Mint mindig, Tim Burton ezúttal is zseniálisat alkotott. Mint mindig, Johnny Depp ezúttal is elképesztőt alakít. És mint mindig, ismét elkészült egy filmadaptációs játék, mely mehet azonnal a süllyesztőbe, mert – mint eddig a legtöbb hasonló próbálkozás – ismét felesleges bitpazarlásnak bizonyul. Pedig ezúttal akár jó is lehetett volna…

A film a 20. század végének egyik legkiemelkedőbb gyerekkönyv-írója, a nálunk inkább a „Meghökkentő mesékről” ismert Roald Dahl legnépszerűbb művéből készült (bár egyszer már Mel Stuart rendezett belőle filmet, Gene Wilderrel a főszerepben, az is egészen kitűnő darab). A játék összplatformra készült; a PC-s mű teljesen eltér a konzolos verzióktól, így akár azt is mondhatnám, érdemes annak is nekiállni. Ám nem teszem, mert ezer átok hullna ősz fejemre. Az összes verzió kritikán aluli, a PC-s talán a legrosszabb, ám a konzolosok sem maradnak le tőle. Ezt az a High Voltage követte el, akiknek én úgysem bocsátom meg soha a Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude című szentségtörést, ezzel pedig szerintem végképp elásták magukat. Amúgy nem lenne rossz ez a játék, ám úgy tűnik, a megadott határidőre nem készültek el vele, így a vége lemaradt, nem beszélve a tesztelésről, mely szintén hiányzik. A játék bugos, irányítása rémálom, néha fél tucatszor is le kell nyomnod ugyanazt a gombot, hogy elérd a kívánt hatást. Ennél is rémesebb a kamera, amely mindig rossz felé néz, és ott ragad be, ahol nem kellene, épp akkor nem tudod elforgatni, amikor akarod, és épp oda nem tudsz nézni, ahová szeretnél. A grafika picit idézi a Psychonauts világát, ám attól azért mérföldekre lemarad, de legalább felismerhetőek a film helyszínei; az animáció dicsérhető, nagyjából rendben van. A hang sem rossz, leszámítva azt, hogy a zene néha elnyomja a beszédet, és mivel feliratozás sincs, ráadásul az sincs leírva, az adott pályán mi a feladatod, ez szintén kínos. A nagy baj mindezzel az, hogy a játék, ha nem lennének az említett hibák, az utóbbi idők egyik legjobb gyerekcíme lehetne, humoros, látványos, ötletes. Pontosan az a helyzet, ami például a Tomb Raider: Angel of Darkness esetében: félkészen adták ki, mert – ez esetben – igazodni kellett a mozipremierhez. Szeretném hinni, hogy kiadó, fejlesztő tanul ebből; ám az ipart ismerve, ez ügyben erősen pesszimista vagyok…

Bevezetés
Nem akarom szaporítani a szót; előre annyit, hogy semmiféle mentés nincs, csak automata, bizonyos szakaszok végén; ha valahol elakadsz, a teljes pályát újra kell játszanod; a főmenü „Continue” pontja a legutolsó mentéshez visz vissza. (Röhejes, de igaz: az opcióknál még ez az automata archiválás is kikapcsolható.) Az irányításról is menet közben írok (de játék közben is elérhető a menüből) – a kezelőfelületről, azaz a HUD-ról viszont érdemes pár szóban megemlékezni.

Balra fent két henger, a baloldali, lila a cukormérő (amolyan mana, a cukorerőnek [Candy Power] nevezett speciális mozgások és támadások fogyasztják, kivéve az X-es lövés és a buborék-pattogás), a jobboldali, sárga az életerő. Középen az aktuálisan kiválasztott cukorerő ábrája látható. Jobbra fent a segítők rekesze, annyi, ahányat a szinten található; ha valakit begyűjtesz, az ábrája idekerül. (Az ikonok jelentése: sétáló – követi hősöd; villáskulcsos – dolgozik; álló – áll, várakozik; vörös, pánikos – bajban van.) Jobbra lent a begyűjthető alkotórészek, és a már összeszedettek száma. Ha egy szinten minden cuccot összekaparsz, egyszer a cukormérő, egyszer az életerő maximum értéke növekszik kicsivel. A játék végigjátszásához nem szükséges ezt teljesíteni, csak az életedet könnyíti meg picit (a cukor idővel újratöltődik, meghalni pedig nem tudsz).

Prológ: Kövesd a pénzt!
Semmi különös, fuss a pénz után. Ha kerítésre ragad, menj neki a rácsnak. Párszor egy kis dobozból dobogót kell építened (az Y-nal veheted fel és teheted le a kartont), amikor a pénz a tűzlépcső felé megy, a dobozt a hókupac tetejére helyezd, így fel tudsz ugrani a magasba. Ezután lesz egy lesiklás, pár akadállyal, a végén elkaphatod a pénzt. Jön az első fejezet, mely csak egy mozi.

