Bár a Championship Managernek már hosszú évek óta bérelt helye van gépem merevlemezén, mégis fenntartással kezeltem a CMQ megjelenéséről szóló híreket. Sok példát láthattunk már arra, hogy egy patinás név segítségével próbálnak rásózni valami vacakot a gyanútlan vásárlókra, és hát valljuk be: egy kvízjátékot – leszámítva persze a kérdésadatbázist – egy átlagos programozó két nap alatt összedob. A fentiek ismeretében úgy érzem, érthető, hogy a program első indításakor nem éreztem átütő lelkesedést. Pár óra felhőtlen szórakozás után azonban rá kellett jönnöm, hogy félelmeim alaptalanok voltak: a Championship Manager család legifjabb tagja nem hoz szégyent felmenői jó hírére!
A játék stílusa hivatalosan „footsie pub game”, és bár tudtommal hazánkban nem sok kocsmában van lehetőség számítógépes játékokat játszani, a meghatározás mégis jól tükrözi a program hangulatát. Lehetőségeink, ha nem is határtalanok, legalábbis számosak: a főmenüből az egy- és kétjátékos, illetve az úgynevezett “Pub Quiz” játékmódok érhetők el. Ha nincsen társaságunk, akkor lehetőségünk nyílik a gép ellen mérkőzést vívni, vagy választhatjuk a „vajon meddig bírom hiba nélkül?” játékot. Utóbbi nem sok szót érdemel, ám az előbbit mindenképpen érdemes bővebben is bemutatni. Ez egyfajta táblás játékra hasonlít, ami egy focimeccset imitál, melyen az angol bajnokság első négy osztályából, illetve a skót premier ligából választott csapatok mérhetik össze erejüket. A pálya stilizált felülnézeti rajzán kell a labdát ide-oda (de lehetőség szerint az ellenfél kapuja felé) passzolgatni. A játékszert fogadni képes játékosokat a rajzuk alatt megjelenő témakör-megnevezés különbözteti meg a többiektől. Ha kiválasztjuk a megfelelő csapattársat, kapunk egy kérdést az adott témakörből, amelyre négy lehetőségből kell kiválasztanunk a helyes választ. Van három segítségünk is: a közönség, a telefon és a számítógép – ja, bocsánat, ez nem az a játék… Szóval: kétszer tippelés (ha elsőre nem jön be, kiválaszthatunk egy másikat), felezés (két rossz válasz eltűnik) és csere (új kérdést kapunk). Ha ráhibázunk a megoldásra, sikerül a passz, ellenkező esetben az ellenfél megszerzi a labdát. Gólt úgy érhetünk el, ha sikeresen a másik csapat kapusához továbbítjuk a bőrt – a segítségeket érdemes ezekre a sorsdöntő pillanatokra tartogatni. A mérkőző felek kiválasztásának mellesleg annyi jelentősége van, hogy a kérdések egy része kifejezetten ezekre a klubokra lesz kihegyezve. Fontos tudnivaló, hogy ebben a játékmódban szűkös időlimiteket szab a program, aminek több következménye van: egyrészt a meccsek kellemesen pörgősek, másrészt megfelelő angoltudás nélkül, szótárazgatással élvezhetetlen a CMQ. Akik viszont nem ütköznek nyelvi akadályokba, azok egymás ellen is csatázhatnak a fent leírt módon, vagy vívhatnak tizenegyes-párbajt, ahol a büntetőket kvízkérdések helyettesítik.
Érdekes koncepcióra épül az utolsó, „Pub Quiz” játékmód: a készítők elgondolása szerint a focihívő kocsmalátogatók a jövőben böfögőverseny helyett ezzel döntik majd el, hogy ki a csehó királya. Itt jönnek sorban a kérdések, véletlenszerűen választva a 11000-ből, és elvileg mindenki felírhatja magának a tippjeit, majd a végén megnézhetjük a helyes megoldásokat, és bajnokot avathatunk – kissé kőkorszaki megoldás, de egy nagyobbacska társaság esetén még mindig ez a legjobb. Itt jegyezném meg, hogy bár nemzetközi tornák és európai kupák is szerepelnek a témakörök között, alapvetően az angol (illetve skót) bajnokság adatai, statisztikái, rekordjai és érdekességei szolgáltatják a kérdések zömét. Tekintve, hogy a CM-kultusznak a labdarúgás őshazájában él a legtöbb követője, ez csöppet sem meglepő.
Ritkán csalódom olyan kellemesen egy játékban, mint most a Championship Manager Quizben. Amilyen egyszerű, olyan szórakoztató és megunhatatlan – minden a helyén van benne. Fociőrülteknek kötelező darab.