A Colin McRae Rally széria az első két rész megjelenésekor a PC-s ralik etalonjának számított, elsősorban az addig soha nem látott grafikai részletességének és valósághű menetfizikájának köszönhetően. Ha raliszimulátor, akkor Colin, vallották sokan a műfaj kedvelői egészen 2003. év elejéig, amikor a megjelent harmadik rész hatalmasat bukott. A világ szaksajtójában a program rendre 60% körüli értékelést kapott. A bírálatok a csúnyácska grafika mellett elsősorban a valóságtól meglehetősen távol álló, csapnivaló szimulációra összpontosultak. A borzalmasan gyenge menetfizika még a vérbeli CMR-függőket is elbizonytalanította, és hiába jelentek meg gyors egymás után az irányítást javító patch-ek az alkalmazáshoz, az összecsapott konzolos átirat megítélésén már lényegében nem lehetett segíteni.
A készítők szerencsére tanultak a hibából, a CMR4 PC-s verziója csak közel fél évvel később követi a tavaly ősszel már megjelent konzolos társát. A negyedik rész egy korrekt, minden elvárásnak megfelelő iparosmunka lett. A grafikai megjelenés minden eddiginél részletesebb a játékban, ráadásul a program újra szimulátoros, így játszható és élvezetes rali élményt ad a játékosoknak. A játszható országok száma ugyan nem változott a harmadik részhez képest, de minden szakaszpályát újra terveztek a programozók, és komolyan bővítették az elérhető játékmódokat és rali autók számát is. A CMR4-ben 19 raliautóval, 7 féle játékmódban, összesen 64 pályán versenyezhetünk. A következőkben megkísérlünk átfogó bemutatást adni a versenyhelyszínek sajátosságairól, pályánként részletezve az ajánlott raliautó-beállításokat, kitérve a különböző kocsitípusokra, végül ismertetjük a játékban elrejtett miniversenyeket is.
A Colin McRae Rally 4.0 versenyhelyszíneinek bemutatása
Amerikai Egyesült Államok
A Colin McRae Rally 4.0 Championship játékmódja az USA kupával indul. A jellemzően murvás bajnokság rendkívül széles útjaival igazi lendületes verseny, itt szinte végig padlógázzal mehetünk gyakori kézifékes rásegítéssel csúsztatva kocsinkat a kanyarokban.
Stage 1. NORTH CATAMOUNT, Nehézségi szint: 4.
Az első USA stage hossza 4,7 kilométer, a pálya jellemzően finom homokos murva. A szakasz első felében egy hegyet kell megmásznunk, itt a széles útnak köszönhetően szinte végig padlógázzal mehetünk. A pálya második felétől le kell jönnünk a hegyről; itt már túlságosan gyorsak is vagyunk, gyakori kézifékes csúsztatásokkal tudunk az úton maradni. A kicsúszásért nagy árat kell fizetnünk; az utakat sűrű erdők szegélyezik.
Tipp: A fékutat a közepesnél rövidebbre állítsuk, próbáljunk minél többször kéziféket használni. A kormányzást hagyhatjuk lazábbra, a sebváltót állítsuk hosszabbra.
Stage 2. ROCKY RIDGE, Nehézségi szint: 3.
Az egyesült államokbeli rali második szakasza jórészt finom homokos murva, 5 kilométeres hosszal. A szakasz első fele nagyjából sík, egy hegyoldalban kell versenyeznünk. Itt a kanyarokban a kisodródásoknál vigyázzunk a szikladarabokra, melyek az autót teljesen megfoghatják. A szakasz második harmadában sok éles kanyarral fogunk találkozni, ezekben szinte állóra kell fékezni a rali autót.
Tipp: A fékúton még egy fokozatot rövidíthetünk, a kormányt állítsuk vissza középértékre, a sebváltót állítsuk gyorsabbra.
Stage 3. WOOD COVE, Nehézségi szint: 3.
Az USA kupa egyik legkönnyebb stage-e az 5,2 kilométer hosszú harmadik szakasz. Ez a bajnokság leggyorsabb pályája. A stage 40%-a aszfalt, a többi a már jól ismert finom homok. Az egész pálya hegyről lefelé száguldás, extra széles utakon. A stage utolsó negyedében két hajtűkanyar van, itt érdemes állóra fékezni a kocsit.
Tipp: A fékutat hagyjuk hosszabbra, a többi beállításon ne változtassunk.
Stage 4. WOOD-ROCK WAY, Nehézségi szint: 2.
A negyedik stage a legkönnyeb és legrövidebb amerikai szakaszpálya, mindössze 4,1 kilométer hosszú. A kijelölt pálya tisztán finom homokos utakon vezet, a harmadik szakasznál már vékonyabb vonalvezetéssel. Az utakat éles szegély védi, ezeken szépen fenn tudunk akadni kicsúszásoknál. A szakaszt fák veszik körül; ha betévedünk a dús erdők valamelyikébe, szinte biztos, hogy nem tudunk visszajönni az útra.
Tipp: Használjuk a 3. szakasz beállításait.
Stage 5. MESA CREEK, Nehézségi szint: 3.
A felerészt durvaporos-aszfaltos, felerészt homokos-murvás ötödik szakasz hossza 4,7 kilométer. Meglehetősen gyors pálya, az aszfaltos rész szinte teljesen sík terepen fut. A gáz ügyes adagolásával gond nélkül pályán tudjuk tartani raliautónkat, a szakasz utolsó harmadában lesz két kilencven fokos kanyar, itt fékezzük állóra a kocsit.
Tipp: Használjunk keményebb kormányt, és a fékúton is rövidítsünk. A felfüggesztést állítsuk keményre.
Stage 6. PINE VALLEY, Nehézségi szint: 3.
Az USA kupa utolsó szakasza a közepesen nehéz, leghosszabb, 5,8 kilométeres hatodik. A pálya közel fele ezúttal is durva aszfalt. A stage rendkívül szűk vonalvezetésű, emiatt elég lassú, sok a kőfal és az élesebb kanyar.
