Újra támad a “keleti szél”, ezúttal egy fiatal lengyel csapat tett le az asztalra egy eszméletlenül ütős vizsgamunkát. A játék a Doom és a Quake I. szellemiségét támasztja fel, ám abszolút mai köntösben, sőt, elképesztően látványos külsőségek között. Belül vannak azért apróbb bizonytalanságok, ez viszont nekünk jó, mert legalább van miről írnunk…
A. Irányítás, extra gyilok
Az irányítás alapjaiban egyszerű, hiszen alapmozdulatok vannak, se guggolni, se lassabban/gyorsabban menni nem tudunk, csak mozogni négy irányban, ugrani és lőni. Van azonban pár különleges lehetőség a gyilkolás profivá tételére. Mindössze öt fegyver van a játékban, ám mindegyik alapban kettőnek számít, hiszen az alternatív tűz egy teljesen más karakterisztikájú gyilokszerszámot jelent, erről még szólok részletesebben. A „Weapons” fülre kattintva fent láthatod az öt fegyvert, az elsődleges és másodlagos tűzzel, a „switch”-re kattintva azonban ezeket felcserélheted egymással. Ha itt nem teszed ezt meg, játék közben is van rá lehetőség: az „Advanced” fülről elérhető beállításoknál találod a „Fire Switch” gombot, ennek aktiválása ideiglenesen felcseréli a két funkciót, a „Fire Switch Toggle” pedig véglegesen, ennek újbóli lenyomásáig. Aztán. Szintén a „Weapons” ablakban találsz jobbra lent egy „Custom 1” és „Custom 2” mezőt. Itt kiválaszthatsz egy-egy kedvenc szerszámot, és az „up”-ra kattintgatva beállíthatod ezeket a legelső helyre – ismét csak az „Advanced” alatt találod az ehhez tartozó gombokat. Egy példával: az első mezőbe a Shotgunt, a másodikba a Killert állítod. Ha játék közben például a Stakegun van a kezedben, a „Fire Best Custom 1” lenyomására a puskával fogsz lőni egyet, a „Fire Best Custom 2”-re pedig a Killerrel, anélkül, hogy a karóvetőt el kellene pakolnod, ami ritka finom dolog, hiszen így gyakorlatilag négy fegyver lehet a kezedben egyszerre! Ha állandóra akarod kézbe venni különleges fegyvered, arra is van gomb, a „Select Best Custom 1” és „Select Best Custom 2”. Amúgy meg a szokásos javaslat: jól lődd be a gombokat, mert a műfajhoz híven itt is szinte használhatatlan fegyverváltásra az egérgörgő, olyan sűrű az akció…
B. A titkok és Fekete Tarot
A leírás alapvetően három fő területre koncentrál: a titkos helyek elérése, a Fekete Tarot kártyalapjainak begyűjtése és használata, valamint a főellenségek legyőzése. A fejlesztők rengeteg eldugott hellyel és kinccsel (Holy Items, a leírásban ereklyeként szerepel) gazdagították a pályákat. Sajnos. Ugyanis a titkok elérése a legtöbb esetben eszméletlen akrobatamutatványt jelent, ami, lévén nem lehet külső nézetre kapcsolni, gyakran a „Mission Impossible” tárgykörébe tartozik. Igyekszem ábrákkal szemléltetni a megoldásokat – ne tessék feladni könnyen, volt, hogy 30-40 próbálkozásra sikerült megoldanom egy-egy fogósabb helyzetet…
Hogy a gyilkolás monotonitását oldják, a lengyel urak minden pályán megadnak egy feladatot, ennek sikeres teljesítése egy kártyalapot eredményez. A két menet közötti menüben, a kis kártyára klikkeléssel érhetjük el a Fekete Tarot tábláját, ahol elhelyezhetjük lapjainkat. Nyereményeink lehetnek ezüst- (ezek a felső sorba kerülnek), illetve aranylapok (ezek alulra). Fent két, alul három nagy üres hely látható. Ide pakolhatunk be ennyi kártyalapot, azaz felülre két ezüstöt, alulra három aranyat. Az elhelyezés pénzbe kerül (ezt a pályákon gyűjthetjük be a vázák, koporsók, egyéb tárgyak szétverésével), ha le akarjuk cserélni valamelyiket, előbb vissza kell tenni a kis tároló rekeszbe (ekkor pár garast visszakapunk), és berakni helyére a kiválasztottat. Mire jó mindez? Az ezüst lapok a pálya teljesítésének teljes ideje alatt „élnek”, azaz ezek különféle bónuszokat jelentenek, például magasabb HP, több lőszer a muníciósládákban, stb. A három aranykártya egy kombót jelent, melyet egyszer játszhatunk ki, a „Use Golden Cards” (alapban: E) megnyomásával. Ez amolyan vésztartalék, akkor érdemes bevetni, ha nagyon meg vagyunk szorulva – tipikusan a főellenségek ellen, de egy-egy forróbb szituban is nagyon jól fog jönni. A csomag összeállítására, a kombó kijátszására ahol szükséges, a leírásban javaslatot fogok tenni. Az egyes szintek elején megadom, mi a kártyák elnyerésének feltétele, és mi a jutalom, a szögletes zárójelben lévő E illetve A betű a kártya jellegére – ezüst, illetve arany – utal. Játék közben a „Scoreboard” lenyomására (alapban: TAB) mindig elérhető a statisztika, itt azt is láthatod, hogy áll a „kártyavadászat”, a „locked” jót jelent, a „failed” viszont azt jelenti, elbuktad a feladatot, és jobb, ha elölről kezded a pályát. És még valami: bármikor újra nekifeküdhetsz egy pályának, tehát ha a jelenlegi kártyáiddal nem jön össze a feladat, pörgess le párat, és a megszerzett jobb lapokkal próbáld meg ismét azt!
