Ha hiszel a Nag Hamadiban talált arámi tekercsek valódiságában, melyek az élő Krisztusunk utolsó szavait hivatottak lejegyezni (Szent Tamás Evangéliuma), akkor itt az ideje, hogy az Ítéletnap után ismét szembenézz a pokolfajzatok véget nem érő hordáival. Emberi hit és a kereszténység szent katonája, John Constantine, ki a mennynek nem, de a pokolnak annál inkább kellesz; kire a Földnek van csak igazán szüksége: teljesítsd be sorsod…

A DC Comics / Vertigo Hellblazer című grafikus novellája és a Warner Bros. Constantine címen futó mozifilmje nagyjából egy időben késztette (persze, késztette…) a Bits Studios programozó srácait arra, hogy azonos című játékukban megmutassák a pokol erőinek és a menny magányos harcosának legújabb összecsapását. A kaland a nevezett személy, John Constantine személye körül bonyolódik: a természetfeletti hatalommal megáldott fiatalember a szó szoros értelmében képes a pokol és a létező világ közötti átjárásra, amit egy fiatalkorában elkövetett öngyilkossági szándéknak köszönhet. A műtőasztalon fekvő gyermek majd’ két percet töltött a másvilágon, mikor az orvosoknak sikerült őt visszahozni onnan, ahonnan előtte még senkit sem. Az ominózus esemény következtében olyan képességre tesz szert, melyek szó szerint emberfelettiek. A felismerés viszi őt abba az irányba, hogy látomásainak szentelje életét, mert tudja: a gonosz itt van körülötte, benne, és mindenben, és csak a megfelelő alkalomra vár, hogy elkárhoztassa a Földet, azaz elhozza az Apokalipszist. A terep már előkészíttetett: minden adott, hogy Mammon, a Sátán fia megtegye az utolsó lépést, s megnyissa a démonhordákat ránk eresztő kapukat. Egy szerencsés véletlen (?) és a démonűzés mesterségének gyakorlása következtében főhősünk azonban összefut a bájos, ámde szkeptikus rendőrfelügyelővel Angela Dodsonnal, aki ikertestvére különös halálával kapcsolatosan nyomoz. A hölgyemény rövidesen rájön, hogy a bizonyítékok többet rejtenek magukban, mint amit halandó ember felfogni képes, így a csapat összeáll, s az Atya, a Fiú és a Szent Lélek hatalmával felfegyverkezve nekilátnak a világ megmentésének.

„…Igo…”
Mielőtt bármit is tennél, nézz szét a nem túlságosan bőbeszédű menüben: az Audio és Video menüpontok átnyálazása után készíts egy profilt, mert e nélkül meglehetősen nehézkes lesz a démonok elleni küzdelem. Néhány gombnyomás után már az akció kellős közepében találod magad. A kusza sztorit látványos, hosszabb volumenű intró vezeti be, melyből szemvillanás alatt kiderül, hogy John mivel is foglalkozik szabad idejében: relikviákra vadászva, névtelen halandókat szabadít meg a megszállók hadától, egyszóval ördögűző. Rövidesen azonban rá kell eszmélnie, hogy az emlegetett első fázis kezdetét veszi; a démonok elviekben nem léphetnek át bizonyos határokat, így a földet sem érinthetik csak úgy. Ellenben valami oknál fogva elszabadul a pokol, mely nem jelenthet mást, minthogy megszegték a szabályokat – és ez csak egy esetben lehetséges… A láncdohányos karaktered feletti irányítást átvéve célszerű begyakorolnod bizonyos mozdulatokat, mert ezek hiányában fűbe, illetve betonba harapsz már az első sarkon.

