Az Age of Empires a stratégiai játékok körében már-már fogalomnak számít, még ha a Microsoft nevű sötét felleg köré is van burkolva. Ezúttal megjelent a sorozat következő része, az Age of Mythology, ami szinte ugyanarra a sémára épül, mint az Empires, csak éppen igencsak mutatós 3D-s grafikával felszerelkezve.

Igazság szerint, ha az AoM-re gondolok, akkor csupa pozitív jelző jut eszembe. Nem hiszem, hogy valaha is láttam volna ilyen szép 3D-s stratégiai játékot (persze nem sok van még belőlük). Mindezek mellett sikerült a készítőknek olyan három népet megragadniuk, akiknek a hitvilága és mitológiája valóban széles tárháza az ötleteknek. Ezek a vikingek, az egyiptomiak és a görögök. Mindhárom népnél három-három főisten van kidolgozva, akiket félig-meddig mi testesítünk meg. De nem hiszem, hogy elegendő lenne számomra az oldal, hogy leírjam mindazt, ami megfogja az embert ebben a fantasztikus játékban. Csak indítsunk egy új játékot, és győzzünk leesett állunk felszedegetése közben még a játékmenetre is figyelni…

1. Atlantisz: Ómenek

Az első pályán nem lesz túl nehéz dolgunk, hisz elég nagy mennyiségű egység és nyersanyag áll a rendelkezésünkre. Első feladatunk egy kraken nevű vízi szörny legyőzése. Inkább távolról támadjunk, mert a csápjaival könnyen eléri a közelébe merészkedő egységeinket. Ezért a katapultokkal támadjuk az íjászokkal együtt, valamint a hőssel, aki szintén nagyon jó a mitikus lények ellen. Miközben támadjuk a szörnyet, egyik munkással kezdjünk el építeni falat a parton a tornyok között. Emellett folyamatosan képezzük az új egységeket: íjászokat a vízi szörnyek ellen, míg a közelharciakat a hajóval érkező támadók ellen. Hogyha sikerült fallal körbevenni a partot, akkor az ellenségnek esélye sincs, mivel íjászaink könnyedén elintézik őket, amíg a fallal vannak elfoglalva. Az erősítéssel zúzzuk szét az utolsó csapat kalózt, akik a partra érkeznek.

2. Atlantisz: Fontosság

Mielőtt a munkásokat a nyersanyagokhoz küldjük, építsünk az egyikkel házakat, majd képezzünk ki még több munkást. Amilyen gyorsan csak tudunk, lépjünk át a következő korszakba, amihez nincs másra szükségünk, mint a templom felépítésére. Ekkor már tudunk farmokat építeni, ami végtelen élelmiszerforrást jelent. Északon találunk néhány disznót, amelyek szintén élelmiszert jelentenek. Kelet felől a hegyről az ellenség könnyedén támadhatja a munkásainkat, ezért építsünk arra az oldalra, illetve fel a hegyre néhány őrtornyot. Észak és dél felől húzzunk fel falat (fejlesszük fel kőfallá), és a kapuk mellé helyezzünk el tornyokat. A Hippocampusszal ússzunk el északra, ahol egy hajóroncsból némi javakhoz juthatunk (600 fa, 400 arany). Közben néhány munkással imádkozzunk, hogy legyen isteni erőnk mitikus lények teremtésére. Építsünk két szállítóhajót, és termeljünk katonákat. Kiegészítve a három csatahajót induljunk meg a tengeren a keletre lévő kis öbölben található ellenséges kikötőhöz. Vegyesen a három szállítóhajót pakoljuk meg íjászokkal, mitikus lényekkel és kardos katonákkal. Miután végeztünk a kikötővel, szálljunk ki a partra a harcosainkkal, és romboljuk le a városközpontot. Amikor Kamos elkezd menekülni, kövessük őt a hegyre, és támadjuk meg.   
 
