A Diablo2-nek démoni ereje van: a hatalmas siker láttán sokan akartak a nyomába eredni; volt, aki belebukott, volt, akinek a cége ment rá, a legtöbben pedig csak egy átlagjátékot tudtak összehozni. Igazából két cím állta eddig a sarat: a Divine Divinity és a Dungeon Siege. Egy kis német csapat, az Ikarion elkezdett valami hasonlót hegeszteni Armalion névvel – és csődbe ment. Szerencsére az eddig stratégiáiról (Port Royale, Patrician) elhíresült Ascaron átvette a team jó részét, velük a félkész projectet, és világra hozott egy igencsak életképes csecsemőt, sőt megkockáztatom: egy trónkövetelőt…
Ismét egy vágtatós leírást kellett készítenem, ráadásul egy korai bétaverzió alapján, így csak remélni tudom, hogy az elkövetkezők fedik a végleges verziót, és nem írtam nagy zöldségeket…
I. IRÁNYÍTÁS
Mozgás: bal klikkel kergeted körbe karaktered a térképen, ez alapban futás, sétálni a SHIFT nyomva tartásával tudsz. Lóháton ugyanez, ballal vágta, SHIFT-tel ügetés.
Támadás: Ellenséges figurán bal klikk a normál támadás. Egy klikk egy csapás, vagyis folyamatos ütleghez tartsd lenyomva az egérgombot. Ha nem akarod, hogy hősöd elmásszon, támaszkodj a CTRL billentyűre, ekkor embered egy helyben csapkod. A jobb klikk szolgál a speciális támadásokra (fizikai és mágikus), valamint a kombókra, ezekről mindjárt.
Ajtók, ládák, kincsek: Ajtók, ládák nyitása szintén bal klikkel történik, ilyen esetben a kurzor pracliformát ölt – így tudsz fel- vagy lemászni létrán is. Ha látni akarod a közeledben lévő fontos objektumokat (hordók, ládák, emberek, elszórt kincsek), nyomd le az ALT gombot. Jó, ha megszokod a kincsek összeszedésére az „A” billentyűt, illetve az interfész közepén, a tájoló alatt lévő kéz ikont, ezzel karaktered összekapar minden, a környéken lévő cuccot, ha ezt a gombot használod, lóhátról is tudsz gyűjtögetni, kényelmes dolog!
Lovak: Ha vásároltál lovat, karaktered portréja alatt megjelenik egy patkósor, erre klikkelve magadhoz hívhatod a jószágot. Fel- és leszállás a pacin való kattintással (a kurzor patkóalakot ölt).
II. TÁMADÁSOK, FEGYVEREK, FELSZERELÉS
A Sacred fejlesztői egy elég sajátságos, szerintem jól sikerült rendszert alkottak meg. A tájoló bal- és jobboldalán induláskor 1-1, később a szintlépésekkor egyre több kör alakú tároló jelenik meg (pontosan a 2., 8., 16. és 30. szinten +1, így a végére összesen 5 lesz).
A bal oldali rész szolgál a fegyverek elhelyezésére. Sajátos módon tehát nem a hagyományos módon, az „öltöztetőbabára” kell pakolnunk a fegyvereket, hanem az egyik ilyen rekeszbe kell helyezni ezeket, ha ez egy egykezes készség, ugyanide berakhatunk egy pajzsot is, illetve a „kétfegyvereseknél” (Gladiátor, Dark Elf) még egy szerszámot. Váltani közöttük az 1-5 gombokkal tudunk, illetve a rajtuk való kattintással.
A jobb oldalra kerülnek a speciális támadások és kombók. Minden karakterünk el tud sajátítani bizonyos számú speciális technikát, a játék szóhasználatával harcművészetet, ez lehet fizikai támadás (pl. ütés, rúgás, különleges fegyvermozdulatok), vagy mágia. Ezek megtanulása nincs szinthez és technológiai fához kötve, pusztán a megfelelő rúnaköveket kell megtalálnod – ha felszeded, bekerül a készletedbe, jobb klikkel a helyére vándorol, ahonnan újabb jobb klikkel, vagy „húzd és ejtsd” módszerrel berakhatod a neked szimpatikus jobboldali rekeszbe. A kiválasztás a 6-0 gombokkal vagy kattintással történik, jobb klikkel sütheted el őket. Fejleszteni mindegyiket lehet, újabb rúnakövek megtalálásával (ugyanúgy jobb klikk a készletben).
A játékban mana van is, meg nincs is. Ezt megpróbálom elmagyarázni: minden speciális támadásnak van egy regenerációs ideje, tehát csak akkor használhatjuk újra, ha feltöltődött (a folyamat jól látható az ikonokon). Fontos azonban megjegyezni, hogy amint egy ilyet elsütsz, az összes azonos kategóriájú támadásból is levonásra kerül ennek értéke, majd az egyes támadások regenerációs időjének megfelelően az egész újratöltődik. Azaz: ha van két fizikai attakod és két mágiád készenlétben, és elsütöd az első fizikait, ennek ereje levonódik a másodikból is, így amíg ezek újra nem termelődnek, nem tudsz újabb fizikai támadást indítani – mágiát viszont igen, ez ugyanis másik „készletből” dolgozik. A regenerációs időt különféle tulajdonságok és jártasságok fejlesztésével tudod csökkenteni, ezt lásd később (és sajátos módon, bár manakijelző nincs, manaital van, úgyhogy ennek elkortyolásával is segíthetsz a dolgon).
Nagyon fontos: A rúnaköveket csak kincsként gyűjtheted össze, tehát jutalomként sem kapsz, és megvásárolni sem tudod ezeket, épp ezért alapvetés, hogy bejárj mindent, kutasd át az összes helyet (figyelj a felcsillanó kövekre, fákra, bokrokra, ezek titkos helyek, jófajta cuccokkal, csak rá kell kattintani!), és öld meg a szörnyeket. DE! Ha olyan rúnát találsz, mely más karakterosztályhoz tartozik, vagy esetleg olyan sajátot, melyre nincs szükséged (úgyse fogod használni az összes technikádat, csak a kedvenceket) ezeket ne add el – vidd el a városi kombómesterhez (lásd alant)! Bal klikk a figurán, majd „Exchange”. Négy rekeszt látsz fent, ide pakolhatod be a készletedből a felesleges köveket, minimum kettőt, maximum négyet, majd klikk a jobb oldali, kör alakú gombon. A csere szabályai:
– két rúnából egy, bármelyik osztályba tartozó, véletlenszerűen kiválasztott rúnakő lesz
– három rúnából szintén véletlenszerű, de saját osztálybeli kő válik
– négy rúna a király: a nagy négyzet két oldalán lévő nyilak segítségével magad választhatod ki a neked tetsző követ!
