Divatorientált olvasóinknak bizonyára sokat mond a Marc Ecko név, esetleg az ő nevével fémjelzett Orrszarvú. Bizony-bizony, az úriember napjaink egyik legnépszerűbb divatkreátora, és mivel a jóból sosem elég, ezért még nagyobb hírnévre áhítozik, persze az vesse rá az első követ, aki nem így tenne a helyében. Ennek érdekében jó két éve elindított egy projectet, amelynek a befejezését tartjuk a kezünkben – méghozzá egy akciójáték formájában. Sztoriját a fent említett úriember írta személyesen, és természetesen az általa favorizált underground stíljegyekre épül az egész. Kis senkiházi suhancként kezdünk a gettók világában, ahol mindenki hírnévről áhítozik. Tudatni akarod az egész világgal, hogy „Igen, itt vagyok!”, és bizony ennek legegyszerűbb módja a város egyes – lehetőleg minél forgalmasabb – pontjain elhelyezett csodálatos graffitik. Egyszerűt említettünk, ám ez nem teljesen így van, a hírnévhez vezető út rögös, és tele van gonosz rendőrökkel…
A játék maga harmadik személy nézetű, TPS, bár a shooter itt nem állja meg a helyét, helyesebben lehetne Third Person Fighter, tekintve, hogy a sok graffitizés mellett bizony jó néhány pofont is ki kell osztanunk azoknak, akiknek ez nem tetszik. Félreértés ne essék, ez a játék nem a vandalizmust propagálja, éppen ellenkezőleg: el akarják hitetni a világgal, hogy ez egy művészet, és hogy erre szükség van. Persze más kérdés, hogy nem ebben a formában, de ez nem tartozik a tárgyhoz.
No, bevezetőnek talán ennyi elég is volt, essünk neki a tanácsok boncolgatásának, aztán pedig lássuk a komplett végigjátszást. A játékot alapvetően három részre bonthatjuk: graffitizés, verekedés, mászkálás. A graffitizés nem nehéz, csak arra kell figyelnünk, hogy ha valahol pöttyök jelennek meg alkotásainkon, akkor ott egy ideig ne fújjunk, mert meg fog folyni, ronda lesz, és nem is kapunk annyi bónuszpontot érte. Apropó, bónuszpont! Ezekkel aktiválhatunk majd titkos dolgokat a menüben: koncepciórajzokat, új mozgásokat, új figurákat, stb.. A kötelezően teljesítendő fújásokat sárga X-ek mutatják, a mellékeseket kékek, amelyekért csak bónuszpont jár, ám nem muszáj megcsinálni őket. A pályákon rengeteg egyéb gyűjtögetnivalót is találhatunk: festékes kannákat, melyek flakonunk nyomását növelik, ergo gyorsabban tudunk végezni egy-egy fújással, iPod ikonokat, melyekkel zenéket nyithatunk meg, Ecko zászlókat, melyek további extrákat adnak, életerő-feltöltőket, fegyvereket, és ki tudja, még mit nem. A verekedés nem túl bonyolult dolog, egyetlen titka, hogy mindig egy emberrel foglalkozzunk, sőt, még jobb, ha lesből leütjük (az ütés és rúgás egyidejű nyomvatatása mellett). A legkönnyebben úgy végezhetünk egy ellenféllel, ha lehajítjuk őket valami magasabb helyről, vagy állandóan elkapjuk őket, és úgy rugdaljuk meg a delikvenst. Extra mozdulatokat bónuszpontokkal szerezhetünk, ezeket a menüben tekinthetjük meg. A mászkálásnál általában csak arra kell figyelni, hogy merre találunk padkákat, melyekre átugorhatunk, nem nehéz észrevenni őket. Van néhány trükkös hely, amikor a falról kell elrugaszkodni, hogy továbbjuthassunk, á la Prince of Persia. Nos, azt hiszem ennyi elég is útravalónak, kezdődhetnek a kalandok!
Grandma Celia’s
Kezdésnél szemrevételezzük a metrót, majd ha kigyönyörködtük magunkat, forduljunk meg, és irány be a sötétbe. Nemsokára belefutunk egy gyanús arcba; másszunk fel jobbra, oldalazzunk végig, a másik oldalon pedig pottyanjunk le, mire kapunk olyat a kupánkra, hogy öröm nézni. Hírnevünk megalapozásának akár azonnal neki is kezdhetünk, ám egyelőre csak kicsiben: tageljük le a graffitit, majd irány tovább a folyosón. A szódát (vagy mi a szöszt) szólítsuk magunkhoz, ez mindig tökéletesen rendbe hozza egészségünket. Nemsokára egy udvarra érkezünk, ahol pár rosszarcút kell helyreraknunk. A program szépen bemutatja, hogy miket kell csinálnunk (védekezés, ütés, rúgás, stb.…), majd legvégül nyomjunk kétszer ütést, aztán még egyszer, de ezúttal tartsuk lenyomva a gombot – egy látványos performansz keretében ki is ütjük az alkalmatlankodót. Sajnos némi erősítés érkezett egy helikopterrel, ezért jobb, ha menekülőre fogjuk: másszunk fel az ereszcsatornán, majd oldalazzunk végig a falon, és ugorjunk be a sikátorba.
Trane’s Hood
Le kell jutnunk a tetőről, ehhez másszunk lefele, itt találhatunk egy iPodot (a játékban található számokat hallgathatjuk majd meg a menüben). Ha megvan, másszunk vissza, majd ugorjunk egyet hátrafele, így átreppenünk a kerítés felett. Egyenesen haladjunk, majd vegyük fel a kannát, és nemsokára el is érkezünk egy mentési ponthoz, ahol a rendőrök puhítják a többieket. Bizonyítsuk be, hogy milyen kemény legények vagyunk: a rendőrök orra előtt fogjuk tagelni a kocsijukat. Ha ez megvan, vegyük fel az autó melletti csípőfogót, majd irány a kerítés: vágjuk át a láncot, így kijutunk az udvarra. Essünk le az aknába, ahol ismét jön egy kötekedő egyén, akit helyre kell igazítanunk; a játék ismét kiírja, hogy mik a teendőink (befogás, átdobás, földön rugdosás, stb.). Ha végeztünk, az egyik fal aljában láthatunk egy csatornarácsot, amit tépjünk le és nyomuljunk be a járatba.
