük, szedjük fel a maradék fegyvert, majd gyalogosan haladéktalanul induljunk a várakozó teherautóhoz.

4. Ammo Low

A feladat néhány utánpótlást szállító teherkocsi megszerzése (nem megsemmisítése!!).  Fegyverezzük fel embereinket, majd menjünk a megjelölt pozícióba. Csapatunkkal helyezkedjünk el a hegyoldalban, a bokrok között, „Hold Fire” és „Hide” parancsokkal. A teherkocsikat egy BMP és egy T72-es kíséri, ezeket lőjük ki elsőként. Nekem az vált be, hogy a hegytetőről kiszedtem a sor végén haladó BMP-t, mielőtt a katonákat kirakhatta volna, míg a T72-est a többiekkel intéztettem el.  Miután eltakarítottuk őket, fordítsuk figyelmünket a lőszerszállítókra. A rakományban találunk aknákat és robbanótölteteket, ezeket helyezzük el az úton (a kocsiktól biztonságos távolságra), a később beérkező ellenfelek fogadására. Az egyik kocsiban megtaláljuk a Dragunovot is, ezt mindenképpen szedjük fel. Az erősítés levegőbe röpítése után nincs más dolgunk, mint a remélhetőleg még működőképes szállítókkal elhajtani a kiinduló pontra. Ha valakinek van kedve, gyűjtögethet egy kicsit, de ne töltsünk vele túl sok időt, mert néhány orosz járőr is a helyszínre érkezhet, ami felesleges veszteséget okozhat.

5. Scrap

Itt az idő, hogy az ellenállásnak némi nehézfegyverzetet szerezzünk, azaz meglovasítsunk néhány frissen felújított szovjet tankot. Az eddigi küldetésekhez képest ez igen nehéz és hosszú. Két terv is létezik alapból. Az első terv (Plan A) szerint egyedül kell jó kommandós módjára semlegesítenünk a bázis védelmét, csendben lopakodva. A második szerint (Plan B) frontális támadást indítunk a tankok megszerzéséért. Mivel ez utóbbi biztosan veszteségekkel jár (főleg az őrséghez tartozó tank és BMP miatt), én az első megoldást javaslom.
Mivel esti küldetésről van szó, ajánlott egy éjjellátó készülék (NightVision Goggles, N billentyű) valamit a frissen megszerzett Dragunov mesterlövészpuska bepakolása és használata. Elsőként délről menjünk a térképen felkiáltójellel jelzett várromhoz, ahol a szovjet katonák mulatoznak. A falak között hátulról közelítsük meg a tábortüzet (van egy repedés a falon), és végezzünk az ott lévő 5-6 katonával. Ezután készüljünk fel, hogy a falu felől legalább ennyi katona érkezik, a nagy tömegre és közelharcra való tekintettel érdemes ideiglenesen PK golyószóróra váltani. Ezután a tankok felé vegyük az irányt. Mivel a terep odáig teljesen csupasz, ráadásul hegyoldalban kellene lefelé haladnunk az őrség (van köztük Specnaz harcos is) szeme előtt, tegyünk egy kerülőt. Menjünk vissza a várrom mögé, és a hegyek takarásában kerüljünk a falu északi részéhez. Ez azzal az előnnyel is jár, hogy a helyzet picit csitul addigra, valamint az északi részen lévő épületek több lehetőséget adnak a lopakodásra. Szép lassan kússzunk az üres tankok felé. Az őrséget módszeresen, lehetőleg távolról szedegessük le. Ha az oroszok tankja és BMP-je cirkálni kezd, bújjunk el valamelyik házba, vagy a dombtetőn lévő templomba. A gyalogság után a páncélosok megsemmisítése következik. Megoldható az elesett katonáktól megszerzett fegyverekkel, ám úgy is sikerülhet, hogy lekúszunk az egyik üres tankhoz, és annak az ágyújával szedjük szét az oroszokat!   Ezután rádióval hívjuk be az erősítést, akikkel szerezzük meg a maradék tankokat, és a szállító járműveket is. Nézzük meg, hogy az általunk szétlőtt tankok esetleg nem javíthatóak e – nekem lehet, hogy szerencsém volt, mert a szétlőtt harckocsit meg tudtam javítani. Végül gyűjtsünk be némi fegyvert az elesettektől, és ne feledkezzünk meg a Dragunovról, ha menet közben lecseréltük volna. Miután elkészültünk, irány a megjelölt kijárati pont.

