Gondoltátok volna, hogy a Tekken első részének megjelenése óta 10 teljes esztendő telt el? A régi motorosok talán még emlékeznek, hogy akkoriban akkorát ütött, ami a mai napig érezteti hatását a verekedős videojátékok hatalmas piacán. Azokban az időkben kétféle verekedős játék volt: vagy a Street Fighterre, vagy a Mortal Kombatra hajazott. Ekkor állt elő a Namco a mára már jelentős presztízst szerzett sorozat első részével, és azt kell mondanunk: ahogy jött, úgy látott, és győzött is. Önmagát szinte minden újabb megjelent részével sikerült felülmúlnia (kivéve talán a negyedik részt), most pedig végre itt van a várva várt ötödik epizód!

Ahhoz, hogy a legteljesebb mértékben élvezni tudjuk a legutolsó részt, nem árt ha megismerkedünk dióhéjban az eddig történtekkel, hogy tulajdonképpen ki is az a Heihachi Mishima, mi az a Zaibatsu, és nem utolsó sorban mi az az Iron Fist Tournament.

Történet

Heihachi Mishima egy nagyon gazdag és befolyásos ember volt japánban, és ő hirdette meg az első Iron Fist Tournamentet, mégpedig nem is akármilyen díjjal: aki legyőzi őt, mérhetetlen sok pénzt kap, és persze hírnevet szerez. Az első tornát Heihachi fia, Kazuya nyerte meg, apját ugyanabba szakadékba dobva, ahová az őt dobta ötéves korában. Kazuya pontosan egy évvel az első torna után, meghirdette a második Iron Fist Tournamentet. Mint kiderül, apja mégsem halt meg, és most ő kerekedett felül: fia testét egy vulkánba dobta. Ezután Heihachi egy misztikus, ősi életforma után kezd kutatni, ez a Toshin (Harcoló Istenség), melyre nagyon hamar rábukkan: embereit mind egy szálig megölte, ám legalább tudja, hogy létezik ez a magasabb létforma. Szeretné lépre csalni, majd erejét kiszívni – ezért megrendezi az Iron Fist Tournamentet harmadszorra is. Sajnos nem sikerült elfognia True Ogrét, mert unokája, Jin megölte azt – akin ekkor már rajta is látszott a családi átok: ő is gonosszá változott, akárcsak apja, Kazuya. Ebben a formában elmenekült, és sokáig nem is tudtak róla semmit az emberek. Mivel Heihachiban nincs meg az a gonosz gén, ami ahhoz kellene, a saját génállományát összeköthesse a Toshinéval, ezért Jin vagy Kazuya génjeit kell felhasználnia erre. Mivel Jint sehol nem találják, marad Kazuya hullája.  Kazuyát a titokzatos G Corporation újraéleszti, miközben ő rájön: a Gonosz már benne van. Egyesíteni akarja testét a Gonosszal, hogy aztán legyőzhetetlenné váljon, és megölhesse apját. Egy időre azonban Kazuyának is nyoma vész, de Heihachi már tudja, hogyan csalogassa elő: egy újabb viadal volt előkészülőben. A tét: az egész Mishima Zaibatsu. A döntő küzdelemre Honmarun került sor, apja és fia között; Jin legyőzte Kazuyát, majd pedig Devil Jin megverte Heihachit is, majd elrepült. Ketten maradtak ismét: apja és fia. Öldöklő harcba kezdtek volna, ám ekkor megjelent egy csapat Jack robot – kénytelenek voltak ideiglenesen szövetkezni egymással, hogy legyőzhessék közös ellenfeleiket. Már-már úgy látszott, teljes az egyetértés közöttük, ám ekkor Kazuya kihasználva Heihachi pillanatnyi figyelmetlenségét, odavetette őt a robotoknak, majd pedig szárnyakat bontva ő is elmenekült a szigetről. Az egyik Jack beindította önmegsemmisítő szerkezetét, ezzel vörös lángba burkolta a szigetet. Mindent eltörölt a föld színéről a robbanás, kivéve a főépület pincéjét, ahol… Egy titokzatos alak mindezt végignézte, majd jelentette a rádióban: Heihachi Mishima…halott. Mindenki azt hitte, hogy Heihachi halálával a Zaibatsunak befellegzett, ám nem így történt. Egy hónappal a halála után valaki átvette a szervezet irányítását, és ismét kihirdette az Iron Fist Tournamentet, immáron ötödszörre. Ez pedig nem volt más, mint Jinpachi Mishima, Heihachi apja. Célja rém egyszerű: kiirtani az összes létező életformát…

Játékmódok:

Story Battle:
Itt küzdhetjük végig a szereplők külön, személyre szabott történeteit. A történet remekül ki van dolgozva, minden egyes karakternek csodálatos CGI animációs megnyerése van, és kiderül belőle, hogy „mi lett volna ha tényleg ő nyeri a tornát”. Hogy a mostani részt ki nyeri, azt már csak a következő részből tudjuk meg (persze, azért gondolom vannak tippek). Nem csak a megnyerésekért érdemes végigvinni a játékot mindenkivel – míg eljutunk a főellenfélig, lesz egy-két érdekes intermezzo minden karakternél: gyűlölt ellenfelének beszól, barátjával eltársalog, stb., plusz van egy-két vicces jelenet is, például mikor Yoshimitsu elveszti a meccset Raven ellen.