3. Görögország: A felszín érintése

Itt az a feladatunk, hogy mindkét kikötőt leromboljuk. Kövessük a partot dél felé, és építsük fel a bázist. Agamemnon a keleti kikötő mellett fog kikötni, miután leromboltuk azt a kikötőt, majd a csatát túlélő katonáinkat vigyük a bázishoz. Itt a támadó hajókat akkor a katapultokkal is tudjuk támadni. Kicsit délre találunk egy másik települést, ahol húzzunk fel egy újabb főépületet. A dombokra helyezzünk el őrtornyokat, majd minél hamarabb építsük meg a templomot, illetve a kovácsműhelyt, hogy minél előrébb jussunk a fejlettségben. A második istenválasztásnál döntsünk Dionüszosz mellett. Öt-tíz az ő tengeri szörnyei közül, és a két kikötő védelmének semmi esélye. Amíg az ellenfél ezekkel az egységekkel van elfoglalva, addig mi törődjünk a bázisunkkal. A trójaiak szabályos időközönként támadnak, így néhány íjásszal és lovassal meg tudjuk védeni a munkásokat, míg elegendő nyersanyag nem gyűlik össze egy nagyobb sereghez. A nyugati kikötőnél ügyeljünk a kolosszusokra, ellenük a legjobbak a hősök és a mitikus lények. 

4. Görögország: Egy finom terv

Sajnos az aranykészlet elfogyott, ezért keresnünk kell egy másikat. A legelső aranybánya északnyugatra található. Intézzük el az íjászokat, és építsünk köré őrtornyokat, hogy védjék a munkásainkat. Ezután törődjünk a bázis kiépítésével, hogy minél előrébb jussunk a fejlettségben. Építsünk pár hajót, hogy védjék a partot a víz felől. Az istenválasztásnál ismét Dionüszosz mellett döntsünk. Védekezésül építsük körbe fallal és tornyokkal a bázist. Keleten ha átkelünk a vízen, egy kis szigeten újabb aranybányát találunk. Amikor a nyugati bánya kiürült, egységeinkkel foglaljuk el a trójai előretolt állást. Ezután biztosítsuk a terepet falakkal és tornyokkal. A nyugati sarokban találunk egy ereklyét, ami a lényeinket erősíti (csak a hősök tudják felvenni). Innen északnyugat felé haladva a pálya szélén szintén találunk egy ereklyét. A harmadik ereklye az ellenfél bázisán található keleten. Építsünk sok farmot, majd pedig egy piacot. Mivel már elegendő aranyunk van, képezzünk ki egy ütőképes sereget. A hősökkel, lovasokkal és nyolc hidrával már könnyű lesz a dolgunk. A Hidrák egyaránt jók épületek és katonák ellen, és minél több ellenséges harcost ölnek meg, annál több fejük nő. Ezután nincs már más dolgunk, mint lerombolni az északon lévő kaput. 

5. Görögország: Épp elég kötél

Siessünk Ajax segítségére, majd a csata után kövessük őt a táborába. Szerencsére már a harmadik korszakban van, így erre már nem nagyon kell költeni. Egy pegazussal derítsük fel az egész térképet, hogy a stratégiailag fontos szorosokat megtaláljuk. Építsünk a szorosokhoz a bázisunk körül falat és őrtornyokat, hogy a védekezéssel ne nagyon kelljen törődnünk, hanem csak a fejlesztéssel. Nyugaton két aranybányát is találunk, amit már az elején foglaljunk el, és építsünk ki mellé védelmet, különben az ellenség kezére kerül. A déli sarokban találunk egy szövetséges bázist, ahová a piacról küldjünk szamarakat, hogy végleg megoldjuk az aranyproblémánkat. Közben képezzünk ki legalább tíz lovast, mert az ellenség bizonyos időközönként támad észak és kelet felől. A lovasokkal rohanjuk le a katapultokat, míg a többiekkel a katonákra koncentráljunk. Mikor a bázisunk védelme eléggé ki van építve, kezdjük meg a seregünk kiépítését. A hősök, és lovasok, illetve nyolc hidra ismét elegendő lesz az ellenséges bázis ellen. Északon találunk egy csomó farmot, ami az ellenségé, és amit ki tudnánk használni, de teljesen felesleges kockáztatni, hisz a védett falakon belüli farmok építése sokkal biztonságosabb. A bázist támadva egy villámvihar isteni erő használata nagy segítségünkre lehet. Nincs más dolgunk, mint minden nagyobb épületet lerombolni.