Chapter 2: Augustus Gloop (Part One: Chocolate Room)
Első körben össze kell gyűjtened minimum két Oompa-Loompa nevű pici lényt (továbbiakban segítő, emberke, manó). Ha eléállsz, a D-pad jobbra adja ki a „kövess” parancsot (az irányítás bárgyúsága miatt figyelned kell, ha törökösen meghajlik, és elindul utánad, akkor oké; rendszeresen ellenőrizd, hogy a csapat követ-e, mert hajlamosak beragadni az akadályok mögé). Le kell menned az oldalt, középen lévő ajtó közelébe/alá, van két színes gombos masina, ez előtt a D-pad fel („dolgozz”) hatására két manó nekiáll pumpálni (ha lenyomva tartod az irányt, egyszerre több kisfószert is melózni küldhetsz). Közben gyűjtsd be a többi emberkét is.

A következő cél az életerő-tartályod feltöltése. Apró, vastagszárú, gacsos tetejű növényzetet kell keresned, ezeket az X gombbal meglőnöd (pontosabban az ezzel elhajítható Everlasting Gobstopper nevű cukorgolyóval), a kipattanó, fürge és vihánc valamit (Wonka-Vite) elkapni, vagy újabb lövéssel, vagy (egyszerűbb!) egy manó segítségével (lábadhoz apportírozza, neki kell menned, hogy ledobja). (A cukormérőt a bokorszerű növények megdobásával kieső Lollydoodle felszedésével pumpálhatod fel). Ezen a pályán már gyűjtheted a bónuszcuccokat, ezúttal kockacukrot, és piros, lila cukrot (piros bokor, lila fa meglövése – mindent lőj meg a pályákon, és nézd meg, miből mi jön ki!); nem fogom mindig leírni ezt, minden szakaszon van ilyen, és láthatod a HUD-on, miből mennyi kell. Ha ez kész, menj ahhoz a pumpa melletti kerek ajtóhoz, és az Y megnyomásával nyisd ki (pontosan kell pozícionálnod), majd sétálj be.

Part 2: Jelly Beanstalk
Gyűjtsd össze az összes manót, menj előre, majd jobbra, át a cső alatt. No, most tessék figyelni, mert a világ legbonyolultabb szabadgyakorlata következik! Van balra egy cukorfa, szemben egy generátor, jobbra egy ismerős masinéria (rögtön állíts is rá egy embert pumpálni), plusz egy tüskés terület, és három szelep, ahol elmegy az erő, ezeket be kell dugni. A cukorfát egy (sárga, szüretelős) melós meg tudja dolgozni, jutalmad egy újfajta cukor, a Jelly Beanstalk Candy, mely egyfajta csapda. Van itt egy generátor, ha kiadod a megfelelő parancsot, egy manó legyárt egy darab Wonkabots-ot (maradjunk a robotnál ezután). A következő a teendő:
1. A jobb tűzbillentyűvel hívd elő a cukorválasztó panelt, itt a bal karral válaszd ki a most felszedett cukrot és „A”.
2. Ezzel a kezedben nyomd le és tartsd így a B gombot, megjelenik egy célkereszt, amit a bal karral tudsz mozgatni; próbáld meg rádobni a cuccot a robotra a B felengedésével.
3. Ha sikerült, a robotot egy hatalmas zöld indagolyó öleli körbe. Ezt a csomagot gyűjtsd be az Y lenyomásával (ismét: pontosan kell Charlie-t ráállítanod!).
4. A golyóval sétálj a tüskés terület széléhez, és próbáld meg belehajítani egy szelepbe; ha nem jön össze, a labda visszagurul, próbálkozhatsz újra (az oldalsó szelepeknél mandinerezni kell, azaz az íves falra rádobni a labdát). Vigyázat, a hatás nem tartós, az indából kiszabaduló robot felrobban, és megsebzi hősöd!
5. Ha sikerült bedugni egy szelepet, a generátoros munkás legyárt egy újabb robotot, így ismételd az 1.-4. pontot.

Ha mindhárom szelep oké, életre kelnek a levelek, és mehetsz tovább, ugrálj felfelé – jön egy ugyanilyen szakasz, majd még egy… és még egy. Amint kisétálsz az ajtón, megkapod az üveglift hívógombját, melynek a játék végén van némi jelentősége.