Még egy fontos dolog: négy nehézségi szint van. A „Daydream” a legkönnyebb, itt nem lehet kártyát használni. Az „Insomnia” a normálnak felel meg, tökéletes teljesítésével 22 kártya gyűjthető be. A nehéz fokozat a „Nightmare”, ahol egy plusz pálya (a 3. etap elején a Börtön) érhető el, így itt 23 lap szedhető össze. Ha sikerül az összest összekaparni, megnyílik a „Trauma” mód, a legkeményebb kihívás, egy újabb pályával, a lapok száma ezzel 24-re emelkedik.
C. Egyéb tudnivalók, javaslatok, tippek
A gyorsmentés és visszatöltés bármikor elérhető, a játék öt mentést kezel, azaz ha véletlenül lenyomod a gombot, akkor sincs gáz. Sajnos nincs „Continue” a menüben, és elég hektikus a betöltőképernyő – ajánlatos a „Save date & time” feliratra kattintani, ekkor a játék időrendbe állítja mentéseidet, így könnyebb lesz válogatni. Az első lapon a saját (gyors és normál), a másodikon az automatikus mentések sorakoznak. A pályák egyes szakaszainak lezárását egy tüzes pentagramma megjelenése jelzi, ha ezen átsétálsz, automatikus mentés történik, valamint „Daydream” és „Insomnia” módban a HP feltöltődik.
Az interfészről: az iránytű alapban a legközelebbi ellenség felé mutat, ha ezek elfogytak, megjelenik az említett pentagramma, ekkor a nyíl vörösen „izzik”, és e felé terel. Baloldalon a megölt ellenségek számát láthatod, jobbra a begyűjtött lelkekét. Ha sikerül 66-ot összeszedni, rettentő gyilkos démonná változol. Hang- és fényeffekt figyelmeztet ha még kettő, illetve még egy lélek kell ehhez az állapothoz. Ez fontos! Nem muszáj ugyanis minden lelket összeszedni a pályán. Azaz, ha már van 65 begyűjtött lélek, és csak egy-két könnyebb ellen rohangál előtted, ne szedd össze a 66.-at, hiszen ekkor gyakorlatilag elvesztegeted ezt a remek lehetőséget. Tartogasd ezt arra a pillanatra, amikor sok, erős rosszarc támad neked, ilyenkor elég egyet kicsinálni, beszippantani a lelkét, és máris mészárolhatsz. És még valami: tanuld meg kikerülni a muníciós dobozokat! Nehezebb fokozaton korlátozott lesz a lőszerkészlet – ha csak egy golyó hiányzik a puskából, és belesétálsz egy ládába, a fegyveredbe ugyan bekerül az az egy lövedék, a többi viszont elvész. Mivel kézi újratöltés nincs, érdemes „szárazra” durrogtatni a fegyvereket, és csak indokolt esetben begyűjteni az utánpótlást (ugyanez vonatkozik a plusz életerőre és a páncélokra is!).
A végére egy apró trükk, ha plusz pénzhez akarsz jutni: rántsd magadhoz az ellenséged a Killerrel, majd ne engedd leesni, a Killer tűzgombjának folyamatos nyomogatásával próbáld meg minél többször megforgatni a levegőben! Ha ezt sikerül háromszor megtenni, negyedikre egy értékes drágakő hull ki a hullából, majd minden újabb repülésre egy-egy! Így tisztességes vagyont szedhetsz össze, melyet a statisztika képernyőn is láthatsz: a 310+225 jelzi, hogy normál módon (vázák, koporsók stb.) 310, ilyen extra módszerrel 225 aranyat „kerestél”.
D. A végigjátszás
Jöjjön tehát a nagyobb falat. Igyekeztem minél több helyen képekkel illusztrálni a teendőket. Ha egy-egy titkos hely elérése elsőre nem menne, ne keseredj el – a leírtak alapján össze kell jönnie a dolognak, kipróbált módszer, én alapvetően ilyesmihez béna vagyok, de nekem is sikerült, igaz, néha 30-40 próbálkozásra, pár óra alatt…
I/1 Cemetery
Feladat: Teljesítsd a szintet!
Jutalom: Endurance [A] – fele akkora sebzést nyelsz be
4 titkos hely, 1 ereklye:
A pálya nem nagy, viszont bonyolultnak tűnhet, ezért készítettem egy térképet. Az S-sel jelölt helyről indulsz, a pálya vége a templomban (7) van. A négy titok az „x”-szel jelölt helyeken vár.
1. Ereklye a kápolna tetején: Az 1-es jelű (lépcsős) kápolna tetején látsz egy aranykeresztet, ezt kell felszedni. Ha szembe állsz az épülettel, az ajtótól jobbra áll egy kandeláber. Állj elé, és a Painkillert beindítva finoman döntsd neki az épületnek (lásd a képet!), ezután gyors, folyamatos szökdécselésekkel, előre dőlve (lefelé nézve), majd a közepétől felfelé bámulva (testsúlyáthelyezés!) ugrálj fel rajta a tetőre, és gyűjtsd be az ereklyét. Javaslom, párszor menj fel, gyakorlásnak, később hasznos lesz az itt megszerzett tudás…
2. A sírkamra: Miután a 3-as jelű, oltáros kápolna környékét megpucoltad az ellenségtől, kinyílik a mellette lévő kis sírkamra (4) ajtaja, benne egy páncéllal. Ez a titok.