6. Field Excersise

Cél a kikötő elfoglalása. Pakoljuk be az embereinket a kezdéskor kapott tankokba és BMP-be. Az úton közelítsük meg az Outpostot, de az első kanyar után olyan 400 méterre álljunk le (Hold Fire javasolt). Kedvenc mesterlövész puskánkat szorongatva kússzunk a domboldalon (a térképen a vörös outpost felirat felett) közel, és kémleljük ki a terepet. A táborban álló BMP üres, legénysége – egy rakat orosz katonával együtt – a sátrak közt áll. Ha őket szedjük ki először, a BMP-t később megszerezhetjük. Ha nem tudjuk semlegesíteni őket, a BMP-be beszállva ellenünk indulnak. Figyeljünk a tábor bejáratánál az út mentén elhelyezett nehézgéppuskára is. Lövéseinkre reagálva a katonák megindulnak felénk. Kússzunk fedezékbe, és adjunk parancsot a felsorakozott tankjainknak a tüzelésre. Az eredmény magáért beszél! Figyeljünk azért RPG Soldierekre, egyedül ők jelenthetnek veszélyt tankjainkra (a BMP-n kívül, természetesen).
Miután az Outpostot kitakarítottuk, irány a kikötő.  Tankjainkkal vonuljunk fel az úton Bludov irányába. Az elágazásnál álljunk hadrendbe. Modravánál több szovjet harckocsi (2 BMP és 2 T 72-es) is állomásozik, lassan feléjük araszolva azonban akár 1000 méterről is tüzet nyithatunk. Kis szerencsével veszteségek nélkül meg tudjuk semmisíteni őket. Nem sokkal az első lövések után még két tank érkezik, ezek viszont a Bludovtól délre vezető úton. A BMP-ket vonjuk hátra, és saját tankjainkkal semmisítsük meg őket. Eközben már valószínűleg megérkezik a gyalogság is a szovjet bázisról, akik a lövöldözés kezdetekor indultak el.  Bármikor kiadhatjuk rádión a partizánoknak is a támadásra szóló parancsot, akik először aknavetőkkel szórják meg a terepet, majd hagyományos gyalogosként szállnak harcba. Miután az ellenség páncélosait megsemmisítettük, a gyalogság védelmének megtörése nem jelenthet problémát. A küldetés akkor ér véget, ha minden ellenséges egységet megsemmisítettünk. Egy kis extra lőszer reményében próbáljuk nem megsemmisíteni a sátrak környékén álló teherautókat.

7. First Strike

Masszív tankcsata. Embereinket pakoljuk be az üresen álló járművekbe, majd álljunk fel vonalban, lehetőleg úgy, hogy az általunk irányított tankok a gép által vezéreltek mögött legyenek (vigyázzunk a saját embereinkre). A BMP-k nagyon sérülékenyek (akár egy találat is végzetes lehet), őket vigyük északabbra, kevésbé szem előtti pozíciókba. A kiinduló helyen található ládában néhány akna és robbanótöltet van, ezeket elhelyezhetjük a látóhatáron lévő dombon (a déli úton), de nem létfontosságú foglalkozni velük. Az ellenség délről jön, az út mentén 3-4 hullámban. Mivel a domb elfed minket előlük és felkészültünk a fogadásukra, az első lövés minden esetben a miénk. Ugyan az elején elég sokat kell várni a tankok megérkezéséig, az akció látványosan és nagyon hamar lezajlik. Érdemes ebben a küldetésben az egyik tank tüzéreként szerepelni, és minden hullám elején megvárni, hogy a többi tank kire tüzel, így mi a maradékot intézhetjük el.