Chapter 3: Wonkabots Trouble (Part 1: Candy Coater)
Jobbra platform, cukrok és egy új manó, ezúttal hegesztő. Ugorj le a terembe, balra rögtön van némi szivárgó gőzös szerkezet, embered befoltozza. A közelében egy új móka, Candipult, mely egy katapult. A terem közepén van egy átszínező szerkezet, ezt kell működésre bírnod, ehhez kell két munkás. Az egyiket egy platformról szedheted össze, melyre a gép melletti katapultból juthatsz, a másikat a lépcsőn felmenve; itt van még egy hegesztendő műszer, reparáltasd is meg, ilyenből még lent, a nagygép mellett is találsz kettőt. Ha a két munkás dolgozik, és e két lyuk is eltűnt, idelent összeszedhetsz még egy melóst (oldalt, a lépcső alatt), ő és a hegesztő a színező mögötti szelepeket be tudja indítani, ezzel teljesen működőképes lesz a gép. Még egy lépés van hátra: a színező előtti katapult mozgatható (színes karika jelzi ezt a lábánál). Pontosan a hátsó kis vezérlőpanelhez kell állnod, hogy megjelenjen a „Press Y to use” felirat, ekkor az Y lenyomásával megragadod, a bal karral tekered – fordítsd úgy, hogy a következő pult felé nézzen, így a színezőből érkező cukor ebbe repül, onnan fel a nagy masinára. Ellépni az Y újbóli lenyomásával tudsz.

Ha az ajtó kinyílt, találsz még egy elforgatható pultot, tekerd a terem felé, hogy továbbmenjen a lánc. Lent középen újabb színező, és egy manó, hátul balra. Vigyázz a nagy, kör alakú izékre a padlón, szemétledobó! Jobbra, hátul, a platformok közelében van egy újabb forgatható fotel, állítsd a platni felé, és beleülve erősen nyomd az előre és ugrás gombot, így feljuthatsz a magasba (mindkét oldalra, jobbra csak begyűjtendő cucc, balra újabb munkás, és sok holmi – a katapultálás minden páratlan esetben sikertelen lesz, ne add fel!). Nos, ha összeszedted a plusz holmikat, és megvan a két OL is, izzítsd be velük a színezőt, majd az ez mögötti, állítható pultot tekerd úgy, hogy a bal hátsó (ha szemben állsz a nagy, sárga „ablakkal”) pult felé lője a cukrot, aztán a lépcső alattit jobbra, a nagy, kék „bölcső” irányába, és kész is vagy. Illetve…

Jön pár krézi robot. Több megoldás van. Az egyik, hogy a most kapott, új cukorkát (Wriggle-sweets, lila színű) rávarázsolod a szemétledobóra, ez odacsalja a robotot, ami így megy a kukába. A másik, hogy simán, az X segítségével megszórod őket, ez azért jó, mert ily módon kiesik belőlük némi oly cukor, melyből ötvenet szintén bónuszként begyűjthetsz. (Elméletileg ott a harmadik megoldás is, azaz a csapdába ejtés, és a golyó elcipelése a ledobóhoz, de én ezt inkább nem.) Ha ezzel is megvagy, terem vége, újabb liftgombot kapsz. (Ha az ajtónál nem jelenik meg az Y, ne ess kétségbe, nyomd meg nyugodtan a billentyűt!)

Part 2: Chocolate Room – Collect Candies
Dobozokat kell feltöltened megfelelő színű cukorral (mindegyikbe öt kell), ehhez ismét a szüretelős manók lesznek segítségedre. A fellelési helyek:
• Piros: magas, piros, vékony szárú, nagyfejű, mákgubóhoz hasonlító (a piros doboz mellett van egy)
• Fehér: fekete-fehér csíkos (a fehér doboz mellett több is van)
• Sárga: sütőtök (a sárga közelében van, szedesd össze, és futás a dobozhoz)
• Színjátszós: életerő-cukor kell bele, legegyszerűbb, ha az X-szel magad lövöd meg a már ismerős, pici növényt, és a manókkal felszedeted a vihogó bigyót.

A begyűjtés egyszerű: egyszerűen a növény elé állva add ki a „dolgozz” parancsot, majd ha kiestek a cukrok, jöhet egy újabb ukáz (célszerűen hosszan nyomva a „d-pad fel” irányt, így több emberkét is rábírhatsz a melóra). Ha nem a megfelelő cuccot szedik fel, semmi gáz, előbb-utóbb szétpukkad a holmi.