Fontos! Nem érdemes azonnal fejlesztened a technikáidat, amint hozzájutsz a megfelelő kőhöz, ugyanis ha bármelyik szintje magasabb, mint karakteredé, a regenerációs idő drasztikusan nő. Példa: egy 2-es szintű Battle Mage 7-es szintű Fireball mágiájának újratöltődési ideje 30 másodperc. Ugyanez egy 23-as szintű mágusnál 3mp!
(A harcművészeti lapot közvetlenül elérheted az „F” gomb lenyomásával.)
Kombók. Minden városban van egy Gandalf-szerű figura (kalapos, szakállas varázslóforma bácsi, sárga ornamentum a jele). Ő a Kombómester. Nála jó pénzért össze tudsz állítani komplett koreográfiákat. Ennek menete egyszerű: balklikk a fickón, majd válts át a kombólapodra (alapban: „C”), itt találsz pár nagyméretű ikont. Valamelyiket húzd bele az emberke ablakának bal felső sarkában lévő négyzet alakú tartóba. Ekkor alatta megjelenik négy karika. Ezekbe pakolhatod bele a „Combat Arts” lapról a megfelelő mozdulatokat, majd ha elégedett vagy, nyomd le a jobboldali aranygombot, ez alatt azt is láthatod, mennyibe kerül a művelet. Természetesen célszerű értelmes sorozatot összerakni – ez lehet akár négy egyforma is. Amint elkészül a mű, áthúzhatod bármelyik jobboldali rekeszbe.
Fontos: a kombó nem fejlődik! Azaz ha létrehoztál egy hadmozdulatot két egyes szintű fizikai támadással, majd az egyiket felturbóztad második szintre, a kombóban továbbra is az egyes szintű szerepel – azonban ha ezt elviszed egy mesterhez, ő tisztes pénzért végrehajtja rajta a fejlesztést: egyszerűen húzd be a kombót a nagy négyzetbe, majd a magasabb szintű akciót húzd rá alacsonyabb megfelelőjére, ekkor alatta rögtön megjelenik a tuning pénzösszege.
Tipp: Nagyon oda kell figyelned az összeállításra – elsősorban a regenerációs idő miatt, mivel ezek a kombóban összeadódnak, bár ezt is árnyalnunk kell. Vegyünk egy konkrét példát, egy jó szeráfos kombinációt, három fizikai és egy záró mágikus támadás elegyét:
– Combat Jump 1 (5 mp)
– Attack 1 (4 mp)
– Combat kick 2 (3 mp)
– Lightning Strike 4 (2mp)
Ez összesen 16 mp regenerációs idő. Ám karaktered az ellenfelek arányában használja fel a mozdulatsort, azaz ha csak egy ellenfelet támadsz meg, és az az első támadástól lepadlózik, a kombó egy sima Combat Jump-nak számít, 5 mp-es idővel. Két ellenfél esetében egy Jump és egy Attack sül el, 9 mp múlva újra felhasználható. Itt jegyzem meg, hogy amennyiben pl. három rosszarc veszi körül embered, és kombózol, hősöd a három ellenfél letaglózása után körülnéz, és ha talál a horizonton még egy ellenfelet, odarohan és elsüti a negyedik mozdulatot is (a mi esetünkben nem is rohan, hiszen itt egy távolsági mágiáról van szó – ezért fontos a sorrend helyes megválasztása is.). És még egy információ: még ha nem is használja fel karaktered a mozdulatsor összes elemét, a támadási „készletekből” az összetevők a teljes kombó arányában levonásra kerülnek, azaz jelen esetben mind a fizikai, mind a mágikus akció „megkapja a magáét”, és a regeneráció idejére mindkét támadásfajta elérhetetlen lesz.
A kovács. Szintén minden városban találsz egy kovácsmestert (sárga kalapács jelzi), akin ballal klikkelve lehetőséged van tárgyaid turbózására. Ehhez kell egy megfelelő öltözék vagy fegyver – a készletedben a tárgy bal alsó sarkában látható egy-négy kis négyzet, illetve a neve melletti szám (pl. 0/2) jelzi, hogy tuningképes. Ezt kell feldobni a mester üllőjére, ekkor megjelenik alatta az üres helynek megfelelő számú rekesz. Ide vagy a jóember arca alatt látható három standard fejlesztés valamelyikét kell behúznod, vagy bármilyen gyűrűt, amulettet, rúnát. Ezekkel sok keverés nincs, az új tárgy egyszerűen felveszi a belepakolt cucc attribútumait. Ha elégedett vagy a művel, klikk a kalapácson, és kész is a finom portéka. Egy felcuccolt tárgyból ugyanígy kioperálhatod az alkotóelemeket (ha például jobb belevalót találsz), de ekkor a kiszedett holmi megsemmisül.
III. KARAKTERFEJLESZTÉS
Tápolás, fejlesztés
A Sacred a műfaj kötött szabályait keveri némi egyszerűsítéssel. Az alap a szokásos: szörnyek leölésével, küldetések teljesítésével tapasztalati pontokat (XP) gyűjtesz, amint ez elér egy megfelelő értéket, karaktered szintet lép. Itt jön a csavar: tulajdonságaidat minden egyes szintlépéskor csak egyetlen árva ponttal növelheted, a többit a játék maga osztja szét a választott karakterosztálynak megfelelően (minden szintlépéskor +10% az alapértékekhez) – a jártasságpontok szétosztásában viszont szabad kezet kapsz. A rendszer szerintem működik, és lényegesen egyszerűbb így a helyzet, a plusz tulajdonságpontot érdemes olyanra dobni, amire szükséged van például egy jófajta cucc (öltözék, ékszer, fegyver) viseléséhez, illetve a skillezést erősíti (pl. szeráfnál mentális vagy fizikai regeneráció, attól függően, hogy mágust, vagy harcost akarsz faragni emberedből).
Az XP gyűjtögetését nyomon követheted a karaktered portréja alatt hízó pöttysoron, illetve a készleted megnyitva (alapban: I) a baloldalon láthatod, mennyid van most, mennyi az elérendő, és alatta azt is, mennyi kell még ehhez. Amint eléred a megfelelő értéket, látványos audiovizuális hatás kíséretében megjelenik egy pluszjel a portré mellett, és lehet is pakolgatni a kis „+” gombokra nyomva (vigyázz, visszacsinálni nem lehet! Váltani a tulajdonságok és jártasságok között a nevük mellett baloldalon lévő piros/zöld pöttyre kattintással tudsz.)