„…Por…”
Lássuk a mozgásokat: Johnt a bal analóg karral irányítod, miközben a jobb oldalival nézelődhetsz. Ez amolyan freelook, mint a többi TPS játékban. Az A gombbal vihetsz be fizikai támadást (kombózni is tudsz, az A gomb többszöri ismételt lenyomásával), míg az X-et lenyomva a True Sight képességet aktiválhatod. Ezzel a speciális látásmóddal megpillanthatod a láthatatlan dolgokat, így pl. egy láda mögötti átjárót, vagy a megoldandó puzzle elemek egyes részfeladatait (a pokolban például valami oknál fogva nem tudsz továbbhaladni, mert valami túl magasan van, vagy megközelíthetetlen – ennek a megoldása a Föld síkjában a True Sighttal válik láthatóvá: oda kell tolni egy ládát, mely segítségével aztán visszatérve a démonok világába, már tovább tudsz jutni). Az A gomb (amellett, hogy ütlegelésre, pofozkodásra és rugdalózásra is alkalmas) a ládák, elmozdítható tereptárgyak használatbavételéért (pl. a szobrok ledöntése, vagy a kapcsolók használata) felelős. A B gomb a Flask of Enlightenmentből való energia visszatöltésre használható, az Y pedig a varázslatok elmormolásához szükséges. Az aktuális mágiát a D-Pad jobbra-balra nyomásával tudod kiválasztani, melynek aktiválásához az Y megnyomása után szép sorjában kell beadnod a jelölt gombkombinációt. Ilyenkor a program lelassítja az idő múlását, így veszélyesebb helyzetekben is képes vagy parancsokat kiadni. A bal Trigger a másodlagos fegyverek (Szenteltvíz, Moses Shroud vagy Screech Bettle) használatát hivatott szolgálni, a jobb pedig a tüzelésért felelős. A célkeresztet egyébként az Options menüben automatára is lehet állítani, így még könnyebb dolgod lesz. A jobb analógkar lenyomásával ráközelíthetsz a karakterre, míg a bal oldali hatására speciális manőverre vagy képes: John megfordul, s kinyújtott karral képes rögtön a mögötte levő ellenfeleket is likvidálni. Ez hatásos lehet olyan pillanatokban, mikor hátulról is várhatóak ellenfelek és túl kevés a lehetőség a forgolódásra. A fehér gomb a nálad levő másodlagos, a fekete pedig az elsődleges fegyverek közötti váltásra szolgál. Az akadályokon való felkapaszkodáshoz, átmászáshoz és a szakadékok közötti átugráshoz nem kell külön gombot használnod: ahol ez lehetséges, karaktered az analóg kar előrenyomására automatikusan végrehajtja a mozdulatot.

„…Sit…”
A HUD-on csak a legszükségesebb információk kaptak helyet: az energiaszinted akkor láthatod, ha megsebeznek, vagy visszatöltesz, a mágikus energiát jelző mutató viszont mindig a szemed előtt van. Az éppen aktuális varázslat ikonja alul, míg a hozzá szükséges energia szintje felette található. Manád töltődik, ha sebzést viszel be, avagy megölsz valakit. Értelemszerűen az utóbbi jelent nagyobb emelkedést, de kis időnyi várakozás után magától is elérheted azt a szintet, amely az adott varázslat beteljesedéséhez szükséges. A bal alsó sarokban a használatban tartott fegyvert, munícióját, valamint a másodlagos tárgy / relikvia típusát és mennyiségét tűntették fel. Más nem is szükséges, a kalandokkal és a feladatokkal kapcsolatos egyéb információk vagy a képernyőn, vagy a naplódban kerülnek feljegyzésre. Utóbbi meglehetősen fontos a játék során, számtalanszor kell átlapoznod, hogy megfejts egy-két logikai fejtörőt, vagy ismeretet szerezz az éppen rád támadó ellenfeledről. A napló megtekintésekor az Objectives pontban az éppen megoldásra váró, vagy már teljesített feladatokat, s a belőlük származó ismereteket találod. Ha ezen nyomokat követed, nem tévedsz el a programban. A Notes fül apróbb megjegyzéseket takar: itt találod pl. az érdekességeket, mint pl. a falon olvasható speciális jeleket (melyek később egy puzzle kirakásában segítenek), az Angela kezén található tetoválást, vagy éppen a vizes flaska jelentőségét, amely a pokolból való visszatérésért felelős. Az Artifacts rejti a fegyverek és relikviák, a Spells a varázslatok, a Demons pedig az ellenfelek részletes ismertetését, melyek részletes összefoglalóját cikkünkben is elolvashatjátok.