Ha mind a négy doboz tele, megkapod Wonka bácsitól a Candy Balloont. Ez egy buborék, melyet az „A” lenyomása után kapsz elő, újabb „A”-ra felfújod, majd folyamatosan pumpálva az „A”-t pattoghatsz vele. Türelmesek nekiállhatnak a 30 üvegcse összeszedésének, akinek ez nem fontos, irány a fehér doboz mögötti, lilás szájú torony (idebent is van pár üveg). Bent találsz egy hegesztőt, szólj neki, de egyelőre nem tud követni. Pattogj fel körbe (nem muszáj folyamatosan, elég, ha felugrasz, pihensz, újra nekirugaszkodsz; így egyszerűbb). Fent balra egy új szerkezet: Cherrygoround, ami tulajdonképpen egy mókuskerék, de Karcsi a mókus. Y-nal beszállsz, bal kar tekeri (egyszer feltolni a kart és tartani), ezzel üzembe helyezed a liftet, és feljön a hegesztő, állítsd magad mellé, javíttasd meg a füstölő műszert. Menj ki fent a most megnyitott ajtón, odakint rohamozd meg a bárkát. Pálya vége, újabb liftgomb.

Part 3: Storeroom 59
Újabb furcsa szerzetekkel találkozol: reflektoros manó és vattacukor birka (nem hiszem el, hogy ilyeneket írok…), utóbbiak is manó-mód működnek, azaz rá lehet venni őket a követésre és munkára (a „gyere utánam” parancs elfogadását az állat felugrása jelzi). Öt barit találsz, ha mindegyiket megnyírod a piros gyapjas terület sarkán álló masinában (simán, „dolgozz” paranccsal), kapsz jobbra csokit. Ezután lepkétleníteni kell a termet. Egyszerű: odasétálsz a pillangókhoz, a reflektorfejű emberkével a sarkadban, előbbiek ráizgulnak utóbbira, majd e kompániával elsétálsz a szivárványos gyűrűkkel organizáló készülékhez, egész pontosan bele, hogy a lepke beleérjen a színes fényekbe, így felszippantódik. Ha az összes repdesőt beterelted a gyártósorba, vége is a pályának (megkapod a cukrokat is, további bónuszok fent, a platformon – buborékolj).

Chapter 4: Violet Beauregarde (Part 1: Inventing Room)
A teremben egy ellenség; dobáld meg az X-szel, bónuszt kapsz, jó pár lövés után felrobban, és jön egy csomó melós (szintén bónuszt és életerőt ér, ha a kis oszlopokat meglövöd!). Egyikük villanyszerelő, vele hátul a szikrázó panelt megszereltetheted, ez kinyitja a léüzem bejáratát, de még ne menj be. Buborékolj fel a platformra, majd ennek végéből meglőheted a „spinnert”, amely, mint kapcsoló, lenyitja a rámpát, és embereid feljöhetnek. Odafent egy hegesztő; a platni végében némi elektromos szerelnivaló, és az ízkeverő-gép, állítsd be melóra a három munkásod, majd séta vissza, és jöhet a hegesztés.

Amint a gép rendben üzemel, újabb „erőcukrot” kapsz: Rock Candy. Ez eldobva kristálygömbbé alakul, körbeölelve hősöd (kitörés: B, turbósebesség: A), cél a pufi Széptekintetű Viola átpöckölése ennek segítségével az elébb kinyitott ajtón, az üzembe (kínáld meg a kiscsajt hátulról, izomból). Ha beértél, megtámadnak a robotok, nyomd le őket (immár egyszerűbb a helyzet, ha gömbbe zárod magad, és nekik mész, gyorsabban végzel). Ha elfogytak, jön a három manó, és játék, szokásos. Az ajtónál felugrálhatsz a platnira (most és ezentúl: azt, hogy hol juthatsz fel legkönnyebben, egy összeszedhető üveg jelzi), jobbra találsz egy rámpát, melyet a szemben lévő pörgettyűt megdobva lenyithatsz; szedd össze embereid, és a fent hesszelő hegesztőt is, majd irány előre, kijavítani a hibás paneleket (itt egy, középen, és a piros gömb körül pár).

Ha ez is megvan, a legidegesítőbb rész jön. Menj le, ahhoz a géphez, mely gömb, és kis nyúlványa van (ez elé állva megjelenik egy felirat). Ebből olyan cukor jön, melytől a lány is felfúvódott – a feladat az, hogy két elektromos komával megkóstoltass egy-egy ilyen bogyót. Sajnos az elszúrt irányítás miatt ez kínszenvedés – gyakorlatilag egy pár négyzetmilliméteres hely van, ahol embereid elfogadják a parancsot, és esznek, különben a fejüket rázzák. Ne add fel, előbb-utóbb sikerül megtalálnod a helyed, és előállítasz két kék golyót. Ha ez összejött, menj a zöld füstös masinához, mellette van két „fotel”, ezeknél kiadva a „dolgozz” ukázt, a két gömb-manó nekiáll tekerni, és fent a híd elfordul. Menj fel, nyomodban egy villanyszerelővel, és javíttasd meg az itteni panelt, az ajtó kinyílt. Lent két ellenség, nyomd le őket, aztán tereld át a lányt a következő terembe.