Bizonyos szinteken lehetőséged lesz egy-egy új jártasság megtanulására (szintek: 3, 6, 12, 20, 30, 50 – tehát a kiinduló kettővel együtt maximum 8 lehet), ilyenkor a „New skill” felirat jelenik meg, idebökve kiválaszthatod a neked tetsző „szakirányt”. Természetesen nem kötelező elszórni a megszerzett pontokat, megvárhatod a következő szintlépést, hogy pl. egy esetleges új jártasságot rögtön erősen megtámassz. Egy fontos szabály van: nem növelheted az adott szintednél nagyobbra egyik skillt sem, azaz egy 5-ös szintű karakter maximum 5-re tolhatja fel bármelyik jártasságát, ha ezt a limitet eléred, piros színnel jelenik meg ez a szám, jelezve, hogy itt a vége, egyelőre. (Azoknak, akik előre akarnak tervezni: a 2-es szintet elérve +1 skillpont jár; 3-11: szintenként +2; 12-29: +3; 30 felett +4)
Tulajdonságok
A játékban hat alaptulajdonság van, tulajdonképpen sok meglepő nincs benne. Íme a felsorolás, a nevek mellett zárójelben a továbbiakban alkalmazott rövidítést tüntettem fel:
• Strength (STR): A fizikai erő, közelharci fegyveres támadásokhoz lesz rá szükség.
• Endurance (END): Kitartás, a mozgási sebességet növeli.
• Dexterity (DEX): Ügyesség, közelharci fegyveres csatában a támadási sebesség, illetve íjászoknál a találati pontosság és lősebesség, ezért főleg nekik lesz erre a tulajdonságra szükségük.
• Physical regeneration (PHR): Minél magasabb, annál gyorsabb az életerőpontok visszanyerése, magyarul a gyógyulás.
• Mental regeneration (MR): Ez a mágiák újra elsütésének idejét csökkenti, azaz a műfajban szokásos manaregenerációnak felel meg – csak mágusok gyúrjanak rá.
• Charisma (CHR): Egyrészt a kereskedéshez jó (drágábban tudsz eladni és olcsóbban venni), de segít a támadásban és védekezésben is (például a mérgezés hatásosabb).
Jártasságok
A játékban van egy halom közös jártasság, mely mindenki számára elérhető, és vannak karakterosztályra szabottak. Az egyszerűség kedvéért itt csak a közös skilleket tüntetem fel, a specialitásokat az adott karakternél.
Test és elme:
• Meditation: A mágiák regenerációs idejét csökkenti.
• Concentration: A fenti ellentéte, a fizikai támadások, harci technikák regenerációját gyorsítja.
• Constitution: A HP, azaz az életerő növelése és a gyógyulás (Physical Regeneration) gyorsítása.
Támadás és védekezés:
• Magic lore: A mágikus támadások sebzését növeli, mellé a Meditation dukál.
• Weapon lore: A nem-mágikus támadások sebzését növeli, fejleszd hozzá a Concentration-t!
• Agility: Csatában növeli a támadások erejét és a védekezést (ütések elkerülése), természetesen harcosoknak ajánlott tudomány.
Fegyverek:
• Long-handled weapons: A hosszúnyelű fegyverek kezelését teszi lehetővé és turbózza fel (gyorsabb és erősebb támadás). A kategóriába a játék olyan eszközöket sorol, mint pl. bot (staff), bunkó (club), korbács (whip).
• Sword lore: Mint fent, ezúttal kardokhoz.
• Axe lore: Fentiek, baltákhoz.
• Unarmed combat: Ugyancsak gyorsabb és erősebb támadás puszta, kesztyűs kézzel (ezúttal fizikai értelemben). Gladiátornak jól fog jönni.
• Long-range combat: A távolsági fizikai támadások sebességét és hatékonyságát erősíti, íjászoknak szinte kötelező.
• Two-weapon combat: Lehetővé teszi két fegyver egyidejű használatát (mindkét kézben egy-egy), és ezt turbózza fel. A Gladiátor és a Dark Elf fogja szeretni.
• Parry: A fegyverek és pajzsok helyes és jó kezelése közelharcban. Harcos szeráfnak, vámpírnőnek ajánlott.
• Armor: A páncélok hatásfokát növeli, ugyanakkor csökkenti az ezek viselésével járó negatív hatásokat (pl. támadási és mozgási sebesség csökkenése). Közelharcosoknak fog kelleni, és főleg a nehézpáncélzatban feszítő Gladiátornak.
• Disarming: Ennek segítségével közelharcban kiütheted ellenfeled kezéből a fegyvert, minél magasabb ennek szintje, annál nagyobb eséllyel.
Egyéb:
• Riding: Jobb lovak megülését teszi lehetővé. Jó ló = nagyobb életerő, ellenállóság, sebesség, elsősorban azok gyúrjanak rá, akik be akarják vinni a pacit a csatába, ilyen karakter tipikusan a szeráf, a többiek max. 6-7 pontot, de aki csak közlekedésre használja, elég a 2 is. Alapszintű ló megülésére egyébként egyáltalán nem kell ez a skill, de mindenképp érdemes párat rádobni.
• Trade: Olcsóbb vétel, drágább eladás kereskedőknél, plusz nagyobb esély, hogy a boltos valami finom, speciális holmit kínál fel neked.
IV. KARAKTEROSZTÁLYOK
Gladiator
A klasszikus barbár megfelelője, erős közelharci támadó, azok számára, akik nem akarnak mágiákkal bajlódni. Csak fizikai támadásokat találsz az eszköztárában, de ezekből lehet a leglátványosabb kombókat összerakni.
Tulajdonságok:
Természetesen a lényeg az erőn van, emellé a fizikai regenerációt jó fejleszteni – mágikus újratöltésre egy pontot se! Lássunk egy tipikus, 25-ös szintű gladiátort: STR: 130, END: 79, DEX: 70, PHR: 85, MR: 0, CHR: 37.
Jártasságok:
Itt sincs sok variálás, minden a fegyverekről és a közelharcról szól. Lássuk a fenti. 25-ös fickó tudományát: Weapon lore: 25, Concentration: 25, Two-weapon combat: 11, Constitution: 6, Armor: 5, Disarming: 6.
Pusztakezes technikák és védekezés:
• Stomping Jump: Egy kiadós, földet rengető ugrás ellenfeled felé. A rengés és meglepetés ereje a közelben álló rosszarcok védekezőképességét gyengíti, sőt gyengébb ellenfelek kiejthetik kezükből a fegyvert.
• Reverence: Egy igen rövid időre felvillanó aura, mely erősen eltaszítja ellenfeledet, gyengéket megöli, erőseket kiüti.
• Sling blades: A kezedben lévő bármilyen fegyver elhajítása ellenfeled felé, a sebzés a fegyver támadási értékének többszöröse. Vigyázat! A fegyver nem tér vissza hozzád, de természetesen később be lehet gyűjteni, nincs semmi gond ezzel, embered nem a készletbe, hanem a kezébe, régi helyére veszi vissza azt. Sokrétűen felhasználható támadás, akár íjászok ellen, akár több beérkező támadó ritkítására.
