Az EA-nél keresve sem találhattak volna jobb címet az új NFS-nek, egyszerre fejezi ki az új rész iránt érzett feszült várakozást, és azt, hogy a készítők megpróbáltak minden olyan sikeres elemet összegyúrni, amitől ez a sorozat ott tart ahol: Most Wanted.
Sebességláz. Szabad fordításban kb. ennyit tesz a cím. Egy játéksorozat, amelyet mindenki ismer, de még az is játszott legalább az egyik epizóddal valamikor, aki alapjában véve ki nem állhatja az autós játékokat. Talán kevesen tudják, de az egész konzolon indult, valamivel több, mint tíz esztendeje. 1994 decemberében jelent meg az első rész, a később hirtelen halált halt 3DO masinára. Igaz, a világhírt a következő év őszén debütáló PC változat hozta meg, és indította el a sikerszériát. Talán a sikert még a készítők is csak remélték, a promóció kedvéért felkérték a neves Road & Track magazint, adja a nevét a készülő műhöz. Érdekes, ma már viszont dollármilliókat kérnének, ha valaki szeretné a saját brand-jét a jól csillogó NFS betűk mellett látni. Hiába, akkoriban még mi is azt hittük, hogy a Test Drive-nál nagyobb legenda nem lesz autós berkekben, aztán nézzük meg, hol tart az most, és mit művelt az EA a saját kis bestiájával. Mostanára a Need For Speed egyes részei a legkülönbözőbb gépekre jelentek meg, és az összesített eladási adatok már túlszárnyalták a 45 milliós példányszámot.
Na de elég a szócséplésből! Mi is történt az elmúlt pár évben? Számtalan részessé bővült a sorozat, volt, amelyik egy bizonyos márkára koncentrált (Porsche, ugye), akadt a rendőrséggel való csatározásokra építő, és legutóbb pedig a világot újonnan meghódító tuningőrülettel foglalkozó epizód. Megszámolni azonban már bajos lenne mindet, mert volt, hogy egyes részekből speciális verziók jöttek, illetve az is előfordult, hogy a brand alatt teljesen más játékok is megjelentek, amelyeknek semmi köze a franchise-hoz (V-Rally).
Ennyiféle különböző ötlet után mi jöhet még, lehet-e még újra csavarni egyet az alapkoncepción? Hát persze! Mi tetszett a legjobban a rajongóknak idáig? Nosza gyúrjuk össze egy tésztába!
Kétségtelenül a Hot Pursuit és az Underground voltak a legsikeresebb részek ez idáig, hiszen ezek egy-egy folytatást is megéltek (sorozat a sorozaton belül). A Most Wanted-ban tehát ezek keresztezését láthatjuk majd, vagyis megmarad az utóbbi idők tuningolós műfaja, és visszatérnek a zsaruk, úgyhogy lesznek üldözések is dögivel. Az Electronic Arts nem bízta a véletlenre a bemutatót, az idei E3 egyik nagy látványossága volt az új Need For Speed. Egyrészt zárt ajtók mögött, nyugodt körülmények között is bemutatták a sajtó képviselőinek, de érezve a nyomást, kirakták a nép elé is a játékot, ráadásul játszható formában, sőt még minibajnokság is zajlott a legjobb aszfaltbetyárok közt. Mikor először megláttam az elsötétített különteremben a grafikát a fejlesztők lelkes magyarázata közben, akkor azt gondoltam: oké, de ez csak az intró. Csakhogy a csodaszép BMW garázsból való kigurulása is az engine-nel volt megalkotva, azt pedig tegyük hozzá, hogy a demonstráció alapjául szolgáló Xbox 360 fejlesztői rendszer a végleges teljesítmény 30-40%-ra volt csak képes. Így is csodaszép volt, és akkor még milyen lesz ereje teljében? Az elkövetkezendő percekben egy gyorsulási versenyt követhettünk végig, mely alatt megtapasztalhattuk, miben is rejlik a Most Wanted ereje, vagyis mik az újdonságok. A grafikát már méltattam, de megteszem újra: nagy, nyitott pályákon száguldozhatunk, melyek elképesztő