A stratégiai játékok kedvelőinek egy szava sem lehet mostanában, hiszen sorra jelennek meg az ebben a stílusban készült stuffok. A zöm ráadásul a II. világháború eseményeit engedi újrajátszani. Az Afrika Korps megjelenése után alig telt el néhány hónap, és már itt is a Digital Reality legújabb játéka, amely nem kisebb témához nyúl, mint a D-Day és az azt követő legfontosabb hadműveletek a II. világháború nyugat-európai frontjain.
Mielőtt nekiláttok telepíteni, mindenképpen győződjetek meg arról, hogy legyen elegendő hely a gépen. A következő teendő a tűzfal (ugye manapság már mindenki használ?), majd a folyamatos vírusellenőrzés kikapcsolása legyen. Arra is figyeljetek, hogy a lehető legfrissebb meghajtó zizegjen a videokártyátok alatt, ugyanis a program a 4.6-os Catalyst és az 56.72-es verziójú nVidia meghajtóhoz lett optimalizálva. Ha ezeknél régebbi verziójú fut a gépen, adódhat némi összeakadás és lassulás játék közben. Ráadásul ha lefagy a program (nálam sajnos előfordult), csak a Reset gomb segít, ugyanis ilyenkor nem működik a multitask, azaz az Alt + Tab kombinációval nem lehet kijutni az operációs rendszerhez, hogy lelődd a lefagyott játékot.
Indulás előtt célszerű kicsit kalandozni az oktató módban, mely bár nem sikerült valami jól, azért néhány dolgot megtudhatsz az egységekről, amelyekkel harcolni fogsz az ütközetekben. De mielőtt belefogtok a híres összecsapások újrajátszásába, lássunk néhány tippet, melyekkel elkerülhettek néhány újrajátszást:
– Indulás előtt mérd fel a terepet, derítsd fel, merről leshet rád az ellenség. Ahol homokzsákok vannak felhalmozva, mögötte biztosan lapul valami, ahol pedig kitaposott füvet látsz, ott egy telepített egység vár rád.
– Ha még ismeretlen a terep, küldd óvatosan előre a felderítőket, de vigyázz, mert addig nem állnak meg, míg el nem érik a helyet, melyet kijelöltél. Ha az a pont az ellenség lőtávolságán belülre esik, akkor simán leszedik őket.
– Jó ötlet a felderítőkkel együtt mesterlövészt is kiküldeni, esetleg egy felcser kíséretében. A mesterlövészed a harckocsin kívül, minden eszköz kezelőit ki tudja lőni, de a tüzérséggel vigyázz, mert azoknak nagyobb a látó és lőtávolságuk, így amint rájuk lősz, egyből meglátják a lövészed, és elkezdenek tüzelni. Ilyenkor futás hátra, majd ismét óvatos közelítés, így elvesztik szem elől.
– Városharcban a gyalogosaid küldd be az épületekbe, onnan hatékonyabban tudnak harcolni az ellenséges gyalogsággal szemben. Ha páncélos támadás is várható, akkor küldj be lángszórós vagy páncéltörős gyalogost is. Az ablakokból simán ki tudják lőni a harckocsikat.
– A felcsereknek engedélyezd, hogy látótávolságon belül mozogjanak, így folyamatosan gyógyítják a sérült katonákat. Ha a házakba is beküldöd őket, ott is gyógyítani fognak, viszont járműbe hiába ülteted be őket, ott nem dolgoznak. Ahhoz ki kell szállítani a legénységet.
– Az utászoknak mindvégig nagy hasznát fogod venni. Egyedül ők képesek felderíteni az aknamezőt és felszedni az aknákat. Ráadásul ők tudnak aknazárat telepíteni az ellenség útjába, mely alaposan meg tud akasztani egy páncélos rohamot. Az erődítményeket és az épületeket könnyebben tudod lerombolni, ha a műszaki katonával felrobbantod. Arra viszont figyelj, hogy a töltet élesedése után hívd vissza a katonát, mert legtöbbször a robbanás hatósugarán belül marad, és ő is megsérül. Az utásznak nem jó ötlet megengedni, hogy a látótávolságon belül mozogjon, ugyanis elkószál az ellenség lőtávolságán belülre, és akkor simán lelövik.
– A támadó gyalogosaiddal kúszva közelítsd meg az ellenséges állásokat, mert úgy nehezebben veszik őket észre, és kisebb célpontok. Ha viszont a tüzérség kiszúrja őket, akkor állítsd fel őket, és futás.
