Ahogy elfordítjuk a slusszkulcsot, rögtön kigyulladnak az ellenőrzőfények a műszerfalon. Típustól függően változatos színorgia fogad minket, de abban megegyezhetünk, hogy akármilyen járműben is ülünk, nem ez lesz a fő attrakció – hanem mikor elalszanak a kis fények egy pillanatra, eljut az üzemanyag az égéstérbe, és felmordul a motor… Teljesítménytől, tuningtól függően az ellenőrzőlámpák táncához hasonlóan ez is eltér minden autónál, de ez a hang, az alapjárati morajlás minden autómániás Kánaánjának bejárata.

Egy jól kidolgozott autósjáték akkora rajongótábort kaparhat össze, hogy azt öröm nézni. Kimagasló öröm, hogyha a kiadóvállalat részvényesei között foglalunk helyet. A Microsoft Game Studios eltökélt szándéka volt egy jól irányzott, szépen kivitelezett trónfosztás. Mielőtt bárki a torkomnak ugrik: nem, nem a Gran Turismo 4-re gondolok. Házon belüli királyság megdöntéséről beszélek (kizárólag Xbox szemszögből.). Eszem ágában sincs összehasonlítani ezt a két kiváló játékot, mert jelen pillanatban is emberek ezrei teszik ugyanezt különféle internetes fórumokon, és egyéb kommunikációs csatornákon keresztül. Többször nem említem meg a Sony rendkívül jövedelmező, csodás franchise-át, most is csak azért hoztam szóba, hogy kerek-perec tisztázzam a dolgokat.

A Forza Motorsportnak bizony sikerült a trónfosztás, ahogy magabiztosan lelökte a trónról a Project Gotham Racing második részét, és a – véleményem szerint – remekre sikerült Sega GT 2002-t is. Ez a két csoda rengeteg időt töltött az Xboxom DVD-olvasójában, és bizony remek órákat szerzett nekem, ismerőseimnek ugyanúgy, mint megannyi más embernek. Most jött el az az idő, hogy a fekete dobozba más autós játék költözzön be huzamosabb időre.

Mikor év elején egy demó alapján előzetest írtam a Forzáról, már akkor is nagyon ígéretesnek tűnt, de csak most, a teljes verziót nyüstölve hasított belém a felismerés: ez eszméletlen lett.

Összesen 231 vezethető autó tűnik fel a játékban, ami már önmagában is elképesztő, de sokkal többről van itt szó! A maximális, minőségi kidolgozottság mellett ezeket a verdákat saját szájízünk szerint tuningolhatjuk úgy, és ahogyan csak kedvünk szottyan! Természetesen vannak a Le Mans-i, és egyéb versenygépek, amelyek már nem szorulnak további csúcsrajáratásra, de a sima szériaautók – amelyek az állomány 95%-át kiteszik – gátlástalanul személyre szabhatók.
A kinézetet totálisan átszabhatjuk első- és hátsó lökhárítóval, oldalsó szoknyákkal, extra motorháztetőkkel, spéci hátsó szárnyakkal, vadiúj felnikkel. Ám nem árt, ha vigyázunk! Lehet, hogy egy vasalódeszka méretű hátsó spoiler veszettül jól néz ki, de a Forzában az optikai tuning is kihat a teljesítményre, így könnyen lehet, hogy a kisebb szárny több leszorító erőt termel, így az úttartás jelentősen jobbá válik. Ugyanez vonatkozik szinte az összes külső elemre: amellett, hogy az autó „Rarity” (ritkasági) faktorát növelik, simán csökkenthetik a kanyarstabilitást, vagy megdobhatják a gyorsulást.
Ez jól hangzik. Persze ez mindaddig csak jól hangzó PR feature, amíg meg nem tapasztaljuk az optikai tuningok hatását verseny közben. Nem voltam rest, és bizony leamortizáltam kedvenc hátsó szárnyam egy közeli falnál… Az autó innentől fogva egy elég nagy szeletet vesztett a kanyarstabilitásából, olyannyira, hogy a legkisebb útgörbületet is csak kemény harcok árán sikerült bevenni. Mikor a tragacson már az általunk kisakkozott, legjobban mutató/funkcionáló spoilerek fent vannak, ideje csinosítgatni egy pöttyet a színvilágot, és a megjelenést is. Most a színskálára nem fecsérelnék szót, úgyis megtalálja mindenki a neki tetsző árnyalatot, inkább térjünk rá a járgány felmatricázására!
Tulajdonképpen ez az egyik kedvenc részem. Valójában nincs túl sok minta, összesen körülbelül 120 darab, ami mennyiségben sehol nincs egy Need For Speed Undergroundhoz képest. De! A Forza Motorsport egy komplett kis mintaszerkesztő programot is felvonultat! Akármelyik ragacsot átszínezhetjük, a méreteit kedvünkre befolyásolhatjuk, úgy forgatjuk a mintákat, ahogy nekünk tetszik, forgathatjuk, dönthetjük, ide-oda csavarhatjuk, egyszóval a kezdeti 120-as mennyiség némi szerkesztgetést követően könnyedén a tízezerszeresére nőhet.
Megesett, hogy félórányi rajzolgatás után egy autót gyönyörűen kidekoráltam úgy, hogy egyetlen egy alapmintát variáltam össze-vissza tíz rétegen keresztül. Azt el is felejtettem mondani, hogy a Forza Motorsportban összesen száz rétegben vihetjük fel a nekünk tetsző matricákat, így a végén mindenkinek olyan autója lesz, amilyet ő akar. Senki nem birtokol majd két egyforma verdát, soha. A legjobb dolog az egészben, hogy Xbox LIVE-on játszva mindenki a saját agyoncsinosítgatott autójával állhat rajthoz, ugyanis a bonyolult grafikákat az Xbox pár kilobyte-ban tárolja, amit pillanatok alatt felölt a versenyek előtt, így akár 8 egyedi tuningautó róhatja az online köröket!

