Sajnos általánosságban elmondható, hogy a játékfejlesztők manapság nem nagyon csipkedik magukat azért, hogy valami igazán egyedülállóval jöjjenek ki a nagyérdemű elé, sokkal inkább a bevált és bizony már halálra unt kliséket használják fel ezredszerre is. Persze üdítő kivételek mindig vannak, s bizony ez a cikk is egy ilyen, illetve ezen kategóriába nagyjából beférő alkotásról fog szólni: a Sraplandről. Szép grafika, vicces és szórakoztató (no meg rengeteg) dialógus, érdekes küldetések, s nagyfokú játékélmény jellemzi a Mercury Steam új játékát. Így aztán megérdemli, hogy egy kicsit bővebben is foglalkozzunk vele.

A Scrapland általánosságban a GTA-hoz hasonlít, ám mindez modern, sci-fi köntösbe gyúrva. Ugyanúgy él a város, ám emberek helyett robotok laknak az épületekben, kocsik helyett pedig űrhajókkal közlekednek a derék lakosok, akik számára egy ember feltűnése egyenlő lenne az Antikrisztus megszületésével. Ami azonban nincs a Vice Cityben, az a rengeteg dialógus, a csomó idióta, ám magával ragadó poén, s persze az a csomó robot, akikkel leállhatunk beszélni, segítséget kérhetünk, kihívhatjuk párbajra, vagy akár meg is támadhatjuk őket. Cimeria városában persze ez nem feltűnő, hisz kalandozásaink során rengeteg csetepatét vehetünk észre, akár valamely épületben – a rendőrségen például időnként ostromállapothoz hasonló helyzetek alakulnak ki – akár a légtérben. A külső nézetű játék tehát egyfajta kaland, akció és szimulátor keveréke, amellyel az ember hosszadalmasan el tud szórakozni

Küldetéseink egyik központi helye a dokk lesz, ahol a megszerezett/megkapott/ellopott hajóterveket valósíthatjuk meg a gyakorlatban. Tervezés közben jó, ha tudjuk, hogy űrjárművünk egyik kulcspontja bizony a súly lesz, hiszen minél karcsúbb a kis drágaságunk, annál gyorsabban és jobban manőverezve versenyezhetünk, menekülhetünk, vagy éppen üldözhetünk. Éppen ezért az összerakásnál mindig birizgáljuk meg egy kicsit a kilók számát, de csak mértékkel, hogy a hajó hatékonysága ne csökkenjen túlzottan. Persze az igazán fontos tényező a fegyver, hiszen ha versenyzünk, le is lőhetjük az elénk tolakodókat, ha pedig valakinek a likvidálásáról van szó, akkor egyértelmű, hogy minél nagyobb tűzerővel rendelkezünk, annál simábban teljesíthetjük a küldetést.

Fegyverek terén hat különböző fajtára van kilátásunk, amelyek elég erősen eltérnek egymástól. Habár ez nem olyan nagy szám, amelytől hasra kéne esnünk, ám mindenki figyelmébe ajánlom, hogy minden fegyvertípust kétszer lehet upgrade-elni, tehát mindenki találhat magának megfelelőt. Nézzük a típusokat:

Vulcan Gun: mivel ezzel a fajtával rendelkezünk először, sejthetjük, hogy nem éppen acélos típusról van szó, s bizony minél hamarabb fejlesztjük, annál jobb. Alapesetben mindössze amolyan lézervetőről van szó, amely pontatlan és igen gyenge. Találatot bevinni gyakorlatilag csak közelről lehetséges, ilyenkor viszont rendesen lehet sorozni. Fejlesztett verziója már jóval használhatóbb darab, leginkább egy gépágyúra hasonlít, gyorsabb lövedékek, nagyobb sebzés jellemzi, s messziről is kielégítő mértékben lehet vele harcba szállni. Végső verziója pedig igazi közönségkedvenc lehet, hiszen követő lövedékekről van szó, amelyek igen szépen sebeznek.

Devastator Gun: Hatásos rendőr- és gengszterirtó fegyver, amely igen egészséges pusztításra képes. Fejlesztett verziójának mindössze annyi előnye van, hogy nagyobb körzetet érint a robbanása. Végső upgrade-je pedig ennél is kevesebbet ad, a szóródása csökken valamelyest.

Tesla Gun:  Jól használható fegyver, amely igen komoly sebzésre alkalmas. Sajnos sugarunk alapvetően elég pontatlan, ezért minél hamarabb ajánlott a fejlesztése. Első fokon ugyanis már jóval pontosabb, könnyen befogja a célt, s nehéz előle elmenekülni, második fejlesztése után válik viszont igazán halálossá, mivel ekkor már hajós legyen a talpán, aki egy-egy lövés elől el tud bújni, hiszen célzó rendszerünk ezzel eléri a maximális hatásfokot.

