Mindig elôítéletekkel nyúlok az olyan játékokhoz, amelyeket Windows alá írtak, mivel ezek általában nagyon lassúak. Az első kivétel az Iron Helix volt, s most is egy olyan játékról olvashattok, ami nagyon jól sikerült. Meg kell jegyezni, hogy én nem szeretem a golfot, és ez az elsô, amivel PC-n játszottam. Elônye, hogy mindenen fut (mondjuk egy mikrohullámú sütôn biztos nem), még egy 286/10-esen is, de azon inkább nem próbálnám meg. Egy 386/33-on már nagyon jól játszható. Mindössze 3 Mb helyet foglal…
Miután felinstalláltuk és elindítottuk a programot, a verzió regisztrált tulajdonosa lesz az elsô jegyzett játékos. Alapban egy golfpálya van a lemezen, de a Links 386 bármely pályája installálható alá. Ki tudjuk választani, hogy minden lyukat végigjátszunk, vagy csak az elsô kilencet (Front 9), vagy a második kilencet (Back 9).
Az elsô menüben tudunk még játékosokat kreálni (Create Player), és beállíthatjuk a játék nehézségét. Van még két fontos pont, az “Allow Gimmies”, ami azt jelenti, hogy ha a labda olyan közel kerül a lyukhoz, hogy a következô ütéssel úgy is beütnénk, akkor nem kell várnunk a következô körre, hanem rögtön “bepöccinthetjük”. Az “Allow Mulligans” pedig az, hogy ha az ütésünk nem sikerült jól, akkor újra üthetjük anélkül, hogy ez ütésnek számítana a játékban.
Ha megvannak ezek a beállítások, akkor el is lehet kezdeni a játékot. Négy ablak jelenik meg.
MAIN VIEW: Ez a bal felsô ablak. Itt tudjuk beállítani az ütés irányát (“vigyük” oda a mouse pointert, majd folyamatosan tartsuk lenyomva a bal gombot, és állítsuk be a kívánt irányt, majd engedjük el a gombot). Itt megtehetjük azt is, hogy berácsozzuk a terepet, így jobban láthatjuk a domborzatot
TOP VIEW: Innen felülnézetbôl szemlélhetjük a pályát. A kis zászló jelzi a lyukat, a labda pedig a labda helyét.
SHOT INFO: Itt láthatjuk, hogy melyik játékos van éppen soron (Player), azt, hogy éppen hányadik lyuknál tart (Hole), hogy hány ütésbôl kellene teljesíteni a pályát (Par) és eddig a játékos hánynál (én nem szívesen hánynék) tart (Shots). Itt láthatjuk, hogy a labda pillanatnyilag hol van (az ütôpöckön, a fairwayen, a bozótosban, homokban…). A szél irányát és erôsségét a jobb oldalon helyezkedô iránytű, és a mellette levô vonal jelzi. Ha a vonal teljesen fent van, akkor a szél 48 km/h sebességgel borzolja az idegeinket. A “Distance to Pin” a lyuktól lévô távolságot mutatja.
SWING CONTROL: A bal oldalon látható kis körrel tudunk ütni. Nyomjunk rá a SWING feliratra, és tartsuk lenyomva, míg fel nem ér a felsô piros sávhoz. Ott engedjük el. Ha előbb engedjük el, akkor gyengébb lesz az ütés, de pontosabb. Ha később, akkor erôsebb, de kevésbé pontos. Amikor az alsó sávhoz ér (6 óránál), akkor megint nyomjuk meg a gombot, ez ad egy kis horgot az ütésbe.
Ha sikerül a határon megnyomni, akkor az ütés egyenes lesz, ha előtte, akkor az ütés balra, ha utána, akkor az ütés jobbra fog menni. Minél erôsebb az ütés, annál “horgosabb”. A nehézségi szint is szabályozza ezt. Ha amatôr szinten játszunk, akkor a horog kisebb mint egy ugyanolyan ütésnél a profi nehézségi fokozatban.