3. A befalazott üreg: A 2-es számmal jelölt kis kápolna (tűz lobog a belsejében) hátsó sarkánál találsz egy lőszeres hordót (a térképen o-val jelölve). Toszogasd az x-szel jelölt helyre (lásd a képet), és lőj bele egyet. A leomló fal mögött lőszer a fagyasztóhoz.
4. A furcsa építmény: Ez egy nagyon aljas dolog! A 6-ossal jelzett, furcsa, kereszt alaprajzú építmény hátsó része (x) falappal van lezárva, kis résen valami csillog. Ide kell hozni egy hordót, ebbe belelőve a fal leomlik, és egy extra életerő (+100) a jutalom. Igen ám, de hol van még hordó? Nos, a szomszédban, az 5-össel jelzett épület előtt (o). Ám amikor ide belépsz, az objektum hamarosan összedől, rá a hordóra, amely felrobban. Ezt nem szabad hagyni! Amint átléptél a pentagrammán, rohanj a hordóhoz, és rugdosd minél messzebb, a kerítéshez! Ezután már „csak” vigyázni kell rá, hogy se Te, se ellenségeid ne bántsák. Sűrű mentés… (A sorrend: amikor belépsz a nagykapun a második nagy területre, előbb meg kell pucolni a templom környékét, ekkor mehetsz az 5-öshöz, innen a 6-oshoz.)
I/2 Atrium Complex
Feladat: Semmisíts meg mindent, amit lehet!
Jutalom: Haste [A] – az idő felére lassul
Tipp: a ládák jó része a titkos helyeken van, úgyhogy lásd a továbbiakat, és ne feledd a kitárt karú szobor mögöttit sem szétverni…
4 titkos hely, 1 ereklye:
1. A másik oldal: Rögtön az elején egy galériára toppansz, leesel, és kinyírsz pár szerzetest. Amint megjelenik az első pentagramma, állj vele szembe, és jobbra át. A sötétből egy lépcső vezet a másik galériára, a nagyládát is szét lehet barmolni, fagyasztás+puska hatásos ellene!
2. A lépcső alatt: A második udvarban egy lépcső vezet fel a körfolyosóra. Be tudsz menni ez alá, itt találod az ereklyét is!
3. A titkos szoba: Miután végeztél a pályával, és megjelenik a portál, menj vissza a második udvarra, a fent említett körfolyosóra! Menj végig, itt találsz egy szobát, benne láda.
4. A másik folyosó: Ugyancsak erről a folyosóról egy átjárón (a lépcsőhöz közelebb) át tudsz menni az első udvar feletti folyosóra, itt sok kis helyiség, a nagy, titkosban 7 (!) láda.
I/3 Catacombs
Feladat: Öld meg mind a 112 ellenséget!
Jutalom: Soul Keeper [E] – a lelkek később illannak el
Tipp: Van 6 zombiharcos, akiket könnyen elszalaszthatsz. A függőhíd után kettéválik az út, a 2. CP a bal oldali ágon vár, ám te válaszd a jobb oldalit, itt találsz 4 rosszarcot. Az 5. CP után ismét útelágazás, ismét jobbra menj, a koporsónál kiugrik a földből újabb 2 zombi.
4 titkos hely, 3 ereklye:
1. Üreg a magasban: Mielőtt bemennél a katakombákba, a bejárat felett a magasban láthatsz egy üreget. A mellékelt képen láthatod, hogyan lehet felugrálni oda. Nézz felfelé, nyomd az előre+balra gombot és folyamatosan ugrálj. Jutalom: 1 ereklye
2: Az oszlop tetején: A nagy előcsarnokban az egyik jobboldali oszlop oldalán találsz egy kötelet. Ugrással elkapod, nyomd magad felfelé, a tetején ments. Szemben láthatod a célt, a másik oszlop tetején lévő ereklyét. A három lelógó indán kell átugrálni, ahogy a kép mutatja. Nekem 30-40 próbálkozásból jött össze. (Vigyázz, ne csak a titkos helyet érd el, szedd fel a keresztet is!)
3: A sírban: A függőhíd után lesz egy kis helyiség, majd a CP után egy nagyobb. Ezután kétfelé ágazik az út, mindkét folyosó falában koporsókkal. A jobb oldali ág baloldali falán, a felső sor 3. üregében találod a 3. ereklyét és egyben titkos helyet. A feljutás? Nos, én egyet tudtam kitalálni tutira: megpucoltam a következő termet, majd elmentem a felhalmozott robbanószerig, és előbb egy hordót, majd egy nagy dinamitos ládát feltoszogattam a célponthoz. Az előző helyiség sarkában talált pénzes ládával megtámasztottam őket, ahogy az alábbi ábrákon látszik, így be tudtam ugrálni. Alig egy óra, és meg is voltam… (Meglehet csinálni PK-ugrással is, de azt ne robbanóanyagon mutasd be…)
4: A híd alatt: A robbantgatás után lesz egy kis híd, alatta egy peremen +100 HP. Menj át a túloldalra, fordulj szembe ezzel, és egy nagy ugrással röppenj le érte. Óvatosan fordulj meg (háttal a falnak), és folyamatos ugrálással indulj el balra/felfelé, így kijuthatsz a lyukból.