8. Hostages

Elég hosszú küldetés. Első lépésben a faluban túszként tartott foglyokat kell kiszabadítanunk. Ez kemény dió, mivel abban a pillanatban, amint lövöldözni kezdünk vagy észrevesznek bennünket, a túszokat kivégzik. Ezért a gép tanácsát megfogadva a lehető legtovább rejtve kell maradnunk. Fegyverként érdemes a hangtompítós Bison-t választani, ez segít a lopakodásban. Nyílegyenesen nem juthatunk a faluba, az őrség egyből kiszúr. A velünk lévő két embert rejtsük el, nem lesz rájuk szükség. A kiinduló helytől jobbra induljunk el, és kerüljünk egy nagyot, hogy a falu északnyugati sarkán lévő ház takarásában fel tudjunk lopakodni a falig. Itt nincs járőr. A fal takarásában el tudunk lopózni a templom mellett (ahol a teherautó áll), miközben a falon lévő repedésen keresztül elintézhetjük az első két ellenséget. Ezután nincs idő a lopakodásra, itt a villámgyors akció ideje – ha késlekedünk, a foglyokat lelövik. A templomot bal felé kerülve likvidáljunk még két őrt, majd rohanjunk a templom mögötti térre, ahol a foglyokat őrzik.  Itt a templom hátuljánál van még egy őr. Ha őt elintéztük, a foglyokat kiszabadítottuk, akik egyből szét is futnak. Kis idő elteltével a program jelzi, hogy a küldetésnek ez a része kész.
Induljunk nyílegyenesen északra, a túszok által elárult orosz tábor irányába.  Minden emberünket küldjük a tábortól délre, 91-gyel jelzett dombra. Miután egyesültünk, haladéktalanul támadjuk meg a tábort (amit eredetileg egy rakás katona és egyetlen BMP őriz), mivel az oroszok szinte biztosan kiszúrtak minket, és tankokat küldenek erősítésként.
A lehető leghamarabb végezzünk az ellenséggel, és vonuljunk vissza, mielőtt az erősítés megérkezik. Harciasabb szelleműek természetesen megpróbálhatják a beérkező páncélosokat is megsemmisíteni.

9. Information

Ez a küldetés a lopakodásról szól. Be kell lógnunk, hogy kihallgassuk a szovjet parancsnokok beszélgetését. Különösebb trükk nincsen, szép lassan nyílegyenesen be lehet kúszni a farmra, a falon lévő repedésen keresztül. Csak arra kell ügyelni, hogy kivárjuk, amíg az épületet körbejáró őrség elmegy a mi oldalunkról. Mivel belül is van néhány őr, csak egy picit szabad beljebb kúszni a falon, különben kiszúrnak bennünket (rögtön a fal mellett jobbra lévő háznál is van egy őr). Ezúttal lövöldözni tilos!
Miután a beszélgetést kihallgattuk, ahogy jöttünk, távozzunk, majd menjünk a várakozó kocsihoz.

10. Occupation

Két szovjet bázist kell elintéznünk a küldetés folyamán. Igen erősen javaslom a mesterlövészpuska használatát.
Embereinkkel menjünk Mirov déli részére, és a házak között foglaljunk el tüzelő pozíciót.  Az ellenséges bázisra vezető úton két őr sétálgat. Miután velük végzünk, egy rakás (10-15) katona indul meg felénk a dombról lefelé (többek között egy mesterlövész is van köztük). Fedezékben lévő katonáink – aktív közreműködésünkkel – gond nélkül leszedhetik őket.  Számítsunk egy BMP-re is! Ezután óvatosan közelítsük meg a dombon álló épületet, és tisztítsuk meg a környéket.
Folytassuk utunkat a második bázis felé, a tőle északnyugatra lévő erdőben. A fák és bokrok fedezékében jó 250 méterre is megközelíthetjük a tábort, ahonnan agyaggalamblövészetet rendezhetünk. Először keressük meg az orosz mesterlövészt, és vele végezzünk, majd irtsuk szorgalmasan az ellent. Ha elég ügyesek vagyunk, ellentámadás sem lesz, mivel az ellenfél morálját a földbe döngöljük, és a katonák harc helyett inkább csak menekülnek. Előfordulhat, hogy egy BMP-vel azért meggyűlhet a bajunk.
Miután a védelmet elértük, készüljünk fel az észak felől érkező szovjet erősítésre. Jó 15-20 katona és 2 BMP fog lefelé özönleni a domboldalon. Használjuk fel a bázis szélein lévő nehézgéppuskákat, az üresen álló BMP-t, és behívhatjuk a rendelkezésre álló 2 tankot is. Miután a támadást visszavertük, a küldetést megnyertük.

