Képesek voltak rá. A Bizarre Creations fejlesztőinek sikerült felülmúlni az első részt, jóformán minden tekintetben. Szebb grafika: immáron a PGR2 a legszebb autós játék Xbox-on, nagyítóval sem találunk recéket. Jobban átgondolt játékmenet: most már az is leülhet a játék elé, akinek az első rész túl kemény volt, mert öt nehézségi szint közül választhatjuk ki a nekünk megfelelőt. Még több autó: összesen 102 áll a rendelkezésünkre, a Compact sports kategóriától egészen a csúcsautókat felvonultató Ultimate osztályig. Még sorolhatnám napestig a változásokat és különbségeket, ehelyett inkább térjünk rá magára a „tippekre, trükkökre”.

A Project Gotham Racing 2-ben a mesterséges intelligencia egyáltalán nem abból a finomkodós fajtából származik. Könnyen előfordulhat (és bizony elő is fog, ezt garantálom), hogy békés versenyzésünket egy másik autó úgy, ahogy van, félbeszakíthatja. Teszik ezt egy cizellált lökéssel, mely következtében megesik, hogy a fal adja a másikat, vagy rosszabb esetben 180 fokos fordulattal állunk meg a pálya közepén. Minél nagyobb nehézségi fokozaton játszunk, annál agresszívebbek a gépi versenyzők. El tudjátok képzelni milyen érzés, ha hard fokozaton egy öt körös verseny utolsó kanyarában löknek minket ki? Ennek elég jó ellenszere az, hogy mi tesszük velük ugyanezt. Nem egy versenyt úgy nyertem meg, hogy a fő riválist egy jól irányzott lökéssel öt-hat másodperces hátrányba vágtam. Ez természetesen nem megy ilyen könnyen, a technika könnyen a visszájára fordulhat, ha nem használjuk jól. (Vagy inkább szerencsésen?)

A játékban szerepel egy egész aranyos easter egg is, azaz egy rejtett kis extra. A Geometry Wars nevet viselő játék leginkább az Asteroids-ra hasonlít. Egy űrhajócskát irányítunk, és a pályára beszabaduló ellenségeket kell szétlőnünk. Mielőtt elkezdene mindenki szentségelni az irányítás miatt, elárulom a titkát. A bal thumbstick az irányító funkcióját tölti be, a jobboldali pedig a lövésre szolgál: amerre toljuk, abba az irányba fog tüzelni kis űrhajónk. A jobb ravasz a bombát aktivizálja. A Geometry Wars segítségével tesztelték a részecske fizikát a PGR2 minden egyes verziója után, később játszható demó lett belőle, végül pedig saját szabályrendszert kapott és bekerült a végleges játékba. Mielőtt még nagyon belefeledkeznék, elárulom, merre keressétek. Akármelyik autótól lépjetek be a garázsba, majd az Y gomb segítségével váltsatok sétálgatós üzemmódba. A kaputól jobbra kell lennie egy játékautomatának, amelyhez odaálltok, majd az A gombot megnyomva indul is a játék.

Meg fogjuk vizsgálni mindegyik kategóriát és megnézzünk, melyik kocsit érdemes használni a legjobb eredmény eléréséhez. Ám az, hogy kiválasztottuk a legjobb autót, nem jelenti azt, hogy automatikusan mi fogunk az első helyen végezni. A PGR2-ben ez nem így működik. Pláne nem a bajnokság vége felé, ahol már annyira hajszálnyi a különbség a járgányok között, hogy szinte csak a tudásunkon múlik, hogy felkerülünk –e a dobogó legtetejére.

A legelső csoport, amelyhez közünk lesz az a Compact Sports. A játék elején nem lesznek olyan hatalmas különbségek az osztályon belül, de megvan itt is a nyerő autó. A kategória abszolút királya a Ford Focus RS. A versenyeken nem nagyon fognak elénk kerülni, azonban vigyázni kell néhol a Mini Cooper S-re, mert akad olyan pálya, ahol fékezés nélkül végig lehet vele menni, és ez elég előnyt jelenthet a győzelemhez.

Sports Convertible a következő kategória. Itt már jóval nagyobb különbség van az autók között. A csúcsot itt a Honda S2000, a BMW Z4 és a Porsche Boxster jelenti. Ezek ellen pl. az Audi TT-nek annyi esélye van, mint pulykának a karácsonyi vacsorán.

A Coupe osztályban érdekes helyzet áll elő. A Mazda RX8 egyes pályákon, a kiegyensúlyozottságának köszönhetően még egy Audi S4-nek is fejtörést jelenthet. Általánosságban azonban a BMW M3-ast válasszuk, a volánja mögött csak az előbb említett S4 zavarhat meg minket nehezebb fokozatokon.

Az egyik kedvenc kategóriám, a SUV, vagyis Sports Utility Vehicle következik. Ez a csoport eléggé kiegyensúlyozatlan, mert a Porsche Cayenne Turbo visz mindent. Amellett, hogy ez az autó gyönyörű, még egy BMW X5-öt is erőlködés nélkül maga mögött hagy.