Arcade Battle:
A Tekken 5 játéktermi verziója. Először is kreálnunk kell magunknak egy profilt, majd teljesen kezdőként elindulni a nagy küzdelemben. Miután levertünk pár ellenfelet, kapunk egy kihívást és ha sikerül megverni az ellenfelet, eggyel magasabb osztályba lépjünk. A Kyunál az a jó, minél kisebb, a Dannál pedig, ha minél nagyobb. Harc után mindig választhatunk egy ellenfelet a felsorolt háromból: minél nagyobb tudásúnak rontunk neki, annál több G jár érte, amit a Customize opcióban tudunk elkölteni. Külön érdekesség még, hogy az ellenfeleinknél nem a nevüket látjuk, hanem az őket irányító személy nickjét. Valószínűsíthető, hogy ezeket japán játéktermek gépeiből randomszerűen vadászták össze. Kissé ugyan csalásszámba megy a következő trükk, ám jóval gyorsabban lehet fejlődni: az Options-ban a menetek számát állítsuk át egyre, majd ha már úgy látjuk, hogy nagyon rosszul áll a szénánk, egyszerűen lépjünk ki a meccsből: így nem kapunk büntetéseket és levonásokat.

Time Attack:
Régi ismerős játékmód: minél hamarabb le kell gyűrni minden ellenfelet. Erre a játékmódra nem vonatkoznak az options beállításai (nem lehet menetek számán állítani, stb.).

VS Battle
Egymás elleni küzdelem, a legjobb móka, mint tudjuk! Bármilyen változatos is az egyjátékos mód, azért egy laza menetet a haverral nem sok minden tud kenterbe verni. Miután szereplőt választottunk, beállíthatjuk a hendikepet – juj, micsoda szó -, mellyel előnyt adhatunk újdonsült Tekkenes ismerőseinknek. Ezután már csak a pályát kell kiválasztani, és már mehet is az akció!

Team Battle:
Szintén ismert mód: akár nyolc embert is választhatunk, aztán hadd menjen! A bunyót lehet nyomni gép ellen is, de sokkal élvezetesebb haverokkal körmérkőzéseket játszani!

Survival:
Ismét egy régi ismerős: egy energiacsíkkal kell minél messzebbre eljutnunk. Jó hír, hogy minden menet után visszakapunk egy hangyaköpetnyi energiát, így ha elég pengék vagyunk, akár az egész életünket visszatölthetjük ;-).

Practice:
Remekbeszabott kis gyakorlómód, ahol mindent beállíthatunk: az ellenfél viselkedését, kérhetjük a gépet, hogy elemezze a mozdulatainkat, megnézhetjük, hogy százalékosan mekkora sebzést sikerült bevinnünk, stb. Itt lehet a legjobban begyakorolni egy karakter mozgásait. 

Tekken: Devil Within:
A jó öreg Tekken Force mód felturbózott változata. Pontosabban annál egy kicsit több: itt már jócskán találkozunk káromkodásra igencsak okot adó ugrálós (???) részekkel. Ez a játékmód a Tekken 4 után történt dolgokat dolgozza fel – Jin szemszögéből. Szeretne fényt deríteni sötét múltjára, hogy aztán szembenézhessen vele. Őt irányítjuk egy Fighting Force-szerű terepen – persze annál azért jóval silányabb a táj. Kicsit ugyan kiábrándító ez a pusztaság, ám mindenképpen érdemes végigjátszani ezt is, hiszen rengeteg extrához juthatunk. Tehát,van nekünk egy Jinünk, aki alap esetben tud ütni, rúgni, ugrani, védekezni, dobni, valamint a legfontosabb: át tud alakulni Devil Jinné! Ekkor legalább másfélszer akkora pofonokat osztunk ki, mint alapesetben, és gyorsabbak is leszünk. Ezenkívül van még 5 hatalmas pályánk, melyek további részekre bomlanak. Minden pálya végén főellenség van, ezek kicsit táposabbak a szokásosnál, ám kis odafigyeléssel, és némi türelemmel nem nehéz lenyomni őket sem. A Devil Within játékmódnál a leglényegesebb: nem szabad megállni. Ha megállunk – meghalunk. Ha körbevettek minket, kapjuk el az ellenfeleket majd pörgessük meg őket, ekkor utat törhetünk magunknak. Másik lényeges dolog: védekezni! Szerencsére jól van megírva a kód, és nem kell mindig az ellen irányába fordulni, ha ki akarjuk védeni a támadását: bárhonnan is üssék hősünket, ha lenyomva tartjuk a védekezés gombot, nem sok bajunk eshet. Természetesen itt is éltek az alkotók a Tekken egyik zseniális húzásával: a remek kombórendszerrel. Minél látványosabb láncokat viszünk be az opponenseknek, annál több – úgy nevezett – Force Pointot kapunk, ezek töltik fel Jint sötét energiával, és ennek segítségével alakulhatunk át Devil Jinné. Érdemes a következőképpen csinálni a kombókat: egy ellenfélnek leosztunk egy hármas-négyes sorozatot (tehát nem öljük meg), majd gyorsan átugrunk egy másikhoz, majd egy másikra, stb., míg körbe nem érünk. Ha jól csináljuk, a lánc egybekapcsolódik, és irtózatos mennyiségű FP-t kapunk.  Érdemes ezeket a főellenségekre tartogatni. Addig is, míg eljutunk hozzájuk, számos akadályba ütközhetünk – például nem találjuk a továbbvezető utat. Ekkor célszerű duplaugrásokkal kísérletezni (az ugrás gomb kétszer egymás utáni lenyomása). Nagyvonalakban ennyit erről a módról, igazából ha el is akadunk, csak jól körül kell nézni: néha egy eldugott ajtót kell csak észrevenni, vagy egy magasabban levő szirtre felugrani.

