Az akció-szerepjátékok kora soha nem jár le. A fejlesztők mindig képesek kitalálni valami újat, amivel át tudják ugrani a nagynevű elődök által felállított mércét – gondoljunk csak a Final Fantasy sorozatra. Jelen vizsgálódásunk tárgya is patinás darab a maga nemében, hiszen a nagy öreg Playstation-ön már jó pár rész napvilágot látott, Playstation 2-n pedig immáron a második eljövetelének örvendhetünk.
A történet
Az Arc the lad: End of Darkness világa bizonyára sokaknak ismerős lesz – legalábbis azoknak, akik játszottak a Twilight of the Spirits-szel. Az EoD 5 évvel az előd után játszódik, és egy Edda (khm…) nevű legényke történetét izgulhatjuk végig. Edda, a maga nemében kedves fiú, és hányatott sorsa ellenére meglehetősen kiegyensúlyozottnak látszik. Van egy barátja is, Hemo, aki hű társként követi, bárhova is vesse hősünket a sors szeszélye (sokszor lesz segítségére, a Mofly-kkal való kapcsolat ápolásában). Barátaink egy szigeten éldegélnek nagy nyugalomban, mígnem Edda fel nem fedezi magáról, hogy bír az „ördögűzés” képességével – a sarkalatos felismerés után úgy dönt, hogy neki biza kutya kötelessége szembeszegülni a világot fenyegető rút fenevadakkal, akik itt malademon néven futnak, és bizony jócskán kimerítik az „ördög” fogalmát. Ezek a lények az emberek legnagyobb félelmeiből táplálkozó gonosz szörnyek, és bizony a világot védelmező Vadászok Céhe már nem sokat tehet ellenük, így pont kapóra jön segítségünk. Ahogy haladunk a történetben, fokozatosan megismerkedünk a gonosz teremtmények mibenlétével, hogy miért is jönnek, honnan jönnek, ésatöbbi, valamint a Truth Sword nevezetű kompániával, akiknek leghőbb vágya, hogy megtisztítsák a világot az emberiségtől (hm…). Természetesen nem hiányozhat a leányzó sem, akit Kirika fog megszemélyesíteni – egy kissé felhős gondolkodású ifjú, akinek több köze van az Igaz Kardhoz, mint azt elsőre gondolnánk. Meglenne tehát a kerettörténet, innentől kezdve már csak rajtunk áll a világ sorsa (mint azt már megszokhattuk).
Tennivalóink
Minthogy már a játék elején felcsapunk Vadásznak (Hunter), érdemes megtudni róluk pár dolgot. Ami legelőször feltűnhet, az az, hogy ők a „lovagok”, a szegények védelmezői, a gyámoltalanok bátorítói, az elesettek felkarolói. Ilyen minőségükben tehát kötelességük a fent emlegetett réteg megmentése – mégpedig mindenfajta tekintetben. Ez a következőképpen néz ki: a világ öt kontinensre tagolódik, mindegyiknek van egy fővárosa, és mindegyik fővárosban van egy Vadász Céh. Mármost ezekben a céhekben szerezhetünk tudomást az emberek sirámairól, amelyek megoldásához ők kevesek, ezért kérnek segítséget a hős Hunterektől. Természetesen a vadászok is pénzből élnek, ezért a megbízások mellé vastag bankókötegek is dukálnak – már ha sikeresen abszolváljuk a kitűzött feladatot. A megbízásokból kétfajta létezik: az egyszerű, rutinszerűleg letudható feladatok (ezekről a pultnál álló emberkétől érdeklődhetünk), valamint a hirdetőfalon kirakott hirdetések. Míg az előző kategória képviselőinek bonyolultsága nagyjából ki is merül abban, hogy „menj oda–öld meg/szerezd meg/tartóztasd le–gyere vissza”, addig az utóbbinál már nem ilyen egyszerű a dolog. Tekintve, hogy a hirdetőfalon levő feladatok függvényében halad a történet (ami meglehetősen furcsa megoldás), úgy gondolhatnánk, hogy akkor a rutinfeladatokat meg mi a májnak vállalnánk el? Nos, egyrészt mert ezekért kapunk pénzt, másrészt pedig ahhoz, hogy fejlődni tudjunk (szerepjáték értelemben) mindkét fajta küldetésből össze kell szednünk tíz csillagot (ezt a karakterlapunkon láthatjuk, a jobb felső sarokban), majd elkocogni Rueloonba, ahol le kell tennünk egy vizsgát, ahhoz hogy egyel feljebb léphessünk a ranglétrán. Szerencsére ezek nem túl bonyolult dolgok (le kell valakit/valakiket győzni), majd ha megvan, a rang mellé általában