A jó és a rossz örök küzdelme. Elcsépelt téma, számtalan film és játék próbált már valami izgalmasat kihozni ebből a szituációból, legtöbbször különösebb siker nélkül. 2001-ben azonban témára alapozó Black & White megjelenésekor mindent felforgatott; újszerű, előremutató megoldásai és izgalmas játékmenete igazi klasszikussá tették. Azonban semmi nem tart örökké, így Molyneux mester egy kiegészítő összeeszkábálása után úgy döntött, hogy elkészíti a folytatást. Néhányan féltek, hogy mit lesz képes másodszor kihozni a témából, a többség azonban határozott reménykedéssel tekintett a projektre. Nos, most már bátran kimondhatjuk, a kételkedőknek nem lett igazuk, hiszen a Black & White 2 igazi mestermunka lett, kellő újítással és a korát meghaladó megoldásokkal. Egyszóval jött, látott, győzött, mi pedig most kivesézzük nektek, hogy még véletlenül se tartson vissza egy-egy csúnya elakadás a kampány mód végigjátszásától.
Előszó
Khmm, hogy mondod, még nincs meg a program, csak kíváncsiságból olvastál bele ebbe a guide-ba? Na jól van, mivel nem szeretném, hogy bárki is kimaradjon a Black & White 2 által nyújtott nagyszerű élményből, ezért szemrevételezzük azt is, hogy miről szól maga a játék. Adott egy isten, ez lennél te, uram. Mint minden jó istennek, így neked is vannak tanácsadóid, itt vagyok ugye én, az angyal, aki bölcs ötleteimmel igyekszem majd a hasznodra válni. De sajnos nem minden fenékig tejfel, hiszen az a hájas vörös ördög minduntalan a rossz dolgokra próbál meg majd rávenni, de kérlek, ne hallgass rá. Mint tudjuk, nem véletlenül érkeztél erre a bolygóra. Az emberek bíznak benned, tőled remélik a megváltást, a jobb életkörülményeket. Te is tudod uram, hogy az ilyen egyszerű, műveletlen népségnek muszáj hinnie valakiben, különben nem képes átverekedni magát a mindennapok nehézségein. Mutasd meg hát nekik, hogy te vagy a legjobb isten, nincs hozzád fogható! Légy kedves az emberekkel, és meglátod szeretni fognak. Húzd föl nekik a különböző épületeket, biztosíts mindig elegendő élelmet, és persze nem utolsósorban védd meg szerencsétleneket a fosztogató, barbár hadseregektől. Nem mehetek el azonban szó nélkül amellett sem uram, amit ez a dagadt ördög súg majd a füledbe lépten-nyomon. Korlátlan hatalmad révén bizony lehetőséged nyílik gonosz tettekre is, ebben senki sem akadályozhat meg téged. Ha néhanapján egy-két falusi elégedetlen lenne bölcs vezetőjével, akkor ha úgy tartja kedved, súlyosan megbüntetheted őket. Lehetőséged nyílik rettegésben tartani szegény embereket, ehhez találsz néhány speciálisan erre készült épületet is, ám én mégis csak azt javaslom, hogy légy jó mindhalálig (de miket is beszélek, hiszen isten vagy, vagy mi a szösz…). Hogy ki ez a nagyra nőtt lény itt? Nem, ő nem Csernobilból származik, ő a te saját kis kreatúrád. Ugyan tényleg méretesebb lett az átlagnál, de hát egy istennek már csak egy ilyen különleges példány dukál. Ugyan kezdetben nem lesz éppenséggel túl okos az állatka, ám rád vár a nevelés nehéz feladata. Te döntöd el, hogy keservesen megbünteted-e, vagy éppen barátságosan megsimogatod, amikor megevett egy falusit. Minden tettednek hatása lesz a kreatúra jellemére. Elismerem, kezdetben még csak púp lesz a hátadon, hiszen kiskorában teljesen tőled függ majd, ám hidd el nekem uram, ha jól neveled, akkor később ő lesz a jobb kezed. Ha kell, harcol, ha kell, nyersanyagot gyűjt, vagy építkezik, ez csak a te instrukcióidon múlik. Arra pedig nem is merek gondolni, hogy esetleg igazi gyilkost nevelsz belőle, aki időnként befal egy-két polgárt, és lételeme a pusztítás. Lenne még némi mondanivalóm, uram, ám úgy látom már nagyon szeretnél végre játszani, és nekem eszem ágában sincs téged visszatartani, de pár dolgot még feltétlenül el kell magyaráznom. Térjünk hát rá akkor a kurzus lényegi részére!
