Gondolom, nem vagyok vele egyedül, hogy általában fenntartásokkal fogadom a filmekből, sorozatokból készült játékokat. A tendencia azt mutatja, hogy inkább reklámfogásként gyártják le a különféle játékokat, és nem fektetnek bele túl sok energiát. Persze vannak kivételek. A konzolokra megjelent Mission: Impossible – Operation Surma, az előző számunkban végigjátszott CSI: Dark Motives, esetleg a szintén konzolos The Chronicles of Riddick (melyet épp a cikk írásának pillanatában jelentettek be PC-re is). Sajnos a kivételek sora nem túl hosszú. Vajon a szintén TV sorozat Alias milyen sorsa jut, mire végigjátszuk? Olvasd végig a tippcsokrunkat, és tudd meg te is!

A sorozat forgatókönyvíró gárdája vetette papírra játék történetét is, ezáltal tökéletesen illeszkedik a szériába. Azt állítják, hogy a második évad tizenkilencedik és huszadik epizódja között kapott helyet a game cselekménye. A tizenhárom nyelvet beszélő kém-főhősnőnk (magyarul is tud!), Sydney Bristow világkörüli kalandtúrára indul CIA-s körítéssel. Így Monte Carlótól, Románián keresztül, Oroszországig bejárja az egész földgolyót nyomozása közben. Amennyiben játszottál már például a Hitman-játékokkal, vagy a Splinter Cellekkel, akkor itt sem kerülhetsz különösebb gondba. Akció, és lopakodás ötvöződik az Alias-ban (sajnos nem túl változatosan), de a tévésorozat hangulatát tökéletesen visszahozza – talán még hozzá is tesz egy kevéskét.

Alapelv
Sétálgatni ide-oda a missziók közben jó ötlet lehet, futkorászni már nem annyira. A fokozott tempóban haladás zajt kelt, Sydney álruhájától függő mértékben. Példának okáért, a modern anyagokból készült lopakodós ruhánkban szaladgálva sokkal halkabbak vagyunk, mint a pincérnő jelmezben, egy pár magas sarkú topánkával lábainkon. Ettől függetlenül, inkább a lopakodást javaslom, amit alapértelmezésben az „E” billentyű megnyomásával csalhatunk elő. Amennyiben még ennél is csendesebben, és halkabban szeretnénk koptatni a flasztert, akkor le tudunk guggolni, és törpejárásban továbbhaladni (aki a miniszoknyás jelmezben tesz így, és körbeforgatja a kamerát, hogy Sydney-vel szembe legyen, annak rácsapok a kezére! Nem szabad kukkolni, elvégre kémkedünk!). Mint arra kedves ismerősöm felhívta a figyelmem, nem csak az általunk keltett hangzavart befolyásolja a rajtunk levő kosztüm, hanem bizonyos esetekben mozgásainkra, és karakterünk reakcióira is kihat. Jó példa erre a játék elején, mikor Sydney miniszoknyában és egy topban besétál a hűtőkamrába, erre elkezd dideregni, de amikor átvesszük a kémszerkót, már normalizálódik hőérzete.

Settenkedés 1×1
Elsődleges feladataink a beszivárgás, és az információgyűjtés lesznek. Pontosan ezért csak akkor harcoljunk, amikor már tényleg nincs más választásunk. Az esetek többségében a lopakodással ki lehet váltani a közel- vagy tűzharcot. Ez azon oknál fogva is szerencsés választás, mert szegény törékeny Sydney-t, ha meglátja egy ellenség, akkor nagy valószínűséggel fog rádión erősítést kérni, vagy csak odakiabál a többi közeli ellenfélnek. Így az „1 Vs 1”-nak hitt küzdelem könnyedén alakulhat át tömegbunyóvá, ahol mindenki minket akar laposra verni. A kulcsszó: lopakodás. Amennyiben mindenképp likvidálni kívánjuk ellenségeinket, megtehetjük azt a többi őr riasztása és odacsődítése nélkül is. Mindössze a gazfickók mögé kell lopóznunk, és mikor megjelenik a sárgás nyilacska, elvégezhetünk rajta egy „csendes gyilok” nevezetű kivégzést, ami halkan, és kockázatmentesen vet véget az ellenfél életének. A másik, általam kedvelt mozdulatsor, mikor a falhoz tapadunk, majd az ellen megjelenésekor kitörünk fedezékünkből, és szintén csendben fosztjuk meg az életétől. Mindkét kombót a „Special Attack” gombbal hívhatjuk elő (a falhoz tapadni a settenkedő üzemmód gombjával lehet).

