Egy õsi birodalomban dúl a harc a mágikus kristályért. ARIATH, a gonosz varázsló véres harcok árán jut mind közelebb, s közelebb céljához. Még egy sárkánnyal is megküzd a csodálatos kõért, majd a-mikor megnyeri a végsõ csatát, hatalmas erõdöt emel a hegycsúcsra, hogy háborítatlanul feltárhassa új kincsének titkait. Ha nem teszünk gyorsan valamit, a Káosz úrrá lesz az egész birodalomban…

A történet röviden ennyi, s nem is lesz sokkal több. Egy jó RPG-hez már kicsit kevésnek tûnik. A Black Legend programja egy nem túl jól sikerült szerepjáték, melyben ismét megküzdhetünk a káosz hatalma ellen. Mindössze két hõssel kell átverekedned magad a labirintusokon, hogy megvalósítsd e-me magasztos célt. Ezért érdemes alaposabban megfontolni, kik képviseljék a jó oldalt!

KARAKTERGENERÁLÁS
A karaktergenerálás semmi újdonságot nem tartogat, kész hõsök közül választhatsz (select), esetleg ha nem vagy elégedett az egyes tulajdonságaikkal, akkor dobálhatsz újakat (roll).
Sajnos a felszerelésüket nem tudod megvizsgálni, csak ha már elindult a kis csapat, ezért segítség képpen leírtam, kinél mi van.

MORLOCK – paladin: holy symbol, hús, kenyér, alma, kulacs, rövid kard, fáklya
MIRIANDA – assassin: hús, kulacs, íj és tegez, fáklya
DELANOR – cleric: 2 alma, healing potion, kulacs, holy symbol, buzogány, pajzs, fáklya
SIRINA – magician: 3 kenyér, kulacs, missile, compass, és light scroll
THELZIDRA – magician: 3 hús, kulacs, light, shield és strength scroll
ETRIGAN – warrior: 3 kenyér, kulacs, rövid kard, pajzs, fáklya
DELPHINA – thief: 3 alma, kulacs, álkulcs, tõr, fáklya
APOLLO – paladin: holy symbol, 2 kenyér, kulacs, rövid kard, fáklya
TOECUTTER – thief: hús, kenyér, alma, kulacs, tõr, álkulcs, fáklya
WAYLANDER – paladin: 4 hús, kulacs, rövid kard, fáklya
MYRKUL – thief: kenyér, alma, kulacs, álkulcs, 2 tõr
MORGANA – cleric: 3 alma, kulacs, healing potion, buzogány, holy symbol, fáklya
SONJA – warrior: 2 hús, kulacs, rövid kard, fáklya
XANDER – magician: 4 alma, light és missiles scroll, kulacs
JASMINE – assassin: hús, kulacs, fáklya, fúvócsõ, vászon szütyõ
WATABE – warrior: 3 alma, kulacs, rövid kard, fáklya
OLTRAVAR – cleric: hús, kulacs, healing potion, holy symbol, buzogány, fáklya
MALIK – assassin: hús, kulacs, parittya, fáklya, szütyõ.

Ha  anélkül, hogy választanál a DONE-ra klikkelsz, akkor a történet ”igazi” fõhõseit kapod; ráadásul Bethan és Yorath is 2 szintû! A felszerelésük:
YORATH – warrior: sisak, hús, kenyér, alma, fáklya, kulacs, nagy pajzs, +1 hosszú kard
BETHAN – cleric: 2 hús, kulacs, holy symbol, 2 healing potion, +2 buzogány, fáklya
Én õket ajánlom, de egyébként mindegy.

A nehézségi szint megválasztása után indulhat a móka!

IRÁNYÍTÁS
Ugyan igazán egyszerû az egész, mégis engedjétek meg, hogy egy picit kifejtsem azok kedvéért, akiknek ez az elsõ ilyen típusú játékuk!
A képernyõ közepén látható (vagy nem) a helyszín, azaz a labirintus. Itt manipulálhatsz a tárgyakkal, nyomogathatsz gombokat, kutathatsz, stb. Ha a jobb gombbal klikkelsz ide, akkor karaktered ruházata között lapozhatsz és az ENCAMP feliratnál pihentetheted a csapatot (no és menthetsz vagy tölthetsz játékállást).

A képernyõ bal oldalán a kiválasztott karaktered tárgyai helyezkednek el. A késõbbiekben ez tekintélyes méreteket ölthet; ládák, szütyõk, tegezek, … Ezeket jobb klikkel nyithatod, csukhatod. A gombra klikkelve megkapod a karakter aktuális adatait.