És ismét: ellenség, nyomd le őket, jönnek a segítők. Keresd az üveget (az egyik kúpos izé mellett), ugorj fel, ereszd le a platnit a pörgős cucc meglövésével – ha sikerül; ezen a pályán ugyanis nem működik az automata célzás, így igazi kihívás eltalálni a kapcsolókat (ennek megdobása nekem a hozzá közeli, tartály felőli kanyarból sikerült). Hozd fel az embereket, és munkára. Két dolgot is elérsz: beindul a masina, és a hátsó panel megbütykölésével az egyik pörgettyű védőpalástja eltűnik. A szerkezetet a közeli vezérlőpaneltől tudod meglőni (remélhetőleg), ezután rohanás visszafelé, és körbe, mert időzített a drága. Győződj meg róla, hogy az emberek követnek – ha nem, ess le, és újra elölről; csak a villanyszerelőre lesz szükséged, így a hegesztőnek érdemes kiadni valamelyik sarokban odalent a „várj” parancsot (D-pad le), legalább ő nem lesz útban. A túlfelén újabb szerelnivaló, a második kapcsoló is elérhetővé válik. Ezt a sárga platnin állva dobhatod meg, és ott is vagy a túloldalon; itt főleg figyelj arra, hogy mielőtt megdobod a pörgőt, embered a rámpán álljon, egyéb esetben iszonyúan nagy mák kell ahhoz, hogy alaphelyzetbe állíts mindent, és felhozd a szerelőt. Katasztrofális… Nos, ha minden baba, kinyílt az ajtó, és jönnek a gömbrobotok; nyomd le őket és tömködd át a csajt a lyukon.

Az utolsó szakasz a legmelegebb. Az itteni robotok újratermelődnek; a pörgettyű ezúttal a talajon van, az ajtó mellől meg tudod lőni, és felrohanhatsz. Idefent megtalálod a szükséges munkaerőt, csak arra vigyázz, hogy ne essenek le, mert nehéz lesz begyűjteni őket a folyamatos robottámadás közepette. Járd körbe a rámpát, és javíttass meg mindent, úgy 4 vagy 5 szerelnivaló van (közben gyűjtögethetsz is). A gépezet félig beindul, plusz elérhetővé válik egy mozgórámpa-kapcsoló. Aktiváld, ezen az oldalon egy hibás panel, a rámpára állva utazz a túloldalra, ott az utolsó bütykölendő. Ha kész, kinyílik a nagy ajtó, ess le, és gyorsan burokba, taszigáld be a kék gombóclányt a szerkezetbe, és meg is vagyunk, tiéd egy újabb liftgomb – ha ez is megvan, ugorj te is a csaj után.

Part 2: The Juicing Room
(Ebben a részben egyszerű az összes bónusz összeszedése, így érdemes ráhajtani, a jutalom a cukorerő maximumának növekedése, ami felettébb hasznos lesz!)

Miután a robotokat lenyomtad, szedj össze minden OL-t, majd küldd be mindegyiket egy-egy facsaróba (az oszlopszerű, ajtós szerkezetek, homloklámpával), simán a „dolgozz” paranccsal (egy gépet csak egyszer használhatsz). Ha megvagy, kapsz három munkást és egy villanyszerelőt, vele rögtön javíttasd meg a panelt.

Jön a legnehezebb rész: a lányt át kell terelned valamelyik ajtón. A mélyedésből kitolni csak turbómódban („A” gomb) tudod, ez viszont alaposan leszívja a cukorerőt, így pontosan kell céloznod, ami a használhatatlan kamera miatt szinte lehetetlen, így ha minden erőd oda, meg kell várnod, míg újra feltöltődsz.

Odaát a fentieket ismételd: robotok kinyírása, pufi manók kicsavarása. Ha mind a négy kész, a lány lecsorog a csatornába, ugorj utána. Itt is robotok várnak, plusz bónuszok. Ha minden baba, nincs más hátra, mint a lányt a nagykapu felé terelni, és készen is vagy, megkapod a szokásos liftgombot, és a kisebb ajtón kimehetsz.

Chapter 5: Veruca Salt (Part 1: Nut Room)
Egy villanyszerelő vár odalent, szedd össze, és menj fel a lépcsőn; a fickó csak a baloldali panelt tudja megjavítani, így munkára, majd menj át a most kinyílt ajtón. Újabb szerelés, át a szalagon, be a nagyterembe. Balra fa, erről diót szüretelhetsz, majd állj a sárga sokszögre, és dobd meg a pörgettyűt, ezzel ideiglenesen megváltozik a futószalag iránya. Gyorsan állj rá, és ugorj át a következő sárga jelre, majd ugyanezt ismételd meg. Ez úgy félórába telt nekem – próbálj megbarátkozni azzal, hogy ugráskor Karcsika egy buborékot fúj a sejhaja alá, aztán kezdheted elölről az egész mókát. Kínos.