Ellenségek:
Az előcsarnok után a függőhíd elég ciki, négy „mesterlövész” kóstolgat. A megoldás a karó, pécézz ki egyet, rohanj előre, stop, tűz, fuss el, körbe-körbe, mindig csak egy-egy lövésre megállva.
A pályavégi főellenség legyőzése meglepően egyszerű. Hátul a pokol torka, egy híd nyúlik be fölé, efölött, a mennyezeten egy csillag. Lőj bele egyet, mire beárad a fény. Sétálj a hídon végig, egész a szélére, amikor az arc beleér a fénybe, szétrobban. Ekkor jó ütemben ugorj előre, azaz vissza, a terem felé, nehogy a légnyomás lesodorjon!
I/4 Cathedral
Feladat: Gyűjts össze legalább 500 aranyat!
Jutalom: Time Bonus [A] – az Aranykártyák hatása tovább tart
3 titkos hely, 1 ereklye:
A nagy mamlasz lenyomása és a főhajó megpucolása után felmész a felső szintre. Itt jobbra indulva kijuthatsz egy nyílt térre. Két titok itt keresendő.
1. A leszakadt platform: A kis beugróban sok urna és egy falnak támasztott koporsó vár. Ezen kell felugrálnod. Fellépsz az urnára, és két gyors ugrással a koporsó tetejére. Innen fel/előre/balra a platformra. Ha nagyon nem megy, vesd be a PK-ugrást, azaz lődd a fejet a talpad alatt lévő koporsóba, és juss fel így. Jutalom: az ereklye, és némi lőszer.
2. A romok felett: Ha az előbbi helyen megfordulsz, szemben, a másik platformon láthatod a következő célodat, egy +100-as HP-t. A feljutás gáz. Elméletileg két megoldás van: vagy idefönt elindulsz jobbra, végigmész a peremen – itt az első pilléren kell átjutni, láttam már olyat, akinek sikerült. A másik, hogy lemész az udvarra, és az ábrán látható módon felugrálsz a ledőlt oszlopra. Innen a lyuk peremére kell ugrani, majd át szembe. Kegyetlen!
3. A titkos kapu: Miután minden ellenségedet legyőzted, és megjelenik a portál, a kis lépcső előtti nagy, kétszintes terem bal hátsó sarkában találsz egy létrát. Itt feljuthatsz a felső szintre, menj ki a galériára, itt balra, el addig a pontig, ahol egy kis HP volt, ez mögött ajtó, mely most nyitva áll. Lépj be, némi aranyért.
A főellenség nem bonyolult, legjobb a gránát neki, közelről a puska. Oszd szorgalmasan, és kerüld el az általa hajigált sziklákat.
I/5 Enclave
Feladat: Öld meg a főellenséget két perc alatt!
Jutalom: Blessing [E] – 150-re emeli a szintkezdő HP-t
Tipp: Nos, ez a legkeményebb eddig. Kezdésnek rohanj a szörny felé – jobbra egy kis építményben lesz egy páncél. A figura lába közét és hátsóját célozd, ott a legérzékenyebb, fegyvernek én csak a puskát javaslom. A pálya közepén van egy kis sírkert, benne némi HP és jó sok lőszer, terelgesd arra ellenséged, hogy ezek összeszedése ne okozzon időkiesést. Az aranykártyák bevetését akkor ajánlom, ha a Necrogiant széttépi a láncait, illetve amikor 30% körüli az életereje, és randa vihart támaszt. A többi ellenséggel ne törődj, folyamatos körtánccal kerüld ki őket. Ha nagyon nem megy, gyere vissza Fury, Dexterity, Time Bonus paklival, illetve utóbbi helyett az Iron Will is jó.
II/1 Prison
Feladat: Ne használj robbanós fegyvert (gránátvető)!
Jutalom: Replenish [S] – a muníciós dobozokban kétszer annyi lőszer lesz
Tipp: A legjobb fegyver a pályán a Painkiller dupla másodlagos tüze, azaz a kilőtt „mixerfej” a lézeres rásegítéssel, nagy távolságból le tudod szedni a géppuskásokat, mellé kisegítőnek a puska/fagyasztó páros.
A pályáról: Egy kicsit trükkös: az első teremből a leesett traverzen ugorj át, itt kimehetsz a konyhába. Innen egyértelmű az út a börtönblokkba. Pucold meg a szinteket, szedd le innen az udvari ellenségeket, majd a második szint lépcsőfordulójáról ugorj ki az udvarra, és nyomj le mindenkit. Vissza a cellákhoz, fel a lépcsőn, itt megint egyértelmű. A kivégzőhelyiségnél körbe kell menni, a végén megtalálod a hóhér fülkéjét, itt lesz egy CP, felette egy kar, ha nekimész, lenyomódik, és a széken megjelenik a portál.