Középen, lent látható két hõsöd portréja. A fegyvereket, pajzsokat (minél jobb legyen) a kezébe kell tenni és jobb klikkel használható. A bal oldalt sorakozó oszlopocskák jelzik a fizikai szükségleteket (étel, ital) és az experience pontot. A jobb oldaliak pedig a testi erõnlétet (életerõ és fáradtság) és a manapontot.
A karakterek között jobb klikkel válthatsz, vagy akár meg is cserélheted helyüket. Értelemszerûen aki elõl áll, az kap több ütést, hacsak nem hátulról ér támadás.

A képernyõ jobb oldalán fent a varázskönyveket találod. Ha új tekercset találsz, a megfelelõ könyvbe beírhatod. Ezután csak fel kell lapoznod a megfelelõ könyvet ha varázsolni akarsz. Mivel a harcosoknak szintén van varázskönyvük, õk is felírhatják a spelleket, ha esetleg a papnak vagy a varázslónak már megvannak. Õk persze jóval gyengébben és kevésbé hatékonyan varázsolnak.
A spellek ablakai alatt lévõ színes négyzetek jelölik az aktív varázslatokat; védelem, automap, fény stb.

A képernyõ jobb alsó sarkában lévõ nyilakkal haladhatsz és itt találod az iránytût is.
Azt hiszem ennyi elég,
GO!

Amikor az erõd bejárata elé érkezel éhes vagy és fáradt. A kapu egy kis logikai fejtörõ árán nyílik. ”Csak a bölcs juthat be.” olvashatod a tekercsen. Nem komoly feladat, dehát kár is lenne már a játék elején lehangolni a játékosokat. (Már aki egyáltalán az intro után nekikezd.)




LEVEL1
Mindenek elõtt fegyverezd fel a karaktereket, és a spelleket rejtõ scrollokat is írd be a varázskönyvekbe! A gyengébb karaktert állítsd hátra! Ne feledd, végveszélyben mindig elszaladhatsz!

Az elsõ szintnél semmi szükség sincs arra, hogy lépésrõl lépésre elmondjak mindent. Azonban néhány tanácsot remélem elfogadtok! Az elsõ, hogy a fa ajtókat mindig törd be, mert így extra experience pontokat gyûjthetsz! Elõször fordulj balra, mert embereid igencsak szomjasak. A kútnál itasd meg karaktereidet és töltsd fel a kulacsokat!
A STORES északi falán találsz egy kapcsolót, ami újabb termet nyit meg elõtted. Feltétlenül keresd meg a kötelet! Irtsd az õröket és a patkányokat! A vörös köves ajtónál várj türelmesen, néhány másodperc elteltével kinyílik!  A ”GO BACK” ajtó kapcsolóját a nyugati falon találod, ha kétszer visszafordultál. Lent öld meg a katonákat és használd a kulcsot. Ez az ajtó szintén néhány másodperc után nyílik…

LEVEL 2
Hopp, most jut eszembe, hogy a patkányokkal nem kell küzdeni, fogyaszthatók élve vagy halva. Igaz némelyik fertõzést okoz… Ha harapdálnak, egyszerûen csippentsd fel és dobd el õket (lehetõleg a közeli falhoz csapódjanak…). Általában a harmadik repülés után megpusztulnak. A második szinten néhány õr lecsapkodása után hamarosan találsz egy falirekeszt, melyben egy kard van. Nagy valószínûséggel nincs rá szükséged, de a jobb oldali illúziófal mögötti sisakra annál inkább! Rögtön a faajtót követõ folyosó elején (északi fal) van egy tégla, amit ha benyomsz akkor megnyílik a közeli fal (csak egy idõre!). Az alma mögött találsz egy kapcsolót, ezzel elmozdíthatod azt az oszlopot, amelyik mögött egy ládát látsz. A közeli csontvázat átkutatva szerezhetsz egy álkulcsot is! A ládában egy újabb gem és két spell tekercs (gyorsan írd fel!). Az elakadt ajtó láncai közül vedd ki a tõrt, hogy használható legyen! Kutass fel mindent a teremben, majd irány a másik ajtó! A két õr leverése után ballagj le a lépcsõn (2. alszint)! A rekeszekben lévõ tárgyak közül a kard és a varázspálca elvételekor megnyílik alattad a talaj, de ha sietsz, még idõben elléphetsz onnan! A lyukon minden sérülés nélkül lejuthatsz ha használod a kötelet (3. alszint). Ha megölöd az õröket, két újabb gemhez jutsz. Keresd meg a lépcsõt, de mielõtt felmennél tedd az ajtó láncai közé a tõrödet! Most tedd be fent a két gemet a helyére, majd újra mássz le és ott is illeszd be a másik két gemet! Mielõtt felmennél a megnyílt lépcsõn, fordulj jobbra és lépj be az álfalon! Ott találod a következõket; light scroll, Cronak koponyája és csontja, bõrpáncél, nadrág, +1 hosszúkard, nagy fapajzs és egy szütyõ tele kajával. Eztán felmehetsz. A szokásos felderítés után következzen a ”Guardians of the Staff” ajtaja. Legyen a kezed ügyében a kötél! Az opal kulcs segítségével juthatsz be. Nagy valószínûséggel le fogsz esni, de sebaj. A teleportba ne lépj be, amíg meg nem találtad mind a négy elemental követ (a gemeket be kell azonosítani)! Az összes titkos kapcsoló helyét nem taglalnám (az utolsó a teleport közelében van, lent). Ha megvannak a kövek, akkor menj vissza a ”vándorcsapdás” termekbe és tedd mindegyiket a helyére. Az északon nyíló szobában egy forrás vár, no meg a feltámasztó varázspálca. Sõt itt megtalálod a kijáratot is.

