Eme egyszerű kis szópárt bizony sokaknál már-már vallásos áhítat övezi, hiszen minden idők legnépszerűbb online FPS-ét takarja a rövidke kifejezés, amellyel minden nap milliók játszanak, reggeltől-estig. Pedig nem új eresztésről van szó, hiszen jó pár éve jelent meg az első verziója, ám hála a folyamatos fejlesztéseknek, előbb csak a Quake-től és társaitól vette át a hatalmat, majd egyeduralkodóként is szorgosan gyűjtögette az újabb és újabb szerencsétlen áldozatokat. Sokak szerint a CS nem is játék, hanem életforma, amely mellet sipíthat a barátnő, rázhatják az öklüket a szülők, esetleg szólíthat a munka is, mindhiába, a lelkes pléjer ugyanis csak két mágikus betűcskét lát az agyában, amely minden felesleges és földhözragadt eszmétől elvonja: CS

A többjáték küzdelmek az évek folyamán sem lanyhultak, ám egy idő után a hallatlan népszerűség okából Valve-ék úgy döntöttek, hogy elkészítenek egy olyan verziót, amelyben már egyjátékos módra is lehetőség van, a multiplayer funkciókat pedig megpróbálják még az eddigieknél is tökéletesebbre fejleszteni. Nos, a végeredmény bizony igen felemásra sikeredett, mert bár az eladási listákon ott trónol a Condition-Zero, ám jó páran – köztük én is – nem értik, hogy ehhez miért volt szükség több éves munkára? A vitát most azonban ne nyissunk erről, lássuk inkább, hogy mire is van szükség ahhoz, hogy elkezdhessük rögös pályafutásunkat a virtuális arénában.

Az első és legfontosabb az, hogy a CS csapatjáték, ahol a társakkal való összedolgozás, a taktikai ismeretek, és ezek helyes módon való felhasználása, no és persze végül, de nem utolsósorban az egyéni képességek döntik el az összecsapásokat. A játék összetettségét az adja, hogy rengeteg fegyver használható, no és persze egyéb kisegítő eszközök is, amelyek mind-mind más harcmodort követelnek meg használójuktól.

Pisztolyok

1/2 A Ct-k alapfegyvere, amely olcsó, gyors és aránylag sok golyó fér el egy tárban. Ideális az első kör(ök)re, nem túl erős ugyan, ám lehet vele sorozni, nem fogy ki hamar, alternatív funkcióját előhívva hangtompítóval is nyomulhatunk, igaz ezt csak ritkán érdemes forszírozni, mivel ilyenkor még inkább meggyengül a tűzereje.
1/4 Desert Eagle: Az izraeli titkosszolgálat által kifejlesztett brutális erejű pisztoly, amelyből elég egy golyó a megfelelő helyre. Igaz kissé lassú, folyamatosan sem szabad vele lőni, mivel nagy a húzása, ám aki megtanul vele bánni, az akár a későbbi körökben is eredményesen irthatja az ellent.

Shotgunok:

2/1  Az alapshotgun, amely talán a játék legerősebb fegyvere, azonban egyszerre csak egyet lőhetünk vele, az újratöltése meglehetősen időigényes, így csak az igazán profiknak ajánlott.
2/2  Itt már megmozdul valami, szintén erőteljes fegyverrel állunk szemben, leginkább mert gyors egymásutánban hétszer pumpálhatunk vele sörétet.
Természetesen a shotgunokat csak zárt térben vagy kisebb mapokon érdemes használni, ahol egy-egy durrantással több ellenséget is kiiktathatunk az élők sorából, távolsági harcban használhatatlanok.