ATPC: A Tesla Gunhoz hasonlóan nincs szükség lőszerre, hiszen a fegyver a hajó energiáját használja, bizony elég nagyétkűen. Lézerünk ugyanakkor kellően hatásos tud lenni, főleg az első upgrade után, mikor is jelentősen megnövekszik tűzgyorsasága. Második nekifutásra viszont már nem kell túl komoly nyereségre számítani, mivel egy kicsit növekszik a sebzés, ám de nem túl számottevően.

Inferno gun: Robbanó rakétákat lő ki, amelyek talán a legjobban használható fajtába tartoznak. Természetesen nem az energiát fogyasztják, hanem nekünk kell gondoskodnunk utántöltésről. Habár fejlesztés nélkül is hathatós fegyver, ám utána sem kell félteni, első fokon jóval nagyobb robbanással lepi meg az ellen hajóját, második szinten pedig elérhetővé válik a Napalm minden kedves és pusztító tulajdonsága.

Swarm Gun: Az Inferno nagytestvére, ebből talán már kitalálható hatékonysága is. Maradjunk annyiban, hogy nem véletlenül került végső fegyvernek, már alapjáraton is gyors, erős, levakarhatatlan. Ha azonban mégis találunk hozzá méltó ellenfelet, akkor szükségesek az upgrade-ek. Első fokon rakétáink lesznek számottevően gyorsabbak, így aztán még a legfürgébb és legjobban manőverező hajókat is játszva beérik, második szinten pedig a követés lesz kissé felturbózva.

Ha már hajónk fejlesztésével megelégedtünk – legalábbis egy időre –, akkor jó, ha figyelembe vesszük, hogy sokszor kell személyesen megjelennünk valahol, vagy teljesítenünk valamit, s bizony ilyenkor jobb elkerülni a vérengzést. Ha például egy, a rendőrség által lezárt helyre érkezünk, akkor D-Tritusként úgyis kidobnak, vagy rosszabb esetben megtámadnak, ezért érdemes minél hamarabb valamely terminálra rácsatlakozni, s átváltozni.
Három rendőrtípussá vetkőzhetünk át; ha csak mászkálni és felderíteni van kedvünk, akkor ajánlott a fegyveres rendőr képét választani, hiszen általa jelentős fegyverzettel bírhatunk. Viszont ha olyan helyre kell bejutnunk, ahova csak rendőrök léphetnek be, akkor a fegyveres típus valamely okból nem megfelelő, úgyhogy nincs más mód, mint az átlagos, töpszli rendfenntartóvá vedleni. Sajnos átváltozásaink mindig rejtenek némi kockázatot magukban, mivel a figyelők mindenütt ott vannak, s ha egy ilyen látóterébe kerülünk, akkor igyekeznünk kell minél gyorsabban elhúzni a csíkot. Időnket egy kék csík jelzi, amely folyamatosan fogy, és ha elfogyott, átvált pirosra, ami után minden közelben levő hivatalos személy ránk fog vadászni. Éppen ezért ha lehet, mindig csak a célhoz legközelebb eső terminálnál törjük fel a Nagy Adatbázist, ezzel minimálisra csökkentve meghurcolásunk esélyét. Persze aki mindig vevő egy kis balhéra, arra ez nem vonatkozik. Most lássuk röviden a választható karakterek listáját:

D-Tritus: Azaz mi, átlagos robot, aki egész gyors, s fegyverként át tud gázolni másokon; ha épp egymás mögött állnak, akkor többeken is, amivel azonnal megöli az ellenségét.

Berto: Lelkes barátunk és pártfogónk, Berto tipikusan az a személy, akit semmire sem lehet használni, fegyvere is ehhez mért: mindössze vakításra képes, igaz legalább minden közelünkben álló személyt. Ha menekülni kell, jól jöhet.

Betty: A csinos titkárnő, s szívünk első számú szerelme látszólag békés és jól nevelt kislány, ezt meghazudtolóan azonban ő rendelkezik a legerősebb fegyverrel. Támadásunkra energiát bocsájt szabadon, amely minden körülöttünk állót azonnal elpusztít, ez akár hét-nyolc robot is lehet egyszerre. Úgyhogy ha ölni kell, akkor ő legyen a favoritunk.

Sima rendőr: Kis vakarék, aki sajnos elég lassú, ezért nem túl kellemes dolog vele a figyelők tekintetét kikerülni. Egyetlen előnye, hogy mindenhova beengedik, a lezárt részekre is, így aztán sokszor leszünk kénytelenek testét felhasználni. Fegyvere nincs, viszont lehet vele pénzt követelni, s ha az alany megijed, akkor adakozni is fog valamennyit.

