, s hogy igazunk legyen, szinte napra pontosan idén is megjelent egy Pivotal Games játék a Conflict sorozatban.
Ahogy a neve is mutatja a Conflict: Vietnam egy kicsit régebbre tekint vissza a történelemben – a vietnámi háború közepére, az 1968-as esztendőre, azon belül is a Tet offenzívára. Ennek örömére és mivel a játék még szinte meleg, annyira friss, gyorsan tekintsük át azokat a fontosabb trükköket, amelyek igazán szükségesek a kellemes játékélményhez.
Lassan, de biztosan kezdhetünk hozzászokni, hogy elkövetkezendő játékaink már nem huszonnyolc darab CD-n jelennek meg, hanem a jóval kultúráltabb és helykímélőbb DVD-lemezes materializálódást fogják választani. Ez már most sincs másképpen, mivel a tesztelt példány egy jó fél DVD-lemeznyi területet (cirka 1.6 GB) foglalt el és ennek megfelelően kellett takarítanom gépen lévő cuccok között is, hogy a telepítéshez szükséges 1.8GB-nyi helyet előteremtsem. A telepítés után ne felejtsünk el rögtön nekilátni a grafikai beállításoknak, melyet a betöltő ablak közepén találhatunk meg. Itt a Scan Hardware opciót el is felejthetjük, mivel szokás szerint jócskán alábecsüli a program az asztalunk mellett doromboló vasdarab képességeit. Véleményem szerint egy jó közepes, játékra használt gépen (2500+ proci, 512 RAM és Radeon 9600+) simán viszi a maximális grafikai beállításokat is 1024-es felbontásban. Ha gondunk van, akkor a Less Shrub bekapcsolásával és a Decals kikapcsolásával kezdjük a finombeállítást, mivel ezek nem okoznak számottevő romlást a játék megjelenésében. Ha még mindig lassú a játék, akkor jöhetnek a többi kapcsolók is. A játékban magában a szokásos irányítási és profilbeállítási lehetőségeket találjuk, ami nem okozhat gondot senkinek. Ezek után már csak egyfelé mehetünk: Vietnámba!
A képernyőn nem sok mindent találunk, de az benne a legszebb, hogy ez is bőven elég saját és csapatunk boldogulásához. Jobb felül egy kis radar jelzi a környezetünkben tartózkodókat, valamint sárgán mutatja azt az égtájat, amely felől ellenség várható. Ha már lőnek is ránk, akkor ez a sárga mező pirosra vált. Ezt mindig érdemes figyelni, hiszen nem mindig egyértelmű, honnan is tüzelnek ránk. A képernyőn bal alul a kissé nagy helyet elfoglaló rész csapatunk tagjait mutatja. A portrék melletti ikonok mutatják, hogy éppen mit csinálnak bajtársaink. Ezek az ikonok pontosan megegyeznek pl. egy videomagnó kezelőgombjainak jeleivel, így nem lesz gond megérteni őket. Csapatunk tagjainak irányítását igyekeztek a lehető legjobban megkönnyíteni. Az F1-F4 gombokkal bármikor átválthatunk akármelyikükre, majd elhelyezkedhetünk a kívánt pozícióba. Ezután átváltva egy másik emberre, az előző katona a helyén marad és figyel. Ezt elsősorban a mesterlövésszel érdemes eljátszanunk, hiszen egy jó pozíciófogás nagyon sokat segíthet a csapat többi tagjának. A csapat mozgatásánál a legfontosabb gombok a V és a C, az előbbivel magunkhoz hívhatjuk az egész csapatot, vagy éppen megállíthatjuk a bandát, míg az utóbbival a szabad tüzelés és a tüzet szüntess parancs között váltogathatunk. Ezen kívül nem árt begyakorolnunk az egyéneknek szóló utasításokat sem. Amint megnyomjuk a jobb egérgombot, átváltunk a parancsnoki módba. A gomb lenyomása mellett az F1-F4 gombokkal választjuk ki, hogy éppen kinek is szól a parancs. Majd ezek után a bal egérgombbal kiadjuk a parancsot. Alapállapotban a kurzor az előrenyomulás végcélját mutatja, ahova emberünk menni fog. Azonban ha speciális helyekre mutatunk, akkor a kurzor is megváltozik és tárgynak megfelelő utasítást tudunk adni, melyek a következők lehetnek:
Gyógyítás (heal): elsősorban az orvosnak adjuk ki a gyógyítási feladatokat, mivel ő tudja a rendelkezésre álló egészségügy csomagból a legnagyobb mértékű és leghatékonyabb gyógyítást elővarázsolni.