részletességgel vannak megalkotva. Látszanak a távolban a város magasabb épületei (persze valós időben ábrázolva), és valósághű fény-árnyékhatások érik autónkat. Apropó, fény. Nincs több vaksiskodás, ezúttal már lesznek nappali pályák is, nem úgy, mint legutóbb az Undergroundokban. A demó éppen naplementekor játszódott, az égbolt az ilyenkor szokásos színekben pompázott, az utunkat pedig elnyúló árnyékok szegélyezték. A bemutatott gyorsulási versenyben roppant fontos szerepet játszott a sebességváltás. A gép ki is írta, hogy milyen eredménnyel sikerült a művelet, ám a túl korai vagy kései felkapcsolás természetesen értékes tizedmásodpercekbe kerül. Továbbra is rendelkezünk nitróval, amely megkönnyíti az életet, viszont bejött egy új funkció, az időlassítás. Ez olyankor jön jól, amikor zűrös helyzet alakul ki, ilyenkor egy gombnyomással van időnk nyugodtan, megfontoltan kezelni a szituációt ez alatt a pár másodperc alatt. Példánkban egy faszállító teherautó kikerülésekor jött jól az új „fícsőr”, ugyanis a rakodótérről már el is kezdtek lepotyogni (meglepően élethű fizikával) a gerendák. Autónk egyébiránt sajnos nem sérül a baleseteknél, csak lassul. Ennek oka valószínűleg a valódi autómodellekben keresendő. Az összes adujukat nem játszották ki a fejlesztők, de a látottak alapján a játékba kerülő verdák között lesz BMW M3 GTR, Porsche Carrera GT, Mazda MX8, és Chevrolet Corvette. Mint arról már szó volt, visszatérnek a rend őrei, és ezúttal még éberebbek lesznek. Üldözésnél konvojba verődnek, útelzárásokat építenek, és minden eddiginél fejlettebb intelligenciával rendelkeznek majd. Ez azt jelenti például, hogy tanulnak majd hibáikból, ha ugyanazt a trükköt próbáljuk meg eljátszani, akkor annak megfelelően reagálnak majd rá. Azt jelen pillanatban még nem tudni, hogy a kék gúnyát mi is magunkra ölthetjük-e, de reméljük a legjobbakat (ilyen ziccert nem illik kihagyni). Segítség gyanánt újra lesznek lehetőségeink, lesznek például továbbra is rövidítési lehetőségek, de a környezetet (mely egyébként jelentős mértékben leamortizálható majd) is aktívan használhatjuk. Ez nem merül ki a különféle ugratók használatában, hanem egy-egy adott szituációban akár a hétköznapi forgalmat is a magunk javára fordíthatjuk. Példának okáért egy teherautó rakományát picit megpiszkálva éppen a minket üldöző vetélytárs elé boríthatjuk le, ezáltal némi előnyre szert téve. A másik dolog, ami marad, az a tuning. Nem csak teljesítményben fejleszthetjük gépeinket, de külsőleg is teljesen saját ízlésünkre formálhatjuk a járgányokat. Ami még mindenképp szót érdemel, az a Blacklist, vagyis az illegális versenyek során természetesen továbbra is növelni kell a tekintélyünket, valamint a Rap Sheet, amely pedig az egyéni teljesítmények, pályákon elért időrekordok, utcai megmérettetések alapján áll majd össze.
Az ismeretségi körömben szinte mindenki tud játékmániámról (sokan ezt a fejemre is olvassák, mondván miért nem megyek a többi, normális gyerekkel játszani a jó levegőre), ezért gyakran kérdezgetnek, mint ügyeletes okostojást (vakok közt a félszemű a király elven) a még meg nem jelent stuffokról. 1995-ben a leggyakrabban talán ezt hallottam: „Tóómííí, mikor jön már ki az a níídforspííd?”. Nos ennyi év után a kérdés valószínűleg nem változik, csak a címet kell átírni, a Most Wanted lesz a célpont. Ha minden stimmel, akkor meglesz a nép akarata, és novemberben már mindenki kedvére betyárkodhat a virtuális utakon, egy falka zsernyákkal a nyomában.