Éljen a motorsport! Ebben a sportágban ember és gép szoros közreműködésének legszebb gyümölcseit élvezhetjük. Zamatát a több száz lóerő, frissességét a szekerek high-tech felépíté-se, változatosságát pedig az emberi tényező adja. Nem kell vennünk egy Ferrari Enzót ahhoz, hogy érezhessük 650 aszfaltszaggató lóerő kegyetlenségét! Forza Motorsport!
Az autósjátékok története bizony régi időkre nyúlik vissza. Már c64-en is bőven akadt olyan program, amelyre a mai napig szívesen emlékeznek vissza a veteránok. Számomra a Need For Speed első részével egy egészen új korszak kezdődött. Akkor esett meg először, hogy elvesz-tettem egy autó irányítását, hála a kezdetleges fizikai motornak. Lassan eltelt kilenc év, és a fejlődés nem kerülte el ezt a műfajt sem. A Need For Speed Underground első része a tuningmániákusok szentélyévé vált. Rengeteg elemmel lehetett kívül-belül feldíszíteni és gyorsabbá tenni motorizált szekereinket, de valami mégsem stimmelt. Persze, kiváló játék volt, de valahogy mégsem sikerült megemésztenem a véglegesen leegyszerűsített arcade fizi-kai rendszert, ahol az autók érdekes viselkedése nem adott okot tökéletes elégedettségre.
A Project Gotham Racing 2 viszont egyszerűen lenyűgöző lett. Rengeteg autó, gyönyörű helyszínek, átgondolt és tökélyre fejlesztett játékmenet, továbbá kiváló középutat találtak az árkádos és szimulátoros fizikai rendszer között. Itt az volt a gond, hogy nincs lehetőségünk személyre szabni a csillogó-villogó versenygépeinket. Persze a színét kiválaszthattuk, de en-nél tovább nem mehettünk.
Mindenkiben motoszkált valami, senki sem lehetett tökéletesen elégedett. Úgy gondoltam, hogy össze kéne gyúrni két-három autós játékot, hogy megkapjam azt, amit álmaim program-jának képzeltem el. Mivel benzint iszom és féktárcsát eszem, nevezhetem magam autófanati-kusnak. Ennek a velejárója, hogy igen magasra helyezem a lécet. Minden kell! Optikai- és teljesítménytuning, szép grafika, jó kezelhetőség, értelmes ellenfelek és érdekes helyszínek! Gondolom érthető, hogy a játék bejelentésétől fogva úgy vártam a Forza Motorsport-ot mint a Messiást. Mindent megígértek a sajtóanyagban, amit én egy autós játékba beleképzeltem. Azt tudjuk, hogy a nagy csokor fejlesztői fogadalom a legtöbb esetben végül csak apró bokréta-méretűre zsugorodik össze, ezért fenntartásokkal kell őket kezelni. Ennek ellenére is hittem a Microsoftnak, hogy végre csinálnak valami olyat, ami nekem és egyúttal minden autómániás-nak tetszeni fog.
Miután eltöltöttem néhány órát a Forza Motorsport játszható (még nem végleges) verziójával, és felkapartam az állam a padlóról, megkönnyebbültem. Van itt minden, mi szem-szájnak ingere! Mindenki kapaszkodjon meg, mert a játékban hozzávetőlegesen 200 autó kapott he-lyet, egyedi viselkedéssel és motorhangokkal. Megtalálható itt a VW Golf IV-től kezdve, az Audi S8-on, Porsche Carrera GT3-on és Ferrari Enzón keresztül a LeMans-i versenyen induló csúcsgépekig az összes említésre méltó automobil. Ez az impresszív lista még önmagában nem lenne elég, mert ekkorát más játék is magáénak tudhat. Nem, a Microsoft nem elégszik meg ennyivel: nagyobbat, jobbat és szebbet akar a konkurenciánál.
Szép volt, ahogy a Need for speed undergroundban testre szabtuk az autónkat? Az csak az első lépés volt. A Forzában egy fokkal továbbvitték az ötletet. Az rendben van, hogy negy-venféle motorikus és többször ennyi optikai tuninggal lehet felspécizve a szekér. Ez manapság már nem különös. De az, hogy egy hátsó szárny, vagy egy új első lökhárító befolyásolja az autónk aerodinamikáját, már egészen más tészta. Leszorító erőt képeznek ezek a csöppségek, így az autó irányítása drámaian javulhat, tehát nem csak jól néz ki, hanem kifejezetten hasz-nos is. Az autónk fényezését saját magunk keverhetjük ki, így többmillió színárnyalat közül bökhetünk rá a nekünk tetszőre. De ez még nem minden. Saját vagy előre legyártott matricák-kal és feliratokkal díszíthetjük benzintemetőnket, sőt: száz rétegnyi díszítést vihetünk fel reá! Pavlov kutyája ilyenkor kezdett el nyáladzani, de még mindig van mit mesélnem! Tehát kivá-lasztottunk egy szép kasznit, felspéciztük, felmatricáztuk és felpaprikáztuk a motorját is. Me-hetünk száguldozni azonnal az Xbox Live-ra, és a többi játékos ellen a saját, kiszuperált jár-gányunkkal versenyezhetünk! Ez azt jelenti, hogy soha, de soha nem találkozunk két tökélete-sen ugyanolyan autóval online játék során. Ez már pikáns. (Azt már csak halkan jegyzem meg, hogy végre alkalmunk nyílik széttörni a rommátuningolt gyöngyszemünket, nemúgy, mint a NFS UG-ban.)
Szép grafika, a kedvünk szerint átalakított autók, változatos helyszínek, de még mindig keserű lenne picit a szájízem, ha nem lenne ez a félelmetesen profi fizikai motor beépítve. Már egy 300 lóerős szörnyecskénél is lehet érezni, hogy szinte kitépi magát az ember kezéből! Egysze-rűen az az érzésem támadt, hogy azon nyomban felkaparja az aszfaltot és a mögöttem lévő szélvédőjét szilánkosra töri vele. A vállalkozó szellemű játékosok kikapcsolhatják a vezetési segítségeket, és akkor egy igen kemény szimulációban tesztelhetik tudásukat. Annyira nem elvetemült még így sem, mint a Richard Burns Rally, de komoly kihívást jelent. Amikor be-kapcsoljuk a segítségeket, még mindig nincs garantált siker, mivel ilyenkor is gyakran a Laguna Seca versenypálya kavicságyában találtam magam.
Összegzésként mindössze annyit tanácsolnék, hogy mindenki vegyen egy naptárat és az utol-só nyolc hónapot tépje ki belőle, csak a negyedik hóig hagyjuk meg a lapokat. Ugyanis idén áprilisban minden autómániás megkaparinthatja azt a játékot, amelyre már nagyon régóta várt, és attól kezdve új időszámítás kezdődhet számukra.