Halálos fegyver: A nő
A cím átvitt értelemben, és szó szerint is igaz lehet. Fentebb említettem a meglepetésszerű támadásokat, most azonban vesézzük ki a közelharc többi elemét is, mert nem álltak meg ennyinél a kóderek. A sima „karmolok-ütök-rúgok-harapok” technikákról felesleges külön elmélkedni, azok jönnek maguktól, ahogy random módon csépeljük a gombokat. A támadásokat ki lehet védeni, ki lehet térni előlük, és ellentámadással az ellenfél kárára fordítani azokat. Védekezni alapértelmezésben az „X” gombbal lehet, ám ezt jól kell időzíteni, hogy támadni is tudjunk. Természetesen (csakúgy, mint a True Crime-ban) a spéci támadásokat nem lehet kivédeni. Viszont ki lehet térni előlük! Ezt úgy lehet kivitelezni, hogy csata közben megnyomjuk az „Action Button”-t (tipikus konzolos elem), a védekezést, plusz még egy irányt. Lehet, hogy bonyolultnak látszik így elsőre, de nem kell egy „Control+Alt+Del” kombót képzelni magunk elé, annál sokkalta egyszerűbb. Amellett, hogy felettébb hasznos tud lenni a kitérés (helyes használata során az ellenünk intézett támadások nagy részét ki lehet kerülni), és még jól is néz ki! Az ellentámadások elég nehezen kivitelezhetők, viszont még nagyobb hasznát vehetjük bizonyos szituációkban, mint az előbb taglalt mozdulatsoroknak. Nem egyszer fordult elő olyan, hogy fegyver gyanánt volt nálam egy borosüveg, míg ellenem három férfi sorakozott fel, az egyiknél egy géppisztoly is volt, lézerirányzékkal. Ekkor vettem elő a hivatalos nevén „Counter Attack”-ot, és egy nagyon fincsi módon végrehajtott mozdulattal leszereltem, és még a fegyverét is elvettem tőle. Így már egyáltalán nem is volt szó túlerőről. Ahhoz, hogy sikerüljön az ellentámadás, szükségünk lesz a „Védekezés”, és a „Special Attack” gombra, valamint kimondottan jó időzítésre. Ez egyáltalán nem nevezhető könnyűnek, de egyértelműen életmentő.

Egy gomb mind felett
Nem, most nem az Escape-ről szeretnék értekezni, hanem a központi szerepet játszó „Action Button”-ról. Ha azt mondom, hogy szinte mindenre használható, akkor nem túlzok. Éppen, hogy kávét nem főz. Helyzet érzékeny mivoltának köszönhető, hogy éppen úgy alkalmas komputerek hekkelésére, tárgyak felvételére és használatára, mint például egy láda tologatására. Konzolos játékokban nagyon gyakran előfordul az „Action Button”, most a PC-sek is kapnak belőle egy kis ízelítőt.