• Back-breaker: Látványos pankrátor mutatvány, embered felkapja ellenfelét, a feje fölé emeli, majd a földhöz vágja. Gyengék belepusztulhatnak, erősebbek sebződnek és elkábulnak.
• Push and Shove: Összetett aura, mely mind a támadást, mind a védekezést erősíti. Finom!
• Fist of the gods: Embered kis fénygolyót gyúr, melyet erővel hozzávág a közvetlenül előtte álló ellenfelekhez. Az ütés alkalmas a csontvázak lefejezésére!
• Looking daggers: Hosszantartó aura, mely gladiátorod körül pulzál, és tüskéivel igen komoly sebzést okoz a hozzáérő ellenfeleknek.
Fegyveres támadások:
• Combat kick: Hősöd elrúgja magától az ellenfelet, gyengének annyi, erős elkábul. Kitűnő kombóelem! (Egy gyilkos kombináció: Combat kick + Hard hit + Combat kick + Attack)
• Hard hit: Egy ellenfél erőteljes lecsapása.
• Multihit: Egyszerre több ellenfél megkínálása.
• Attack: Szóló ellenféllel szembeni támadáskombináció, pár rövid, gyors, de erős csapás.
Seraphim
A szeráf egy hölgy, mégpedig tulajdonképpen egy tipikus paladin, azaz egyrészt közelharci támadó, másrészt a Szent Fényt segítségül hívó mágus. A készletben a kötelező védő- és támadóbűbájok és aurák mind megtalálhatók. Felszerelésének érdekessége a felcsatolható „szárny”, ami egy páncél, persze mindenféle kellemes bónuszokkal, emiatt viszont ő csak egy amulettet és két gyűrűt viselhet. A játék gyakorlatilag összes fegyvertípusát kezelheti, így csak rajtad áll, milyen harcost faragsz belőle.
Tulajdonságok:
Ez a karakter az egyik legkiegyensúlyozottabb a mezőnyben, hiszen mind a harc, mind a mágia az eszköztárában szerepel. Minden további helyett egy példa, 23-as szintű szeráfról: STR: 85, END: 67, DEX: 76, PHR: 73, MR: 64, CHR: 54.
Jártasságok:
A szeráfnál döntened kell, hogy a mágia vagy a közelharc legyen az erőssége. Előbbi esetben természetesen a Magic Lore a legfontosabb fejleszteni való, mellé a Meditation, és a csak nála megtalálható Sky Magic, mely a mágiák regenerációs idejét csökkenti, és az ilyen támadásokat gyorsítja. A harcosoknak a Weapon lore – Concentration páros az ajánlott, mellé fel lehet venni valami fegyverspecializálást (lásd fent, a közös jártasságoknál!). A szeráfnál érdemes rágyúrni a lovaglásra is, hiszen nyeregbe pattanva a közelharci technikák letámadássá alakulnak, és hatalmas tömegeket lehet eltiporni egy jó harci ménnel (jobb klikkel „kapcsolhatod be az erőteret”, ezután lehet vadászni). A fenti 23-as szintű, mágikus leányzó így nézhet ki például: Magic lore: 23, Weapon lore: 9, Sky Magic: 10, Meditation: 13, Riding: 13, Concentration: 4.
Mágikus támadások:
• Strength of Faith: Aura, mely megnöveli a szeráf és társasága támadási erejét.
• Energy Bolts: Adott ideig tartó, gyors energia-kisülések, azaz egyfajta „lézerpisztoly”. Erősségét a fizikai és mágikus támadások összege adja.
• Light: A szeráfból sugárzó fény sugarát növeli (azaz embered messzebb lát), és a hatósugárban lévő élőhalottakat mágikus támadással sebzi.
• Conversion: Adott időtartamra a kiválasztott ellenfél átáll a szeráf oldalára, és társait támadja meg.
• Rotating light blades: Egyfajta pajzs spirálvonalban forgó fénypengékből, védi gazdáját és sebzi mindazokat, akik hozzáérnek. Ereje szintén a fizikai és mágikus támadások összege.
• Irritation: A villanógránát őse, az ellenfél támadását megakasztja. Dobd rá egy íjászra, gyakd le a közelharcosokat gyorsan, majd fuss a pislogó lövöldözőhöz, és csapkodd meg jól.
• Celestial light: Egy fényoszlop a mennyekből, mely minden élőhalott ellenfelet sebez, mágikusan. A folyton feltámadó, idegesítő csontvázak ellen igen hasznos!
• Lightning strike: Kellemes, erős villámtámadás, fizikai és mágikus sebzést okoz, elég nagy távolságra.
• Light shield: Sima fénypajzs, távolsági fizikai támadások ellen veheted nagy hasznát, mágikus és mérgező támadások ellen nem véd!
Fizikai támadások:
• Hard hit: Egy igen kemény lecsapás.
• Attack: Pár erős csapás egy ellenféllel szemben.
• Combat kick: Szeráfod elrúgja magától az ellenséget. Hasznos alkotója lehet kombónak harmadik helyen, kis levegőhöz jut így embered a nagy kaszabolás után, alacsonyabb szintű ellenfél belepusztulhat a rúgásba, az erősebb csak eltántorodik, de őt a negyedik támadással meg lehet találni (ez ideálisan távolsági, pl. villám vagy Hunter-seeker)
• Whirling hit: Látványos repülőelem. Szeráfod tornádót játszik, adott sugarú körben mind a forgás ereje, mind az esetlegesen (ideálisan…) a kézben lévő pengék éle sebzést okoz. Célszerű akkor elsütni, amikor emberedet bekeríti egy kisebb csapat.
• Hunter-seeker: Igen kellemes támadás, bármilyen kézifegyverrel (tőr, kard, bárd stb.) bumerángosdi játszható. Szeráfod elhajítja az eszközt, mely bejár egy adott sugarú kört, megsebezve minden ellenséget, majd biztosan tér vissza gazdája kezébe.
• Combat jump: Embered a kiválasztott ellenfélhez ugrik egy látványos szaltóval, megérkezéskor erős ütése megöli, vagy elkábítja áldozatát, ha fejleszted, a támadáshoz némi villámcsapkodás is társul. Íjászok ellen, vagy messzebb álló társad gyors kisegítésére nagyon jó, de közelharcra is megteszi, szintén hasznos kombóelem.
• Multihit: Egy lendülettel az adott sugarú körben lévő ellenség sebzése egyidejűleg. Természetesen akkor hatásos, ha sok rosszarc veszi körül embered.
• BeeEffGee: Érdekes támadás – az istenek energiafegyvere manifesztálódik szeráfod kezében adott időre. Ez tulajdonképpen egy alabárd és egy „lézerpuska” keresztezése, azaz távoli ellenségeket erős fénygömbökkel támadhatsz, ha a rosszarc közel kerül, mehet a csépelés, kellemes hatásfokkal.