Poolyard
Egy legendás helyre érkezünk: az összes példaképünk innen indult el, célszerű tehát nekünk is itt lerakni a névjegyünket, amit akár kezdhetünk azzal is, hogy elverjük a dagadt csókát: ha felkap minket, nyomkodjuk bőszen a gombokat, ekkor kiszabadulunk, amúgy nem nehéz elbánni vele, csak sűrűn nyomkodjuk a kikerülés gombot, utána pedig verjünk rá jó nagyokat, szerencsére elég lassú. Fújjunk ki néhány taget, és jegyezzük meg, hogy nem csak a fajtájukat választhatjuk meg, de a méretüket is szabályozhatjuk. Ha megvagyunk, menjünk ki a térre, majd a ránk támadókat verjük le. A program felszólít minket, hogy használjuk az intuíciónkat, minek keretében fényes csíkocskák jelennek meg előttünk: a célpontokat mutatják. A sárgák a kötelezőek, a többi opcionális. Mindig kövessük a sárgákat, ha elakadnánk, használjuk ezt a gombot! Szóval, fessünk le minden kötelező alkotást, majd végül a medencében fejezzük be művünket – persze nem mindenki gondolja úgy, hogy nekünk itt a helyünk, ezért jól rá is faragunk, néhány kedves egyén elkalapál minket, valamint megkapjuk a hátunkra az oly’ jellegzetes X-et. Büszkeségünktől megfosztottak, indulhat a vendetta, majd mi megmutatjuk nekik!
Storefront Row
Alkalmunk van összefutni az egyik legnagyobb élő legendával, Futurával, aki szépen alá is írja nekünk a Black Book-unkat. Ha megvan, akkor vágjunk neki az utcának: az egyik sarokban használva intuíciónkat, láthatunk egy fényes kúpot, ez mutatja a biztonsági kamerák látószögét – ha ebben több mint öt másodpercig tartózkodunk, ránk szabadul a rendőrség, ami ugyebár nem túl kellemes dolog, tehát csak óvatosan ezekkel a szerkezetekkel! Sajna pont előtte van egy hely, ahova fújnunk kell, ezért a „fújás-elfutás-visszafutás-fújás” metódus használata javallott. A két álló autó közötti falon is kell egyet dekorálnunk, valamint a kiindulási helytől jobbra – ám itt vigyázzunk, mert ha meglátnak minket a civilek, akkor is jönnek a rendőrök! A pálya egyes helyein fényes fényképezőket láthatunk: ezeken a pontokon csodaszép fényképeket tudunk csinálni a legendák munkáiról, és ezek természetesen bekerülnek Black Book-unkba. Ha megvan a három rajz, menjünk az iskola bejáratához, és gördítsük el a kaput, majd settenkedjünk oda a fújkáló arc mögé és üssük le. Ugorjunk fel a párkányra, majd a csatornán másszunk fel a suli ablakába.
Abandoned Art School
Rohanjunk fel a lépcsőn, ahol két embert iktassunk ki, majd szemléljük meg, amint ránk törik a falat – nos, ne kíméljük őket sem, majd rohanjunk át a WC-n, és itt is tegyünk rendet. A falra nyomjunk egy remek grafikát, forduljunk meg, és fussunk ki a folyosón. Előttünk megy egy srác a táskánkkal, amit jobb lesz visszaszerezni: egy kisfőnökhöz jutunk, akit nem lesz túl nehéz lenyomni, csak gyakran kerülgessük őkelmét. Ha megvagyunk, szemtanúi lehetünk csodálatos átalakulásunknak, mikor is megszületik az utcák réme: az igazi Trane. Ennek nyomatékot adva gyorsan le is borotválja a fejét, mi pedig befejeztük az első részt.
The Subway Tunnels
Minthogy a helyi underground jelentős része innen nőtte ki magát, ezért mi is a metróalagutakban fogunk bele tényleges karrierünk építgetésébe. Tehát induljunk meg előre, ereszkedjünk le, majd az alagúton balra be a csatornába (ráccsal van lezárva). Az itt lévő embert üssük le, majd a sarokban a poszternél ugorjunk a falra, majd onnan egyből a párkányra, innen a másik platformra, majd a rács elé, amit egy határozott mozdulattal szedjünk is le. Egy terembe jutunk, ahol három ember posztol, ezeket kezeljük le, majd dekoráljuk ki a helyiséget, és másszunk le a létrán. Át a gödrön, fel a létrán, ahol ismét egy rács próbálja utunkat állni, szerencsére kevés sikerrel. Szerencsétlen embert a helyi erők vonták felügyeletük alá, jobb híján menjünk tovább az ember mellett balra, ahol másszunk fel a padkára, onnan pedig ugorjunk át a szellőzőbe.
The Lay-up
Ismét sanszunk van megbámulni a metró diszkrét bájait, és véssük az eszünkbe: nem túl egészséges a vágányon tartózkodni, amikor a szerelvény arra jön! Menjünk át a túloldalra, és verjük le a munkást, majd csináljunk egy taget, forduljunk meg és irány vissza, a vágány másik oldalán másszunk fel – itt a csöveken egyensúlyozva átjuthatunk Cope2-hoz, aki szintén legendás alaknak számít. Elmondja, hogy a graffitizés alapja az, hogy olyan helyre csináld, ahol sokan látják, különben senkit nem érdekel. Ennek jegyében a metróalagutat kell kidekorálni. Menjünk le, és kezdjünk el futni a jobb oldali vágányon, ha jön a metró, akkor a beugrókban elbújhatunk – összesen három darabot kell csinálnunk, majd másik oldalon találkozunk ismét az öreggel. Megdicsér minket, majd megbíz, hogy csináljunk két bombingot két különböző vonatra. Menjünk át a sínen, fel a csatornán, végig a padkán, majd ugorjunk át a platformra, ahol szedjük le a rácsot. Egy hangárba jutunk, ahol két munkás lesz, valamint a két vonat, amit meg kell fújnunk. Ezután már csak egy bajbajutott barátunkat kell megmenteni három sráctól, és már végeztünk is.
Subway Ride
Nos, először itt kezdett el gyöngyözni a homlokom a játék során – lényeg az, hogy egy rohanó vonat tetején vagyunk, és három vagon oldalát kell kidekorálnunk. Ebben sajnos bizonyos tereptárgyak próbálnak erősen meggátolni, tehát mindig figyeljünk oda ezekre! A fent jövők elől oldalra guruljunk le, míg az oldalsókat a tetőn csücsülve vészelhetjük át. Induljunk meg előre, először jobbra másszunk le, itt kell egyet fújni, majd előrébb egy kocsival a baloldalon, legvégül az első kocsinak ismét a jobb oldalát. Kb. fél percünk maradt még a háromból, most másszunk át a szerelvény bal oldalára, és ugorjunk át a párhuzamosan közlekedő vonatra, különben igencsak vékonykára fogunk összelapulni. Miután feltűnt ismét a mi járgányunk, ugorjunk vissza rá, és ha mindent jól csináltunk, végeztünk a pályával.