„…Perum !…”
Az egyes missziók között látványos átvezetők mesélik el a cselekményt; rövid ideig ugyan, de segítséged is lesz: Beeman Atya és segítőtársa, valamint Gábriel arkangyal, akivel a végén összetűzésbe kerülsz, de közben azért hasznos tanácsokkal lát el. Az egyes fejezetek záró akkordjaként stage boss-okkal is meg kell küzdened; ők a végkifejlettel kapcsolatos relikviákat őriznek, ilyen pl. Kal-Gore, a sárkánydémon Naissance de Demoniacs tekercse, mely nélkülözhetetlen a továbbhaladáshoz. A történet egyébként változatos és váratlan fordulatokkal teli, akárcsak mozivászonra készült változat is. Keanu Reeves-nek rendkívül karakteres főhőst sikerült csiholnia; a néha erősen fuldokló láncdohányost mesterien visszaadja, a képregénynek megfelelő módon. A fegyverekkel kapcsolatosan azonban nem érzem ezt a hasonlóságot: a Witch’s Curse-ön, a Crucifieren és a Holy Shotgunon kívül teljesen feleslegesnek éreztem a többit; néha olyan érzésem támadt, mintha csak azért tették volna őket a programba, hogy egy-két helyen mást is kelljen használnom.
Az energia és a muníciószinted az elhintett lövedékes dobozokkal, flaskákkal tölthető újra, vizet a mosdókból, s a vizes automatákból is meríthetsz: azon felül, hogy feltölt, az élet forrásából származó flaskád is telecsurgatja. Az újrafelhasználható lövedékek (pl. a Purger nyílvesszői, vagy a favorit Crucifier 15 cm hosszúságú vasszegecsei) vagy a holttestekből, vagy a földről szedhetőek fel, utóbbihoz néhol erősen javallott a True Sight alkalmazása. Ezen varázslat egyébként a sötétben való tájékozódásra is kiválóan alkalmas; előfordul, hogy a démonok a bolondját járatják veled, érdemes ilyenkor is használni. Ha esetleg nem tudsz valahol továbbjutni, biztosan ez a titok kulcsa.

„…ex cruciem domini…”
A program változatosan szórja eléd az ellenfeleket, sőt! Néhol egész ijesztő helyzeteket produkál, így a maximális hatás eléréséhez a sötét környezet ajánlott. Habár a mozgásfázisok szépek és folyamatosak, ugyanez a környezetről csak általánosítva mondható el: a változatos helyszíneket néhol feldobták egy-egy apró különlegességgel, de kijelenthető, hogy szkriptes, előre letárolt eseménysorozattal van dolgunk. Pl. ha nem érintünk egy adott területet, nem biztos, hogy az adott esemény (pl. a kórházban az égő jelenet után a tolókocsi elsuhanása, vagy az autók riasztói) bekövetkezik. Összességében véve kellemes órákat szerez nekünk a program, a bonuszok gyűjtögetése (apró kis kártyák elrejtve a pokol és a földi pályák legeldugottabb réseiben) pedig megajándékoz bennünket néhány Hellblazer relikviával, animációval, vagy 3D-s, renderelt modellel. Mivel a filmet csak április 7-étől vetítik a hazai mozik, egyelőre be kell érnünk ennyivel: ha képes vagy végiggyalogolni a kellemes sztorin, s a Sátán fiával megküzdve megmenteni a világot egy sötét, komor világban, 14 küldetésen keresztül, akkor a Constantine a te játékod lesz. Nem nyújt se többet, se kevesebbet, mint a hasonló stílusú programok, de a komor világképével, a fekete mágiával, és „a gonosz eljövetele” történettel előnyt élvez velük szemben.