LEVEL 3
Ezen a szinten rögtön belecsöppensz a dolgok sûrûjébe, állj készen a harcra! Derítsd fel a terepet és keresd meg a titkos kapcsolókat! A lépõkõ szerepe, hogy ki illetve bekapcsoljon egy oszlopot. Mivel azon az útvonalon egy igen hatékony tûzlabdasorozat várható, könnyedén szétrombolhatod vele az ajtót. Csak ne felejtsd el visszakapcsolni az oszlopot! Ha megvan a Sacrificial Knife és a gyönggyel díszített kulcs is, akkor elindulhatsz az északnyugati folyosón. Csak óvatosan, mert itt is ”vándorcsapda” van! A folyosó végén azért ne hagyd ott a Fireball spellt! Az ajtó mögött a falitartóba a véres kést kell behelyezned. Ezután menj vissza a terembe és délre és keresd meg az õrök szobáját (itt is mozog a csapda, egyszer mássz le). A szoba egyik északi fala álfal, mögötte kapcsoló. A falirekeszben megtalálod a fekete gyönggyel ékesített kulcsot. Most már lemehetsz az északkeleti lépcsõn, s kinyithatod az ajtót (Legions of Death). Még néhány lépcsõforduló és meg is érkeztél a negyedik szintre!

LEVEL 4
Az elsõ tanácsom ezen a szinten; soha ne edd meg a földön talált húsokat! A négyzet, ahová érkezel, talán az egyetlen biztonságos pont. Ide jöhetsz vissza pihenni is. Észak felé találsz egy faajtót, amit ha beversz, egy gyanús lépõkövet pillanthatsz meg magad elõtt. Mivel a mögötted lévõ falon fura kis lyuk van, jó lesz vigyázni! Ha rálépsz, négy oldalról kapod a nyakadba az ”áldást”, úgyhogy gyorsan lépj is vissza, amíg lemegy a móka. Persze így sem úszod meg sérülések nélkül, de legalább túléled. Hasznos pajzsot varázsolni, meg ilyesmi… A folyosón találsz egy kapcsolót (nyugati fal), s megtalálod a ”stepping stones” elnevezésû helyet. Mássz le a lyukon, derítsd fel a lenti termet. A keleti oldalon találsz több álfalat is. Keresd meg Turen koponyáját, ennek segítségével teleportálhatsz majd! Az egyik oszlopon megtalálod azt a kapcsolót, amit aktiválva megnyílik a feljutás útja…
Fent a lyukaknál használd a koponyát az átjutáshoz (de csak takarékosan)! Még így sem lesz könnyû. Ha megvan a rubin kulcs, akkor teleportálj vissza a ”zombies” ajtóhoz! A terem nyugati oldalán találsz egy álfalat (+2 mace). Most menj vissza, majd délnek. A hosszú folyosó végén egy falirekeszben látsz egy scrollt. Mielõtt kivennéd, menj át a jobb oldaladon lévõ álfalon. A kis szobában könnyedén elintézheted az õröket (akár egyesével is) ha használod a tõrös trükköt. Ha kész vagy, végre felmehetsz a lépcsõn!

