Az égen felfelé törô A320 képe nemcsak magát a programot hírdeti, hanem a géptípust is. A legújabb generáció csúcspéldánya ez a gép, mind mûszaki megoldásaival, mind utaskényelmi szempontjaival, s nem utolsó sorban a fedélzeti mûszerezetségével, teljes computerizálásával.
Német-olasz-francia konzorcium által alkotott Airbus Industrie jól eltalált kapacitású repülõgépe. Szerte a világon üzemeltetik légitársaságok, igen jó üzemeltetési tapasztaltokkal (olyannyira, hogy a gyár már el is készítette a megnövelt kapacítású változatot, az A 321-t).
Az A 320 130-150 személy szállítására alkalmas, 3000-5000 km hatótávolsággal, raktereiben 7 db speciális rep.gép konténert tud szállítani poggyásszal és áruval megrakva. Földi kiszolgálási ideje minimális, átlagos terheléssel 30-35 perc alatt lehet “megfordítani” megállástól fékoldásig. Teljesen önellenõrzô computerjeivel egy gomnyomással le lehet hívni minden adatot, amiket katódsugárcsöves képernyôin jelentet meg, szép színes ábrákon.
Ez a fejlett computertechnika a repülési mûszerezettségében is jelen van. A mai modern gépeken az is elôfordul, hogy a pilóta a kigurulás után az elôre beprogramozott navigációs computert egy gombnyomással elindítja, és utána hátradôlve kényelmesen lesi a Nagy Monitort (a cockpit szélvédôt), míg a gép emelkedve, fordulgatva, süllyedve végigrepüli az útvonalat, automatikusan leszáll, egyes modern reptereken – pl. Cairó új terminál-, begurul az állóhelyig és ott megáll. Ez nem sci-fi, ez a reális valóság!
A gusztusos csomagolást kinyitva, a dobozkában találunk 1 disket, 2 magaslégköri térképet, az ILS megközelítési eljárásokat tartalmazó szettet, a pilóta kézikönyvet és egy valódi A 320 mûszerfal posztert.
A lemezt betöltve szép intro úszik a képernyôre; a Thalion software ház rendezésében a Deutsche Airbus, a Lufthansa és a Jeppesen segítségével készült ez a remek program.
Ezután a repülés-tervezési szobában köszönt egy hivatalnok és afelôl érdeklôdik, hogy gyakorolni szeretnénk vagy karrierünket építgetni.
Bármelyiket is választjuk, a Flight-Plan kitöltése következik.
VFR Visual Flight Rating látás utáni repülés
IFR Instrumental Flight Rating mûszerek utáni repülés
from honnan-négybetûs rep térkód
to hová
ETD Estimated Time Departure indulás tervezett ideje
pax utasok száma max. 150 fô
freight kereskedelmi terhelés max. 5700 kg
fuel igényelt üzemanyag mennyiség max. 18700 kg
Training
Bárhonnan bárhová tudunk repülni, illetve egy reptéren gyakorolni. A pilóta kézikönyvben az összes lehetséges reptér (80) adata le van írva, itt helyhiány miatt 2 reptérhez adom meg az adatokat. Mindjárt csapjunk a lovak közé és repüljünk egy gyakorló – ún. iskolakört.
Flight Planben válaszd az IFR-t.
from LSZH Zurich Airporton gyakorlunk
to LSZH Zurich-Kloten reptér ICAO kódja
ETD bármi, mondjuk 10:00
pax,freight legyen 0, mivel gyakorolni általában üresen mennek a gépek
fuel 35 vagyis 3500 kg-ot tankolunk
Ha hibázol visszajelzést kapsz, csak korrekt Flight Plan-el enged repülni a tisztviselô.
Belépünk a meteorológiába, itt választhatunk jó idôt (VMC), rossz idôt (IMC). Ekkor lehet véletlen RANDOM vagy általunk kért INPUT adtot bevinni. OK-val léphetünk tovább. Válasszunk VMC-t. Indulunk repülni!!!
Itt állunk a reptéren, nosza induljunk. Felszállás elôtti elôkészítés:
– Elõször indítsuk a hajtómûveket 4,6. Szépen felpörögnek 17 %-ra, nézzük csak az ellenôrzô képernyôt.
– Kapcsoljuk be a navigációs computert
egér jobb gomb
– NAV 2-be tápláljuk be 116.40, ez a reptér irányadó frekvenciája
– engedjük ki a fékszárnyat felszálló fokozatra F2 vagy F3
– kapcsoljuk be a joystickot J-vel ha azt használunk
Most már felszállhatunk:
– adjunk teljesítményt 8 tartsuk a sebességet 5-15 között, SPACE fék
– forduljunk a kifutóra a felszálláshoz 156 fokra lehetôleg a középvonalon
– álljunk meg, SPACE, ellenôrizzük mégegyszer a beállításokat segítség: kapcs be Auto-pilot kiírja az irányt digitálisan (cockpit 15)
– teljes gáz 100 %-ra, irányt finoman korrigálni ha szükséges
– felszálló sebességnél joystickot húzni emelkedést figyelni
– futót behúzni F9, ha sebesség hirtelen csökkenne, nyomd elôre a joyt; ha túlhúztad a botot, átesik a gép
– emelkedni 4000 lábig , fékszárny be F1, EFCS-t bekapcsolni
EFCS Elektronikus repülés kontrolláló rendszer szerepei:
1. átesés figyelmeztetés lámpa jelzés + hanghatás
2. automatikus teljesítmény növelés kritikus sebességnél
3. orr állásszög határolás
Felszálltunk húúú… levegôt néha azért kéne venni…
Most találjunk vissza a reptérre.
