Megint nagyot alakított Sid Meier, minden elismerésem az övé.
Célunk nem kisebb, mint egy nép felvirágoztatása, s vezetésünkkel gyorsabban
elérni az érdemeket, mint ahogy az emberiség valójában tette.
Végcélunk vagy az összes többi nagy nemzet legyôzése, vagy az “emberiség
mindenkori álma, a végtelen népesség lehetôségének elérése”, azaz más
naprendszer kolonizálása (idézet a játékból).
Területeink megóvásán, ill. növelésén kívül a hazafiaink számát is érdemes
gyarapítanii, s ezzel a termelés szintje is fejlesztést kíván. Ehhez
elengedhetetlen újabb és újabb felfedezés a természet titkaiból (jaj, de
miket tudok fogalmazni!), amiket fel lehet használni persze katonai célokra
is. Ez adja számomra a fô varázsát a gaménak, azaz a fejlôdés (bár egy-két
helyen lehetne bôvíteni).
Kezdjük hát.
START NEW WORLD <- új játék
LOAD <- negyvenkettô
EARTH <- a Föld térképén játszunk
CUSTOMIZE WORLD <- Magrathea segítségével ízlésünk szerinti bolgyón kûzdünk
VIEW HALL OF FAMES<- Megnézzük aki már sikeresebb volt
Ha újat kezdünk, elmeséli szép sorban a bolygó történetét az ôskör végéig
(szerencsére gyorsítva, különben nem sok monitor bírná a 3-5 milliárd éves
megterhelést, a játékosok nemzedéke váltaná egymást, míg eljuthatnánk
a kezdésig, s ha kiszáll, mi meg nem mentettük ki, akkor jobb, ha másik
bolgyón folytatjuk a játékot, mert a szavatossága szerintem csak cca
10milliárd év a Földnek)
A CUSTOMIZE WORLDnél viszont ad újabb menüt, ezért azt részletesen
részletezem.
SZÅRAZFÖLDMÉRET – Nagy, közepes, kicsi. Legnehezebb, ha nagy.
Az alatta lévô három a terepek minôségét befolyásolja.
HÖMÉRSÉKLET – meleg, közepes, hideg.
CSAPADÉK – sok, közepes, kevés (azért a képrôl felismerheted)
KOR – 3-4-5 milliárd év (mennyi a magashegység, a khg meg a domb)
Legkönyebb: CUSTOMIZE – KICSI – KÖZEPES – SOK/KÖZEPES – 4 milliárd
Ezután a nehézségi fokozat jön:
Törzsfônök \\/
Hadúr |
Herceg nehézség
Király |
Császár \\/
Változik a független rongálók mennyisége, a termelékenység
sebessége, valamint a határidô a végsô célra. Ez max isz. 2210.
Versenyzés szintje:
3,4,5,6,7 civilizáció van az elején
Majd kiválasztjuk választott népünket, melyet vagy megbuktatunk, vagy
felemelünk. Hát magyar nincs, de azért van elég választék.
Utána saját nevünk következik, de ad egy defaultot is. Az oroszoknál pl.
Sztálint adja, aminek biztos örülnek odaát, de azt nem tudom, hogy a
germánoknál miért III Frideriket. Jó, ô is nagy vezér volt, de van egy
jobban ismert ipse, aki Sztálinnak kor- és rémtársa volt. Na persze az
oroszok nem számítanak tetemes piacnak a Microprose számára.
A most következô képtôl megijedhet a kedves játékos, mert tök fekete,
csak egy 3×3 mezô látható, meg egy szekér jelképével ellátott négyzet.
Erre is kitérek majd, de elôször következzék a felsô pull-down menüsor
ismertetése:
Hát mégsem az jön.
A térképen 5féle dolgot láthatsz:
Fekete mezô – nincs felderítve. Bármilyen egységgel odamehetsz, s az
feltárja, hogy mit rejt
Minden jel háttérszíne a fennhatóságára utal (vörös – független
fosztogató)
Település – Város: négyzet (rácsos), rajta egy szám. A szám a
lakosság számára utal.
