„…Itt nincsenek motorháztetőn fetrengő, nonfiguratív tetoválásokkal televarrt cicamacák, akik az ördög megbízásából jöttek kísérteni a földre. Nem leszel kirakati bábu és körbe sem táncolnak, ha sokadszorra is az első helyen érsz célba. Habár olykor-olykor megcsillan a lemenő nap a felpiszkált verdán, te inkább az éj leple alatt vágod az aszfaltot magad mögött. Barátom, dőlj hátra és élvezd a Midnight Club sejtelmes-füstös hangulatát…”
Imánk meghallgatásra talált és az, mire oly régen vágytunk, megszületett. Az éj sötét leple alatt szállt le, eljövetelét egy hírlevél csiripelte, amely a Rockstar levelezési listájáról vándorolt át a dróton szentélyként berendezett otthonunkba. A múlt és jelen autócsodáinak totemeit imádva az ördöggel cimboráltunk, hogy megkaparintsuk a megújulást hozó fenevadat. A Rockstar San Diego stúdiója valami olyan esszenciát kevert össze az Xbox és PlayStation 2 tulajdonosok számára, hogy autós játékok egész sora hajthat fejet a most megjelent Midnight Club 3: Dub Edition felett. Miért mondom ezt? A Midnight Club széria egymaga képes lett volna fenntartani a műfajt, annyira népszerű volt már az NFS:U előtt is. A San Diego és környékén rendezett utcai versenyek mélyre nyúló gyökerei vannak, így nem csoda, hogy a programot készítő arcok különös érzelemmel viseltetnek a stílus iránt. A régóta fejlesztgetett, módosított Renderware csomag fölé épülő folytatás elhagyta a saját kezűleg megteremtett autómodelleket (licenszelt szörnyeké a főszerep), a korlátok közé szorított városi versenyeket. Rockstarék az átgyúrt, kibővített tuningolósdit több mint 50 licenszelt csoda társaságában engedték szabadjára, amihez vaskos és komplex multiplayer szekciót is mellékeltek. A világ egyik leghíresebb Underground Automotive Lifestyle kiadványa, a milliós olvasótábort magának mondható Dub Magazine (http://www.dubmagazine.com) betársulása pedig csak hab a tortán. Az ebből fakadó tapasztalattal telített élménybomba olyan alaphangulatot ad, mellyel már lesz értelme azt a három gigantikus várost keresztül-kasul bejárni, amely a program játékterét szolgáltatja. A San Diego, Atlanta és Detroit utcáin hadakozó GTA-szerű (mindent elsodorhatok, szétdönthetek) játékélményhez olyan fokozó powerupok is társulnak, mint a korábbi részekből származó Powerslide, vagy a Nitrous Boost.
A bőrüléses, V8-as Chevy Camaro már a virtuális garázsban pihen, és csak arra vár, hogy újra falja a kilométereket…
Kulcs kattan
Ahhoz, hogy ezt megtehesd, létre kell hoznod egy profilt, mivel a program ennek hiányában csak igen szegényes lehetőségek közül enged választani – mondhatni, el sem indulhatsz nélküle. A profilválasztó képernyő a későbbiekben egyébként az eddigi teljesítményed is feltárja, méghozzá százalékos formában, tehát mindig nyomon lehet követni, hol tartasz éppen. Ha ezzel elkészülsz, máris a főmenüben találod magad, ahonnét számos ismerős opció tűnik fel: a Carrier minden vágyad netovábbja, a Midnight Club 3 igazi erénye, ám ha megfáradtál a pontok, kocsik és tuningeszközök sokaságában, még mindig ott van az árkádszáguldozás lehetősége, amely amolyan levezető vagy gyakorló jelleggel kapott helyet a programban. Ha a multiplayer széles skálája vonz, a Networking felé kell venned az irányt, ám előtte mindenképp olvasd el irományunkat, hiszen rengeteg érdekességet megtudhatsz az MC3-ról. A Go To Garage-dzsel kapásból a garázsba kerülsz, ahol neki is láthatsz autóparkod menedzselésének, gyöngyszemeid karbantartásának, fejlesztgetésének avagy csinosítgatásának. Hőn szeretett Race Editorunk továbbra is oszlopos helyet foglal a sorozatban, mellyel saját tervezésű versenyeket kreálhatunk, melyeket később aztán el is menthetünk az utókor számára. Az A gomb lenyomásával azonban rögvest a Karrier (Career) módba vetjük bele magunkat.
Motor horkan
A program felkínálja azt a lehetőséget, hogy többször is megválaszthasd a beceneved, emellett választhatsz, hogy a garázsban avagy az utcán szeretnél-e száguldozni, s ha igen, milyen kocsival kívánsz versenyezni. A felkínált járgányok közötti válogatás csak akkor lehetséges, ha már van legalább két kocsid. Megemlítésre érdemes még a Stats Screen menüpont is, mely a program egyes fejezeteiben elért eredményeidet hivatott mutatni Játék, Karrier, Város, Verseny valamint jármű kategóriákra bontva. Míg a Game-ben között a max végsebességet, levegőben töltött időt, leghosszabb ugratást és egyéb érdekességeket találod, addig a karriermód kifejezetten a pályafutásod eredményeit jeleníti meg (pl. nyert, vesztett meccsek, pénzügyi helyzet, stb.).