A “Practice” felirat alatt levô két kis nyíllal tudjuk beállítani, hogy üssünk vagy gyakoroljunk. Amikor az ütô feje a labdától balra van, akkor nem fogja az emberünk elütni a labdát, hanem csak lendít egyet, ha az ütô feje a labda mögött van, akkor el is fogja ütni. Itt lehet beállítani az ütésünk fajtáját is:
– STRAIGHT: Egyenes ütés (az alap ütés)
– CHIP: Ez egy fajtája az egyenes ütésnek, de ezt rövid ütôknél használják, ha már közel vagyunk a lyukhoz
– PUTT: Gurítás (csak amikor már nagyon közel vagyunk a lyukhoz)
– DRAW: Egyenes ütés, egy kis csavarással a bal oldalra
– FADE: Egyenes ütés, egy kis csavarással a jobb oldalra
– CUSTOM: Ez az opció lehetôséget ad arra, hogy minden ütôhöz egy saját, speciális ütést alakítsunk ki
A “Clubs”-nál állíthatjuk be az ütônk fajtáját (errôl részletesebben a leírás végén).
Van még két ablak, amit ki lehet nagyítani. Az egyik a “Score Card”. Ez nyilvántartás a játékosok ütéseirôl, lyukanként leosztva. A másik ablak az “Advanced Shot Setup”, ahol a profik beállíthatják, hogy hogyan álljanak az ütéshez.
– STANCE: A két lábunk beállítása (párhuzamosan vagy harántterpeszben legyenek).
– BALL: Minél feljebb állítjuk a labdát, annál jobban alányúlunk az ütôvel ütésnél (annál magasabbra megy az ütés). Minél lejjebb állítjuk, annál alacsonyabban fog repülni a labda.
– CLUB FACE: Itt lehet beállítani, hogy amikor elütjük a labdát, akkor milyen szögben üssük meg az ütôvel. Minél inkább kifelé néz az ütô eleje, annál inkább jobbra csavarodik a labda. Minél inkább befelé néz az ütô feje, annál inkább balra csavarodik az labda.
– SWING PLANE: Az ütési sík minél inkább kifelé van (/), a labda annál inkább balra csavarodik. A sík minél inkább befelé van () a labda annál inkább jobbra csavarodik.
Ha ütöttünk, akkor a “Continue”-val folytathatjuk a játékot, vagy Mulligant / Gimmie-t kérhetünk. Ha a labda kimegy a pályáról, vagy mondjuk fa mögé esik és lehetetlen a lyukra ütni, akkor választhatjuk a “Drop Ball”-t. Ekkor a gép a golf szabályai szerint kiteszi az akadály mögül, -ból, -bôl… a labdát, és játszhatunk tovább.
A lehulló menüben az igazán fontos csak az “Options” és az “Action”. Az “Options” menüben állíthatjuk be a hangokat (Sounds) és a képernyô funkcióit. Az “Action” menüben a “Rotate View” fontos, amivel a nézôpontot forgathatjuk (vigyázzunk, mert ezzel egyidőben a játékosunk ütésének iránya is forog). A másik pont a “Display Grid”, amivel bekapcsolhatjuk a térrácsot.
Az ütôk:
– DRIVER (D1 & D2): A labda messzire ütése
– WOOD (2W-7W): A labdát alacsonyabban ütik, de a földön tovább gurul
– IRON (1I-9I): A labdát magasabbra ütik, de az kevesebbet gurul a földön
– WEDGE (PW, SW, LW): Ezeket akkor kell használni, amikor közel vagyunk a lyukhoz.
Nos ennyi lenne. Szerintem elég jó kis játék. SVGA grafika, cool digi hangok. Nem lassú, nem foglal el sok helyet, használhatók alatta a LINKS 386 pályái… Mindez -windows alá. Nekem tetszett.