Védelem (shield): a kurzorral mutató embert védelmezi az erre kijelölt emberke, mely elsősorban akkor hasznos, ha a küldetésünk éppen az, hogy az adott személyt biztonságosan elkísérjük valahova.
Jármű/fegyver használata (mount vehicle/emplacement): lehetőség van járművek, illetve rögzített fegyverek használatára is. Érdemes kihasználni őket, mivel általában a túlélést biztosíthatják számunkra.
Jármű/fegyver megsemmisítése (destroy vehicle/emplacement): jobbára robbantós küldetéskor adhatjuk ki ezt a parancsot, melynél emberünk felcuccolja a robbanóanyagot, majd biztos távolságból a levegőbe repíti.
Tárgyak felvétele (pick-up item): szerencsére a játékban lehetőség van nemcsak alaptárgyak, hanem fegyverek felvételére is. Ez utóbbi jól jöhet, ha egy kicsit túlzásba vittük a lövöldözést, és kifogytunk a töltényből. Ekkor nyugodtan felszedhetjük az ellenfél fegyverét, hiszen ehhez nem lesz nehéz további töltényeket szereznünk. A fegyverek minőségét illetően megnyugodhatunk, hiszen az oroszok sem gyártottak akkoriban rosszabb fegyvereket…
Csapdák/aknák semlegesítése (disarm trap): a vietnámiak egyik kedvenc foglalatossága, hogy aknákat telepítenek a lehető legváratlanabb helyekre is. Ezek semlegesítéséhez érdemes egy szakembert kinevelnünk, mivel ezzel a paranccsal előreküldhetjük és hatástalaníthatjuk vele a csapdákat és aknákat.
Karaktereink fejlődhetnek is, mely fejlődés az előző részektől eltérően jóval szerteágazóbb és kifinomultabb. Ez azt jelenti, hogy teljesen személyre szabhatjuk csapatunk tagjainak képességeit. A harcban, illetve bizonyos feladatok megoldásakor a karakterek pontokat szereznek, melyeket a küldetés végén tudunk elosztani. Mivel összesen kilenc különböző képzettség van, de csapatunk négy főből áll, logikus következtetés, hogy egy embernek legalább két dologhoz kell konyítania, ha minden szakterületen akarunk egy hozzáértőt a csapatban. Igazság szerint a kilenc képzettség: pisztoly, géppisztoly, mesterlövész-puska, nehézfegyverek, gránátok, sörétes puskák, orvoslás, rakétavetők, és taposóaknák közül a pisztolyra történő specializálást rögtön el is felejthetjük, mivel kis tűzereje és rövid hatótávolsága miatt csak akkor érdemes előszednünk, ha már minden másból kifogytunk. Hasonlóan kisebb prioritású a gránátok használatában való jártasság, bár néha jól jön egy-egy krumpli a megfelelő helyre, de ezért nem érdemes pontok tucatjait erre költeni. A sörétes puskák sem éppen ebben a haci szituációban a leghasználhatóbbak, mivel csak közelre hatásosak, és meglehetősen nagy a szórásuk. Induláskor embereink a géppuskák, mesterlövészet és nehézfegyverek ismerői, valamint egy képzettebb orvost is találunk a csapatban. Ezt a négy képzettséget tekinthetjük alapnak és erre építkezhetünk a többi képzettséggel. Egyéni ízlés alapján készíthetünk mesterlövész-specialistákat, vagy akár nehézgéppuskás kaszálógépeket is. Persze ettől még nem biztos, hogy túl fogjuk élni a harcokat, de próbálkozni mindig lehet. Érdemes az indulási képzettségre gyúrni a karaktert, melyet kiegészíthetünk még egy-két általánosan használható képzettséggel (pl. orvoslás, kézifegyverek) Egy orvos a csapatból azért semmiképpen nem maradhat ki.
