Egy önálló világ… Akció/kaland játékstílus… A Citizen Zero egy újabb támadás lesz szabadidőnk jelentősebb megcsapolására.
Az NE6744-es számú bolygó sohasem volt olyan, mint a többi kolonizált planéta. Nem volt egyetlen olyan ember sem, aki ezt egy percig is állította volna. Ezen senki sem csodálkozott, hiszen a börtönbolygó megléte már önmagában is a rendfenntartás eszköze volt. A hely, ahonnan az elítéltek egy teljesen más személyiséggel jöttek vissza. Már ha visszajöttek…
Így működött minden, sok száz évig. Soha senki sem volt kíváncsi, hogyan is működik a bolygón rendszeresített agymosó berendezés, vagy az életfenntartó rendszer, ami a rabokat még akkor is az élet „élvezetére” kényszerítette, ha azok esetleg más véleményen voltak. Az ötven évvel ezelőtti Nagy Lázadás óta azonban már semmi nem a régi. Egy új civilizáció épült fel hihetetlen gyorsan, melyet a Tanács bölcs tagjai irányítanak és védelmeznek. Aki ide bekerül, az egy új világban ébred. Már ha sikerül felfognia, hogy emlékeit törölték, és a társadalmi rendszerben kiosztott helyekért újra elölről kell indulnia.
Röviden talán így lehetne összefoglalni a Micro Forte elgondolását a legújabb fejlesztésükkel kapcsolatban, aminek – korábban Bigworld: Citizen Zero, mára már csak – a Citizen Zero nevet volt szerencséjük adni. A program nem más, mint egy MMOAA játék, ami magyarul annyit tesz, hogy többjátékos akció/kaland ötvözet. Mindehhez társul még egy jó adag szerepjátékos színezet, ami végül egy meglehetősen bonyolult, ámde annál részletesebb világot vetít elénk.
A világ, ahol élünk…
A játék központi helyszíne a korábban NE6744-es bolygónak nevezett Neo-Eden, melynek fővárosát DeMannon’s Ladder-nek hívják, ahol a hasonló elnevezésű Tanács is székel. A város, amely eredetileg a börtön központi épülete volt, jelenleg egy szélesen elterpeszkedő metropolisz, ahol számtalan társadalmi és gazdasági központot találunk.
A mocsaras területeiről híres Ulrua sem esik messze Édentől, de a – meglehetősen ismeretlen – technikának köszönhetően ez végül is teljesen mindegy, hiszen a bolygóközi közlekedéshez a teleportálást használják. Legfontosabb tudnivaló, hogy a beziel faj ezen a területen építette ki törzsi rendszerét a Lázadás után. Ennek megfelelően kisebb törzsi harcok állandóan folynak.
A harmadik és egyben utolsó lakott bolygó a rendszerben a Trinn, ami a sivatagos, forró éghajlata miatt igencsak került hely – így a szociálisan destruktív elemek (kalózok, csempészek, bűnözők, gyilkosok, stb.) kedvelt helye. Megfelelő felszerelés (értsd: fegyver hegyek 🙂 nélkül senki nem merészkedik erre a tájra.
A negyedik bolygón az égadta világon senki nem lakik. Egyelőre. Ugyanis a légkör alkalmas a kolonizálásra, de az eddigi felderítő egységek valahogy nem akartak visszatérni sehogy sem.
Karakterek
A játékot három, jól kidolgozott fajjal játszhatjuk. Az emberek mellett választhatjuk a biomechanikus tulajdonságokkal felvértezett cybrid-okat, vagy akár a meglehetősen erőteljes testalkatú beziel fajt. Természetesen minden fajnak vannak speciális tulajdonságai, amelyek az egyes „szakmákban” előnyt nyújtanak. Mivel teljesen fehér lappal (az agyunk helyén 🙂 indulunk, ezért mi választhatjuk meg, hogy a társadalmi irányzatok közül melyiket követjük. Lehetőség van a társadalmon kívüli életre is, de ekkor fokozott diszkriminációval kell szembesülnünk, magyarul bárki megölhet minket. Az egyik legfontosabb dolog karakterünk fejlődésében mégis az, hogy folyamatosan bukkannak elő előző életünk részletei. Ez, ha minden igaz, minden esetben más és más. Azaz lehetetlen két teljesen azonos karaktert fejleszteni. A fejlődésünk alapja, hogy különböző, az irányzatunknak megfelelő küldetéseket kell megoldanunk.
