Emlékszem, a boldog békeidőkben, amikor még nem folyt a csapból is gyorsétterem-, autómosó- és anyámkínja-Tycoon, mennyire eredeti ötletnek számított a vidámpark-menedzselés, mint játéktéma. A Bullfrog Theme Park-ja fektette le a stílus alapköveit, majd a vonatmániás Chris Sawyer is hozzádobta a maga részét a recepthez (ld. hullámvasútépítés), így alkotva meg az immár egyeduralkodónak számító Rollercoaster Tycoon sorozatot.

A harmadik résszel a széria végre látvány tekintetében is kiteljesedett, hiszen tetszetős 3D megjelenítés mellett kalandozhatunk virtuális parkunkban, sőt, ha kedvünk tartja, fel is ülhetünk a játékok mindegyikére!

A játék főmenüje három pontból áll. Első nekifutásra érdemes az Options alatt elvégezni az alapvető beállításokat (pénznem, mértékegység, grafika részletessége, hangok, stb.), majd kattintsunk a Play gombra. A Tools menüre később még visszatérünk. A következő képernyőn négy lehetőség közül választhatunk: a Tutorial azon kevésbé szerencsés játékosoknak készült, akik nem értenek magyarul, így nem olvashatják a CD Games-t. Ők itt sajátíthatják el a kezelés alapjait, meglehetősen szájbarágós formában. A Carreer módban különböző, valamennyire már működő vidámparkokban kell elérnünk a játék által kitűzött célokat. Teljesítményünktől függően „Apprentice”, „Enterpreneur” vagy „Tycoon” besorolással abszolválhatjuk a pályát, a cél természetesen lehetőleg az utóbbi megszerzése. Kezdetben nem érhető el az összes szint, de ahogy végzünk a korábbi feladatokkal, sorra nyílnak meg az addig rejtett helyszínek is. A Sandbox pont alatt anyagi és időbeli korlátok nélkül élhetjük ki magunkat, így kiválóan alkalmas ez a játékmód a kezelés elsajátítására, valamint álmaink vidámparkjának megalkotására. Saját pályákat is készíthetünk a Custom scenario pont alatt, próbára téve magunkat és mindazokat, akikkel megosztjuk az általunk kreált küldetést.
Ideje, hogy belevessük magunkat a játékba, akár Sandbox, akár Carreer módban! Az új 3D megjelenítés miatt nem árt szokni kicsit a kamerakezelést. Legjobban akkor járunk, ha olyan görgős egérrel rendelkezünk, melynek a görgője gombként is funkcionál. A jobb fület nyomva tartva mozgathatjuk a kamerát előre-hátra, jobbra-balra. A görgő görgetésével változtathatjuk a zoom mértékét, lenyomva tartása mellett pedig forgathatjuk a kamerát (oldalra húzva az egeret), vagy megváltoztathatjuk a rálátás szögét (előre-hátra tologatva). Sajnos, utóbbi a görgő felengedése után rögtön visszaugrik az alapértelmezett értékre, de ez szerencsére a játszhatóságot nem befolyásolja.
Ha sikerült eltelnünk a totális háromdimenziós szabadság élményével, vessük tekintetünket a kezelőfelületre. A képernyő tetején látható panel segítségével megszemlélhetjük a scenario céljait (Objectives: három részre lebontva a különböző szintű értékelések eléréséhez szükséges teendők). Itt találhatók az idő megállítására, vagy éppen felgyorsítására szolgáló nyilacskák, mellettük a pénzünk mennyisége, a vendégek száma és elégedettség szerinti megoszlásuk, valamint az aktuális időjárási adatok és a dátum/idő információk. A középen látható kis fehér körcikket megragadva és lehúzva a korábban kapott híreket nézhetjük át.
A baloldalon a felső két ikon szolgál a pályán való eligazodásra. Az Maps gombbal a terület térképét tanulmányozhatjuk, a View Controlsszal pedig ki-be kapcsolhatjuk a rácsozat, a magasságvonalak- és értékek; a látogatók, a támasztóelemek, valamint az épületek megjelenítését. Ezek jó szolgálatot tehetnek a komolyabb építkezéseknél. Felülről a harmadik ikon segítségével menthetjük el a játékállást, illetve megváltoztathatjuk a beállításokat. A négyes csoport legalsó gombjával félbehagyhatjuk a küldetést.