A City-ben olyan információk kaptak helyet, mint a rejtett és megnyert pályarészletek, az összes megtett kilométer és hasonló okosságok, melyek ugyan semmire sem használhatóak, mégis elmondhatjuk, hogy van ilyen is. A Race Stats már nézegetni való tartalommal kecsegtet: itt az egyes pályarészletekre vonatkozó köridőidet és átlagsebességed találod városokra és versenytípusokra bontva. A Vehicles (járművek) megint csak magáért beszél: autóid győzelmeit, és megtett kilométereit elemezheted. Általánosságban elmondható, hogy a Stats Screenek jól használhatóak, ám legtöbbjüket közvetlenül a programból is el lehet érni, így nem nagyon lesz rájuk szükség, csupán statisztikai feladatkört látnak el.
Ha először játszol az MC3-mal, egy látványos bevezető alkalmával rövidesen szert tehetsz első járgányodra is – ha nem, akkor rögvest a legutóbb elmentett helyszínre repít a program. A kocsival együtt füledbe másznak az első dallamok is, melyek között a D-pad jobbra, illetve balra nyomogatásával tudsz váltani. Sokáig nem érdemes ezzel foglalkozni, ugyanis rengeteg track áll rendelkezésre és többnyire kellemes zenét szolgáltatnak a száguldáshoz.
A HUD csak a legalapvetőbb információkat tartalmazza: a nitrószint-jelző mellett csupán a kilométeróra és a mini-térkép kapott helyet – a többi infó csak akkor jelenik meg, ha kihívást kapsz, vagy versenyre jelentkezel. Ezek közül a mini-map érdemel egyelőre említést: hasonlóképp, mint az NFSU2-ben, itt is a közvetlen tájékozódást segíti elő. A Nav System leegyszerűsített részét képezi, amely egyik legfontosabb segítő eleme a karriermódnak. Rengeteg segítséget ad a tájékozódásban, célszerű tehát gyakrabban elővarázsolni, melyet a Back gomb lenyomásával tehetsz meg. Itt mindig az éppen aktuális város térképét találod – ám ha kedved tartja, az L és R gombokkal válthatsz az egyes helyszínek között. Láthatod az épp használt járművedet, a pénzügyi helyzeted, valamint a Tutorialokat is megtekintheted (X gomb). Utóbbi esetben a listából választva a program bejátssza azt a részletet, amelyet kiválasztottál. Ezek a videók általában egy új, vagy unlockolt esemény ismertetései – ide tartozik pl. a Zone, a Nitro használata, a kétkerekes mutatvány (veszélyes helyzetekben kétkerekezhetsz), az In-Air control (repülés közben irányíthatod valamilyen szinten a járgányod) vagy a Burnout (a startvonalnál tartsd nyomva a kéziféket és a gázt, majd előbbit engedd fel és meglátod az eredményét) is. A térképen aktuális helyzeteden kívül fel vannak tűntetve az aktuális verseny- vagy rendezvénypontok, a garázsok, illetve a mozgó járművek is. Közöttük a bal analógkarral, vagy a D-paddal váltogathatsz, s az A gomb lenyomására általános információkat olvashatsz.
Egy ilyen bordó Hotspotra ráállva láthatod a verseny megnevezését, típusát, illetve ajánlottsági szintjét is. A városi versenyek általában Optional besorolásúak, amely az olyan futamokat rejti, ahol nagyrészt pénz ésvagy egyéb nyereményről szól a fáma (pl. egy klasszikus kocsiról vagy chopperről).
A kék háromszöggel a szabadon kihívható kósza vándorokat láthatod: itt szintén pénznyereményről van szó, ám ezek a versenyek már több menetből is állhatnak. A menetek között rangsorolás van – ugyanúgy, mint mondjuk a Klubversenyeknél, ám utóbbinál mindig elsőnek kell lenned. Ha ez nem sikerül, választhatsz, hogy abbahagyod a sorozatot, vagy inkább újra megpróbálod.