Varázslatok
Gateway: John a Gateway mágiát használja arra, hogy a pokol univerzumába jusson. Ehhez az ott nem létező forrást, a szentelt vizet kell használnia, amelyből Water Portalt képezve képes a dimenziók közötti átlépésre.
True Sight: Ez a képesség lehetővé teszi főhősünket a láthatatlan dolgok felfedésére, e mellett a félvér démonokról is lerántja a leplet. Nagyon hatásos, mivel nagyon gyakran ennek a spellnek a használata vezet a továbbjutáshoz. Nem igényel mágikus energiát.
Storm Crow: A „hagyományos” villámcsapás. Elektromos kisülés minden körülötted levő ellenfélre. Közepes manaszintet emésztő speciális képesség.
Excorcism: Az emberi holttesteket gazdatestként használó élősködők, a Bile-Riz démonok ellen hatásos. Megszabadítva a földi maradványokat a gonosztól, elpusztítja azokat. Közepes nehézségű varázslat.
Hunger: az „Éhség” halált hozó dögvészt zúdít a támadók nyakába. Elég erős támadó manőver, de csak közepes manaszintet igényel.
Protection: Eme varázsige elmormolása után speciális erőtér veszi körbe Johnt, amely mindennemű támadási formától megvédi. A Protection nem emészt fel sok energiát.
Confusion: a „Zűrzavar”-ral John megtéveszti a démonokat, mégpedig úgy, hogy egyikük kinézetét önmagáéra formálja. A következményt – gondolom – nem kell ecsetelni.
Gargoyle: Mikor a Gargoyle-t használod kővé változtatod az ellenfeleid. A szoborrá lett démonpajtások csak lőfegyverrel sebezhetőek egészen addig, mígnem vissza nem változnak valódi alakjukba. Nehéz varázslat, sok apró lépésből áll.
Demon Leech: A pokol első hadvezére, Balthazar megsemmisítésére használható varázslat. Lényege, hogy ellenfeled saját sebzésétől szenved, a rád irányuló támadásai őt magát sebzik.

Démonok:

Scavenger Scout: Ezek a bukott lelkek töltöttek a legkevesebb időt a pokolban, így ők a Scavenger faj leggyengébb példányai. Gyorsaságukat gyakran nagy csapatokban kamatoztatják.

Scavenger Soldier: A pokol leggyakoribb gyalogos egységei. Nagyobbak és erősebbek, mint a Scoutok, mivel tömegesen támadnak, veszélyesek.

Scavenger Crawler: A faj egy másik formája, mely ugyan kicsi, de roppantul gyors, és képes a gravitáció törvényeivel ellenkezve a falakon és mennyezeteken is mozogni.

Scavenger Warrior: A Warrior a legerősebb a Scavenger démonok közül. Bőrük vastag burok, a kezükön levő penge pedig bármilyen ellenfél húsát képes cafatokra szaggatni.

Seplavite: Ezek a repkedő démonok pokol-plazmát zúdítanak az ellenfelük arcába. A legtöbb fegyverrel sebezhetőek, ám csak közelről vihetünk be sikeres támadást.

Half-Breed: A Félvér a démonok egyik speciális fajtája, akik már régóta a földön járnak, méghozzá emberi alakban. Képesek mágikus támadások kivitelezésére, rendkívül szívósak, ám a szentelt víz roppantul hatásos ellenük.

Vermin: A Vermin egy magasabb démoni erő megnyilvánulása, mely képes patkányok egész hordáját egyetlen célpont felé irányítani. A legtöbb fizikai, lőfegyveres és mágikus támadás hatásos ellene.

Vermin Demon: A magasabb démoni erők egy dögvészt hozó kreatúrát küldtek a földre, melynek célja, hogy megtalálja a Sangre de Diót, mely ahhoz szükséges, hogy a Sátán fia megszülethessen. Csak akkor sebezhető, ha közelharci támadást intézünk ellene, s az újraformálódás előtt viszünk be lőfegyveres sebzést.

Bile-Riz: A Bile-Riz démonok képesek a halottak testébe beleköltözni és a testet irányítva rárontani az ellenfelükre. Legegyszerűbben az Exorcism mágiával sebezhetőek, mely megszabadítja a testet és elpusztítja a parazitát.

Host: Ők azok a járkáló hullák, akiket a fentebbi Bile-Riz démonok akaratuk alá vontak. Csak akkor pusztíthatóak el, ha az említett Exorcism varázslatot alkalmazzuk, vagy elűzzük a bennük lakozó gonoszt – ez gyakran nehéz feladat.