Tipp: A fékutat vegyük egészen rövidre, a sebváltót állítsuk gyorsra, a kocsit nyugodtan leültethetjük, a kormányt hagyjuk keményen.
Finnország
A finn rali a Colin McRae Rally 4.0 közepesen nehéz kupái közé tartozik, a táj ezúttal is gyönyörű, a zöld vegetációt rendre erdők és tavak kísérik. A nehézséget részben a számos ugrató okozza, részben pedig a rengeteg erdős stage, ahol ráadásul nagyon szűk utakon kell versenyeznünk.
Stage 1. KOIKKALA, Nehézségi szint: 3.
A finn bajnokság első szakasza mindössze 4,2 kilométer, de kezdetnek talán ez is nagyon hosszúnak fog tűnni a rengeteg fa és a szűk pályavezetés miatt. A szakaszon leginkább a fékezésé lesz a főszerep, az ugratók előtt mindenképp fontos csökkenteni a sebességünket, különben úgy hazavágjuk a felfüggesztéseket és a kasznit, hogy csak vánszorogni fogunk a pályán. A stage teljes hosszában murva, dominánsan finom és közepesen szemcsés.
Tipp: Emeljük ki a kocsit, és a rugózást is állítsuk puhára. A fékutakat érdemes röviden hagyni. A sebváltó lehet hosszabb, a kormányzás jó középállásban.
Stage 2. ANTTOLA, Nehézségi szint: 3.
Az 59%-ban finom szemcsés-murvás második pálya hossza 3,7 kilométer. A stage elején üdítően széles utakon versenyezhetünk, fák csak elszórva lesznek az út mellett. Itt lehet sokáig padlógázzal menni. A stage második része újra erdei, talán még az első szakaszban látottaknál is szűkebb nyomvonallal. A rengeteg fától alig lehet látni a vékony pályát, a fák szinte súrolják raliautónkat. A második szakaszon találkozhatunk az első finn fahíddal, amire egyenesen vezet rá az út.
Tipp: A kocsi kiemelésén és a rugózáson állítsunk vissza egy-egy egységet, a többi beállítás megfelelő.
Stage 3. JAPPILA, Nehézségi szint: 4.
A finn rali harmadik szakaszán esni fog az eső, amitől a közepesen szemcsés murva nagyon csúszóssá válik. A 7,7 kilométeres stage a bajnokság leghosszabb és viszonylag nehéz versenyszakasza. Itt lesz a legtöbb nagy (7-8 db) ugrató, a pálya meglehetősen gyors, és mivel csúszik is, könnyű kisodródni róla. A bajunk azokkal a kerékmélységű kis vizes árkokkal gyűlhet meg leginkább, amelyek gyakorta szegélyezik az utakat.
Tipp: A kocsit emeljük ki, és a rugózást is állítsuk a legpuhábbra. A fékutakat itt is érdemes röviden hagyni. A sebváltó jó középállásban, a kormányzás lehet kicsit erősebb.
Stage 4. SORSAKOSKI, Nehézségi szint: 3.
A finn rali egy könnyebb pályája a negyedik, 5,7 kilométeres szakasz. A stage-ben folytatódik a harcunk a vizesárkokkal. Itt van a legtöbb, szám szerint három híd egy szakaszon belül. A hidaknál vigyázzunk a tempóval: könnyen fennakadhatunk a szélesnek látszó, mégis gyakorlatilag szűk hídbehajtókon.
Tipp: Használjuk a négyes szakasz beállításait.
Stage 5. HAKKILA, Nehézségi szint: 4.
Meglehetősen gyors, finomszemcsés murvás pálya az ötödik finn stage, melynek hossza mindössze 4,2 kilométer. A pálya elején inkább óvatosan haladjunk, majd úgy az egyharmadától szinte a végéig tövig nyomhatjuk a gázt. A szakasz végén négy, kapitális méretű ugrató vár ránk, itt lassítani kell, mert még nem ez az utolsó pálya a finn raliban.
Tipp: Használjuk a harmadik szakasz beállításait.
Stage 6. KANGAS, Nehézségi szint: 4.
A finn rali záró szakasza 4,8 kilométer hosszú. A helyenként durva murván újra szinte végig padlógázzal tudunk haladni. A pálya közepén vigyázzunk a kisodródási pontokra elhelyezett farönkökre, az erdőkivágás is tartogat meglepetéseket: a fűszálak között fatuskók bújnak meg, melyen a kocsink egyszerűen fennakadhat.
Tipp: Rövidebb kormányzással lehetünk a leggyorsabbak, a sebességváltó útja lehet egy kicsit hosszabb.
Ausztrália
A kontinensnyi ország bajnoksága bír a brit rali után talán a legnagyobb kihívással. A kavicsos murván szinte művészet nagy sebességnél egyenesben tartani a raliautókat, a gyors szakaszokat rendre felváltó szűk erdős részek nagyon nehezek és technikásak. A kupán domináns aranysárga szín egy kicsit idegesítő, elfárad tőle a szem a verseny végére.
Stage 1. ELLENDALE, Nehézségi szint: 2.
Az ausztrál rali első szakasza 5,4 kilométeres, könnyű, apró kavicsos murva. A pálya közepén lesz egy néhány száz méteres aszfaltos rész, itt vigyázzunk a végén, mert a murvára visszatérve könnyen kisodródhatunk a fák közé. Már az első szakaszon két híddal is találkozni fogunk, szerencsére viszonylag szélesek, így nem lesz gond áthaladni rajtuk.
Tipp: A felfüggesztést állítsuk puhára, a fékeket hosszúra. A kormányzás jó középállásban, a váltó lehet nyújtottabb.
Stage 2. BLUFF KNOLL, Nehézségi szint: 3.