4 titkos hely, 1 ereklye:
1. A szellőzőben: Az első helyiségben fent látsz egy csomó elszívót, az egyik ventilátor nem működik. Ha ezt egy belőtt gránáttal kirobbantod, az odahordott ládákról bejuthatsz a szellőzőbe, ahol megtalálod az 1. ereklyét – csakhogy ezzel elbukod a kártyát… A másik megoldás: a konyhában a plafonon van a másik „bejárat”, itt van egy hordó is bent, amelyet felrobbantva szabad a pálya. Rugdoss oda egy kis fémládát, és erre állva PK-ugrással juss be a csőbe. Szinte lehetetlen…
2. A csatornában: A mosdóban, a középső csatornafedél hiányzik, egy hordó torlaszolja el a lejutást. Odalent két őr és jó adag fagyasztó-muníció.
3. A kisszoba: Miután megjelent a portál, menj vissza a lépcsőn az irodaszintre, szemben balra egy kis szobában ott a 2. ereklye (lásd az ábrát).
4. A cellában: Szintén a portál megjelenése után menj fel a börtönblokk 3. szintjére, az egyik hátsó cellában vár rád a 3. ereklye.
II/2 Opera House
Feladat: Gyűjts be legalább 100 lelket a lehetséges 182-ből!
Jutalom: Speed [A] – gyorsabban mozogsz
Tipp: vigyázz a fizikai motor aljasságára, ne használj olyan fegyvert, amely ellöki tőled az ellenségeket, és utánuk kell caplatni! Painkiller, Stakegun (falnak szögezés) jó választás. Soul Keeper kötelező, és ha a vasútállomás után jössz vissza erre a szintre, a Soul Catcherrel süti a feladat.
4 titkos hely, 3 ereklye:
1. A szeméttárolóban: Amint a pályára kerülsz, középen, a zöld konténeren fegyver, egy kukáról könnyen felugorhatsz. Ha már itt vagy, repülj át szembe, a drótkerítéssel elzárt szeméttárolóba, az itt lévő konténer mögött van ugyanis az első ereklye. Legjobb lendületből: felugrasz a kis kukáról a nagy zöldre, onnan egy ugrás középre, és még egy előre („bunny hopping”, lásd az ugrásoknál!). Kis gyakorlással kivitelezhető – ha nem megy, a rácshoz vitt kukáról PK-ugrással lehet próbálkozni. Kifelé kiskuka, konténer, előre.
2. A kellékjárműben: A második lépcsőzetről (ahol el kell ereszkedni), láthatsz egy kellékjárművet, egy dísz gépágyúval. A második szint harmadikra vezető lépcsőjéről tudsz beleugrani a lőszerért, ahogy az ábra mutatja.
3. A színpad mögött: Sok mese nincs: fel kell jutnod a színpadra. A legegyszerűbb, ha a CP előtti táblát rugdosod oda, és erről felugrasz (lásd az ábrát). Menj a színfalak mögé, és fel a lépcsőkön a lőszerért.
4. A plafon alatt: Sok lépcsőt megmászva feljutsz a karzatra, innen egy újabb lépcsőházon át az előcsarnok galériájára. Ennek a plafonja alá, a kis peremre kell feljutni. Nem egyszerű a mutatvány, az ideális útvonalat az ábra mutatja.
A pályáról: Ha nem találnád a pálya elején a bejutás lehetőségét: karóval lődd szét a szénledobó akna fedelét! (Rozsdaszínű, kétajtós, a sarokban.)
II/3 Asylum
Feladat: A szinten csak a Painkillert használhatod
Jutalom: Fury [A] – kétszeres sebzés
Tipp: Kedvenc pályám! Nem nehéz a feladat, a PK másodlagos tüzével pikk-pakk lenyomhatod az ellent, aztán lehet belőlük kiverni a drágaköveket (lásd: a tippeknél fent!), én +615 aranyat kapartam össze legutóbb így. Ajánlom ezüstkártyának a Soul Keeper + Blessing kombót, aztán hajrá.
3 titkos hely, 3 Ereklye:
1. A tetőn: Rögtön a pálya elején irány a tető. Az ábrasor mutatja a helyet és a módot – a jobboldali kiálló téglasorról (mint lépcső) a peremre, ugrás a kistetőre, innen három folyamatos szökkenéssel a kiugró részt megkerülve át a másikra. Az első ereklye a tiéd!
2. Az átjáró tetején: Az épület mögötti (ne hagyd ott a páncélt!) ácsolt átjáró tetején vár rád +100 HP. Nézd a képet, a régi temetős trükk, az álló kandelábert döntsd rá a tető szélére, ugrálj fel, aztán hátra arc, és fuss a jutalmadért.
3. Az emeleten: Picit aljas – miután megjelent a portál, mássz fel az emeleti kórtermekhez (főlépcsőn fel, majd a hátsó lépcsőházban tovább. Balra a második szobában két ágyon két ereklye.
A pályáról: Picit itt is van keverés. Az elején a deszkák között lebújsz az alagsorba, majd fel a létrán, és a lépcsőkön. Besétálsz a gyertyás pentagram közepébe, jön a hirig. Ezután egy falnak dőlt szekrényen fel, amíg lehet. Ugorj a létrára (ciki), menj fel, itt a CP. Vissza le, a lépcsőházba, innen már egyértelmű a pálya.
II/4 Snowy Bridge
Feladat: Találd meg mind a hat titkos helyet!
Jutalom: Dark Soul [E] – a démonná válás már 50 lélek begyűjtése után megtörténik
Tipp: Kemény hirigre számíts – a Replenish ezüstkártya használatát mindenképp javaslom!
A titkokat és a pálya bemutatását ezúttal egybegyúrtam, az egyszerűség nevében.