Egy segítő kéz
Mielőtt belemerülnél a város építésébe, szervezésébe, és úgy egyáltalán bármiféle cselekedetbe, mindenképpen meg kell ismerkedned a legfontosabb eszközöddel, a kezeddel. Ezzel irányítasz mindent, legyen az építkezés, vagy éppen a lényed napi programja, és emellett számos isteni dologra képes vagy vele, uram. Az első, és legfontosabb dolog, hogy hogyan is mozgathatod a kamerát szerte a világban. Ha lenyomva tartod a jobb gombot, akkor máris korlátlan szabadság vár rád, változtathatod a nézőpontot, ahogyan csak kedved tartja, nagyítani és kicsinyíteni pedig az egér görgőjével tudsz. Most, hogy már eligazodsz kicsiny világodban, ideje komolyabb dolgokról is szót ejteni. Egy igazán jó isten például sosem bírná tétlenül nézni, ahogy hívői majd megszakadnak a munkától. Neked sem kell csak a falusiakra bíznod a piszkos melót, ha kedved úgy tartja, besegíthetsz nekik. Csak tépj ki egy fát a földből, arass le egy köteg gabonát, vagy emelj fel egy nehéz vastömböt, és cipeld be a raktárba. Meglátod uram, hogy mennyire szeretni fognak ezért téged, és nem utolsósorban sosem fogsz szűkölködni a nyersanyagokban. Mint azt briliáns elméddel már biztosan kitaláltad, a kéz segítségével szinte bármelyik tereptárggyal kapcsolatba léphetsz. Ha felragadsz egy kőtömböt, akkor azt eltakaríthatod az útból, vagy éppen az ellenséges sereg közé is hajíthatod, számos katonádat megóvva ezzel a közvetlen életveszélytől. Egy darab vassal vagy farönkkel pedig az építkezéseket is meggyorsíthatod, ehhez nem kell mást tenned, mint az adott holmit egy félkész tákolmány fölé vinned, majd lenyomva tartani a bal gombot. Nem árt begyakorolnod azt sem, hogyan hajigálhatod a súlyos tárgyakat. Felvétel után csak tartsd lenyomva az egér bal gombját, majd úgy kugli módra lengesd meg előre hátra, végül pedig engedd csak útjára, hadd szálljon szabadon. Van még egy nagyon érdekes játékszer a kezedben, ehhez pedig nem kell mást tenned, mint megragadnod a Napot. Ne aggódj, nem fogja megégetni a kezedet, ellenben ha úgy tartja kedved, bármikor világosságot varázsolhatsz, vagy egy mozdulattal csendes éjszakára állíthatod be birodalmad. Hogy mondod uram, egynéhány falusi csak úgy lopja a napot? Vagy eltévedtek páran, és egy segítő kézre lenne szükségük a biztonságos hazatéréshez? Nosza rajta, ragadd csak meg az adott emberkét, lehet, hogy egy kicsit ficánkolni fog majd, és próbál kiszabadulni a szorításodból, ám ez ne vegye el a kedved, és oszd csak be valami munkára, vagy éppen dobd le oda, ahol szükség van rá, bár ha lehet azért ne kilométeres magasságból (még ha ez a fránya kisördög minduntalan erre is bíztat). És végül, de nem utolsósorban, élvezd ki uram, hogy azt teszel, amit csak akarsz, eleinte még büntetlenül eljátszadozhatsz a kezeddel, például kopogj csak be egy háztetőn. Próbáld ki, nem fogod megbánni! Ó, igen, lenne itt még valami! Ha esetleg úgy érzed, hogy a te jellemedhez, inkább egy öreg, eres kéz, vagy egy szőrös mancs illene, akkor ne habozz együtt lenyomni az Alt és a H gombokat, majd kiválasztani a neked tetsző modellt.
A (le)kezelőfelület
Azt hiszem, bátran mondhatom, ez a kedves Molyneux mester igazán tudja, hogyan kell egy isten dolgát megkönnyíteni. Hogy miről is beszélek? Hát természetesen a nagyszerű kezelőfelületről. Gondolom már első pillantásra szemedbe ötlik, hogy alapállapotban a menüsorok nem foglalnak el túl sok helyet a képernyőn, így még nagyobb részen terpeszkedhet az egyébként is szép táj. Na de félre a tréfával, hiszen mégiscsak tanulni jöttél hozzám, foglalkozzunk hát a lényegi részekkel. Az első lépés: tekints csak fel a bal sarokba! Ó, hogy ott nincs semmi uram? Akkor bizonyára még nagyon a játék elején jársz, mert elméletileg az éppen aktuális ellenséges birodalom legfontosabb adatait láthatod odafönn. Ide mindig érdemes egy-egy pillantást vetned, hogy lemérhesd, várható e bármiféle ellenséges támadás a közeljövőben, illetve, hogy a te birodalmat mennyivel fejlettebb a riválisénál (mert afelől nincs kétségem, uram, hogy semmiféle hatalom nem hasonlítható össze azzal, amit te mérhetetlen tudásoddal adsz át a birodalmadnak).