A kupa második szakaszpályája 58%-ban közepesen szemcsés kavics, 5,1 kilométer hosszú. Ezen a szakaszon tövig nyomhatjuk a gázt, a nagy ívű kanyarokban szépen tudunk játszani az óvatosan adagolt kézifékezéssel. A szakasz közepén, ha áthajtottunk a vasúti síneken forduljunk élesen balra, majd egy kilométert kell ezután az álló vonattal párhuzamosan száguldanunk. Sajnos ezen a szakaszon is se szeri se száma a bebetonozott törhetetlen tábláknak, vigyázzunk velük, mert a kocsi ezeken egy az egyben fennakad. A szakasz utolsó harmadában, a vonatos részen több nagyobb ugratóra is kell számítanunk.
Tipp: Az előző szakaszhoz képest állítsuk még puhábbra a rugózást, ha a fékezéssel gondjaink voltak, most azt is érdemes korrigálni.
Stage 3. KATANNING, Nehézségi szint: 4.
Az ausztrál rali eddigi legnehezebb pályája a harmadik, 6,7 kilométeres stage. A pályavezetés gyorsaságot sugall, azonban különösen a kiégett erdős részeknél kell nagyon vigyázni. Itt az út nagyon szűk, és mindkét oldalon derékba tört fatörzsek vannak, amelyek közé bekeveredve szinte lehetetlen kibújni újra vissza az útra.
Tipp: A fékeken erősítsünk, a lengéscsillapítókat tegyük középértékre.
Stage 4. MILLER’S CROSSING Nehézségi szint: 4.
Minden kétséget kizáróan a negyedik ausztrál stage a legnehezebb, a rendkívüli hosszúsága miatt. A pálya hossza 8 kilométer, döntően kavicsos murva, de a második harmadban van egy kis aszfaltos rész is. Vigyázzunk a felégett erdőkben és a kősziklás részeken. A kicsúszásokkor szinte biztos, hogy a kocsi karosszériája lesz a gyengébb, nem a sziklafal.
Tipp: Használjuk a harmadik szakasz beállításait.
Stage 5. BOXWOOD HILL Nehézségi szint: 5.
Az ötödik szakaszpálya, mely 6,7 kilométeres, a legnehezebb, 5-ös minősítést kapott. A 61%-ban nagy szemű kavicsos pályában szinte alig van kanyar, mégis szinte lehetetlen padlógázzal végigtolni. Az út annyira egyenetlen, hogy szinte minden irányba dobálja a kocsit. Ezen a szakaszon találkozunk az első vízmosással.
Tipp: Állítsuk a lengéscsillapítókat puhára, emeljük ki az autót amennyire csak lehet, a váltót hagyjuk hosszúra.
Stage 6. MANJIMUP, Nehézségi szint: 4.
Az előzőhöz hasonló, csak éppen majd fele olyan hosszú stage a hatodik. A 4,7 kilométer alatt rengeteg apró kanyarral fogunk találkozni, ha nem találjuk el a beállítást szinte állandóan csak csúszkálni fogunk a pálya két széle között.
Tipp: Használjuk az ötödik szakasz beállításait; ha van elég türelmünk, mindenképp fussunk egy tesztvezetést a futam előtt.
Spanyolország
A játék talán legkönnyebb, és grafikailag az angol rali mellett a Colin McRae Rally 4.0 második legszebb bajnoksága a spanyol; különösen gyors, aszfaltos-szerpentines szakaszain versenyezhetünk dinamikusan, de mégis technikásan.
Stage 1. VILLANOVA DE SAUL, Nehézségi szint: 3.
A spanyol rali kezdő stage-e egy 4,8 km-es szakaszpálya, döntően sima aszfaltburkolattal. Az utak a hegyoldalakba bevájt pályarészeken korlátokkal védettek, de érdemes mindig a belső íveket használni, mert könnyen kicsúszhatunk a szakadékokba, hosszú másodperceket veszítve ezzel. Az első stage-en leginkább a fákkal gyűlhet meg a bajunk, az erdők között vezető úton könnyen betévedhetünk a nagy fák közé.
Tipp: Használjunk kéziféket a kanyarokban, és próbáljunk meg mindig a belső íveken autózni. A kocsi felfüggesztését állítsuk keményre, rövid fékutat válasszunk, a kormány lehet keményebb. Az autót ültessük le, a sebességváltót állítsuk rövidre.
Stage 2. CALDES DE BOI, Nehézségi szint: 2.
A katalán rali legkönnyebb és leggyorsabb szakasza a második, egy 5 kilométer hosszú stage. Itt tövig nyomhatjuk a gázt, különösen a pálya második felétől, ahol jó háromautónyi széles, kétsávos aszfalton száguldhatunk. A szakasz első harmadában körbe kell autóznunk egy, a hegy tetejére épített kolostort, ahol figyeljünk az épületet körülvevő járdaszegélyre. A járdára szépen felültethetjük kocsinkat, ami kemény századmásodpercekbe kerülhet.
Tipp: A kétsávos részen próbáljunk végigmenni fékezés nélkül, csak a gázadással operálva. Használjuk az első szakasz beállításait.
Stage 3. VALLE D’ARAN, Nehézségi szint: 3.
A harmadik spanyol szakaszpálya, ami 4,8 kilométer hosszú; leginkább a másodikhoz hasonlít: rendkívül gyors és dinamikus. Itt az aszfalt minősége leginkább érdes, helyenként elöregedett, repedezett. A vezetéskor erre figyelnünk kell, a kocsik tapadása itt különösen jó, a kanyarokban nem lehet szépen hosszan csúsztatni a raliautókat, mert az út megfogja őket. Ezen a szakaszpályán újra a padlógázé a főszerep; az út sokáig belátható előre és kellőképpen széles is, ráadásul a pályát szegélyező erdő is elég ritkás, így akár a fák között átnézve is láthatjuk előre, mi vár ránk a következő kanyar után.
