A 3D és az FPS valahol az id Software Wolfeinstein 3D nevű játékával kezdődött pontosan tíz éve, és folytatódott a cég legendás Doom, majd Quake sorozatával. Új lehetőségeket tárt fel az Unreal, az Epic gyöngyszeme, majd a Sierra/Valve Software a hatalmas sikerű Half Life-ban megmutatta, vannak még tartalékok a műfajban. A Volition – olyan sikerek atyja, mint a Descent sorozat, a Freespace 1 és 2, valamint a Sacrifice – úgy döntött elérkezett az idő, hogy továbbgondoljuk és átértelmezzük a 3D fogalmát.

Valódi szenzációként hatott a bejelentés, amelyben a cég közölte: új FPS stílusú játékuk, a Red Faction számára egy olyan, Geo Mod nevű motort fejlesztettek ki, amellyel a játékban minden tárgyat, objektumot valósidőben és valósághűen meg lehet semmisíteni, fel lehet robbantani. A folyamatosan megjelentetett screenshotok elég meggyőzőek voltak, ám az idei E3 látogatói már ízelítőt kaphattak abból, amit a frissen kiadott demót kipróbálva mi is megtapasztalhatunk: a cég nem a levegőbe beszélt! A Geo Mod (a szó a Geometric Modification rövidítése) valóban forradalmi eszköz, amely minden bizonnyal új (és jó!) irányba tereli azt a műfajt, amelyre sokan már azt mondták: sok újdonságot már nem tud nyújtani, legfeljebb a következő generációs videokártyák nyújtotta újabb effektek, látványelemek terén.

A sztori a műfajban jól bevált sci-fi vonalat erősíti: a nem is túl távoli jövőben a Föld erőforrásai kiapadóban vannak, az emberiségnek új lehetőségek után kell néznie. A Mars mélye értékes nyersanyagokat rejt, így egy Ultron Corporation nevű vállalat megkezdi azok kiaknázását. Busás keresetet, nagy kalandot ígérnek mindazoknak, akik munkára jelentkeznek a vörös bolygó gyomrába. Ám a bányák csak „vért, verejtéket és könnyeket” rejtenek: a vállalat a bányászokat szinte rabszolgaként dolgoztatja, állig felfegyverzett zsoldosok felügyelete alatt, akik előbb lőnek, csak azután kérdeznek. Tetézi a bajt, hogy egy különös betegség szedi áldozatát a munkások között: az egyszerűen csak Plague-nek (Dögvész) nevezett kór dühöngő mutánsokká változtatja az embereket. A betegeket a vállalat laboratóriumába szállítják, ahonnan egyikük sem tér vissza. Az elégedetlenség egyre nő, csak egy szikra kell, és lángra lobbanhat az egész bolygó. És egy este…

A játékos Parker, az egyszerű bányász bőrébe bújhat, aki akaratlanul is kirobbantója lesz a lázadásnak, amely valódi forradalommá terebélyesedik. Parkernek egyetlen lehetősége van: a bányászok vörös szkafanderéről elnevezett felszabadító mozgalom, a Red Faction (Vörös Frakció) botcsinálta vezéralakjaként felveszi a harcot, hogy túlélje az egészet, miközben lassan feldereng előtte a járvány szörnyű titka…