Ha túljutottál, aktiváld a mókuskereket, tekerd meg, egy híd bukkan fel. Menj át a következő terembe. Szemben fa, balra a már ismerős szállítószalagos-pörgetős móka. Kissé érdekes a kapcsolók elhelyezése: az első szalagot a szemben lévő, távoli pörgettyűvel állítod át, a következőt a bejárat mellettivel, tehát ha átértél erre a platnira, hátra arc, és tűz. A túloldalon egy újabb mókuskerék, megtekerve előállt a híd, menj is át rajta, és szedd fel a villanyszerelőt az első teremben, majd séta vissza ide, és át a jobboldali ajtón. Odabent találsz két munkást.

Nos. Van idebent egy hegesztő és némi bónusz. Most izgalmas menet jön. Rocky Candy, azaz zárd magad kristályba, és turbó üzemben támadd meg a fát, hogy egy (vagy több) mókus kiessen. Gyorsan „B”, hogy kitörj a burokból, és az X-szel próbáld megdobni a rágcsálókat. Ha sikerül, az állat lebénul (feje körül csillagok), siess a közelébe, és szólítsd munkára embereidet, szerencsére nem kell őket kísérgetni, automatikusan belerakják a rámpa tetején álló ketrecbe a lényeket. Tíz darabot kell begyűjtened – vigyázz, ha egy mókus rád ugrik, kottára leszívja az energiádat!

Ha kész, menj vissza a hídon a csapattal, egészen az első szobába, ahol a másik, még rossz panel van, a hegesztő megoldja a gondot. És most ismétlés, a tudás édes jó anyja: az egész fenti folyamatot meg kell ismételned! Persze, van azért csavar. Az első szállítószalagos teremben a játék a következő: állj a platformra, és dobd meg a túloldali, messzi pörgőt, ekkor átkocsizol balra. Itt a veled szemben lévő kapcsolót dobd meg, és gyorsan ugorj a szalagra, majd amint átérsz jobbra, át erre a mozgó, középső, pörgettyűs platnira (ha nem vagy fürge, mindkét placc visszaáll alaphelyzetbe). Amint eme középső rész ismét a baloldalon van, ugorj a szalagra, és át a túlsó platformra. Jön a mókuskerék, és mehetsz a szomszédba.

A következő terem sem egyszerűbb: dobd meg a távoli kapcsolót, amin átérsz balra, ugrás, és át a középső platnira. Most a bejárati oldalon lévő pörgőt lődd meg (az egyik platni átmegy balra), majd villámgyorsan hátra arc, és a legtávolabbi pörgőbe lőj, ez átállítja a futószalag irányát, így gyorsan megtámadhatod a most balra lévő placcot. Jöhet a tekerés, és a hídon át embereid begyűjtése, majd az újabb nagyfás terem.

Idebent két újabb munkás, kell is, mert 15 mókust kell begyűjtened, mint fent. Ha kész, megkapod a liftgombot, menj át a hídon, az első helyiség üvegfala felnyílik, sétálj be.

Part 2: Garbage Chute – Sliding level
Lecsúszás, ami azoknak lesz nehéz, akik össze akarnak szedni mindent, ők párszor neki fognak futni a szintnek. Aki csak túl akar lenni rajta, az tolja az előrét; lesz három elágazó, a helyes sorrend: jobb, jobb (itt a baloldali, vörös folyosó az égetőbe vezet), bal.

Part 3: Fizzy Lifting Machine Room
Gyűjts be mindent, aztán jöhet a katapultok tekerése. Azt, amelyikbe a zöld cukor esik, tekerd el az óramutatóval megegyező irányba, azaz jobbra, úgy, hogy az édesség a közeli, magasban lévő „bölcsőbe” essen; ha sikerül, egy platform leereszkedik. A lila cukrost ellenkezőleg, tehát jobbra kell forgatni, hogy a három, magasban lévő legalsó tagjába lőjön. Végül a kéket ismét balra forgasd, hogy a magányos, felső katapultba lőjön, ennek jutalma egy újabb platni.

Idővel a platformok leérnek; először a lilába szállj, és lődd meg a kapcsolóját. Ez elvisz egy másik lilához (ugorj le rá), melyen áll két hegesztő. A pörgőt meglőve velük felutazhatsz a magasba, ahol egy hibás panelt máris megjavíttathatsz. Ess le a földre, és irány a kék platform, ez egyből a javítanivalóhoz visz, csakúgy, mint a zöld. Ezzel a gép reparálva.