LEVEL 5
Ó, milyen kedves fogadtatás! Azonnal egy skeleton harcos fog rád támadni. Persze az ellentámadás sem marad el, s hamarosan menekülni kezd szegény csonti, sõt segítséget is hív, ha teheti. Ezért jobb ha ezt nem várod meg, hanem seperc alatt kiirtod õt! Ezután irány kelet felé a faajtón át! Lépj a talajkapcsolóra, majd rögtön innen balra (illúzió). Hamarosan confusion spellekkel fognak bombázni, hasznos lehet az iránytû és a flying spell. Haladj végig a folyosón, közben alaposan kutasd át a falakat (az egyik csatornarács mögött lapul a negyedik érme!). Meg fogod találni az ajtót, mögötte egy zombi és egy kapcsoló.
Menj vissza a négy ajtóhoz, s indulj a zombik felé! A terep megtisztítása után
találsz majd egy teleportot, ami újabb zombikkal teli szobába repít. Miután leverted õket, keresd meg a kapcsolót, ami megnyitja a déli falat. Majd egy újabb kapcsoló megnyomása szükséges az emerald kulcs begyûjtéséhez. Lépj a teleportba és menj fel a nyugati toronyba! Mielõtt bárhol lemásznál, mentsd ki a játékállást, mert némelyik akna, hm, szóval meglehetõsen mélyre sikerült… A torony felderítésével remélem nem lesz gond! (Szükséged lesz a zombiknál szerzett gemekre, a vaskulcsra stb.)

LEVEL 6
A megszokottal ellentétben ezen a szinten ne verd szét a faajtókat! Az õrszoba megnyitásával egyidõben a drog kennel ajtaja is megnyílik, s máris 5 savage drog liheg a nyomodban. Szerintem inkább csukd be az ajtót magad mögött! Az õrszobában megtalálod az amber kulcsot, s használd a megfelelõ helyen. A drogokat egyenként érdemes elintézni, de ahogy gondolod…
Mielõtt lemásznál a lyukon, készíts karaktereid mindkét kezébe fegyvert, s tölts be a magic missile spellbõl! Verekedd át magad nyugat felé az ajtóig. Dupla klikk a gombon, majd rohanj be. Apránként engedd be üldözõidet és végezz velük! Ha túl vagy rajtuk, keresd meg a kapcsolót, haladj tovább, majd újabb kapcsoló. A teleportot aktiválva egy csapda elõtt találod magad. A lyukat úgy szüntetheted meg, hogy átdobsz felette valamit (vigyázz, nem mindegy melyik oldalon!). A megszerzett topáz kulcsot a fenti õrszobában használd!

LEVEL 7
Elõször a déli ajtót ajánlom, ahol egy jó kis spell akar feliratkozni. A szoba közepén lévõ oszlopot megvizsgálva négy kapcsolót is fogsz találni. Elõször a nyugatit, majd az északit nyomd meg. Kinyílik a war drogok ajtaja. Menj be és itt is használd az oszlop kapcsolóit (klikk kelet, dél). Most menj vissza az elõzõ terembe, ahol megnyílt az armoury-ba vezetõ út (ha mégsem, akkor valamit rosszul csináltál). Ismét kapcsoló keresés következik. Az eredmény egy kis folyosó, s egy nagyobb terem felfedezése. Illúziófalak, kapcsolók, lyukak – nothing special. Van egy álcsapda is, ezen ballagj át, hogy megnyomhasd a déli falon lévõ kapcsolót. Ezzel megnyílik az ajtó, mely mögött vár a Fountain of Healing (csak néhány másodpercre, úgyhogy siess!). Az ajtó közelében találsz egy kapcsolót (bent a teremben), amivel az egyik csapdát bezárhatod…
A folyosó keleti falán, a kõajtó mellett lévõ kapcsoló segítségével megszerezheted a granite kulcsot…
Érdemes lemászni is itt-ott…
A LAUNCH feliratnál a jobb oldali folyosón dobj el egy tárgyat, túl a lyukon, hogy megszüntesd a tõled balra lévõ csapdát! Keleten kapcsoló, a jutalom: breastplate. Ha visszamész a terembe, ne felejtsd el átkutatni az északi falat, ha szeretnél egy jó erõs fejszét! Ha megvan, akkor menj vissza a szint elejére (war drog room), írd fel a confusion scrollt és tedd el az agate kulcsot (a titkos szobában találod).
Ugye van nálad négy coin az elõzõ szintekrõl?! Ne dobd be a kútba! Vedd az aranypénzt a kezedbe (kurzor) és a kötélen ereszkedj le, majd gyorsan dobd el az érmét (északnyugati talajkapcsoló)! Ha jól csináltad, már esel is lefelé, s ha megfordulsz, megtalálod Edrik sírját!
Használd a koponyát, s szerezhetsz egy kétkezes kardot meg egy pajzsot. A rekeszbõl kivett csontot azonosítanod kell!
Menj vissza a kúthoz, s használd az érméidet, hogy épségben lejuss az alsó szintre (a rekeszben talált scroll segít).
Lent az utolsó érmédet tedd a délnyugati talajkapcsolóra! Ha a teleportot nem találod, küldj el egy True Sight spellt!
Mielõtt a teleportba lépnél, a déli oldalon a kapcsolót nyomd be. A kút bejáratához közeli  fal eltûnt, s két szobában klassz stuffok várnak rád…