– Minden egységedre igaz, hogy amíg el nem érték a pontot, ahová küldted őket, eszük ágában nincs tüzelni, hiába lőnek rájuk. Ilyenkor azonnal add ki az állj parancsot, vagy jelöld meg kire vagy mire lőjenek.
– A harckocsik ellen felveheted a harcot a gyalogosaiddal is, de legyen közöttük néhány lángszórós és bazookás katona is. Arra viszont figyelj, hogy az ellenséges tankok mindig először a rájuk veszélyes katonákat lövik. Ha meg akarsz szerezni egy harckocsit, akkor csak lángszóróst küldj ellene, hogy kimelegítse a tankból a legénységet, és miután kiszálltak a lángszóróst hívd vissza, és küldd támadni a lövészeid, hogy a tank épségben maradjon.
Gyakorlatilag minden eszköz és jármű elfoglalható, és ha van elég gyalogosod, főleg lövészek, akkor hatékonyan tudod a saját soraidban használni. Főleg a német tigrisekre utazz, mert nagy hasznát veszed a tűzerejüknek.
– Az elfoglalt eszközhöz azonnal küldd oda a javítókocsit, mert minden jármű sérült lesz, mire a legénység elhagyja. Ha nincs javítójárműved, akkor lehetőleg ne az első vonalban mozgasd azt az eszközt, mert az ellenség is látja melyikük a leginkább sérült, és azt fogja először lőni. Ez legyen számodra is az egyik harcmodor, hogy először a leginkább sérültekre zúdítasz össztüzet, hogy csökkenjen az ellenség tűzereje, ugyanis attól hogy egy eszköz sérült, még ugyanolyan hatékonyan osztja az áldást a nyakadba.
– Minden esetben próbálj meg az ellenség hátába kerülni. A géppuskafészek és a tüzérség hátrafelé nem tud tüzelni, a harckocsiknak hátul nincs géppuskájuk, és meglehetősen lomhán tudnak megfordulni. Ez alól kivétel a Flak-88-as üteg, amelynek – lévén elsősorban légvédelmi ágyú – 360 fokban körbefordul a lövege, ráadásul elég gyorsan.
– Ha egy beásott harckocsi mögé tudsz kerülni, a legénység néhány lövés után fejvesztve menekül belőle, őket pedig néhány géppisztolyos pillanatok alatt elintézi.
– A harckocsik hátulján minden esetben ott virít a hovatartozását jelző zászló. Ez igen hasznos, ugyanis a harckocsik mint tudod, hátulról sokkal sebezhetőbbek, az ott lévő vékonyabb páncélzat miatt. Figyelj arra, hogy ha kiadod a mozgás parancsot, a járművek menetirányba fordulnak-e, ugyanis ha az új menetirányhoz 180 foknál többet kell fordulniuk, akkor inkább elkezdenek tolatni. Kissé viccesen néznek ki a tolató harckocsik támadás közben. Tehát mielőtt megindítod a támadást, jelöld ki az egész csoportot, és fordítsd őket egy irányba az erre szolgáló gombbal.
– Ha elfoglaltál egy zászlót, soha ne hagyd őrizetlenül, ugyanis az ellenség szeret visszasettenkedni, és akár egy kósza gyalogos is vissza tudja szerezni. A zászló elvesztése a pálya újrakezdésével jár.
Röviden ennyit segítségképpen, és most lássuk a küldetéseket és néhány információt a teljesítésükhöz.
1: A Pegasus-híd
A már jól ismert francia csatorna fölött átívelő fémhidat, a Pegasus-hidat kell elfoglalni, három gyalogos egységgel. A csapatokat indítsd el három különböző irányban, úgy hogy a két szárnyon oldalba tudd támadni a hidat védő csapatokat. Foglald el a hídnál lévő 3 db Flak-88-as ágyút. Azokkal lődd a túlparton beásott egységeket, majd küldj át felderítőket. Ha a túlsó oldal hídfő állása felszabadult, küldd át a gyalogosaid az ott lévő lövészárkokba, és legalább két elfoglalt ágyút, hogy visszaverd a támadó német páncélosokat. A gyalogosaiddal sorban foglald el az épületeket, majd foglald el a túloldalon lévő német bázist.