Tipp: Ne erőltessük a csúsztatásokat, inkább a gázadásra és kormányzásra figyeljünk a féktaposgatás helyett. Teljesen ültessük le a kocsit, a fékeket állítsuk közepes értékre.
Stage 4. ARTIES, Nehézségi szint: 5.
A katalán rali legnehezebb, 4,8 kilométeres szakasza a negyedik. A durva aszfaltút itt sokkal élesebben kanyarog, ezúttal szó sincs hosszan, előre belátható pályarészekről. Mindenek felett a negyedik stage-ben újra nagy számban megjelennek a CMR szériában már évek óta annyira gyűlölt törhetetlen hirdetőtáblák; már mondanom sem kell, szinte mindig a kisodródás útvonalában elhelyezve.
Tipp: Felejtsük el a padlógázas technikát ezen a szakaszon, kisebb, de határozott fékezéseket használjunk. A fékeket állítsuk keményre, a felfüggesztést középértékre.
Stage 5. GANDESA, Nehézségi szint: 3.
Újra a tükörsima aszfalt a domináns a spanyol rali ötödik, 4,9 kilométeres szakaszán. Ezen a pályán egy komplett hegyet kell teljesítenünk; először fel kell tolni magunkat a tetejére, majd leereszkedni róla a túloldalon. A stage második felétől több helyen is homokfoltok vannak a pályán, főleg a tempósabb fordulók környékén.
Tipp: Használjuk bátran a kéziféket, figyeljünk a homokkal szennyezett útszakaszokat. Az ötödik szakaszpálya beállításait használjuk.
Stage 6. DURRO Nehézségi szint: 3.
A katalán rali utolsó szakaszpályája a leghosszabb: 5,7 kilométer. A stage leginkább a negyedikkel rokon, itt is a váratlan kanyarkombinációk és a durva felületek a dominánsak. A táblákra most is érdemes figyelni, különösen a kipörgős részek végén fognak előfordulni a pályán.
Tipp: Óvatos gázadagolással, technikás vezetéssel lehetünk elsők a szakaszon.
Svédország
Gyors, mégis rendkívül kiszámíthatatlan verseny a svéd rali. A Colin McRae Rally 4.0 egyetlen havas bajnoksága a sajátos jeges pályáival, az altatóan hosszú kigyorsítós részeivel és a kiszámíthatatlan kilencvenfokos vagy még keményebb fordulóival igazi kihívás lesz mindenki számára. Elég egy rossz rezdülés, és máris a kereket elfedő vastagságú hóban találjuk magunkat, hosszú századmásodperceket veszítve minden egyes visszatéréssel. Ez az egyetlen verseny, ahol nagy valószínűséggel legalább egyszer mindenki meg fog pördülni valamelyik szakaszpályán.
Stage 1. APPELBO, Nehézségi szint: 3.
A svéd rali első szakasza 4,4 kilométer hosszú, 16%-ban jeges pályarésszel. Az út közepesen széles, tempós, több helyen inkább sár, mint hó a felülete. Az első negyed végén kilencven fokos jobb kanyar, itt szinte állóra kell fékezni. Az utolsó negyedben gonosz táblák a kigyorsító részeken, a végén a befutó egy híd közepén van; itt vigyázzunk, hogy ne érintsük a korlátot.
Tipp: Szorítsuk le a kocsit, a fékúton nyújtsunk, a kormányt állítsuk puhábbra, a sebességváltót rövidebbre.
Stage 2. OJE, Nehézségi szint: 4.
A kupa legrövidebb pályája a második stage, mindössze 4,2 kilométer hosszú. Ennek a szakasznak már 25%-a jég. A pálya gyors, a második felétől erdős, ahol nagyon szűk a nyomvonal, a legkisebb rossz mozdulattal már a hófalban kötünk ki. A legalattomosabb kanyar az első harmad végén, a vaskerítéses kigyorsító után van, itt kezdjünk el már jó előre lassulni, különben túlszaladunk rajta, azonnal büntetőidőt kapva. Az ominózus kanyar természetes kilencvenfokos és jobbos.
Tipp: Használjuk az első stage beállításait, csak a rugózást vegyük puhábbra.
Stage 3. SYSSLEBACK, Nehézségi szint: 3.
A svéd rali harmadik szakaszának hossza 5 kilométer. Ezen a pályán nincs jég, a szakasz első fele nagyon gyors, itt próbáljuk meg elkerülni a hófalba csúszásokat. A pálya második fele szinte csak autónyi széles erdős, itt szó sincs padlógázról a rendkívül sok, kisebb-nagyobb kanyar miatt. A vasúti pályaudvarnál kétszer kilencvenfokos fordulóra számítsunk, majd még egy hasonlóra a pálya legvégén.
Tipp: Állítsuk a sebváltót rövidebbre, a kormányt könnyűre, a fékek ne legyenek erősek.
Stage 4. HOLJES, Nehézségi szint: 3.
A negyedik szakasz kezdetben egy befagyott folyó mellett visz; szinte nyílegyenes az út, a probléma az, hogy nagyon kiegyenlítetlen, így piszokul dobálni fogja a ralikocsit. A stage közepe újra szűk havas erdei út, itt egy kicsit vissza kell venni a sebességből. A pálya utolsó harmada újra széles havas út, itt padlógázzal és finom kormánymozdulatokkal, kevés fékezéssel lehetünk hatékonyak.
Tipp: A kocsit állítsuk távolabb a földtől, a fékutat hagyjuk nagyra.
Stage 5. SALEN, Nehézségi szint: 3.
A svéd kupa legdobálósabb pályája az ötödik, 4,6 kilométeres szakasz. A többnyire normál szélességű havas út a megszámlálhatatlan apró kanyar miatt mégsem gyors. Leginkább a gáz ügyes adagolásával és egy kis ellenkormányozással érhető el optimális sebesség. Az utak mentén fel-feltűnnek újra a törhetetlen korlátok, természetszerűen mindig a kicsúszós részeken.