Géppisztolyok

3/2 Az egyik legkedveltebb SMG, amelyben 25 golyó található a tárban; aránylag gyors, a sebzése nem túl nagy, viszont elhanyagolható a húzása, így a folyamatos tüzelésnél sem lő ki a célkeresztből. Az Mp5 kezelését érdemes elsajátítani, hiszen nagyon jól használható fegyver, főként, ha megtanulunk fejre célozni.
3/3 Szintén jól használható géppityu, még ha a népszerűsége nem is túl nagy, ám van egy speciális tulajdonsága, amely miatt érdemes kézbe venni. Tüzelés közben minimális húzással rendelkezik, és csak felfelé, azaz ha elkezdünk mellkasra tüzelni, akkor pár golyó után már az ellenfél fejébe fognak becsapódni a lövedékek.

A 3-as kategória többi alanya nem túl népszerű, nem is túl hatékony, de ízlések és pofonok, egyszer legalább próbálja ki mindenki őket.

Gépfegyverek:

4/1 Az 1.6-ban, illetve a CZ-ben debütáló AK klón hamar a közönség kedvenccé vált, hiszen az orosz csodához hasonlóan erős fegyver, viszont jóval kisebb a húzása, természetesen a távoli ellenfelek esetén továbbra is érdemes rövid sorozatokat küldeni, de a közeli delikvenseknél már nyugodtan rátenyerelhetünk a tűzgombra
4/2 Az Ak-47 kétségkívül a CS legbrutálisabb, legpusztítóbb, és egyben legkezelhetetlenebb halálosztója. Iszonyatos tűzerő és pontosság jellemzi, ám csak az úgynevezett pötyögtetős módszer esetén. Ha ugyanis folyamatos sorozatokkal próbálkozunk, akkor pár golyó után az átok lövedékek mennek mindenfelé, csak épp a célkeresztbe nem, még a közeli ellenség esetén is gyakorta előfordulhat, hogy rálőjük a komplett tárat, feleslegesen. A pötyögtetős módszer lényege az, hogy rövid, 2-3-4 golyós sorozatokat lövünk, várunk egy pillanatot (amíg a célkereszt ismét összehúzódik), majd folytatjuk. Eleinte nehéz megszokni, ám az, aki megtanulja a légypiszoknak tűnő messzi szerencsétlent is kilövi egy-két golyóval.
4/3 Talán nevezhetjük az AK amerikai megfelelőjének, szép dizájn, kielégítő tűzerő, pontosság, és még hangtompítót is használhatunk a csendes bevetések során. Szintén erőteljes a húzása, így itt is a pötyögtetés a hatékony használati mód, 4-5 golyós sorozatokkal gyorsan oszthatjuk a halált.
4/6 Awp. Sokan szeretik a mesterlövészpuskákat is, nos a CS-ben több is található, azonban ez az egyetlen, amely igazán jól használható. Az alternatív tűzgombbal zoomolhatunk, aztán ha sikerrel befogtuk az áldozatot, nincs más hátra, mint hogy tüzeljünk, és kereshetjük a következő áldozatot. A sebzés itt a legnagyobb, csak pajzs esetén van esély egy golyó túlélésére, illetve akkor, ha a végtagokat találja el a lövedék, minden más esetben azonnali a halál. A fegyver jellegéből adódóan ha közel kerül hozzánk valaki, akkor elvesztünk, éppen ezért a mesterlövészeknek kör elején érdemes valami erősebb pisztolyt is beszerezni (pl. egy sivatagi sast), amelyre átváltva legalább marad némi esélyünk a védekezésre.

A kategória többi résztvevője sem rossz, érdemes velük is kísérletezni, de csak azután, ha a 4/3-al, vagy a 4/1-el már megtanultunk lőni.

5/1 A „nagypapa”. Ha láttál már Rambo filmet, akkor itt az ideje, hogy ki is próbáld az ő módszerét, az 5/1-es golyószóró ugyanis bika fegyver, egyszerre 100 golyó van a tárban, ergo folyamatosan lehet vele lőni, igaz a húzása elég nagy, éppen ezért szinte senki sem használja, időnként viszont hasznos lehet, ha más nem a poén kedvéért. Kezdj el tüzelni még a sarok előtt és úgy fordulj be, ha vár rád valaki, akkor kellemetlen meglepetésben lesz része, ha nem, akkor sincs baj, marad elég lőszer a tárban.