– Kunyhó: egy elbukott, antik kultúra maradványa. Vagy
értékes fém (arany meg hasonló) lelhetô ott, vagy
valamilyen tudomány tekercseken. Igaz elég fura, hogy
ie 4000 kezdjük, s eljutunk egyedül isz1500ig, s akkor
találunk egy tekercset, ami az autó építésének
tudományáról szól. Hát nemtom, hogy mennyire antik, ami
az ôskorban lett felfedezve, de biztos földönkívüli
kultúra volt. Emberek, íme egy bizonyíték, hogy Sid Meier
hisz az ufókban! Ja, meg elôfordul, hogy 8 független
fosztogató egységet zavarunk fel.
Terep – Mindegyikben különbözik a kajaforrása, a mozgáspont
fogyasztása, a védettségi plussza, amit ad, meg hasonlók.
Pl. egy magashegység 200%os védelmet ad, míg egy síkság
persze 0-t. Kajába leggazdagabb pl. a halas tengeri kocka
meg az öntözött síkság, erdô.
Mindegyiknél lehet plusz is.
Síkság: ló (lóforma a jobb alsó sarokban)
Erdô: szarvas (ua. mint feljebb, csak szarvast ábrázol)
Mocsár: olaj (zöld trutyi)
Khg: szén (fekete tavacska felülrôl)
Magashegység: gyémánt (kék, csillogó objektum)
Víz: halacska (két kérôdzô kövér kárász)
Ahol állat van, az kajapluszt ad, a többi bányászatra
alkalmasabb.
Emberi létesítmény
– Öntözött terület: Csak víz vagy öntözött terület mellett
lehet építeni. Igen megnöveli a termést.
Színes, rácsos dolog.
– Bánya: szinte mindenhol lehet építeni, csak épp nem
biztos, hogy megéri.
Kis házikók felülrôl, esetleg kitágult hegytetôk.
– U’t: Sokkal kevesebb mozgáspont fogy, ha rajta mozgunk
Barna vonal (kacskaringós)
– Vasút: Ezt persze csak bizonyos fejlettség után érhetjük
el. Ezen csak mi fogunk mozogni. Már meglévô útra lehet
ráépíteni. Nem fogyaszt mozgáspontot.
Fekete, egyenes vonal.
– Erôd. Persze növeli az állomásozó erôk védelmét.
Szürke üres négyzet.
– Radioaktív szennyezôdés. Csökken a termelés.
A jól ismert ventillátor-jel.
Emberi egység (katonai)
Csak a legfontosabbakat említem, igen sok van belôlük, s a
gép részletesebb helpet ad róluk, csak angolul.
Megadja a támadó/védekezô/mozgáspontját, majd, hogy milyen
más egység teszi elavulttá. Elôtte meg, hogy milyen tudás
kell az építéséhez. Elavulás nem jelent semmit, csak
várakozni fog, amíg fel nem oszlatjuk.
– Független fosztogató: Ez persze saját név, de nem tudtam
jobbat adni. Az anarchia egységei. Åltalában olyan
fejlettek, mint az azidôben általános katonai szint, de
csak gyalogosság/lovasság, szóval nincs harci gépük. Mindig
megtámadnak minket, s általában van törzshelyük, ahova
persze érdemes nagy erôket csoportosítani, hogy ne sok
vizet zavarjanak. Eleinte ôk a barbárok, majd a bennszülött
felkelôk, végül meg a gerillák. Vörös színûek. Egy
diplomata pofájú egység is lehet köztük, akit ha elkapunk,
akkor adnak érte 100 pénzt, mert fônök.
– MILITIA: lakosság, szerszámokkal meg hasonló fegyverekkel
1.1.1. Phalanx.
– PHALANX: az elsô igazi hadtest. Bronzöntés kell hozzá.
2.1.1. Légió
– LOVAG: Az elsô jó dolog. Kell hozzá a lovagi kultúra
ismerete (Chivalry) 2.4.2 Muskétás (puskapor)
– MUSKÉTÅS: Védekezésben és támadásban is fejlôdés.