Ami a demó végigjátszása során először megragadja a játékost, az a hihetetlen szabadságérzet. Ebben a játékban valóban bármit megtehetünk. 20 szinten keresztül, amely végigvezet minket a bányajáratok útvesztőiből a Mars felszínén át, a bolygó körül keringő űrállomásig, 15 (!) különféle fegyver birtokosai lehetünk, sőt, kalandjaink során 5 járművet is vezethetünk, többek között egy tengeralattjárót, egy űrsiklót és egy önjáró bányafúrót (lásd az Emlékmás (Total Recall) című filmet!). A Geo-Mod-nak köszönhetően valóban korlátlan megoldási lehetőség kínálkozik az egyes feladatok végrehajtására. Előttünk egy birtokba vehető jármű, de egy sziklafal tövében ácsorgó kis csapat katona őrzi. Mit tehetünk? Választhatjuk a „hagyományos” FPS megoldásokat: leszedhetjük őket egy távcsöves puskával (sniper) vagy a jól bevált railgun-nal vagy – elővehetjük a rakétavetőt, és a katonák feje fölé célozva beleküldhetünk egy rakétát a falba, hogy a kirobbanó kövek halálra sújtsák őket! Igen, nem tévedés: az új motornak hála a legelvadultabb ötletekkel kergethetjük a kétségbeesésbe – és a halálba – ellenfeleinket. Fedezéket keresünk nyílt terepen? Robbantsunk krátert a földbe, és ugorjunk bele! Egy rakéta a sziklafalba, az ajtó mellé: a dühödten berontó katona csodálkozva forgolódik, hol lehetünk – annál nagyobb lesz a meglepetése, amikor a frissen készített lyukból a nyakába ugrunk! Hogy elrémítsük ellenfeleinket, a holtestekből takaros kis „áldozati oltárt” építhetünk. Reménytelen feladatnak látszik, hogy egy jól felfegyverzett páncélozott gépkocsit megállítsunk? De hisz ott van mögötte egy folyó a hegy lábánál! Néhány jól irányzott lövés, és a lezuhanó sziklák elállják a víz útját, amely kilép medréből, és elsodorja a járművet! Kössük össze a kellemest a hasznossal: a Red Faction soha nem látott szépségű és valósághű üvegtöréssel kápáztatja el a játékost – így aztán, ha ellenfelünk óvatlanul egy ablak alatt keres menedéket, ne rá célozzunk, hanem a feje fölé! Mi gyönyörködünk az ezer apró darabra repedő üvegben, a lehulló éles szilánkok pedig úgyis megteszik a magukét…
A hanghatások és a zene tökéletesen szolgálják a hangulatot, és azok a játékosok, akiknek hangkártyája ismeri az EAX szabványt, igazán ott érezhetik magukat az események közepén.

A demó a tréningpályát, és az első szintet tartalmazza. E sorok sokat látott írója töredelmesen bevallja, bizony párszor neki kellett szaladnia a végigjátszásnak, mert annyi felfedezni és kipróbálni valót talált a játék közben, hogy néha kitűnő célpontot kínált a rá vadászó katonáknak…Már a kiképzés során is el-el tátottam a számat. Amikor például egy medence partján állva kiképzőtisztem a szakadékok átugrását akarta gyakoroltatni velem, a negyven fokos szobámban ülve elég volt egyetlen pillantás a csillogó, hűs víztükörre (víz az, ha én mondom!) – és fejest ugrottam a habokba…

A tréning – ilyet se sokat láttam eddig – átmenet nélkül vezetett át a játékba! Máris ott találtam magam az események közepén, és minden olyan gyorsan történt… Lejárt a műszak. A barátommal kijöttünk a bányából. Az őr belekötött. Szó szót követett. Összeverekedtek. A katona kezében felsistergett a gyűlölt elektromos bot… A barátom leütötte az őrt… Az eseményeket figyelő zsoldosok azonnal agyonlőtték … Én önkéntelenül felkaptam a fegyvert… Katonák rohantak felém, vadul lövöldözve. Mit tehettem volna? Nem akartam meghalni. Ha ez a túlélés ára, hát legyen. De ezek az őrök. Jól képzettek. Messziről észrevesznek, és fedezékbe bújva pontosan céloznak. De nem adom könnyen a bőrömet! Ismerek egy-két trükköt – no meg a bánya zegzugos útjait…

Igen, az AI, azaz a mesterséges intelligencia nagyon fejlett, sőt: talán túlságosan is! Az biztos, hogy nem lesz egyszerű dolga annak, aki végig akarja küzdeni a játékot. Villámgyorsan kell dönteni és cselekedni, és a már sokat emlegetett szabadságfok miatt ez néha nem is olyan könnyű. Lövéseink egyébként „helyzetérzékenyek”, egyszerűbben fogalmazva: az ellenfélnek ott fáj, és ott vérzik, ahol meglőttük. Ilyenkor sebesülten könyörgőre fogják a dolgot, és elbicegnek. Elég szadista dolgokat lehet művelni – egy bányajáratot vizsgálva találtam meg az első távirányítású plasztikbombámat, és épp a tanulmányozásába kezdtem volna, amikor betoppant egy őr. Hirtelen mozdulattal a testére tapasztottam a robbanószerkezetet. Szerencsétlen figura félőrülten rohangált összevissza, egyenesen a másik két katona felé, miközben hüvelykujjam lassan leereszkedett a detonátorra. (Nem vagyok az a kimondott vérengző típus, de azért az kissé rontotta az összhatást, hogy a felrobbantott katona egybemaradt. Ez a game (legalábbis a demó) ebben a tekintetben azért nem egy Soldier of Fortune, bár ez egy ’International demo’, tehát lehet – ismerve például a németek erőszakellenes törvényét –, hogy hozzánk egy „mészárlósabb” verzió jut el.)

