1941. december 7., reggel 7.45, Pearl Harbor, az amerikai hadiflotta kikötője a Csendes-óceánon. Ebben az időpontban, kezdődik a Heroes of the Pacific története, melyben egy fiatal vadászpilóta történetét követhetjük végig a II. világháború csendes-óceáni területén lezajlott harcok során. Mint az manapság egyre inkább szokássá válik, most is elsősorban konzolokra íródott meg a játék, és ebből készült el a PC-s verzió.
Ami legszembetűnőbb a PC-s játékokhoz képest, a menürendszer egyszerűsége, és a beállítható paraméterek szűkössége. Ami itt legjobban tetszett az az, hogy mindössze 12 kezelőgomb van, és ebben már benne vannak az irányító- és a tűzgombok. Az egyetlen dolog, amit hiányoltam, az a körbenézés lehetőségének teljes hiánya, valamint az, hogy a joystickem gázkarjáról egyszerűen nem vett tudomást a program. Az irányítás egyszerűségének ellenére még a leggyakorlottabb pilótáknak is célszerű a játékban lévő oktató kurzust végigjárni, mivel egyrészt a gépek viselkedését nem árt kitapasztalni, másrészt a zuhanóbombázás és a torpedóvetés nem is olyan egyszerű dolog, mint amilyennek gondolnánk, főleg ha még közben lőnek is ránk. A sikeres pilótavizsga letétele után (persze ez nem feltétel) már bele is vághatunk az igazi harcokba. Szándékosan nem légi csatákat írtam, mert szerintem egy romboló megtorpedózása nem igazán légi harc. Az igazi ütközetekbe négy ponton léphetünk be. Az alapot természetesen a kampány küldetései jelentik, melyekből összesen harmincat lehet végigjárni, de a már végigjátszott küldetések helyszínein újra harcba bocsátkozhatunk az Instant Action és a Missions menüpontok alatt. Találunk még ezen kívül egy Historical nevű lehetőséget is, amelyben öt nagy történelmi összecsapást játszhatunk újra a II. világháború csendes-óceáni hadszínterén.
Minden küldetés előtt, bármelyik módon is érjük el, kiválaszthatjuk, hogy milyen nehézségi fokozaton játszuk végig. Négy fokozat közül választhatunk, és közöttük a különbség csak abban rejlik, hogy a kapott találatoktól mennyire sérül a gépünk, illetve nekünk mennyi lövedéket kell belepumpálni az ellenségbe, mire leesik. Az alap „Rookie” fokozaton gyakorlatilag sérthetetlen a gépünk, és az ellenséget egy jól irányzott rövid sorozattal lángcsóvává tudjuk varázsolni, a legnehezebb fokozatot választva ez az arány pont megfordul. A feladat megkezdése előtt, eldönthetjük még, hogy Arcade, vagy Professional módban akarunk repülni. Nos ez egy igen érdekes része a beállításoknak. Mindenki azt gondolja elsőre, hogy az Arcade módban gyerekjáték a repülés, de ez itt nem így sikerült. Egy biztos, nekem Professional módban könnyebb volt a gépeket irányítani, ugyanis az oldalkormány mozdulatokra a gép vízszintesen (a csűrő lapátok forgatása), míg Arcade módban a tengelye körül fordult ugyanerre a kormány mozdulatra. Az is igaz viszont, hogy egy forduló befejezése után az Arcade módban ha elengedjük a botkormányt, a gép alaphelyzetbe hozza magát, míg Professional módban nem. Szerintem mindenki döntse el maga, neki hogy a könnyebb, de célra tartani Professional módban egyszerűbb. Menet közben egyébként összesen négy különböző nézőpontban repülhetünk. Az alap, amikor kissé felülről hátulról látjuk a repülőnket, ránagyíthatunk a célra, vagy beülhetünk a fülkébe (műszerfal nincs) és nézhetjük a gépünket úgy, hogy látszódjon a célpont, függetlenül attól, hogy tőlünk milyen irányban van. Ez ugyan nem helyettesíti a körbetekintést, de a semminél több. Tehát műszerfal nincs, úgyhogy ne is keressétek a műhorizontot, meg a fordulatszámmérőt, mindössze a képernyő bal felső sarkában van egy kerek valami, ahonnan leolvasható, hogy mekkora a sebesség, a magasság, mennyi másodlagos fegyver (torpedó vagy bomba) áll rendelkezésünkre, és milyen a gép műszaki állapota. A jobb felső sarokban egy kis kerek radaron látjuk különböző színnel jelölve a területen lévő egységeket, és a képernyő jobb alsó szélére kiírja a program az éppen kijelölt célpont nevét, típusát és a távolságát.