11. Counter Attack

Kommunista ellenfeleink természetesen nem nyugodnak bele az előző győzelmünkbe, és nagyarányú ellentámadást indítanak. Rögtön a küldetés kezdetekor délről két szakasz katona ront ránk. Használatba vehetjük a 4 fix telepítésű, délre néző golyószórót, bár ezek kezelői nagy valószínűséggel megsebesülnek vagy meghalnak.  Úgyhogy célszerűbb a hagyományos fegyverzettel visszaverni a támadást.
Ha az előző küldetésből megmaradt a BMP, az sokat segíthet. Miután az első támadást visszavertük, készüljünk fel tankok, BMP-k és komoly gyalogsági erő érkezésére, a térképen is jelölt déli irányból. A veszteségek elkerülése végett vonjuk vissza embereinket az északra lévő erdőbe. A délről jövő utat (amit a vörös nyíl is jelöl) pakoljuk tele aknákkal és robbanószerekkel, melyeket az indulóhelyen lévő ládákban találunk. Célszerű a két erdő közti részt elaknásítani, mivel itt viszonylag szűk a hely. Ne csak az útra rakjuk a pusztítás eszközeit, hanem az út mellé is, hiszen ha egy tank az úton felrobban, a többi le fog térni, hogy kikerülhesse. A gyorsabb közlekedés érdekében használjuk a BMP-t. 2, esetleg 3 fordulóra lesz lehetőségünk, mielőtt megérkezik a szovjet haderő. A BMP-t küldjük el a 63-assal jelölt domb takarásába, mivel a tankok messziről is könnyen kilövik, de ha megőrizzük, később jól jön a gyalogság leküzdésére. Mi is keressünk fedezéket valahol ezen a dombon, majd türelmesen várjunk.
Ha jól helyeztük el aknáinkat, a beérkező harckocsikat ezek elintézik. Amelyik át tudott vergődni az aknamezőnkön, azt RPG-vel intézzük el. Ezután már csak a gyalogságra kell figyelnünk, akiket Dragunov elvtárssal a dombtetőről az előző küldetésben már begyakorolt módon intézhetünk el. Ha a szovjet tankelhárítók már elhaláloztak, vágtázzunk elő a rejtett BMP-vel, és számoljuk fel a maradék ellenállást.
Miközben örülnénk, hogy győztünk, az ellenség beveti a csatahelikoptereit, akik ellen jelenleg nincs orvosság, ezenkívül ejtőernyősök is érkeznek. Nincs más megoldás, északra kell visszavonulni. Hagyjuk sorsára hűséges páncélosunkat, és gyalogszerrel indítsunk mindenkit az erdő fedezékében a gyülekezési pontra. Ne álljunk le harcolni a túlerővel szemben, jó partizán módjára rohanjunk, ahogy csak bírunk.

12. Contraband

Némi fegyverutánpótlást kapunk kapitalista barátainktól, ezt kell elhoznunk a kikötőből. A legfontosabb, hogy ne felejtsünk el vörös jelzőrakétákat (Flare) bepakolni a gránátvetővel felszerelt AK-74 mellé, mivel ezzel hívhatjuk a szállítóhajót. Az autóval hajtsunk toronyiránt a találkozási pontra (a fényszórót felkapcsolhatjuk), és lőjünk fel egy rakétát. Miután a bepakolás megtörtént, haladéktalanul induljunk – megint csak nyílegyenesen – haza. Az ellenség természetesen felfedez bennünket, de ha gyorsak vagyunk, harc nélkül is megúszhatjuk az egész küldetést. Célszerű is futni, mivel totál sötétben nem túl egészséges kergetőzni a szovjet harcosokkal.