2: A Mervill- üteg
A tengerpartot védő bunkereket kell felrobbantani. Indulás után azonnal haladj balra a mezőn át, hogy össze tudd szedni a szétszóródott csapatokat. Menj oda a házhoz, ahol a helyi ellenállás egyik vezetőjével találkozol. A csapatod bontsd két kisebb egységre. Az egyikkel a bal szélen lopakodj át az úton, semmisítsd meg a lövészárkokban lapuló gyalogságot, majd kerülj a géppuskafészkek mögé. A másik csapattal lődd ki az érkező páncélozott jármű személyzetét, és foglald el. A maradék kószáló német gyalogosok leszedése után haladj a part felé. Találsz egy német parancsnoki kocsit, azt egy katonával vitesd oda az ellenállóhoz, és mikor odaért a házhoz, a katonát szállítsd ki belőle. A már összevont csapatoddal közelítsd meg a bunkereket, és a műszaki katonád mindegyiket robbantsa fel. Közben kapsz egy kisebb gyalogos rohamot, de ha elfoglaltad az egyik Flak-88-at, és az embereid a páncélozott járműben ülnek, könnyedén visszavered.
3: Ste-Mére Eglise
Egy kisebb ellenállócsapattal kezdesz, akiknek meg kell jelölni a leszállóhelyet az érkező ejtőernyős csapatoknak. Az egyik ellenálló azonnal rohanjon oda a szirénához, és kapcsolja ki, majd ültesd be a javító járműbe, és lopasd el vele. A többiek addig induljanak el az úttól északra az erdőn, és a mocsáron át kihelyezni a jelzőfényeket. Ha sikerül legalább négy pontot elérni, akkor jönnek az ejtőernyősök. Közben a riasztót kikapcsoló ellenálló üljön be a bázison álló javító kocsiba, és vigye a többiek után. Amint megérkeznek az ejtőernyősök, szedd össze őket nagyobb csoportokba. Egy csapatot hagyj hátra a kőhíd északi hídfőjénél a páncéltörő ágyú mellett, egy másik csapat pedig foglalja el a kőhíd déli hídfőjénél a bunkert és az ágyúkat. Azokat vitesd át a túlpartra, mert a németek vissza akarják majd foglalni, és neked meg kell védened, amíg az erősítés meg nem érkezik. A maradék csapattal juss ki a város főterén álló templomhoz, hogy kiszabadítsd a műszaki katonákat. Velük el kell jutnod a vasúti hídhoz, hogy felrobbantsd, mielőtt odaér a vonat. A híd mellett egy harckocsi őrködik. Foglald el a város délkeleti részén telepített Flak-88-as ágyút, azzal ki tudod lőni a tankot, majd robbantsd fel a hidat. Ha ezzel végeztél, tisztíts meg a város házait a benne lapuló gyalogságtól, majd koncentrálj a kőhíd védelmére, amíg az erősítés meg nem érkezik.
4: A leghosszabb nap
Bár ez a küldetés a hatalmas áldozatokkal járó partraszállásról szól, mégsem olyan nehéz, mint azt gondolnátok. A legfontosabb, hogy a gyalogsággal minél gyorsabban elérd az első védelmi vonalakat. A rendelkezésre álló légi és tüzérségi támogatással ritkítsd meg a parthoz legközelebb lévő védelmi vonalakat, hogy az utászok nyugodtan felszedhessék az aknákat a harckocsik útjából. Ha tiszta a part és a feljáró, a csapatokat vondd össze, javítsd meg a sérült járműveket, a gyalogosokkal kezdd meg a nyomulást a szárazföld belseje felé. A műszakiakkal robbantsd fel a part mentén álló bunkereket, a harckocsikkal pedig kezdd el a parti sávot megtisztítani, hogy eljuthass a partszakasz távoli részén fészkelő védőállásokhoz. Ha elegendő páncélosod maradt és hagytál még légi támogatást, nem lesz nehéz dolgod.
5: Carentan
Egy kis városharc, házról házra. Az egyetlen útvonal, amerre menni tudsz a német gyalogosok és azok géppuskafészkeihez vezet. Egy csapattal közelíts lassan a sarok felé. Mikor észrevesznek, elkezdenek rohamozni, szedd le őket, majd küldj be néhány katonát a sarki házba, hogy leszedjék a géppuskásokat. Ezután egy dzsippel menj a város szélén lévő géppuskafészek mögé és foglald el. Az embereiddel haladj a városban házról házra, úgy biztonságban lesznek. A német bázis elfoglalásához minden házba be kell menned, mert lesz még néhány bujkáló katona. A pálya második részében a várostól nem messze települt tüzérséget kell kiiktatni. A kapott erősítést és a saját embereidet úgy oszd el két járműben, hogy egyforma erőkkel tudj a tüzérség hátába kerülni, majd egyszerre csapj le rájuk. Ha tudod, foglald el az ágyúkat, amelyekkel lőheted a lövészárkokban lapulókat, hogy a rohamozó gyalogságodnak kisebb legyen a vesztesége. A páncéltörős és a lángszórós katonákra vigyázz, mert a németek harckocsikkal fognak támadni hamarosan. Kapsz viszont előbb egy újabb erősítést. Ebből a csapatból egy kisebb egységet hagyj hátra a zászlónál, mert egy kóbor harckocsi megpróbálja majd elfoglalni. A többi csapatoddal vissza kell verned a német páncélostámadást. Próbáld meg a lángszórósaid a harckocsik hátába küldeni, az erősítésként kapott tankjaiddal pedig szemből szóval tartani őket.