Dip’s Hideout
Dipet kell hidegre tennünk, hogy megtudhassuk, hol találjuk az arcokat, akik elbántak velünk. Dip egy elég furcsa ficsúr, életét a divatnak szentelte, és nincs nagyobb rémálma, minthogy összepiszkolja a ruháját. No, majd mi teszünk róla, hogy ne álmodjon jókat! A földön találunk segédeszközöket, melyekkel könnyen megpuhíthatjuk, valamint ha széttörjük az állványokat, azokat is lehet fegyverként használni. Ha levettük a fél életét, előveszi az övét, és azzal ostoroz minket – kerülgessük sokat, akkor nem lesz baj. Van két üdítő is, szóval nem lesz nehéz menet.
Gabe’s Hood
Egy udvaron vagyunk, ahol is Gabe három rajzát kell kissé átjavítanunk. Először üssük le az előttünk tevékenykedő úriembert, majd lássunk neki a dekorálásnak: a kiindulóponttól balra fel tudunk mászni a csövön és a repkényen, ahol meglesz az első. A második a kiindulóval pont szemben van, a kukát alá kell tolni, hogy fel tudjunk mászni. A harmadik a kuka eredeti helyétől hátrébb van picit, ide is kell a szemetes, hogy fel tudjunk mászni. Nemsokára bevonul két arc, akiket a balra levő udvaron meg is apríthatunk, ha elfáradtunk volna, itt találunk üdítőt. A kerítésnél másszunk fel a csövön, és ugorjunk át a falra. Halkan essünk le a földre, itt a sarok mögött lesz egy ember, valamint még kettő a belső udvarban. A vágány alatt jobbra és balra is lesz egy tag, amit át kell fújnunk, kezdjük a jobboldalival, az oszlopról fel tudunk mászni. Ha végeztünk a baloldalival, menjünk kissé jobbra és ugorjunk át az erkélyre, innen másszunk fel a repkényen, és menjünk körbe az épületen, ott pedig essünk le. Itt jön egy nagyon szivatós rész, ugyanis van három katona, akiket ha kiütünk, akkor is „újratermelődnek”, éppen ezért nagyon óvatosnak kell lenni. Négy graffitit kell nyomnunk. Egyet innen jobbra, fent a vágányra, egyet szemben, a kamera alatt (ez nehéz, fújjunk gyorsan, és mielőtt még jönnének a rendőrök, fussunk el, majd vissza, de úgy, hogy ne riasszon be a kamera). Már csak kettő van: a jármű mellett a rácson felmászhatunk, itt jussunk fel az épület tetejére, onnan be balra, és a teraszon megleljük a harmadik pacát, majd fussunk vissza, és a tetőről jobbra a padkán jussunk el a negyedikhez, amely a függőhídon van. Ha észrevennének a katonák, a ráccsal szemben van a fal mellett egy palánk, mögé be tudunk ugrani, ekkor nem látnak, és felhagynak a kereséssel. Ettől jobbra van egy étterem, amelynek a tetejére fel kell ugrani, onnan a házon végigmászni jobbra, így találkozhatunk Smith-szel, aki aláírja a könyvünket, és megbíz, hogy fújjuk ki a hotelt. Ez az a rész, ahol a fénycsóva köröz a házon: három szintre kell rajzolnunk, az alsót hagyjuk a végére, mert ha ez megvan, akkor egyből vége a pályának. Huh.
Meat Packing Plant
A húsgyárban vagyunk, ahol kedves kampókezű emberkék várnak arra, hogy darabokra metélhessenek minket. Kezdésnél másszunk le, balra a frizsider ajtaját húzzuk el: itt lesz Gabe tagje, amit fújjunk le – további kettő van még a teremben: egy a baloldalon, egy, pedig a legvégében. Ekkor bejön egy katona, akit intézzünk el, és menjünk ki a nyitott ajtón: két marcona legény siet üdvözlésünkre, akiknek adjuk meg, ami jár – szerencsére van itt üdítő és egy frankó kis vascső is. Balra tépjük le a rácsot, mire egy másik raktárba jutunk, ahol két tagot kell csinálnunk. A terem végében bal oldalt fel a ládákra, jobbra átugrani, itt megleljük az elsőt, majd a terem elejében levő ládára kell felmászni, onnan a padkára, át a szellőzőn, majd ismét fel. Óvatosan csússzunk le és üssük ki az embert, innen fel a csőre, körbe az irányítótermen kívül, és el is jutottunk a második taghez. Ahol először tageltünk, ott megjelenik egy nagyobb fajta hentes: a balra levő ládákra ugorjunk fel, onnan a csövekre a targonca fölött, innen pedig bejuthatunk hozzá: nem nehéz lenyomni, csak fogjuk be és üssük. Ha megvagyunk, már távozunk is.
VanR Chill Space
Egy remek, lepattant helyre jutottunk, mely csak úgy nyüzsög a patkányoktól és a rosszfiúktól. Essünk le, majd ugorjunk át balra a platformra és üssük le a gyereket, majd fújjunk egyet. Óvatosan essünk le, majd verjük le a három embert. A középen levő ládákról ugorjunk át a csőre, amin aztán másszunk fel – itt is lesz egy kis rajzolni valónk. A harmadik innen jobbra lesz, ahova szintén a ládákról tudunk átugrani: egy tehén van a falon, azt kell lefújnunk. A negyedik rajz pontosan ez alatt van. Ha megvagyunk, tépjük ki a rácsot és távozzunk. Egy nagyobb terembe jutottunk, ahol ismét négy tagot kell nyomnunk. Balra be a kis lyukba, ahol meg is lesz az első plusz, találunk egy csípőfogót. A lyuk feletti állványon is lesz egy tagelendő rész, majd innen balra haladjunk ismét egy tag, majd menjünk körbe tovább, itt lesz a negyedik is. Ekkor aranyos kis kutyák teszik tiszteletüket, akiktől ne sajnáljuk a bakancsunkat! Dolgunk végeztével vágjuk le az ajtóról a láncot.
Gabe’s Hideout
Ismét egy főellenség-harc. Essünk le a gödörbe és dekoráljuk ki Gabe művét. Nem kell sokat várni, meg is érkezik az uraság, és szeretett korcsai. Gyorsan lapítsuk ki a kutyákat, majd vegyük kezelésbe Gabe-et. Táncoljunk el előle, valamint használjuk a földön fellelhető tárgyakat. Néha ismét ránk hívja a kutyákat, ekkor ezekre koncentráljunk! Van üdítő is bőven, szóval nem lesz nehéz dolgunk.