Mozgáspontban nem (1). Géppisztolyos ütik ki a történelem
színterérôl (RIFLEMAN). Ezután ha elfoglalunk egy várost,
nem phalanxosok vonulnak be, hanem muskétások (az
animációban persze)
– RIFLEMAN: Itt is fejlôdés a támadásban és védekezésben.
Kell hozzá a besorozás. Nem avul el. Ez is bevonulást
vált.
– TRIREME: Elsô hajó. Minden kör végén szárazföldet kell
érnie, különben elveszik.
– SAIL (vitorlás): Itt már ilyentôl nem kell félni.
Asszem 2 egységet szállíthat. Fregatt teszi tönkre.
Navigáció és térképcsinálás kell hozzá.
– IRON CLAD: környezetszennyezô már. Kell hozzá a gôzgép.
– BATTLESHIP: legnagyobb támadású nem nukleáris egység.
18-as. Nem szállít.
– CRUISER: (cirkáló) Gyors, de nem valami erôs. Ez sem
szállít.
– TRANSPORT: Egyszerre 8at szállíthat, de nem támadhat.
– CARRIER: csak repülôt, vagy rakétát szállít. Nagyon nagy
védekezéspont, de nem támadhat.
– CHARIOTS (szekér): Az elsô harci jármû. Nem valami nagy
durranás. Kell a kerék ismerete.
– CATAPULT: Matek kell hozzá. “Forradalmasítja az ostrom-
-technikát”. Nagy támadás, kicsi védés, lassú.
– GUN (ágyú): Mint az elôbbi, csak keményebb. “Hosszú
évszázadokon keresztül a gyalogság és az ágyús egység
egymás mellett küzdött, mintegy kiegészítették a másik
gyenge pontjait.”
– ARMOR: Páncélos (tankszerû). Tök jó egység, 3 mozgáspont,
8as támadás, meg hasonlók. Kell az autó ismerete.
– MECH INFANTRY (gépesített lövész/gyalogosság):
Hasonló a tankhoz, de pl. egy körben 3szor támadhat.
Munkásegység szükséges hozzá, de hogy miért? Tán, hogy
legyen mi ürüggyel fejleszteni azt, amire mások
haszontalanságként néznek.
– ARTILLERY: Robotok ismerete kell. Páncélozott rohamlöveg.
Legfejlettebb szföldi egység, de hogy miért? Mozgáspont
visszament kettôre.
– FIGHTER (vadászgép): Az egyedüli légi egység, ami légit
megtámadhat. Amúgy nem olyan jó kaliberû, mint a
bombázó. Kell a repülés ismerete. Minden kör végére
vagy városba kell érnie, vagy hordozóra.
– BOMBER: 12es támadással kellemes meglepetés lehet egy
városnak. 10es mozgáspont. Minden második kör végére
kell megtérnie egy városba/hordozóra.
– NUCLEAR: 99es támadás! Csak egy dolog állhat ellen neki,
ha a városban van SDI Defense (errôl késôbb). 16 a
mozgáspontja, s ennek is meg kell térnie.
Nukleárisan szennyezett lesz a terület => kisebb termelés
Az utóbbi három mozgáspontját nem befolyásolja terep, meg
út.
A térképen kívül (belül) van még egy menüsor, ez a város.
Válasszunk ki egy várost, s akkor ez elôtûnik.
BUY/AUTO – Egységet építettünk. Jön egy menü, s ott válogathatunk.
Leírja, hogy hány körbe fog telni, míg megcsinálják a
jelenlegi állapotok mellett. Jobb gombbal helpet ad róluk
A katonai egységeken kívül van még egy-két új is, meg
az épületek.
Ez a rész most hosszú lesz, ha akarod, ugord át.
DIPLOMAT (írás ismerete) Ezzel mi is üzenhetünk az
ellenfél városában a királynak, sôt egyéb érdekességeket
is tehetünk.
ESTABILISH EMBASSY: Ez a leguncsibb, nagykövetséget
létesítünk
KÉMKEDÉS: Ha van számunkra ismeretlen tudományuk, akkor
szerencsés esetben ellopjuk.