Tipp: A rugózást tegyük puhára, és használjuk a negyedik stage beállításait.
Stage 6. OSTBY Nehézségi szint: 2.
A skandináv bajnokság leggyorsabb pályája a közepesen nehéz hatodik, 4,9 kilométeres szakasz. A jórész sík, havas jeges út a második harmadtól extra széles, akár három rali kocsi is elférne egymás mellett rajta. Szinte le sem érdemes venni a gázról a lábunkat, egy kis ellenkormányzással az összes kanyar bevehető maximális sebességen. A szakasz második felében a kis fedett fahídon is tudjuk tartani a tempót.
Tipp: A kocsi magasságát állítsuk alacsonyra, a sebességváltó maradhat hosszú. A rugózás ezen a szakaszon lehet keményebb.
Egyesült Királyság
A rali minden kétséget kizáróan legnehezebb kupája a briteké. A környezet talán ebben az országban a legszebb, ami elsősorban a gazdagon animált vegetációnak köszönhető. Az utakat tengelyig érő dús fű szegélyezi mindenhol, amelyben színes vadvirágok is virítanak szép számmal. Az erdei szakaszokon pedig annyira részletes a környezet, hogy számtalanszor már szinte nem is vagyunk benne igazán biztosak, hogy akarunk-e egyáltalán tovább menni az úton a helyett, hogy jobban szétnéznénk a fák között. A megállás kényszere később újra hatalmába keríthet bennünket: az esőzés állandósulásával megkezdődik a híres angol sárdagasztás, és a számolatlan csúszkálás.
Stage 1. MELSONBY, Nehézségi szint: 3.
Erdőben kezdődik, és ott is van vége a brit rali első szakaszának, amely 4,8 kilométer hosszú. A fák között kanyargó stage-en egyszerűen nem lehet száguldozni: a legkisebb rossz kormánymozdulat és már kezdődik is az idegtépő tolatgatás vissza a pályára. A stage középső részén kicsit könnyebb dolgunk lesz, igaz a szűk, egynyomtávos durva aszfaltutakat minduntalan kőkerítések szegélyezik, melyek között meglehetősen nehéz biztonságosan megtartani a raliautónkat.
Tipp: A fák között elóvatoskodott másodperceket próbáljuk meg visszahozni az aszfaltos pályarészen. A vezetési magasságot hagyjuk középértéken, a rugózás állítsuk puhára. A fékút legyen rövid, a kormányzás pedig puha.
Stage 2. HATTON ROCK, Nehézségi szint: 3.
Az angol kupa második szakaszában egy kicsit elfelejthetjük az erdőket, ezúttal szántóföldeken és a már jól begyakorolt egysávos országutakon kell versenyeznünk 4,9 kilométeren át. Még ezen a pályán sem esik az eső, de itt nem is az időjárással gyűlik meg a bajunk. Az utálat tárgya a történelmi brit mezsgyerendszerből ered; e szakaszon leginkább szántóföldek szélén fogunk száguldozni vékony földes utakon, több alkalommal is keresztezve egy-egy telekhatárt jelző kőkerítést. A kőfalon természetesen lesz nyitott kapu, a probléma csak az, hogy éppen alig szélesebb az átjáró az autónknál.
Tipp: Különösen vigyázzunk a kőkerítéses kapuknál, ha fennakadunk rajtuk, rengeteg időt fogunk veszteni. A kocsi felfüggesztését állítsuk puhára, a fékutat középértékre.
Stage 3. LAWFORD, Nehézségi szint: 2.
A ködös Albion jellegzetes, állandósult természeti jelensége az eső, a Colin McRae Rally 4.0-ban az angol kupa harmadik szakaszpályáján kezd el esni, olyannyira, hogy az összes többi stage-re is jut belőle; tetszik, nem tetszik, a brit rali hat szakaszából négyben folyamatosan fog hullani az égi áldás. A szántóföldek közötti száguldás itt folytatódni fog, annyi nehezítéssel, hogy már az aszfalton is csúszni fog a ralikocsink, különösen ott, ahol föld van az útra felverődve.
Tipp: Inkább kéziféket használjunk, ezúttal nem vezet eredményre a padlógáz-padlófék stílus. Használjuk a második stage beállításait.
Stage 4. TYLWCH, Nehézségi szint: 3.
Az esős pálya hossza 5,4 kilométer, a szakasz a második leghosszabb brit stage. Ezen a versenyen már uralkodó a sár, a pálya mindössze 8%-a aszfalt. A verseny nagy része újra erdőben van, ahol minden sötét és csúszik.
Tipp: Ha még nem tettük meg eddig, most egy kicsit emeljük meg a monitor fényerejét, és máris könnyebben ki tudjuk venni, hogy merre is kéne menni az erdőben. A felfüggesztések legyenek puhák, a fékút pedig hosszú. A váltót állítsuk középértékre, a kormányt lágyra.
Stage 5. TREFEGLWYS, Nehézségi szint: 5.
Az 4,7 kilométer, amely elválaszt bennünket a céltól maga lesz a gyötrelem ennél a szakasznál. Az eső magasabb fokozatra kapcsolva egyszerűen ömleni kezd; a pálya földútjai már szinte annyira csúsznak, mint a svéd raliban. A terep nyíltabb a negyedig stage-nél, itt sokkal több az emberméretű kő az út szélén, sajnos főleg kanyarok után. A terepszint ennél a pályarésznél többször hirtelen változik, így a pálya utolsó harmadában 4-5 komoly ugrató is helyet kapott. Az erdős részekben szokatlanul szűkre szabott az út.
Tipp: Kisebb gázzal, lehetőleg minél kevesebb fékezéssel próbáljunk haladni a rendkívül csúszós úton, ez az angol rali legnehezebb szakasza. Használjuk a negyedik stage beállításait.
Stage 6. DYLIFE (NR CLWYEDOG), Nehézségi szint: 4.
