A 2002 áprilisában megjelent Dungeon Siege ugyan nem váltotta meg a világot, de grafikájával, hangulatával, egyedi fejlődésrendszerével masszív rajongótábort gyűjtött, és tovább öregbítette Chris Taylor hírnevét, aki ’97-ben a Total Annihilation révén már bekerült a halhatatlanok közé. A fiatal játéktervező és csapata javában készíti a folytatást, és az eddig látottak alapján egy újabb, talán az előzőnél zajosabb siker küszöbén állnak.
A folytatás készül tehát, bár egy „közbülső rész”, a Legends of Aranna már megjelent tavaly novemberben, a Mad Doc Software bérmunkájában, mely egy rendkívül korrekt és jól sikerült darab volt, tele apró, ügyes ötletekkel, melyeket természetesen az új részben mind megtalálunk majd (lásd pl. a varázsitalok automatikus szétosztását). A grafikai motor a régi; azt talán kevesen tudják, hogy a robosztus erőmű megelőzte korát, így jelentősen le kellett butítani, hogy jól fusson az akkori vasakon, most viszont végre elvághatták béklyóit. Ehhez természetesen friss DX9-es renderelőmű és az új grafikai hatásokat „ismerő” effektusmotor társul. A környezet jóval interaktívabb (lerombolható épületek, átformálható talaj, a taktikába „beépíthető” tereptárgyak), a mágiák látványosak, Aranna legendás tájait gyönyörű fény-árnyék hatások keltik életre. A teljes 3D-s világ ismét töltögetés és így átmenet nélkül kerül elénk – a látványra tehát nem lesz panaszunk. De a lényeg a játék alaposan átgyúrt lelkében lapul.
A sztori ezúttal jóval fordulatosabb, sok játék közbeni animációval, rengeteg küldetéssel. Az első nagy változás, hogy az általunk terelt főhős most már nem egy tudatlan farmer, hanem zsoldos egy gonosz hadúr seregében, ám „meglátja a fényt”, és volt gazdája ellen fordul. Ráadásul hovatartozását is megválaszthatjuk négy archetípus – ember, elf, driád, félóriás – közül. Bár az alap fejlődésrendszer megmaradt (harcos, kósza, föld- és csatamágus), immáron specializálódni is lehet, tehát a harcost az egykezes szablyák vagy kétkezes pallosok mesterévé, illetve egyszerre két kardot forgatni képes hadfivá is nevelhetjük. Mindehhez a szép számú arzenálban egyedi fegyvereket és komplett készleteket is találunk majd, sőt megjelenik egy speciális NPC is, aki, ha ellátjuk őt a megfelelő alapanyagokkal, bármely harci készségünket készséggel megbűvöli. Mindennek tetejébe hősünk immár rendelkezik egy (fajonként eltérő) speciális erővel, mely ritkán süthető el, de akkor akár a csata kimenetelét is megfordíthatja. A harcrendszer teljesen megújul, az összecsapások keményebbek lesznek, köszönhetően a jóval intelligensebb, egységben gondolkodó ellenségnek. Ellenfeleink képesek eldönteni, hogy együtt támadják meg a legerősebb csapattagot, vagy szétváljanak, kiválasztva maguknak a megfelelő „partnert”, sőt, használhatnak speciális képességet, mágiát ellenünk, és harc közben gyógyíthatják is sebesüléseiket. Egy bemutatóban egészen a játék elején láthattunk egy hatalmas, gyönyörűen animált háromfejű lényt, mely közelharcban a farkával támadott, két fejével távolról szórta a mágiát, a harmadik kobakkal leápolta saját sérüléseit – hasonló főgonoszból lesz pár az új részben.
Természetesen ismét felfogadhatunk segítőket kalandjainkhoz, ám a fejlesztők, meghallgatván a rajongók szavát, átszublimálták magukon a Bioware vitathatatlan, klasszikus tudását (a mestertől tanulni nem szégyen) – csapattagjaink önálló egyéniségek lesznek, saját háttérrel és jellemmel, így egyrészt szimpátiát vagy ellenszenvet érezhetnek (és fejezhetnek ki) egymás iránt (értsd: veszekedés, sőt verekedés), másrészt „hozhatnak magukkal” mellékküldetéseket is. A DS nagy találmánya volt a teherhordó állat, az új részben pedig bemutatkozik a „házi kedvenc” – magunkhoz vehetünk ugyanis egy lényt (ez lehet egy vadállat, de akár tűzelementál is), mely hűen hozzánk kiveszi részét a csatából. A figura ugyan nem fejlődik úgy, mint gazdája és a csapattagok, viszont felfal bármit, és azt hasznosítja – például megetetve egy mágikus karddal, erősebb lesz a támadása, gyógyitalt belakmározva nő az életereje, ráadásul pozitív hatása kisugárzik mindenkire, például az említett tűzelementált nevelgetve a csapat tűzzel szembeni ellenállósága növekszik.
A Dungeon Siege II kooperatív többjátékos üzemmóddal és új szkriptelhető szerkesztővel kerül a polcokra, azaz a fejlesztők valóban igyekeznek minden igényt kielégíteni. Az eddig látott és megismert anyag több mint bíztató, a bevezetőben említett népes rajongótábor idén karácsonytájban számos új taggal bővülhet.