még hasznos kis dolgokat is kapunk. Ezen kis kitérő után vissza a munkához: a hirdetett feladatok nem járnak pénzzel, ám ezzel reputációnk növekszik, így léphetünk egyre magasabb karakterosztályba, minek következtében vállalhatunk már jóval veszélyesebb, ám egyúttal jobban is fizető melókat. A kör tehát bezárul, nincs mit tenni, egyik küldetésfajtát sem hanyagolhatjuk el. Jó tudni még a Céhekről, hogy a játékban egyedül ezeken a helyeken menthetünk! Tehát felmarkoljuk a melót, kicsattogunk a világtérképre, betájoljuk, hogy merre kell mennünk, nyomunk egy X-et, és már indul is a grimbusz. Előfordulhat, hogy nem azon a kontinensen vagyunk, ahol a feladatot végre kell hajtani, ekkor csak egy Kör gombot kell nyomni, és már válogathatunk is. Amint az látható, az Arc the Lad-ben nincsenek átvezető gyaloglások, mellékharcok, egyszerűen felvesszük a munkát, odateleportálunk, aztán pedig visszamegyünk a céhbe felmarkolni a lóvét. Minthogy immáron megakemény hunterekké avanzsálódtunk, ideje felfedeznünk a kaszt csodálatos járulékos hozamát – az ALD-ot. Ez egyfajta kesztyű, melyet Dr. Sarak talált fel – lényegében ennek a segítségével süthetjük el varázslatainkat. Ez eddig rendben van, ám még azt is fontos tudni, hogy ezekre a varázslatokra kártyák (?!) formájában lelhetünk. Ezekről egyelőre ennyit, később részletesen is foglalkozunk velük.
A harcok
Régebbi Arc fanatikusok most minden bizonnyal a szívükhöz kapnak: az EoD-ben valós idejűre változott a küzdelmek menete. Hogy ez most jó, avagy rossz, ki-ki döntse el magának – én mondjuk nem tartom túl szerencsés dolognak, ám ez nem jelent semmit. Mint már említettük, ahogy megérkezünk a helyszínre, egyből benne is vagyunk a sűrűjében: az ellenfelek máris körülvesznek bennünket. Igaz, a kameraállás ugyanolyan mintha csak a városokban mászkálnánk, ám az irányítás megváltozik: az X-szel ütünk/kombózunk (kemény egy darab létezik), a háromszöggel tölthetjük a manánkat (itt Car Points néven szerepelnek), a négyzettel pedig hátraszökkenhetünk az ellenséges támadások elől. Rögtön változik a helyzet, ha lenyomjuk az L2-t: ekkor becélozzuk a legközelebb eső ellenfelet, és ilyenkor kizárólag rá irányulnak a támadásaink, valamint ekkor tudjuk használni az R1 és L1 gombokat az oldalra szökkenéshez. Az R2 használatos a varázslatok előhozásához – melyekből egyszerre négy lehet egy karakternél, tehát jól meg kell gondolnunk, mit is aggatunk rá! Elsőre kissé mondjuk furcsának tűnhet a fejlődési rendszer sajátossága, miszerint mindegy hány ellenfelet öltünk meg, tapasztalati pontot az elvégzett munkák fejében kapunk – ergo úgy is gondolhatnánk, hogy jól elfutunk az ellenfelek mellett, és csak a leglényegesebbeket öljük meg. Ez részben helytálló, ám néha nem enged tovább a játék mindaddig, míg a helyszínen adott számú ellent le nem nyomtunk! Okos húzás… Az alapszörnyeken kívül még belefuthatunk a már említett malademonokba is, melyeket arról ismerhetünk meg, hogy furcsa, fekete füstcsíkot húznak maguk után – meg persze arról, hogy jóval nagyobbakat sebeznek rajtunk. Ezeket a bizonyos „ördögűzős” performansszal lehet jobblétre szenderíteni, melyet a Kör gomb lenyomásával idézhetünk elő. Mivel ehhez egy kis idő szükséges, érdemes jól megfontolni, hogy mikor sütjük el, ugyanis addig tökéletesen védtelenek vagyunk. Ha sikerült a támadás, az ellenfél elkábul, és már üthetjük is, míg át nem költözik végleg az árnyékvilágba. Ha ez megtörtént, időnként tárgyakat kapunk (melyek szintén kártyaformában kerülnek birtokunkba) – ezekkel különböző hasznos/vicces/jópofa dolgot lehet majd kezdeni. A harcról nagyjából tudunk mindent, lényeg, hogy figyeljünk az időre – néha ugyanis nem végtelen a küldetésre kiszabott keret, valamint ha elakadnánk/tévednénk vessük vigyázó szemeinket a radarra (?!), az majd kihúz a csávából.