Amint látod, a kék pult hibásan működik. Szállj be, ha minden összejön, sok repüléssel eljutsz egy kék sapkás oszlopra (kell némi kísérlet, hogy jó időben érkezz a „székedbe” – ne add fel!). Lépj le a lila platnira, és ülj be itt is a katapultba, ez egy másik lilára repít, mely felemel egy folyosóhoz, lépj be. Haladj végig, míg eljutsz egy újabb katapultba, ez egy új lila platformra repít. Oldalt van egy másik lila placc, pörgettyűvel. Lődd meg, és amint megáll, ugorj az itteni szerkezetbe – ha szerencséd van, a szembeni platformon landolsz, ha nincs, lent találsz egy másik pultot, ami visszahoz ide. No, ha odaértél a lilára, az felvisz egy következőhöz (ha nem, lődd meg a kapcsolóját), emez pedig, a pörgőjét megdobva végre felvisz egy peremhez, ahol Wonka vár rád (arra a felére állj a dobás előtt, amerre a jóember van, különben leesel!). Új cukrot kapsz: Fizzy Lifting Drink. Ezzel repülhetsz; a „B” kapcsolja be és ki a szárnyalást, „A”-val süllyedsz, „Y”-nal összeszedhetsz egy manót.

Ess le, és próbáld is ki rögtön az új csodát. Vedd elő, és repülj fel, abba a folyosóba, ahonnan jöttél. Menj vissza az első terembe, a nagy géphez, süllyedj le, majd kapj fel egy hegesztőt (kicsit variálni kell a balkarral, az A-val és az Y-nal…), és vissza a folyosóba, ennek túlfelén pedig balra, és kicsit lefelé, itt lesz egy újabb folyosó, melynek túloldalán embereddel megjavíttathatsz egy gépet (ezt a végére kellene hagyni a sztori szerint, de így gyorsabb!). Ha kész, essetek le a terembe, és most jöhet a lenti panel megbütykölése. Jön pár mókus, gyorsan repülj fel a peremre, ahol Willy vár, találsz ott két munkást, velük pottyanj le, és jöhet a már ismerős mókusvadászat. Mindössze öt mogyorópusztítót kell begyűjtetned. Ha kész, a ketrec átmegy a nagygépes terembe. Fogd az embereidet (érdemes mindet felvinned – egyet megfogsz, fent lerakod (B, és „várj meg”), majd leesel, repülés, elkapás, és így tovább. Ha mind fent van, futás át a túloldalra. Idelent ismét rágcsálószüret, még tíz állatkát kell összekaparnod (ha sikerül összeszedned a másik, ittlévő hegesztőt is, vele még gyorsabb a móka). Készen is vagyunk, megkapod a liftgombot. A kijárat azon a peremen van, ahol Willy ácsorgott. (A repüléssel egyszerű itt is a bónusz begyűjtése, az életerő mércéje nő meg.)

Part 4: Exploding Candy Room
Újratermelődő robotokkal lesz dolgod itt, úgyhogy sokat kell majd repkedned. Első körben nyomj le pár ellenséget, ha elegendőt kinyírtál, egy ajtó kinyílik. A munkást tedd fel a peremre, majd nélküle repülj át a folyosón, a lángokat kikerülve (simán maradj a plafon közelében). Bal, jobb, eljutsz egy üstig, itt ereszkedj le, balra lesz egy ajtó, a peremen sok OL, egyikük hegesztő, vele rögtön reparáld meg az itteni panelt (néha szikrázóan marad, de attól még megjavul – bug ez is). Ezután kapd fel őt, és irány vissza a folyosó, Jobb, bal, a fal mellett lesz egy perem, panellel, rakd le a fickót, és szereltess. Újabb emelés, jobbra előre, itt is egy műszerfal, ha ez is megvan, a lángoknak annyi. Vidd vissza embered a többiekhez, és az előző helyiségben lévőt is szállítsd át.

Balra, a nagy, központi egység mögötti beugróban van két pumpa, vigyél ide két dolgozót, és fogd munkára őket. Most ismét a hegesztő jön: a nagy gép jobb oldalán van egy panel, és egy másik, jobbra fent, egy csövön, mindkettőt javíttasd meg. Ez megnyit fent két állomást, mindkettőben két-két munkagép, vidd fel a négy melóst, és állítsd csatasorba őket. Az első szakasznak vége.

Fogd a hegesztőt, és vidd át az előző helyiség peremére. Újabb robotokat kell lenyomnod, míg a másik ajtó is kinyílik (nekem elölről kellett kezdenem az egészet, mert az ellenség lefagyott, és nem tudtam őket felrobbantani – ez egy rendkívül bugos pálya!).