Kan-Gore: A Sátán kedvenc játéksárkánya, mely a Naissance de Demoniacs-ot (A démonok születése c. ősi tekercset) őrzi a pokol könyvtárában. Elveszett lelkek ezreiből táplálkozik, a lángszóró lehet a leghatásosabb fegyver ellene.

Impaler: A halandó formában fájdalomra született teremtmények pokolbeli megnyilvánulása. Bőrük akár a páncél, egyetlen sebezhető pontjuk a gerincük közepén tátongó lyuk, melyet akkor lehet megsebezni, mikor a falnak rontanak.

Bastado: Két, együtt elhalálozott halandó a pokolban egybeforrt korcsa. A kétfejű démon lassú mozgású, ámde a pokol tüzével képes dobálózni, miközben a teleportáló képességével próbál közelebb jutni.

Behemoth: Egyike a legmonstroózusabb démonoknak. Hatalmas ereje a Stomp attackban mutatkozik meg: képes ellenfelét magához szippantani és halálos csapást mérni rá. Csak a feje alatti terület sebezhető.

Cleaver: A gyűlölet szülötte a fej nélküli, egyetlen nagy kézből álló veszedelmes démon. Rendkívül gyors, nyúlványai éles pengékben végződnek.

Balthazar: A rendkívül erős félvér démon a Sátán hadseregének egyik hadvezére, aki az uralkodó eljövetelének előkészületeiért felelős.

Gabriel: Gabriel arkangyal a mindenható jobbkeze, akit a menny fényessége oltalmaz. A történet végén meg kell küzdeni vele: hogy miért, az legyen meglepetés…

Mammon: Minden gonoszság megtestesítője, a Sátán fia, aki a mennyekben fogant, de a pokolban született. Ez teszi őt képessé a démonokra és az angyalokra vonatkozó szabályok megszegésére; célja, hogy a föld birodalmát is pokollá tegye, melyhez kapuként Angelát, a rendőrnőt használja fel.

Fegyverek erősségi sorrendben:

Witch’s Curse: Ez a fegyver igazi vallásos relikvia: Simeon Joseph, a XIX. századi démonvadász használta először a pokolból jött teremtmények levadászására. Igaz lassú, de tökéletes fegyver, a legtöbb démon ellen hatásos.

Crucifier: Az egyik kedvencem; golyók helyett 6 inch hosszú vasszögeket képes magából az ellenfél húsába/csontjaiba zúdítani, melyek a találat után újra felszedhetőek, és újra használhatóak.

Holy Shotgun: Egy igazi és erőteljes relikvia, melyet még a XV. században alkottak. Egy itáliai szobrász és egy római katolikus pap készítette a felszentelt lövedékeket okádó shotgunt, akik több ízben összetűzésbe kerültek a gonosszal. Félvér démonok likvidálására használatos.

Dragon’s Breath: Ez a relikvia egy ősi korokból származó lángszóró, mely a Kan-Gore sárkánydémonból származó folyékony tűzzel sebez. A hatalmas lángcsóva, mely elhagyja a fegyvert, leginkább a démonok gyalogos egységei ellen hatásos.

Purger: erőteljes nyílpuska, mely egy, a kelta druidák tanításait követő népcsoporttól származik. A fémtüskében végződő nyilak kilövésük után felszedhetők és újra használhatóak.

Tárgyak, relikviák

Holy Water Bombs: Ezek az üveggömbök szentelt vízzel vannak megtöltve és hatásuknak a félvér démonok nem örülnek.

Flask of Enlightenment: A megvilágosodás üvegcséje egyenesen az öt tibeti pap által megszentelt Ba’Hai életforrás vizéből származik. Használata visszatölti az energiaszintet – feltéve, hogy vizet töltöttél bele előtte.

Screech Beetle: A kicsi fekete bogár Amityville közeléből származik, használatakor a ciripelés fülsiketítő erővel tör ki belőle, s egy bizonyos ideig távol tartja a démonok hordáját. A True Sighttal megkeresve újra felvehető és megint használható.