Van itt még valami, ami mindennél fontosabb: a városok kezelőpaneljei. Ezek a bal alsó sarokban helyezkednek el, és alapállapotban csak egy-egy kis négyzet jelképezi őket. Ez az a hely, uram, ahol bölcs döntéseid egyik fő központja leledzik, itt találod lényed kezelőpaneljét, az építkezési menüt, az isteni pontokból megvásárolható bónusz dolgokat, és még számos egyéb hasznos menüpontot. Menjünk is végig szépen sorban az összes gombon, hogy a későbbiekben semmiféle gondod ne lehessen a vezérléssel.
– Építés menü
Az első, kis kalapácsszerű embléma logikusan az építkezési menüt rejti. Ha sikerült rá kattintanod, és jobban megtekinted, akkor láthatod, hogy a jobb alsó sarokban további almenük kerültek elő. Ezek szintén hasznodra lesznek, mivel kategóriákra lebontva megtalálhatod itt a felhúzható épületeket, amivel jelentős időt megspórolhatsz. Ha esetleg egy-egy részben még nincs is elérhető struktúra, akkor se aggódj, mert nem a Mátrixban van a hiba, csupán ezek a létesítmények majd csak később lesznek elérhetőek. Ó, nyugodj meg uram, teljességgel igazad van, megengedhetetlen, hogy egy isten elől csak úgy elvegyék az építés lehetőségét. Viszont ne légy haragos, lesz majd módszer, amivel változtathatsz ezen a tarthatatlan helyzeten.
Na de most először is haladjunk végig az épületek kategóriáin. Az első gomb lenyomására minden elérhető dolog látható lesz, ez áttekintésre kiválóan alkalmas. Továbbtekintve a dwelling menüponton akadhat meg a szemed, és jobb, ha el is időzünk egy pillanatra, hiszen itt húzhatod fel többek között a lakóházakat, uram. Persze, persze egy sima ház tényleg olcsóbb egy luxusvillánál, ám a későbbiekben érdemes inkább a drágák felé kacsintgatni, mert azok jobban vonzzák az embereket a birodalmadba, és persze a már ott lakókat is nagyobb elégedettséggel töltik el. Emellett lesz itt még pár épület, amelyekkel komolyan érdemes foglalkoznod, hiszen növelik a polgáraid elégedettségét, és akármit is próbál beléd sulykolni az a gonosz kis ördög, ez elengedhetetlen, ha gyarapítani szeretnéd birodalmadat.
A harmadik kategória a civil épületeket takarja, ahol több érdekes épület is található. Azt hiszem egy ilyen fenséges elmének nem szükséges magyaráznom, uram, hogy élelem nélkül nem lesz hosszú életű semmilyen birodalom sem. A legalapvetőbb hely a farm. Az összefüggés, gondolom, elég logikus, jóravaló polgáraid itt termelik meg az élethez szükséges legfontosabb terméket. De ide tartozik többek között a templom is, ahol híveid nemcsak hogy hozzád imádkoznak, de még manát is termelnek neked uram, amit később nagyon jól hasznosíthatsz.
Hogy mi történik akkor, ha birodalmadnak éppen gerendákra lenne szüksége? Csupán látogasd meg a negyedik, az industrial menüpontot, ahol erre is megoldást találsz. Isteni évtizedeid elején egyébként még totálisan elegendő egy-egy adag gabona az emberek jólétéhez, ám később már komolyabb épületekre is szükséged lesz a boldoguláshoz, úgymint például a malom, ahol a (nem folyékony) kenyér alapanyagát állítják elő. Mondanom sem kell, ezeket az épületeket is itt érheted el.
Az ötödik gomb a falakat és a kapukat takarja. Utóbbihoz semmilyen magyarázat nem szükséges, ám azt mindenképpen meg kell jegyeznem, hogy a falakat éppen úgy építheted, ahogy a szükség kívánja, hiszen vastagságukat, hosszúságukat és magasságukat is egy-egy kattintással beállíthatod. A következő menübe kis játékszereid kerültek, melyekkel a közhangulatot növelheted, vagy éppen véres fegyelmet teremthetsz. Elég néhány szökőkút és dísz, és polgáraid máris sokkal vidámabban végzik mindennapi dolgaikat, ám ha az ördög kísértésbe visz, akkor arra is lehetőséged nyílik, hogy fegyelmező eszközöket emelj. Itt minden döntés a te kezedben van, ha úgy érzed, hogy néped csak teljes fegyelemben és rendben tudja kibontakoztatni önmagát, akkor ne habozz felhúzni pár elrettentő erejű építményt.