A klubversenyeket egyébként sárga csillagok jelentik – az ezekre való jelentkezés mindig valamilyen feltételhez között, ilyenek pl. a klasszikus, vagy motor, esetleg tuning, vagy modern verdás bajnokságok, amelyekre csak úgy jelentkezhetsz, ha rendelkezel ilyen eszközzel. Bár utóbbi lényegesen egyszerűbb, mégis pénz kell hozzá – ha abból nincs, akkor ügyesnek kell lenned, és valamelyik klubversenyen vagy bajnokságon biztosan hozzájutsz álmaid netovábbjához. Ezek a bajnokságok a pénzszerzés (és a ranglétrán való feljebblépkedés) mellett arra is jók, hogy a garázsban levő tuningkategóriák körét kiszélesítsd, hiszen azokból sem áll kezdetben mindegyik rendelkezésre. Legtöbbjét csak egy idő után kapod meg, bizonyos alkatrészcsoportok felsőbb osztályait azonban megnyerheted. Ezekről később szót ejtünk, mert fontos részét képezik a babrálási folyamatoknak. Az aranykupával jelölt rendezvények talán a legfontosabbak, hiszen a játék egyes speciális árkád mozzanatait ezek megnyeréseivel válthatod ki – arról nem is beszélve, hogy a speciális (azaz nem kategóriákra bontott) egyedi tuningalkatrészeket, opciókat is ezzel teheted elérhetővé.
Természetesen az MC3:DE is szolgál apróbb meglepetésekkel: vannak ugyanis ún. titkos versenyek (Hidden Race), melyek illegálisnak számítanak, s amelyről vagy a narrátor segítségével szerezhetsz tudomást, avagy egyszerűen csak rábukkansz az önfeledt száguldozás közepette egy olyan ponton, amelyet nem is jelez a Nav System (Rockstar logó a közutakon – városonként tizenkettő van belőlük). Ezek a versenyek mindig valami értékes és egyébként megszerezhetetlen tétről szólnak.
Bármelyiket is választod a fentebbiek közül, az A gomb lenyomásával megtudhatod, hogy megrendezett versenyről, bajnokságról, vagy egyéb módon megnyerhető okosságról van szó, sőt azt is kérheted, hogy a GPS ezt a pontot mutatva vezessen az adott helyszínre á la NFSU. A fentebb leírtak minden egyes autó esetében máshogy jelennek meg: az adott járművel elérhetetlen versenyek szürkék, a rá vonatkozó futamok pedig színesben jelennek meg – ez érthető is, hiszen pl. az öreg csodák klubversenyére nem nevezettünk pl. egy Kawasaki Ninjával.
Kéz a kormányon
Ilyenkor ér a nagy felismerés: emberek vannak az utcákon! Igaz, sohasem lehet elütni őket és át is mehetsz rajtuk sértetlenül, mégis jó érzés, hogy nem egy szellemvárosban autókázol, kicsit életszagúbbá varázsolja az autósok elé kerülő virtuális képet.
Ha nem megrendezett versenyen akarsz bizonyítani, elkaphatod a fentebbiekben említett kósza egyéneket (kék háromszög). Elég megpöccinteni a leendő ellenfelet hátulról és máris érkezik a válasz: kövesd őt az adott vörös hotspotra, amelyről aztán elrajtol a jobb esetben több versenyzőt felvonultató mezőny. Ezek jobbára véletlenszerű, ám előre meghatározott útvonalon zajlanak le. A tájékozódást, mint mindig az MC során, itt is az égbe felemelkedő sárga füstoszlopok jelzik. Sorrendjüket kötelező követni, mert Checkpointként szolgálnak, így ha egy véletlenül kimarad, máris kezdhetjük elölről (amit persze minden versenytípusnál nem lehet). Ha a navigációs rendszer elkalauzolt a megfelelő helyszínre (piros füstoszlop), a fehér gombbal tudsz bekapcsolódni a versengésbe.
Ha körversenyről van szó, akkor a startvonalat zöld, a célt pedig vörös füstoszlop jelenti. Célszerű ezekre odafigyelni, mert habár a gép is hibázik, az utolsó pillanatban észrevenni, hogy az utolsó körben vagyunk, már nem sok jót sejtet a végeredményt tekintve. Nagyon pozitív dolog, hogy nem kötelező egy adott útvonalon haladni. Szerencsére a város széles utcái egész kellemes hálót alkotnak, így ha esetleg nem sikerül egy helyen befordulni, egy távolabbiban még minden gond nélkül be lehet. A felgyülemlő vagy épp csökkenő lemaradás behozható, ha időben alkalmazod a speciális árkádjellegű extrákat. Ezek közül néhány már a korábbi MC epizódokban is megtalálható volt, ám a háromfősre duzzadt okosságok nagy segítséget jelenthetnek a veszélyesebb helyzetekben. A Drift/Powerslide (csúsztatás), In-Air Control (légi irányítás), Nitrous Boost (nitró alkalmazása az X gombbal – feltéve, hogy valamilyen nitró-technológia részét képezi az autónak), Slipstream Turbo (szélárnyék használata, melyben az előtted haladó nyomvonalát követve felzárkózhatsz a rajhoz), Two-wheel Driving (két kerékre állítás, mely a nagy közúti forgalomban segíti az előrehaladást), és a Weight Transfer (súlypont átcsoportosítása, vagyis egykerekezés motorral, amivel 175 mp/h-ig sokkal hamarabb gyorsulsz fel) mellett remekül megfér az Agro-Zone-Roar trió is. Mik is ezek? Az AGRO egy olyan speciális „támadási forma”, amelynek hatására a versenyautód mindent képes maga elől kilökni anélkül, hogy sérülne, vagy sebességet vesztene. Ezt leginkább a nagy közúti forgalomban levő úttisztításra használhatod, ám nem minden autóval tudod ezt végrehajtani. AGRO-ra csak a SUV, Truck és Luxury Sedan (kivétel az SL500 és a Lexus SC430) kasztba tartozó négykerekűek képesek. Ahhoz, hogy használni tudd ezt a funkciót, nagyon rosszul, vagy törve-zúzva kell vezetned – ettől töltődik ugyanis az AGRO meter, melynek túlcsordulása esetén kapsz elhasználható tölteteket, melyeket a bal analóg kar lenyomásával tudsz aktiválni.