13. Reckoning

Eljött az idő, hogy revansot vegyünk a helikoptereken. A cél a sivatagi repülőtéren állomásozó helikopterek megsemmisítése. Ugyan rendelkezésünkre áll már légvédelmi rakéta, de én két okból nem javaslom a használatát: először is sok helyet foglal, másodszor pedig a levegőben lévő helikoptereket nem kell megsemmisíteni a küldetés teljesítéséhez, nem is zavarnak túlságosan. Mivel éjszakai küldetés, éjjellátó készülék becsomagolása javasolt. A bázist célszerű északról, a dombok közül megtámadni, mivel erről nézve a repülőtér tökéletesen sík terep, így jól belőhető és nem érhet bennünket meglepetés az ellenfél részéről. Odafelé egy BMP-vel és egy tankkal is találkozhatunk, ezek a sötétben nem látnak valami jól, így megsemmisítésük nem feltétlenül szükséges. A reptér közelében még 2 BMP is állomásozik (egy a déli, egy az északi oldalon), ezekre viszont tartalékoljunk RPG-t. A repteret sokan őrzik, vigyünk komoly mennyiségű muníciót. Kis gyakorlással akár 400 méterről is leszedhetjük az ellenséget, majd a rohamozókat géppuskás össztűzzel tarolhatjuk le a sík terepen.
Előfordulhat, hogy a reptérről még egy MI-24-es is felszáll, ekkor csak két helikoptert kell megsemmisítenünk (egy MI-17-es a kifutón, és egy gunship az egyik hangárban). Fel is szállhatunk velük, de a légvédelem elég erős a környéken. Miután a küldetést teljesítettük, hullarablás után irány dél, a Vidlakov nevű falu. A reptéren sok járművet találhatunk, de ezek használhatatlanok a légtérben köröző helikopterek miatt.

14. Fireworks

Tűzijátékot kell rendeznünk a sziget fő hídjánál. A híd felrobbantásához az egyik pillér mellé helyezett 3 robbanótöltet szükséges. Nem muszáj külön vinnünk, az őrségben szolgáló Specnaz katonáknál akad elegendő a küldetés végrehajtásához. A csapatunk mellé segítséget is kapunk néhány tank és egy mesterlövész alakulat formájában. A tankokat nem nagyon érdemes bevetni, mivel a szovjetek megint rendelkeznek helikopterrel. A mesterlövészek a hídnál viszont annál hasznosabbak.
A feladat végrehajtásához nincs szükség különösebb trükkre, kövessük a gép által javasolt, térképen is bejelölt útvonalat. Először a Neveklovban állomásozó haderőket semmisítsük meg. A faluban 2 mesterlövész is van, ezen kívül még egy BMP is ólálkodik a környéken. Mire a faluval végzünk, addig a híd irányából valószínűleg odaér egy szakasznyi erősítés is, számítsunk rájuk. Töltsük fel lőszerkészletünket, majd irány a híd. A térképen zöld X-szel jelölt területről indítsunk támadást, mivel a híd és környéke innen jól belőhető. Ne feledjük el a mesterlövészeket sem. Miután elkezdődött az akció, a hídon keresztül egy BMP érkezik, és a helikopter is ekkor jelenik meg a légtérben.
Miután leküzdöttük a híd őrségét, robbantsuk fel, és menjünk a találkozási ponthoz. Nem kell sietni, kényelmesen pakoljuk be a fegyvereket, mivel további szovjet erősítés nem jön.

15. The Pass

A 4. Küldetéshez kísértetiesen hasonló misszió, azonban most meg kell semmisíteni a szállítókat.  További különbség, hogy két páncélost is kapunk, persze ennek megfelelően a konvoj is erősebben van védve. Én tankok nélkül csináltam meg ezt a pályát (valahogy nem tűnt fel, hogy azt is kaptam ), ugyanúgy a hegyoldalba elrejtőzve, mint a másik küldetésben (maradjunk az út innenső oldalán, hogy gyorsan le tudjunk lépni). A lényeg azon van, hogy az embereinket rejtsük el, és várjunk a tűzparancs kiadásával addig, míg a konvoj vége is lőtávolba ér. Ha mindenkinél van RPG, hamar ledarálhatjuk az egész konvojt. Amikor a teherkocsikat megsemmisítettük, siessünk Dolinába a találkozási ponthoz, ne várjuk be a további tankokat!