Az eső ömlik, így a hatodik brit szakasz sem lesz könnyebb mint az előző. Az egész pálya merő sár és csúszkálás. A kőbányában kijelölt szakasz talán az egész játék egyik legnehezebb pályarésze, itt az állandósuló csúszás mellett komoly szintkülönbségekkel is meg kell küzdeni. A második stage-ben megismert kőkapuk újra előkerülnek; szinte lehetetlen elsőre bevenni őket.
Tipp: Érdemes a felfüggesztéseket és a kormányzást lazábbra hagyni, a fékeket hosszabb fékútra tenni.
Görögország
Sziklás, száraz mediterrán vidék a görögöké, az állandó por szinte mindent áthat az országutakon is. A görög rali ezúttal nehezebb, ugyanakkor kiegyensúlyozottabb és változatosabb, mint korábban, a Colim McRae Rally 3.0-ban volt. A hat murvás szakaszpályája közül kettő-kettő közepes (3), egy-egy nehéz (4) és nagyon nehéz (5).
Stage 1. EMBESOS, Nehézségi szint: 3.
Kezdetben leginkább az USA pályáira emlékeztet a görög rali első, 4,8 kilométeres szakasza. A széles kavicsos utat itt is kisebb homokrakások szegélyezik, amelyeken felakadva szinte pillanatok alatt le lehet lassulni. A dombos vidéken átvezető, spirálisan kanyargó pályát a szakasz felétől már foghíjas kőfalak szegélyezik. Gyakori, hogy a kőfalak között sárga háló van kifeszítve; ezek szétszakadnak, ha éppen egy ilyen helyen csúszunk ki. Ha sikerül egy ilyen kicsúszás után a pályával párhuzamosan továbbmennünk, egy következő hálós részen különösebb gond nélkül visszatérhetünk a murvás útra anélkül, hogy büntetőmásodperceket kapnánk a játéktól.
Tipp: Állítsuk puhára a felfüggesztéseket, a fékutat minél hosszabbra. Nem árt, ha a kormányozhatóság egy kicsit lazább a megszokottnál. A sebváltónál a minél gyorsabb felkapcsolással tudunk jó eredményeket produkálni.
Stage 2. SMOLKAS, Nehézségi szint: 3.
A 4,9 kilométer hosszú második görög stage-ben javarészt ritkás erdőben kell versenyeznünk. Szerencsére itt is megmarad az első szakaszban megismert viszonylag széles pályavezetés. A szakasz viszonylag hosszan belátható, itt bátran használjuk a kéziféket, segítségével szépen tudjuk kocsinkat csúsztatni a javarészt közepesen szemcsés murván.
Tipp: Sok gázzal menjünk, a kanyarokban csúsztassuk a raliautót kézifékkel, vigyázzunk az erdős részeken; a fordulásoknál könnyen betévedhetünk a fák közé. Használjuk az első szakasz beállításait.
Stage 3. FOURNA, Nehézségi szint: 4.
Ezen a 4,8 kilométeres pályán újra a közepesen szemcsés murva az uralkodó. A jó vezetési technika hasonló a második stage-éhez. Az első hajtűkanyarban elhelyezett közlekedési táblán csúnyán fennakadhatunk, itt inkább fékezzük állóra a kocsit. A szakasz közepén lesz egy híd, amelyről egy másik hegyre jutunk át. A hidat először egy kilencvenfokos jobbkanyarral érhetjük el, a folytatás egy kilencvenes balkanyar lesz, célszerű szinte állóra fékezni a kocsit a híd végén.
Tipp: Ezen a szakaszon újra a kéziféké a főszerep, egy kicsit vissza lehet ültetni a kocsit, elég sík az út a célig.
Stage 4. KALESMENO, Nehézségi szint: 4.
A negyedik görög stage hossza 5,5 kilométer, itt is szép széles, középesen durva murvás a legtöbb, de van nagyon köves és szinte homokos részszakasz is. A pálya felénél egy rövid durva aszfalt lesz, amelyről egy száznyolcvanfokos fordulóval térünk vissza újra murvára. Ha ideértünk, vigyázzunk az azt követő kanyarban, mert ha túlságosan kigyorsítottunk nem fogjuk tudni megfogni a kocsit, és becsúszunk az erdőbe, ahonnan alig lehet visszamászni.
Tipp: Vegyük egy kicsit vissza a fékutat, a felfüggesztés beállításai megegyezhetnek az előző szakaszéval.
Stage 5. GHARDIKI, Nehézségi szint: 5.
Újra egy 5,5 kilométeres szakasz következik a görög bajnokságban, amely a maximális 5-ös szintű nehézséggel bír. A pálya fele közepesen szemcsés, fele nagyméretű kavicsos murva. Az optimális vezetési technika hasonló az előzőekhez. A szakasz egyetlen hídjára rávezet az út, utána azonban egy kemény kilencvenfokos kanyar jön, érdemes szinte állóra fékezni itt is a raliautót.
Tipp: A rugózást állítsuk keményebbre, a fékeket hagyhatjuk hosszabbra.
Stage 6. RENTINA, Nehézségi szint: 5.
Az utolsó görög szakasz 5,2 kilométer hosszú, közepesen és erősen szemcsés murvával. Ez a stage dinamikusabb az előzőnél, több benne a kigyorsítási lehetőség. Sok az erdős rész a pályán, itt vigyázzunk a fákkal. A stage-en egyetlen kis híd van, amely előtt érdemes komolyan lassítani, a híd mindkét oldalán félautónyi kövek vannak, amelyek veszélyesek is lehetnek.
Tipp: A sebváltót célszerű középállásba visszaállítani, a többi beállítás megfelelő.
A jutalomautók elérhetősége
4WD
Peugeot 206 Rally Car: Fejezzük be a 4WD Championship-et normál szinten az első két helyen.
2WD
Volkswagen Rallye Golf: Nyerjük meg a 2WD Championship-et normál szinten.