A ZONE teljesen más tészta: ha balesetmentesen vezetsz, nem az AGRO, hanem a ZONE meter jelződ változik és jutalmaz meg ZONE-egységekkel. Ezek használatakor drasztikusan le tudod lassítani az időt, amikor aztán kőkemény és elképesztő manőverezési folyamatokat vihetsz végbe, ergo hatalmas forgalomban is sebességvesztés nélkül cikázhatsz át az akadályok között. Mint ahogy az ARGO-ra, a ZONE-ra sem minden járgány képes: csak az Exotics, Tuner és Sportbike-ba sorolt egységek alkalmasak erre.
A harmadik, a ROAR elnevezésre hallgat: ez a fentebbi két módhoz hasonlóan, a driftelések során töltődik a Muscle Cars és Choppers kategóriába tartozó két-, illetve négykerekűeknél. Eredménye egy hatalmas ordítás, melynek következtében minden közúti forgalomban résztvevő hanyatt-homlok menekülve tisztítja meg előtted az utat.
Ezek a játék elején még nem is annyira, inkább az idő előrehaladtával válnak szükségessé. A nitróval való indulás mindenhol használható és javallott is, hiszen ha valaki elhúz a bolytól, a későbbiekben már nagyon nehéz tiszta játékkal megfogni. Szerencsére az AI is hibázik, karambolozik, rosszul vezet, ami folyamatosan változtatja az aktuális felállást. Neked is lehetőséged nyílik a kissé sportszerűtlen versengésre, mivel a GTA-ból, vagy Midtown Madness-ből megismert villanyoszlopos trükk itt is működik: dönts ki párat, hogy a többieket is feltartóztassa.
Célszerű kihasználni az ugratók adta lehetőségeket, mert ezekkel jókora előnyre tehetsz szert a többiekkel ellentétben: akadnak a városokban olyan pontok, ahonnét nem kevés időt lehet megspórolni a levegőben való száguldozással. Ha esetleg nem olyan szögben repültél el, mint amilyen jó lenne a földet érés előtt, akkor az analóg karok segítségével végezhetsz némi korrigálást a levegőben. Ez természetesen nem a végletekig művelhető, így ha nagyon rosszul hagytad el az ugratót, kevés az esély arra, hogy tökéletesen korrigálhasd a kocsi/motor irányát. Gyakran érsz földet fejtetőn, vagy az oldallemezeken csúszva – ezek időkiesést okoznak, bár a nitróval és a különböző speciális képességekkel általában be lehet hozni a lemaradást. Ha túlságosan megrongálódott a kocsi, egy benzinkútba beledurrantva/átrepülve érdekes módon teljesen új autóval kezdhetsz –nem mintha kihatnának a sérülések a teljesítményre, mégis üdítő lehet néha. Itt azért van némi öröm is az ürömben: ha már ennyire jól kidolgozták a sérülésmodellt, miért mindig új autóval indulunk a bajnokságok egymás után következő versenyein? Van törés, nincs javítás…eléggé ellentmondásos, nemde? Sebaj, egy idő után úgyis mindent lecserélsz az autón, felesleges ezzel foglalkozni – valószínűleg erre gondoltak Rockstarék, amikor inkább a Tuning szekcióval és a garázsmenettel kezdtek el foglalatoskodni.
Villáskulcs projekt
Ha fejlesztésre adod a fejed, az összegyűlt pénzmagot a garázsban tudod elszórni. Garázs minden városban csak egyetlen van, sajnos nem mehetsz különböző helyszínekre az alkatrészek beszerzése miatt. Odakocsikázhatsz, vagy a Start lenyomása után előbukkanó menüből a Go to Garage kiválasztásával a négy fal mögé varázsolhatod magad. Vannak azonban olyan beállítási funkciók, amelyeket éles környezetben is tesztelhetsz. Ha a Start gombot lenyomod, az Options menüben megbúvó Tune Your Vehicle kiválasztásakor a forgalom hevében tesztelheted (Test This Tuning) a Drift Factor (csúszási érzékenység), Traction (tapadási súrlódás), Friction Bias (súrlódási eltérés) értékek okozta változásokat. Az alapos babrálgatáshoz viszont a garázsba kell kukkantanod.
