Mostanság mintha megszaporodtak volna a futballesemények kicsiny hazánkban is, elég csak a Manchester United, Real Madrid és az argentin válogatott fellépéseire gondolni. No és mit tehet ilyenkor az ember, néz és gondolkozik, majd időnként értetlenkedik, hogy is lehet ilyen taktikával és kezdőcsapattal kifutni a gyepre. Nos, nekik ajánlanám figyelmükbe a Football Manager 2006 előzetesét, avagy egy reményt arra, hogy hamarosan mindenki összerakhatja a saját álomcsapatát.

A híres-hírhedt Eidos-Sports Interactive szakítás után a Championship Manager tényleges folytatásának a Football Manager 2005-öt tekinthettük, mivel a régi kiadó darabja kiábrándítóan gyengére sikeredett, míg SI-ék ezúttal is a tőlük elvárható minőséget produkálták. Az idő azonban múlik, és ideje volt, hogy érkezzen a következő epizód néhány új ötlettel, és persze a frissítésekkel. Nos, ha a végleges verzió még várat is magára pár hónapot, azért a bejelentési információkon kívül sikerült bezsebelnünk egy béta verziót, úgyhogy lássuk, mire is számíthatunk:

Játékosok:

Vegyük először a foci alapvető kellékeit, a játékosokat. SI-ék igen sok, jól használható újítást vezettek be, azaz az alany képernyőjén ettől kezdve sokkal több cselekvés lesz lehetőségünk. Először is mostantól mindenkinek van súlya és magassága is, ebből például egy támadónál nyomban világossá válik, hogy kreatív vagy erőcsatárról van -e szó, de nem elhanyagolható ez a védőknél sem, hiszen így többféle taktikai felállást hozhatunk létre. A másik új fül a kibővített edzésmenü, ahol folyamatosan figyelemmel követhetjük a játékos terhelését, havi teljesítményét (szintén új fülön nézhetjük meg az aktuális szezon aktuális alanyának teljesen részletes statisztikáját), értékeinek javulását vagy romlását, és a segédedzők is szolgálnak számunkra pár értékes információval. Természetesen közvetlenül innen is megváltoztathatjuk a kiszemelt edzésmunkáját, illetve azt az elvárást is, hogy emberünk milyen keményen vesse bele magát az átmozgatásokba.
Régóta várt funkció, és most végre megkapjuk: a pozíciók kielemzése, így az adott játékosnál láthatjuk, hogy elsődleges helyén kívül még hol és milyen eséllyel vethető be.

Mérkőzések:

A fejlesztők ígérete szerint nagyot fogunk nézni az új meccs-engine alatt, hiszen sokkal valósághűbb mérkőzéseket láthatunk, mint az eddigiekben. Nos, egyelőre ezzel nem tudok egyetérteni, mert néha igencsak fura megmozdulásokat és passzokat láthattam mind az ellentől, mind a saját embereimtől. (Ez persze valószínűleg a béta státusz miatt van így). Ami viszont már most is működik: a félidei lelki fröccs lehetősége. Az első 45 perc leteltével ugyanis akár egyénenként véleményezhetjük embereink mutatott formáját (a fantasztikustól a menjél haza formuláig), de a csapathoz is szólhatunk pár szép, vagy kevésbé szép szót.

Média és edzők

Véleményem szerint az FM ez idáig messze nem használta ki azt a lehetőséget, amit médiának hív az átlag halandó. De ennek most vége. A 2006-os részben ugyanis az újságok és TV-k aktív részesei lesznek mindennapjainknak, sokkal több átigazolási pletyka, „sztárolás”, válogatottba követelés, kritika, és értékelés lát napvilágot. Minden mérkőzés után számíthatunk a mérkőzés emberének hosszas értékelésére, illetve gyakorta taglalják a csapat(ok) aktuális formáját és jövőjét. Játékosaink pedig nem néma bábként tűrik a szerintük ostoba – esetleg jó – lépéseket, hanem feldúltan nyilatkoznak, ha eladunk egy-egy kulcsjátékost, nem elvárásaik szerint szerepeltetjük őket, de akkor is, ha elégedettek velünk Hasonló a helyzet az asszisztens menedzserrel, ő már idáig is fontos elemét képezte karrierünknek, ám mostantól még több tanácsot ad, illetve véleményt is gyakrabban formál általános dolgokról, illetve játékosokról. (Így elvileg nem fordulhat elő az, hogy az egész szakmai stáb szerint ki kéne rúgni legjobb, de valamiért nem túl híres játékosainkat.) Jól muzsikálnak gyúróink is, külön kérés nélkül részletesen taglalják a sérült játékos jövőjét, sérülésének mibenlétét, és sokkal életszerűbben hat az is, hogy nem fixen adják meg visszatérésének idejét, hanem csak becsülni tudnak. És még egy kis érdekesség: mostantól nem csak mi kereshetünk személyzetet direkt módon, hanem feladhatunk hirdetéseket, majd megnézhetjük, hogy kik is szeretnének mellénk kerülni. Ennek következtében pedig még inkább azt érezhetjük az FM nyüstölése közben, hogy ez a világ él, s nem csak egyedül vagyunk benn a virtuális foci forgatagában.