Kis töprengéssel arra már biztosan rájöttél uram, hogy mi maradt ki a felsorolásból. Igen, hát persze hogy a haditechnikai épületek, őket találod a sor végén. Katonaságra pedig mindenképpen szükséged lesz, hiszen mindig lesz néhány olyan elmeháborodott közösség, akik nem hisznek a te felsőbbrendűségedben, és ezért a népeden kívánnak elégtételt venni. Csak rajta hát, uram, építs barakkokat az íjászoknak és a kardharcosoknak, tervezz félelmetes ostromgépeket, és ezután már semmi nem tarthat vissza a fényes győzelmektől.
Lenne itt még valami, amit dolgod megkönnyítésére építettek bele a játékba. Ha ugyanis a főépületre kattintasz, mindig megjelenik a városodban éppen legjobban szükséges létesítmény sziluettje, amit aztán egy kattintással fel is építhetsz. Ez több szempontból is nagyon hasznos segítség, hiszen nem csak időt spórolhatsz meg a menüben való keresgélés elkerülésével, hanem mindig fogod tudni azt is, hogy mire van szüksége birodalmadnak a boldoguláshoz.
– Lénytanítás
Nos, eszemben sincs megvárakoztatni téged, ó mindenható, ám jobban tesszük, ha a kreatúráddal majd később, külön foglalkozunk. Annyit azért elmondanék, hogy ebben a menüpontban kis segítődet nevelgetheted tetszésed szerint. Itt minden általa végzett cselekedet megtalálható, és már csak rajtad múlik, hogy egy-egy megmozdulásért megdicséred, vagy éppen megbünteted őt a neked tetsző mértékben. A tanítgatásban természetesen teljesen szabad kezet kapsz uram, ám azért egy-két dologra érdemes lesz odafigyelned. Például nem árt, ha munkára szoktatod lényed, illetve próbáld meg a cselekedetei után mihamarabb megjutalmazni vagy megverni, hiszen így lehetsz majd rá a legnagyobb hatással.
– Lényszabályok
Nos, ha megengeded, uram, akkor erről is majd később szólnék részletesen. Annyit persze mindenképpen véss az agyadba, hogy az első gombbal szabad módba kapcsolhatod teremtményed, a másodikra kattintva inkább csak szórakozni és szórakoztatni fog, a harmadikkal nyersanyag és élelemgyűjtésre inspirálhatod, míg a negyedik gomb az építkező módé, az ötödik bekapcsolása esetén pedig kis kedvenced minden idegszálával a harcra koncentrál majd.
– Jutalmak
Ejtettem már egy-két megjegyzést arról, hogy egy isten minden egyes kis cselekedete hatással van a hívői elégedettségére. Ha jót teszel, akkor nem csak hogy boldogabb lesz néped, de bónusz isteni pontokat is kapsz, míg gonosz tettek esetén a hatás épp ellenkező. Azt hiszem uram, magától értetődik, hogy mindig megéri jókat cselekedni, már csak az említett isteni pontok miatt is (azt, hogy a különféle tettek milyen hatással bírnak, egy táblázatban össze is gyűjtöttem neked). Ezekből ugyanis számtalan hasznos dolgot vásárolhatsz, méghozzá itt, a Tributes menüpontban. A megszerezhető jóságokat három nagyobb csoportba oszthatjuk. Az első a polgárok vásárlása. Ha populációd éppen stagnál, neked viszont új munkaerőre lenne szükséged, akkor itt aránylag jutányos áron vásárolhatsz magadnak új férfi, női vagy éppen gyermek karaktereket. Azért uram, ha hallgatsz tanácsaimra, és aszerint építed majd birodalmad, akkor valószínűleg nem kell majd sokszor ehhez az eszközhöz nyúlnod. A második kategóriába a különféle épületeket, díszeket sorolhatjuk. A legnagyobb előnye ennek, hogy már akkor is felépíthetsz mondjuk egy börtönt, amikor amúgy a kellő feltételeket még nem sikerült teljesítened. Azért a legfontosabbak ebből a részből a népre ható struktúrák, az említett fogda mellett ilyenek például a kocsma, vagy a szökőkutak. A végére hagytam a lénynek vásárolható játékokat és fejlesztéseket. Magától értetődik, hogy egy labdát vagy egy babát az állatka kezébe nyomva kiválóan fog szórakozni, ám ennél fontosabb dolog is van. Kreatúrád ugyanis folyamatosan fejlődik, ha például egy farönkkel súlyzóztatod, akkor erősebb lesz, ám ez sem megy egyik pillanatról a másikra. Itt viszont ha úgy tartja a kedved vagy éppen a szükség, akkor nem kell mást tenned, mint borsos áron megvásárolni a különböző tulajdonságok magasabb szintjeit, és az eredmény rögtön jelentkezik.