Küldetések
Az egyik legfontosabb játékelem sikerét nem bízták a véletlenre a készítők, és megalkották a teljes szociális rendszer szimulátorát. Ebben az egyes pártokra nagy hatással van a játékosok viselkedése, akarata. Ezek után a pártok a mindenkori hatalmi egyensúlynak megfelelően intézik dolgaikat és adják ki nekünk a küldetéseket, amelyek célja, hogy az adott párt előbbre lépjen a létrán. A küldetésekben nagy szerepet kapnak az NPC-k, azaz a nemjátékos karakterek, amik az összekötő szerepet jelentik köztünk és a vezetés között. Idővel természetesen lehetőségünk van saját irányzatot létrehozni, és közvetlenül beleszólni a kormányzási rendszerbe.
Amint láthatjuk, egy meglehetősen bonyolult rendszer végeredményeként kapjuk meg teendőink leírását. Mindez az életszerűséget és azt szolgálja, hogy minden egyes karakterrel más és más feladatokat kelljen megoldani. A küldetések lehetnek akár kooperatív-taktikai jellegűek, főként egy bizonyos NPC csoport ellen. De megtalálhatjuk a kémkedési munkát, vagy a fejvadász szerepkörét is. Senki nem fog unatkozni 🙂 Ez annál is inkább így van, mivel egyes feladatok végrehajtásához nem elég egy arc, hanem a megfelelő tudású karakterek összehangolt munkája kell. Kell a népnek egy kis közösségformáló motívum is.
Harc vagy békesség?
Mindezek mellett ne felejtsük el, hogy itt alapvetően egy kőkemény akciójátékról van szó. Ennek megfelelően összesen 46 darab speciális tulajdonság vár ránk, hogy a nekünk tetszőket fejlesszük. Megemlíteném az alapvető képességeket, amik sokat elárulnak arról, hogy milyen típusú melókat is kell majd csinálnunk: lopakodás, atlétika, hackelés, gyógyítás, biztonsági rendszer kijátszása. A támadások során az aktuális képzettségi szintünkhöz mérten fogunk valamit sikeresen végrehajtani, avagy elbénázni. A harmadik személyű külső nézet miatt meg is csodálhatjuk, hogy éppen mit csinálunk, ami teljesen moziszerűvé teszi a harcot.
A játék alapvető akciójellegén túl azonban azok is megtalálhatják az örömüket, akik egyszerűen csak ebben a világban óhajtanak bóklászni. Ebben az esetben szerepelhetünk, mint felfedezők, akik ez idáig ismeretlen vidékek kincseit derítik fel, vagy akár a zeneszerzői tehetségünk lévén kerülhetünk a középpontba. De még a nem kifejezetten „gerinces” melók, mint a pletykák begyűjtése, árulása is a foglalatosságok listáján szerepel.
Technikai dolgok
Az egyik legfontosabb dolog természetesen a látvány. A progi saját fejlesztésű grafikus motorral gyötri a grafikus kártyánkat, ami a képeket, videókat elnézve szépen teljesít. A szerverek tekintetében pár érdekes dolgot szeretnének elkövetni, amelyek a lag csökkentését óhajtják szolgálni. Ezek közül a legérdekesebb a prioritásos adatküldés, azaz a legfontosabb információt küldi először a master a kliensünkhöz.
Gépkövetelménynek egyelőre a PIII-500 kategóriájú prockót, valamint 128 mega RAM-ot, 32Mb-os videókártyeszt és 33kbit-es netet tekinthetjük. Ezen már el fog sétálni, futáshoz már jóval e felett (főleg szélesebb net) kell hardverizálnunk magunkat. Manapság ez már nem nagy probléma.
Érdekességképpen még annyit, hogy egyelőre csak PS2 és Xbox verziókra szándékoznak portolni, Linux-ra nem. Ezek megjelenése egyelőre ismeretlen.
Összefoglalva
Azt hiszem, az általunk eddig bemutatott masszív multiplayer játékok száma is mutatja, hogy mennyire divatos (és persze jövedelmező) manapság ilyen típusú játékot fejleszteni. Talán legjobban a Quake-effektushoz tudnám hasonlítani. Akkoriban mindenki FPS-t akart készíteni, most pedig ilyen típusú játékot. Ezek között a Citizen Zero egyelőre egy a sok közül. Vannak olyan gondolatok, elképzelések benne, amik a többi fölé emelik, ez kétségtelen. Van, amiben gyengébb, ez elkerülhetetlen. Kérdés továbbra is az, hogy a vásárlók többsége melyik játékban fogja megtalálni az álmát, melyik elé fog esténként leülni, hogy eltöltse az aznapi pár órácskáját a virtuális világban. Mindez ki fog derülni. Áprilisban legalábbis az, hogy a Zero lakosok mennyire aratják a siker babérjait.