Egyéb felszerelési tárgyak:
Pajzs+sisak. A többi FPS-hez hasonlóan itt is lehetőségünk van páncélt venni, amelytől azonban csak annyit várhatunk, hogy pár testre szánt golyót bekaphatunk, no és az sem lebecsülendő, hogy a sisaknak köszönhetően egy-egy eltévedt, fejünkkel barátkozó golyót is túlélünk, ami bizony igen hasznos tud lenni az összecsapások során.
Rendőrpajzs: Csak a CT-k vehetik meg a hatalmas rendőrségi pajzsot, amely mellé csak pisztolyt vihetünk magunkkal, ám az alternatív tüzelési gombbal bebújhatunk elé, mivel pedig a pajzs átlőhetetlen, így szemből hiába is tüzelnek, megússzuk. Az is igaz ugyanakkor, hogy a scene nem túlzottan szereti ezen darabokat, így aztán hivatalos warokon nem használhatóak, ám a publikus szervereken érdemes néha kipróbálni, ha többen is használjuk, akkor komplett kis falanxharcba bocsátkozhatunk
Gránát: Azt hiszem túl sok kommentár nem szükséges, azt azonban jó tudni, hogy a gránát sebzését a pajzs igen hatékonyan lecsökkenti, illetve, hogy nagy körültekintést igényel a használata, mert bizony egy-egy visszapattanó darab után jelentősen megcsappan a szétsebzett csapatban a népszerűségünk.
Villanógránát: Az egyik legjobban használható kiegészítő, amely bizony képes rendes gubancokat okozni, de akár vert helyzetből is fordíthatunk segítségével. A gránát eldobása után pár másodperccel villan egyet, aki pedig volt olyan balga, és éppen odanézett, az körülbelül fél percig megvakul, így persze könnyen áldozatául válhat a gonosz ellennek. Aki még időben elfordul, az sem ússza meg, ám ő kevesebb ideig fogja fehérben látni a világot. Egyszerre kettőt vihetünk magunkkal, érdemes használni, de itt is fokozottan vigyázni kell arra, hogy lehetőleg ne a csapattársak igyák meg a levét az ügyetlenségünknek.

Tudat-e

 
.. hogyha mozgás közben lősz, akkor még véletlenül sem a célkereszt közepébe szállnak a golyók?
.. ugyanez a helyzet, ha létrán állsz, hiába nem mozdulsz, a lövedékek szét fognak szóródni
..hogyha repül feléd egy gránát, akkor nem szabad hátrálni, éppen ellenkezőleg, fuss vele szembe, csak így van esélyed, hogy megúszd
.. hogy egyes fegyverek átlőnek a falon, és a kisebb ládákon is. A 4-es és az 5-ös kategória összes alanya alkalmas ezen feladatra
..hogy minden pályán vannak titkos helyek, amelyeket a fejlesztők rejtettek el, és megtalálásukhoz általában ki kell lőni a fal egy részét, vagy szellemként kutakodni az épületekben

Urban Legend

Bizonyos játékok fejlesztése során az átlag player egy idő után megérzi, hogy bizony a megjelenésről szóló hírek csak az úgynevezett Urban Legend kategóriába sorolhatók, hiszen annyi csúszás, be nem teljesített ígéret, és balhé kapsolódik a fejlesztéshez, hogy józanul már nem is lehet hinni abban, hogy valaha is a boltok polcaira kerül a drága. Nos, a Condition-Zero a Duke Nukem Foreverrel együtt bizony ezen részbe volt sorolható, hiszen a több éves munkák során háromszor váltott fejlesztőcsapatot, bizonyos ígéretek eltűntek, de csak azért, hogy újabbak érkezzenek, amelyek persze sokszor ugyanilyen tiszavirág életűek voltak. A megjelenési idő 2002 óta folyamatosan tolódik, ám mindenki nagy meglepetésére 2004 elején végre-valahára megjelent a progi. Várjuk a DNF-et is!