SZABOTÅZSAKCIó: Az éppen termelt egységet újból
kezdhetik (ez különösen világcsodáknál meg ûrhajó-
daraboknál hasznos)
LÅZADÅS-SZíTÅS: A disszidenseket felbéreljük, hogy
csináljanak fejetlenséget, esetleg plusz pénzért át is
adják a várost. Ez akkor jó, ha a szenátus vagy hasonló
nem engedi, hogy megtámadjuk a várost vagy megszegjük a
békeszerzôdést. Elég drágán vállalják.
CARAVAN: Csere-akció más népekkel. Ha más várost ér el,
akkor kiadja a csere számunkra hasznos részét.
SETTLERS: Ez igen fontos. Az elején is az a szekér egy
telepes. Ezzel lehet:
– várost alapítani (beleépül a felépítendô városba)
– hozzáépíteni a már meglévô városhoz (1gyel nô a város
száma)
– légszennyezôdést eltakarítani a városból
– bányát/utat/vasutat/öntözôcsatornát építeni
– hidat építen (folyó felett)
Ha csinál vmit, akkor megjelenik rajta egy-egy betû,
pl. öntözés: I (irrigation); M – bánya (mine);
R – út (ROAD)
Ha várost építünk, akkor meg kell adni a nevét is, de
erre is ajánl egyet, amit sokszor ötlet hiányában
jobb, ha elfogadjuk.
Épületek (fontosabbak)
GRANARY – kajaraktár, a felesleget ebbe tárolja az
ember, s akkor lesz tartalék is.
FACTORY – Gyár, nô a termelés, de a szennyezettség is.
MFG PLANT – Termelô telep kb. = tömeggyártás, robotok,
meg hasonlók. Igen megnöveli a termelést.
POWER PLANT – Erômû. Nagyon szennyezi a körny-t!
HYDRO PLANT – Vízerômû, környezetbarát, de csak
részlegesen, mert megbontja a folyók ökológiáját.
NUCLEAR PLANT – FISSION: Most ilyenek vannak, amikben
nem tesztelt reakciók mennek végbe. Katasztrófaveszély!
– FUSION: Tesztelt reakcióval. Megszûnik
a katasztrófa veszélye
BARRACKS – veterán egység lesz a katonai egység, amit
termel, s az több eséllyel indul a harcba. Azaz
kiképzik az egységeket. Egyszer még újra kell építeni
ôket, kb. a páncélos egységkor. Amúgy az is veterán
egység lesz, ami már egyszer harcolt (ez nem lehet
poszthumusz, szóval csak ha gyôzött).
CITY WALL – Védôfal, növeli a védekezéspontját.
SDI DEFENSE – Elhárítja az atomtámadásokat
TEMPLE – Több boldog ember lesz, ill. kevesebb
elégedetlen. Kell: BURIAL CEREMONY
CATHEDRAL – Ua., mint feljebb, de erôsebben, s kell
hozzá az egyház ismerete.
COLOSSEUM – Szórakoztatása a népnek. Elégedettségi
szint nô
COURTHOUSE – Csökken a garázdák száma (jog)
AQUEDUCT – Vízvezeték. Kisebb veszélye a járványoknak.
MARKETPLACE – (piac) Csere nô
BANK – Szintén
LIBRARY – 50 %kal nô a tudósok teljesítménye (írás)
UNIVERSITY – Ua., mint feljebb, de kell, hogy a
városban legyen könyvtár.
MASS TRANSIT – Tömegközlekedés. Csökkenti a
légszennyezôdést.
RECYCLING CENTRE – U’jrafeldolgozó egység. MÉHszerû.
Csökkenti a szennyezettséget, meg a termelést növeli.
Persze nem lehet rögtön termelni mindegyiket.
+
ha már a kirajzáson gondolkodunk,
lehet építtetni ûrhajó-összetevôket is.
(SS …)
+
Világcsodák
Ezek módosításai az egész birodalomra is kihatnak, pl
a piramis jelenlétével mindenki békét fog elôször
felajánlani. De egymás hatását ki is olthatják, pl.
az ENSZ a piramisét, a MAGELLAN’S VOYAGE a
világítótoronyét.