A műtőasztalhoz tévedve különböző perspektívából is végigtekinthetsz az autón – ehhez az analóg karokat kell használnod. Mindenkori vagyonod, autód típusa folyamatosan tájékoztat a változásokról – ha valami nem világos, a Back gomb megnyomásával részletes segítséget kaphatsz az egyes menüpontokról. A Manage Vehicles alatt átnevezheted, eladhatod autód, illetve különböző beállítási profilok létrehozására is lehetőséged van. A bal oldali mutatókon jól látható a gyorsulás (Acceleration), Top Speed (végsebesség), valamint a Handling (kezelhetőség) érték, illetve az alatta helyet foglaló osztálybesorolás is (pl. Class 4 / Tuners) Az Accept gombra kattintva betölthetsz, átnevezhetsz, sokszorozhatsz vagy eladhatsz egy járművet. Gépparkodban és a menükben való mozgásra egyébként a D-Pad-et használhatod. A Buy Vehicles menüpont magáért beszél: itt bővítheted drágaságaid sorát – ami zárolva van, azt nem tudod megvenni, ehhez vagy megfelelő győzelmeket, vagy elegendő pénzmagot kell összegyűjtened. A kiválasztott járművet átszínezheted (fekete/fehér gombok) illetve tesztelheted is. A legnagyobb szerepet azonban a Customize Vehicle menüpont adja, ugyanis itt végezhetőek el a kategóriákba rendezett módosítások.
– Performance Shop: itt bújnak meg a teljesítménnyel kapcsolatos lehetőségek, melyeket az alábbiakban részletesebben tárgyalunk:
– Engine (motor): Itt adott a lehetőség az utolsó lóerők kisajtolására a motorblokkból: az aktuálisan meg nem vásárolható eszközöket a Karrier alatt futott versenytípusokban tudod elérhetővé varázsolni. A motoron belül lehetőség van a Turbo, Intake (befecskendezés), Headers (csonkok), Exhaust (kipufogórendszer), CPU (Chiptuning), Engine Upgrade (egységes motortuning csomag), Nitrous (nitró-befecskendezés) állítgatására. Az egész tuningolási folyamatra jellemző a hármas szintezés, amely a gyári alkatrészek mellett első, második és harmadik szintű tuningeszközöket rejt magában. Amíg az elsőt nem használtad fel, s nincs unlockolva a második nem választhatsz jobbat stb…
– Transmission: (sebességváltó): a kuplungtárcsák, váltóblokkok és különböző váltókitek gyűjtőhelye, melyek a gyorsulási illetve sebességváltási értékekre vannak jó hatással. Ezen belül babrálhatsz pl. a Clutch-on (váltón) is.
– Chassis (vázszerkezet): ha a felfüggesztésen, alvázszerkezeten szeretnél változtatni, vagy extrákat beszerelni, itt teheted meg. Ilyen a Suspension (felfüggesztés), Sway Bar (lengéscsillapító), Airbags (légrugók), Hydraulics (hidraulikus emelők), amelyekből az Airbags-nál és a hidraulikánál további lehetőségek tárulnak eléd. Az almenük részletes beállítást engednek meg, ám borsos árat kell érte fizetni – némelyek befolyásolják az autó teljesítményét, mások nem. Ezért célszerű mindig a bal oldali jelzőszinteket figyelni.
– Tires (gumiköpenyek): a gumik rettentő fontosak a tapadás és sebességértékek szempontjából, így erősen javallott a fejlesztésük. Ebből három szint áll rendelkezésre.
– Brakes (fékek, féktárcsák): nem elég száguldozni, néha meg is kell állni. Fékeknél szintén több szint van – a gyáritól egészen a profi versenyfék-rendszerekig minden.
– Auto Upgrade: ha nem akarsz a menüben való beállításokkal bíbelődni, hanem a programra (és kicsit magadra) bízod a fejlesztéseket, ez a te menüpontod. Habár így elvész a tuningolás élménye, biztosan jó irányba szalad a gép javulása. Hátránya, hogy specifikus beállításokat nem tud kezelni – így minden esetben egy előre letárolt változatot kapsz kézhez.
– Detail Shop: az MC3:DE nem csak az erős, hanem a kicicomázott, szép és csilivili járgányokról is szól. Minden, mi a vizuális szempontokat érinti, itt található.
– Vinyls (matricák): matricák minden mennyiségben, kategóriákra bontva.
– Licence Plates (rendszámtáblák): nem tetszik a rendszámtábla? Válassz másikat, vagy készíts egyedi feliratozásút a Letters menü segítségével.
– Decals (szélvédőfeliratok): a konkurenciából is ismert különböző típusú és tartalmú, szélvédőre ragasztható feliratok gyűjtőhelye – szintén kategóriákra, ragasztási felületre, színre (matt vagy metálos) bontva.