A küldetéseket tekintve számos újdonsággal rukkoltak elő a játék készítői. Bázisok védésétől elkezdve bajtársaink megmentésén keresztül a vietnámi lakosság védelmezéséig sokféle küldetést megtalálunk. Azonban a játék nagy részében mégiscsak a dzsungel mély zöldje fogja körbe csapatunkat. Ez a helyszín elsősorban a sárgás-zöld mundérban rohangáló vietkongoknak kedvez, így nem érdemes nagyon rohannunk, mert könnyen belefuthatunk egy-egy nagyobb csapatba. Felderítésre egyik legjobb karakter a mesterlövész, mivel puskájának jóval nagyobb a látótávolsága, mint a többi fegyvernek, másrészt a magányos őröket gyorsan átküldhetjük általa a túlvilágra. Mielőtt lőnénk, nézzük körül rendesen, hiszen lehetséges az is, hogy a szomszéd bokorban egy gépágyús fickó csücsül és azonnal lőni kezd, amint bajtársa mellette lehanyatlik. A második legfontosabb dolog, hogy gyakran nézelődjünk a fák koronájának szintje felé is, mivel számos őrhely a sziklák szélén, illetve magas fatornyokon található. Egy jól elbújt mesterlövész igencsak meg tudja keseríteni az életünket. Ilyenkor gyorsan rohanjunk fedezékbe, majd a mesterlövésszel próbáljuk becserkészni az ipsét.
Végezetül néhány alapvető jótanács: előrenyomulás közben ne használjuk a célkeresztet belső nézetben, mivel olyan nagyra sikeredett, hogy fegyvertől függően eltakarja a képernyő nagy részét. Ha már sejtjük, hol az ellenség, akkor váltsunk át erre a módra. Ugyancsak a célzással kapcsolatos, hogy ha átváltunk külső nézetre, akkor a célkereszt csak egy ideig jelenik meg, majd amint eltűnik, már lőni sem fogunk tudni. További aranyos hiba, hogy hiába látjuk a célkereszten keresztül az ellenséget tisztán, ha a fegyver alatt közel van a fal, akkor abba fogjuk belelőni az egész tárat, szóval ilyenkor érdemes felállni, vagy egy jobb helyet keresni. Ha egy társunkat találat ért, adjuk ki gyógyításra a parancsot, erre viszonylag sok időnk van, de ha az életereje nullára csökken, akkor végleg eltávozik az örök harcmezőkre.
Röviden ennyi lenne az a pár fogás, melyet tudni érdemes minden játékosnak. Azt hiszem egy kis gyakorlást követően már nem lesz gond, és mindenki hamar belejön a kezelésbe. Ezután pedig már bárki ki tudja alakítani saját játékstílusát. GG, HF.
Tet offenzíva
Érdekes, hogy éppen ezt a történelmi eseményt dolgozták fel a Pivotal Games fejlesztői és tervezői, hiszen ezt a támadás-sorozatot úgy is tekintik, mint a vietnámi háború fordulópontját. A nevét a támadás kezdetének napjáról kapta, ami nem más, mint a Tết Nguyên Ðán, azaz a kínai naptáron alapuló vietnámi holdújév első napja, mely konkrétan az 1968 január 30. és 31. közötti éjszakát jelentette. A támadás során gyakorlatilag az összes dél-vietnámi várost támadás érte, azonban az amerikaiak szempontjából a leglényegesebb összecsapás a Khe Shannál található bázisnál zajlott le. A bázis alig 20 km-re volt a hírhedt Ho Shi Min úttól, valamint 8 km-re a laoszi határtól – nem éppen nyugdíjas szanatórium. Összesen mintegy 25 000 észak-vietnámi katonát (3 hadosztályt) vontak össze a bázis elfoglalására, azonban ez még azután sem sikerült, hogy megszűnt az amerikaiak földi erősítési útvonala. Nem sokon múlott a vietnámi győzelem, de végül az amerikai technikai fölény győzött. Április elejére szabadult fel teljesen a bázis környéke, ez idő alatt közel 8 000 vietnámi katona esett el. Az offenzíva teljes mérlege sem volt sokkal jobb, hiszen közel 35 000 vietkong és NVA katona halt meg, valamint a 60 000 sebesült mellett még 6 000-en fogságba is kerültek. Amerikai részről a veszteség 1 100 fő volt. Az eredményt nevezhetnénk lesújtónak is vietnámi részről, azonban az amerikai sajtónak köszönhetően a világ közönsége közelről szemlélhette ezt a mészárlást, melynek eredménye az lett, hogy jelentősen megerősödött a háborút ellenzők hangja, és ez odáig vezetett, hogy az USA lassan kivonta csapatait a távol-keleti országból.
Tipp: Ne felejtsük el, hogy küldetésenként limitált a játékállás-mentések száma.
Tipp: Kúszás közben képesek vagyunk oldalra hengeredni, azonban a hirtelen irányváltoztatás feltérdeléshez vezet.
Tipp: Figyeljünk katonáink beszólásaira, mivel majdnem mindig előre értesítenek a ránk váró veszedelmekről