Bár a nagy durranásnak ígérkező Colin McRae Rally 3.0-ra még úgy legalább fél évet kell várni, azért az utóbbi hónapok rendre megörvendeztetik a nagyközönséget egy-egy, a műfajt érintő számítógépes adaptációval. A szimuláció persze nem sikerülhet minden esetben azonos módon és mértékben. Van úgy, hogy nem is elsődleges a valósághűség, ami persze nem azt jelenti, hogy a produktum ettől már rögtön csapnivaló, sőt éppen ellenkezőleg, lehet, hogy más értékek előbbre valók. Hogy pontosan mi is lehet fontosabb egy rally-program esetében, mint a maximális szimulációra való törekvés? Talán a játszhatóság, vagy a könnyed szórakoztatás? Hát persze, és aki még kételkedne, annak figyelmébe ajánlom a Microids által kiadott új rally-t, mely a Master Rallye névre hallgat.
A név persze kissé ismerős lehet, hiszen 2000-ben a Digital Illusions már kiadott egy szimulátort Rally Masters néven. A szóazonosságon túl azonban a két játék között vajmi kevés kapcsolat fedezhető fel, leszámítva természetesen, hogy mindkét produktum az autósport kedvelőit célozza. Mielőtt részleteiben bemutatnánk a Microids-féle alkalmazást, a félreértések, no meg a bevezető zárása kedvéért, gyorsan szögezzük is le: a Master Rallye egy hamísítatlan arcade racing game, ami annyit tesz, hogy inkább a játéktermi konzolok PC-s adaptációja, mintsem a valódi versenyek valósághűségre törekvő szimulációja. Nos, még mielőtt valaki kételkedne: igen, a Master Rallye minden versenyében vannak valódi gépi ellenfelek (hárman), akikkel egy időben kell indulni. A csoportos rajt vérre menő csatát szül, az ügyesség és gyorsaság mellett így a Master Rallye-ban gyakoriak lesznek a versenytársakkal történő koccanások, ütközések, azaz a soha véget nem érő kiszorítósdi, valahogy úgy, mint anno a Need For Speed fénykorában.
A játékot fejlesztő Steel Monkeys Team egy meglehetősen összetett játékmenettel lepi meg a felhasználókat. A programban ugyanis, leszámítva az egyszerű versenyt, a játékmódok összefüggnek egymással, pontosabban: teljesítésük függvénye a játszhatóság. Hogy mit is jelent mindez? Nos, kezdjük az elején.
A Trophy mód 3 szintből áll, minden szint 5 kupából tevődik össze. Egy kupa megnyeréséhez 3 szakaszpályát kell teljesíteni, melyeken a megszerzett helyezés külön-külön is számít. A szakaszok önmagukban is kupák, melyek elnyerésén felül a helyezésért pont is jár. A legtöbb pont birtokosa nyeri a bajnokságot. A Trophy-k közül az első arany teljesítésével megnyílik a Master Rallye elnevezésű játékmód első szintje, ami tíz szakaszból áll. Itt a Trophy-tól eltérően szakaszeredmények nincsenek, csak az összeadódó összes játékidő számít. A mód nyertese a legkisebb idő alatt teljesítő (azaz a leggyorsabb) versenyző. A Master Rally kampánya szintén 3 szintből áll, azonban ezek csak a teljesített Trophy-elsőség után nyílnak meg. A Master pályákon elért elsőségekért egy újabb játékmód válik elérhetővé Invitation elnevezéssel. Hogy hangzik így elsőre, elég bonyolult?
Nos, a helyzet végeredményben az, hogy legyünk mindig mindenhol elsők, és nem lesz baj. Motivációnk lesz bőven, annyi szent, de vajon párosul-e ehhez megfelelő játékélmény, vagy már megint csak egy a végletekig kimért, az Extreme Rally-ból már ismerős pokoljárásra számíthatunk? (Értsd alatta: heveny próbálkozás okozta abszolút sikertelenségből fakadó agresszív Uninstall.)
A válasz szerencsére nem; a Master Rallye sokkal hamarabb lesz örömautózós kedvenc, mint közutálat tárgya. A felvonultatott autók ugyanis jól irányíthatók, és a szakaszpályák is meglehetősen felhasználóbarát vonalvezetésűek. A pályák kapcsán megjegyzendő, hogy szinte hibátlanok (értsd: bevehetőek, használhatók), ugyanis kis kivétellel 4x-5x olyan szélesek, mint a versenyautók, így igazán nagy ívű és változatos küzdelmekre alkalmasak. A menettulajdonságok közül a legintenzívebben a kanyarodásos csúsztatást fogja használni minden játékos, mellyel szinte mellőzhető a fékezés.
