Üdvözöllek titeket a Mad News-ben! Emlékezhettek még talán, hogy néhány évvel ezelőtt Steve valamiféle baleset folytán egy őrült tévéadó igazgatójává vált. A továbbiak már ismertek: Miután minden tudását és az összes létező trükköt bevetette, a felfelé vezető útja végén a TV-társaság tulajdonosának a lányának (Bea) kezét nyerte el. A történet az évszázad álomesküvőjével végződött. Tehát hollywood-i recept szerint happy end következett be. De végleg így maradt ez? Természetesen nem, hiszen akkor most milyen apropóból olvasnátok e sorokat. Eljött hát a dráma ideje. A fiatal tehetség karrierjében nagy törés történt, mikor váratlanul kidobták tv-vezetői állásából. 3 dolog maradt számára: a terhei, a cowboy-csizmája és természetesen Bea.
A Mad news-ben a feladatotok az lesz, hogy Amerika legnagyobb újságkiadójává váljatok. A másik, talán még nehezebb cél most is Beával kapcsolatos: az előző résszel ellentétben, ahol meg kellett hódítanunk, itt most ki kell utálnunk őt az irodájából, meg kell őrjítenünk pl. néhány kedves kisegér segítségével. Itt csak kísérletező és agresszív hajlamainkra hagyatkozhatunk. Csak ha a kiadóvállalatunkat a legsikeresebbé tesszük, és totál kikészítjük Bea idegeit, akkor tudjuk a hölgyet a versenyből és a hajóból kiütni. Mint minden „normális“ nap, a mai is a főnöknél kezdődik, ahol reggelente többé-kevésbé barátságos beszélgetést folytatunk, attól függően, hogy milyen eredményt produkáltunk előző nap. A jobb gomb megnyomására hősünk menekülésszerűen elhagyja a szobát. Ekkor a folyosóra kerülünk. Itt a bal gomb segítségével tudunk közlekedni. Ha ráklikkelünk egy ajtóra (és nincs éppen benn valamelyik konkurensünk), akkor bejutunk a helyiségbe. A hajón található helyiségeket és a bennük rejlő lehetőségeket később részletesen leírom. Ha éppen a folyosón vagyunk, akkor alul sok fontos információt láthatunk. Bal oldalon alul látható a tegnap kiadott újságunk címoldala. Alul középen a játék 4 legfontosabb paramétere látható. Felülről lefelé haladva a következők ezek:
1. A pénzügyi egyenlegünk (természetesen a felvett hitelek is benne foglaltatnak).
2. A tegnap kiadott lapunk eladott példányainak száma.
3. Az idő percre pontosan (a játék a 0. napon indul, hiszen az első nap még nem adtunk ki lapot; ha az egérrel az órára mutatunk, akkor megtudhatjuk, hogy hányadik napon vagyunk éppen).