– fordulás 66 fokra cursor billentyûk
– Auto-pilot bekapcs!!! ha most kinézel balra látod a repteret, klassz mi??
– hajtómû teljesítményt csökkentsd 80 %-ra
– NAV 2 panelen DME 8.0 mérföldet mutat fordulj 336 fokra
– NAV 1-be tápláljuk be 110.50 vagy 108.30 két kifutó ILS ferkveciái
– ha NAV 1 panelen aktivizálódik az ILS (sárga vonalak tûnnek fel), nyomd meg a teljes szakaszú bevezetést Return
Most jön az a része a dolgoknak, amirôl az elején írtam… dôlj hátra, bámuld a képernyôt, nézelôdj minden irányba. A fedélzeti computer átvette a vezetést, szépen leszáll a kifutóra.
Csak annyi a dolgod, figyelj erôsen mi mindent végez, merre forog, mikor mit használ a compi, legközelebb neked kell leszálnod!!!
– ha letette magát a betonra a gép, meg kell állítanod reverse teljesítménnyel 40 mérföldig, majd onnan 0-ig guruló fékkel. Megállás után kiértékeli a repülés adatait.
Bank bedöntés: gép dôlésszöge jobbra-balra 1 fok=4% max 25% rontás
Pitch orr állásszög: ha negatív a szög orrkerékre szálltál le – durva hiba
Vertical függôleges sebesség: 200 láb/perc = 100¼ 1000 ft/perc a max.
Gear futó kint volt-e: hát erre oda kell figyelni (Auto-ban kiengedi)
Touchdown point földetérési pont: a kifutó elejétôl 0-400 m-ig = 100 %
400-800 m = 99-0 %
középvonaltól való eltérés 1 m = 2 %
Ground movement földi mozgás: max. 50 mérfölddel futópályán kívül!
Heading leszállás iránya: eltérés a pálya iránytól 1° = 10 % rontás
Reaming fuel maradék üzemanyag: ideális, ha 40 percre elég marad 2500 kg = 100 % ±25 kg = 1% rontás
Gratulálok!!! Elsô A 320 repülésed jól sikerült!!! Ez volt az elsô lépés, hogy parancsnok pilótává válj!!!
A másik reptér adatai: Luxembourg ELLX reptér frek. 112.25 NAV 2
ILS frek. 109.90 NAV 1 leszállás 063 fok felszállási irány 063 fok az iskolakör négy sarka egy ponthoz viszonyítva
fordulás DME 4.0 331 fok utolsó forduló után balra lesz a reptér
NAV 2 DME 7.0 241 fok ha ILS vevô elindul középre, fordulj leszálló panelen DME 9.5 151 fok irányra 063 fok, nyomd meg “Auto ILS végsõ megközelítésben” BACKSPACE
Legközelebb egy önálló iskolakört repülünk kézi leszállással, majd egy útvonalra is elmegyünk. Addig is have a nice flight and happy landing.
Ja, és egy jópofi mondás, amit pilóta barátaim mondanak “Nincs probléma, repülôgép még nem maradt a levegôben fent, valahogy csak lejött…”
Kezelôszerv kiosztás: !-jel után MS DOS kiosztás
Numerikus billentyûzet
<1> bal hajtómû teljesítmény csökkentés
<2> mindkét hajtómû teljsítmény csökkentés – egyesítet gázkar
<3> jobb hajtómû teljesítmény csökkentés
<4> bal hajtómû beindítás
<5> sebsség tartás bekapcsolása EFCS módnál
<6> jobb hajtómû beindítás
<7> bal hajtómû teljesítmény növelés
<8> mindkét hajtómû teljesítmény növelés
<9> jobb hajtómû teljesítmény növelés
<0> reverse teljesítmény bekapcsolása <85 %-ra, 8,2-vel
állíthatjuk a teljesítményt>
<.> revrse kikapcsolása
<-> bal hajtómû leállítása ! L
<Enter> jobb hajtómû leallítása ! R
Cursor gombok
Left-Right irányszög beállítás Auto-pilot módban ! Num bill – +
<repülési irány>
Fô billentyûzet
<D> kilátás zoom, növelés
<S> kilátás zoom, csökkentés
<F> repülés dupla sebességgel be/ki
<J> joystick be/ki
<N> nappal/éjszaka csak training módnál
<P> pause be/ki
< ><,Z > NAV 1 panel állítása ! <,Z
< ALT left,AMIGA left> NAV 2 panel állítása ! ALT,SHIFT r.
<SHIFT left> városok,folyók,tengerek képernyôn
<CTRL> városok,folyók,tengerek kikapcsolva
<Backspace> Auto ILS végsô megközelítésben ! A
<RETURN> Auto ILS teljes szakaszon ! Num bill Enter
<SPACE> guruló fék földön/féklap levegôben
<Help> Auto üzemmód bekapcsolás ! TAB
<Delete> Auto üzemmód kikapcsolás
<F1-F5> fékszárny fokozatok kapcsolása
<F6> kilátás balra
<F7> kilátás elôre cockpit
<F8> kilátás jobbra
<F9> futómû behúzás
<F10> futómû kiengedés