Az előjelek bíztatóak voltak – még akkor is, ha egy jóval harmatosabb második részt kaphattunk kézhez, mint amilyet az első rész után elvárhattunk volna -, hiszen a spanyol illetőségű Pyro Studios remek módon ötvözve a taktikai elemeket a harcászati témával egy mindenképpen sikerre született koncepcióval áldotta meg a játékos-társadalmat. A második rész kiegészítő lemeze után csöndbe burkolózó csapat természetesen nem tétlenkedett az azóta eltelt jó 2 és fél év alatt sem, és vadul a Commandos 3 tervein munkálkodtak. A félúton kiváló csapatvezetés egy pillanatra ijedelemre adhatott okot, és a nehéz pénzügyi helyzetben lévő Edios látható nyomásának engedő Multiplayer módok erőltetése sem hathatott túl megnyerően a sorozat rajongóira – ám a kész produktum kézhezvételekor minden régi, és új stratégiamegszállott megnyugodhat: a Commandos 3 méltán marad hű a sorozat hírnevéhez.

Igaz ugyan, hogy jó pár változtatást eszközöltek a kezelésben, illetve megvariáltak néhány eddig megszokottnak tűnő dolgot – de meglátásom szerint égbekiáltó bűnt egyik esetben sem követtek el, nincs okunk tehát nem megszokni az újdonságokat. Annál is inkább, mert a 12 pályásra osztott 3 misszió során igazán izzasztó feladatokkal találhatjuk majd szembe magunkat, amik között lesznek gyermekinek látszó feladatok, és bizony elő fog fordulni, hogy felköthetjük ama bizonyos alsóneműt. Tippek, trükkök rovatunkban most a játék gyakorlómisszióinak megoldását ismertetjük, melyek bevezetést engednek nyerni a későbbi megpróbáltatásokba – ezek tehát azok az alapok, melyek nélkül esélytelenek leszünk a későbbi diadalokra. Kitérünk továbbá pár általános tanácsra is bennük, tehát mindenképpen érdemes elolvasni ezt a rövidbe kis oldalpárt – a megoldás, ugyanis nagy valószínűséggel benne rejtezik…

Első lecke: kezelés

A képernyőn navigálni – meglepő módon – az egerenytűvel tudunk majd, ennek is harmadik, görgős gombjával forgathatjuk a képet. Amennyiben nem rendelkeznénk görgős egérrel, úgy az ALT+iránygombok nyomogatásával idézhetjük elő ugyan ezt a metódust. ALT nékül, csak az irányok nyomogatásával a területen szánkázhatunk, azaz körülnézhetünk kicsit távolabb is, ezt egérrel a görgő nyomva tartásával és az egér mozgatásával érhetjük el. A területre közelíteni, illetve távolodni tőle pedig a numerikus billentyűzet +/- gombjaival, illetve az egér görgőjének lenyomásával, és annak fel, illetve le tekerésével tudunk.

Egységünket aktivizálni, illetve kiválasztani egy szimpla rákattintással vagyunk képesek az egér jobb gombjával, vagy a billentyűzet 1-es számának lenyomásával. Lehasalni az ellenséges őrszemek látómezeje alá pedig a SPACE billentyűre tenyerelésével tudunk. Futni, ami ugyan zajt csap, de mégis gyorsabbak vagyunk a szimpla gyaloglásnál – az egér kettős kattintásával vagyunk képesek. A helyiségben lévő interaktív tárgyak listáját az F7 folyamatos nyomva tartásával érhetjük el – így narancssárgán beszínezve láthatjuk, hogy mely eszközökkel kezdhetünk valamit. Jelen esetünkben a pisztoly az, amit a földről egy bal kattintással felemelve tudunk hasznosítani, majd az ajtó, amit a lépcső tetején tudunk kinyitni.

A következő dolog, amivel tisztába kell kerülnünk az ellenfelekkel történő interakció. Először is a TAB billentyű nyomva tartásával, és egy aktuális delikvens kiválasztásával nyomon követhetjük annak látómezejét – így könnyedén behatárolhatjuk, hogy milyen mozgást kell leírnunk, hogy észrevétlenek maradjunk. Ehhez azonban elkerülhetetlen a gyorstöltés, illetve mentés, melyekkel a nem kívánatos helyzetek kerülhetők el – úgymond eső után köpönyeg módjára. Az F9 és F11 billentyűkkel tehát egész kellemesen kimenthetjük az állást amikor csak szeretnénk, és megsúgom: elég sokszor kell majd alkalmaznunk, ha nem akarunk elölről kezdeni missziókat… A katonákat már figyelni tudjuk, most pedig ideje lesz megtámadni őket: ezt a képernyő alján található ököl ikonra kattintva, vagy a billentyűzet Q, illetve W gombjaival leszünk képesek elérni – ezekkel ugyanis kiválaszthatjuk az aktuális ölőszerszámot (esetünkben a puszta kezet), majd egyet kattintva a közellenségen, ártalmatlanná is tehetjük azon nyomban. Mivel egyetlen tarkóra mért csapás nem old meg mindent, ezért deaktiváljuk halálos fegyverünket a jobb egérgombbal, és miután üres az ikonunk, egy bal kattintással kötözzük meg ellenfelünket. Ezáltal védtelen, harcképtelenné tett ellenféllé varázsoltuk, amit a bal gombbal bárhová cipelhetünk, ahová csak kedvünk tartja, viszont a Z gombbal átválthatunk vizsgáló módba, ahol egész egyszerűen elkobozhatunk tőle minden tárgyat. Emeljük át a hátizsákunkba a felszereléseit, majd távozzunk a kijáraton.