A feladatok teljesítése után, a gép pontozza az elért teljesítményünket, egyrészt a ráfordított idő, másrészt a megsemmisített ellenséges hajók, és repülők mennyisége alapján. A megszerzett pontokat újabb típusú repülő használatára válthatjuk be, vagy a műhelyben tuningolhatunk kicsit a jelenlegi gépünkön. Ez a fegyver lecserélésére, és a páncélzat erősítésére szorítkozik. Ha a kezdeti beállításokat elvégeztük, nem marad más hátra, mint belevágni a küldetésekbe. Induláskor az irányító közli az elsődleges és a másodlagos feladatot. Ha lezuhanunk vagy lelőnek, kezdhetjük elölről a feladatot, vagy az utolsó „Checkpoint”-tól. Említettem az Instant Action és a Missions menüpontokat. Ezekben azok közül a helyszínek közül válogathatunk, amelyeken már végrehajtottuk a feladatsort a kampányban. Van viszont még egy – talán a legszórakoztatóbb – része a játéknak, a Multiplayer mód. Itt összesen nyolc játékos lehet a levegőben, tetszőlegesen beállítva, hogy ebből mennyi a gépi ellenfél, és mennyi az ember. Játszhatunk ilyen módon hálózatban, és természetesen az interneten. A többjátékos módot választva először is el kell döntenünk, hogy a rendelkezésre álló öt különböző játék közül melyiket indítjuk. Ezek sorban: a Dogfight, amelynek a lényege, hogy mindenki lő mindenkire, és a megadott idő vagy pontlimit elérése után a gép értékeli a játékosokat. A következő a Team Dogfight, amely ugyanez, csak két csapat játszik egymás ellen. A Capture the Flag-ben meg kell szerezni az ellenség zászlóját, úgy hogy minél közelebb kell egy anyahajó fedélzete fölött elrepülni, miközben az teljes tűzerejével lő ránk, majd a zászlóval el kell jutni a saját anyahajónk fölé. A Fox and Hounds hasonlít a Dogfight-ra, azzal a különbséggel, hogy itt mindenki egy repcsire vadászik, akit a gép véletlenszerűen jelöl ki és váltogatja, hogy éppen ki a célpont. Végül a Scratch One Flat-Top célja az ellenség anyahajójának megsemmisítése zuhanó bombával vagy torpedóval. Kiegészítésként még annyit ide, hogy minden játékmódban van egy úgynevezett Pick-ups ki-be kapcsolási lehetőség, ami annyit tesz, hogy ha be van kapcsolva, akkor időről-időre megjelennek a légtérben léggömbök, melyeket kilőve különféle bónuszokat lehet felszedni (javítás, megafegyver, szuper sebesség, és egyéb ilyen nyalánkságok).
A helyem nagyon elfogyott, de még egy szót sem ejtettem a játék grafikájáról és a hangokról. Nos egy biztos, nem Far-Cry színvonalú a látvány, értem ezalatt főleg a szárazföldön és a vízen megjelenő dolgokat, viszont ami a levegőben mozog, és ott történik, az nagyon ott van a szeren. A felhők, a repülők kidolgozása, a sérült repülők füstje, a robbanások, a felrobbant repülők darabjai amint szétrepülnek, mind olyan, amilyennek lennie kell. A hangokról ugyanezeket mondhatom el, semmi fölösleg, semmi idegesítő aláfestő zene, csak a gép, és a fegyverek hangja, a lövedékek kopogása a páncélon, a mellettünk elhúzó másik gép motorhangja, a találatot kapott hajók vészvijjogása, és mindeközben folyamatosan a társaink fecsegése az éterben. Mindezt persze nem adják olcsón, hiszen a gépigényen is látszik, hogy kell azért vas a cucc alá, ráadásul még kényes is a videokártyára, de végül is valamit valamiért. Megy persze a játék a minimum konfiguráción is, de akkor elég sok látványbeli élmény kimarad, melyeket pedig nem véletlenül gyúrtak össze a fejlesztők.