A „Park Management” ikonra bökve végezhetünk el parkunkban minden olyan teendőt, ami nem építkezés. Áttekinthetjük a játékok állapotát, beállíthatjuk a kutatási területek prioritásait (időközönként ugyanis újabb építményekkel, látványosságokkal gazdagodhatunk), szép grafikonokat láthatunk az üzletmenet alakulásáról, megszabhatjuk a jegyárakat; kinyithatjuk/bezárhatjuk a parkot, új területeket vásárolhatunk, na meg itt intézhetjük a személyzeti ügyeket is. Legfontosabbak talán a szerelők, hiszen a lerobbant attrakciók nem termelnek pénzt. Érdemes lehet két-három játékonként egy karbantartót foglalkoztatni. A takarítók szintén nélkülözhetetlenek, hiszen egy tiszta parkba szívesebben jönnek a látogatók. Nekik érdemes beállítani a munkaterületüket a kis talpacska ikonra kattintva, lehetőleg úgy, hogy az egész parkot lefedjük. Véleményem szerint nem érdemes a munkások bérén spórolni, annyira nem nagy tétel a költségvetésben. Sőt, hasznos lehet elküldeni őket továbbképzésre, hogy hatékonyabban végezzék el feladataikat.
A Rides pont alatt találhatjuk a lényeget, vagyis a különféle attrakciókat. Fentről lefelé végignézve az ikonokat megtalálhatjuk itt a hullámvasutakat, a gyermekjátékokat, az erős idegzetű és gyomrú vendégeknek szóló „thrill ride”-okat; a vízi szórakozásokat, a nyugisabb létesítményeket, a vendégek szállítására szolgáló járműveket, valamint a fenti kategóriákba nem sorolható mutatványokat. Végül, de nem utolsó sorban, az előző részekben készített hullámvasutakat is beimportálhatjuk a játékba.
Sok esetben – például éppen a hullámvasutaknál – nekünk kell megalkotni a játék pályáját. Szerencsére a szerkesztő kezelése nagyon egyszerű, szinte teljesen megegyezik az előző részekben látottakkal. Az építkezés során nagyon vad dolgokat alkothatunk, ám annak érdemes figyelmet szentelni, hogy az utasokra ható erők ne legyenek túl nagyok. Ezt a kanyarok bedöntésével, illetve fékező szakaszok elhelyezésével érhetjük el. Akár előre elkészített, akár saját tervezésű attrakciókat vásárolunk, mindenképpen teszteljük le az üzembe helyezés előtt (sárga zászlós ikon). Így egyrészt meggyőződhetünk a játék működőképességéről, másrészt a vendégek is fel mernek majd rá ülni. Ráadásul információkat kapunk az adott attrakció excitement (szórakoztatás), intensity (intenzitás), és nause (gyomorforgatás) értékeiről is. Az első minél magasabb, annál jobb, ez egyértelmű. Az intenzitás már kicsit bonyolultabb: vannak vendégek, akik a nyugisabb szórakozásokat szeretik, mások kifejezetten az izgalmat keresik. Érdemes vegyesen alkalmazni nagyon, és kevésbé intenzív játékokat a parkban. A magas intenzitás elkerülhetetlenül megviseli a gyomrot, de azért érdemes a nausea értéket a lehető legalacsonyabban tartani, ha nem akarunk túl sok munkát adni takarítóinknak. Fontos, hogy a ride-okat a forgalmas utak közelében helyezzük el, különben a látogatók nehezen találják meg őket. A bejárathoz minden esetben építsünk kellően hosszú várakozási sort (Path menü). Arra ügyeljünk, hogy az út egy négyzetlapjához mindig csak egy attrakció sora csatlakozzon, különben az egyik játék teljesen kihasználatlan lesz, mert mindenki a másik sorba áll be (ez egy bug, amit az első patch javít). A jegyárakat minden játékhoz külön állíthatjuk be, érdemes ezt a népszerűségükhöz igazítani. Arra ügyeljünk, hogy a kapzsiság nem vezet jóra: alacsony jegyárak mellett a park belépti díjából nagyobb haszonra tehetünk szert, mintha bent akarnánk nagyot kaszálni.