6: Cherbourg
A város kikötőjét és az ott lévő üzemanyagkészletet kell megszerezni. Az érkező csapataid előtt széles aknamező terpeszkedik, úgyhogy ne mozdulj a járművekkel, amíg a műszakiak neki nem láttak az átjáró-nyitásnak. Ahogy haladnak előre, állítsd csatarendbe a tankokat, hogy a városhoz vezető utat eltorlaszoló állásokat lőni tudd, különben lelövik az aknaszedőid. Amint tiszta az út, rohamozd meg a területet. A lángszórósaiddal próbálj meg néhány német tankot megszerezni, és ültesd bele a teherautóról a lövészeket. Ügyelj az út bal oldalán, a dombtetőn lapuló ellenségre, és keresd meg a rögzített lövegeket, mert messziről lövik a csapataidat, igen hatékonyan. Ha elérted a kikötőt, kérj tüzérségi támogatást a kikötő területén garázdálkodó páncélosok nyakába, és hívd az ejtőernyősöket a hordórakás közelébe. Amint földet értek, a páncélosaiddal rohamozd meg a kikötő bejáratát, hogy a deszantosok el tudják foglalni az üzemanyagkészletet. Nyomulj be a rámpára, és lődd ki a még ott lévő harckocsikat.
7: Caen
Egy konvoj áthaladását kell biztosítanod, és megvédeni a hidat, hogy a később érkező csapatok is tudják használni. Néhány harckocsit küldj át a gázlón (amely mellett állnak), és indulj el velük a folyó mentén. A többi harckocsival tisztítsd meg a hídfő környékét, majd menj tovább, és a következő gázlón küldj át néhányat, hogy gyorsan elfoglalják a vasútállomást, különben erősítést kapnak a németek. A túlparton lévő harckocsikkal kapd szét az ott tanyázó légvédelmi ágyúkat és azt a néhány tankot, hogy a bombázók baj nélkül megsemmisíthessék a közeli magaslaton települt nehéztüzérséget és a bunkereket. Ha a bombázók végeztek és tiszta az út, a teherautók elindulnak. Amint a konvoj áthaladt, foglalj tüzelőállást a híd mindkét oldalán, mert a németek hamarosan mindkét hídfőt támadni fogják. Állítsd a harckocsikat félkörbe, és ásasd be őket. Koncentrálj a déli területre, mert onnan fog a nagyobb támadóerő érkezni.
8: Saint Lo
A várost már elhagyták a németek, és a környező magaslatokat foglalták el a tüzérségükkel. Legelőször egy gépesített egységet küldj gyorsan a város tőled legtávolabbi pontjához, hogy megmentsd az ellenállókat, akiket a németek ki akarnak végezni. Ezután a főtéren lévő épületbe küldj be néhány lángszóróst, hogy kifüstöljék az ott őrködő harckocsit. Miután elfoglaltad a zászlót, hagyj hátra némi védelmet mellette, mert megpróbálják majd néhány gyengébb rohammal visszafoglalni. Az első magaslathoz vezető aszfaltúton lesz némi aknamező, melyet szedess fel az utászokkal. A magaslatokat nem lesz különösebben nehéz feladat bevenni, mindössze a beásott harckocsik közé kell bejutni minél gyorsabban. Egy rohammal nem tudod majd bevenni a magaslatokat, viszont fogsz kapni többször erősítést, így minden rohamhoz lesz elegendő tűzerőd, hogy kellőképpen meggyengítsd a védőket.