– Varázslatok
Mint ahogyan már említettem, uram, mindenképpen érdemes a lehető legkorábban felhúznod egy (majd a későbbiekben több) templomot, hiszen nemcsak hogy hozzád imádkozhatnak ott híveid, de még manát is termelnek. Természetesen nem csak úgy szórakozásból, hanem ezzel is igyekszenek a kedvedre tenni, mivel tudják, hogy egy istennek komoly szüksége van erre az „alapanyagra”. Mert bizony csak a mana segítségével élheted ki teljesen hatalmadat, azaz ezekből a pontokból költhetsz a különféle varázslatokra, amelyeket ebben a menüpontban találhatsz meg. Mindenképpen érdemes lesz körültekintően bánnod a manával, mert sohasem tudni, mikor lesz szükség hirtelen egy-egy isteni beavatkozásra, ám ha sosem használod fel, az is pazarlás.
Az elérhető varázslatokat a könnyebbség kedvéért bontsuk két kategóriára. Az első az általános mágiáké, itt érheted el többek között az esőt is. Ez a legkorábbi varázsigék egyike, nagy hasznát pedig akkor veszed majd, ha a farmok öntözésére fordítod a vizet, és nem a katonákat fürdeted meg. Továbbtekintve a gyógyítás képessége vár rád, amelynek szerepe teljesen egyértelmű, ám azt sem árt tudni, hogy például az erdőket is képes regenerálni, megújít tehát mindent, ami csak él, és nem ellenséges. A szél varázslatot használva minden távolsági fegyverest hatástalaníthatsz, és még a különféle eszközök is a levegőbe emelkednek. A negyedik gombra kattintva ellenfeled helyzete igencsak tüzessé lesz, és minden a lángok martalékává válik majd, legyen az ember, épület, vagy egy gabonamező. A következő varázslat egyszerű, ám igencsak nagyszerű, egy kapitális villám csap le a környékre, elpusztítva mindent és mindenkit, aki csak a közelben állt. Az utolsó itt elérhető mágia már igazi kegyetlenség uram, hiszen hatására egy valódi meteorit csapódik majd be az általad megjelölt területre. Isten irgalmazzon annak, aki nem volt képes elmenekülni előle! A második csoport az epic varázslatoké lett, amelyeknek eléréséhez már egy-egy csodát is fel kell építened, bár hatásuk is ehhez mérten brutális. A szirén megidézésével harmóniát és szeretetet hoz a legnagyobb csatákba is, az ellenséges katonák már nem akarnak harcolni többé, inkább csak egyszerű, békés falusivá válnak. A második varázslattal földrengést idézhetsz elő, ami legfőképpen a különféle épületeknek árt majd, ám a rengés központjában rekedt emberek sem menekülhetnek. A forgószél sem kegyelmez, ám nevéből adódóan másképpen árt az ellenségnek. Nem állhat semmi az útjába, mindent magával ragad, apró darabokra tör és elpusztít. A végére maradt a legkomolyabb pusztító eszközöd, a vulkán. A varázslat felhasználásakor szépen lassan egy igazi tűzhányó emelkedik ki a földből, majd heves robbanások közepette láva jelenik meg a kürtőben, és szépen lassan hömpölyögve mindent elpusztít a környéken. Aki nem képes elég gyorsan futni előle, az már halott, de arra azért figyelj oda, hogy a lávafolyam útja függ a környék domborzatától is, azaz a legjobb egy kisebb hegytetőre kérni.
Most már jól láthatod, milyen isteni lehetőségek vannak a kezedben uram, ám mégis azt javaslom, gondold át komolyan a nagyobb pusztító eszközök használatát, és csak akkor idézz tűzhányót az ellenséges város közepébe, ha már semmi reményed nincs rá, hogy elfoglald.
– Statisztikák
Lehet uram, hogy nem kenyered a papírmunka, de ilyesmitől nem is kell félned ebben a menüpontban. Használatát viszont nem mellőzheted, hiszen gyakorta fontos lesz tudnod, hogy éppen hányan vannak egy-egy fajta emberből a birodalmadban. Itt bizony minden hasonló gondodra megoldást találhatsz, ha tudni szeretnéd, hogy hány kardharcosod és íjászod van, vagy éppen arra vagy kíváncsi, hány férfi, nő, esetleg gyermek tengeti mindennapjait kis városkádban, csak kattints ide, és tekintsd át a helyzetet. Minden lényeges egységtípust megtalálhatsz itt a számukkal együtt, nem győzöm hát mondani, gyakorta tanulmányozd a helyzetet. Ha úgy találod, kevés a munkára fogható ember, vagy éppen az ellenséges fenyegetettség mértéke nagyobb létszámú hadsereget indokolna, egy kis áttekintés után máris megteheted a megfelelő lépéseket.
