„Meglehetősen régen történt, amikor vérbeli FPS látott napvilágot a Nintendo kicsiny, ám annál erősebb játékkockáján. Azt az általánosan elfogadott nézetet, hogy a nagy N gépezete nemigen alkalmas FPS-alapú akciódús produktumok tálalására némiképp igyekszik ellensúlyozni az orlandói n-Space közelgő játéka.”

Bár a Geist néven nevezett alany folyamatosan bukdácsol a számtalan kitűzött megjelenési időpont kátyúiban, mégis különös figyelmet érdemel a Cube-os tábor rajongói felől. Vérbeli FPS, „állítólag” innovatív játékbeli újításokkal és egy klassz sztorival megspékelve – áll a közleményben. Az idei E3-mon és a Játékfejlesztők Konferenciáján (GDC) már működő (és kipróbálható demo-) verzióban is megcsodálható futurisztikus akcióshooter adta az ötletet, hogy a nyár végi bemutatkozás előtt kis kedvcsinálót dobbantsunk össze a lelkes GC rajongóknak.

A Geist stílusát tekintve a paranormális tevékenységekkel kapcsolatos akciók és az oly bevált puzzle-elemekből áll össze. John Raimi, a veszélyes vakcinákkal és járványügyi problémákkal foglalatoskodó egészségügyi főelöljáró bőrébe bújunk, a szövetségi hivatal jobb kezeként járja főhősünk a világ kutatóintézeteit. A Volks Corporationnál tett látogatás alkalmával John egy minden tekintetben ismeretlen kutatás munkálatait felügyeli, amikor hirtelen John kísérleti nyúllá válik és számos eddig ismeretlen kimenetelű kutatásban játszik majd kulcsszerepet. A helyzet addig súlyosbodik, amíg egy tesztsorozat alkalmával lelke elhagyja testének porhüvelyét és önálló életre kel. A paranormális jelenség nem marad megtorlatlanul: Raimi kihasználja a szituáció teremtette lehetőséget szellemi léte képességeinek teljes megismerésére, aminek – mondanunk sem kell – nem mindenki örül. Lelkének vándorlását egy hétéves kislány szelleme segíti. Tanácsaival felismeri, hogy szellemlényként jóval nagyobb erőre tehet szert ellenségeivel szemben, mintha még mindig a fizikai térben mozogna.
Az alapötlet kibontása abból áll, hogy a lélekvándorlás képességét felhasználva annyi ellenfél/NPC és a hozzájuk kapcsolódó képesség felett vehetjük át az irányítást, amennyi felett csak akarjuk. Egy golyózápor közepette például belemászhatunk ellenfelünk testébe, hogy átsétáljunk az ellenséges védelmi rendszeren. Szellemi létünket felhasználva fehérzajként suhanhatunk át falak százain (kihasználva a repedéseket, lyukakat és egyéb sérüléseket), hogy a számítógépes terminálon át a virtuális térben vírusként terjedve fojtsuk meg a kábelekbe gyömöszölt bitek millióit.
Vicces, hogy az n-Space-nél nagyon el voltak telve a srácok az eredeti ötlettől, ám valószínűleg elkéstek vele. A csúszás úgy pár évre tehető, hiszen anno már a PC-s Messiah-ban is hasonló alapokon nyugvó játékmenet tárult a szem elé.
Hogy azért ne legyen deja-vu érzésünk, olyan fícsörökkel bolondították meg a játékmenetet, mint a környezetből kinyerhető energia, mely kinyerésének elsajátítása után hősünk rövidesen megtanulja azt is, hogy az így nyert esszenciát milyen módon tudja felhasználni ellenfelei likvidálására. A néhol már X-aktákba illő jelenések olyan szürreális világot teremtenek, mint amikor Raziel a Soul Raver trilógiákban átlép a fizikai dimenzióból a szellemvilágba; eltorzult tér, a játékos által variálható ellencsapásokkal. Mindazonáltal előfordul majd, hogy az irányított test nem engedelmeskedik tökéletesen az akaratnak, így egy véletlen folytán akár el is árulhat bennünket.
Az eredmény tehát kecsegtető – ha a továbbjutást segítő puzzle-elemek már csak fele annyira beváltják a hozzájuk fűzött reményeket, már mosolyra húzhatjuk a szánkat.
Az FPS-nézet számos fegyver közül enged választani: a ma is ismeretes gyilokvetők mellett futurisztikus lőfegyverekkel is felszerelkezhetünk majd, amelyek igénybevételére természetesen a négyjátékos multiplayer vegyes felvágottjaiban is sor kerül – merthogy ez is része lesz a programnak.
Látvány tekintetében viszont már nem nyilatkozhatunk annyira pozitívan a Geist című produkcióról. Arra, hogy miért csúszik már vagy két évet az n-Space játéka, ez adja meg a választ. A fejlesztők korábban sem voltak megelégedve az akkor aktuális látvánnyal, ám még ennyi idő után sem látszik igazán a folyamatosan át- és újraírások okozta szépség. Pediglen a részletgazdag textúrák, a változatos ellenfelek (sokféle kreatúrával és Stage Boss-szal futhatunk majd össze), és a jól megkonstruált, a játékmenethez passzoló pályák igencsak elkelnének, hogy az összkép megtegye a kívánt hatást augusztusban. Kedvcsinálónak röviden ennyi, a Geist megjelenésével még biztosan visszatérünk John Raimi kalandjaira.

Érdekesség: Az n-Space leginkább budget kategóriás és az Olsen-testvérek (Mary Kate és Ashley Olsen) nevével fémjelzett programokról lehet ismerős, de ők hozták tető alá az 1998-as Duke Nukem: Time To Kill-t is.