9: A Cobra-hadművelet
Két harccsoportot kapsz a feladatra. A bal szárny akadálytalanul tud eljutni a hozzá közelebb lévő bázishoz, mindössze arra figyelj, hogy ne a földúton haladj, hanem a tőle balra levő fennsíkon, ugyanis az út alá van aknázva, ráadásul a bázis bejáratát őrző tüzérség messziről ki tudja lőni a harckocsijaidat. A csapatban lévő lángszórós harckocsi segítségével el tudsz foglalni néhány német tankot, amelyek később még jó szolgálatot tehetnek. A jobb szárny egy aknamezőbe fog ütközni, így indulás előtt állíts az élre egy utászt, hogy megtisztítsa az utat. Ne engedd, hogy szabadon kószáljon, mert betévedhet a bunkerek hatósugarába, és ha lelövik, nem lesz kivel az aknákat felszedni. A bal szárny erőivel foglald el a kisebb bázisokat, amíg a jobb szárny előtt megnyílik az út. Nincs semmi komoly védelem egyik helyen sem, viszont minden elfoglalt zászlónál hátra kell hagyni védelmet, mert egy kósza gyalogos is vissza tudja foglalni, és akkor vesztettél. Mikor tiszta a terep, és már csak a középen lévő erőd van hátra, két irányból egyszerre támadj, hogy megoszd a védelem erőit. Csalogasd ki a tüzérség oltalma alól a harckocsikat, és próbálj meg legalább egy Tigrist elfoglalni, mert annak a lövegével el tudod intézni veszteség nélkül a tüzérséget.
10: A BlueCoat hadművelet
Egy szűk szoros előtt torpan meg a támadóerőd. Mielőtt továbbindulsz, küldj fel a jobbra eső hegyoldalon két mesterlövészt, akikkel le tudod szedni a magaslaton beásott Flak-88-as ágyúk kezelőit, így azokat később használni tudod. Útközben kerestesd meg velük a sebesült ellenállót, aki mielőtt kileheli a lelkét, elárul néhány titkot. Ugyanott küldj fel legalább egy műszaki katonát, és keresd meg az egyik völgyben a farakást. Ezt kell majd felrobbantani, hogy jelzőfénnyel értesítsd a bombázókat, mert nélkülük a hegytetőn tanyázó nehéztüzérség miatt meg sem tudod közelíteni a magaslatot, ahová fel kell jutnod, hogy elfoglald a rádióállomást. Miután a mesterlövészek megtisztították a fennsíkot, rohamozd meg a szurdok bejáratát, foglald el a zászlót, az ott lévő páncéltörő ágyút vedd birtokba, és állítsd tüzelőállásba. A vontatókkal hozass le a fennsíkról annyi löveget, amennyit csak el tudsz látni személyzettel, mert több hullámban megpróbálják majd visszafoglalni a zászlót. Ahogy haladsz előre, figyelj a sövényekre, mert többnyire minden sarokban Flak-88-as ágyú lesi leendő áldozatát. Ahogy közeledsz a hegytetőhöz vezető úthoz, egyre hevesebb páncélos-rohammal próbálnak majd megállítani. Figyelj arra, hogy folyamatosan össztüzet tudj zúdítani az érkező harckocsikra, és a javítókocsi állandóan a közelben legyen. A hegytetőre vezető út elérése után állj meg, amíg a bombázók elintézik a tüzérséget. Ezután indíts el magad előtt néhány műszaki katonát, mert az út rendesen alá van aknázva. A hegytetőn lévő bázison a rádióállomást harckocsik, és néhány rögzített löveg őrzi, melyeket egy heves és gyors rohammal tudsz csak elintézni.
11: A Mortain-i ellentámadás
Két hidat kell megvédened, illetve meg kell semmisíteni a túlparton lévő védőket. A jobb oldali hidat nem őrzik, viszont folyamatosan megpróbál rajta átjönni az ellenség. A bal oldali hídon jóval kisebb a mozgás, azon viszont te nem tudsz átmenni, mivel a túlparton beástak két Tigrist, némi tüzérséget és rögzített lövegeket, melyek ágyúi tisztes távolságban tartanak mindenkit. Próbáld tartani a hídfőt, amíg a híd fel nem robban. Ehhez folyamatosan kapod az utánpótlást, harckocsikat és gyalogságot vegyesen. Amikor felrobban a jobb oldali híd, minden erőd összpontosítsd a másik hídhoz, vidd át rajta az erőidet, és kezdd el rohamozni a beásott védelmet. A hídhoz vezető utat aknázd alá a völgyben, hogy az onnan érkező harckocsikat megállítsd. Ha ügyes vagy, és el tudsz foglalni egy Tigrist, azt azonnal vitesd át a túlpartra és állítsd be a javítóműhelybe. Ennek a segítségével már könnyedén visszaversz minden támadást, és fel tudod venni a harcot a hídfőnél beásott harckocsik ellen. A folyópart mellett vezető úttól északra lévő hegyen keresztül vezet egy ösvény, amelyen gyalogosokat tudsz küldeni a hídfőt védő erők hátába. Útközben megtalálod a lelőtt felderítőgép pilótáját, akit küldj hátra a bázisodra. Ha sikerül velük eljutni a beásott tankok mögé, ki tudják ugrasztani belőle a személyzetet, és el tudod azokat is foglalni.