16. Hunting

Ezúttal már a főváros, Lipany ellen megyünk. A kiinduló helyen álló tankokba ültessük be embereink nagy részét – de utasítsuk őket, hogy maradjanak ott, ahol vannak, míg 2-3 katonával menjünk a térképen „Sniper’s position”-nel jelölt helyre, ami remek kilátást nyújt az első védelmi vonalra. Amíg odaérünk, valószínűleg már megjelennek a 160-as dombnál az orosz BMP-k, amiket tankjaink könnyűszerrel elintézhetnek. Közben megindulnak feléjük a Specnaz katonák is, akik remek célpontot nyújtanak. Ekkor kezdjünk el lövöldözni, és készüljünk fel, hogy ezután az ellenfelek egy része felénk fog jönni. A dombtetőről adjunk a velünk lévő katonáknak is tüzelési engedélyt, és figyeljünk, hogy a hátunkba kerülni szándékozó oroszokat is leszedjük. Közben előrébb hívhatjuk a tankjainkat, de ne túlságosan közel a faluhoz, mert hihetetlen mennyiségű páncéltörővel felszerelt szovjet harcos van még a közelben. Hamarosan látni is fogjuk, ahogy özönlenek az út mentén, igyekezzünk minél többet elkapni – a tankjaink segítségével persze – hogy ne tehessenek sok kárt. Ha ügyesek vagyunk, megtörhetjük a rohamukat, szétszaladnak, így egyesével már könnyebben elintézhetjük őket. Eddigre valószínű, hogy az első védelmi vonalban már nincs túl sok ellenség. Szálljunk be mi is egy tankba, biztonságos távolból járjuk körül a falut, és szedjünk szét mindent, ami mozog. A 160-as dombot kerüljük, a rádióval inkább hívjuk be az erősítést, akik majd elvégzik az ottani munkát. Vegyük az irányt Lipany felé. Itt csak gyalogosokra kell számítanunk, és bevethetjük a parancsunkra váró speciális szakaszt is, akik dél felől támadnak. Járjuk körbe a várost, keressünk meg minden ellenséget, és a győzelem a miénk.

17. Trap

Első feladatunk a fix útvonalon cirkáló orosz BMP és T-72 semlegesítése. A térképen megadott útvonalon közlekednek, legkönnyebb a faluban, a benzinkút környékén elkapni őket. Mivel az induló ponttól délre 3 tankunk is van, ez nem jelenthet problémát. Ezután Petrovice bevételén a sor, gondolom a város mindenkinek ismerős lesz . Mivel sok tankunk van, számíthatunk arra, hogy a város dugig van RPG-s oroszokkal. Ezen kívül egy BMP és egy T-72 is erősíti a soraikat – amelyek legénysége viszont nincsen harckészültségben, és a tankok mellett álldogál. Javaslom, hogy veszteségeink csökkentése végett csatlakozzunk a Tiger csoport tankjaihoz, adjunk parancsot rádión az indulásra, és támadjunk déli irányból, az 53-as illetve 55-ös dombokon keresztül. Akinek van hangulata, Dragunovval is vadászhat a dombról az orosz katonákra a tankjai állagmegóvása végett. Mivel a katonák nagy csoportokban álldogálnak, szinte lehetetlen elvéteni őket – egy lövés, egy találat! Miután a bevonuló tankok jól megpuhították a várost, az egyik tank sofőrjeként élmény a panelházak közt hajkurászgatni a bujkáló tiszteket – ezt nevezhetjük OFP: Carmageddonnak is. A győzelem akkor a mienk, ha minden ellenfelet megsemmisítettünk.