Mindegyikrôl nem tudok leírást adni, mert nem csak
7 van, hanem kb. 40.
Mindenrôl kérhetünk helpet is (jobb gomb).
BUY: megvesszük, s nem kell a népnek építenie. Drága
dolog.
AUTO: azt épít amire szükség van (legalábbis asszem)
CHANGE Más dolgot termeltetünk
VIEW Kirajzolja a város látszati képét, elôterében a lakosaival.
Egy ember kb. 10000 lakost jelent.
Az ember lehet munkás, tudós, szórakoztató vagy adóellenôr
A munkásnak és tudósnak megvan a nônemû párja is.
A korral változik az emberek kinézete is a játékban.
Kb az ipari forradalom után párszáz évvel.
A házak fejlettsége is mutatja a város fejlettségét, ill.
a házak száma a lakosságot. Ha feltaláltuk az autót,
akkor a földutak helyett aszfaltutak lesznek, autókkal.
A korral változik a piac (MARKETPLACE), a barakk, a
kajaraktár képe is.
Ez a kép jelenik meg akkor is, ha valamilyen dolgot
felépítettek a városban (s az animáció nem off).
Meg ha az emberek ünnepelnek minket (“WE LOVE THE
EMPEROR”) vagy ha zavargások vannak, s a polgármestert
elûzik.
HAPPY Háromféle ember van széles birodalmunkban:
BOLDOG: várhatunk WE LOVE THE EMPEROR ünnepséget
ELÉGEDETT: No problemo
ELÉGEDETLEN: Zavargást kelthet (csövi figura alul,
középen)
MAP Világtérkép, nincs sok haszna.
TERMELT EGYSÉG (jobboldalt, középen) Milyen egységet termelt már a
város
ÅLLOMÅSOZó EGYSÉG (középen) A cím magáért beszél. Ha itt
ráclickelünk az egységre, azt kiolvasztja, ha ôrt áll
csak (lásd: ORDERS/SENTRY parancs)
TERMELÉSI TÉRKÉP (fent, jobbfelé)
Na, ez kissé bonyolultabb. A kéveszerû dolog a
mezôgazdasági termelést mutatja, a nyilak a kereskedelmit,
a “fekete bigyó, sárga szemmel” meg a bányászatot. A kis,
kék lámpa pedig a szellemi munkaerôt, a pajzs meg a pénzt.
Mellette van egy kis térkép, azon ha elég nagy a
munkaerô, akkor változtathatunk azon, hogy honnan
termeljenek. Rámegyünk a nekünk nem tetszô részre, click,
majd amivel helyettesíteni akarjuk. Ha nem akarjuk, hogy
annyit termeljenek, akkor több tudós lesz, majd
megjelennek a szórakoztatók, végül az adóellenôrök. Elég
fura folyamat, de meg lehet azért érteni. Minél
kevesebbet termelünk, annál több luxuscikket fognak
csinálni, s a nép is elégedettebb lesz, de azt ne
felejtsük el, hogy egy idô után a kajakészlet kimerül.
ÉTELTARTALÉK (balszél, középtôl lefele)
Minél több kéve, annál jobb
LAKOSSÅGI FOGLALKOZÅS: Ugyanaz, mint a VIEW, csak lekicsinyítik
ôket, ami nem hinném, hogy nagy nehézséget fog okozni a
felismerésben.
ÉPÜLETEK (fent, bal sarok)
A világcsodák és épületek neve, itt adhatjuk el ôket,
ha nem kellenek.
GAME
—-TAX RATE – mennyit áldozunk a befolyt adóból a tudomány,
s mennyit a kincstárunk számára
LUXURIES RATE – A maradék adó egy részét kevésbé hasznos
cikkekre fordíthatjuk, amellyel a nép elégedettségét igen
erôsen növelhetjük
FIND CITY – Megkeres egy várost, amit már felderítettünk,
de azóta kiment a fejünkbôl, hogy hová is helyezte
ôméltóságunk.