Arcade History:
Ez egy nagyon, nagyon kedves húzás volt a fejlesztőktől (vagy a kiadótól?): az eredeti Tekken 1-2-3 játéktermi verzióját is rárakták a korongra. Köszönjük szépen, sok ilyet szeretnénk még látni!

Theather:
Amelyik szereplővel végigvittük a játékot, annak bekerül a megnyerése ide, de van itt más is! Például meghallgathatjuk a játék zenéit, valamint megnézhetjük az eddig kiadott összes trailert a stuffról.

Customize:
Itt mindenféle hasznos/haszontalan kütyükkel aggathatjuk tele kedvenc karakterünket. Az első részbe esnek a különböző kiegészítők: zselézett haj, Ray Ban napszemüveg, barkó pajesz, stb. A második rész a felső illetve alsó testünket hivatott átalakítani: itt variálhatunk ruháink/kiegészítőink színével.  Jobb oldalt figyelemmel kísérhetjük, miként változtatják meg karakterünk külsejét az aktuális applikációk. Miután egy kiegészítőt/színt megvettünk, utána bármikor át tudunk váltani rá – többször nem kell kifizetni.

Options:
A szokásos: beállíthatunk mindenfajta apróságot; mennyi idő alatt legyen vége egy menetnek, legyen-e vér, hány menetből álljon a bunyó, nehézségi fokozat, stb. A Tekken 5-nél igazán nem panaszkodhatunk, hogy nincsenek lehetőségeink.

Nagy vonalakban ennyi lenne, a legifjabb Tekken – ám amilyen fiatal, olyan erős is! Az engine-t, és ugy a játék egészét tekintve a fejlesztők visszakanyarodtak a harmadik epizódhoz: gyors akció (ami a négyről nem mondható el), vicces megnyerések, eredeti karakterek. Talán az előző részben jobban ki voltak dolgozva a karakterek, talán szebbek voltak a pályák, de az biztos, hogy a Tekken 5 minden másban veri, és azt hiszem ez a lényeg.

ÉRDEKESSÉGEK:

A Tekkenshu kommandót Heihachi alapította a második Tekken ideje alatt – feladatuk a krízishelyzetek gyors és hatékony kezelése.

Egyesek szerint a Tekken már nem is verekedős játék, hanem egyenesen küzdelmi szimulátor.

A Tekken 5-öt megelőző rész a Tekken Tag Tournament volt, melynek nem volt története – a Namco egybegyűjtötte az első három rész majdnem összes szereplőjét.

TUDTAD-E:

A Namco több vasat is tart a tűzben: míg a Tekkennel a viszonylag valósághű harcokat játszhatunk, addig a legendás Soul Caliburral egy fantasy világba csalogatnak, ahol kardokkal és egyéb veszélyes fegyverekkel aprítják egymást az ellenfelek.
 
A Tekkenből – mint megannyi más híres játékból – is készült anime. Ebben a negyven perc hosszú, manga-stílusú rajzfilmben az előzményeket, valamint az első torna eseményeit izgulhatjuk végig.

A Tekken sorozat a játéktermeken és a PlayStation konzolokon kívül csak egyetlen más gépre jelent meg: ez pedig a Gameboy Advanced volt, és stílszerűen Tekken Advancednek nevezték a játékot.

Marduk egy babiloni főisten volt az istenek negyedik generációjából, kinek feladata a világ nagy régióinak kialakítása volt és tiszteletére egy hatalmas templomot építettek, melynek neve Heraglia volt.

A capoeira brazil harcművészet, amely egyesíti a harc és a tánc legjobb elemeit. Rabszolgák fejlesztették ki, s mivel nem gyakorolhatták nyilvánosan, a harcmozdulatokat táncmozdulatok mögé rejtették, így ha gyakorláson kapták őket, valószínűleg kisebb büntetést kaptak.

A Tekken első részében a töltés alatt a Namco Galaga című alapvetésével játszhattunk. Ha ezt teljesítettük, megkaptuk választható szereplőnek Devil Kazuyát.