– Badges (jelvények, mini matricák): hasonlóképp, mint a fentebbi példa esetében, itt is a feldíszítés a lényeg. Ajtóra, oldallemezekre, több helyen, változatos formában.
– Body Shop: nem elég a kasztni alatt megbúvó eszközöket tuningolni, magával a burkolattal is foglalkozni kell. Spoilerek, kerekek, légterelők? Itt megtalálod őket! A Wheels(kerekek)-ben találhatóak a futóművel kapcsolatos eszközök és beállítások (felni szélesség, magasság, gumivastagság, rugóvastagság = leültetés és hasonló nyalánkságok), a Body Upgradesben pedig minden más, amiket típusonként és márkánként csokorba szedtünk. Front Bumpers (első lökhárítók), Rear Bumpers (hátsó lökhárítók), Side Upgrades (küszöb-és oldallécek), Hoods (motorháztetők), Spoilers (légterelő szárnyak), Taillights (hátsó fényszórók), és az Exhaust Tips (kipufogóvégek).
– Colour Shop: ha megvan a végső dizájn, már csak a festés műveletei vannak hátra, ezeket itt végezheted el az autó minden egyes részletén külön-külön. Természetesen több variáció áll rendelkezésedre, így a metálos fényezéstől kezdve a mattig vagy az extra festésig mindent felhasználhatsz. Keverhetsz ki színeket, amelyekkel aztán festhetsz szélvédőt (Window Tinting), felniket (Rims), Fékpofákat (Brake Calipers), Kipufogóvéget (Exhaust), megváltoztathatod a Neon színezetét (vagy lecserélheted villogóra), megszínezheted a nitró-lángcsóvát, és a HUD-ot (műszerfal) is. A fantáziádnak csak a képzelet szab határt, a lehetséges variációk száma több millióra rúg.
A tuningolás művészete egyedi, a lényeg mindig a gyors és szép két- vagy négykerekű jármű. Egyetlen dolog hiányzik csak: a tesztpad, vagy más néven Dymo, amely az NFSU2-ben is szerepelt már. Nincsenek kimutatásaink, statisztikáink a változtatásokról, így nem igazán tudjuk felmérni, mennyit is változott az autó a beavatkozás után. Az egyszer megvásárolt eszközök le- és újrafelszedéséért nem kell külön fizetni – ez pozitív. Alkatrészeket viszont külön nem tudunk adni-venni, pedig ez már anno a Street Rodban is elérhető volt. Sajnos egyik játékban sem sikerül elcsípni azt a tökéletes műhely-feelinget, amely mindent egyesítene magában…
Egyetlen menüpont van már csak: az Exit, amellyel egy gyors mentés után ismételten folytathatod a karriered egyengetését.
A fejlesztgetés, versenyzés, kihívás, valamint az ebből fakadó újdonságok folyamatos megjelenése viszi előre a játékot. Ahhoz, hogy te legyél a legkomolyabb versenyzős arc, úgy nagyjából tizennyolc és húsz óra közötti tiszta játékidő szükségeltetik teljesítménytől függően. Kétségkívül a karrier szolgáltatja a legtöbb élvezetet, de azért az Arcade játékmód sem piskóta.
Levezető körök…
Mint ahogy említettem, az árkádmód leginkább csak akkor fog előkerülni, ha a karrier módot vagy teljesítetted, vagy túl nehéznek találod. Mondom ezt azért, mert csak azok a pályák/városok, autók érhetőek el ebben a menüben, amelyeket így vagy úgy, de teljesítettél a karriered során. Azért nem kell megijedni, a számtalan új lehetőség és versenytípus feledteti ezt a dolgot. Belépve az Arcade világába már megszokott jellemzők várnak rád. A város, a verseny típusa, játékosok száma és a használni kívánt verda beállításából csak a változatos játékmódok kívánnak magyarázatot.
Mehetsz Cruise-t („mezei” városi verseny), Ordered Race-t (előre beállított paraméterek) is. Utóbbi a már teljesítettekből kerül ki, statisztikai értékei a Game Stats tábláiban rögzülnek.
Lehetőség van Circuit Race (körverseny) menetre, illetve Capture the Flag menetekre is. Az FPS-ekből már ismert játékmódban a feladat ugyanaz: a pályán heverő zászlót kell eljuttatni a bázisra minél hamarabb, mielőtt az ellenfél tenné ezt. (Lehetőség van két zászló és két bázis közötti, azaz csapatorientált mókázásra is). A Tag egy multiplayer versengés (adott kaput utolsónak érintő versenyzője büntetőpontokat kap és járműve irányíthatósága is csökken).
Rockstarék sok érdekes játékmódot eszeltek ki: ennek köszönhető a CTF, vagy a Frenzy is, melyből utóbbi egy amolyan őrült száguldozásnak fogható fel. Nincs fék, a gép kezeli a nitrót és a gázadást, a lényeg pedig a Checkpointok elérése, amelyek idővel jutalmaznak téged.