Wood Elf
A hölgy újabb tipikus RPG-karakter, a klasszikus Huntress és Ranger előnyeit egyesíti. Fizikai támadáshoz szinte kizárólag íjakra támaszkodik, közelharcba, ha lehet, ne bocsátkozz vele – arra ott vannak a természet erejét segítségül hívó mágiái. Mivel közelharcban nem erős, ennek ellensúlyozására az erdei elfet két amulett és négy gyűrű ékesítheti és segítheti.
Tulajdonságok:
Íjászról lévén szó, természetesen a Dexterity a fő csapásirány, a többi nagyjából arányosan szétosztott, az Endurance viszont kevésbé jelentős – tipikus lovas karakter, aki nagyszerűen kezeli az íjakat nyeregből is. Egy 38-as szintű lady így nézhet ki: STR: 98, END: 61, DEX: 145, PHR: 98, MR: 117, CHR: 117.
Jártasságok:
A mágiára és a fegyverkezelésre kell gyúrni, és persze viszonylag gyenge, védtelen karakterről lévén szó, a Constitution is fontos. Az osztály specialitása a Moon magic, mely a varázslatok regenerációs idejét csökkenti (bár kisebb mértékben, mint a Meditation), és növeli a támadási sebességet. Egy harcos, kósza elf hölgy így nézhet ki 28-as szinten: Agility: 14, Weapon lore: 34, Riding: 7, Long-handled weapons: 6, Meditation: 23, Magic lore: 24, Constitution: 19. Természetesen, aki kizárólag íjazni akar, az a „hosszúnyelű fegyverek” helyett gyúrjon a „Long-ranged combat”-ra, és mellé erősítse fel a lovaglást is.
Fizikai támadások:
• Spider arrow: Mérges pókokat tudsz vele ellenfeled bőrére (irhájára, tollára, pikkelyére) juttatni. Kellemes kis támadás, az állatkák folyamatosan kóstolgatják a közelükbe tévedő ellent.
• Knockback arrow: Tompa nyilak, melyek hátravetik az ellenfelet, gyengébbeket meg is ölik.
• Penetrating arrow: Nyíl, mely adott ideig kering a harcmezőn, és az útjába tévedő minden ellenségen áthatol.
• Explosive arrow: A legerősebb cucc, a kézigránát őse, becsapódáskor kellemes robbanás szaggatja az ellent.
• Multiple shot: Egyszerre több nyilat lő ki, mely 180 fokos szögben találja meg az ellenfeleket (azaz szemben, félkörívben), természetesen akkor kell bevetni, amikor több ellenség közelít elfed felé (vagy viszont). Figyelem! Ezt a mókát a többi, előbb felsorolttal lehet kombinálni. Azaz ha az első támadórekeszbe betolsz egy ilyet, a másodikba pedig egy Explosive arrow-t, akkor ennek elsütésére embered adott számú robbanós nyilat lő ki ellenfelei felé!
• Multihit: Közelharcban adott sugarú körben több ellenfél megsebezése, illetve távolsági támadáskor gyorsan több nyíl kiröpítése ellenfeleid felé, egy teljes, 360 fokos fordulással.
• Hard hit: Közelharcban egy ellenfél erős, kemény lecsapása, távolsági támadáskor célzott, igen erős, biztosan találó lövés.
• Eye to eye: Közelharcban pár gyors csapás egy ellenfélre, távolsági támadáskor szintén egy ellenfélre több nyílvessző kilövése.
Mágikus támadások:
• Transformation: Ellenfeledet ártalmatlan kis állattá változtatja megadott időre, ennek hossza az áldozat erejétől függ, egy sárkány igen hamar visszaváltozik, és nagyon mérges lesz, hogy csirkévé alakítottad át…
• Magic Sphere: Az amerikai prériken kóborló ördögszekérhez hasonló tüskés gömb, mely kergeti és erős fizikai támadással kóstolgatja emberi méretű ellenfeleid. Amint lejár az „életideje”, felrobban, ez „repeszhatásként” további sebzéseket okoz.
• Plant Control: egyfajta csapda – mérges indák, melyek mágikus és mérgező támadással sebzik és taszajtják el a közelből ellenfeleid. Ki kell kísérletezned hozzá a technikát – jobb klikk oda, ahová növeszteni akarod, majd az ellenség belecsalogatása.
• Plant Cage: Erős indák, melyek emberi méretű ellenfeleid ketrecként ölelik körül, a nagyobbakat pedig rövid időre lebéklyózzák.
• Honour of the Ancestors: Megidézi az ősök lelkeit, amelyek „követő üzemmódban” fizikai és mágikus támadásokkal sebzik az ellenfeleket.
• Recuperation: Egyszerű, de nagyszerű gyógyító mágia a test és az elme számára.
• Weasel Fink: A mozgási és támadási sebességet (gyorsabb kardcsapások és pergőbb íjazás) növeli adott ideig.
• Companion of the woods: Egy szép egyszarvú idézése, ügyes és erős barát.
Dark Elf
Nemes és tiszta erdei rokonától eltérően ő egy véres figura, a Diablo2 bérgyilkosnőjének (Assassin) megfelelője, azaz egy igazi nindzsa. Fizikai támadásai között főleg jó védekező lépéseket találsz – ez azt is jelenti, hogy elemezned kell a helyzetet, és a megfelelő ellenség ellen kell bevetned a hozzáillő technikát. A mágikus oldalon erősebb támadásokat találsz jófajta csapdákkal és bombákkal, ehhez viszont ki kell dolgoznod a metódust, előbbi esetén ahhoz, hogy belecsald áldozatod, utóbbihoz pedig, hogy egyáltalán eltaláld őt… A mágia és a közelharc kiegyensúlyozására a Dark Elf egy amulettet és négy gyűrűt hordhat.
Tulajdonságok:
Közelharcosról lévén szó, a Strength a legfontosabb fejlesztenivaló, és mellé a Dexterity, majd ugyanígy az Endurance és a Physical regeneration, a legkevésbé fontos a Mental regeneration. Egy 31-es szintű példa: STR: 130, END: 80, DEX: 108, PHR: 89, MR: 0, CHR: 64.
Jártasságok:
A dark elf jó pár egyedi skillel rendelkezik. A Ballistics segítségével a csapdákat és bombákat messzebbre tudod dobni, nagyobbat sebeznek és gyorsabb a regeneráció is, a Trap lore hatására pedig gyorsabban tudod szórni a csapdákat egymás után. Ennek ellenpárja az ismerős Weapon Lore és Concentration, amelyek a fizikai támadásokat erősítik, ez mellé járulhat a speciális Blade Combat, mely az egzotikus pengék kezelését erősíti (erősebb és gyorsabb csapások), ráadásul ezeket akár párosan is kezelheted (Two-weapon combat), emellé mehet még akár a Disarming is. Épp ezért döntsd el előre, milyen irányba akarod fejleszteni hősödet. Példa az előbbi 31-es szintű karakterre, mentális vonalon: Blade Combat: 6, Concentration: 15, Two-weapon combat: 6, Riding: 2: Ballistics: 26, Trap lore: 30, Weapon lore: 17. (A dark elf inkább sétálós, közelharcos faj, ezért maradt el a lovaglás fejlesztése.)