Yard Entrance
A polgármester valóban komoly gondolja, hogy beszünteti a vandalizmust, amit mi képviselünk, ezért marcona Silver katonákat rendel ki elfogatásunkra. Nehéz dolgunk lesz velük, nem nagyon tudjuk szemtől szembe megverni őket, csak hátulról próbálkozzunk! Az utcán vagyunk. Induljunk előre, kerüljünk balról, várjuk meg, míg a delikvens elkezdi fújni a kocsit, és üssük ki az embert, majd a firkáló egyént, legvégül a kocsi mögött levő urat vegyük kezelésbe. Négy tagot kell kiviteleznünk a helyszínen: egyet már csinálhatunk is a kocsira. A kezdőponttól jobbra ugorjunk a falról az épületre, menjünk végig rajta, és a ház előfalára mázoljunk egyet. Most essünk le, és menjünk be a törött ablakon. Jussunk ki az épületből, majd a kocsit fessük le, és menjünk a csövesekhez. Itt az autóról fel tudunk ugrani az épületre, ahol megleljük a negyedik helyet, ahova rajzolnunk kell. Meg is érkezik a helikopteres brigád, ennek már fele sem tréfa! Menjünk vissza a kiindulási pont felé, ahol jobbra a katonai kocsit kell tagelnünk, közben lesz pár ember természetesen, ezeket hátulról szedjük le. Ha megvan, most vissza az udvarra, és a kocsival szemben tépjük ki a rácsot.
Interior Ghost Yard
A belső pályaudvaron vagyunk. Másszunk át a rácson, majd jobbra a csövesek mellől vegyük fel a drótvágót, és vágjuk át a rácsot. A nagy pályaudvart egészében beláthatjuk. Tele van fénnyel, és három Silver őr is van, szóval csak óvatosan! Innen balra induljunk, ugráljunk végig a vonatok tetején, majd középtájon megláthatjuk az egyik szerelvényt, amelyre rajzolnunk kell: ha elment a katona ezt meg is tehetjük, majd sprinteljünk vissza a vonat tetejére. Ugráljunk végig az udvar másik felébe, ahol az egyik vonatról felkapaszkodhatunk egy létrán a nagy vászonhoz: tapétázzuk le, ám vigyázzunk a keresőfényekre! Másszunk le, és szembe ugorjunk át a vonatra: ezen kell nyomnunk egy rajzot. A lámpa is köröz, plusz az őr is erre járkál, szóval csak több részletben tudjuk ezt megtenni, ha fújtunk egy kicsit, másszunk vissza a vonat tetejére és várjuk meg az alkalmas pillanatot! Mindig érdemes megnézni, hogy merre járkálnak az örök, ugyanis teljesen rögzített az útvonaluk! Ha megvagyunk, essünk le, és mögöttünk a rácson vágjuk át a láncot – ekkor Seennel találkozunk. Azt mondja, már nehéz „teljesalakos” tageket csinálni a vonatokra, mert állandóan takarítják őket – sebaj, mi azért megpróbáljuk! Ugorjunk fel az ezüst vonatra. Bekerülünk a tisztítóba, ahol óvatosan ugráljunk a pörgő vackokon, még óvatosabban egyensúlyozzunk a gerendákon, mert egy rossz mozdulat és kezdhetjük elölről az egészet. A végén az oszlopról ugorjunk egyet, és már túl is vagyunk ezen a kellemetlen részen!
Lights Out
Ismerős lehet a pálya – megint a vonat tetején szambázunk, ám ezúttal könnyebb dolgunk van. Mindössze annyit kell tennünk, hogy előrejutunk az első vagonhoz, és annak a teljes bal oldalát végigfújjuk – úgy látszik, mégsem ment ki a divatból. Nyugodtan dolgozzunk, a szembejövő vonatok nem zavarnak, tehát időnk van bőven; felugrálni az oldalról jövő elemek elől felesleges, bőven kitart az energiánk. A vonat befut az állomásra, és az oly büszkén hirdetett Anti-Graffiti kampány igencsak befürdött, tekintve, hogy élő adásban tudósít róla Karen Light.
New Radius Tunnel
Decoy-jal és Gabe-bel futunk össze. Decoy elismeri teljesítményünket, viszont Gabe még mindig hepciás, ezért hogy eldöntsük ki a jobb, egy nagyszabású versenyen kell részt vennünk. Az alagút bejárata fölött kezdünk tevékenykedni egy monumentális rajzon, és természetesen az győz, aki hamarabb végez. Nem szabad, hogy ötnél több helyen megfolyjon a festék, éppen ezért pár másodperc fújás után másszunk arrébb, hagyjuk száradni a régebbi részt, majd ha még nem lenne jó, menjünk vissza, és fújjunk rá még egy réteget. Félidőnél befut Karen is és tudósít a hatalmas csatáról, természetesen a jobb győz (mármint mi, persze csak ha ügyesek vagyunk), majd a CCK egyesület ki is vonul megünnepelni a győztest, némi fa testápolóval – így kénytelenek vagyunk menekülőre fogni.
Amusement Pier
A vidámparkban kell egy bombingot tolni a szemben levő kőkockára. Van pár katona, ezeket gyorsan iktassuk ki, majd kezdjük el a művet; egy videó jön, amiben láthatjuk, amint valaki bemegy az épületbe. Nosza, menjünk utána: a kockától jobbra, az egyik beugróban juthatunk be. Egy térre érkezünk, ahol is fel kell másznunk erre a meglehetősen bizarr toronyra. Fel a hálón, majd ugorjunk a középen levő oszlopra, a rácson szálljunk ki, ugorjunk a peremre, onnan a létrára, majd középen az oszlopon fel. Ha fent vagyunk, egy hatalmas TRANE feliratot kell nyomnunk körbe az oszlopra; ez egy ideig eltarthat, ám közben tartsuk nyitva a szemünket, mert néhány katona esetleg betámadhat minket. Jó módszer, ha elkapjuk őket, és lehajítjuk a toronyból a gazokat – így nem kell szenvedni a laposra verésükkel. Jussunk le a térre, majd vigyázzunk a két katonára, vegyük fel a fogót, és vágjuk le az ajtóról a láncot. Egy igen impozáns hölgyet kell rendbe tennünk, aki két sokkolóval a kezében hadonászik. Szerencsére Gabe besegít, így mikor őt üti, mi nyugodtan támadjuk hátulról, utána fussunk el, mert nagyon tudja forgatni a botjait! Ha levettük a fél energiáját, előkapja a lángszóróját – most még messzebbről szemléljük! Ha elkezd lángot szórni, menjünk mögé, és rugdaljuk tarkón, majd a földön se kíméljük. Van több üdítő is, szóval elvileg nem nehéz, csak ha elkap minket a tűz, akkor kb. a fél életünk lemegy. Apropó: ha begyulladnánk, gyorsan vessük magunkat a földre!