Kártyák
Mint azt már gondolhatjuk, a kártyák lesznek a legfurcsább, legértékesebb, leghasznosabb dolgok a játékban! Több fajtájuk létezik. Először is vannak a képességkártyák (Ability cards), mely három fő csoportra oszlik: varázslatok (magic), tárgyak (gimmick) és speciális tárgyak (special skill), majd pedig a felszereléskártyák (Part cards), melyek szintén három főbb részre bomlanak: támadó (attack), védekező (defense) és speciális felszerelések (special parts), legvégül pedig a karakterkártyák (Character cards). A képességkártyákból egy karakter 4-et tud egyszerre magánál tartani (ezek ugye harc közben a kör, x, háromszög és négyzet gombokkal aktiválhatóak). Itt érdemes szót ejteni a special skill nevű kártyákról: ezeket csak a megfelelő karakterek tudják használni (általában mindenkinek csak egy van), és egyfajta sajátos képességgel ruházza fel viselőjét. A felszereléskártyákat nem is értem, miért hívják kártyáknak, lényegében ezek felelnek meg a különböző páncéloknak, fegyvereknek és egyéb kiegészítőknek. Egy támadó, egy védekező és egy speciális felszerelés lehet egyszerre nálunk. Végére maradtak a karakterkártyák! Ezek amolyan érdekességképpen vannak a játékban, tekintve, hogy meghirdetett küldetéseket nem vállalhatunk, csak és kizárólag pénzes munkákra jelentkezhetünk velük. Összesen 24 karakter van a játékban – ezeknek lapjait meg kell szereznünk, majd egy shopban materializálnunk kell őket (érdekes eljárás a csapatbővítésre…), és onnantól máris díszes kompániánk tagjai. A shopokban lehet még végrehajtani az úgynevezett szintetizálást is – ez egy olyan eljárás, melynek során két kártyából csinálunk egy harmadikat, remélhetőleg sokkal használhatóbbat. Ha minden igaz, akkor kell itt lennie valahol pár táblázatnak, melyben le vannak írva az egyes tárgyak, és azok előállításának módjai. Mint azt már említettük, a „sima” kártyák beszerzésének módja, a szörnyek legyőzése (esetleg vehetünk boltban is speckó lapokat). Érdemes időt szánni a megfelelő lapok begyűjtésére, mert nagyban megkönnyíthetik a harcokat! Első körben mindenképpen érdemes egy Cure-t előállítani, így lényegesen kisebb az esélye, hogy ott hagyjuk a fogunkat egy küldetésben, ami már csak azért is áldásos, hiszen ha elbukunk, elvesznek az éppen használt lapjaink. Igaz „újraéledünk”, ám azért mégiscsak bosszantó, hogy szerezhetjük be újra az ütős cuccokat – éppen ezért javallott a gyakori mentés (minden küldetés előtt a céhben)!