LEVEL 8
Rögtön a lépcsõnél, bal oldalon kapcsoló (bezárja a lyukat). A keleti ajtóhoz a falirekeszekbe helyezett tárgyak jelentik a kulcsot. A tekercsek segítenek (FURY, SENTINEL). Egyelõre menj kelet felé! Mivel a déli ajtó kulcsát sem szerezted még be, verekedd át magad a rosszfiúkon (jutalmad: steel key),  s menj továbbra is kelet felé. A faajtót szét is verheted, vagy használd az imént beszerzett kulcsot. Újabb csaták után egy furfangos teremben találod magad, tele forgatóval, ezért figyeld nagyon az iránytût! Elõször menj a legkeletibb csücsökbe, ahol két raktárt találsz! Az ajtókat egyetlen csapással szétverheted.

Gazdagabb leszel néhány patkánnyal, egy hatvan láb hosszú kötéllel és egy magic missile scrollal. A déli terem ajtaja mellett találsz egy kapcsolót (E), s a teremben Shinara, az assassin csontjai között hasznos stuffokat találhatsz (backstabber, íj, tegez). Most igyekezz a terem egyik északi zugában lévõ kapcsolót felfedezni. A benti teremben a falirekeszt egy oszlop teszi hozzáférhetetlenné. Az északi oszlopon négy kapcsolót találsz, ha jó sorrendben nyomod be õket (ne feltétlenül mindet), akkor szabad lesz az út! A rekeszben kulcs (quartz key), az északi falon kapcsoló, ami az oszlopok rejtekében újabb ajtót eredményez. Persze túl egyszerû lenne, ha ezt nyitná az új kulcs. Menj ki a forgatós termen át, a déli ajtóhoz. A szemközti falon használd a kulcsot, készülj fel az õrök bõszült támadására! Most feltöltheted kajakészleteidet. Amikor rálépsz a talajkapcsolóra számíts arra, hogy kapsz a nyakadba valamit… Ha nem vágysz rá, akkor lépj el gyorsan oldalra. Délen két ajtót találsz. Mindkettõ egy kis terembe vezet. A kulcsot (bloodstone) gyorsan vedd ki és rohanj innen, hacsak nem akarsz gyors ütemben elhalálozni! Visszafelé térj be a közeli õrszobába (ivory key)! Az északi zugban lévõ kapcsolót nyomd be!
Most menj vissza a forgatós csarnokon át az északi, oszlopos terembe és nyisd ki az ajtót (bloodstone key)! Ha lemész a lépcsõn, egy meglehetõsen nagy alszintre jutsz. Vigyázz a forrásokkal, elég sok mérgezõ! Némelyik csapda csak illúzió, ezt a True sight spell segítségével könnyedén ellenõrizheted. Ne hamarkodj el semmit, gondosan deríts fel minden falat, mássz le a lyukakon! Az õrszoba keleti falán lévõ kapcsoló nyitja a délkeleti ajtót. Amikor a rekeszbõl kiveszed a kulcsot, le fogsz zuhanni, de semmi baj.

Most menj vissza a forgatós csarnokon át az északi, oszlopos terembe és nyisd ki az ajtót (bloodstone key)! Ha lemész a lépcsõn, egy meglehetõsen nagy alszintre jutsz. Vigyázz a forrásokkal, elég sok mérgezõ! Némelyik csapda csak illúzió, ezt a True sight spell segítségével könnyedén ellenõrizheted. Ne hamarkodj el semmit, gondosan deríts fel minden falat, mássz le a lyukakon! Az õrszoba keleti falán lévõ kapcsoló nyitja a délkeleti ajtót. Amikor a rekeszbõl kiveszed a kulcsot, le fogsz zuhanni, de semmi baj.