6 titkos hely + 3 ereklye, és maga a pálya
1. titok a cső végén: Rögtön az elején lemész egy vaslépcsőn, és meglátsz jobbra egy páncélt a csövön. Ha felugrottál, menj előre a lezárt részig, ennek jobb oldalán bejuthatsz, jó adag lőszer vár.
2. titok a torony túloldalán: Mikor kijutsz a szabadba a két torony közé, a létrán mássz fel a szemben lévő első „szintjére”. A fallal szemben állva finoman indulj jobbra (ha sétálva nem megy, folyamatos ugrálással), kerüld meg az épületet, +100 HP a jutalom – persze vissza is kell még jutni….
A pálya: az alant lévő hídra kell lejutnod, szép finoman a merevítő drótköteleken lecsúszhatsz-ugrálhatsz, próbálj minél kevesebb sebzést beszedni. A híd egyik végén plusz életerő, a másiknál lőszer vár, de vigyázz, mert ha odaérsz, leomlik a fél felépítmény. A nindzsák ellen a karó, tömegoszlatásra gránát a jó, a szamurájok az elektromosságot és a dobócsillag-szórást nem kedvelik, de a fagyasztó+puska kombó se rossz. Vigyázz, a haldokló szamuráj széttöri a fegyverét, ez kisebb atomvillanást eredményez, menekülj! Én itt játszottam ki a kártyáimat (Endurance, Fury, Time Bonus).
Ha vége a menetnek, visszakerülsz a pálya eleji átkötő szakaszra. Itt jön az újabb titok.
3. titok a másik toronyban: Menj le a lépcsőn, ismerős a pálya. Séta végig előre, szabad az út a másik toronyba, odafent a traverzeken két ereklye.
A pálya, tovább: Lépj rá a kocsira. Amint átértél az első kapun, ugorj le, fedezékbe. Vadászd le a nindzsákat, majd előre, hogy a kapuk beálljanak, aztán védekezz. Nekem 60 életerőm volt ekkor, ezt próbáltam tartani a kapu előtti zárt részen, plusz a lelkekkel növelni. Itt jött össze a démonná válás, ez kicsit segített. Ha már picit csendesebb a pálya, bevállalósok megpróbálhatják a következőt (nekem bejött): állj a baloldali rámpa mellé, ha szerencséd van, egy „sniper” szamuráj egyből mellbe kap a jéglabdával. Ez csak hármat sebez, viszont nagyot üt – akkorát, hogy felrepít a felső részre! Innen könnyebb vadászni, ráadásul hátul lőszer és életerő vár. Ha minden tiszta, jön a CP, és a titok.
4. titok a sikátorban: Miután leugrottál a kis építmény tetejéről, egy fegyver vár. Ne menj fel a lépcsőn, sétálj el az épület oldalán a szűk „sikátorban”, a sarkon balra, középtájt nagy adag lőszer vár.
A pálya folytatódik: A folyosóra kell bejutnod, sok szamuráj lesz. A szakaszok a „mesterlövészek” lenyomása után folytatódnak, őket a shuriken-szóróval, vagy a PK lézerével vadászd le. Miután átszippantódtál a túloldalra és lenyomtad az ellent, egy sílift vár rád, de előtte titok!
5. titok a platform alatt: Menj fel a létrán a lőszerekért, majd vissza, félúton azonban ugorj a kerítésre. Innen látnod kell egy másik lajtorját az épület falán, szökkenj rá, menj le, oldalt a tartógerendán vár a 3. ereklye.
A pálya aljas: Érdekes módon engem nem várt meg a kocsi, de semmi gáz, átkötéltáncoltam a túloldalra. Jön az utolsó titok.
6. titok az épület mögött: Menj fel a létrán a párkányra, és kerüld meg az épületet, a túloldalon HP, páncél, lőszer.
A pálya vége: A rengeteg karmos lény ellen legjobb a fagyasztó+puska kombó. Ha végük, a csillagvizsgáló közepén vár a portál.
II/5 Town
Feladat: a szinten csak a karókat (Stakegun elsődleges tüze) használhatod
Jutalom: Double Haste [A] – az idő negyedére lassul
Tipp: Nem nehéz a feladat, csak kerülgetni kell a hozzád vágott ezt-azt, és jó időben elengedni a karót. A két nekromanta már keményebb, beléjük kell 5-6 cövek, én ide időzítettem a démonmódomat, de persze az aranykártyák kijátszása is megoldás – a szintzáró Boss nem nagy falat. A legkegyetlenebb a boszik levadászása, szerencsére nincs sok belőlük. Hanem a titkok…
5 titkos hely + 3 ereklye:
1. Az ablak mögött, tűzben: rögtön a pálya elején, amikor átlépsz a boltíves kapun, jobbra egy leomlott tetőácsolat, fent egy ablak, lángoktól nyaldosva. Nos, ide kell beugrani. Legjobb megoldás, ha a pálya elejéről a szekeret idetolod, erről fel az ácsolatra, innen be a szobába, az ereklyéért.
2. A gyilokjárón: Az előbbi titkos hellyel szemben, a kis gyilokjárón, ahonnan két rusnya dobált, egész hátul van +100 HP. Feljutás az ablak előtti ácsolatról, lendülettel, kb. mint az opera előtt, a kukáknál. Kegyetlen…
3. Az ablak mögött: Ismét be kell mászni egy ablakon. Lesz egy kis zárt udvar, sok koporsóval. Ha innen kilépsz, újabb ácsolatot találsz, a képen mutatom, melyik ablakon kell bejutni. Picivel lejjebb, az utcán találsz egy újabb szekeret a feljutáshoz.