Az élő tamagocsid
Nos uram, ha már ennyit kerülgettük a forró kását, ideje megismerkednünk legfőbb segítőddel és követőddel, az általad nevelt kreatúrával. Az, hogy milyen jellegű lényt részesítesz előnyben, csakis rajtad múlik, ám a kampány elején részletesen bemutatjuk neked mind a négyüket, hogy biztosan ne csalódj majd később választottadban. Fontos tudnod, hogy mindannyian eltérő jellemek, saját személyiséggel, ennél fogva nem mindegy, hogy milyen hozzáállásban szeretnél majd játszani. A majom egy észveszejtően aranyos, ám ettől függetlenül nagyon erős karakter, ám a gonosz beállítottság távol áll tőle. A tehén mellett garantáltan sohasem fogsz unatkozni, hiszen attól eltekintve, hogy kissé lassú felfogású, még meglehetősen vicces, jókedvű személyiség. Az oroszlán viszont már teljesen más kategória, kissé szarkasztikus jellem, aki agresszívan véd mindent, ami hozzá tartozik, ám kissé önfejű is. A farkas pedig igazán méltó a valós vonásaihoz, hiszen gyors és halálos, viszont nagyon figyelmes, ami néha hátrányára is válhat. Tudom, uram, hogy nem lesz egyszerű választanod e lények közül, ám mégiscsak le kell tenned valamelyik mellett a voksodat. Ebben nem igazán tudok segíteni, hiszen feltehetően személyes ízlésed és játékstílusod alapján fogsz majd dönteni. Ha pedig túltetted magadat a választás nehézségein, akkor itt az ideje, hogy megtanuld, hogyan is bánj kreatúráddal, mire használd, és hogyan fejleszd őket minél ügyesebbé, erősebbé. Minden lénynek megvannak az alaptulajdonságai, amelyeken még te sem változtathatsz egy csapásra, csupán kellő kitartással. Ez határozza meg azt is, hogy éppen gonoszabb vagy jó beállítottságban érdemes-e nevelned teremtményedet. Nem lesz egyszerű, ami most következik, ám ha odafigyelsz, később nem lesznek apró-cseprő gondjait.
– Nevelj, taníts
Lényed minden cselekedete hatással van a külvilágra. Ha gonoszságokat művel, azzal félelemben és fegyelemben tartja híveidet, ám egyszersmind népszerűséged is csökken a körükben. Jó cselekedetek esetén viszont mindenki elégedett lesz, néped azért, mert a lény segítségükre volt, te pedig azért, mert tevékenységével valamilyen módon a kasszád is gyarapszik majd. Ennek ellenére a nevelés irányzatának eldöntése nem is olyan egyszerű. A választás alapja, hogy milyennek szeretnéd látni lényedet. Ha arra vágysz, hogy szorgalmasan gyűjtse neked a nyersanyagokat, vidítsa fel a népet, és mindig a kedvedre tegyen, akkor neveld jónak, ám ha inkább megfélemlítésre szeretnéd használni, és a háborúkban nagyobb hasznát venni, akkor nem árt, ha kicsit sötétebb a lelke. Viszont az sem elhanyagolható, hogy ha hagyod elkanászodni, akkor később az is előfordulhat, hogy időnként szemrebbenés nélkül figyelmen kívül hagyja parancsaidat, és azt teszi, amihez kedve van.
Kicsit korábban már említést tettem neked a Lénytanítás menüpontról, most ismerkedjünk meg vele részletesebben. Azt már tudod, uram, hogy itt dicsérheted vagy szidhatod meg teremtményed egy–egy cselekedetéért, egy kiadós verés után például legközelebb kétszer is meggondolja majd, hogy megegyen-e egy ártatlan falusit. A kezelőpanel használata egyszerű, csupán az éppen szabályozni kívánt cselekedetet szimbolizáló képre kell kattintanod, majd a lényedre vinni és lenyomva tartani a bal egérgombot. Ezután két lehetőséged van: ha fel-le mozgatod a kurzort, azzal megsimogatod, és hasonló tettekre bátorítod lényedet, oldalirányú mozgatással viszont elverheted őt, ami meggátolja a hasonló cselekedetekben. A büntetés és dicséret mértékét egyébként szabályozhatod is, a kis csúszka mindig jelzi majd a jelenlegi állapotot. De mit is kell tenned ahhoz, hogy lényed jó vagy éppen rossz jelleművé váljon? Erre mindjárt kitérek uram, de előtte lenne még valami. Vannak ugyanis olyan cselekedetek, melyek elvégzése után feltétlenül meg kell dicsérned lényed, mert ez hasznodra válik. Ilyen például a fa, vas, vagy gabona begyűjtése, az építkezések