6. Görögország: Remélem, működik

Az első része a feladatunknak rendkívül egyszerű, ugyanis 1000 fát kell kitermelnünk, hogy elkezdhessék a munkások a trójai faló építését. Persze ezzel ne hátráltassuk a bázis építését. A hősökkel a partról gyűjtsük be az ereklyét, majd használjuk az élelmiszerkészletünket további munkások képzésére. Ezeket az embereket küldjük el fát vágni, majd ha az elegendő mennyiségű fa összegyűlt, akkor küldjünk mindenkit a ló építéséhez. Közben nem kell egy nagyobb sereget építenünk, csak ki kell építeni a védelmet, hogy amikor a trójaiak megtámadnak, egy túlélőt se hagyjunk elmenekülni, mert akkor az szól a többieknek. Hogyha nincs más megoldás, és az egyik ellenséges egység már nagyon elmenekült, akkor használjuk a villámot a megfékezésére. Amikor elkészült a ló, a falakon belül az éj leple alatt kell három hősünkkel tevékenykedni. Vagyis le kell rombolnunk a kaput, hogy az egységeink be tudjanak jönni. Induljunk meg dél felé, és várjuk meg, míg az őrök elmennek. Közben állítsuk be a hősöket úgy, hogy védekező módban legyenek. A kolosszust szintén kerüljük el, majd öljük meg a küklopszot, hogy megszerezzük a tornyokat. Lerombolva a kaput megérkezik az erősítés. Innentől kezdve nincs más dolgunk, mint lerombolni a három erődöt, amihez használjuk a katapultokat és a meteor isteni erőt.  

7. Görögország: Még több bandita
Induljunk el két hősünkkel a nyugati úton, míg el nem érünk a bezárt kentaurokhoz. Miután kiszabadítottuk őket, induljunk meg északkelet felé. Itt is intézzünk el minden ellenséges katonát, hogy kiszabaduljanak a foglyok. Északon találunk egy ereklyét. Ezután romboljuk le a keleti kaput, és a tér közepén lévő két ellenséges épületet. Mivel a többi épület a miénk lesz, pótoljuk elvesztett egységeinket, és induljunk tovább kelet felé. Itt is romboljuk le a két ellenséges épületet, majd menjünk le a déli úton, ahol egy aranybányát és egy ereklyét találunk (az aranybánya megtalálásáért kapunk aranyat). Itt alakítsunk ki egy nagyobb sereget, legyenek köztük hidrák is, majd induljunk meg észak felé. Egy elég nagy sereg támad ránk, ezért használjuk az isteni erőket (páncél, gyógyítás). Ezután a tornyokkal (helepolis) romboljuk le a nagy erődöt, ami elállja az utat.   

8. Görögország: Rossz hírek

Ezúttal két bázissal kezdünk. A nyugatinál nincs fa, a keletinél pedig arany, ezért a két bázisnak kell kipótolnia egymást. Rögtön húzzunk fel falat a nyugati bázisnál északkelet felé, míg a keleti bázisnál észak felé, és építsünk oda tornyokat védelmi célból. Így viszonylag zavartalanul tudjuk fejleszteni a két bázist. A nyugatinál tehát törődjünk az aranytermeléssel és élelemszerzéssel, míg a keletin a favágással. A déli sarokban találunk egy ereklyét, amit a templomba kell elhelyezni. A nyugati bázissal inkább a védekezésre koncentráljunk, míg a keletinél építsünk ki egy nagyobb sereget (hidrák, lovasok). Ez azért célszerűbb, mert elég kevés egységünk lehet, és jobb egy nagyobb sereggel elindulni, mint két kisebbel két irányba. Tehát a keleti bázisról egy 8-10 hidrával spékelt csapattal induljunk meg észak felé, és ahol települést találunk, ott építsük fel a főépületet, így még több egységet termelhetünk. Ezután nincs már más dolgunk, mint az északon lévő két erőd lerombolása. De előtte, ha gondoljuk, megszerezhetjük a másik ereklyét, amit nyugaton találunk meg a hegyek között. 