4. A rámpával szemben: Ez a rész a koporsóból kimászó zombikkal. Egy rámpa leszakad, legurulnak róla hordók. Ezen kell felugrálni (nagyon csúszós, nem egyszerű), majd át szembe, ismét egy ablakon be, a szobába, ereklyéért – lásd az ábrát!
5. A romos sarok mögött: Közvetlenül az előző pályaszakasz után lesz egy saroképület, a sarka ki van robbanva. Ide kell beügyeskedned magad az utolsó ereklyéért. Ez nem lesz nehéz, hiszen előtte szekér, ép tetőzet – többi a képen.
II/6 Swamp
Feladat: Öld meg a mocsárszörnyet 4 perc alatt!
Jutalom: Dexterity [A] – a fegyverek újratöltése kétszer gyorsabb
Tipp: A feladat nem nehéz, ha tudod, mit kell csinálni. A következő paklit ajánlom: [E] Blessing + Replenish, [A] Fury, Double Haste, Time Bonus. A kis szigetről nem mozdulhatsz el, a mocsár bánt, a szörny pedig páncélos. Kizárólag a puskát használd! Az első körben célozd a gázbuborékokat, ha a figura pont a robbanáskor ér oda, sebződik. Ha szembefordul, vigyázz, egy férget hív elő, amely 50-et sebez, térj ki előle! Ha sikerül megcsípkedni a szörnyet, megjelenik szabályosan körben hat buborék. Lődd ki mind, mire a szörny elindul, hogy eltapossa a tüzet. Ekkor sebezhető! Rögtön vesd be az aranykártyát, és a puskával lődd a rémet, ahogy csak tudod. Ha a lángok kialudtak, tárazz be (az egyik szegletben, nagy halomban puskalőszer), és lődd a főnök feje körüli gömböket – no meg figyelj a férgekre, most már ketten vannak. Hamarosan ismét megjelenik a hat gömb, lődd szét őket, és amikor nekiáll oltani a gazdi, adj neki. Ha jól csinálod ez lesz az utolsó kör, nekem elsőre 3:30 volt a szintidő, Nightmare fokozaton, szóval nem nagy ügy, bár elég aljas.
Nos, egyelőre ennyi a Painkillerből. Sajnos egy bug miatt a következő pályától (Train Station) minden mentésre kidobott a játék, emiatt itt elakadtam a további „munkában”. Reménykedjünk, hogy a beígért patch orvosolni fogja ezt a – a fórumok tanúsága szerint sokak életét megkeserítő – hibát, és akkor a következő számban folytathatjuk a szörny-, titok- és kártyavadászatot.
SPECIÁLIS UGRÁSOK
Bunnyhopping: Ez az ugrásfajta az egyik első speciális mozgás az FPS-ek történelmében, hiszen atyja John Carmack, és a Quake-ben találkozhattunk vele először. Lényege, hogy ha folyamatosan ugrálunk, az egyes ugrások sebessége összeadódik, végül az így nyert mozgási energiát egy végső, nagy ugrásban „sütjük ki”, amellyel extrém távolságot vagy magasságot küzdhetünk le. A „bunnyhopping” (magyarul nyusziugrás) igazán a Counter Strike-ban futott be nagy karriert (amelyet ugye a Quake motorok elemeiből összegyúrt Half Life erőmű hajtott). A Painkillerben is nagy hasznát vehetjük mind multiban, mind szólóban, főleg a titkos helyek elérésében. Ha látni akarod a „bizonyítékot”, hívd elő a konzolt (az ESC alatti gomb), és írd be: speedmeter 1. Ez bekapcsolja a sebességkijelzőt (lent középen), a nagy ugrások végrehajtásához (pl. az opera előtti kerítésugráshoz) 7-10 körüli „löket” kell.
PK-ugrás: Ezt az ugrás viszont már új, és elsősorban a játék kihegyezett fizikai motorjának, a Havoknak köszönhető. A kivitelezése egyszerű, de sok gyakorlást igényel: állj rá valamilyen nem masszív, azaz szétrombolható tárgyra (koporsó, láda, ilyesmi), vedd kézbe a Painkillert, és lenézve célozz a lábad elé, az adott objektumra. Lődd ki a Killert, azaz a fegyver fejét, és jó ütemben ugorj. Ha sikerül így időzíteni, hogy épp lendületben légy, amikor a jókora vasdarab visszavágódik a nyélbe, az ütés ereje nagy magasságba repít! Természetesen számolnod kell azzal, hogy a lövéstől a sérülékeny tárgyak szétmennek, azaz csak egyszer „sütheted el a poént”, és még véletlenül se próbáld ki lőporos vagy benzines hordón…
Strafe Jump: Újabb érdekes megoldás. Nézz arra a pontra, ahová el akarsz jutni. Fordulj el kb. 45 fokkal, így a célállomás felé oldalad mutat. Ekkor nyomd le egyszerre a megfelelő oldal gombját (bal vagy jobb oldalazás), az előre gombot és az ugrást. Rengeteg gyakorlás kell hozzá, de az ugrás íve sokkal nagyobb, mint normál esetben, így nagy távolságokon lehet átjutni.