4. Bea utálat-szintje ( átlagosan mennyire utál minket Bea, csak akkor nyerhetjük meg a játékot, ha ez 100 %). Végül alul jobb oldalon láthatjuk a szerencsétlen olvasókat, akik a lap olvasása közben megosztják velünk a véleményüket legfrissebb kreálmányunkról. Nem kell mondjam, hogy eleinte ez többnyire lesújtó lesz, mint pl. miért nincs több sport, recept, keresztrejtvény az újságban; ilyen szenny lapot még nem olvastak, még a Bild is jobb… Később ez a színvonal emelésével persze javulni fog, csak ahhoz sok pénzre lesz szükségünk. Mindenféle cikk megszerzéséhez sok-sok pénz kell. Csak így tudunk majd rendszeresen foglalkoztatni egy keresztrejtvény-gyártó céget, időjárásjelentést… a pénzt erre természetesen az eladott példányok árából és reklámszerződésekből tudjuk előteremteni. Ha belépünk saját irodánkba, akkor a következő kép tárul elénk: bal oldalt a falon látható egy Amerika-térkép. Itt tudjuk majd terjesztői hálózatunkat kiépíteni. Ha az asztal bal oldalán egy ceruza és egy pohár mellett fekvő papírra klikkelünk, akkor a program lementi az éppen szerkesztett újságunkat és később ki tudjuk ezt nyomtatni, hogy megmutassuk barátainknak. Mivel még nincs egyetlen elkészült oldalunk sem, ezért először inkább lépjünk be az újságszerkesztőbe, azaz klikkeljünk a jobb oldalon levő számítógépre. Itt négy lehetőség közül választhatunk :
1. újságszerkesztés
2. pénzügyi kivonatok megtekintése
3. újságértékelő
4. eladási diagramm
Először lássuk a szerkesztőt. A lapszerkesztő a legfontosabb része talán a programnak. Itt állíthatjuk össze a különböző forrásokból származó anyagainkat újsággá. A szerkesztő főmenüjében 4 rész van. Az egyszerűség kedvéért a lapunk összesen 6 oldalból áll, ezeket sem lesz könnyű anyaggal megtölteni. A képernyő bal oldalán található az éppen szerkesztett oldal felosztása. A jobb alsó sarokban állíthatjuk be, hogy melyik oldalt szerkesszük. Jobb oldalt felül láthatóak a különböző hírforrásaink, ide klikkelve tudjuk majd kiválasztani a megfelelő cikkeket, melyek bekerülnek az újságba. Ha egy hírforrás nem áll a rendelkezésünkre, akkor annak a képe el van homályosítva. Ha ráklikkelünk az egyik rendelkezésre álló hírfajtára, akkor kerülünk a következő képernyőre, melynek teljesen eltérő menüpontjai vannak. Jobb felül látható a hír főcíme. A közvetlenül mellette található gombokkal választhatunk egy rövidebb vagy egy hosszabb változat közül. Alatta a főcímhez háromféle betűméret közül választhatunk. Ettől tovább jobbra azt tudjuk beállítani, hogy hány oszlop hosszan jelenjen meg a főcím. Ezek alatt látható, hogy a most beállított paraméterek mellett mekkora helyet foglalna el a főcím. Ha a bekeretezett területre klikkelünk, akkor tudjuk a szerkesztett oldalra helyezni a főcímet. A tőle jobbra található ablakba kerül a cikkhez esetleg tartozó kép. Az előzőhöz hasonló módon tudjuk az oldalba berakni. A két ablak mellett, jobbra található két gomb. Ezekkel a ma nyomtatásra kerülő, illetve a még egy nappal későbbi lapok között tudunk váltani. Így tudunk előre dolgozni egy kicsit. Miután a főcímet elhelyeztük az oldalon, ne felejtsük el a hozzá tartozó cikket is beszerkeszteni. Ehhez azt kell tennünk, hogy a mouse-szal a szerkesztett oldalon ott, ahol a cikknek kezdődnie kell (többnyire a főcím alatt szokott) lenyomjuk a bal gombot, majd nyomva tartva kijelöljük a cikk helyét. Mikor elengedjük a gombot, a program a kijelölt részt automatikusan feltölti szöveggel. Figyeljünk arra, hogy főcímet ne hagyjunk cikk nélkül. Ha a bal oldali képre klikkelünk, akkor meg tudjuk nézni a szerkesztett oldalt. Fontos! Az oldalak este 8 órától kezdve óránként a következő sorrendben kerülnek a nyomdába: második – harmadik – negyedik – borító – ötödik – hatodik oldal. Ha piros keret van a szerkesztendő oldal körül, akkor az már nyomdában van.