A következő szobában fokozódik a harci helyzet: két ellenséges őr is vár ránk – ezt az F5 lenyomásával pirosan képünkbe ordító körvonalak is jelzik! Első körben vizsgáljuk át a használható tárgyak listáját (F7), majd a Z billentyű segítségével szemléljük meg a jobb alsó sarokban található ládát. Miután átpakoltuk belőle a töltényeket – jön a harci feladat: elimináljuk a helyiségben tartózkodó őrszemeket. Puska, vagy egyéb lőszerszám ugye kapásból kiesik, hiszen a hangjára odasereglene a másik, így marad a hangtalan lopózás, és a puszta ököl… Miután ártalmatlanítottuk az elsőt, és megkötözve magára hagytuk, lépjünk be a belső szobába és tegyük ugyan ezt az itt állomásozó haderővel is. Miután minden kincsüket magunkhoz szólítottuk – lépjünk ki az utcára, hogy összefussunk kint állomásozó egységeinkkel.

Nyílt színen vagyunk, ami egy kicsit megbolondítja az eddig elsajátított ismereteinket, ugyanis a szobákban, illetve belső terekben alkalmazható térforgató funkció itt kicsit másként működik. A látószög befolyásolása ugyanis nem folyamatosan, hanem szakaszosan történik – ami 4 fázisból tevődik majd össze, így a megfelelő billentyű (ALT + kurzorgombok), vagy egérgörgő tologatásával változtathatunk látószögünkön. A területre közelítést pedig a jó öreg + / – gombokkal ejthetjük meg. Azért is jó ezeket időben tisztázni, mert mint olyan: a mostani kültéri misszió is olyan, ami időre megy. Azaz: ha nem cselekszünk megfelelő gyorsasággal, az könnyen az életünkbe kerülhet. És a későbbiek során a legrosszabbra felkészülve, jó, ha ilyen krízishelyzetekben is a helyzet magaslatán állunk. Mint majd a játék során elégszer – így most itt is többkarakteres irányításra kell felkészülnünk, amit akár a hozzájuk rendelt funkcióbillentyűkkel, akár rákattintásukkal könnyen elérhetünk. A feladatunk nem lesz más, mint a zöld sipkásunk által kijelölt német katonák likvidálása a mesterlövész irányítása alatt.

Az események tehát felgyorsulnak. Követve Green Beret-nket (kúszva, mert úgy kisebb eséllyel lepleződünk le az őrszemek előtt), a távcsöves puskánk segítségével még időben lepuffantva a megjelenő katonákat, odakeveredhetünk a szántóföld közelébe, ahol egy tank felrobbantása lesz a feladatunk. Előtte azonban lesz még annyi időnk, hogy az elesett katonák ruházatát átkutatva feltankoljunk életet menthető, és hasznos felszerelésekkel. Kapitányunk megszerezve a robbanószerkezetet máris megbízást ad a tűzszerészünknek, hogy helyezze el a tank közelében a szeretetcsomagot, majd pucoljon onnan, amilyen gyorsan csak lehetséges.

Második lecke: alámerülés

Most, hogy a kezelés alapjaival tisztába kerültünk, lássunk egy felkészítő missziót a játék igazi izgalmaival. Ám még mindig csak visszafogott módon – hiszen egyelőre még csak tanulunk… A tárgycsere fogalma, mint olyan, már az előző leckéből is ismerős lehetett – akkor a halott katonák felszereléseit koboztuk el -, most élők közötti tranzakciókra fogunk sort keríteni. Ehhez csupán annyit kell tennünk, hogy a két cserepartner viszonylag közel legyen egymáshoz – tehát a képernyő másik széléből nem fogjuk tudni átdobni a szükséges tárgyakat csapattagunknak. Mivel most épp egymás mellett áll tolvajunk és kémünk, így a tolvajt kiválasztva, máris belekukkanthatunk annak hátizsákjába. A stilizált felsorolás alatt található „Trade” menüpontra kattintva kérhetjük a „Csere” funkciót, ami után a hátizsák tartalma feletti sziluettre kattintva máris megjelenik a választott karakter batyutartalma is. Most Windows-os módszerrel élve, egyszerűen csak húzzuk át az egérrel a kívánt tárgyat (esetünkben a fecskendőt) egyik helyről a másikra, majd csukjuk vissza a hátizsákot.