New Radius Freeway
A polgármester már forr dühében, de mi azért még csak öntsünk olajat a tűzre. Gabe-bel indulunk akcióba, aki rögtön át is fut az úttesten, menjünk utána, és jobbra másszunk fel a csövön, majd a hálón – ismét egy legendás alakba botlunk Obey személyében. Megbíz pár feladattal, amiket Gabe-bel együtt kell megcsinálnunk. Induljunk jobbra a padkán, át a pilléreken a másik útra, mindig figyeljük, merre megy cimboránk. Egy munkás lesz itt, akit hajítsunk le a hídról, majd ugorjunk fel az oszlopra, másszunk fel, majd pattanjunk a táblára, és fújjuk meg másik oldalát. Irány az oszlop, menjünk le, tageljünk, majd nyomjunk még egyet az út fölött. Másszunk le Gabe-hez, akit kövessünk a repkényen az udvarba; itt is rajzolgassunk, egészen addig, míg meg nem érkezik a CCK – barátunkat meg kell védenünk a brutális állatoktól, kettes hullámokban érkeznek. Célszerű ledobni őket. Ha megvagyunk, másszunk fel az oszlopra, és ugráljunk át a nagy út fölött, majd menjünk oda sorstársunkhoz, és fejezzük be az utolsó melót. Ja, és még csak úgy hobbiból meg is mentjük a szerencsétlen Gabe életét.
Tramnet Safecars Tower
Húzzuk arrébb a ládát, majd másszunk be a szellőzőbe. A lifthez érkezünk, amint leért, mi ugorjunk át a másik oldalra, és kezdjünk el felfele sprintelni, majd forduljunk át az oszlopon, ha egy beugróhoz érkezünk, nehogy kivasaljon minket a közlekedő szerkezet. Nemsokára felérünk a következő szintre, ahol verjük le a munkást és másszunk ki az ablakon. Felfele a csövön a következő emeletig, ahol a nyitott ajtón menjünk be, ha nem figyelnek az emberek, majd hajigáljuk ki őket. Másszunk feljebb még egy szinttel, ahol ugyanezt játsszuk el, mire egy helikopter jelenik meg. Haladjunk felfele, egészen ki a tetőre, ahol az őrt lökjük le, a helikoptert pedig kerüljük. Ereszkedjünk le a rácson a Tramnet felirat mellett, majd üssük meg az M és T betűket. Menjünk egy szinttel lejjebb, ahol szintén ki tudunk mászni, itt az SFC betűk kivételével üssünk ki mindent – a világhír felé öles léptekkel haladunk. Már csak fel kell jutnunk a lanovkához, és végeztünk is.
Going For a Tram Ride
Ez nagyon poénos misszió! Négy lanovkát kell megfújnunk, ám több nehezítő tényező is van: katonák, helikopterek, stb., szóval csak szépen, lassan! Mindegyiknek az elejét kell kidekorálni, és a tetején láthatunk egy számot – így nem fogunk kétszer ugyanarra szállni. Merthogy át is kell majd ugrálni, erre a legjobb módszer a távolban leledző nagy oszlop: itt kihúzhatjuk addig, míg nem jön a következő vagon. Csak vigyázzunk a helikopterre! Ha megvagyunk mind a néggyel, ismét jön a kotnyeles riporternő, aki indíttatásainkról érdeklődik – persze az egész nem úgy sül el, ahogy terveztük.
Exterior CCK HQ
A CCK birtokol néhány dokumentumot, amelyekre mi is igen kíváncsiak vagyunk, ezért elhatározzuk, hogy behatolunk a bázisukra, és megtekintjük őket. Az épület tetejére kell eljutnunk, ám ha észrevesznek, a továbbvezető út lezáródik, és csak akkor nyílik ki, ha elmúlt a riasztás. A katonát tegyük ártalmatlanná, majd ugráljunk fel és hatoljunk be az épületbe. Szemben a falban vannak mélyedések, ahová elbújhatunk a katonák elől. A kettő, aki előttünk kevereg, nem okozhat gondot (csak követni kell őket, és agyonvágni, ha megálltak), a boxban levőt sem nehéz likvidálni, csak jó időben kell odafutni, úgy hogy a negyedik katona ne láthasson ránk. Az utolsót már gyerekjáték eltenni láb alól. Másszunk ki az épületből és haladjunk felfele. A tetőn balról kerüljük a rácsot, és az őrt likvidáljuk. Menjünk előre, balra a másik rácshoz, ahol szintén agyonvághatjuk a katonát ha háttal áll, ám figyeljünk a reflektorra. A harmadikat tetszés szerinti módszerrel lehet ártalmatlanná tenni. A sarokban levő épület tetejéről lecsúszhatunk és dekorálhatunk, majd a dobozok közül vegyük fel a fogót, és távozzunk. Ereszkedjünk le az udvarba, ahol öt kocsit kell kissé átalakítanunk, ám vegyük figyelembe, hogy van három őr is! Körbe-körbe járkálnak, kövessük őket, ha megállnak, sújtsunk le. Immáron teljes biztonságban megcsinálhatjuk a rajzokat. Ja, ha valamiért nem akarná elkezdeni a fújást emberünk, az azért van, mert a rajz „lelóg a felületről”, tehát válasszunk másikat. Már csak a sarokban kell felmászni a nyitott ablakba, úgy, hogy ne világítson meg minket a fény.
Interior CCK HQ
Bent éppen igazságszolgáltatás folyik: törjük be az üveget, és mentsük ki cimboránkat, vigyázzunk nehogy elpatkoljon! Ha végeztünk, menjünk ki az ajtón, és figyeljünk a kamerákra, no meg az őrökre. Nemsokára egy nagy teremhez érkezünk – itt az erkélyen menjünk jobbra, és ahol a poszter van a falon, onnan ugorjunk át a függő rácsokra. Menjünk a terem közepére és csússzunk le a csövön. Itt szemben van egy őr, és a két oldalsó szobácskákban is van egy-egy. Szedjük le őket csendben, majd másszunk fel középen a címerhez és fújjuk meg szépen. Most menjünk be a jobboldali szobába, és nyomjuk meg a gombot, mire kinyílik az ajtó, amin mi keresztül is megyünk. Egy szobába jutunk, ahol villámgyorsan szedjük le a három katonát, majd csináljunk fényképet a fényképekről (huh, micsoda képzavar…). A szoba közepén levő oszlopokon ugráljunk fel egy emeletnyit, majd menjünk be a szellőzőbe, ahol találkozunk Gabe-bel. Különválunk, ám barátunkat elkapják – méghozzá nem is akárki.