A FEGYVEREK
Pain & Killer: Multifunkciós készség, igen hálás darab. A fegyver két részből tevődik össze: egy nyélből, és a hozzá kapcsolódó fejből, utóbbi neve Killer, azaz gyilkos. Ez egy vasmagból, és a rá sziromként tapadó három éles késből áll, az egyik tűzgomb lenyomására ezek szétnyílnak és forogni kezdenek, ennek a módnak neve Pain (fájdalom). A másik tűz lenyomására a Killer nagy sebességgel kirepül, a golyó ütése valóban gyilkos, ráadásul extrém hosszúságot bejár, és ha ellenségbe akad, magával rántja visszafelé, ami felettébb látványos és halálos. Ha a fej függőleges szilárd felületnek csapódik, hozzátapad, ilyenkor a tűzgomb újbóli megnyomásával hívhatjuk vissza. Ha a feltapadt Killer és a nyél pont egymásra néz, a kettő között lézersugár jelenik meg, ami egy újabb remek lehetőség. És még mindig van más: ha beindítod a Paint, azaz „forogni kezd a propeller”, és ekkor indítod útjára a Killert, egy éles pengéjű bumerángot indítasz útjára, nagyon kegyetlen szerszám!
Shotgun & Freezer: Az első jószág a jól ismert puska, nagy tűzerejű, ráadásul elég rövid az újratöltési idő is, úgyhogy kellemes gyilokszerszám, de elsősorban rövid / közepes távra. A második egyszerűen lefagyasztja az ellent, amelybe ekkor elég egyetlen lövés – például pont a puskával -, hogy bevégezze sorsát.
Stakegun & Grenade Launcher: A Stakegun különleges darab: nagy sebességgel egy hegyes karót lő ki, nyilván vámpírvadászatra lett kifejlesztve. Előnye: nagy hatásfok és biztos találat hosszabb távra is, hátránya: igen lassú újratöltési idő. A másik készség hagyományos gránátvető, tömegoszlatásra.
Rocket Launcher & Chaingun: Szintén két standard jóbarát, egy rakétavető és egy golyószóró, alias minigun. Semmi különös nincs bennük, nagy tömegek ellen hatásos páros.
Driver & Electro: Ez a duó viszont új, és elég izgalmas. Az első egy shuriken, azaz dobócsillag-vető, a hagyományos nindzsafegyver házasítása egy golyószóróval. Nagy távolságra is halálos, ráadásul igen gyors jószág. A második elektromos árammal dolgozik, szintén kellemes távolságokat tud áthidalni, bár a lőszerrel nem túl gazdaságos. A kettő kombinációja viszont nagyon jó! Indítsd útjára az áramot, majd nyomd le a Driver gombját. Ekkor egy gránát jön létre: egy dobócsillag, mely a legközelebbi felületre tapad, legyen az ellenség vagy tárgy. Közepében egy kis elektromos mag helyezkedik el, ez a közelébe tévedőt halálos áramütéssel fogadja, maga a szerkezet néhány másodperc múlva igen erős robbanással megsemmisül. Kis gyakorlással igen kellemes hatás érhető el!
CSALÁSOK
Az alábbi kódokat a konzolba kell beírni (és ENTER-rel érvényesíteni), melyet, ha igaz, az ESC alatti gombbal tudsz lehívni. Fontos tudni: a csalások csak a könnyű és közepes (Daydream, Insomnia) módban alkalmazhatóak! A már bepötyögött parancsot a felfelé nyíllal csalhatod újra elő.
PKAMMO: Maximális lőszer.
PKPOWER: Maximális lőszer és életerő
PKWEAPONS: Minden fegyvert megkapsz
PKGOLD: Jó csomó arany
PKKEEPBODIES: Váltókapcsoló, „be” állapotban a hullák nem tűnnek el (ez PK-ugrásra is jó!)
PKKEEPDECAL: Váltókapcsoló, „be” állásban a szétvert cuccok roncsai nem tűnnek el. Figyelem! Ez és az előbbi mód gyengébb gépeket jelentősen lelassíthat!
PKDEMON: Démonmód be/ki. A hatás nem örökös, azaz ugyanúgy, mint mindig, egy idő után visszaváltozunk
PKWEAKENEMIES: Minden ellenség életereje 1 pontra csökken
PKALWAYSGIB: Váltókapcsoló, elképesztő vér- és trancsírozás kerülhet képernyőnkre, csak erős gyomrúaknak!
PKGOD: Istenmód be/ki
PKHASTE: A Haste kártyával is elérhető hatás, azaz az idő felére lassul, mi állandó sebességen maradunk – amolyan „bullet time” PK-módra. A „pkalwaysgib” csalással különösen látványos!
PKWEAPONMODIFIER: Módosított fegyver be/ki. Próbáld ki, szép és finom!
TUDTAD-E?
A multiplayer mód Voosh mókája tulajdonképpen felújítás (hogy ne használjuk a lenyúlás szót), a szépidőkben a Quake I. Word egyik modja volt.
A fejlesztőcsapat varsói, 2002 februárjában alakult, jelenleg 20 főből áll. Ez az első munkájuk, de korábban nagy szerepet vállaltak a szintén lengyel Gorky 17 fejlesztésében.
A csapat neve az X-akták egyik epizódjából származik, ahol Mulder ügynök ezt mondja: „Ha azt álmodod, hogy nincsenek szabályok, az emberek repülhetnek, és minden megtörténhet.”