Több ember együttes kijelölését a jobb gomb nyomva tartásával kihúzható, átlátszó hálóval oldhatjuk meg – ilyenkor minden egyes mozdítható egységünk egy szakaszba kerül, s így parancsaink végrehajtását együttesen végzik majd el. Ahogy az előző leckében megtanultuk – a TAB billentyű áldásos tevékenységének köszönhetően – bepozícionálhatjuk a nagykövetséget őrző német tiszt látószögét, s így kockázatok és mellékhatások nélkül besurranhatunk mellette.

Most a tolvajon a feladat, hogy leüsse, és megkötözze az autószerelőt (ugye emlékszünk: ököl kiválasztása, utána jobb klikkel ököl elrejtése, majd bal klikkel megkötözés), majd az erkélyre a falon keresztül feljutva szintén ártalmatlanítsa az itt strázsáló őrszemet. Miután megkötöztük a fenti személyt is – ideje átváltanunk a tolvajra. Mivel őenyveskezűsége nem jártas a harcművészetekben – nem marad más választásunk, mint némi segédeszköz igénybevételével leteríteni a szökőkút előtt posztoló tisztet. Ehhez pedig tökéletes alanyunk lesz a tolvajtól kapott injekciós tű – amivel csak úgy, mint az ököllel, a bal egérgomb kiválasztása után tudunk döfködni. Vigyázzunk azonban, mert nem mindegy, hogy hány szúrással közelítünk szerencsétlen áldozatunk felé – 2-től még kóma, 3-tól már halál. Miután lefegyvereztük, megkötöztük, és elkoboztuk a felszerelését – öltsük magunkra uniformisát, és mit sem zavartatva magunkat lépjünk be a nagykövetségre.

Most, hogy felettesként tetszelgünk a helyiségben – rendelkezésünkre áll némi parancsosztogató lehetőség, amit az egyenruha ikonra történő jobb klikkeléssel érhetünk el. Adjuk ki tehát a parancsot a bent masírozó gárdistának, hogy fordítson hátat a bejárati ajtónak, s míg így ebben a pozícióban tartjuk sakkban az ellenfelet, a tolvajjal másszunk le az erkélyről, és lépjünk be vele a főbejáraton. Most osontassuk fel az emeletre, és egyéb nesz és- egyéb zajok csapása nélkül üssük le a nagykövetet. Kötözzük meg (erre mindig nagyon ügyeljünk, mert előfordulhat a harc hevében, hogy ottfelejtünk valakit parlagon, és pár perc múlva magához eszmélve riadóztatja az egész körletet), majd felszerelésünket használva próbáljuk feltörni a páncélszekrényt. Emeljük el a benne található iratokat, majd mint a kisegér, észrevétlenül lopózzunk ki a már ismert útvonalon az utcára. Miután kint vagyunk, kövessük őt a kémünkkel is, végül az utca végére érve nyerhetjük meg a gyakorlómissziót.

Harmadik lecke: tanácsok

Mivel a játék 3 hosszabb fejezetből áll (Sztálingrád, Európa és Normandia), és ezek megoldása igen csak non-lineáris (egy képernyőn akár többféle taktikával is nyomulhatunk) – kiterjedésük nagyságáról már nem is beszélve, így ezek részletes ismertetései meghaladnánk lapunk igen csak szűk keretek közé szorított lehetőségeit. Így amit javasolni tudok, az a gyakorló missziók alapján történő gondolkodás – az ésszerű, és első sorban fejben történő megoldáskeresés, majd ennek aprólékos, centiről, centire történő kivitelezése. Nem hiába hívja már fel a narrátor sem a figyelmünket a játék talán legfontosabb funkciójára – a mentésre -, mert ezt bizony nem kell szégyellni használni majd, úgyis eleget fogjátok. A gyorsmentésen kívül ajánlatos a hagyományos Save funkciót is igénybe venni, hiszen egy elhibázott lépés utáni mentés bosszúságából következő halálos ütést kevés asztallap bír elviselni…

Az időre játszódó pályaszakaszokon próbáljuk feltérképezni a lehetőségeinket. Eljutni bizonyos szakaszpontokig – megnézni, hogy adott szituációkban mire, mennyi időnk marad. Ezt kiszámítva, és begyakorolva, már nem lehet gond 1-1 lehetetlennek tűnő szituáció megoldása sem. Néha a legelemibb megoldások nem jutnak az ember eszébe, néha pedig apró trükkök alkalmazásában rejlik majd a továbbjutást érő cselekedet.

Végezetül a lehető legnagyobb segítséget a játék F1 billentyűjének lenyomásával érhetitek el, ahol a létező összes parancs, tárgy, és funkció részletes elmagyarázásra kerül – amint egy sötét folt adódik tehát ismereteitekben, ne habozzatok a mágikus billentyűre tenyerelni. A megoldáshoz igen hamar hozzásegít majd valószínűleg a benne található információmennyiség.