segítése, vagy éppen az ellenséges katonák megölése. Ha esetleg az ilyen cselekedetektől eltántorítanád kis kedvencedet, azzal csak magadnak okoznál feleslegesen pluszmunkát. A továbbiakban viszont már neked kell döntened, ha isteni kedved úgy akarja, akár egy falusi gyilkolásáért is megveregetheted a vállát. Dönts hát uram, hogy kezesbárányt akarsz nevelni, vagy éppen romboló, kegyetlen gyilkosra vágysz. Egy valamiről viszont sose feledkezz meg: lényednek is megvannak az alapvető életfunkciói, ezért időnként ennie kell majd, néha rájön a szükség, gyakorta aludni tér majd, és így tovább. Ha látod, hogy éhes, csak nyújts neki egy adag gabonát, és máris még jobban fog ragaszkodni hozzád. Ezen felül játékokat és különféle eszközöket is vásárolhatsz neki, nem is feleslegesen, hiszen egy kipihent, jókedvű lénynél nem is lehet jobb társasága egy istennek. Persze az sem hátrányos, ha egy-két területen kiemelkedőre fejleszted kedvencedet, például tépj ki vele egy fát, és emelgettesd azt vele, amitől erősödik, vagy éppen küld harcba egy kis csapat ellen, hogy legközelebb még képzettebben vágjon bele a csatába. Hosszú, türelmes munka esetén kreatúrád még varázsolni is megtanulhat majd, így képes lesz esőt fakasztani, gyógyítani, tűzvészt szítani, és villámot előidézni. Ezekről a képességekről semmiképpen se feledkezz meg a későbbiekben, hiszen segítségükkel lényed is már-már isteni szintű hatalomra tehet szert, ami a mindennapokban, de főképpen a harcokban nagyon jól fog majd jönni. Arra azért mindig figyelj oda, hogy sohase küld lényed a katonák segítsége nélkül harcba, mert bár egy-egy kósza csapat nem sokat árthat neki, viszont egy jól fejlett ellenséges egyed egy kisebb hadsereggel megtámogatva pillanatok alatt megadásra kényszerítheti őt.
– Amikor isteni szemed máshová tekint
Ahogy ígértem uram, most részletesen elmagyarázom, hogyan is instruálhatod kis kedvencedet akkor, amikor nem érsz rá vele foglalkozni a birodalomépítés vagy egy nagyobb háború nehézségei közepette. A Free Will mód tökéletes arra, hogy lemérd, hogyan sikerült megnevelned őt. Ekkor mindent úgy tesz, ahogy tanítottad, saját belátása szerint dönt majd, például elmegy nyersanyagot gyűjteni, avagy egy kis erődemonstrációval rettegésben tartja a polgárokat. Az Entertainer gombot használva két dolog jár majd lényed fejében: szórakozni és szórakoztatni, de legfőképpen az utóbbi. Mindent megtesz majd, hogy népeddel feledtesse a nehézségeket, ám azt is tudni kell, hogy egy agresszív teremtés fel is falhatja a kezébe csak játékból felkapott falusit. A Builder mód két esetben lehet hasznos, például mikor számos épület felhúzására adsz parancsot, és egy kissé magára kell hagynod a birodalmadat. Lényed ekkor azért sürög-forog majd, hogy a kellő nyersanyagokat a helyszínre szállítsa, és minél hamarabb felhúzza az adott ojjektumot, ami atomtámadás ellen is véd (s kivonja a vízből az okszigént). Hasznos lehet még ez akkor is, mikor egy nagyobb ellenséges támadás után sebtében kell rendbe hoznod birodalmadat, hiszen így a sérült épületek hamarabb kijavításra kerülnek. A Gatherer beállítást leginkább akkor érdemes alkalmaznod, amikor egy-egy nyersanyagból komoly szükséged lenne egy nagyobb adagra. Szerencsére lényed különösen jó hatásfokkal dolgozik, így például élelemhiány esetében érdemes elküldeni a gabonamezőre szedegetni. Arra azért itt is figyelj oda, nehogy csak úgy puszta szórakozásból az éppen begyűjtött vastömböt a tömegbe hajítsa, mert annak nem lesz túl jó vége, ha repül a nehéz fém, és ki tudja hol áll meg… A végére maradt a Soldier mód – ez igazából inkább a keményebb lényeknek ajánlott. Alapesetben kedvenced a városod felett őrködi majd, és kíméletlenül végez mindenkivel, aki megpróbálja az emberek nyugalmát megzavarni. Agresszívabb lelkűek esetében pedig még az is előfordulhat, hogy egy kisebb sereggel megtámogatva portyázni indulnak, amivel azért érdemes óvatosan bánni.