12: A Falaise-i zsák
Mindkét csapatod előtt aknamező, úgyhogy mindenképpen először az utászok kapják a feladatot. A hegytetőn álló antennát bombáztasd le nyugodtan, hogy kezdésként megmutasd, ki itt a főnök. A beásott lengyel csapat előtt kezdd el megtisztítani a terepet, de óvatosan, mert a tüzérség is látja az aknaszedést, és nem fogja annyiban hagyni. A másik csapattal fordulj jobbra, és menj egyenesen a szurdok bejáratához. Itt is szedesd fel az aknákat, legalább annyit, hogy egy oszlopban át tudj haladni. Juss ki a műúthoz, és küldj fel a hegyoldalra vezető úton néhány tankot, hogy kilőjék az ott tanyázó rögzített lövegeket, hogy a lengyel csapat előtt a műszakiak be tudják fejezni az aknák felszedését. Az északi szektorba érkező erősítéssel együtt, így már a lengyelek harckocsijai meg tudják rohamozni az előttük beásott német haderőket, majd kijutni a műúthoz. A két csapat erőit egyesítve állíts fel védelmet az úton, hogy az érkező menekülő csapatokat meg tudd állítani, és vissza tudd verni a támadásukat.
Igaz, hogy nem túl hosszú a játék, és aki elég elszánt, az egy hétvégén végig tudja játszani mind a 12 küldetést, de javaslom, törekedjetek a tökéletességre, és arra, hogy minél kisebb veszteségekkel teljesítsétek a feladatokat. Ha úgy érzitek, lehetett volna jobb, hát bátran kattintsatok az újrajátszás gombra. Jó szórakozást, és ha kell egy kis segítség még ezek után is, írjatok bátran.
A Pegasus-híd, 1944. június 6., 0 óra 16 perc
A D-nap előestéjén három Horsa vitorlázó, a 6. brit légideszant D egységét szállítva leszállt Benouville mellett Normandiában. Ők voltak az első szövetséges katonák francia földön az Overlord hadművelet keretében. Feladatukként az Orne folyó hídjának elfoglalását és megtartását jelölték meg, ezzel vágva el a Sword-partszakasz német védőinek utánpótlási vonalát.
A Merville-üteg, 1944. június 6., 3 óra
A Merville-üteg volt a legnagyobb veszélyforrás, amely a Sword-partszakaszra érkezőket várhatta. Mivel több támadási hullámot lett volna képes egyszerűen elsöpörni, a szövetséges főparancsnokság azonnali megsemmisítését rendelte el. A bevetés balszerencsével indult. Az erős szél miatt az ejtőernyősök nagy területre szóródtak szét. Terence Otway őrnagy a 9. királyi ejtőernyős osztag vezetője a bevetésre szánt emberek csak töredékét tudhatta maga körül, (750 helyett mindössze 150 katonát) ráadásul az idő is ellene dolgozott. Bármi áron megoldást kellett találnia az ütegek semlegesítésére a szövetséges támadás megindulása előtt. Az ütegeket óriási veszteségek árán ugyan elfoglalták, de mint kiderült, az ágyúk sokkal kisebb kaliberűek voltak, mint azt gondolták, és nem is jelentett volna veszélyt a szövetséges csapatokra.
Ste-Mére Eglise, 1944. június 6., 3 óra 15 perc
A Utah-partszakasz szárazföld felőli védelme a 82. amerikai légideszantnak lett a feladata. Az ejtőernyősök tisztában voltak vele, hogy kellemetlen útjuk lesz. Átélhetik június 6-át, melyet Rommel a leghosszabb napnak nevezett. Az ellenállással vállvetve harcolva, Edward Kraus őrnagynak kellett elfoglalnia Ste-Mére Eglise-t és a jelentős német utánpótlási vonalat képező hidat. Az elárasztott mezőkön, ellenséges járőrökkel körülvéve nem volt biztos a siker, sőt jól hangzott már az is, ha valaki sebesülés nélkül elhagyta a landolási zónát.