9. Görögország: Nyilatkozat

Hades területére lépünk, ennek megfelelően igencsak baljós a környezet (meg az árnyak is). Induljunk meg az úton, mire némi erősítés érkezik. Amikor végre elérjük a faltörő kost, minden egységgel támadjuk meg. Időközben további erősítés érkezik, de az ellenség is kap kelet és dél felől. Ezért néhány egységgel menjünk kelet és délkelet felé, ahol döntsük le a két nagy kőtömböt, hogy elzárjuk az utat. A barlang közepén és északon mitikus lényeket találunk, akik a szövetségeseink lesznek. A lényeg, hogy előbb romboljuk le a faltörő kost, mint ahogy betörnék a kaput.  

10. Görögország: Idegenek

Az alvilágba érve teljes mértékben rá vagyunk utalva az árnyakra. Ők azok a lények, akik rendesen látnak ezen a helyen, láthatatlanok minden ellenséges lény számára, és egyetlen érintéssel képesek bárkivel végezni (persze ilyenkor ők is eltűnnek). Induljunk meg, lehetőleg mindig az árnyak menjenek elől, őket kövessék a hősök. Meg kell szereznünk a három elveszett ereklyét, amelyek persze három különböző helyen vannak. Útközben nézzünk át a hősökkel minden romot, mert általában ott találunk újabb árnyakat. Ne feledjük, hogy az ereklyéket csak hősök tudják vinni. Az első ereklye megszerzése után néhány árnnyal intézzük el az őrködő küklopszokat a templom körül. A második ereklye megszerzése után a hajóval keljünk át a folyón, míg a többi felbukkanó hajóval intézzük el a krakent. Amikor megvan mind a három ereklye, vigyük őket a délkeleten lévő templomokhoz. Amikor elérjük a két oszlopsort, az árnyakkal menjünk el a küklopszok között, és intézzük el a két kolosszust velük, majd a maradékkal vagy a villámviharral a küklopszokat is. Ezután már csak vigyük oda a templomokhoz az ereklyéket.

11. Egyiptom: Az elveszett ereklye

A küldetés célja, hogy kiássuk a kardot a sziklából. Eközben három falat kell védenünk északon. Építsünk tornyokat a falak tövébe, és íjászokat helyezzünk el mindhárom falhoz, majd adjuk ki nekik a parancsot, hogy ne mozduljanak. Mivel ez az egyiptomiak első pályája (sőt, inkább a 0,5), ezért ne várjunk tőle túl nagy kihívást. A pappal legyünk mindig a csapatok közelében, hogy gyógyítani tudjuk a sérült egységeket. Fejlesszük ki a Nílus vizét, így állandó élelemellátásunk lesz. Fontos, hogy építsük körbe fallal a kardot kiásó munkásainkat, így viszonylagos védelem alatt lesznek, ha az ellenségnek sikerülne áttörnie a falakon.

12. Egyiptom: Könnyű alvó

Ezúttal el kell vinnünk a kardot az őrzőhöz, mielőtt Kemsyr odaérne. Induljunk meg a négy hőssel, és intézzük el a bánya környékén az őröket, így a felszabadított munkások csatlakoznak hozzánk. Hagyjunk itt 2-3 munkást, hogy később majd tudjanak aranyat bányászni. Folytatva utunkat találunk egy ereklyét, amit vigyünk magunkkal. Ezután találkozunk néhány kígyóval, múmiával és krokodillal, s csak arra ügyeljünk, hogy a hátunk mögött is megjelennek kígyók, akik a hátramaradt kardvivőket és harcosokat támadják. Megérkezvén a faluba az szintén csatlakozik hozzánk.