Az utolsó csepp
Nos uram, azt hiszem tudásom legjavát már átadtam neked, az egyetlen, amiről még szólnom kell, hogy hogyan is építsd fel egy jól működő város alapját. Bár mint már említettem, a főépület, és a körülötte elhelyezkedő oszlopok mindig segítenek majd, egy-két szabállyal azért nem árt tisztában lenned. Az első és legalapvetőbb dolog, az hogy mindig legyen kellő mennyiségű gabonafarmod és begyűjtőd. Minden egyes emberednek adj feladatot, és a lényed is segítsen be a nyersanyagszerzésbe. Ha már úgy érzed, képes leszel nagyobb létszámú lakosságot is kiszolgálni, akkor jelölj ki a „sokasodásra” jó néhány embert, és építs lakóházakat bőséggel. Amint elegendően vagytok már, építsd meg az első barakkodat is, és ne felejts el időnként egy-egy új gabonamezőt kijelölni, vagy éppen új polgárokat munkára fogni a meglévőkön. A nagyobb épületekkel figyelj oda a terjeszkedésre is, hogy új erdőket és bányákat szerezz, és próbáld meg kiszámítani, mekkorára duzzadhat majd birodalmad. Ez azért fontos uram, mert nem árt minél hamarabb falakkal bebiztosítanod magad, majd ideje lesz az első kardforgató egységet kiképezni, hogy egy esetleges támadásnál legyen kivel feltartanod az ellenséget, amíg jobban fel nem készülsz. Ne feledkezz meg továbbra sem a lakosság növeléséről, újabb begyűjtők képzéséről, és lakóházak, gabonamezők, esetlegesen egy második raktár építéséről. Azután láss neki az első templomodnak, ahova küldd be néhány híved imádkozni, majd haladj tovább, képezz egy nagy hadsereget, erősödj meg, és húzz fel minden épületből legalább egyet-egyet. Megakadni sohasem fogsz, a kampány ugyanis minden részben folyamatosan adagolja majd az új dolgokat, részletesen is bemutatva azokat. A kapott feladatok sohasem lesznek túlontúl nehezek, legfeljebb kis ravaszságra lesz majd szükséged, ám úgy hiszem, nem lesz problémád, mert mindig lesz egy kis segítség melléjük. A részletesebb végigjátszásra ezúttal azért nem vállalkoztam, mert a játék sokszínűsége miatt mindenki másképp oldhatja meg a problémákat, és jobb, ha megmarad a felfedezés öröme is.
Nos, uram, az én munkám itt véget ért, remélem, hogy hasznodra válhattam. Ezzel a tudással már bátran elindulhatsz a Black & White 2 izgalmas útjain, ahol még számos élmény és nagy kaland vár majd rád.
Tudtad-e?
A program fejlesztésének egyik legfontosabb embere, Peter Molyneux nemrégiben megkapta a Brit Birodalom Érdemrendjét a játékiparban végzett munkájának elismeréseként.
Egy falusi nem is kívánhatna magának rosszabb halálnemet, minthogy egy nagyra nőtt tehén nagydolga pottyanjon a fejére. Pedig itt ez is megtörténhet!
Ha úgy érzed, hogy mindenképpen szükséged lenne egy Black & White 2-s boxeralsóra, akkor ne habozz, hiszen már röpke öt angol fontért hozzájuthatsz egy ilyen mesterműhöz!
Ha kíváncsi vagy, hogyan készült a nagy mű, akkor a hivatalos honlapon egy egész sorozat „Making of” videó vár rád!
Az extra karaktert, a tigrist nem csak a speciális kiadást megvásárlók szerezhetik meg, hanem azok is, akik a hivatalos honlapon előrendelték a programot.
Boxok
Különleges kiadás
Mint manapság a legtöbb játékból, így hamarosan a Black & White 2-ből is napvilágot lát egy limitált számú, speciális kiadás. A csomag megvásárlásával a néhány kevésbé fontos plusz ajándék mellé kapunk egy bónusz DVD-t is, amely a játékot készítők műhelytitkaiba hivatott beavatni a nagyérdeműt. Ez magyarul annyit tesz, hogy számos videót találhatunk a lemezen a munka részleteiről és érdekességeiről, emellett pedig több fejlesztővel készült interjút is megtekinthetünk. A legnagyobb ajándék a játékosoknak azonban talán mégiscsak az extra lény, a tigris lett, aki erejével és bátorságával minden helyzetben megállja a helyét. Összességében azt hiszem, joggal mondható, hogy nem járnak rosszul a speciális kiadást megvásárlók.
Tettek és hatásaik – Táblázat
Az alább kis táblázatban a könnyebb boldogulás kedvvért összegyűjtöttem, hogy a játékban végezhető fontosabb tevékenységek miként is hatnak a polgárok irántad érzett szeretetére/tiszteletére. Ez azért is fontos, mert néha előjöhet egy-két furcsa szituáció, ám ha átbogarászod a listát, nem érhet már nagy meglepetés. Fontos megjegyezni, hogy kerüld a buta szórakozást, azaz ne dobáld csak úgy össze-vissza a fákat, sziklákat, vagy éppen az embereket, mert nem tesznek jót megbecsülésednek.