Tippek, trükkök:
– Repülj inkább Professional módban, mert bár kicsit nehezebb az irányítás, de könnyebb a célkeresztben tartani az ellenséget.
– A japán gépek jóval lassabbak az amerikai gépeknél, így ha üldözőbe veszel egy gépet, minimum a felére vedd vissza a sebességed.
– A rombolók ellen a géppuskatűz hatástalan, viszont a bombavetést és a torpedózást alaposan gyakorold be a gyakorló pályákon, mert nagyon pontosan kell célozni.
– Ha ledobtad a bombád vagy a torpedód, „War Speed”-et használva iszkolj el manőverezéssel a megtámadott hajó közeléből, mert alaposan megszórnak.
– Gyakorold be átesésből kihozni a géped, mert ezzel a módszerrel tudod legkönnyebben lerázni a rád ragadt ellenséget.
– Ha Arcade módban repülsz és már megközelítetted az ellenséget, ülj be a pilótafülkébe, mert onnan irányítva a géped olyan könnyű lesz célozni, mint Professional módban.
A repülhető gépek
Modell neve Végsebesség Fegyverzet Maximális
Repülési magasság Hatótávolság
P-40 Warhawk 350 mph 6×12,7 mm 31,000 ft 750 miles
Wildcat F-4F 318 mph 6×12,7 mm 39,400 ft 770 miles
F4U Corsair 446 mph 6×12,7 mm 41,500 ft 1,560 miles
Dauntless 225 mph 2×12,7 mm 2×7,62 mm 25,200 ft 773 miles
Devastator 206 mph 1xMK XIII torpedo 19,700 ft 435 miles
P-38D Lightning 390 mph 1×20 mm 4×7,62 mm 40,000 ft 900 miles
Egy kis történelmi adalék:
A támadásra 1940. december 7-én 7.55-kor – teljesen váratlanul – került sor. A támaszponttól 250 mérföldre állomásozó japán repülőgép-hordozókról a hajnali órákban, két hullámban 353 repülőgép indult támadásra Pearl Harbor ellen.
A rajtaütés eredményeként a kikötőben állomásozó hajók közül öt amerikai csatahajó elsüllyedt, három megrongálódott, továbbá megsemmisült öt cirkáló, négy romboló és közel kétszáz repülőgép.
A támadás nagy emberveszteségekkel is járt: a rajtaütés során elesett 2403 amerikai tengerészgyalogos, pilóta és szárazföldi katona illetve polgári személy, valamint megsebesült további 1178 fő. A támadás eredményeként az amerikai hajóhad jó időre harcképtelenné vált, hiszen a távollévő (éppen gyakorlatozó) két repülőgép-hordozón kívül nehezebb egységei nem maradtak.
A japán haditerv sikerében közrejátszott, hogy rendkívül vakmerő és kockázatos volt, hiszen a japán flotta legnagyobb részét erre a támadásra összpontosították, amelyhez több, mint 200 mérföldet úgy kellett megtennie az egységeknek, hogy a több órán át tartó út során az amerikaiak bármikor felfedezhették volna őket. Abban, hogy ez nem következett be viszont két ok is szerepet játszott: egyrészt az amerikai felderítés vészesen hanyagnak bizonyult ebben az ügyben, másrészt a japánok technikailag a legapróbb részletekig kidolgozták a támadás tervét. S ennek köszönhetően alig két óra alatt (harminc repülőgép elvesztése árán) a japánok megszerezték a csendes-óceáni tengeri fölényt.