Moses Shroud: Egy ősi sírboltban találtak rá évszázadokkal ezelőtt. Valószínűleg Mózes kezéből származik; ha előveszed, rendkívül erős fénye elvakítja ellenfeleid, s Shock Wave-ként súlyt le rájuk. Kisebb termekben célszerű használni, ereje egy nagyobb bomba pusztításához fogható.

Spear of Destiny: A végzet lándzsája, kevésbé ismertebb nevén a Sangre de Dio, mellyel megadták a kegyelemdöfést a keresztre feszített Jézusnak. Urunk vérének maradványával ezt a szent relikviát átitatja az emberiség hite és ereje. Mammon legyőzésére használhatod.

Cross of Isteria: Isteria két keresztjének egyike. Képes bármilyen víz megáldására és felszentelésére, mellyel ezután a félvér démonokra gyakorolhatsz nagy hatást.

Knuckledusters: Egyszerű, ámde aranyból készült boxer, melyet vallási jelképekkel véstek tele. Anicott püspök a keresztes háborúkban szerezte.

Tudtad-e ? / érdekességek

…hogy Francis Lawrence, a Constantine című film rendezője hatalmas név a zenei szakmában? Nevéhez számos díjnyertes videoklip, sajtóanyag és MTV Music Awards serleg tartozik, sőt, 2002-ben Shakira révén megnyerte a latin Grammy díjat is.

…hogy John Constantine már születése pillanatában kiválasztott lett? Víziói már gyermekkorában kísértették, első félvér démonát egy buszon utazva pillantotta meg – ez vezetett az öngyilkossági kísérletéhez, melynek következtében képes lett a két dimenzió közötti átjárásra.

…hogy az ördögűző igen magasan képzett specialista – rendszerint katolikus pap – aki egy meghatározott, úgynevezett ördögűző rituáléval űzi ki a megszállottból a sátáni vagy démonikus szellemet?

…hogy az V. Pál által 1614-ben rögzített kódex 21 előírást, közte imákat, a feszület és a szenteltvíz használatát is tartalmazza? Az ördögűzést végző püspöknek vagy az általa felhatalmazott papnak jobb kezét a sátán által megszállt személy fölé kell tartania, stólája két szélét a nyakához kell támasztania, és többször el kell mondania az „ex cruciem domini” szavakat.

…hogy a három ábrahámita vallás (a júdaizmus, a kereszténység és az iszlám) közül egyedül a kereszténység állítja, hogy az angyaloknak volna szabad akaratuk, s így elvileg képesek lehetnének a lázadásra? A júdaizmus és az iszlám szerint azonban az angyaloknak kategorikusan nincs szabad akaratuk.

…hogy a pentagramma öt csúcsa hagyományosan az „öt alapelemet” jelképezi, amelyek sorban: föld, levegő, tűz, víz, és a kvintesszencia, az „ötödik elem”, vagyis a szellem/lélek/éter ?

…hogy a rituális mágia elsődleges funkciója, hogy összegyűjtse a máskülönben szétszóródó, adrenalinból és egyéb érzelmi forrásból keletkezett energiát, és dinamikusan továbbítható erővé alakítsa azt ?

…hogy szellemtudományi megközelítésben az arkangyalok az angyali hierarchia tagjai? Az ember feletti első hierarchia az angyalok csoportja, a következő az arkangyaloké, az ember feletti harmadik pedig az archék serege. Ők hárman együtt alkotják a III. hierarchiát és a legszorosabb kapcsolatban állnak az emberrel. Az angyalok egyes embereket vezetnek, az arkangyalok népeket, az archék az egész emberiséget.

…hogy Gábriel arkangyal a Holdarkangyalok vezetője. Impulzusa a családot, a vérségi kötelékeket és a nemzetiségtudatot erősíti. A természettudományos gondolkodást segíti elő, ezért a természettudományok fejlődése neki köszönhető. Ő a halál utáni ítélő bizottság egyik bírója. Minden korszakot meghatároz egy főarkangyal, ilyenkor hatása felerősödik. Gábriel ideje a múlt században járt le, azóta Mihály, a Nap képviselője van „uralmon”.