18. Firefight

Megint deja vu érzésünk lehet, mintha jártunk volna már a célterületen. Rögtön a küldetés elején akció – 4 Specnaz érkezik a reptér felől. Mivel van náluk robbanótöltet, ami a repülőgépek felrobbantásához kell, nem szükséges külön hoznunk, vegyünk el tőlük 1-2 darabot, de a reptérnél is lesznek kommandósok szép számmal. Ugorjunk be gyorsan az UAZ-ba, majd irány a reptértől keletre lévő 33-as illetve 40-es domb. Sietnünk kell, mivel nemsokára egy tank érkezik rejtekhelyünkhöz. A rádióban zajló eseményekkel ne foglalkozzunk, nem tudunk semmit sem tenni bajtársaink érdekében. Miután megérkeztünk, gyalogosan haladjunk tovább a dombok takarásában. Ha szerencsénk van, körülbelül ekkor érkezik északról az úton egy baráti T-55-ös, ami szóval tartja a repteret védő őrséget. Segítsünk be neki, de számítsunk arra, hogy délről pár perc múlva 1-2 BMP érkezik (némi gyalogsági támogatással), amelyek valószínűleg végeznek vele, de addig is szinte letakarítja a repteret. Ha nagyon szorul a hurok, rohanjunk be a kifutó mellett panelházba, és az ablakokból ritkítsuk az ellenfeleket. Ha tiszta a levegő, irány a kifutó, ahol három repülőgép várja, hogy némi robbanóanyag segítségével megsemmisítsük őket. Ha kevés satchel charge-unk van, a reptéri őrség tagjainál fogunk találni annyit, amennyi kell. Amint mindhárom repülőgép az enyészeté, a küldetést megnyerjük. Most már csak a befejező film van hátra, ami nem teljes Happy enddel végződik…

OFP Resistance: fegyverismertető (kiegészítés)

Elöljáróban annyit szeretnék hozzátenni, hogy nem fegyvermániákusoknak készült ez az ismertető. Minden esetben a személyes tapasztalataimat írom le, és mivel alapból mesterlövész stílusban játszottam, a géppisztolyok közti különbségek nem igazán foglalkoztattak és nem is nagyon gyakoroltam velük.

AK 74
Standard szovjet géppisztoly, rengeteget találhatunk a küldetések során. Kicsit talán pontatlan lehet nagy távolságra, ám mivel rengeteg lőszert találhatunk hozzá, a mi embereinknél is ez lehet az alapfegyver. Létezik gránátvetővel szerelt változata, aminek a használata elég nehézkes. Harckocsizóknál rendszeresítették egy rövidített méretű verzióját is, ami AK 74SU néven fut, ez viszont érthető okokból pontatlanabb (100-120 méter után elég gyenge), így csak végszükség esetén – ha nincs más a közelben – használjuk.

PK
Szabvány orosz golyószóró, a machinegunnerek minden esetben ezzel vannak felszerelve. Nagyon jól lehet kaszálni vele, tapasztalhatjuk majd, hogy akár 2-300 méterről is simán eltalálnak az oroszok bennünket – ezért a mesterlövészek után ők legyenek a következő áldozatok. Hasonlóképpen, kis gyakorlással mi magunk is lehetünk vele legalább ennyire hatékonyak, ehhez célszerű minden esetben fekvő helyzetből tüzelni. Hátránya, hogy mérete folytán másodlagos fegyver nem fér el mellé. Mindenképpen legyen a csapatban legalább 1-2 ember felszerelve vele (gyakorlatilag akit nem szereltem fel páncéltörővel, az ilyet kapott), és mindig tegyük őket olyan helyre, ahol jól belátják a terepet. Lőszert bőségesen találunk hozzá a játék folyamán, mivel majd minden orosz csapatban van legalább 1 géppuskás.

Bison

Főleg Specnaz katonáknál találhatjuk ezt a fegyvert. Hangtompítós, és relatíve igen nagy (64 lövedékes) tárral rendelkezik. Minden lopakodós hangulatú játékosnak melegen ajánlott, mivel csendessége miatt nem verjük fel az egész környéket, ha használjuk. Érdemes egyébként rövid sorozatokat (2-3 lövés) elereszteni belőle.

Dragunov

Személyes kedvencem, már csak a távcső kidolgozottsága miatt is, ami a valóságban a célpont távolságának meghatározásában segít. Csak egyeslövésre alkalmas, és mivel a tárba csak 10 golyó fér, elsősorban a nem mozgó célpontok leküzdésére használjuk. Mivel lassú fegyver, ha közelharcra kerül sor, mindenképpen hátrányban leszünk akár egy sima AK 74-essel felszerelt közkatonával szemben is – jobban járunk, ha addig ideiglenesen más fegyverre cseréljük le.
300 m-ig nagyon pontos, de kis gyakorlással 400-500 méterre lévő célpontot is eltalálhatunk vele, bár ekkor szinte biztos, hogy több lövésre is szükség lesz (egyébként az 1 lövés – 1 ember filozófia érvényes, feltéve, hogy nem lábra célzunk). Rohanás után mindenképpen várjunk néhány pillanatot, mert lihegés közben nem lehet rendesen célozni. Az orosz mesterlövészek is nagyon hatékonyan használják, így lehetőség szerint ők legyenek első áldozataink. 