A leghosszabb nap, 1944. június 6. 6 óra 30 perc
Mintegy ezer hajóágyú, és megszámlálhatatlan bombázó pusztítja éppen Omahát, a partraszállás első szakasza megkezdődött. A 116. század tisztjeként a feladat nem más, mint a Dog Red szektorban hídfőállás kiépítése, és a D3 kijáratot védő két erőd elleni támadás. A partraszálló csapatok ebben a szektorban a legjobb német csapatokkal, a 352-esekkel találták szemben magukat. A partraszállókat a németek halálos tüze fogadta, melyet a parti sávban elhelyezett úgynevezett Wiederstandnestekből zúdítottak a nyakukba. Ezekben a betonépítményekben 50, 75, 80 mm-es ágyúk, a fedett változatukból pedig géppuskák tudták közvetlenül a partot tűz alatt tartani. Ezek a védelmi fészkek sokkal nagyobb veszteségeket okoztak a partraszálló csapatoknak, mint a partvédelmi bunkerek. Az Omaha-parton az éjszakai bombázás, és tüzérségi előkészítés célt tévesztett, így a partraszálló egységek gyakorlatilag sértetlen partvédelmi erőkkel találták magukat szemben. Ennek volt köszönhető, hogy ezen a szakaszon voltak a legnagyobb (például az Utah-partszakaszhoz képest 17-szeres) veszteségek.
Carentan, 1944. június 6., kora reggel
Carentan városának elfoglalása életfontosságú a szövetséges tervek szempontjából, hiszen ez volt a partszakaszok megőrzésének a kulcsa. A 101. amerikai légideszant néhány szakasza Joseph „Bud” Harper ezredes vezetésével érkezett a területre. Küldetésük a németek lerohanása, az utánpótlási és kommunikációs vonalak elvágása volt, ezzel is időt nyerve a később érkező többi egységnek. A csapatok a városba érkezve csupán kisebb ellenállásba ütköztek, de hamarosan heves tüzérségi tűz zúdult a nyakukba a környező magaslatokról. A leghevesebb támadást a híres 30-as számú dombról kapták, amelyet nagy veszteségekkel végül is az amerikai Shermanek foglaltak el.
Cherbourg, 1944. június 23., délután
A szövetséges előrenyomuláshoz mindenáron szükség volt egy kikötőre. Cherbourg számított az egyetlen szóba jöhető célpontnak, azonban azt 40 ezer német katona és erődítmények védték. Joseph Lawton Collins őrnagy megkísérelte áttörni ezt a védelmet és felszabadítani a kikötőt, mielőtt a németek lerombolták a kikötő teljes infrastruktúráját.
Caen, 1944. július 18., reggel
A kanadai motorizált egységekkel megerősített 2. brit hadsereg elérte Caen külső gyűrűjét nem sokkal a partraszállás után, de egy hónap kemény harcok kellettek a város elfoglalásához. A kiszámítható szövetséges támadásokat a németek könnyedén visszaverték. A válasz erre a Goodwood hadművelet lett, amely körbekerítette a német vonalakat. Sir Richard Nugent O’Connor a 7. brit páncélos hadosztály (a sivatagi patkányok) vezetőjének lett a feladata az Orne folyón való átkelés lehetővé tétele.
Saint Lo, 1944. július 18., dél
Három hete nem történt komolyabb csatározás Normandiában. A pihentebb amerikai csapatokon a sor, hogy a Goodwood tervet továbbvigyék, és folytassák a Cobra hadműveletet. Saint Lo dombos környékét meg kell tisztítani a Német csapatoktól. Charles Hunter Gerhardt vezérezredes embereire várt a feladat, hogy a várost és a környező magaslatokat biztosítsák. A Cobra hadműveletben 1500 bombázó több mint 3300 tonna bombát dobott az ellenséges állásokra. Ezután 380 könnyűbombázó 650 tonna robbanó- és repeszbombát és 200 tonna napalmot dobott le erre az 5×2 kilométeres területre.
A Cobra hadművelet 1944. július 27. délután
A sövények közötti kiegyenlített harcok a végéhez közelednek, a szövetségesek 3000 repülőgépének hála a Cobra hadművelet szerencsésen halad, a kitörés Párizs irányába megindult. A bombázások következtében a németek megzavarodtak, és lassan megfutamodtak. A szövetségeseknek most már van helyük a mozgásra, azonban gyorsan kell cselekedni és addig üldözni a németeket, ameddig lehetséges. A több helyen áttört német vonalak előrevetítették a német védelem várható teljes összeomlását.
A Bluecoat hadművelet 1944. augusztus 7. hajnal
A Cobra hadművelet által okozott fejetlenséget kihasználva a britek is elkezdték saját áttörési kísérletüket, Bluecoat fedőnéven. A Pincon-hegy erődje ellen a Királyi XXX. és VIII. hadtest csapatai indultak el. Az eredeti terv szerint a két hadtestnek a hegy lábánál kellett volna találkoznia, azonban a XXX. hadtestet vezető Brian G. Horrock ezredes nem várta be a többi csapatot, a meglepetés erejét kihasználva egyedül látott akcióhoz. Hirtelen Normandia egyik legvéresebb csatájában találta magát.
