Előítéletek vannak. Ezt felesleges is tagadni, főleg abban a szakmában, amilyen a mienk. Meglátunk egy képet, meglátjuk az első videót és máris ítélkezünk. Néha helyesen, néha helytelenül. Ám sajnálatos módon sokkal kevesebbszer fordul elő az, hogy egy lagymatagnak induló kezdeményezés oly módon kipofozódik a végére, hogy nagyon kellemes emlékeket idézzen elő a deli játékosban. Helyette jönnek az oltári pofára esések és gigantikus méretű csalódások. Nem titkolom, az F1 2001 sem olyan lett, mint amit előre elképzeltem. Ebből rögtön adódik a kérdés: miért, milyennek kell lennie egy Electronic Arts által készített programnak? Ennek járnék utána egy csöppet a következőkben.
Az elmúlt évek során megszokhattuk azt, hogy ha egy program elején feltűnt az EA Sports logo, akkor ott nemcsak egyszerű sportszimulációt kaptunk, hanem olyan szintű minőséget, amit csak a nagykönyvben lát az ember. Egy tökéletesre vágott indító animáció jó pénzért licenszelt zenei betéttel, és az adott év aktuális sportágára vonatkozó összes hivatalos adatával kápráztatta el a sportrajongókat. Mindezt egy olyan körítésbe csomagolva, ami láttán az ember mind a 10 ujját megnyalta. Ja, és a legfontosabbat még nem említettem: a különleges EA-hangulatot, ami koronázatlan királlyá avatta a programtársai között. A kezdeti lelkesedés és az évről évre fejlődő grafikai megújulás után azonban sajnálatos esemény következett be. Na, nem arra gondolok, hogy újabb és újabb sporteseményeket kebelezett be az EA Sports, hanem hogy ez a teljesítmény úgy 2-3 éve kezd kifakulni, elérni a határait, más szóval stagnálni. A rajongók többet várnak, mint holmi adatbázis-frissítést, és talán emiatt is rossz, hogy egy árva konkurencia sem léphetett fel érdemlegesen e diktatúra ellen. Többek között ezért volt érdekes az, hogy tavaly az EA is beszállt a Formula 1 szimulálásába, hiszen e körül a sportág körül mindig volt valami hisztéria.
Szóval nagy remények és várakozások voltak a programmal szemben, lássuk, ehhez képest mi történt első indításkor! Miután szomorúan konstatáltam, hogy a 600 MHz és 128 MB RAM, valamint az egyes sorozatszámú GeForce igencsak közepesen teljesített a beépített erőmérőn, beletenyereltem a játék ikonjába, és hagytam, hogy magukkal ragadjanak az események. Még tartott az intró hatása, mikor böngészgettem a menüt, és mivel sosem szerettem elsietni a dolgokat, kényelmesen hátradőltem és átadtam magam a fílingnek. Mit ne mondjak, a designer team lenyűgöző teljesítményt nyújtott ez alkalommal is, a rengeteg opció és beállítási lehetőség a felüdülés teljes erejével hatott a gyönyörű kidolgozás mellett. Azt ugye nem kell elmondanom, hogy a játék az idei idény teljes mezőnyét, versenypályáit és szabályrendszerét tartalmazza, amit olyan mértékben meg tudunk változtatni, hogy az szinte csodálatra méltó. Ez a része, meg az az infoáradat, ami lépten-nyomon a kedves játékos arcába ordít, szó szerint lenyűgöző.
És itt kezdett el sántítani a dolog. Indítsunk csak el gyorsan egy versenyt! Elsőként a Driving School opcióra esett a választásom, hadd gyakoroljak egy picit, mielőtt élesben kell teljesíteni. Gyors pilótaválasztás, és az olasz pálya áttanulmányozása után máris élesben vezethettem volna… ha megtaláltam volna a kezelőbillentyűket. Bár való igaz, hogy az Options menüben el vannak szórva a kezelőbillentyűk beállítási lehetőségei is, nekem egyértelműnek adódott, hogy a nyilakkal kell majd kormányozni. Ehelyett szépen lelassultam és leparkoltam a fűre. Nem mondom, hogy nem döbbentem le a grafika láttán, de nem azért, amiért kellett volna, hanem épp ellenkezőleg. Bár az igaz, hogy a gép, amin teszteltem, nem tartozott a csúcskategóriás besorolásba, de amit a szoftver produkált, több mint botrányos! Szinte az összes grafikai extrát ki kellett kapcsolni az élvezhető sebesség elérése érdekében. Majd jött a második pofon, sikerült bekonfigurálnom az irányítást. Habár van lehetőségünk joypad és kormány használatára is, a billentyűzettel történő irányítás szó szerint botrányos. Feleslegesnek tartom ecsetelni a mikénteket és hogyanokat, a lényeg nem változik: szánalmas, ahogy irányításunk alatt kanyarog ez a verda.
A konkrét adatok, akit esetleg érdekelnének, az alábbiakban merülnek ki: 6 választható opció, mely között nem csak a sima verseny és bajnokság kapott helyett, hanem a multiplayer játék is osztott képernyős és Internetes változatban, 23 autóval, 17 pályával, változó időjárási viszonyokkal, és minden részletre kiterjedő garázsműhellyel, ahol az autók legkisebb alkatrészein is változtathatunk.
Értékelésként amúgy elmondható, hogy bár az adatbázis szintjén profi szinten mozog a játék, a többi részen csúfos kudarcot vallott, sokat kéne még tuningolni, hogy érdemes legyen egyáltalán rápillantani, nemhogy megvásárolni. Talán majd jövőre…