Kicsit elszaladt velem a ló a dekorációk során, de ezt a csúcsminőségű feature-t nem szabad két mondattal elintézni. No, de most már tényleg eszeveszetten szép gép dohog alattunk, itt az ideje, hogy a teljesítményét is feltuningoljuk kicsit. Mint minden, ez is kemény pénzmagba kerül, de erről később. Egyszerű lenne azt mondani, hogy minden (motorikus, befecskendezési, kipufogó, stb…) teljesítménytuningból a  „Professional” és a „Racing” címkéset érdemes megvenni, de tulajdonképpen tényleg így van. Nem túl komplikált ez így leírva, de a játékban azért ez bonyolultabb, mert meg is kell keresni a pénzt, méghozzá kemény versenyzéssel. Az, hogy egy autót feltuningoljunk a maximumra, lazán belekerülhet akár 80-100 ezer kreditbe is. A Forza Motorsport világában ez nagy pénz. Az anyagi és egyéb áldozatok miatt nem ajánlott egyetlen autót sem maximumra húzni.
A hasznosság mellett a teljesítménytuning komoly esztétikai értéket is képvisel. Növeli az autó „Rarity” értékét, megváltoztatja a viselkedését, ide-oda lépteti a kategóriákban a gépet, és még a hangját is befolyásolja. Míg egy szériaautónak kellemesen duruzsoló hangja simogatja fülünket, addig ugyanaz a verda a tekintélyes kipufogórendszerrel maga alatt már erősen dobhártyaszaggató brummogást fog szórni.

Térjünk is rá a Forza Motorsport legfontosabb részére, magára a versenyzésre!

Arcade
Minden autósjátékban szerepel egy Arcade mód, ahol a sebességmániások azonnal kiélhetik vágyaikat megkötések, és komolyabb mennyiségű befektetett energia nélkül. Választható egy nagy rakás autó ebben a módban már alapjáraton is, és a pályákat folyamatosan unlockolva haladhatunk tovább és tovább. Ez a módozat igazság szerint egyrészt nem mutat túl sokat a Forza potenciáljából, másrészt, pedig egy kicsit semmitmondó is, csakúgy, mint a legtöbb olyan játékban, ahol nagyobb kihívás is rejlik. Pillanatnyi sebességszükség csillapítására ajánlott, komolyabb figyelmet nem érdemel, és több karaktert sem.

