A Black and White első részének érkezését nagy felhajtás előzte meg. Mindenki valami teljesen újat várt Peter Molyneux-tól és a Lionhead Studios csapatától. A várva várt produktum azonban csak egy részét váltotta be az ígéreteknek, egy kis csalódást okozva ezzel a rajongóknak. Ennek lassan már három éve, de újjáéledni látszik a remény, ugyanis készülőben van a folytatás.

Mint azt már megszokhattuk Peter Molyneux legtöbb játékában, a Black and White 2-ben is egy isten bőrébe bújunk, hogy az egyszerű halandók életét egyengessük. A hatalom és a döntés joga a mi kezünkben van, így csak rajtunk múlik, hogy a jó vagy esetleg a rossz szerepét találjuk szimpatikusabbnak. Peter az eredeti tervek szerint egy öt részből álló Black and White sorozatot képzelt el, azonban a második rész ötlete csak 2002 elején kezdett körvonalazódni. Különösen nagy figyelmet szenteltek a fórumokon elhangzott ötletek és javaslatok megvitatásának, hogy ezúttal sikerüljön pontosan azt nyújtani a játékosok számára, amit ők valójában várnak a programtól. Felkérték John McLean-Foremant a történet kidolgozásához, majd az egész csapat elvonult egy csöndes helyre távol az irodától, hogy részleteiben végiggondolják és megtervezzék a folytatást. Számtalan apró változás várható az új részben: teremtett lényünk egy személyben helyettesít majd egy egész hadsereget, az emberek sokkal jobban fognak hasonlítani rivalizáló felekre, mintsem békés polgárokra, és a történet is jobban fog illeszkedni a játékhoz. Ez csak néhány kiragadott példa volt abból a hosszú listából, amelyet a Lionhead Studios megvalósításul tűzött ki önmaga számára.

A legtöbb játékos számára az általunk életre keltett teremtmény volt az első rész talán legmeghatározóbb újítása. A hatalmas állatok egy csodás felsőbbrendű lény tökéletes benyomását keltették, akik néha kicsit túlságosan is oktalanul cselekedtek. Folyamatos odafigyelést igényeltek, ha el akartuk kerülni, hogy degeszre egye magát, vagy éppen az ellenkezőjét csinálja, mint amit mi elvárnánk tőle. Az új, továbbfejlesztett mesterséges intelligenciának köszönhetően ezen gondjaink is orvosolva lesznek, teremtményünk tudatosan, és leginkább ésszerűen fog cselekedni, még akkor is, ha a folyamatos felügyelet akár hosszabb időre is megszűnik. A játék fizikai motorja is jelentős változáson ment keresztül. Az első részben előre tárolt animációk voltak társítva teremtményünk bizonyos cselekedeteihez, melyekre a külső fizikai tényezők nem voltak hatással. Az új koncepció szerint megszűnik az ilyen téren tapasztalható interakció hiánya, és helyét egy olyan fizikai rendszer veszi át, amely folyamatosan hatással van minden cselekedetünkre. Egy egyszerű – ám abszurd – példa: ha kedvencünk éppen a táplálkozás örömeit élvezi, és időközben villámcsapás érné, akkor meg fogja szakítani eredeti tevékenységét, hogy megkeresse az istennyila forrását (feltételezve, hogy az nem csupán ok nélkül, a tiszta égboltból csapott belé). Az állatok kidolgozottságában is igyekeznek felülmúlni önmagukat, csupán a lények arca húsz különböző izmot foglal magában. Az ilyen fokú részletesség lehetővé teszi az érzelmek széles skálán történő megjelenítését, illetve teljesen egyedi stílusok kialakítását. Minden lény a saját stílusának és jellemének megfelelően fogja végrehajtani a rábízott tevékenységeket.

Az első rész sokat emlegetett problémája az “isteni” érzés hiánya volt. A fejlesztők hajlandóságot mutatnak változtatni a program ezen aspektusában is. Egy valódi “istenszimulátor” akkor sikeres, ha valóban istennek érezzük magunkat a játék keretein
belül. Az ígéretek szerint a falusi emberek reagálni fognak minden cselekedetünkre, így tükröződik majd a világban isteni jellemünk. Két eltérő út áll majd rendelkezésünkre, hogy megszerezzük az uralmat a világ felett. Azok, akik a békés megoldásokat részesítik előnyben nyugodtan építkezhetnek, és megpróbálhatják az ellenséges falu lakóit a sajátjukba csábítani, ezáltal gyengítve az ellent. Aki esetleg mégsem a béke híve, az a jól bevált módszer szerint erőszakkal is megpróbálhatja elérni céljait. A programozók mindkét esetben megpróbálják élethűen szimulálni az adott világ, és aktuális ellenfeleink reakcióit. Sok apró részlet még mindig vita tárgyát képezi, például hogy megengedett legyen-e gyerekek besorozása, katonának való felhasználása. Minden bizonnyal erre, és az ehhez hasonló kérdésekre is megkapjuk a választ, amikor Peter Molyneux és csapata elkészül a Black and White 2. részével. Azt hogy ez pontosan mikor fog bekövetkezni, még senki sem tudja. Okulva az első rész évekig tartó kálváriájából csak remélni tudjuk, hogy a történelem nem ismétli meg önmagát, és mi megkapjuk isteni státuszunkat, még a 2004-es év folyamán.