Sajátos vízió
Mit ér egy kémjáték egy igényesen kivitelezett éjjellátó, vagy még egy ennél is jobb hőkamera nélkül. A „Fel”, és „Le” gombok segítségével bekapcsolhatjuk a két különféle eszközt, mindkét kütyü különféle szituációkban lehet hasznos. A hőlátást nem szükséges részletezni, mindenki tudja, mi fán terem. Azonban az éjjellátó eszköz nem csak azt tudja, amit a nevéből sejthetünk. Plusz funkciója még (mely például egy zsúfolt, nehezen átlátható raktárépületben jól kihasználható) hogy különböző színű nyilacskákkal mutatja az ellenségek helyzetét, így a nehézkes kamerakezelést ellensúlyozza némileg (zöld nyilacskával a gyanútlan ellenségeket, narancssárgával a gyanakodókat, és pirossal a… Nos, majd megérezzük a bőrünkön, ha bepirosodik az a nyilacska.).

Verdict
Tulajdonképpen az Alias lehetett volna legalább egy olyan jó játék, mint a PS2-n, és Xboxon megjelent Mission: Impossible – Operation Surma. Valami azonban mégis hiányzik belőle. Például a kamerakezelés. Kifejezetten borzalmasra sikerült, és valamiért mindig visszaugrik eredeti pozícióba. Negatívumként említhetem meg azt a tényt is, hogy a PC-s portra jóformán semmi energiát nem fordítottak. Kicsit csiszolhatták volna a textúrákat, optimalizálhatták volna kevéskét, így nem lenne akkora a gépigénye (minimumnak van megadva egy 2.0Ghz órajelű PIV, 256MB rammal).
Nem csak rossz dolgokat lehet írni az Alias-ról, mert van benne néhány kifejezetten eltalált játékelem, a sorozat színészei hangjukat adták a jól megírt párbeszédekhez, és a mozgások igazán jól le lettek modellezve. Mégis, mintha egy kis polírozás még ráférne, de mivel igazán könnyű a játék, ezért a „Stealth Action” műfajjal most ismerkedőknek kellemes bevezetés lehet.

Kémkütyük

Kamera
Minden titkosügynök kezéhez hozzá van ragasztva egy rejtett kamera. Jelen esetben ez egy miniatűr, zoommal ellátott készülék, amit használhatunk a célpontjaink megfigyeléséhez, vagy titkos dokumentumok rögzítéséhez.

EMI pisztoly
Az a kis drágaság egy rövid, nagy erejű elektromágneses impulzust lövell ki, ami ideiglenesen kivonhatja a forgalomból az elektromos berendezéseket, valamint fémtárgyakat is képes megmozgatni.

Álkulcs
Szerencsére nem minden küldetés helyszínét érintette a technikai forradalom, így néhány zárat az ősi módszerrel kell majd kinyitnunk. Kézügyesség és jó szem kell hozzá. Különösen akkor, amikor éppen közeledik egy őr, és sebesen kell kipiszkálnunk a zárat.

Hőkamera
A hőmérséklet alapú képalkotás segíti az átlagos kémet a környezet megvizsgálásában, és még csak ki sem kell mozdulnunk rejtekhelyünkről. Használhatjuk tárgyak keresésére, és a Nightvision pótlására is.

Razor Prism
Ez a kis hasznos játékszer segít nekünk rákapcsolódni a biztonsági kamerák jelét szállító vezetékekre, így láthatjuk az általuk közvetített képet a PDA-nkon.

Sugárzavaró
A lézersugarak állandó veszélyforrást képeznek, mikor beszivárgunk a céllétesítménybe. Ez a szerszám megtöri a lézersugarat anélkül, hogy a riasztó megszólalna!

Hard drive másoló
Egy eszeveszett gyors adatletöltő eszköz, amivel egy teljes winchester tartalmát akár másodpercek alatt elmenthetjük, későbbi elemzésre.

DNS mintavevő
Ez a nagy erejű mintavevő készülék akár pillanatok alatt csekkolhatja akárki DNS-ét, még a küldetés közben. (A halottak nem beszélnek, viszont a genetikai kódjuk mesélhet.)

Távmodem
A számítógép hekkelés legújabb vívmánya, az ügynök, a segítségével vezeték nélkül tud rákapcsolódni a legdurvábban védett hálózatokra is. Attól, hogy rákapcsolódik a célgépre, ránk még szükség van a kód feltöréséhez.