A fegyverek mindegyike rendelkezik másodlagos tüzelési móddal. A távcsöves mesterlövész puskánál ez a zoom lehetőségét kínálja, a railgun-nál szintén egyfajta zoom, amelyben a fegyver nagyméretű monitorján hőképet látunk, azaz ebben az üzemmódban észrevehetjük a fal mögött rejtőzködő ellenséget! Az automata fegyvernél normál módban rövid sorozatokat engedhetünk el, míg a másodlagos tüzelés gombját nyomva folyamatosan szórhatjuk az ólmot a rosszfiúkba.

A Volition kiadott egy multiplayer demót is, amelyben két deathmatch és egy CTF (capture the flag) pályán próbálhatjuk ki a többjátékos üzemmódot (a végleges játékban lesz még team deathmatch is, valamint összesen 24 map). Helyi hálón vagy a neten egyszerre 32 játékos kapcsolódhat majd be a küzdelembe. Érdekesség, hogy a multiplayer módban is „él” a Geo-Mod, de ezt a szerver adminisztrátor kikapcsolhatja, így egy „hagyományos” MP-t játszhatunk, bár szerintem a csata a Geo-Moddal az igazi! Elég mellbevágó élmény, amikor az ember csatlakozik egy szerverhez, és hirtelen megjelenik egy pályán, ahol szemmel láthatólag heves küzdelem zajlott: füstölgő falak, üvegszilánkok és törmelékek, lyukak a falban és a padlón, szétforgácsolódott, megpörkölődött betonoszlopok … Meglepően sok szerverhez lehet már most is csatlakozni, és elég nagy a forgalom. A csatlakozás sima 56k-s modemmel, kb. 48 kilobites sebességgel is gyors, és a játékmenet is folyamatos, észre sem lehet venni, hogy a neten játszik az ember (bár egyszer-kétszer leakadtam). A pályák elég nagyok és kellően bonyolultak, tele apró meglepetésekkel. A nagy rohanás közben például észrevettem egy folyosórészt, ahol a sárga fémlemezborítás között volt egy sima betonfal. „Megrakétázva” egy folyosóra bukkantam, ahol egy rövid időre sérthetetlenséget nyújtó modot vehettem fel. De találhatunk a lövések erejét növelő amp-ot, vagy 200-as nagyságú szuperpáncélt is. És mit ne mondjak, a railgun (itt Rail Driver-nek hívják) igazi hatalom az ember kezében .

Essék szó még egy nagy ígéretről, amely további szenzációja lehet a Red Faction-nek. A Volition ugyanis a bejelentések szerint a játékba építi azt a fejlesztői környezetet, amellyel az RF készült! Az egyszerűen csak RED-nek nevezett szerkesztővel bárki újabb egyjátékos küldetéseket és multiplayer pályákat szerkeszthet. Minden eszköz, az összes textúra, a fények és a teljes Geo-Moddal megtámogatott geometria a rendelkezésünkre fog állni, hogy további szkriptelhető eseményekkel és változatos objektumokkal egy saját ízlésünknek és fantáziánknak tetsző pályát létrehozzunk – és publikáljunk! Valószínűleg a megjelenés után nem sokkal el fogják lepni a világhálót a Red Faction-ös weblapok, és százával tölthetjük majd le az újabb és újabb küldetéseket…

Cikkünk megjelenésekor a Red Faction már kapható, úgyhogy minden FPS rajongó tartalékoljon magának pár nap szabit… Bevallom, alig várom már, hogy a magam kedvére átalakítsam a Mars belsejét és felszínét – és ellenfeleimet. Bányászok, zsoldosok: találkozunk a hálón! Ahogy a demó végén megjelenő felirat hirdeti: ’The revolution has begun’ – a forradalom elkezdődött…

Cikkünk megjelenésekor a Red Faction már kapható, úgyhogy minden FPS rajongó tartalékoljon magának pár nap szabit… Bevallom, alig várom már, hogy a magam kedvére átalakítsam a Mars belsejét és felszínét – és ellenfeleimet. Bányászok, zsoldosok: találkozunk a hálón! Ahogy a demó végén megjelenő felirat hirdeti: ’The revolution has begun’ – a forradalom elkezdődött…