Nem mondható, hogy a Sierra emberei nem gondolnak mindenkire (foci, szimulátor, kaland, gyerekjátékok…). Sajnos rég nem jöttek elő új programmal (várhatóan majd most ősszel), de egy új kiadványuk azért a kezembe került. Az Incredible Machine folytatása, annak is a CD-s verziója.
Mondhatni, kiváló munkát végeztek a Sierrások (megint). A program különböző eseményeken 6 fődíjat kapott, és több cég és újság is elismerően nyilatkozott róla. A program hasonló az elődjéhez, csak több pályát tartalmaz, és KIHASZNÁLJA a CD adta lehetőségeket is.
Na nézzük mi is ez. Ez a program mindenkinek ajánlható, aki szereti ha mindenféle “kütyü” segítségével és egy kis kreativitással különböző problémákat kell megoldania. Ebben a programban 170 előre elkészített pálya van, de akinek kedve van hozzá, az saját maga is készíthet pályákat.
A kezdő képernyőn tudjuk a játék beállítását elvégezni. A hangszóróval beállíthatjuk a hang erősségét, az összerakóval, azt, hogy melyik pályán akarunk játszani (ha sikerül megoldani a pályát, akkor automatikusan a sorban következő pályát kapjuk), és itt léphetünk be a szerkesztő módba is (villáskulcs). Ha a jobb oldali képernyőre klikkelünk, akkor elkezdhetjük az aktuális pálya megoldását. Ha elkezdjük a játékot, akkor a jobb oldalon láthatjuk azokat a dolgokat, amiket felhasználhatunk a feladat teljesítéséhez. Az alattuk levő szám jelzi, hogy hány darab van az adott “alkatrészből”. A kiválasztott kütyüre ráklikkelünk, majd oda irányítjuk, ahova tenni akarjuk, és megint klikkelünk egyet (a jobb egérgombbal a kezdőképernyőre jutunk vissza). Ha úgy gondoljuk, hogy minden a helyén van, akkor klikkeljünk a jobb felső sarokban levő futóra, és láthatjuk, hogy ügyeskedésünk eredményre vezet-e. Ha igen, akkor kapjuk az újabb pályát. “Ennyi” lenne a játék része.
A szerkesztőben “ugyanezt” kell tennünk (mármint folyamatában), de ott az a feladatunk, hogy megszerkesszünk egy pályát, illetve feladatot adjunk a játékosnak.
Ha kiválasztottunk egy dolgot amit használni akarunk, akkor annak tudjuk a méretét változtatni (az ábra bal, ill. jobb oldalán található nyilakkal), tudjuk forgatni (az ábra bal, ill. jobb alsó sarkában található nyilakkal) és vissza tudjuk tenni oda ahonnan elvettük, ha esetleg nem kellene (az ábra bal felső sarkában található szemetessel). Ha szerkesztő módban vagyunk, csak egy a különbség, hogy a jobb felső sarokban is van egy ábra. Egy lakat. Ezzel tudjuk a kütyüt fixen lehelyezni (ha a lakat zárva), ekkor a játékos nem tudja mozgatni. Ha nem tesszük oda fixen (a lakat nyitva), akkor a játékos bárhova teheti az adott dolgot, amivel talán nagyon megkönnyíti a pálya megoldását. Ugye ezt senki sem akarja.
No, hát ez lenne a progi. Nézzük milyen “kütyüket” használhatunk:
– Baseball labda: Hat rá a gravitáció, de nem nagyon pattog.
– Kosárlabda: Jól pattog.
– Bowling golyó: Nagyon nehéz, egyáltalán nem pattog.
– Biliárd golyó: Nem hat rá a gravitáció, de ha meglökik sokáig gurul, hacsak ki nem esik a képernyőről.
– Ágyúgolyó: Borzasztó nehéz, nem pattog.
– Szuperlabda: Kiszámíthatatlan, minden pattanásnál (nem annál ami az arcodon van) egyre nagyobb lendületet kap.
– Teniszlabda: Közepesen pattog.
– Léggömb: Normál gravitáció esetén felfelé száll. Ha hozzákötünk egy pisztolyt, elsüthetjük, vagy valamit meglökhetünk vele alulról. Szög, fogaskerék, olló… kilyukaszthatja.
– Szög: Kilyukaszthatja a léggömböt, de Mel Schlemmingnek (az emberke) lépcső gyanánt is kiváló.
– Mérleghinta: Ha valamit ráteszünk és a másik végére valamit rádobunk, akkor ami rajta volt “elrepül”, de jó arra is, hogy elsüssük a pisztolyt…
– Fújtató: Ha valamit rádobunk, akkor levegőt fúj.
– Bokszkesztyű: Ha végén levő gombot megnyomjuk, akkor üt. El lehet vele indítani az egér-motort…
– Trambulin: Ha valamit rádobunk, akkor az minden pattanásnál egyre nagyobb lendületet kap.
– Kötél: Hozzá lehet kötni pisztolyhoz, majom-motorhoz, léggömbhöz… Számtalan csigán át lehet fűzni.
– Horog: Rá tudunk valamit kötni, hogy le ne essen.
– Csiga: Kötelet lehet bele fűzni.
– Pisztoly: Ha egy kötéllel elsütjük, akkor szétlő valamit, felrobbantja a dinamitot, ellök valamit az útból…
– Olló: Rá kell valamit dobni és elvágja a kötelet, kilyukasztja a léggömböt.