Pacific Muscle, avagy a keleti csodagépek kategóriájába lépve példátlan egyensúlyt állapíthatunk meg. Ennek megfelelően, mindenki a saját ízlése szerint válasszon a Subaru Impreza, Nissan Skyline és Mitsubishi Lancer trióból, mindegyik alkalmas a győzelemre. Hozzá kell tennem, hogy némely pályát én a Toyota Suprával teljesítettem, az irányítása kitűnő.

Jöjjön hát a Roadsterek csoportja. Csakúgy, mint a SUV-ok esetében, itt is van egy aduász, amelyik mindent visz. Ez az autó az AC 427. Finoman fogalmazva, egyindulós lóversenynek titulálható az a kihívás, amelyben rajthoz áll a fent említett csodajárgány. Mindenképpen ezt kell választatnunk és ellenfeleinket csak a visszajátszásban fogjuk majd látni.

A következő osztály Classics névre lett keresztelve, ennek megfelelően a versenyzés hőskorából válogatták be ide a járgányokat. Itt három autó jelenti a győzelmet. Név szerint a Porsche 911, a Ferrari Dino és a Ferrari 275. Kivétel erősíti a szabályt: egy versenyen a Jaguar E-type volánja mögé ültem be, és nagyon csúnyán otthagytam vele mindenkit. A kanyarokban remekel.

A Sports Coupék kategóriájában ismét egy trió ül a képzeletbeli trónuson, és onnan figyeli a többi autó kálváriáját. A Morgan Aero 8, a Porsche 911 és az Iceni szinte kiröhög mindenkit, akik kiállnak ellenük. A hármasfogat között azonban elég kemény küzdelmek tudnak kialakulni, tehát ha beülünk az egyik autóba, még nem jelent biztos győzelmet.

American Muscle. Az autószerető embernek örök álma, hogy kipróbáljon egy igazi benzintemető, amerikai V8-ast. Most ez virtuálisan valóra is válhat. Az osztályon belül domináns a Chevrolet Corvette Stingray. Ezt az autót olyan válassza, aki képes kordában tartani, különben nem ér semmit. Kevésbé gyakorlott olvasóink válasszák helyette a Ford SVT Mustang-ot.

Közeledünk a Kudos World Series vége felé, így egyre izmosabb kategóriákba csöppenünk bele. Ez most a Super Car osztály, ahol megint kiegyensúlyozott autóválaszték fogad minket. Nincs is igazán domináns járgány a csordában, de nyugodt szívvel ajánlhatom a Ferrari 360 Modena-t, vagy a TVR Tuscant. (A Delfino Feroce versenyképes még, de ez csak a bajnokság befejezése után válik elérhetővé.)

A Grand Touring csoportban két kategóriába sorolhatjuk az autókat. Az elsőben szerepel a Ferrari 575M, a Ferrari 550 és a Mercedes SL55. A másodikban pedig az összes többi versenyző, akik ritkán tudnak a fenti három kocsi közelébe férkőzni. Annyit viszont hozzá kell tennem, hogy a gyengébbek között vannak az igazán gyönyörű modellek.

Most jön a Track Specials, egy újabb szemérmetlenül kiegyensúlyozatlan kategória. A Vauxhall VX220 vagy Lotus Elise volánja mögé beülve eszünkbe se jusson, hogy legyőzzük a Dodge Viper, Porsche 911 GT3 és Noble M12 triumvirátust. E három csodamasina az abszolút uralkodó itt, köztük gyönyörűséges párharcok alakulhatnak ki.

Az Extreme csoporton kívül már csak egy van hátra. Ez esetben most egy négyesfogat számít a legjobbnak (Ascari KZ1, Porsche 911 GT2, Ferrari F50 és Ferrari F40), de a skót, vagy a hongkongi pályán nem tudjuk hasznát venni mérhetetlen erejüknek, így a szerényebb Porsche 959 keresztülhúzhatja számításainkat.

Az utolsó kategória az Ultimate nevet viseli, hozzá kell tennem jogosan. A játék felhozatalának igazán különleges darabjai itt foglalnak helyet. Nagyon kis különbség van az autók között, így itt már a képességeinken fog múlni a helyezésünk. Első nekifutásra mindenképp a Ferrari Enzo-t kell megszereznünk, igazi csemege ez a gép. Az igazi királya a kategóriának – még ha kicsivel is – a TVR Speed Twelve. Ezt az autót azonban csak úgy lehet megszerezni – dobszót kérek -, hogy Expert módban teljesítjük a Kudos World Series-t. Ez már magában is horrorisztikus érzéseket kelthet egyes emberekben, valljuk be: nem alaptalanul.

Az igazi Enzo

Az Enzót a Ferrari 1988-ban elhunyt alapítójáról nevezték el. A középmotoros autó lelke egy 660 lóerős V12-es erőforrás, ami egy 348 Km/órás végsebességet és egy 3,65 másodperces 0-ról 100-ra való gyorsulást tesz lehetővé. Mindezek révén az Enzo a leggyorsabb utcai csoda, amit a Ferrari valaha is piacra dobott. Az autó nem csak külsejében idézi a Forma-1 hangulatát. Ugyanabból a szénszálas anyagból készült a karosszériája, az F1-eshez hasonló szekvenciális váltó gondoskodik az erőátvitelről, és ugyanolyan kerámia féktárcsák kaptak helyet a gyönyörű sportkocsiban, mint Schumacherében. Az ára megközelítőleg 600,000 amerikai dollár.