Átigazolás és kölcsön

Átigazolások terén sok eltérés nincs, mindössze az árak realizálásáról beszélhetünk. Más a helyzet a kölcsönkérésekkel, ez idáig a funkció egyáltalán nem volt kihasználva, így aztán fiatal tehetségeink kénytelenek voltak a tartalékban elsüllyedni – egészen mostanáig! Meglepve tapasztaltam ugyanis, hogy szezon kezdete előtt rengeteg ifi játékost kértek kölcsön, és játszatják is őket, nem csak a keretbe kellettek, így aztán a csapatépítés lehetősége is nagyban változik.

Menedzserek egymás közt

Maradt az előző részben megismert menedzselési kommentár lehetősége, így aztán még a tényleges 90 perc előtt vívhatunk adok-kapok párharcot, sajnos azonban csak az aktuális osztályunkban tehetjük meg mindezt, nemzetközi mérkőzéseken elvették ezt a lehetőséget (vagy itt is csak a bétá állapotról van szó?). A lényeg azonban az, hogy ezen társalgás szövegei bővültek, így aztán sokkal nyíltabban is megfogalmazhatjuk érzéseinket a konkurens edző felé. Ami saját értékeinket illeti, nem történt változás, továbbra is hat jellemzővel rendelkezünk, amelyek 1 és 20 között állhatnak. Kapunk viszont egy összefoglaló képernyőt, ahol statisztikáink mellett a következő ellenféllel, illetve az aktuális információkkal ismerkedhetünk.

Taktika

Mivel a taktikai képernyő már jó ideje rendben van, így nem várhattunk semmilyen túl komoly változást, ám néhány aprósággal így is szembesülhetünk. Ezek közül a legjelentősebb az, hogy mostantól megadhatjuk, hogy céljátékosaink milyen labdákat kapjanak, azaz így ki tudunk hegyezni egy-egy mérkőzést csak fejes támadásokra, vagy éppen a kapáslövésekre.

Fel a csúcsra…
…énekelhetik kaján vigyorral arcukon az SI Games-es srácok, hiszen a jelek szerint megint össze fognak hozni egy olyan FM-et, amely rövid időn belül az eladási listák tetejére kúszik, s megdobogtatja minden focimenedzser-kedvelő egyén szívét. Habár forradalmi változásokra nem számíthatunk, ám erre nincs is szükség, a most bevezetésre kerülő újítások véleményem szerint éppen elégnek fognak bizonyulni ahhoz, hogy továbbra is a Football Manager ülhessen a trón legtetején. Úgyhogy mindenki készüljön, mert egy hideg, borongós novemberi napon fénysugár fog áttörni a felhők közül, amely minden edző lelkületű játékost jó pár hétre ki fog ütni.

Patch mizéria

Az FM és az utolsó CM-ek idejében már megszokott, hogy minden epizódhoz kiadnak 2-3 update-et. Ez persze így 2005-ben – sajnos – már egyáltalán nem meglepő, ám a jelen tartalom mégis kicsit többet mutat, mint a megszokott esetekben. A szokásos bugjavítás mellett ugyanis minden verzió adatfrissítéseket is végez, de minimálisan hozzányúl a médiához, és a játékmenethez is. Így lehetséges, hogy pl. az 5.0.5-ös progi feltelepítése után a játék legalább másfélszer nehezebbé, némileg reálisabbá, és az előzőeknél kevésbé gól-gazdaggá válik.

Gyorsulás várható

A játék eddigi egyetlen komolyabb hibája is végre-valahára megoldódni látszik. Az előző részek egyetlen irritáló negatívumának a néhol rettenetes lassúság bizonyult, az ember karrierje közepette nyugodtan kiolvashatta az újságot, amikor több napig nem történt semmi. A 2006-ban azonban már erre is jobban odafigyelnek a fejlesztők, hiszen a béta alapján kijelenthető, hogy jóval sebesebb játékmenetre számíthatunk, mint az eddigiekben.