Career
A Forza Motorsport sava-borsa itt, ebben a játékmódban rejlik. Minden, amiért imádjuk ezt a programot, az itt rejtőzik (kivéve természetesen az online-gyönyöröket).
A kezdet kezdetén még senkik vagyunk. Nincs kocsink, nincs hírnevünk, csak egy kisebb cilindernyi pénzünk – Michael Schumacher is gokartszereléssel kezdte pályafutását.
Mindenek előtt meg kell adnunk, hogy melyik kontinens a pilótánk székhelye. Választhatunk Európa, Ázsia és Amerika között. Ez a választás tartós, tehát ha egyszer rábökünk Európára, onnantól kezdve nincs visszaút. Amennyiben új kontinenst szeretnénk székhelynek, új vezetői profilt kell létrehoznunk.
Túlságosan megijedni nem kell, mert egetrengető hatásai nincsenek ennek a választásnak. Rövidtávon viszont fontos, mert befolyásolja például a járművek árát! Amennyiben például Európában van a székhelyünk, akkor az amerikai és ázsiai autók drágábbak lesznek, és fordítva is. Ez tényleg csak a karriermód elején lesz fontos, mert mikor később magasabb A vagy S osztályos gépek vásárlására adjuk fejünket, akkor bizony régiótól függetlenül szemérmetlenül magas árakba botlunk majd lépten-nyomon.
Az, hogy hol van a székhelyünk, befolyásolja az autók „Rarity” (ritkasági) értékét is. A jó szolgálatot tevő logika ismét diktál: Amerikában magasabb a ritkasági faktora egy európai, vagy távol-keleti autónak, mint egy detroiti benzintemetőnek. Ez nem csak poénból van beépítve, ugyanis minél ritkább járgánnyal teljesítjük a versenyeket, a szervezők annál több bónusz pénzt csapnak hozzánk a végső elszámolásnál. Túl sok értelme nincs, de ez csak a hasznunkra válik, úgyhogy nem siránkozunk.
A régió kiválasztása után megkapjuk a 23,000 kreditünket kezdőlöketnek, és már indulhatunk is az autószalonba. Nem sok választási lehetőségünk lesz, mivel eléggé szűkösek az anyagi lehetőségeink. 20-21,000 egységért már igen normális verdákat lehet venni. Érdemes rámenni azokra a példányokra, amelyeknek a gyorsulása és végsebessége a legjobb. (Mivel európaiak vagyunk, ezért a 3.2-es Audi TT-t ajánlom kezdésnek!)
Rendben. Alattunk van egy – viszonylag – normális gépezet, most már csak az a dolgunk, amiről a játék maga is szól: versenyeket kell nyernünk. A karrierünk elején ez még nem jelent majd túl hatalmas gondot, de később már igen komoly fejfájások árán leszünk csak képesek legyőzni az ellenfeleinket.
Különböző, kettőtől sok versenyt számláló kupákon kell részt vennünk a Career mód során. Ezek a versenysorozatok tulajdonképpen a megkötésekről szólnak: „Csak D osztályú autóknak”, „200 lóerő alatti versenyzőknek”, „Ford Mustang kupa”, „Ferrari viadal”, „Összkerék meghajtásúak grand prix-je”. Most leírtam ötféle restrikciót, de képzeljük el, hogy körülbelül tíz-tizenötször ennyi fajtája van a versenyekre való feliratkozás korlátozásának. Ezért is hangsúlyoztam az elején, hogy nem túl szerencsés egyetlen autóba ölni az összes megspórolt kreditünket, mert könnyen megeshet, hogy a több tucat kategóriának indított viadalokból csak négyen tudunk indulni. Fontos, hogy valamilyen szinten minden verdánk szinten legyen. Egy-egy versenysorozatot megnyerve ajándék fogad minket: nyereményautó! Ezek általában nem éppen csúcsteljesítményű fenevadak, azonban eddig elérhetetlen versenyeket nyitnak meg előttünk! Ez a része tökéletesen van felépítve a Forza Motorsportnak! Logikusan, ahogy haladunk, úgy válnak elérhetővé azok a komoly autók, amelyek a szintlépésekkel (megszerzett nyeremények alapján) unlockolt futamokhoz szükségesek!