Fizikai támadások:
• Cobra: Erős rúgás fejmagasságba, melytől ellenfeled megszédül, így rövid időre harcképtelenné válik. Csontvázak esetében a mozdulattal lefocizhatod a figura fejét!
• Pak-Dain: Energiapajzs, mely a beérkező lövedéket (fizikai támadás, azaz pl. egy nyílvessző) eltéríti az elftől. Ha a visszapattanó csomag útjában ellenség áll, az megszívta…
• Multihit: Mint a többieknél, egyszerre több ellenfél támadása.
• Mungo: Igen jó védekező támadás: ha emberedet körbeveszi az ellen, a gyűrűből látványosan katapultál, és máris hátba támadhatja a meglepett népséget (vagy beküldhet hűlt helyére egy bombát).
• Pak-Namor: Ugyanaz, mint a Dain, csak ez a mágikus lövedékeket védi ki, ám visszairányítás helyett az energiát az elf kezében lévő fegyver elnyeli, és ez a következő fizikai támadáskor kisül. Ütős!
• Hard hit: Szintén a többiek azonos nevű támadására hajaz, egy ellenfél kemény lecsapása közelharcban.
• Soul Catcher: Nagyon finom! Bizonyos ideig hat, ezalatt adott sugarú körben embered begyűjti leölt ellenfelei lelkét, melyből életerőt merít. A hatósugár a technika szintjével arányosan nő.
• Combat kick: Újabb ismerős, szóló ellenfél megrúgása ölés vagy megtántorítás céljából, hogy legyen mit a kombóba rakni…
• Attack: Megint csak a szokásos, erős, gyors csapások szóló ellenség ellen.
Mágikus támadások:
• Confusion: Csapda, mely az ellenfelet megzavarja, aki a hatás idejére harcképtelen és magatehetetlen.
• Adrenalin: A védekezést növeli és a fizikai regenerációt gyorsítja adott időtartamra.
• Poison breath: Személyes kedvencem, egy csapda, mely mérges felhőt böfög ki magából, erős sebzéssel.
• Explosive charge: Sima „kézigránát”, becsapódáskor robban, a sebzés a fizikai- és tűztámadások összege.
• Battle fog: Újabb csapda, mely ködfelhőt fejleszt. Nagyon jó akkor, ha több oldalról támadnak – dobd az egyik oldal elé, és amíg itt a népek megpróbálnak tájékozódni, a többiekkel nyugodtan bíbelődhetsz -, de finom megoldás íjászok ellen is.
• Testosteron: A támadó képességeket növeli, az adrenalinhoz hasonló mértékben.
• Bottomless pit: Kellemes kis csapda, egy pentagram jelenik meg a földön, a belelépő ellenfeleket sebzi tűz- és mágikus támadással.
Battle Mage
Az urat gondolom, nem kell bemutatni, újabb archetípus, a játék legvarázsosabb figurája, ugyanakkor nem ügyetlen akkor sem, ha fegyveres harcra kerül sor. Nála csak mágikus támadásokat és védekezéseket találunk, ugyanakkor ezt több csoportra oszlik, épp ezért ez az a figura, ahol alaposan át kell gondolnod a fejlesztési irányt. Mivel minden technika mágikus, ezért egy-egy elsütés az összes speciális támadást gyengíti, mindenképp szükséges a Mental Regenaration és a választott mágiaiskola felturbózása. Ezen erős mágiahasználatot erősítendő és a kisebb hátrányokat enyhítendő, épp úgy, mint a Wood Elf, ő is két amulettet és négy gyűrűt viselhet.
Tulajdonságok:
A csatamágusnál természetesen a legfontosabb a Mental Regeneration fejlesztése, hogy minél gyorsabban rendelkezésre álljanak a mágiái. Ez mellé, harcos természete miatt mehet a Strength és a Dexterity. Egy 38-as szintű példa: STR: 100, END: 70, DEX: 94, PHR: 65, MR: 167, CHR: 47.
Jártasságok:
A mágus speciális jártasságai a különféle mágiaiskolákat erősítik. A Fire magic a tűz-, az Earth magic a föld-, a Water magic a víz-, míg az Air magic a levegőmágiák elsütésének és regenerációjának idejét csökkenti – döntsd el tehát, melyik lesz a favoritod, és válaszd azt! Ezzel egyenes arányban fejleszd a Magic Lore és a Meditation jártasságokat, és ha harcolni is akarsz, a Weapon Lore-t. Egy-két pont mehet a Sword Lore és Agility skillekre, és a szokásos 6-7 a lovaglásra (Riding). A fenti 38-as szintű tűzmágus példája: Magic lore: 31, Meditation: 31, Weapon lore: 31, Sword lore: 2, Riding: 6, Agility: 1, Fire Magic: 29.
Tűzmágiák:
• Fireball: A műfaj alapvetése, apró tűzlabdák, melyek mágikus és tűztámadással sebzik az ellenfelet. Magasabb szinten több golyó repül ki embered kezéből.
• Flameskin: Egy tűzköpeny öleli át embered. A hozzáérő ellenfél tűztámadással sebződik, az áthatoló nyílvesszők elhamvadnak, így a távolsági fizikai attak ereje csökken, ráadásul a hatás ideje alatt a mágus tűzzel szembeni ellenálló képessége is jelentősen nő, ami azt jelenti, hogy ha tűztámadással kell szembenézned, ezt használd, ha más egyébbel, a Stoneskint.
• Purgatory: A pokol tüze, mely lelkesen követi a hozzá legközelebb álló áldozatot, és bele-belemar a hátsójába. Lassú ellenfelek ellen érdemes bevetni, ha nincs ellenség a közelében mágusodat fogja kísérni.
• Spiral of Fire: Igen kellemes tűztámadás, spirálisan pörgő lángnyelvek, melyek tűz- és mágikus sebzést okoznak.
Földmágiák:
• Stoneskin: Ismét régi ismerős, a mágus, vagy más célszemély páncélzatát, fizikai ellenálló képességét erősíti.
• Petrification: Rövid időre kővé változtatja áldozatod. Természetesen a kő, és vele a belézárt test szétporlasztható.
• Circle of fear: Egy érdekes védekezés: rúnakört hoz létre, az ezt megközelítő ellenfelek agyában legbelsőbb félelmeik képei villannak elő, így rémülten menekülnek a közeléből.