OPTION – Animációk, hang, zene, stb ki/be kapcsolása. Ha
animáció off, akkor az újság ad hírt arról.
SAVE GAME – Ilyenkor elkezd kerregni a wincsi vagy a
floppy, s rámásol fura dolgokat.
REVOLUTION! – Ha már tudósaink kitaláltak egy rendszert,
akkor ezzel válthatunk a kedvenc államformánkba. Vigyázat,
mert ha hiányzik egy-két dolog, akkor fejetlenség ütheti
fel a fejét (haha, megint remekelek a fogalmazásban)
pár városban, s mi több, lázadás. Ilyenkor a kormány tagjainak
képe is változik.
———– – ezt uccse tudod kiválasztani
RETIRE – Nyugdíj. A szokásos értékelés, elôtte még
grafikonnal is bemutatja esetleges fejlôdését népünknek,
majd összpontszámunktól függôen besorol az uralkodók közé.
QUIT – próbáld ki, de csak ha nem mentetted még ki,
s legalább 2000 éve játszasz. Ne engedjen megzavarni a gépnek
a megerôsítést kívánó kérdése. De, de!
ORDERS
– NO ORDERS (SPACE) Ne mocorogjon az egység, egy körig
– FOUND NEW CITY : Csak SETTLERSel. U’j város alapítása
– BUILD ROAD: U’tépítés. Csak SETTLERS
– BUILD IRRIGATION: Öntözéses csatornák építése. SETTLERS
– CHANGE TO FORTRESS: Városon belül. Erôsíti a várost.
– BUILD TO CITY: A settlerseket beépíti a városba.
– WAIT: Hasonlít a NO ORDERSra.
– SENTRY: Ört áll az egység, befagyasztva. Csak az ellenfél
olvasztja ki, vagy mi, ha rámegyünk a négyzetére, s
ráclickelünk, míg el nem múlik a fakó színe.
– GO TO: Addig nem kapjuk vissza az egység irányítását,
amíg az a kijelölt helyre nem ér.
– PILLAGE: Felbontjuk az ott fekvô létesítményeket, pl.
csatornarendszert, s így befolyik egy kevés a kincstárba.
Az ellenfél ellátmányát lehet vele tönkretenni, de csak
akkor tegyük, ha nem tervezünk egyhamar támadást.
– DISBAND UNIT: Feloszlatunk egységet, ha már feleslegessé
vált.
ADVISORS
– CITY STATUS: Pár kevésbé fontos adat a városról
– MILITARY ADVISOR: Csapataink száma, veszteségeink száma
– INTELLIGENCE ADVISOR: Nagykövetségeinkrôl, más népekrôl
(államformája, pénze, stb)
– ATTITUDE ADVISOR: Elégedettségi szint a birodalomban
– TRADE ADVISOR: Kereskedelemrôl, pénzbeli dolgokról
(fentartási költségek, bevételek, stb)
– SCIENCE ADVISOR: Milyen tudományokat ismerünk, s mennyi
van még hátra a feltalálandóból (kis izzók jelzik)
WORLD
– WONDERS OF THE WORLD: Leírja a világcsodákat, meg hogy
hol találhatóak.
– TOP 5 CITIES: Legjobb 5 város neve
– CIVILIZATION SCORE: Összpontszámunk. Fejlettségen,
pénzen és népességen kívül befolyásolja még többek között
a béke jelenléte, szennyezettség mértéke meg a
világcsodák
– WORLD MAP: Az eddig ismert világ térképe nagyban
– DEMOGRAPH: Ad egy csomó adatot, hogy miben hanyadikak
vagyunk, pl. várható élettartam, szennyezettség,
írástudás. Legjobb, ha mindenben 1st vagyunk.
– SPACESHIP: Meg lehet nézni nemzetek ûrhajóját, hogy
mennyire kész, meg mikorra landol.
STRUCTURAL: Vázdarab; MODULE: életfenntartó-egységek,
napelemek, kolonizálók; A harmadik nevét nemtom, de
az adja az üzemanyagot, meg a hajtómû