Ötszintenként kapunk új járgányokat a garázsunkba, és ezeket – a lehetőségekhez mérten – becsüljük is meg. Ne adjuk el őket csak azért, hogy a Mitsubishi Lancer Evo VIII-ast maximumra tuningoljuk, mert lehetséges, hogy egy komoly megkötésekkel versenyen pont azzal indulhattunk volna! Mondjuk az ötödik szinten, amikor már van egy kis pénzünk, és választási lehetőségünk, elkezdhetünk taktikázni. Pattanjunk be a legerőteljesebb versenygépünkbe, és nézzük meg, hogy milyen versenyeken indulhatunk ezzel a járművel. Nagy valószínűséggel, ahova enged minket nevezni a játék, ott komoly ellenfelek lehetünk. Ez a karrier elején kiváló taktika, később azonban már egyre többet, és többet fizetnek a megnyert futamokért, így több autót is készenléti állapotra tuningolhatunk.

Sokszor előfordul majd, hogy egy-egy versenyen lesznek a miénknél gyorsabb, magasabb kategóriát képviselő autók is. Erre az eshetőségre is maximálisan fel kell készülnünk. A gyors ellenfeleket ajánlott az első-második kanyar tájékán megelőzni, ilyenkor a gép egy kicsit óvatoskodik, mi pedig nagyon könnyen bebújhatunk mellette az ideális ívre. Ez még könnyű volt, a neheze csak most következik! Rendben, mögöttünk van a nálunk sebesebb ellenfél. Nagyon óvatosan kell mozogunk az aszfaltcsíkon (könnyű ezt mondani, ha 300 km/h-s tempóval csoszogunk…), mert nagy valószínűséggel végig egy másodperces közelségben lesz tőlünk a másik gép, és csak arra vár, hogy az egyik kanyarban hibázzunk. Ekkor az ellenfél AI-ja simán letér az ideális ívről, ami után egy röpke kifékezéssel le is előz minket. Erre oda kell figyelni, mert ilyenkor már nem tartjuk fel, a saját tempóját tudja autózni, és könnyen elhúzhat előlünk.
Az AI még az utolsó körökben is veszélyes. Ilyenkor – úgy látszik – sokkal rizikósabb helyzeteket is bevállal annak érdekében, hogy minket maga mögött tudhasson. Előfordult, hogy egy romhalmazzal vezettem a versenyt, szó szerint egyetlen egy kanyar volt  a célegyenesig, amikor is az ellenfél egy jól irányzott lökéssel kipördítette a kocsi farát, mire én a falba rohantam, ő pedig nyert. Nagyon fontos, hogy az alacsonyabb kategóriákban való csatározások során alaposan kiismerjük az AI-t, mert ennek ismeretében a komolyabb autók volánja mögött is ki tudjuk védeni a támadásokat.

Remek képet kaphatunk akár már a futam előtt is arról, hogy mennyit tudunk nyújtani a többiekkel szemben, ha előtte megnézzük, hogy kik lesznek az ellenfeleink. A járgányok neve mellett ott lesz még az is, hogy milyen osztályba vannak besorolva, így saccolhatunk egyet. Akik némileg direktebb tippet szeretnének, ne menjenek a legelső bukmékerhez, hanem csak simán indítsák el a futamot. Ahogy betöltötte az Xbox a versenyt, már láthatjuk is a rajtfelállást. Ezt egy szimulált időmérő edzés alapján lőtte be a program. Vette az autók adatait, az adott pályát, és lefuttatott töltés közben egy röpke kis tesztet, hogy kinek, hol a helye. Ez már azon nyomban indikálja, hogy milyen esélyekkel vágunk neki a konkrét GP-nek! Amennyiben a rajtrács első két helyének valamelyikéről indulunk, úgy nagyon pocsék versenyteljesítményt kell nyújtanunk ahhoz, hogy elveszítsük a megmérettetést. Azt gyorsan hozzáteszem, hogy természetesen egyáltalán nem garancia a győzelemre a Pole pozíció! Ügyes, taktikus versenyzéssel akár a középmezőny ötödik, hatodik helyéről indulva is lehet futamgyőzelmet aratni, ehhez viszont tényleg nagy odafigyelés szükséges.