• Meteor shower: Oh igen, nem maradhatott ki a kellemes meteorzápor sem! A sebzés elsősorban fizikai, másodrészt tüzes, és alkalmazható belső helyiségekben is.
Levegőmágiák:
• Tornado: A mágusra kell megidézni, egy forgó légörvény, mely körülöleli gazdáját, a hozzáérőket fizikailag sebzi, kiüti kezükből fegyvereiket, a távolsági támadások erejének jó részét pedig elnyeli, mivel az íjászok nem tudnak célozni. Tipp: ha a tornádó előtt megidézel egy Flameskin mágiát, a széltölcsér szétszórja ennek lángjait, így a körülállók tűzsebzést is elszenvednek!
• Gust of wind: Újabb tornádó, ez azonban a mágustól távolodva hátralöki az ellenfeleket, hasonlóan a fizikai karakterek „Combat Kick” technikájához. Érdekessége, hogy a sebzése nem fizikai, hanem mérgező. Tipp: A mágia erősíti a Purgatory hatását, próbáld ki!
• Phase shift: A teleportálás úri neve, mágusodat belátható helyre repíti, a jobb klikket oda nyomd, ahová érkeztetni szeretnéd embered. Elsősorban védekezésre jó, de persze haladni is gyorsabban tudsz így.
• Lightning bolt: Az ismerős villámcsapások, elsősorban mágikus, másodrészt fizikai sebzéssel. Magasabb szinten több kisülés várható.
Vízmágiák:
• Cataract of agility: Mágusod vagy társa támadási és mozgási sebességét növeli.
• Ice shards: A szokásos – jégcsapok, melyek a kiindulóponttól félkörívben repülnek ki, fizikai és mágikus támadással sebezve.
• Ring of ice: Hegyes jégcsapok merednek elő a földből, kört alkotva, melyek lassítják és sebzik ellenfeleidet, a sebzés mágikus és fizikai. Elsősorban védekezésre szolgál.
• Water shape: Izgalmas elementálmágia, a mágus teste vízzé alakul, így átfolyik ellenfelein és azok nem tudják megsebezni, sőt rémülten pislognak. Nagyon jó, ha bekerítik embered, vagy ha időt akarsz nyerni, hogy felkészülj a következő attakra (lásd: technika-cserélés).
Egyéb mentális technikák:
• Spiritual healing power: Fénysugár, mely a mágus vagy kiválasztott társa életerejének egy részét visszaállítja.
• Shield wall: Védőpajzs embered körül. Távoli és mágikus mindenféle támadásokat véd, ám ha közelharcba keveredsz, nem sokat ér. Gondolom, már összeállt a kép: ez szolgál a mágikus hárításokra, tűz ellen a Flameskin, egyébre a Stoneskin jó.
• Ghost meadow: A varázslatok regenerációjának idejét gyorsítja. Ha sűrű csatára készülsz, süsd el, majd jöhet a meteorzápor rogyásig…
• Reiki: Adott időtartamra növeli a HP regenerációjának idejét. Természetesen akkor érdemes bevetni, ha csatába indulsz – jöhet ez, a Ghost meadow, majd valami pajzs, és hajrá…
Vampiress
A hölgy a játék legizgalmasabb karaktere, nappal egy nemes lovag, éjjel viszont vérszívó és vérengző démon. Az átalakulást te magad szabályozhatod a Vampirism technikával – természetesen némi szabályokat érdemes betartani: nem illik vámpírként mutatkozni az emberek előtt, tessék fenntartani a látszatot! Vámpírformát sötétben érdemes ölteni, azaz éjszaka vagy fénymentes barlangokban, katakombákban, nappal a véres támadási technikák gyengébbek, ráadásul embered sebződik is a napfénytől, bár ezt megfelelő jártassággal ki lehet tolni (lásd később). Természetesen egy-egy gyors taktikai húzásra délidőben is át lehet alakulni: denevért idézni, harapással, feltámasztással segítőt kreálni, életerőt szívni, ezután gyorsan vissza lovagi gúnyába. Fentiek miatt kis pakolgatás is szükségeltetik, azaz külön be kell rendezned a nappali és az éjszakai technikai készletedet, épp ezért már a játék elején érdemes egy sötét helyen felszerelkezni és a váltást begyakorolni. És még valami: vámpírformában a közelharci támadásokra a hölgy nem a felszerelt fegyvereket használja, hanem éles karmait – de a kijelölt rekeszben lévő fegyverek és pajzsok attribútuma beszámít a támadásba/védekezésbe, plusz hozzáadódik némi sebességnövekedés is.
Tulajdonságok:
A hölgy harcos, vagyis az erő van a fókuszban. A többi nagyjából egyenlően kerül elosztásra, kivétel a Mental Regeneration, erre semmit nem kell dobni, hiszen a jóasszony minden technikája fizikai alapú. Egy 30-as szintű példa: STR: 135, END: 96, DEX: 81, PHR: 89, MR: 0, CHR: 81.
Jártasságok:
Túl sok gondolkodást nem fog okozni a skillezés, ugyanis tipikusan lovagra lehet gyúrni a karaktert, bármilyen fegyvernemre, egyaránt fogsz találni a vámpír számára kardot, bárdot, pajzsot, azaz tetszés szerint lehet kialakítani a kedvenc figurát belőle. A vérszívó oldalon két speciális technika érhető el, a fontosabb a Bloodlust, mely az összes vámpírtechnika regenerációs idejét csökkenti és a támadási sebességet növeli, emellé társul a Vampirism, mely szintén növeli valamelyest a támadási jártasságok feltöltődési sebességét, és a hölgy kevésbé sebződik napfényben, ezért erre érdemes szintén néhány pontot dobni. Egy általános, nem specializált vérszívó lady tudománya a következő lehet 30-as szinten: Vampirism: 4, Constitution: 25, Concentration: 25, Bloodlust: 20, Agility: 2, Disarming: 2, Weapon lore: 21
Közös, fegyveres és lovagi technikák:
• Vampirism: Ezzel tudod átváltani hősödet vámpírról emberre és vissza. Mint a többi közös technikát, ezt is kétszer kell elhelyezned, egyszer a nappali, egyszer az éjszakai készletbe – célszerűen ugyanabba a rekeszbe, hogy ne keverd össze.
• Mind control: Nagy kedvencem, mágikus erő béklyózza le az ellenfél elméjét, aki így nem tud mozdulni, és kiszolgáltattatik pengéidnek. Erősebb akaratú lények ellenállhatnak ennek, ám a hatás őket is éri, mozgási és támadási sebességük lelassul.
• Wolf call: Jókora farkas megidézése. Minél magasabb szintű a technika, annál erősebb az ordas.