A pályák teljesítéséhez 3-5 perc közötti időre van szükség, így például kis ráhagyással a Trophy mód első szintjének 5 kupája (15 szakasza) nem kevesebb, mint 75 percet vesz igénybe. Amennyiben az arany birtokosai lettünk, a Master mód első szintjéhez már mindössze 40 perc játékidőre van szükségünk. Az állásokat szerencsére a program automatikusan menti; a Trophy esetében kupánként (5), a Master esetében pedig szakaszonként (10). A Trophy mód a már említett ösztönzésen kívül további motivációkat is rejt az elérhető versenyautó-típusok képében: kezdetekkor 3 versenygép választható; míg egy kupa elérésével plusz egy, két kupa birtokában újabb egy, majd 3 kupa birtokában még egy autó vehető igénybe. A Master móddal ellentétben (ahol a szakaszok kötöttek) a Trophy-nál a kupák megszerzésének sorrendje szabadon választható.
A versenyautók a ma használatos típusok; képviselteti magát a Nissan, a Toyota, a Mitsubishi, a Dragon, a Tata, a Vauxhall (Opel) vagy a Chevrolet is, mindösszesen 20 különböző típussal. Az egyes járművek tulajdonságai markánsan eltérnek egymástól, így például vannak kifejezetten nagy végsebességűek vagy rendkívül jól kormányozhatóak. Alapszabályként érdemes az arany középutat járva mindig olyan versenyautót választani, aminek minden tulajdonsága kiegyenlített, ugyanis a szélsőséges értékűeket szinte biztos, hogy megbánjuk egy-egy kampány során.
A pályákra visszatérve, melyekből 30 különböző van 7 országból (francia, német, olasz, orosz, török, spanyol, portugál), elmondható, hogy kifejezetten illenek az Arcade módhoz. A széles pályavezetés, mely inkább off-road jellegű, nélkülözi az aszfaltozást, és meglehetősen változatos magassági viszonyokkal bír. Szinte minden pálya alapeleme a hegynek (dombnak) fel, majd le. A sík terepet vízfolyások, tavak és erdők szegélyezik, míg a hegyvidékieken gyakoriak a mély szurdokok, hidak és vízesések, az elmaradhatatlan alagutakkal. A szakaszokon az „út” szinte minden esetben kissé egyenetlen, így a versenyzőknek bármikor számítani kell egy kis korrekcióra annak érdekében, hogy versenyben maradjanak. A hiba ára igen súlyos, köszönhetően a fejlett AI-nek. A gépi ellen ugyanis (hozzánk hasonlóan) soha nem retten vissza egy kis rosszindulatú (szándékos) koccanástól, mely esetekben vesztesként garantáltan helyezéseket is csúszunk hátra. A pályák talán egyetlen negatívuma, hogy a Master Rallye-ban nincs modellezve valós időjárás, ami meglehetősen meglepő így, a 2002. év elején. A másik ilyen szokásos, kicsit hiányzó dolog a versenynézetek közül a belső műszerfal hiánya, melyért cserébe 2 teljes belső, és 3 közel-felüli külső a vigasz.
A Master Rallye gépigénye meglepően szerény, ami egyáltalán nem baj, végre egy korrekt játék, amihez nem kell erőmű. A versenyek, a visszajátszás, illetve a menük alatt hallható popzene jól illeszkedik a stílushoz, ami sajnos nem mondható el a géphangokról és a környezeti effektekről, melyeken még igazán csiszolhattak volna egy kicsit a fejlesztők.
A Master Rallye nagy érdeme, hogy hónapok óta talán az egyik legjobban átgondolt és elkészített arcade racing game, ami különösen a széles és változatos pályák és a jól irányítható versenyautók miatt válhat sokak kedvencévé. Az egyjátékos mód gépi ellenfeleit felváltó valódi versenytársakkal szembeni Internetes és helyi hálózatos játéklehetőség már csak hab a tortán.
Schlesser Original
Vajon milyen típus a Master Rally dobozán látható mélykék rally-autó? Nos, a hivatalos megnevezése Original Schlesser, és Jean Louis Schlesser francia úr tulajdona, aki mellesleg versenyző is. Schlesser úr történetesen a 2001. augusztus 1. és 11. között immáron hetedik alkalommal megrendezett FIA Cross-Country Rally Word Cup nyertese. A francia időeredménye 23 óra 25 perc 40 másodperc volt, mellyel mindössze 7 perccel előzte meg a második helyezett Mitsubishi Pajero V20-al induló Kleinsschmidt kisasszonyt, illetve 42 perccel a dobogó harmadik helyén végző De Meniust, aki Nissan Terranóval vett részt a 11 napos versenysorozaton.