Hunt’s Helipad
Fel kell jutnunk Hunt koma helikopter-leszállójára – a két katonát azonnal likvidáljuk, majd a középen levő rácsra másszunk fel, ahonnan át is ugorhatunk a falra. Még egyet másszunk felfele, és már látjuk is a célpontot, a helikoptert. Nagy szerencsétlenségünkre van itt néhány marcona ügynök, akiknek elég jól fog a pisztolya, de semmi pánik. Fussunk ki, és tageljük a helikopter mindkét oldalát a megjelölt helyeken. Ha ügyesek vagyunk, az ügynökök még észbe sem kapnak, mi már végeztünk is. Nem érdemes őket becserkészni, egyszerűen csaljuk el őket a helikoptertől, majd rohanjunk oda és firkáljunk – nem lesz nehéz.
SFC Hideout
Nos, nem áll túl jól a szénánk, ugyanis rajtaütöttek a főhadiszállásunkon! Fel is gyulladt, ahogy az kell, sőt, még helikopterrel is lődöznek minket! Ha begyulladnánk, akkor vessük magunkat a földre! Egyetlen célunk, hogy élve kijussunk. Induljunk meg előre, balra, át a résen, majd a szoba végében fel a lyukba. Oldalazzunk végig, majd ugráljunk át a palánkokon, ki a helyiségből, jobbra, ám vigyázzunk, mert leszakad a padló. Ugorjuk át, forduljunk jobbra, majd a csövön másszunk át – sajna ismét egy cimbora, aki rosszul járt. Jobbra másszunk fel a lyukba, másszunk ki az ablakon, és induljunk meg balra, essünk le, majd ismét balra, amíg be tudunk menni. Fussunk ki balra a szobából, majd rohanjunk gyorsan, mert szakad alattunk a padló. Forduljunk jobbra, majd sprinteljünk a leeső darabkák között, mert oldalról jön az áldás. Ha elfogyott a talaj, akkor ugorjunk egy hatalmasat.
School Rooftop
Huntnak már nagyon viszket a tenyere, szívesen megszorongatná a gigánkat, persze előbb azért ránk küldi az embereit: két katona érkezik az első hullámban, sőt, még a helikopterből is lőnek ránk, és még a padló is beszakad. Javallott a katonákat a beszakadt részekbe beledobni. Még két katonát teleportálnak le nekünk, őket is hajigáljuk le, ha kevés lenne az energia, nézzünk körül, mert van pár üdítő. Miután legyőztük őket, Hunt személyesen akar minket kinyuvasztani, ezért tiszteletét teszi nálunk. Vigyázzunk, nehogy belemenjünk a tűzbe! Vegyük fel a fadarabokat, és azokkal puhítsuk meg őkelmét, majd ha elfogytak, akkor inkább rúgásokkal operáljunk. Ha elkapja a nyakunkat, nyomkodjuk az akciógombokat őrült módjára, különben nagyon fájni fog. Mikor látja, hogy nem bír velünk, kiadja a parancsot, hogy lőjenek le minket, ám sajna a mesterlövész célt téveszt, berobban az egész kóceráj, a légnyomás pedig lesodorja ellenfelünket. Mi persze próbálnánk megmenteni, amiről videofelvétel is van, ám senki nem hisz nekünk, barátaink elhagynak, viszont cserébe az egész város minket üldöz.
Port Authority
Egy plázaszerűségben találjuk magunkat, és megkezdhetjük mind a saját nevünk tisztára mosását, mind Sung polgármesteré befeketítését. Másszunk ki a rácson és rajzoljunk pisztolyt Sung kezébe, valamint fessük át ördögformára az arcát. Ekkor megérkezik Gabe, akit megpróbálunk felhívni, ám valamiért nagyon nem akar velünk találkozni. Mi viszont annál inkább! Nyomás utána. A következő részben lesz két őr, innen menjünk ki az ajtón. Hoppá, gyilkosságért köröznek. Feladatunk a négy plakát átmaszkírozása, az első rögtön itt van előttünk, a második balra a metrónál, a harmadik és negyedik pontosan a másik kettő fölött van, ide bármelyik tábláról fel tudunk ugrani. Ha megvagyunk, kinyílik egy ajtó, amin suhanjunk be, és intézzük el az őrt. Menjünk ki a folyosó másik végén.
Lumen Square Station
Továbbra is Gabe-et kell követnünk. Menjünk ki a peronra, ahol hajoljunk le és menjünk jobbra, majd az alkalmas pillanatban rontsunk rá a katonára. Játsszuk el ugyanezt a másik oldalon is, majd másszunk át a rácson a szemben lévő peronhoz. Menjünk le a jobboldali lépcsőn, éppen cimboránkat láthatjuk, amint előlünk rohan. Fussunk le a lépcső aljába, majd itt kapaszkodjunk fel a szellőzőbe. Egy nagyobb csarnokba jutunk, alattunk két őr van. Forduljunk meg, nyomjunk egy taget, majd a csöveken ugrálva jobb és baloldalon is tegyük meg ugyanezt. A baloldali résznél, ha a katona elment, ugorjunk le (ha minden igaz, akkor addig nem vesznek észre, míg fent vagyunk a gerendákon), majd sprinteljünk lefelé a lépcsőn. Nem baj, ha észrevesznek, mert videó jön, és a riasztás elmúlik. Aztán újra kezdődik, mégpedig három katonával. Gabe elhúzott a vonattal, nekünk meg kell várnunk a következőt, hogy utána mehessünk, addig barátaink gondoskodnak majd a jó hangulatról. Ugráljunk el előlük, majd ha befut a járgány, pattanjunk rá a tetejére.