RPG-7

A név az orosz Reaktivniy Protivotankoviy Granatomet, azaz rakétahajtású lövedék szavak rövidítése. Szinte minden küldetésben szükség van rá, mivel tankok és BMP-k elhárítására szolgál. Jó, ha a csapatban 2-3 (vagy több) emberünknél is van ilyen fegyver, mert gyakori, hogy 1 találat nem elég (tankok esetében biztosan több kell, a BMP-nek elég 1 is), és a célpont is hajlamos hamar visszalőni. Inkább fogyjon a lőszer, amit viszont bőven találhatunk a küldetések során. A rakéták két helyet is foglalnak a hátizsákban, ezenkívül minden lövés után egy hosszadalmas utántöltésre is szükség van. További hátrány, hogy csak álló illetve térdelő helyzetből lehet tüzelni, ami viszont könnyű célponttá teszi használóját. Rohanni sem lehet, ha ez van a kezünkben, tehát ha menekülni kell, váltsunk inkább az elsődleges fegyverre. Érdemes 200 méteren belül használni, és lehetőleg ne közvetlen közelre lőjünk vele.
Ha tankokban harcolunk, az ellenséges páncélosok után, az ezzel felszerelt szovjet katonák legyenek az elsődleges célpontjaink.

Satchel Charge

Időzítéssel vagy távirányítással (ez utóbbi javasolt) robbantható töltet. Nagyon erős, akár egyetlen darab is elegendő egy tank megsemmisítéséhez. Specnaz katonák széria-felszerelése, továbbá lőszeres ládákban és szállítóautókban is rengeteget találhatunk. Főleg akkor használható jól, ha tudjuk, honnan jön az ellen, illetve végső esetben gyalogság nélküli álló tankhoz kúszva RPG helyett is alkalmazható.
 
M21

A Dragunov amerikai párja. Előnye, hogy nagyobb a tűzgyorsasága, egyébként ugyanazok érvényesek rá, mint a másik mesterlövész puskára. Elkötelezettség és lőszerkészlet függvénye, hogy melyiket használjuk.

Steyr AUG
Az amerikaiaktól kaphatjuk utánpótlásként. Játéktechnikailag tekinthetjük szabvány géppisztolynak, viszont van kis nagyítású távcsöve, ami pontosabb célzást tesz lehetővé. Sajnos mint minden amerikai fegyverhez a játékban, ehhez is kevés lőszerkészletünk van, és mivel az oroszok nem használják, a csatatéren nem találunk hozzá utánpótlást.

HKMP5SD
Szintén nyugatról származó, hangtompítós géppisztoly. Lopakodós küldetésekhez érdemes használni, mivel a lövések hangja nem árul el bennünket. Ennek természetesen ára van, mivel egyrészt gyengébb a normál géppisztolyoknál (2-3 találat is kellhet egy ellenfél elnémításához), és a hatótávolsága sem nagyobb 100-150 méternél. A lőszerkészlet korlátozottsága miatt inkább a Bison használatát javaslom.

Stinger AA Missile

Ez a fegyver volt a legnagyobb csalódás számomra a játékban. A feladata a szovjet légi fölény megtörése lenne, de sajnos több ok miatt sem alkalmas erre. Először is, minden katona maximum 1 darab rakétát vihet magával, ami sokszor kevés ahhoz, hogy leszedje a csatahelikoptereket. Másodszor, igazából szükség sincs rá mindaddig, amíg gyalogosként tevékenykedünk a harctéren, mert a helikopterek ritkán tüzelnek ránk, ha nem járműben vagyunk. Harmadszor, a lőszerkészlet igen korlátozott, és a szovjeteknél hiába is keresnénk ilyen fegyvert. Végeredményként tehát a Stingert a „felejtsük el” kategóriába sorolnám, nem érdemes bepakolni.