De még mindig nincs vége: a Paint szintén újdonság – itt bizonyos Checkpointok birtoklása a lényeg, amelyeket minél többször le kell fújnod a csapatod színével – ha mindezt egy adott időintervallumig véghezviszed, nyersz.
Az Autocross Races már csak amolyan ráadás: egy úgynevezett Time Run, ahol nincs sem ellenfél, sem forgalom, a lényeg a minél gyorsabb teljesítés. Itt tesztelheted, mennyire vagy perfekt pilóta, ez a játékmód nem hiányozhat egyetlen autósjátékból sem.
Nyolcasban szép az élet
Bizony, bizony: a vaskos multiplayerben legyen az System Link, vagy Xbox Live! egyszerre maximum nyolcan füstölhetjük egymás orra alá az égett gumi szagát – a két metódus nagyjából megegyezik, a versenymódok is ugyanazok. Kedélyes baráti társaságoddal egy unalmasabb estén összeülhettek, és a megannyi (összesen kilenc) variációból kiválasztva a nektek megfelelőbbet, a testre szabás után neki is vághattok a véget nem érő küzdelmeknek. A Live! jóval a System Link fölé ér: az Online statisztikák mellett igazi klánok kialakulására adódik lehetőség külön agresszív és tapasztalt vezetőkkel, melyből igazi klánháborúk fejlődhetnek a netes univerzumban. Technikailag is fejlődést mutat a program a Live! hálózati kapcsolatok terén: ha valaki pl. túlságosan lagzik a szerverüzemeltetés miatt, automatikusan egy másik egyén veszi át a szerepét, míg ha valaki esetlegesen elhagyja a versenyt, más várakozó elkaphatja a kérést (Asynchronous Join) és még menet közben bekapcsolódhat az expilóta helyére. Mindent összevetve bátran ki merjük jelenteni, hogy az MC3:DE multiplayer magja tökéletes élményt nyújt, és olyan szolgáltatásokkal kecsegteti a játékost, amelyek más, a stílust képviselő konzolos játékban nem, vagy csak elvétve találhatóak meg.
A kód mögött…
Nagyon úgy tűnik, hogy a Rockstar újdonsült játékával igencsak a jelenlegi konzolgeneráció technikai határait feszegeti. Gondolok itt a grafikus motor teljesítményére, mivel már nem mai darab, de a módosításokkal remekül megállja a helyét. A rengeteg tereptárgy (fák, utcai lámpák, nézelődők, az ellenfelek, postaládák, nyíló és csukódó ablakok), az időjárási jellemzők (napszakok változása, köd, füst, eső, az aszfaltról felszálló pára) aprólékos, szépen kidolgozott hátteret sejtetnek. Sokkal több a közlekedésben résztvevő jármű, mint a Burnout 3-ban vagy az NFSU2-ben és ezek ellenére a framerate-érték nem csökken le. Megpróbálja stabilan tartani a 30 FPS-t, bár ez nem mindig megy neki. Ami viszont sokkal kiábrándítóbb: az ellenfelek kidolgozása, ami valószínűleg a teljesítmény érdekében történő áldozat eredménye. Saját autód csillog-villog, ám ha közel kerülsz egy másikhoz, azon szemlátomást látszik, hogy butított ábrázolást használ – ez egy hatalmas pofon a látványnak, de mentségére legyen mondva, hogy nagy sebességnél nem erre figyel az ember, így olyankor fel sem tűnik ez a baki. A motion-capture technológiával készített szereplők, a nagy sebességnél látható blur effekt és a 480 pixeles, akár szélesvásznú képmegjelenítés támogatása (csak Xboxon) szintén üdítő foltként hat.
A zenei összhatásról sem mondhatunk rosszat: habár néhol túlságosan zúzós hangulat lesz úrrá a trackeken, általában lágyabb hip-hop ötvözettel van dolgunk, amely nagyon beleillik ebbe a stílusba – habár a keverés nem mindig a legtökéletesebb (sokszor játssza ugyanazt a számot a program rövid idő alatt), a hardveres Dolby 5.1 (PS2-n Dolby Pro Logic II) és a jól összeválogatott, nagyrészt fekete előadók megmondják a magukét.
King or just prince?
Nem is lehetne tökéletesebb zárszó a végére: a Midnight Club széria hozta azt, amire vártunk, kipótolta a konkurencia hiányosságait, de új finomságokat is hozott. A Rockstar San Diego-i divíziója hosszú időre szóló szórakozással dobja meg a korongot beszerző tuningbajnokokat. Ha a Need for Speed Undergroundba beleuntál, a Street Racing Syndicate nem tetszett és a GT4 vs. Forza háború mellett babrálgatásra meg DUB életérzésre vágysz, a Midnight Club: Dub Editiont neked találták ki.
Fejléc szövegek
A Rockstar PS2-es GTA–ja már réges-rég átlépte a 12 milliós eladott példányszámot.