Subway Platform
A pályaudvaron kell követni Gabe-et. Sajnos a vonat pont szembe jön, ezért mindig csak egy oszlopnyit fussunk, másszunk fel rá, majd ha elment a vonat, lejöhetünk, sprinteljünk a következőhöz. Pár oszlop után a kamera magától elfordul: itt már felmászhatunk jobbra a padkára, és beugorhatunk az udvarba, ahol barátunk tartózkodik. Meglehetősen ellenséges hangnemre vált az ipse, ezért jobb, ha lehűtjük – verjük be a buciját. Néha elkezd téglákkal dobálózni, ekkor menjünk messzebb tőle. Működik nála a befogós módszer is. Mindig tereljük a palló felé, mert a program előbb-utóbb felszólít minket, hogy dobjuk le – miután megtettük, elmondja, hogy kényszeríttették az árulásra, mégpedig egy bizonyos Shanna nevű hölgy. Felpattan a csóka és próbál eliszkolni, ám mi tereljük vissza ugyanide, és ismét hajítsuk le – egy szomorú sztori piszkos befejezése. Decoy érdekeseket mesél, végül úgy döntünk, felhívjuk Karent, és egy randit beszélünk meg a hídnál.
New Radius Bridge
Két táblát kell tagelni az út fölött, ehhez először is kászálódjunk le a jelenlegiről, majd sebesen menjünk ki baloldalra, a járdára. Haladjunk előre, majd az ezüst katonát villámgyorsan csapjuk le és menjünk tovább, egy újabb katona jön, akivel ismét bánjunk el. Lesz még a híd lábánál is egy, akit nem lesz egyszerű lehűteni. Másszunk fel a hídra, majd lavírozzunk az út fölé: mindkét oldalon van egy tábla, mindkettőnek a másik oldalát kell lemeszelni. Ha ez megvan, jussunk át az út másik oldalára. Alattunk egy őr lesz, akit lepjünk meg, majd haladjunk jobbra: itt is egy katona, legegyszerűbb, ha ledobjuk. Vegyük fel a drótvágót, majd menjünk visszafele, és vágjuk el a láncot az ajtón. Egy hegesztőmester ront ránk, akit a sarokban heverő csővel puhítsunk meg, majd másszunk fel a csöveken a platformra, ugorjunk át, másszunk egyel feljebb, majd ugorjunk ismét középre. Ahol a posztert látjuk, oda kell ugrani a falra, majd rögtön elrugaszkodni onnan. Nemsokára kijutunk a híd külső részére, ahol végre szusszanhatunk egyet. A rácson másszunk fel, a rudakon ugráljunk át, majd ismét töretlenül haladjunk felfele. Egy ügynököt láthatunk, amint éppen jön le a létrán. Ha szemből nézzük, várjuk meg, míg jobbra lesz tőlünk, ekkor ugorjunk át, és lökjük le a toronyból. Menjünk fel a létrán, és figyeljünk a két emberre, valamint a fényre. Jussunk el a másik oldalra, ahol essünk le a lyukba, itt tovább haladva a rudakon eljuthatunk végre a célhelyre: tageljünk egyet, majd induljunk felfele, és húzódjunk ki a jobboldalra. Az alkalmas pillanatban másszunk be a platformra, az ügynökökre ne is figyeljünk és rohanjunk jobbra, le a létrán. Itt már csak egy sima őr lesz, és mellette az oszlopon felmászhatunk a lanovkába.
Bridge Docking Station
Egy igen nagy poén következik: a hidat átnevezzük, mégpedig a saját kényünk-kedvünk szerint: óriási taget fogunk nyomni. Rohanjunk jobbra, el a két őr között és ereszkedjünk le kötéllel. Itt ki kell meszelni azt, hogy STILL, közben el kell manőverezni a helikopter elől. Ha kevés lenne az életünk, menjünk vissza a platformra, ott találunk egy üdítőt. A mázolásnál felülről haladjunk lefelé, és ha a fénycsóva befog minket, azonnal lendüljünk lejjebb, amúgy nem nehéz kicselezni a koptert, mert a fény is mindig állandó útvonalon közlekedik. Ha megvan, essünk le, és az alatta lévő részre a FREE feliratot kell kimeszelnünk, hasonló technikával, alá pedig kell még egy „We Will Win” posztert nyomni. Jön néhány katona, no meg a híradó, mi csak fussunk egyenesen, ne törődjünk semmivel, majd az út végén ugorjunk egy nagyot.
NNR Blimp News
A polgármester újévi partijára igyekszünk, hogy egy kicsit feldobjuk a lapos hangulatot. Jobbra induljunk meg a hajón, vigyázzunk, hogy ne vegyen észre az ügynök az ablakból. Mikor elérünk a másik oldalra, figyeljünk, hogy mikor áll meg a turbina, akkor el tudunk menni mellette. A hátulján bemászhatunk, majd gyepáljuk meg az ügynököt és a pilótát is. Cseréljük ki a szórólapokat a középen levő dobozban, majd verjük el az éppen berontó katonát, és szálljunk be a liftbe. Másszunk ki belőle, majd a rácsokon haladjunk felfele, vigyázva, hogy az áram ne vágjon meg minket. Felérünk a felső szintre, ahol csak úgy nyüzsögnek a katonák. Induljunk balra, vigyázzunk a kamerákra, majd a hely végénél másszunk be a Media Station-be, ahol verjük le az embert, és kissé módosítsuk Sung üzenetét. Ekkor egy ügynök tűnik fel, neki is adjuk meg, ami jár, majd menjünk arra, amerről jött, és lám, egy TV-stúdióba jutunk. Van egy ügynök és egy munkás, iktassuk ki őket (külön-külön foglalkozzunk velük), majd essünk le a szoba közepén levő aknába, és menjünk végig rajta. Készítsük el meglepinket Sungnak, majd másszunk fel a létrára, és menjünk végig a csöveken. Az alkalmas pillanatban essünk le és sprinteljünk oda, ahonnan eredetileg jöttünk. Ne foglalkozzunk semmivel, úgysem tudjuk támadóinkat visszaverni. A kiindulóponttól jobbra lesz egy létra, azon másszunk fel. A kis meglepetésünk bizony elég jól sült el, a polgármester már korántsem vigyorog olyan magabiztosan, nekünk pedig már csak egy dolgunk van, nevezetesen az utolsó pálya.
The Blimp Roof
Shanna néni és hű bérencei ácsingóznak utánunk. Két ügynököt rögtön ránk is küld a hölgy, akikkel nem lesz könnyű dolgunk, ám szerencsére van két üdítő is – bár jobb, ha a csajszira tartogatjuk őket. Ha megvannak az emberek, akkor elkezd lődözni ránk a fene nagy puskájával, nekünk úgy kell helyezkednünk, hogy a tornyot tartó pántokat lője el (négy darab van). Ha ez megvan, méltóztatik leszállni közénk, és végre megverekedhetünk vele. Nő létére nem adja könnyen magát, az egyszer biztos! Jó nagyokat üt, sőt még a lábával is fojtogat, de csak üssük szorgalmasan, és főleg mozogjunk el! Egy idő után felszólít a program, hogy dobjuk le, amit tegyünk is meg, mire egy szinttel lejjebb kerülünk, ahol folyik tovább a harc: megpróbál ő ledobni minket, ám mi nyomkodjuk őrült módjára az ütés és rúgás gombokat, mire jól lehajítjuk, és véget ér a szerelmes sztori. Ennyi volt a Marc Ecko’s Getting Up, már csak a befejező videót kell végignézni, no meg a régebbi pályákra visszamenni – már persze, ha 100%-ra akarjuk teljesíteni a játékot.