Group B
MGC Sebring Special: Fejezzük be a 4WD Championship-et advanced szinten az első két hely bármelyikén.
Lancia Delta Integrale: Fejezzük be a 4WD Championship-et normál szinten az első két hely bármelyikén.
Citroen 2CV Sahara: Fejezzük be a 2WD Championship-et normál szinten az első két hely bármelyikén.
Ford Escort RS 1600: Fejezzük be a 4WD Championship-et normál szinten az első két hely bármelyikén.
Ford Tarnsit Rally Van: Fejezzük be a 4WD Championship-et normál szinten az első két hely bármelyikén.
Bonus Cars
Audi Sport quattro Rallye Version: Legyünk elsők a Group B Championship-ben normál szinten.
Lancia 037: Legyünk elsők a 2WD Championship-ben advanced szinten.
Peugeot 205 T16 Evo2: Legyünk elsők a 4WD Championship-ben normál szinten.
Ford RS 200: Fejezzük be a 4WD Championship-et advanced szinten az első két hely bármelyikén.
Tanácsok a megfelelő rali autók kiválasztásához
4WD Championship
Normál Championship módhoz a Citroen Xsara-t ajánljuk, elsősorban kiegyensúlyozott teljesítménye és könnyű irányíthatósága miatt. Az advanced szint teljesítéséhez a legmegfelelőbb kocsi a Peugeot 206, amit valószínűleg a készítők is így gondoltak, hiszen ez a raliautó csak a normál Championship mód első két helyen történő teljesítése esetén érhető el. A harmadik legmegbízhatóbb kocsi a Ford Focus, elsősorban fordulékonysága miatt. A képzeletbeli sort a Subaru Impreza követi stabil úttartásával, azonban ezzel, és a sereghajtó Mitsubishi Lancer Evo VII-el szinte lehetetlen visszajönni egy kicsúszás után, annyira nehezen engedelmeskednek szűk helyeken.
2WD Championship
Normál Championship módban az MG ZR Super 1600 hozza a legkiegyensúlyozottabb teljesítményt; végsebességre az egyik leggyorsabb a mezőnyben. Murván szinte verhetetlen, és aszfalton is elég gyors. Az advanced módhoz a Volkswagen Golfot ajánljuk, mely a Peugeot 206-oshoz hasonlóan szintén csak a normál mód arany vagy ezüstérmének megszerzése után válik elérhetővé. A harmadik legjobb kocsi a Fiat Punto, mely nem sokban különbözik a Ciroen Saxótól, talán a magasabb végsebessége miatt ver rá a Citroenre, főleg aszfalton. A mezőny legkezelhetetlenebb 2WD rali kocsija a Ford Puma, amely szinte irányíthatatlan aszfalton, így hiába stabilabb murván társainál, aszfalton mindennel rá lehet verni akár másodperceket is.
Group B Championship
A csoport ásza a 2110 köbcentis 20 szelepes Audi quattro, melyet a Lancia 037 követ. Jó irányíthatósága miatt a harmadik legjobb autó a B csoportban a Ford RS 200, melyet a Peugeot 205 követ.
Bonus Cars Championship
A jutalom kocsik tulajdonképpen összehasonlíthatatlanok, talán a pálmát a Ford Transit viheti el, hiszen furcsa menettulajdonságaival bizonyosan szerez néhány vicces órát minden próbálkozónak. Mókás lehet a Citroen 2CV irányítása is, így a képzeletbeli második dobogó a francia oldtimeré. A Lancia Delta, az MGC GTS, és a Ford Escort szerepeltetése inkább a múlt előtti tisztelgésről szól, hiszen mindhárom típus verte a világ mezőnyét a raliversenyek hőskorában.
A Colin Mcrae Rally 4.0 rejtett miniversenyei
A Championship módon belül rejtett miniversenyeket találunk, két bajnokság között, melyeknek célja a csapatunk mérnökei által kifejlesztett új alkatrészek tesztje. Ha sikeresen teljesítjük a teszteket, automatikusan megkapjuk az új fejlesztéseket, melyeket az Upgrades menüpont alatt tudunk aktiválni.
Felfüggesztésteszt, helyszíne Finnország.
Ha adott idő alatt tudjuk teljesíteni a kijelölt szakaszt anélkül, hogy teljesen hazavágnánk a felfüggesztésünket, új lengéscsillapítókat kapunk, melyek 15%-al jobbak a széria-felszerelésnél. A feladat azért nehéz, mert csak padlógázzal érünk be időre a célba, viszont az út tele van nagy ugratóval, ha túl nagyot repülünk, a felfüggesztés a megengedettnél jobban sérül, a tesztalkatrész állapotát külön grafikonon láthatjuk a verseny alatt.
Fékteszt, helyszíne Spanyolország.
Adott időre kell beérnünk egy viszonylag rövid négyzetbe a pálya egy távolabbi pontján, ahol még a kijelölés alatt meg kell tudni állítani a kocsit. Figyeljünk arra, hogy ne fékezzünk hamarabb, és ne csússzunk túl a négyzeten se, mert mindkettő cselekedet hiba. Ha teljesítjük a tesztet a felkínált két lehetőség alatt gazdagabbak leszünk egy kerámia betétes fékrendszerrel amely hatékonyabb, ugyanakkor kevésbé melegszik elődjénél.
Gumiabroncsteszt murvás pályán, helyszíne az Amerikai Egyesült Államok.
A feladat az USA teszten az, hogy adott idő alatt úgy jussunk be a célba, hogy ne roncsoljuk szét a guminkat. Sikeres tesztelésnél egy új, strapabíróbb gumiabroncsszettet kapunk kocsinkra.
Gumiabroncs teszt havas pályán, helyszíne Svédország.
A teszt hasonló a murváshoz, két próbálkozásból kell épségben beérnünk a célba. Siker esetén hóra fejlesztett gumikkal gazdagodik a garázsunk.