Lezárás
Az Arc sorozat már majd’ egy évtizede fut, számos része megjelent már, ám legfrissebb eljövetele egészen biztos, hogy meg fogja osztani a közönséget: egyesek szimpatikusnak fogják találni a valósidejű harcot, mely igazán könnyűre sikeredett, mások pont ezt fogják utálni benne. Mindenképpen dicsérendő a fejlesztők újítani akarása, ám bennhagytak néhány olyan csúnya hibát, melyet azért nem kellett volna: például a mesterséges intelligencia gyakorlatilag nulla, az ellenfelek abszolút nem gondolkodnak, ami igazán sajnálatos. Grafikailag nem sem egy nagy durranás az anyag, ám mindenképpen hangulatos: szép helyszíneket kreáltak (még ha nem is oly’ sokat), ám valamivel nem tudok kiegyezni, ez pedig a hang. Kezdődik azzal, hogy a dialógusokat csak olvasni tudjuk, semmiféle párbeszéd nincs, ami azért valljuk be, elég szégyenletes dolog 2005-ben. Ez még nem is lenne olyan nagy baj, ám a zenék annyira idegesítőek, monotonak és elviselhetetlenek, hogy én speciel nemes egyszerűséggel lehalkítottam az egészet nullára (így legalább nem tűnt fel, hogy nincs párbeszéd ). A program nem rossz, a nyári uborkaszezonban kifejezetten üdítő, ám csodát azért ne várjunk tőle!
Érdekességek:
Az Arc the Lad: Twilight of the Spririts-ből készült egy 26 részes anime sorozat, melyben Elk és Shu kalandjait izgulhatjuk végig
Az Arc the Lad sorozat lassan 10 éve fut, és úgy Japánban, mint a világon máshol, iszonyatos rajongóbázisa van
Tudtad-e:
Lilliát egy speciális módszerrel lehet behozni: ha van a Twillight of the Spirits-ből mentésünk, akkor azt a játék elején betöltve megkapjuk a kártyáját
A Mofly-ok rég elfeledett titkok tudói, és ilyen minőségükben rendkívüli segítségnek bizonyulnak
A játékban összesen 24 karakter irányítható, ám a végigjátszáshoz egyiküket sem kötelező behozni, hiszen a fő történet Edda körül bonyolódik
Egészen biztosra vehető, hogy a játék főhőse nem az azonos nevű magyar zenekarról kapta a nevét, bár az már jóval az Arc sorozat előtt létezett…
Special Skills kártyák
Karakter Kártya Összetevők
Alec Impulse bomb Magic Secrets + Big Bang II
Arc Total healing Magic Secrets + Water Bubble II
Bebedora Mind control Illusion Secrets + Dark Sphere II
Camella Bloody thorn Magic Secrets + Golem Hand II
Cheryl Napalm Frenzy Shooting Secrets + Flaming Arrow II
Choco Vanichoo Magic Secrets + Magical Stone
Darc Pyron Summons Magic Secrets + Illusion Secrets
Delma Crimson Slash Physical Secrets + Flaming Arrow II
Diekbeck Diek Missile Machine Secrets + Flaming Arrow II
Edda Cragh Spirit Cane Secrets + Illusion Secrets
Edda Earth Spirit Cane Secrets + Golem Hand II
Edda Lancer Spirit Cane Secrets + Magical Belt
Elk Heat Wall Magic Secrets + Flaming Arrow II
Ganz Gigant Bazooka Shooting Secrets + Weponry Manual
Ida Lamda Punishmenet Physical Secrets + Lamda Crest
Kharg Windblade Shot Sword SecretS + Magic Secrets
Kukuru Divine Judgment Illusion Secrets + Rising Blast II
Leeza Ravish Illusion Secrets + Golem Hand II
Lilia Lilia Spiral Blade Secrets + Bising Blast II
Lutz Blade Rain Blade secrets + Strike Power
Maru Shuffle Shot Shooting Secrets + Dark Sphere II
Paulette Heat Cyclone Blade Secrets + Flaming Arrow II