A Rockstar North-ot a szőrösszívűségéről ismert és a szakma köreiben elismert multiplatform lap, az angol Edge tavaly az év fejlesztője díjjal jutalmazta.
A csapat játékait többször be akarták tiltani az erre szakosodott formációk, mondván, hogy túlságosan erőszakosak és haláleset is történt miattuk.
A Midnight Club 2 anno PC-re is megjelent, ám a kiadó most még csak tervbe sem vette ilyen verzió elkészítését mondván, hogy számítógépre nem éri meg megjelentetni a játékot.
Tudtad-e ?
… hogy Amerika szerte a tuningőrültek és mániákusok több 10 milliárd dollárt költenek járgányaik szebbé tételére?
…hogy a játék főcímdala a Hannie Fresh nevezetű formációhoz fűződik? Real Big című szerzeményük a játék megjelenése után hatalmasat ugrott a listákon…
…hogy a profi versenymotorjairól ismert olasz Ducati legújabb, Monster S4R fémjelzésű kétkerekűje is megtalálható a játékban?
…hogy a legutóbbi nagyszabású Dub Magazine Show és koncertrendezvény április 17-én volt Los Angeles-ben? Itt mutatkozott be először nagyközönség előtt a Rockstar új csillaga.
…hogy a Rockstar már júliusban meg kívánja jelentetni a PSP-re szánt GTA epizódot? A népszerű EBGames online áruház július 15-ére datálja a megjelenést.
Tippek
Gyakorold be a kétkerekezést és a hosszú csúsztatásokat. Számtalan olyan pont akad a játékban, ahol csak ennek tudatában tudsz futamot nyerni.
A játék Options menüjében számos rejtett dolgot lehet unlockolni: ehhez kiváló segítséget nyújt a http://cheats.ugo.com/cheatcode.php/id/7948/ site.
Nem mindig a legdrágább alkatrész a legjobb: folyamatosan figyeld a bal oldalt található jelzőcsíkokat, hogy megállapítsd az adott eszköz által kiváltott változás szintjét!
Célszerű a Hotspot versenyeket teljesíteni, mivel viszonylag könnyen sok pénz szerezhető velük, amiből aztán szabadon lehet garázdálkodni a tuningszekcióban.
Összehasonlítás: a konkurencia
NFSU2 – A Need for Speed széria Fast & The Furious érzéssel átitatott ámokfutása már a második epizódot érte meg, amely ugyan nem robbantott akkorát, mint az előd, de a bővített tuning lehetőségeknek és a városias, GTA-szerű karriermódjának köszönhetően hosszú ideig vezette az eladási listákat. A Midnight Club 3:DE és a fentebb említett játékban a karrier- és a garázs-szekció között húzható párhuzam, melyekben még a menüszerkezet is piszkosul hasonlít egymásra. Utóbbi egyébként felülkerekedik a tuninglehetőségek számát, a grafikát, illetve a város élethűségét tekintve, viszont hiányzik belőle a tesztpad ugyanúgy, mint a Multiplier szorzók és a versenyek végén örjöngő tömeg is.
Street Racing Syndicate – A Namco multiplatform üdvöskéje koncepciója hasonló, ám sokkal szegényesebb: a licenszelt autók és babráláshoz szükséges eszközök itt is megtalálhatóak, ám a karriermód és a vele együtt fejlesztett saját grafikus motor már lényegesen gyengébb jellemzőkkel bír. Vannak viszont Brooke Burke-ra ráverő SRS leányzók, akiket a http://srs.namco.com –on is megvizslathattok. Az MC3-ban a csinos leánykák szerepét nagy, robosztus fekete zenészek (színkód: piros) veszik át, így a fentebb említett alkotást is lenyomja a régi-új visszatérőnk.
LA Rush – A Midway multiplatform üdvöskéje, amely első ízben a Midway Gamers Day-en mutatkozott be a nagyközönség előtt. A Rush-széria legifjabb tagja szintén az NFSU-t utánzó környezetet biztosít majd: illegális utcai versengés és rengeteg tuning, amely a West Coast Customs vizuális/teljesítmény koncepcióira épül (MTV „Pimp my Ride” hmm, ismerős?), ergo egy újabb licenszes autóversennyel lesz dolgunk, ha egyszer megjelenik. A Midnight Club 3-ban a zenei és kulturális adalékot a DUB Magazine szolgáltatja, így kedvencünknek e téren sincs szégyenkeznivalója.
Juiced – A THQ annak idején okosan halászta ki az Acclaim rommá lőtt főhadiszállásáról a Juiced kódmaradványait, amely szépen kicsinosodott azóta. Az SRS és NFSU fenyegetése már elhalványult, így a teljes egészében átdolgozott, grafikailag és tartalmilag is felgyúrt Juiced rövidesen teljes gőzerővel tör a babérokra. A játékra érdemes lesz tehát várni, kíváncsiak vagyunk, mennyiben nyújt majd többet, mint a jelenlegi felhozatal. Addigis: http://www.juiced-racing.com .