Vizes gumiabroncs teszt, helyszín Anglia.
Talán már mondanunk sem kell ezúttal a tét egy új esőgumi-szett.
Sebességváltóteszt, helyszíne Anglia.
Ezúttal egy szerelőműhelyben van a teszt, a feladat hogy adott idő alatt váltogassunk fel és le. Ha sikerül, birtokosai lehetünk egy gyorsabb áttételű sebességváltóműnek.
Motorteszt, helyszíne Anglia.
Hasonló a feladat a sebességváltós teszthez, csak itt a megadott fordulatszám elérése és megtartása a feladat a műhelyben. Siker esetén nő a raliautónk gyorsulási képessége és végsebessége.
2004. év legjobb rali játéka
Meglehetősen nagy vetélkedés ígérkezik a 2004. évi legjobb rali játéka cím elnyerésére. Az Infogrames Colin McRae Rally 4.0-ján kívül versenybe szál egy szintén brit programozó csapat által készülő újonc szimulátorprogram Richard Burns Rally címen. A címválasztás tudatos, a programhoz ugyan is egy újabb WRC (2001.) világbajnok adja nevét a brit Richard Burns személyében. A szintén 2004. tavaszára ígért Richard Burns Rally nem titkoltan a nagy ellenlábas Colin McRae Rally széria babérjaira tör. A készítők szerint programjuk soha eddig nem látott szimulációt és valósághűséget fog produkálni, komoly kihívással még a legprofibb rali kedvelő játékosok számára is. A munkában a hírek szerint maga Burns is részt vesz, mely segítőkészség ugyanakkor nem mondható el Colinról, aki eddig sem titkolta, hogy eddig egyetlen róla elnevezett játék készítésében sem vett részt, egy percre sem. A harmadik cím várományosa ismét egy újonc csapat, a lengyel Techland által fejlesztett Xpand Rally. Az eddig megjelent rövid demo alapján a briteknek van félnivalója északi szomszédainktól; a lengyel raliszimulátor már most, 60%-os készültségi fokon is bámulatos. Igazán megnyerő az Xpand Rallyban, hogy ebben a szimulátorban szinte minden törik, így nem találkozhatunk a CMR-ben annyira gyűlölt betonkemény hirdetőtáblákkal és acélkemény közlekedési oszlopokkal, ráadásul a páylák szabadságfoka is nagyságrendekkel szabadabb a CMR4-ben tapasztaltakhoz képest. Az Xpandban akár 30-50 méterre is eltávolodhatunk kocsinkkal a kijelölt pályától anélkül, hogy a program gondolkozás nélkül visszatenne bennünket a helyes útra. A mezőny tehát 2004-ben tényleg erős, amiből úgy hisszük, igazán csak mi felhasználóknak kerülhetünk ki búslakodás nélkül, hiszen jó pár órányi színvonalas és kellemes játékórát ígér nekünk a három program.
CMR3 vs CMR4
CMR3 vs CMR4 összehasonlítás
CMR3 CMR4
Játékmódok Quick Race Quick Race
Championship 2WD Championship
4WD Championship
Group B Championship
Bonus Cars Championship
Expert Championship
Rally Cup
Stage racing
Autók Ford Focus RS WRC Ford Focus
Subaru Impreza 44S Subaru Impreza WRX 44S
Citroen Xsara WRC Citroen Xsara
Mitsubushi Lancer Evo VII Mitsubushi Lancer Evo VII
Peugeot 206
Ford Puma Super 1600
Ford Puma Rally Car Citroen Saxo
Citroen Saxo Kit Car Fiat Punto Super 1600
Fiat Punto Rally Car MG ZR Super 1600
Volkswagen Rallye Golf
Audi quattro
Lancia 037
Peugeot 205 T16 Evo2
Ford RS 200
MGC Sebring Special
Lancia Delta Integrale
Citroen 2CV Sahara
Ford Escort RS 1600
Ford Tarnsit Rally Van
Országok Svédország Svédország
Görögország Görögország
Finnország Finnország
Ausztrália Ausztrália
Spanyolország Spanyolország
Japán Japán
USA USA
Nagy Britannia Nagy Britannia
Normal Stage 48 48
Shakedown Stage 8 8
Test Stage – 6
Super Special Stage 8 8
A Citroen Team 2004-ben mindent visz?
Soha jobban nem kezdődhetett volna a 2004. évi FIA WRC rali a francia Citroen gyár csapata számára. Elsőszámú pilótájuknak, a francia Sebastian Loebnek köszönhetően az eddig megtartott monacói és svéd rali után a gallok élen állnak a gyári csapatok versenyében. Az eredmény nem is olyan meglepő, ha figyelembe vesszük, hogy Loeb mindkét versenyhétvégét megnyerte a Citroennek, ami különösen a sok skandináv versenyzőnek fájt nagyon a svéd kupa okán. A francia pilóta történelmet írt sikerével, mivel nem skandináv származású versenyzőnek ez idáig nem sikerült nyernie Svédországban a FIA WRC kupasorozatában. A Citroen az elmúlt évben a francia Sebastian Loeb és a spanyol Carlos Sainz mellett a brit fenegyerek Colin McRae munkaadója is volt, azonban Colinnal nem hosszabbítottak szerződést a Citroennél 2004-re. A szűkszavú indoklás szerint McRae túl sok hibát követett el 2003-ban, mivel egyedül több Citroen Xsarát tört össze, mint a másik két pilótatársa összesen. Loeb és Sainz teljesítményének köszönhetően a 2003. évi FIA WRC csapat győztese lehetett a Citroen Team, mindössze 1,5 éves WRC tapasztalattal a háta mögött. A kedvező idei bemutatkozás alapján úgy tűnik, hogy a Citroen 2004-ben nem csak jó eséllyel megvédi csapat elsőségét, hanem Loeb-nek hála, begyűjtheti mellé az első egyéni bajnoki címet is.