Shu Mortal Spray Shooting Secrets + Wind Slash II
Tash Sakura Slash Sword Secrets + Flaming Arrow II
Tatjana Mirage Field Machine Secrets + Rising Blast II
Theo Cross Javelin Cane Secrets + Power Stone
Volk Ice Smasher Physical Secrets + Water Bubble II
Attack kártyák
Kártya Összetevők Karakter
Battle Armband Muscle Wristband + Power Stone Mindenki
Bewitching Beads Jade Beads + Crystal Beads Mindenki
Brain Hilt Mysterious Ore + Weaponry Manual Alec
Cairngorm Beads Bewitching Beads + Magic Secrets Mindenki
Cheif’s Claw Hard Metal + Mysterious Ore Delma
Complete Combat Fighting Travelog + Survival Guide Mindenki
Crystal Beads Transparent Stone + Broken Beads Mindenki
Devil Armband Physical Secrets + Iron Fang Mindenki
Diek’s Pencil Vilmer’s Unit + Engineer’s Manual Diekbeck
Dilz Unit Vilmer’s Unit + Techno Stone Tatjana
Exorcist’s Shaft Lusah Cane + Lark Coat of Arms Edda
Gold Rosary Silver Rosasy + Mysterious Ore Mindenki
High Priest’s Crest Complete Combat + Lamda Crest Iga
Iron Fang Battle Armband + Hard Metal Mindenki
Jade Beads Polished Stone + Broken Beads Mindenki
Manual of Warfare Tome of Five Rings + War God Tome Mindenki
Monster’s Fang Illusion Secrets + Iron Fang Mindenki
Muscle Wristband Power Wristband + Power Stone Mindenki
Nidella Hilt Mysterious Ore + Nidellia Crest Kharg
Popular Stuffed Toy Universal Cloth + Caingarm Beads Bebedora
Power Wristband Wristband + Lether Wristband Mindenki
Shining Cross Silver Rosary + Polished Stone Mindenki
Silver Rosary Light Metal + Mysterious Ore Mindenki
Sol’s Shaft Lusah Cane + Sol’s Crest Theo
Tactical Glove Gauntlet + Weaponry Manual Charyl
Tome of Five Rings Complete Combat + Survival Guide Mindenki
Weaponry Manual Battle Magazine + Survival Guide Mindenki
Magic kártyák
Kártya Összetevők
Big Bang Flaming Arrow + Flaming Arrow
Big Bang II Big Bang + Magical Stone
Cure Healing Rain + Healing Rain
Cure II Cure + Magical Stone
Cure III Cure II + Magical Stone
Diamond Dust Water Bubble + Water Bubble
Diamond Dust II Diamond Dust + Magical Stone
Dark Sphere Divide + Divide
Dark Sphere II Dark Sphere + Magical Stone
Divide Dark Sphere + Dark Sphere
Divide II Divide + Magical Stone
Flaming Arrow Big Bang + Big Bang
Flaming Arrow II Flaming Arrow + Magical Stone
Golem Hand Meteor Fall + Meteor Fall
Golem Hand II Golem Hand + Magical Stone
Healing Rain Magic Secrets + Cure
Healing Rain II Healing Rain + Magical Stone
Healing Rain III Healing Rain II + Magical Stone
Meteor Fall Golem Hand + Golem Hand
Meteor Fall II Meteor Fall + Magical Stone
Protection Magic Secrets + Armor Stone
Rising Blast Thunder Storm + Thunder Storm
Rising Blast II Rising Blast + Magical Stone
Strike Power Magic Secrets + Power Stone
Thunder Storm Rising Blast + Rising Blast
Thunder Storm II Thunder Storm + Magical Stone
Tornado Wind Slash + Wind Slash
Tornado II Tornado + Magical Stone
Water Bubble Diamond Dust + Diamond Dust
Water Bubble II Water Bubble + Magical Stone
Wind Slash Tornado + Tornado
Wind Slash II Wind Slash + Magical Stone
Gimmick kártyák
Kártya Összetevők
Bent Throwing-Knife Light Metal + Blade Secrets
Dilz Bomb Gunpowder Orb + Hard Metal
Discharge Machine Spray Connon + Vilner’s Unit