Tűzőgép: Kicsi és gyors, így pár olyan helyre is be tudunk jutni, ahova más nem férne be. Specialitása az ugrás, amellyel magas pontokra is eljuthatunk.

Nővér: Magától értetődik, hogy a robotoknak is szükségük van ápolásra, amit őkelme meg is tud adni, hiszen egy hatalmas kalapáccsal járja a várost, s ha specialitását használjuk, bárkit fejbecsap, aki azonnal elkábul – egy időre. Bizonyos helyzetekben, ahol kevesen járnak, jól jöhet.

Bankár: A mindentudó bankárok kasztjába nyerhetünk „betekintést”, azaz könnyen és gyorsan pénzt szerezhetünk. Specialitása a lopás, s bár túl brutális haszonra nem tehetünk szert, de néha jól jön az extra zsebpénz.

Tanú: Tipikusan használhatatlan robot, akivel gyakorlatilag egy dolgot lehet csinálni, ám azt igen jópofán: másokat bajba keverni. Tüzelés helyett ugyanis az éppen közelében lévő személyt vádolja meg – persze valami kamu üggyel –, aki igencsak megjárja, ha rendőr is jár a közelben s meghall minket, hiszen ilyenkor vagy pénzt követel, vagy egyszerűen megtámadja a szerencsétlent.

Fegyveres rendőr: A város „csúcsragadozója”, hatalmas, meglepően gyors, és igen nagy tűzerővel bír, ezen képességét sokszor kamatoztathatjuk is.

Polgármester: Milyen is a jó polgármester? Majd mi megmutatjuk, habár alanyunk a lassúság netovábbja, ám ha valaki túl közel ér hozzánk, egyszerűen használhatjuk specialitását, azaz beszédet mondunk, s erre persze minden jelenlevő robot gyorsan elalszik.

Püspökök: A bolygó irányítói kasztja; kezükben tartják a Nagy Adatbázist, s így minden robot életét. Nem sokszor kell őt használnunk, egyetlen előnye, hogy igen erős lézerfegyverrel rendelkezik.

Hírvivő: Szintén nem túl jól használható robot, aki ugyan gyors, ám egyetlen fegyvere a vakítás.

Hivatalnok: Ha mátrixos jelenetekre vágyunk, akkor tökéletes választás a hivatalnok arcát felvenni. Nem túl gyors, ám erre nincs is szükség, mivel „meghamisítja” az időt – persze csak a határidők miatt –, s míg mindenki belassulva kódorog, mi gyorsan elhúzhatunk biztonságosabb helyre.

Rendőrkapitány: A város védőszentje, akivel azonban túl sokat nem tudunk kezdeni, hiszen őt sem engedik be lezárt területre (vajon miért?), s egyetlen fegyvere a böfögés.. azt hiszem jobb elfeledkezni róla.

Bankigazgató: No, ő ezzel szemben már igen hasznos robot, hiszen a közönséges bankároktól eltérően egyszerre több robottól is képes lopni, ezzel pedig egész kellemes pénzekre tehetünk szert, már ha meg nem unjuk.

Nos, most hogy a végére értünk, nincs más hátra, mint elindítani a játékot, és meghódítani Chimeria városát. A Nagy Algoritmus legyen veletek.

Tippek-trükkök:

– A játék elején több versenyt is meg kell nyernünk, hogy Rusty, illetve a többiek szóba álljanak velünk. Mivel eleinte még gyenge fegyverekkel, és aránylag lassú hajóval rendelkezünk, így a startnál egyből turbóval érdemes indítani, mivel így kikerülünk az ellen célkeresztjéből, s kezdeti előnyre tehetünk szert.
– Bizonyos küldetésekben csak átváltozott alakban tudunk bejutni valahova, ám ha sikerrel vettük a feladatot, változzunk vissza D-Tritussá, tekintve, hogy megbízóink csak vele tárgyalnak.
– Ha a rendőrség üldöz, akkor figyeljük a piros csíkot, ha átváltozik kékké, s elkezd fogyni, az azt jelenti, hogy épp nem lát minket senki, s pár másodperc múlva már nem fognak üldözni.
– Csatározásaink során néha az erősebb fegyverek muníciója hamar kifogy, ilyenkor manőverezzünk egy kicsit, mivel jó pár helyen a levegőben lebeg némi utánpótlás.
– Likvidálásnál az ellen általában megpróbál körözni körülöttünk, ha pedig folyamatosan utána fordulunk, akkor helyzeti előnyre tesz szert. Tehát maradjunk inkább egyhelyben és nyugodtan várjuk be, amíg előtűnik, a meglepetésen kívül pedig fogadjuk néhány rakétával.