Reményteljes fejlesztések jelennek meg mostanában Amigás fronton. Sok kiadó ugyan bejelentette, hogy nem ad ki több Amigás programot, és a már futó projecteket is leállítja, de úgy látszik néhányan mégiscsak meggondolták magukat, mert igen szép számmal jelennek meg új játékok.
Az egyik ilyen kiadó a Mirage, akik friss erőket találtak egykori elvtársaink köreiben Lengyelországban. Az igazsághoz tartozik az is, hogy a mostanában megjelenő programok elég nagy része lengyel programozók és grafikusok munkáját dicséri. Ezek a srácok tudnak és akarnak is valamit… az Amiga halálát semmiképpen.
A Pole Walki egy igen kellemes program. Már első ránézésre is egyértelműen kiderül róla, hogy Scorch klón. Bár ebben a témában szinte tegnap jelent meg a TEAM 17 jóvoltából a Worms, azért ennek a proginak is érdemes néhány sort szánni.
Szóval ott tartottunk, hogy Pole Walki. A program igen érdekesen dolgozza fel az ezeréves ötletet, hiszen itt a pálya kétdimenziósból hirtelen háromdimenziósba ment át (nem Doom), és egy kis stratégiai játék beütést is kapott (végeredményben a Scorch is stratégiai játék).
Nézzük nagyvonalakban. A játékban minden playernek van egy bázisa. Az ellenséges bázisokat le kell nyomnunk, a sajátunkat pedig meg kell védenünk. Az ellenséges bázisok lenyomására harci járműveket vételezhetünk, melyeket sokféle pusztító fegyverrel tudunk megpakolni. A járművek rakományától az ellenséges bázisok közelében célszerű megszabadulni. Ha minden ellenséges bázist rommá aprítottunk, akkor mi vagyunk a Jasszkari Guszti.
Most kissé részletezem a dolgokat. Legelső lépés a játékosok kiválasztása. Az arckép a Human, a kétféle prockó a Gép, az üres négyzet pedig a nem létező játékost jelzi. Ezt a képre klikkeléssel tudjuk váltogatni. A gépi játékosnál a Pentium a gyengébb ellenfél (illetve nem is gyengébb, csak néha baromi nagy marhaságokat is csinál). Ha akarjuk akkor a neveket is átírhatjuk (klikk). Még a pálya kiválasztása van hátra, ami 4 féle lehet, aztán Start.
A kép felső részén látható a térkép, ami minden helyzetben scrolloztatható a jobb gomb lenyomásával. A térképen minden játékosnak saját színe van, az egységeket kis keresztek jelzik. Minden körben minden egységünkkel egyszer tudunk mozogni, lőni, illetve javítást eszközölni rajtuk. Alul található a parancsmező, az adott szitunak megfelelő ikonokkal és kijelzőkkel. Nézzük az ikonokat.
A főképernyő ikonjai mindig a kiválasztott egységre vonatkoznak, kivétel ez alól a vásárlás ikon és a lépés átadása ikon.
Négyirányú kereszt: Mozgás ikonja. A megjelenő kör jelzi a maximálisan elérhető távolságot ami járműtől, annak terhelésétől, és a terepviszonyoktól függ.
Célkereszt ikon: Lövés ikonja. A kijelölt egységgel lőhetünk. A parancsmezőben újabb ikonok jelennek meg. Itt beállítható a kívánt fegyver, a kilövés emelkedési szöge, és az erőssége. A célkereszt ikonnal tudunk célpontot beállítani, a Fire ikonnal pedig elereszteni a malacot. A középső részen látható a két egység közötti terep oldalnézeti képe (a la Scorch). Ezt mindig vegyük figyelembe, mert könnyen az orrunk előtt meredező sziklafalba lőhetünk egy atombombát.
Ásó ikon: Ez az ikon gyakorlatilag csak azt jelzi, hogy az adott egységgel mozoghatunk-e abban a körben, vagy sem.