A következő menüpont alatt boltokkal és egyéb szolgáltatásokkal szerelhetjük fel létesítményünket. A büféket érdemes a forgalmas helyeken közvetlen az út mellé telepíteni, és nem árt a közelükben WC-t sem elhelyezni. Nem érdemes túl sok féle ételt árulni, főleg nem egy helyen. Jó bevétel származhat viszont a lufiárusból, a gyerekek úgyis kikönyörgik maguknak a léggömböket. Az ATM automata segítségével nem csak a készpénzüktől foszthatjuk meg a gyanútlan látogatókat, hanem a bankszámlájukat is megcsapolhatjuk. Az információs bódé nagyon fontos, hiszen itt árulhatjuk a térképeket, amik elvezetik a vendégeket a park távolabbi részein található játékokhoz. Nem is érdemes pénzt kérni a kis füzetekért, több hasznot hoznak, ha ingyen osztogatjuk őket.
Parkunk kinézetét dobhatjuk fel a Scenery pont alatt található kiegészítőkkel. Növényeket ültethetünk, kerítéseket, épületeket húzhatunk fel díszlet gyanánt, padokat, szobrokat helyezhetünk el a járdák mellé. Vannak egészen speciális díszletek is, amelyek valamilyen témát dolgoznak fel (vadnyugati, sci-fi, kísértetes, stb.), ezek megfelelő alkalmazásával parkunknak egységes arculatot adhatunk, amit a látogatók igényelnek is. Nagyon ötletesek a hullámvasutak mellé elhelyezhető esemény-díszletek, mint például a cápatámadás, a sziklaomlás vagy a vulkánkitörés. Ezekkel valódi kalandparkká alakíthatjuk létesítményünket. Kapunk még egy remek tűzijáték-szerkesztőt is, amellyel akár zenére is komponálhatjuk a rengeteg féle rakétából összeállítható látványosságot. Az elkészült művet aztán hozzárendelhetjük valamelyik attrakcióhoz, meghatározva, hogy mikor kezdődjön el a show.
A Path menüben építhetjük ki parkunk úthálózatát. Fontos, hogy ez mindent behálózzon, hiszen a vendégek csak az utakon közlekednek. Lehetőség van felüljárók, hidak elhelyezésére is, alagutakat azonban nem fúrhatunk a hegyekbe. A forgalmasabb helyeken nyugodtan szélesítsük ki az ösvényeket, esetleg nagyobb tereket is létrehozhatunk. Itt érhető el a várakozási sorokhoz szükséges speciális járdatípus is.
A domborzati viszonyok megváltoztatására, illetve tavak készítésére szolgál a Terrain Tools menü. Arra figyeljünk, hogy nem minden küldetésben engedélyezett ezen eszközök használata.
Végül, a kis kuka-ikonnal számolhatjuk fel a feleslegessé vált építményeket akár egyesével, akár egy-egy területen. Ilyenkor visszakapjuk az adott objektum építési költségét, így ez lehet a csődmenedzselés egyik módja (a másik az Exit Game).
Ígéretemhez híven szólok még pár szót a főmenüből elérhető Toolokról. A már megismert scenario- és hullámvasút-tervezőn kívül egyedi épületeket is alkothatunk, valamint látogatókat is készíthetünk. Itt egész családokat hozhatunk létre, így akár saját magunkat is belehelyezhetjük a játékba. Egyébként is jópofa a dolog a kis emberkéket figyelni, hiszen a 3D motornak köszönhetően most már egészen közel kerülhetünk hozzájuk. Bármikor beleleshetünk a fejükbe is: ha jól működtünk, valószínűleg csupa pozitív gondolatot találunk majd.

Patch

A Frontier Development érzékenynek mutatkozik a játékosok visszajelzéseire: alig pár nappal a játék piacra kerülése után már ki is adtak egy javítócsomagot, ami néhány, a játékosok által kifogásolt problémára nyújt megoldást. Az „Update 1a Beta” néven hozzáférhető patch egyik legfontosabb újítása az elődökből már ismert „Guest List” ablak visszahozása, amiben a vendégek gondolatairól kaphatunk összesítést. Ez jelentősen megkönnyíti az igények felmérést, így már csak ezért is megéri telepíteni a javítást. Ezen kívül rengeteg apró játékegyensúlybeli, és MI problémát orvosoltak a készítők, nem is szólva néhány kompatibilitási és grafikai hibáról. Remélem Frontierék megtartják jó szokásukat, és a jövőben is hasonlóan lelkes technikai támogatást biztosítanak a játéknak.

Tudtad-e?
Az acélból készült hullámvasutak gyorsasági rekordját az Ohio államban található Top Thrill Dragster tartja több, mint 192(!) km/h-s csúcssebességgel.