„Itt van az ősz, itt van újra, / S szép, mint mindig, énnekem.” Csak egyetérteni tudok Petőfivel, ám míg ő nem értette, mit is szeret annyira az évnek ezen a szakán, én már tudom: ha október, akkor Championship Manager! Igen, az új futballszezonhoz új CM dukál. Új? Hát ez azért túlzás. Valójában a játék még mindig az 1998-ban megjelent 3-as verzió kissé továbbfejlesztett motorját használja. A forradalmi változtatásokra tehát még egy évet várnunk kell, de addig is nézzük, mivel kell elszórakoznunk a CM4 megjelenéséig!

A sorozatot nem ismerőknek összefoglalnám, hogy miről is szól ez a játék. Egy labdarúgócsapatot kell menedzselnünk, melyet a 26 játszható bajnokság ligánként minimum 2, de akár 5 osztályából választhatjuk ki. A futball világának szinte tökéletes szimulációjával találkozhatunk, minden országban a valóságnak megfelelő versenykiírással és átigazolási szabályokkal, a legapróbb részletekre is kiterjedő, hatalmas és pontos adatbázissal, és egy meglehetősen reális meccs engine-nel. Utóbbi még mindig az ősidőket idézi mindennemű grafikus megjelenítést mellőző írott közvetítésével és statisztika-áradatával. És ez nagyon rendjén is van így, hiszen jobb megoldást még senki sem tudott kitalálni.
Akkor hát lássuk az újításokat! Előre szólok, nem lesz hosszú a lista… A legszembetűnőbb az úgynevezett “fog of war” bevezetése. Ilyenről eddig csak RTS-ek kapcsán halhattunk, de most már a CM-re is leszállt a háború köde. Egyébként arról van szó, hogy ezentúl nem látjuk minden játékos minden pontszámát. Ez némi nehezítést jelent, illetve megnöveli a scoutok szerepét, ami szerintem jó dolog, főként, hogy sokkal értelmesebben kezeli a program ezt a kérdést, mint például az F.A. Premier League Manager. Ott saját csapatunk tagjait leszámítva senkinek sem ismerjük a tulajdonságait, míg itt azért a nagy nevek képességei természetesen nincsenek rejtve. Néhány hasznos funkcióval is bővült a játék: ezek közül egyik a régóta várt „Compare players”, mellyel két labdarúgót hasonlíthatunk össze. Ez egyrészt igen kellemes, figyelembe véve, hogy egy játékos tudását több mint harminc jellemzője határozza meg (leszámítva a rejtett értékeket), másrészt a tapasztalt menedzserek tudják: a pontszám nem minden! A feledékeny egyének fognak leginkább örülni a „manager note” intézményének. Azon túl, hogy saját megjegyzéseket biggyeszthetünk a focisták adatlapjára, még emlékeztetőt is kérhetünk, így biztosan nem felejtkezünk meg fontos teendőinkről. Új lehetőség, hogy ezentúl nem vagyunk kötelesek elfogadni a szövetség döntését játékosaink eltiltását illetően, ám ha a fellebbezés olyan hatékonyságú lesz, mint az előző részben a bíró bepanaszolása (=0, de hát ez a realitás…), nem fogjuk sok hasznát venni. Némi fejlődést mutat a labdarúgók érzelmi világának szimulációja, a csapattagok ezúttal még nagyobb hatással lesznek egymásra. Apróbb finomítások történtek a meccs engine-ben is, néhány új közvetítéselemmel is találkozhatunk, de alapvetően minden maradt a régiben.
Hogy mégis legyen valami nagy változás a 00/01-hez képest, arról az UEFA gondoskodott: az ez évtől életbe lépő új átigazolási rendszer mindenképpen új színt hoz a játékba. A cél egy mindenki számára elfogadhatóbb szabályozás létrehozása volt, ám ezek a rendelkezések elsősorban a játékosoknak és a kis nevelőegyesületeknek kedveznek. Hogy ebből mi fog kisülni? Azt legelőször azok tudhatják meg, akik megveszik a Championship Manager 2001/02-t.
Nehéz dolgom van az értékelésnél. Egyrészt szívem szerint legalább 95%-ot adnék, mert ez a játék a maga nemében páratlan. Másrészt nem hagyhatom figyelmen kívül, hogy a készítők gyakorlatilag egy database update-et akarnak teljes árú játékként ránksózni. Mivel azonban a CM4-ig el kell tölteni az időt valamivel, szerintem érdemes megfontolni a stuff beszerezését.