Emlékezés a régmúlt időkre – avagy egy bérgyilkos memoárjai. A Dániában székelő IO Interactive immáron trilógiává duzzasztott Hitman frencsájza (melyből hamarosan film is készül Hollywoodban), egy amolyan besztof küldetéslemezzel lepte meg rajongóit, és azokat a fiatal titánokat, akik eleddig még nem ismerték a 47-es kódjelű bérgyilkos ügynököt. A Hitman: Contracts-ben az első rész egyes küldetésein futhatunk össze néhány régi ismerőssel, és jó pár új ellenféllel…
Egy tarantinoi csavarral indít a játékot felvezető filmrészlet, melyből az égvilágon semmi sem derül ki a történetből. Minden, amit látunk és észlelünk, az a főhősünk hasán tátongó óriási sebesülésnyom. A francia fővárosban végrehajtott feladat során Hitmant tőrbe csalja egy ismeretlen ellenfele, s az operaházhoz kiérkező rendőrök elől egy olcsó szállodába menekül. A haláltusája során lejátszódó hallucinációiban barangolva idézhetjük fel és élhetjük át korábbi küldetéseit, így Romániától kezdve Magyarországon át, a kínai fővárosig 12 pályán keresztül teljesíthetünk különbnél-különb feladatokat.
A második rész óta eltelt másfél év alatt szinte semmit sem változott a program – egyedüli szemrevaló újításként a vizek és vértócsák visszatükröződését konstatálhatjuk. Az irányítás és képernyő felépítése is hasonlatos maradt az elődökhöz: az energiakijelző mellett a gyanússági fokunk szerepel még a bal alsó sarokban. A jobb oldalon szerepel a kézbe vett fegyver, és rendelkezésre álló töltény piktogramja, míg középen lent a végrehajtandó akciók menüjét jeleníthetitek meg. A képernyő tetején megjelenő státuszablakban a kommunikációs csatornát tisztelhetjük: itt olvashatjuk le, hogy éppen milyen fontos dolog történik a pályán (valaki felébred, észrevesz, gyanút fog, stb.).
A 12 pálya során egyaránt lesznek új és régi feladatok, ám a némileg módosított játékrendszer miatt mindenképpen ajánlom figyelmetekbe a következő két oldal tippcsokrát. A játék teljes végigjátszását a 2004/5-6-os PC.Games-ben találhatjátok.
Top 10 Tipp:
1., Lopakodás: 47-es ügynökünk háromféleképpen képes lopakodni. Az első mozgás az alapértelmezett sétálás. Ezt az iránybillentyűk lenyomásával érhetjük el. Ekkor az úgynevezett alapzajon kívül más hangot nem hallatunk. Viszont a cipőtalpunk aszfalthoz érésekor elegendő hangot adunk ki, hogy a közvetlen közelünkben lévő ellenfelek felfigyeljenek ránk. Ezért lett kitalálva a lopózás gomb (alapesetben Szóköz), amellyel a sétálásnál valamivel lassabban, ám szinte hang nélkül cserkészhetjük be kiszemelt áldozatainkat. A guggolást ilyen esetben nem ajánlom, hiszen térdünk roppanása mindenképpen felkelti a közvetlenül előttünk sétáló gyanútlan delikvens figyelmét. A futást pedig semmilyen körülmények között nem ajánlom lopakodásra… Az áldozat mögé lopózva pedig már fegyverek egész tárháza áll előtted az érvényesüléshez. A Silent Assasin rang eléréséhez egyetlen ellenfél figyelmét sem szabad magadra vonnod!
2., Álcázás: A küldetések során létfontosságú szerepet kap az álruhák alkalmazása. Majdnem mindegyik feladatmegoldáshoz át kell öltöznöd és be kell olvadnod az adott környezetbe. Ehhez az alábbi tanácsokat tartom fontosnak betartani: női ruhát ne ölts magadra. Bármilyen felszerelésben is vagy: légy hű az adott karakter megjelenéséhez (figyeld a hasonló ruciban közlekedők felszereléseit, mert csak ezeket használhatod minden probléma nélkül). Amikor közlekedsz: viselkedj a lehető legátlagosabban, ne kelts feltűnést őrült lövöldözésekkel, vagy ész nélküli szaladgálással. A különböző ruházatokat egyrészt a leütött, elkábított, vagy megölt ellenfelekről húzhatod le (Change Clothes), vagy pedig a pályákon direkt erre a célra elhelyezett speciális szobákból, helyszínekről öltheted magadra. A békesség kedvéért a levetkőztetett testeket el kell rejtened – egy megtalált hulla vagy elkábított test ugyanis azonnali lebukást von maga után. Az pedig szintén nem megengedhető a Silent Assasin rang megszerzéséért folytatott küzdelemben.
3., Rejtőzködés: A lebukást elkerülendő, használd ki az összes tereptárgy adottságait: konténerek, falak, sötét árnyékok védelmében meghúzódva próbálj az ellenfelek látószögén kívül maradni. A kulcslyukak segítségével kifigyelheted, hogy egyes ajtók mögött milyen metódus szerint közlekednek a járőrök, illetve milyen ellenállásra számíthatsz.