Hogy megmondjam az őszintét, a játék eleje még úgy, ahogy tetszett, a közepe borzasztóan lehangolt, de végére megint megtetszett, köszönhetően a tűrhető sztorinak, no meg hogy az alkotók képesek voltak a monoton graffitizést megtörni mindig valami extra feladattal. A végén már teljesen beleéltem magam Trane szerepébe, az elcsigázott művész, akinek semmilye sincs a művészetén kívül – ezt tartja maga elé, akár egy szócsövet, és igazságot akar hirdetni a városnak, vagy legalábbis lebuktatni a korrupciót. Vannak benne hibák jószerivel, a kezelés például nem túl felhasználóbarát, sokszor volt, hogy az irányítás hiányossága miatt kellett újrajátszanom bizonyos részeket. Grafikailag teljesen rendben van az anyag, semmi kivetnivalót nem találtam benne, zeneileg szintén remek, sőt még a hangulat is el-el tudott kapni néha, ám hat pontnál nem érdemel többet: túl egysíkú. A maga nemében azonban fogyasztható a darab, bizonyára sokan vannak közöttetek is olyanok, akik örömmel nyúzzák majd, melyhez én jó szórakozást kívánok!
Callisto
Extrák:
A Hip-Hop 9 alapeleme
Sokan próbálták már meghatározni, hogy pontosan mi is tartozik bele a Hip-Hop kultúrába, azt persze általában mindenki sejti, hogy a break tánc, a graffiti, és a rap muzsika a részét képezi, de azt kevesebben tudják, hogy ennél többről van szó. KRS-One, a nagy Hip-Hop tanító is szentelt pár szót a témának a 9 elements című számában. Nem is szaporítom tovább a szót, olvassátok el, hogyan is határozta meg a Hip-Hop életérzés alapelemeit a mester:
One: Breaking or breakdancing
Rally b-boying, freestyle or streetdancin’
Two: MC’ing or rap
Divine speech what I’m doing right now no act
Three: Grafitti art or burning bombin’
Taggin’, writin’, now you’re learning! uh!
Four : DJ’ing, we ain’t playing!
{*scratch* You know what I’m saying!
Five : Beatboxing
Give me a {*beatboxin* Yes and we rockin’!
Six: Street fashion, lookin’ fly
Catchin’ the eye while them cats walk on by
Seven: Street language, our verbal communication
Our codes throughout the nation
Eight: Street knowledge, common sense
The wisdom of the elders from way back whence
Nine : Street entrepreneur realism
No job, just get up call ’em and get ’em
Kis hazai graffiti történelem
A nyolcvanas évek végén, a kilencvenes évek elején nálunk is megjelentek az első művészien kidolgozott graffitik, főleg a Filatorigát környékén, majd később a kőbánya-kispesti metró-, és vonatállomás környékén. Eleinte a break csapatok és gördeszkás bandák körül mozgolódó graffitisek kezdték el meghonosítani a műfajt, később teljesen független graffiti csoportosulások jöttek létre. Az egyik legmeghatározóbb csapat talán a PNC volt, a rövidítés több jelentést is hordozott, többek között a „Pride Not Crime” és a „Painters Not Criminals” megfejtések is számba jöttek. Ahogy Amerikában, úgy nálunk is gyorsan megjelentek azok a kevésbé tehetséges „utánzók”, akiknek köszönhetően általában sehol sem fogadják el a graffitit művészetként. Ők azok, akik frissen festett fehér falakat, metrókocsik (egyéb közlekedési eszközök) belsejét, és esetleg más, valóban művészi graffiti alkotásokat vesznek célba. Ilyen „utánzókból” alakult az SDO néven futó csapat, a rövidítést sokan a „Semmi Dolgom Otthon” megfejtést tartották valószínűnek.
Az utcáról a kiállítóterembe
A graffiti – annak ellenére, hogy ezt sokan nem így gondolják – művészet, önkifejezési forma. A rajzok általában művészi szinten megformázott gondolatokat, esetleg csupán készítőjük nevét tartalmazzák. A falfestők legfontosabb célkitűzése, hogy a művet – és így a mondanivalót – minél többen lássák, a nevüket minél többen megismerjék. Vannak olyan graffiti művészek, akiknek sikerült az áttörés, és nem csupán tűzfalakon, és metrókocsikon hagyták ott a kézlenyomatukat, de sikerült a popkultúra ikonjaivá válniuk. Közülük a leghíresebb Jean Michel Basquiat, aki még a graffiti hőskorában, a hetvenes évek végén kezdett el falfirkákat festeni, a graffiti fővárosának számító New Yorkban. Samo néven dolgozott, egészen addig, amíg 1980-ban egy újságíró publikációt közölt munkásságáról egy művészeti magazinban „The Radiant Child” címen. Innentől kezdve egymást érték a kiállításai, és olyan művészekkel kötött barátságot, mint például a korszak legmeghatározóbb egyénisége, Andy Warhol. A pályája folyamatosan ívelt felfelé, de sajnos, mint oly sok művész, ő is két végéről égette a gyertyát, és a „live fast, die young” életérzés hű követőjeként 28 évesen, drogtúladagolásban hunyt el. Nem sokkal halála után film készült életéről, a címe Basquiat, főszereplői Jeffrey Wright, David Bowie és Denis Hopper.
Marc Ecko a mobilokon is
A játék a mai trendeknek megfelelően nem csupán a szokásos játékplatformokon, de speciális, átdolgozott formában mobiltelefonokon is megjelenik. A játék lényege ugyanaz, járnunk kell a várost, és a nevünket minél ismertebbé kell tennünk. Mindehhez fel kell használnunk Trane speciális képességeit, ninja stílust idéző harcmodorát, és akrobatikus mozdulatait. A játékban 27 szint vár azokra a bátor, és elszánt játékosokra, akik rendelkeznek Java platformot támogató mobil készülékkel. A játékot egyébként ki is lehet próbálni, ehhez a http://emux.glu.com/emulator/418728048361524 címre kell ellátogatni.