Ha sikerült feltárni szezámot, ragadd meg a hegesztőt, és repülj át vele a folyosóra. Fent lesz egy panel, a sarkon túl még egy, majd végül egy kanyar után leereszkedve elérsz a következő terem peremére, itt a harmadik javítanivaló, ezzel a lángoknak annyi (újabb bug: én méterekre a földtől meghaltam itt…). A fickónak még két dolga van: a nagygép jobb oldalán a műszer megszerelése, és fent a pumpaállomásnál egy panel. Ez utóbbi helyre kell felhoznod a két maradék munkást is, és beállítanod pumpálni őket.

Nincs más dolgod, mint visszarepülni a központi terembe, Willy Wonka vár, és átad egy újabb remek cuccot: Exploding Candy – kézigránát, hogy egyszerűsítsünk. Rögtön ki is próbálhatod, ebben a teremben robbants fel minél több robotot, úgy 8-10-12 után egy kis film megmutatja az ajtót, úgyhogy rohanj oda, Y, fuss át.

Chapter 6: Mike Teavee (Part 1: Television Room)
Egy jól irányított kézigránáttal rombold szét a robotot. Menj fel a rámpán, lődd meg a pörgettyűt, és mielőtt a hengeres pajzs lezáródna, ugorj be középre, igyál a reptető italból, és dőlj hátra, míg Charlie átér a másik szobába, lebegj picit előre, ess le. Itt egy hegesztő, javíttasd meg vele a nagy „0/3” felirat alatti panelt. Három életerő-cukrot kell beledobni a szivárványos, középső sugárba. A cukor robotban van; vagy indagolyóba zárod őt, és ezt hajítod be, vagy – ez a biztosabb, a másik bugzik! – simán lenyomod a robotot (X, vagy a kézigránát) és embereddel felszedeted a vihánc falatot, a manó automatikusan a sugárba dobja áldozatát. Ha ezt háromszor eljátszod, kinyílik egy kis ajtó, és segítőd átsétál rajta. Neked hátul ott egy újabb pörgő és egy újabb „lebegő-henger”.

Odafent ugyanez. Kapsz egy villanyszerelőt, vele javíttasd meg a két panelt, majd jöhet a cukorvadászat, ezúttal négyet kell összeszedni, és két robot van. Kisajtó, manók el, pörgő, lebegés fel. Itt, mint előbb. Paneljavítás, öt cukor begyűjtése, ezúttal 3 robot, 4 emberke. A végén ajtó, manók, pöri, ugrás, most viszont leesel a startszobába, nem kell repülni. Jó sok robotot kell kinyírnod, ezúttal szerintem jobban jársz, ha a kristálygömbös-nekigurulós megoldást választod. Amint az összes ellenségnek vége, megérkezik mind az öt embered, a villanyszerelővel paneljavítás, a többi a konzoloknak feküdjön neki, és meg is kapod a liftgombot. 

Kurtán-furcsán, de itt a vége – az egyre több bugból és az e ponton érzésem szerint félbehagyott játékból úgy látom, hogy itt járt le a fejlesztők határideje, így ahogy van, ment a sütödébe a korong.

Chapter 7: Up and Out
Ez amolyan ráadás, a bónuszmatériáért. Az első pont (Up and Out) lejátssza a zárófilmet és a készítők listáját; ha a főmenüben a „Continue” pontot választod, visszatérsz e menübe. A másik három pont az adott terembe visz vissza, hogy összeszedj egy csomó arany „W” betűt. Ez kb. öt perc, mivel ugye tudsz repülni, ellenség nincs (a manókkal sem kell törődnöd). Ha egy szinten az összes betűt begyűjtöd, Willy dumál egy sort; kimenni a négyszögletes ajtón tudsz. Kis segítség:
• Chocolate Room: 30 betű (lent, a szelepeknél is van egy!)
• Inventing Room: négy helyiségben szétszórva 26 darab (a csöveken át közlekedhetsz, célszerű gurulva), 8/6/8/4 elosztásban.
• Televisiom Room: összesen 25:10 a kontrollszobában, 5-5-5 a három „életcukros” szinten. Figyelem! Nem a középső hengerben kell felmenni, hanem a TV felettiben, ez egyetlen cső, így időben kell kiszállni oldalra, amint az adott terembe érsz!

Ha mindezzel végeztél, megkapod a gratulációt, és a főmenüben elérhetővé válik a „Bonus” menüpont. Sokat itt se várj: a játék átvezető animációit (a rajzoltakat) nézheted újra, illetve két, pár másodperces mozi előzetest, és egy tucatnyi képet a filmből. Vége…