Nagyon fontos egy utolsó dolgot leszögezni. Gondolom, mindenki emlékszik még a Richard Burns Rally-ra. Kinek, mennyi idő kellett ahhoz, hogy ne zúgjon bele minden második árokba az autójával? Nekem például elég sokáig tartott kiismerni az irányítás rejtelmeit, nem hiába, árkádjátékokon nevelkedtem. Csakúgy, mint a RBR, a Forza Motorsport is elsősorban szimulátor. Nem jelentem ki róla kategorikusan, hogy „maximálisan élethű vezetési élményt nyújt”, mert eleddig csak a GTR volt képes ezt a mondatot kicsikarni belőlem, de a segítségeket kikapcsolva ténylegesen valami szimulációfélét tapasztalhatunk kezeink között. Ennél fogva nem működik majd a Need For Speed Undergroundban felszedett rutin, hogy „fékezés nélkül, a szalagkorlátról a vasat lehámozva végigcsúszok a kanyaron” technika. Ez már csak azért sem működne, mert egy erősebb koccanás simán tönkre teheti például a kormányművet, és ugyebár elég nehéz megnyerni úgy egy versenyt, hogy közben az autó folyamatosan balra húz… De említhetném azt a tényt is, hogy itt a fű és a kavicságy már nem csak dizájnelem, hanem ugyanazt a feladatot látják el a Forza Motorsportban, mint a való életben: pofátlanul lelassítják az autókat. Egy-egy kisebb sikánt még levághatunk, de egy komolyabb kisodródás bizony olyan mértékű lassulást von maga után, hogy a versenyt akár elkönyvelhetjük kudarcként is, mert onnan már nem kerülünk vissza az első helyre.

A Forza Motorsport részleteivel még oldalakat lehetne megtölteni, úgy, hogy akár egy képpel sem foglaljuk a helyet! Minderre sajnos nincs lehetőség, a játék legnagyobb részét Nektek kell felfedeznetek. Találjátok meg a helyes beállításokat, válasszatok jó gumit, megfelelő autót, és az Endurance versenyeken megfelelő box-stratégiát! Mindenkinek kellemes órákat kívánok a csodálatos Forza Motorsport társaságában!

– A Forza Motorsportban 231 vezethető autó található, ezeknek nagyjából 90%-a kívülről-belülről tuningolható.
– Összesen tizenhét helyszínen, többször ennyi pályavariáción tesztelhetjük vezetési tudásunkat!
– Állíthatjuk autónk hasmagasságát, de ha túl alacsonyra lőjük be, úgy könnyen megsérülhetünk a kerékvetőkre hajtva!
– A Need For Speed Undergroundon felcseperedett játékosok az összes vezetési segítség bekapcsolásával is csak nagy nehézségek árán tudják az úton tartani a Forza Motorsport autóit.
– A tuningolás során változik a megjelenés, a menetteljesítmény, de még az autó hangja is!
– Xbox LIVE-on keresztül a játék multiplayer része fenomenálisra sikerült! A kiváló hangulat beleng minden futamot!
– Amennyiben az összes vezetési segítséget kikapcsoljuk, úgy elég közel kerülünk ahhoz az érzéshez, amelyet a való életben tapasztalnánk egy 6-700 lóerős bestia volánja mögött!

Profitmaximalizálás
Mint ismeretes, a Forza Motorsportban egy szép nagy raklap vezetési segítség van beépítve annak érdekében, hogy az elején még rutintalan, szimulátorokkal ismerkedő játékosok is boldoguljanak valamennyire a versenypályákon. Arról is szól a fáma, hogy egyes könnyítések százalékot vonnak le a versenyek végén kiérdemelt jutalompénzből! Abban mindegyik segítség megegyezik, hogy ha kikapcsoljuk őket, akkor viszont komoly plusz százalékokat kapunk a futamokat követő végelszámolások során! A maximális bónusz összeg (kapaszkodni) +100%. Minden könnyítés kikapcsolva, az ellenfelek AI-ja maximumon, vagyis igencsak kőkemény dolog így játszani! Mindenki igyekezzen megtalálni azt az egyensúlyt, amely a legjövedelmezőbb, ugyanakkor nem túl nagy falat!