Mortain-i ellentámadás, 1944. augusztus 7., hajnal
A Cobra és a Bluecoat hadművelet igazán nehéz helyzetbe hozta a Reichet. A szövetségesek két hét alatt több területet szereztek, mint június óta összesen. A németek tarsolyában azonban volt még adu: a Lüttich hadművelettel kívánták elvágni Patton utánpótlási vonalát. Az éjfélkor indított támadás meglepte az amerikai csapatokat. Most rajtuk volt a sor, hogy a lehető legtovább kitartva védekezzenek az utánpótlás megérkeztéig.
A Falaise-i zsák 1944. augusztus 20. reggel
A Lüttich hadművelet sikertelensége nagy hatással volt a normandiai csata végkimenetelére. Hitler kockáztatott, és vesztett. Az amerikaiak délről és nyugatról, míg a britek, kanadaiak, lengyelek északnyugatról próbálták bekeríteni a németeket. A zsák szája Argentan és Falaise között egyre keskenyedett. Az újonnan kinevezett amerikai Maurice Rose vezérezredes feladata volt, hogy a kanadai és a lengyel hadosztályokkal együtt bezárja a zsákot.
Egy kis gyalogológia
Bazooka és a PIAT
A Bazooka megjelenése előtt nem igazán állt a szövetségesek rendelkezésére hatékony tankelhárító fegyver. Az első HEAT (High Explosive Antitank) rendszert az amerikai hadseregnél rendszeresítették az 1942-es év során. Ezután nemsokkal jelent meg az angolok PIAT-ja, amit elsőként 1943-ban használtak a britek Szicília lerohanásakor, és 1950-ig maradt rendszerben a Brit Nemzetközösség országaiban. A rövid lőtávolság miatt használatuk nagyon veszélyes volt, viszont mégis létfontosságúnak bizonyultak.
Lángszóró
Kevés kegyetlenebb kézifegyvert alkotott az emberiség a lángszórónál: a tűz pusztító ereje mindent elemészt. A korai lángszórót legtöbbször az ellenség erődített állásai ellen, rejtőző gyalogság kifüstölésére használták, de utcai harcokban is remekül bevált. A lángszórós nem tartozik a mozgékony egységek közé, ezért ajánlatos a számára megfelelő fedezetet biztosítani.
Gépfegyveres
A harcmezőn a pontos célzást lehetővé tévő puskáknál is hatékonyabbnak bizonyultak a nagy tűzgyorsaságú géppisztolyok: bár lőtávolságuk kisebb, sorozatokkal egyszerre több ellenfél is ártalmatlanná tehető. A szövetséges katonákat Thomson géppisztollyal szerelték fel, melyet a 20-as évek óta sikerrel használtak az Újvilág gengszterei. A nehezen gyártható, drága darab elsősorban az ellenséges gyalogság ellen volt sikeres. Páncélozott járművekben nem sok kárt tehetett, az ellenséges bunkerek, épületek megrohamozásakor, és utcai harcokban azonban szinte nélkülözhetetlennek bizonyult.
Felderítő
A harctéri siker egyik legfontosabb eleme az információ megszerzése. A II. világháborúban a felderítés kockázatos feladatát mozgékony kisebb egységek látták el, melyek az ellenséges vonalak közelében, néha azok mögött dolgoztak. Elvben kerülniük kellett a harcot, gyakran összecsaptak viszont az ellenség hasonló rendeltetésű csapataival.
Utász
A legkevésbé irigyelt harctéri tevékenységek közé tartozott az aknamentesítés. Az utászoknak többnyire ellenséges tűzben, részben vagy egészben fedezet nélkül kellett semlegesíteniük az előrenyomulás útját elzáró aknamezőket. Önvédelmi Enfield MkII revolverükkel alkalmatlanok tűzharcra, közreműködésük azonban nélkülözhetetlen része a szövetséges háborús erőfeszítéseknek.
Mesterlövész
A mesterlövészek elől nem volt menekvés. A távoli ellenséges állások felől még viszonylag csendes napokon is sűrűn érkeztek jól irányzott lövedékek. Az amerikai mesterlövészek által használt M73BI távcsővel ellátott Springfield MI9403A4 puska hozzáértő kézben biztosan ölő fegyver, használói pedig különösen veszélyes ellenfelek, hisz rendszerint jókora távolságból, jól álcázva és majdhogynem sérthetetlenül teszik a dolgukat. A Springfield puskákkal 550 méterig lehetett pontosan lőni, így nem csoda, hogy a következő 30 évben is szívesen használták.