Firebomb Empty Bottle + Oil Orb
Flamethrower Spray Cannon + Oil Orb
Hand-Grenade Gunpowder Orb + Light Metal
Healing Rod Lusah Cane + Healing Rain
Iron Ball Hard Metal + Light Metal
Numbing Ball Alraune Seed + Oil Orb
Ointment Empty Bottle + Cure
Paralyzer Lusah Cane + Big Bang
Paralyzing Bomb Time-Bomb + Numbing Ball
Polished Stone Transparent Stone + Universal Cloth
Poison Bomb Time-Bomb + Oil Orb
Shockwaver Lusah Cane + Tornado
Slow Bomb Time-Bomb + Alraune Seed
Small Stone Sack Stone + Lizard Hide
Throwing-Knife Bent Throwing-Knife + Shooting Secrets
Time-Bomb Hand-Grenade + Gunpowder Orb
Defense kártyák
Kártya Összetevők Karakter
Battle Armor Heavy Armor + Warrior Cham
Chain-Mail Vest Leather Vest + Light Metal
Combat Gear Cloth Outfit + Whirlwind Bandana
Crause Shield Battle Armor + Warrior Charm Paulette
Dragon Bone Armor Dragon Guard + Dragon Scales Darc
Dragon Guard Rune Armor + Dragon Scales
Dubach Mask Armor Stone + Lizard Hide Maru
Elven Chain-Mail Sayer’s robe + Violet Racer
Fiona’s Outfit Sayer’s Robe + Universal Cloth Lilia
Gauntlet Leather Glove + Light Metal
Heavy Armor Ring Armor + Hard Metal
Hermit’s Robe Magic Robe + Magical Stone
Holy Mother’s Sash Cloth Belt + Romantic Drop Kukuru
Horn Outfit Hermit’s Robe + Universal Cloth Leeza
Largo’s Belt Magical Belt + Romantic Drop Choco
Leather Gloves Craft Gloves + Lizard Hide
Lizard Guard Rune Armor + Lizard Hide
Lupine Cloak Traveler’s Robe + Warrior Charm Volk
Pyulka Jacket Hermit’s Robe + Lizard Hide Elk
Magic Shoes Blade Boots + Magical Stone
Magic Robe Traveler’s Robe + Magical Stone
Mercenary’s Boots Survival Guide + Lizard Hide Ganz
Monji’s Coat Magical Belt + Combat Gear Tash
Ninja Hand Guard Craft Gloves + Whirlwind Bandana
Piana Petal Alraune Seed + Romantic Stone Camellia
Ranger Suit Cloth Outfit + Combat Gear
Ring Armor Hard Metal + Cloth Outfit
Rune Armor Battle Armor + Magical Stone
Sasha Tool Bag Small Stone Sack + Lizard Hide Lutz
Sayer’s Robe Traveler’s robe + Cloth Belt
Scarf of the Elite Ninja Scarf + Whirlwind Bandana Shu
Smelian Armor Rune Armor + Mysterious Ore Arc
Traveler’s Robe Cloth Outfit + Ranger Suit
Special Parts kártyák
Kártya Összetevők
Angel Statuette Mysterious Ore + War God Tome
Antidote Ring Toy Ring + Polished Stone
Armor Stone Techno Stone + Romantic Drop
Balance Ring Toy Ring + Tranparent Stone
Engineer’s Manual Survival Guide + Machine Secrets
Goddess Statuette Mysteriour Ore + Tome of Five Rings
Healing Card Cure III + Cure III
Healing Pygmy Healing Card + Universal Cloth
King Statuette Mysterious Ore + Manual of Warfare
Lark Coat of Arms Silver Rosary + Gold Rosary
Magical Belt Cloth Belt + Warrior Charm
Magical Stone Polished Stone + Romantic Drop
Ninja Scarf Whirlwind Bandana + Universal Cloth
Power Stone Transparent Stone + Romantic Drop
Red Earrings Blue Earrings + Romantic Drop
Romantic Drop Cure II + Cure II vagy Divde II + Divide II
Romantic Stone Yellow Earrings + Romantic Drop
Techno Stone Mysterious Ore + Romantic Drop
Violer Racer Silver Rosary + Shell
Warrior Charm Hard Metal + Lizard Hide
Whirlwind Bandana Universal Cloth + Lizard Hide
Yellow Earrings Red Earrings + Romantic Drop