• Time controll: Gyors helyváltoztatásra alkalmas technika, hasonló a teleporthoz, ám ezzel nem lehet akadályokon átjutni, a kiindulópont és a cél között sima, egyenes pályának kell lennie. Arra jó, hogy gyorsan ott teremj egy ellenség mellett, például egy íjászt meglepni, vagy társadat kisegíteni.
• Multihit / Whirling claws: Ez, mint a soron következő másik három technika, két támadásnak felel meg. Emberi formában a többi karakternél ismerős metódus, egyszerre több ellenség sebzése, szipolyként az éles karmokkal a közelben állók marcangolása.
• Hard hit / Claws of death: Lovagként, mint a többieknél, egy ellenfél erős megsuhintása, vérszopóként a karom belemélyesztése az áldozatba.
• Attack / Ripping claws: A szokásos erős, gyors csapások, kardos menyecskeként fegyverrel, vámpírként a karmokkal.
• Combat kick: Semmi extra, az ellenfél ismerős távolító rúgása, gyengéknek annyi, erősek kapnak még egy esélyt.
Vámpírtechnikák:
• Blood bite: Fogaid belemélyesztése ellenfeledbe, ez egyrészt sebzés, másrészt a kiszívott vér éltető erőként kerül át szervezetedbe.
• Master bite: Újabb harapás, ezúttal azonban más, klasszikus céllal: a megmart áldozat adott időre szolgaként követ és véd. A gyenge karakterek ezalatt szép lassan belepusztulnak a sebesülésbe, míg az erősek felgyógyulnak és visszatámadnak, mérgesen.
• Claw jump: Brutális erejű ugrás, mely a célpont közelében állókat sebzi és fellöki.
• Blood kiss: Hősöd vért köp áldozata szemébe, ezzel gyengíti őt mind védekezésben, mind támadásban.
• Awakening: Egy hulla feltámasztása vámpírként. Kellemes dolog, ugyanis ha egy ilyen lény megöl egy ellenséget, abból is vérszívó lesz, így hamar kisebb sereg sürgölődik körülötted. A hátulütője az egésznek az, hogy az újabb áldozatok mind gyengébbek mesterüknél, így hamarabb odavesznek.
• Bats: blood swarm: Másik kedvencem, kis csapat agilis denevér megidézése, akik zuhanóbombázóként támadnak minden közelben lévő áldozatot. Erős kis lények, ráadásul míg az ellenség velük foglalkozik, könnyebben becserkészheted őt – és tetejébe koronát: az állatkák által okozott sebzés egy része életerőként átáramlik vámpírodba, gyógyítva őt.
• Bats: confusion: Mint az előbbi, csak kevesebb lény, és kizárólag zavaró célzattal.
• Bats: guards: Más karakterek pajzsa és védőaurája, vámpírmódra: kevés, de fürge denevér, akik elnyelik a távolsági fizikai és mágikus támadásokat. Tipp: a denevértechnikák kombinálhatók, azaz megidézhető egyszerre akár mindhárom fajta bőregér-raj is – vagyis kellemesen lehet belőle kombót eszkábálni.
V. TIPPEK A KAMPÁNYMÓDHOZ
A fejlesztők nagyon jól kitalált rendszert építettek fel, így angoltudás nélkül is tökéletesen végig tudod nyomni a kampánymódot. Lássuk egy kis gyorstalpalót!
Ha egy NPC feje felett „?!” jelet vagy kis pergamenikont látsz, tőle kapsz küldetést, bal klikkel el is mondja az óhaját, az „Accept”-re kattintva fogadhatod el. A főküldetéseket el kell vállalnod, a mellékeseket nem muszáj, csak tanácsos. Ezután a misszió bekerül a naplóba (Q), neve és egy ikon (főküldetés: nagy sárga, mellékes: kicsi szürke könyv) pedig felkerül mind a nagytérképre (M), mind a kicsire (TAB, középső egérgomb), plusz az irányt, amerre a célállomás van, az interfész közepén lévő tájoló nyilai mutatják, a főküldetést a nagymutató, a mellékest a pici. Ráadásul a kistérképen is megjelennek a nyilak, a főtéma irányába sárga, a mellékes felé kék mutat. Ha több mellékküldetésed van, nyisd meg a naplót, klikkelj a téged érdeklőre, innentől kezdve a segítő nyilak efelé fognak terelni.
A mellékküldetéseknél az esetek 95%-ában a teljesítés után vissza kell menned ahhoz, akitől kaptad a megbízást, ilyenkor a feje felett egy felkiáltójel látszik, rákattintva bezsebelheted a jutalmat. Ha a célállomáson egy személyt találsz, és a képe megjelenik hősöd portréja alatt, ez azt jelenti, hogy őt vissza kell kísérned (épségben…) a megbízóhoz. Tuti, hogy ennyi segítséggel nem fogsz elkeveredni, csak mindig ellenőrizd a térképeken a dolgok állásást, és kövesd a nyilakat. (A pálya áttekintésére használd a zoomolást – egérgörgő vagy +/- gomb!)
Lesznek időre megoldandó feladatok is, a legtöbbre egy napod lesz csak („Time is running out! Be back within a day…”), ezekből egyszerre csak egyet vállalj be! Ha a dialógusablakban a „Reject” feliratra kattintasz, a küldetés nem „veszik el”, továbbra is rendelkezésedre áll, később bevállalhatod.
Kurtán-furcsán, de itt a vége. Remélem, segítettem…
Tudod-e?
Ha egy régióban (piros pöttyel határolt terület) minden küldetést megoldottál, ezt a nagytérképen kis zászló jelzi.
Egyszerű kereskedés: eladás – SHIFT nyomva tart, bal klikk a készletedben a cuccon, vásárlás – jobb klikk a téged érdeklő árun.
A D2-höz hasonlóan minden városban találsz egy nagy kék ládát, melybe bepakolhatod kincseidet, a cuccok ezután bármelyik ládából kivehetők.
A játékban sok könyvet találhatsz, melyek egy-egy sorozat tagjai. Ha sikerül minden részt összeszedni (pl. Book of Monsters I.-V.), jutalmat kapsz!
A „Mentor” ital elkortyolása után, míg hatása tart, egy-egy szörny leöléséért a szokásos tapasztalati pontok többszörösét kapod!
A szeráf „BeeEffGee” varázslata tisztelgés az idSoft és a Doom előtt: a műfajteremtő klasszikus leghíresebb fegyverének BFG (Best Fucking Gun) volt a neve…
A műfaj alapja az ősrégi Rogue, és az erre épülő játékok (NetHack, Moria, ADOM). Utóbbi alig egy mega, a játékideje több év!
A végignyomás után újrakezdheted a játékot magasabb (gold, platinum) fokozaton, ami nagyon gyilkos menet!
LAN-partihoz elég egyetlen CD: indítsd el a játékot, vedd ki a korongot, tedd a másik gépbe, startolj ott is. Az eljárás legális, az infó a fejlesztőktől származik…