Térjünk vissza a számítógép főmenüihez: Most láttuk részletesen az újság-szerkesztő menüt. A jobb felső gombot megnyomva az előző nap bevételeiről és kiadásairól kapunk egy egyenleget. Az alatta levő menüpontot választva megnézhetjük a három cég eladási statisztikáit. Jobb oldalon felül változtathatjuk a vizsgált időszak hosszát (1 és 10 nap között válthatunk), jobbra alul pedig a vizsgálandó céget. Végül ettől balra léphetünk be az újságok minőségét, keresettségét, tehát a mi hosszú távú teljesítményünket elemző menübe. Itt számértékeket láthatunk 0 és 100 között. Minden nap az aznap legtöbb lapot eladott cég három pontot kap. Az aznapi leggyengébb 2 pontot veszít, míg a középső egy pontot veszít. A játék megnyeréséhez mind a 100 pontra szükség lesz, így arra kell törekednünk mindenáron, hogy mi adjunk el a legtöbbet naponta, különben lassan vagy gyorsan veszítünk. Akinek 0 pontja lesz, az kiesik a játékból (a tulajdonos kegyeiből, és egyúttal a hajóból is). Az irodába belépve láttuk bal oldalon a falon az USA térképet. Itt építhetjük ki eladási hálózatunkat szerte az országban. Jobb oldalt alul állíthatjuk be, hogy mely cég értékesítési hálózatát nézzük. A jobbra felül található gombokkal tudjuk eldönteni, hogy szárazföldi vagy légi úton akarjuk bővíteni a meglévő hálózatot. Természetesen légi kapcsolatot csak a kiinduló városunk és egy reptérrel rendelkező város között tudunk létesíteni. Rendkívül egyszerűen zajlik az egész: kijelölöm a szállítási módot, majd a kiinduló- és végül a cél-várost. A játék fontosabb szereplői rajtunk kívül:
A tulaj: Naponta találkozunk vele. Önkéntesen akkor kell felkeresnünk, ha vissza akarjuk fizetni a kapott kölcsönt, vagy újabbat akarunk felvenni.
Bea: Hogy Beát jól meg tudjuk ijeszteni sok-sok rémséget kell vásárolnunk, majd meg kell mutatnunk neki. Bea ír cikkeket is, amik igen jók szoktak lenni. Ezeket ingyen felhasználhatjuk és mindig pozitívan befolyásolják az eladásokat, de ezáltal csökken az utálat szintje, mert örül a sikerének a kis drága. Szóval meg kell találni az egyensúlyt, hogy mikor használjuk fel a „segítségét“.
Reklámszerződés-kötés: Egyike a legfontosabb dolgoknak a játékban. Rendkívül nagy pénzeket bevételezhetünk néhány jó reklámszerződés révén. Vigyázni kell azonban, mivel a sokat tejelő szerződések feltételeket is szabnak (többnyire kikötik, hogy minimálisan hány példányban kell elfogynia a lapnak). Ha nem teljesítjük a szerződésben vállalt dolgokat, akkor fizethetjük az ugyanott leírt jó kis bírságokat.
Közvélemény-kutatás: Ez egy igen hasznos eszköz arra, hogy megtudjuk mit gondolnak az olvasók az aznapi kiadásról. Forduljunk az olvasók felé!
Reklámkampány kezdése: Reklámhadjáratot kezdhetünk az újság népszerűsítése érdekében, rádió és tv kampány közül választhatunk. A kettő között mind árban, mind hatásfokban jelentős különbség van.
A kereskedő: Itt szerezhetjük be a Bea istápolásához szükséges cikkeket, amikkel majd unalmas perceit és az idegeit fogjuk ritkítani.
A Storyagentur: Itt exkluzív történetekből vásárolhatunk egy csokorra valót. Óriási ár és minőségbeli különbségek vannak, az egyszerű politikai, földrajzi hírektől az igazi szaftos gyilkossági és egyéb történetekig. Ezen történetek előnye a sima hírekkel szemben, hogy míg azokat mindenki leközölheti, addig ezeket csak kizárólag az, aki megvásárolta. Egy fel nem használt történetet jóval alacsonyabb áron el is adhatunk.
A hírügynökség: Itt folyamatosan érkeznek a gépeken a hírek. Ezeket mindenki használhatja, de négyféle hírügynökség van, és egyszerre csak egynek a szolgáltatásaira lehet előfizetni. A hírügynökségek természetesen ugyanazokat a híreket hozzák, csak nem egyforma sebességgel. A leggyorsabb ügynökség a négyes számú. A hármas számú egy óra késéssel, a kettes számú két óra késéssel, míg az egyes számú három óra késéssel dolgozik. A híreket berakhatjuk változatlan formában az újságba, vagy elvihetjük a riporterhez, illetve a fotó-riporterhez, hogy további anyagokat szerezzen róla.