4., Figyelemelterelés: Fix helyre kötött, vagy járőröző ellenfelek erőszak nélküli elmozdításához legjobb megoldás a figyelemelterelés. Ezt többféleképpen is megteheted – figyeld a pályákon található szerkezeteket, és keresd az összefüggéseket. Például egy televíziót néző rendőr, vagy biztonsági őr pozícióját leginkább úgy tudod megváltoztatni, ha kihúzod az adást szolgáltató kábelt a közeli elektromos dobozból. De egy prostituált lefizetése is csodákra lehet képes…
5., Megfigyelés: A játék sikeres teljesítésének alapfeltétele a tökéletes tájékozottság. A programot ugyan végig lehet gyilkolni percek alatt is, ám Hitman foga fehérjét akkor láthatjuk kivillanni igazán, ha Silent Assasin fokozatra játszunk. A megszabott kritériumok teljesítésekor ugyanis olyan szinten rá vagyunk kényszerítve a lopakodásra és a csendes, halk üzemmódra, hogy nem áll majd módunkban rohanni. Ekkor akár több tíz percet is eltölthetünk azzal, hogy feltérképezzük a pályán járőröző ellenfeleket, a létfontosságú helyeket, és szobarendszereket. A pálya és az ellenfél mozgásának ismerete nélkül szinte lehetetlen lesz megtervezni az útvonalat és végrehajtandó cselekedeteket –pedig ez elengedhetetlen lesz a tökéletes értékelést jelentő érvényesüléshez. Ne siesd hát el a feltérképezést, és szánj elég időt a pálya teljes megismerésére.
6., Időzítés: Mivel a pályákon rendszerszerűen közlekednek az ellenfeleink, ezért az útvonaluk kifigyelése kulcsfontosságú lehet az eredményességhez. Sok esetben találkozhatunk olyan esettel, amikor párban, vagy egymást váltva keresztezik a továbbjutást jelentő utat. Ilyenkor a megfelelő pillanatot kell keresnünk, hogy még észrevétlenül átosonhassunk előttük-mögöttük.
7., Osztályozás: A pályák végén egy kivonatos listát kapsz a teljesítményed értékelésével. Ezen szerepel a megölt, megsebesített, és elkábított ellenfelek száma, az ellőtt töltények, és találatok aránya, a végigjátszásra fordított idő, a megsebesített illetve elhunyt civilek száma, a bekapott sérülések, és az őrök miatti leleplezéseink aránya. Ezen értékek alapján számolja ki a gép a teljesítményünket, és adományozza oda megfelelő osztályzatunkat. A tömeggyilkoson át a profiig minden értékelés elképzelhető – ám a legmagasabb, Silent Assasin érdemrendhez, csak tökéletes teljesítmény után juthatsz. Ez esetben nem haladhatja meg a bekapott találatok, lelőtt ellenfelek, és lelepleződések száma a kettőt – tehát igazán nem lesz könnyű dolgunk.
8., Mentés: Az előző részektől eltérően a mentési rendszer felújítására került sor a Hitman: Contracts-ben. Nehézségi foktól függően, immáron bárhol kimenthetjük állásunkat a pálya bármely részén. A legkönnyebb szinten 7, közepesen 2, nehéz fokozaton pedig 0 mentéssel gazdálkodhatunk. Ez utóbbinál kizárólag a pályák közötti részen lesz lehetőségünk menteni. A taktikák kidolgozásánál tehát nem árt figyelembe venni a lehetőségeket, valamint azt, hogy hány alkalommal lehet majd a Save Game opcióra támaszkodni…
9., Térkép: A nehézségi szint függvényében változik a játékteret mutató térkép részletessége is. Könnyű fokozaton minden egyes szőrszálat láthatunk, a mozgó őröktől kezdve a kulcsfontosságú pontokon át, a célszemélyekig szinte mindent. Közepes fokozaton már korlátozva lett a beazonosítható dolgok listája, míg Professional módban csak és kizárólag a célpontokat láthatjuk.
10., Fegyverek: A játék rengeteg új fegyvert tartalmaz az első két részhez képest – mindjárt itt a bénító injekció. Ezzel akár 2-10 perces időtartamra is elkábíthatod, és kiiktathatod az adott delikvenst, s ami különösen imponáló benne – teljesen hangtalan. Csak úgy, mint a hangtompítós fegyverek, vagy az újonnan bevezetett alternatív gyilkolóeszközök. A biliárddákó, a piszkavas, a damil, a kés, húsos kampó, a párna – mind-mind csendes, és azonnali halált okozó alternatív fegyverek. A kábításos technika alkalmazásánál arra figyeljünk, hogy a szegény áldozat felébredése előtt váltsunk ruhát, különben leleplezheti az inkognitónkat. A komolyabb típusú harci eszközöket az ellenfelektől vehetjük fel, ám használatuk csak is kizárólag abban az esetben javasolt, ha nem érdekel minket a teljesítményünk értékelése, mert a feleslegesen elkövetett gyilkosságok erősen ronthatják megítélésünket. Egy bérgyilkos élete ugyanis leginkább a csendes, és megfontolt mozgásból, és a célpontra koncentrálásból áll. Ettől függetlenül érdemes a Silent Assasin fokozatot forszírozni, mert legtöbbször a kemény fegyverek hangtompítós változatait kapjuk cserébe.
Tudtad-e:
Az Eidos idén kivásárolta az IO Interactive tulajdonjogát, és jövő nyáron már a Hitman negyedik részét tervezik megjelentetni.