Csavarkulcs ikon: A javítás ikonja. Minden sérült egységet körönként 100 egységgel gyógyítgathatunk – a járműveket csak a bázis körzetében (nem kerül lóvéba).
Jobbra – balra nyíl: Az egységek közötti választás ikonja. Alul a parancsmezőben megjelenik az adott egység képe, és az adatai. A térképen közvetlenül is kiválasztható minden egység, de mindig érdemes körbelapozni. A legfontosabb adatra, a páncélzatra mindig figyeljünk.
Dollár ikon: A vásárlás és a járművek felpakolásának ikonja. A parancsmezőben újabb ikonok jelennek meg. – jármű ikon: Itt tudunk különféle járműveket beszerezni. A megvásárolt jármű egyből megjelenik a bázis körzetében. A járművek az áruk mellett jó pár fontos dologban különböznek: páncélzat, körönként megtehető max. távolság, lövési erősség (távolság), teherbírás, stb. Nem árt először egy próbajátékot indítani a járművek kitapasztalására. Példának okáért a 8.000 dolláros mech-et bátran telepakolhatjuk (2 Nuke, 2 Napalm), mert majdnem annyit tud menni üresen, mint tele. A Tytan névre hallgató lánctalpasnak nagyon jó a páncélzata, és jó messzire tud lőni, de ha teleaggatjuk mindenféle petárdával, akkor a csiga hozzá képest Carl Lewis-nek fog látszani. Szóval jól tapasztaljuk ki a járművek tulajdonságait, mert a Gép nem szarozik. – lőszer ikon: itt tudunk lőszert vásárolni a járművekhez. A kiválasztásnál vigyázzunk, mert ha egy fegyvert megvettünk (jobb klikk), akkor az már a miénk, és eladni meg nem lehet. – zsilettpenge: a feleslegessé vált járműveinket itt tudjuk eladni (fél áron), szerencsére attól függetlenül, hogy az merre tartózkodik éppen. Eladáskor a jármű által cipelt fegyverek sajnos elvesznek. Itt találtam egy apró bugot a programban, ugyanis ha egy járműfajtából több is van, akkor nem tudjuk hogy melyik adódik el, mert nincs külön jelezve a listában. Ha minden igaz, akkor a sorszám alapján lehet rá következtetni, de ez kissé nehézkes (nekem ritkán sikerült). A legrosszabb esetben az ellenséges bázis mellett tartózkodó, lőszeréből kifogyott, péppélőtt egységet egyszerűbb eladni, mint visszahozni javításra. – tárazás ikon: itt tudjuk a megvásárolt fegyvereket felpakolni a járműveinkre. Jelöljünk ki egy járművet, és klikk ide. Minden járműnek más a teherbírása, ezért figyeljünk arra, hogy mit pakolunk rá. Járműre felpakolni csak akkor lehet, ha az a bázis körzetében van. A raktáron maradt fegyvereket a bázissal is használhatjuk (lőhetünk), ez védekezés esetén különösen jó dolog. – kérdőjelek ikon: itt egy grafikont kapunk, ami a helyzetünket mutatja a többiekéhez képest. Jobb gombbal visszaléphetünk a főképernyőre.
Gyorstekerés előre ikon: a lépés átadása a következő játékosnak.
Néhány megjegyzés még a játékhoz. Minden játékos 10.000 pénzzel indul, és körönként 1.000 pénzt kap a további fejlesztésekhez. Kezdetben érdemes egy bikább, és több kisebb egységre beruházni. Az egységeinkkel támadáskor próbáljunk meg szétszórtan közeledni az ellenséges bázishoz, ellenkező esetben biztosan kapunk egy nagyobb adag Napalm-ot a nyakunkba. Ezt persze mi is alkalmazzuk ha kell! Az igazán jó stratégiára csak jó pár menet után fogunk rájönni, ezért mindig figyeljük a Gép játékát, mert nagyon okosan játszik. Akinek tetszett a Scorch, netalántán a Worms, az feltétlenül nézze meg – nem fog csalódni.