A riporter: Az újság sikerének egyik kulcsa. A hírszobában szerzett jelentést elhozhatjuk neki, ő megfelelő pénz fejében elkezd nyomozni az ügyben. Sokszor eredménytelen ez a keresés, de gyakran talál bele egy nagy történet vagy botrány közepébe. A kutatás eredménye természetesen kizárólag a mi tulajdonunkat képezi. A kutatás eredménye másnap automatikusan megjelenik a riporter pont alatt az újságszerkesztőben.
A fotóriporter: A riporterhez hasonlóan dolgozik, de fotókat tud a cikkekhez szerezni. Szintén lehet sikeres vagy sikertelen is.
A nyomda: Itt állíthatjuk be, hogy milyen minőségű papírra nyomják az újságot. Ez jelentősen befolyásolja mind a kiadásokat, mind a lap minőségét. Azt is beállíthatjuk itt, hogy mekkora példányszámban nyomják az újságot. Három fokozat van: Csak a legfontosabb kioszkok kapnak a városban, minden kioszk kap a városban, és végül minden lehetséges árusítóhelyen árulják. Természetesen ez jelentősen befolyásolja a kiadások nagyságát.
Rejtvény ügynökség: Itt szerezhetjük be a különböző keresztrejtvényeket, találós kérdéseket, pontösszekötős stb. agy- és szemtornász feladványokat az olvasók szórakoztatására.
Képregény-ügynökség: Itt vásárolhatjuk meg Garfieldot és társait. Később a leadott képregények kb. féláron eladhatók.
Időjárás előrejelzés: Három formája van, melyek minőségben és árban különböznek: időjárás előrejelzés, időjárási kártya és satellit-kép. Ezeket nem kell naponta elhozni, hanem csak meg kell rendelni. Az aktuális jelentés a szerkesztőben mindig rendelkezésre áll. Vásárolhatunk időjárás előrejelző állomást, ezzel pontosabbakká válnak az időjárás jelentéseink. Receptügynökség: A háziasszonyok szívét tudjuk melengetni, ha itt vásárolunk néhány receptet és azt leközöljük újságunkban. Erotikus fotók ügynöksége: Természetesen az itt szerzett képekkel a férfi olvasótábor lankadó figyelmét tudjuk kicsit felkelteni. Felhasználás után szintén eladhatók olcsóbban.
A japánok: A program készítői beleraktak még egy kavarást a játékba: A hajót egy japán csoport ismét szolgálatba szeretné állítani a turisták számára, ezért majd felújítják. Az előkészületi munkálatokat végző mérnökök naponta más és más teremben dolgoznak. Aznapra az számunkra használhatatlanná válik. A japánok tervezési irodájában nézhetjük meg, hogy melyik szoba van ma zárva. Ezt pirossal jelölik. Azonban lefizethetjük az építésvezetőt, hogy nekünk kedvezzen. Ennek ára folyamatosan emelkedik.
Ezek lennének a játék szereplői és az alapja. Akkor nyertük meg a játékot, ha az újság minőségi értéke 100 pont, visszafizettük a kölcsönöket és Bea 100 %-osan utál minket.
A játék igen erősen hasonlít az első részre. Talán a tv-műsor szerkesztő átláthatóbb volt az újság-szerkesztőnél, de nem volt ilyen sokoldalú. Amiben óriási az előrelépés, az a játék mind szöveges, mind képi humora. Az első részében is voltak jó poénok, de itt már az egész játékot átitatták ezzel az ironikus humorral, amitől nagyon élvezetes lett. A szimuláció oldaláról nézve nem sokat változtattak, kicsit bővítettek a lehetőségeken. Összességében véve egy igen jó gazdasági program, sok humorral.