– Kapcsoló és konnektor: Ha valamit, ami áramról működik bedugunk a konnektorba és a kapcsolót “le”kapcsoljuk, akkor az a valami működésbe lép. Ha helyesen dugtuk be, akkor egy dugó jelenik meg a konnektorba.
– Generátor: Valami mozgóval kell összekötni (egér-motor, fogaskerék, futószalag…), ekkor áramot fejleszt.
– Napelem: Világítsuk meg valamivel, ekkor áram lesz a konnektorban.
– Ventillátor: Dugjuk be egy konnektorba. Ha van benne áram, akkor a ventillátor elfújja az előtte levő tárgyat (hacsak nem túl nehéz).
– Elektromotor: Dugjuk be egy konnektorba, majd kössük össze valami mozgatható dologgal (fogaskerék, futószalag…). Meg fogja hajtani.
– Tégla fal: Csak a dinamit tud bele lyukat robbantani.
– Csövek: Falakat csinálhatunk belőlük. A dinamit nincs rá hatással.
– Fa fal: A dinamit lyukat robbanthat bele.
– Sár fal: Ezen semmi sem pattog, nehezen csúszik rajta minden. A dinamit nincs rá hatással.
– Lejtő: Minden lecsúszik rajta. A dinamit nincs rá hatással.
– Gumiszíj: Motorok, forgó dolgok (fogaskerék, majom-motor…) összekötésére szolgál.
– Fogaskerék: Többet egymáshoz kapcsolva kiiktathatjuk a gumiszíjat. Áttételként nagyon jól használható (pl. a forgási irány megváltoztatásához).
– Futószalag: Valami forgó dologhoz kell a gumiszíjjal kötni, ekkor ami rajta van, azt a forgása irányába szállítja.
– Jack-in-the-box (doboz kis kallantyúval): Ha valami forgó dologhoz kötjük a a gumiszíjjal, akkor egy idő után Jack “kidugja” a fejét és ellöki azt ami a doboz tetején volt.
– Szélmalom: Ha valamivel “megfújjuk” (fújtató, ventillátor) és összekötjük valamivel amit forgatni kell, akkor ez fog motorként szolgálni.
– Nagyító: Helyesen fény elé helyezve meggyújthatunk vele valamit (kanócot, gyertyát…).
– Zseblámpa: Dobjunk valamit a tetejére, mire elkezd világítani.
– Izzó: Ahhoz, hogy bekapcsoljuk, valami nehéz dolgot kell kötéllel a zsinórjára kötni (pl. vödröt). Ekkor ez is világítani kezd.
– Ágyú: Gyújtsuk meg a kanócot, mire egy ágyúgolyót lő ki.
– Dinamit: Gyújtsuk meg a kanócot, mire az felrobban. A falakat általában berobbantja.
– Rakéta: Gyújtsuk meg a kanócot, mire a rakéta felszáll. Kidurranthatja a léggömböt.
– Gyertya: Ha meggyújtjuk, akkor világítóeszközként és melegítőeszközként használható (pl. teáskannát), de pl. egy rakéta kanócát is meggyújthatjuk vele.
– Teáskanna: Ha alulról melegítjük, gőzt termel, mire az elnyomja azt ami felette van.
– Gyújtószerkezet és dinamit: Dobjunk valamit a gyújtószerkezetre és az felrobbantja a dinamitot.
– Vödör: Kössük össze valamivel egy csigán keresztül, és dobjunk bele valamit. Az amivel összekötöttük megemelkedik…
– Ketrec: Ha alatta van valami (Pokey macska…), csak vágjuk el a kötelét és rögtön ráesik. Ha nincs még felkötve, akkor pl. csak egy horog és egy kötél kell hozzá, és kész is a csapda.
– Pokey macska: Élete célja, hogy Mort egeret vagy Bob halat elkaphassa. Tegyük bármelyiket a közelébe, rögtön akcióba lendül.
– Mort egér: Pokey elől menekül, a sajt a kedvence.
– Sajt: Mort kedvence.
– Egér-motor: Kössük össze egy mozgó alkatrésszel, majd lökjük meg valamivel. Az egér elkezdi hajtani a mókuskerekét, mire az meghajtja a kívánt alkatrészt.
– Bob hal: Pokey egyik kedvenc eledele.
– Majom-motor: Kössünk valami súlyosat a rolón található zsinórra, mire a majom meglátja a banánt és elkezdi hajtani a biciklit. Ekkor a biciklivel meg lehet hajtani bármilyen forgó alkatrészt.
– Mel Schlemming (az emberke): Ész nélkül megy ide-oda. Ernie-nek, az alligátornak a kedvenc eledele.
– Mel háza: Mel csak itt lehet biztonságban.
– Ernie alligátor: Kedvenc eledelei Mort és Mel. Ha valamit a farkára vagy a hátára dobunk, az elpattan onnan.
– Flipper ütköző: Ha valami nekiütközik, az valamely kiszámíthatatlan irányba pattan tovább.
Ennyit a kütyükről, azt hiszem bőven elég ahhoz, hogy bárki nyugodtan játszhasson ezzel a jópofa kis játékkal. Ezekután már csak egy kis logikára van szükség.
Szerintem ez egy nagyon ötletes játék. Aranyos a grafikája (SVGA), nagyon jók a hangjai, ráadásul a zene a CD-ről szól. Szerkesztő módban az 1-9 és az A-L (abécé sorrendben) gombokkal változtathatjuk a zenét. A CD-n még megtalálható egy hasonló kaliberű játék demoja is, az Incredible Toons-é, ami szintén nagy móka. Erről a játékról csak jót lehet mondani.