Pár éve még nem gondoltuk volna, hogy egy Nintendo konzolnak Sega játékok lesznek a húzócímei, és íme: az utóbbi időben pont ez a helyzet áll fenn GBA fronton. A lassacskán aktuálissá váló Sonic Advance 3, a Shining Force és jelen cikkünk tárgya üde színfoltot jelentenek az utóbbi idők nem túl izgalmas szoftverkínálatban.

Különösen örültem, hogy végre megint jöttek ki említésre méltó RPG címek – a platformer, akció és ügyességi stuffok domináltak inkább mostanában, a szerep- vagy stratégiai játékok összetettebb játékmenetére vágyó Game Boy tulajok legnagyobb bánatára. Azt azért hozzá kell tennem, hogy a Shining Soul messze nem emelkedik Golden Sun-i magasságokba: kissé egyszerű, nagyon lineáris, ráadásul real time harc van benne. Utóbbiból már az is sejthető, hogy a parti-menedzselés elmarad, egyetlen magányos hőssel kell végigküzdenünk magunkat a kalandokon.

I need a hero…

…dúdolgathatja az egyszeri játékos Bonnie Tyler örökbecsű klasszikusát a Flashdance-ből, miközben szemügyre veszi a játékban található karakterosztályokat. Választásunk nem csak alaptulajdonságainkat és képzettségeinket határozza meg, de döntő kihatással lesz a későbbiekben alkalmazandó játékstílusra is. Mielőtt azonban részletesen megismerkednénk az egyes kasztokkal, gyorsan fussunk végig az általános jellemzőkön:
STR: karakterünk testi erejét jellemzi. Különösen közelharcban hasznos, hiszen egyenes arányban van ilyenkor az okozott sebzéssel. Varázshasználóknál, íjászoknál kevésbé lényeges, esetleg bizonyos vértek viseléséhez lehet szükség magasabb értékre.
DEX: szintén a közelharci fegyverekkel vívott küzdelemre van hatással az ügyesség tulajdonság: magas értéknél támadásaink gyakrabban találnak, és jobb eséllyel térünk ki az ellencsapások elől.
INT: szellemi képességeink mérőszáma, elsősorban a varázsláshoz szükséges spell pontok számát befolyásolja – SP=2*INT a képlet. Mágiahasználóknak minél magasabbra érdemes fejleszteni.
VIT: egészségi állapotunk annál jobb, minél nagyobb ez az érték. Ennek megfelelően életerőpontjaink számára van kihatással: minden VIT pont három plusz HP-t jelent.

Az alapozáson ezzel túl is vagyunk, most vegyük sorra a választható karakterosztályokat. Mindegyikhez egyedi skillek tartoznak, melyeket a játék során – alaptulajdonságainkhoz hasonlóan – szintlépéskor fejleszthetünk.

Warrior: az elmaradhatatlan harcos karakter – sokféle fegyvert, páncélt, pajzsot használhat, viszont a varázslás és az íjászat kívül esnek képességeink körén.
Alaptulajdonságok:
STR – 15; DEX – 15; INT – 5; VIT – 15; HP – 45; SP – 10
Skillek:
Sword – kardunk sebzését és a karddal történő kemény támadás (charged attack) hatékonyságát növeli.
Axe – mint az előző, csak ez a szekercékre vonatkozik.
Spear – lándzsák használatához szükséges képzettség.
Shield – a pajzsok használatának ismerete egyrészről növeli alap védettségünket a fizikai támadásokkal szemben, másrészt magasabb szinten egyre nagyobb eséllyel sikerül elhárítanunk vele a ránk mért csapásokat.
Armor up – vértjeink alap védettségértékét növelhetjük meg ezzel a képzettséggel.
Efficacy – a gyógyitalok nagyobb hatást fejtenek ki ezen tulajdonság magas értékeinél. Counter – automatikus visszatámadás, magasabb értéknél gyakrabban teszi ezt meg hősünk.
Tactics – növeli támadóértékünket, illetve multiplayerben a közelben tartózkodó társainkét is.

Archer: a szokványos íjász-erdőjáró osztály. Azoknak ajánlható, akik idegenkednek a közelharctól.
Alaptulajdonságok:
STR – 12; DEX – 18; INT – 8; VIT – 12; HP – 36; SP – 16
Skillek:
Bow – íjunk sebzését és a charged attack hatékonyságát határozza meg. Utóbbival több vesszőt lőhetünk ki egyszerre.
Spear – közelharc esetén használhatunk lándzsát is, az eredményességet ez a képzettség befolyásolja.
Range – lőtávolságunkat növelhetjük ezzel a skillel. Azt hiszem, nem kell ecsetelnem, hogy ez mennyire hasznos – ne sajnáljuk innen a pontokat.
Enchant – nagyon kellemes és vicces skill: egyszerű támadásunk nyomán az ellenséges szörny időlegesen átállhat az oldalunkra, hogy társai ellen harcoljon. Minél nagyobb az Enchant érték, ez annál nagyobb valószínűséggel következik be.
Anti-flying – repkedő ellenségeinken okozott sebzésünket növelhetjük meg vele.
Summon – egy állatot idézhetünk meg, aki segítségünkre lesz a harcban. Minél magasabb a képzettségünk, annál erősebb lényre számíthatunk.
Critical – a kritikus támadások kétszeres sebzéssel járnak. Hogy mikor sikerül egy csapás kritikusra, az a szerencsén és ezen a skillen múlik.
Healing – nagyon hasznos skill, hiszen magától visszatöltődik tőle az életerőnk – magasabb érték mellett természetesen gyorsabban.

Ninja: a név magáért beszél. Gyorsaság, leleményesség, és egy kis varázslat – ezek a ninja ismérvei.
Alaptulajdonságok:
STR – 13; DEX – 18; INT – 7; VIT – 12; HP – 36; SP – 14
Skillek:
Sword – kardozás, mint a Warriornál, csak kicsit más a charged attack.
Knife – dobókéseket használhatunk távolsági támadásokhoz.
Critical – ugyanaz, mint az íjásznál.
Debris – varázslat, amellyel némi égi áldást zúdíthatunk az ellen fejére. Magasabb szinten nagyobb sebzést és hatótávolságot érhetünk el.
Shadow – a környezetünkben található szörnyeket béníthatjuk meg időlegesen. Ez azonban csak a mozgásra vonatkozik, sajnos támadni azért így is tudnak…
Speed – varázslat, amellyel sebességünket növelhetjük meg.
Replace – sebződés esetén rövid időre sebezhetetlenné válhatunk – hogy milyen valószínűséggel, azt ez a skill határozza meg.
Backstab – megnövelt sebzés, amennyiben hátulról támadunk. Kevéssé fair, de annál hatásosabb taktika.

Brawler: az egyik legjópofább karakter – farkasember kevés ésszel, alacsony védettséggel, viszont nagyon gyors és erős támadással, na és hatalmas fémkarmokkal.
Alaptulajdonságok:
STR – 16; DEX – 17; INT – 5; VIT – 12; HP – 36; SP – 10
Skillek:
Claws – az X-Men Rozsomákjának pengéit vehetjük igénybe ezzel a képzettséggel.
Knife – kicsit eltérően a ninja módszerétől, de itt is a közelharcot kerülhetjük el a kések használatával.
Evade – nagyobb értéknél jobb eséllyel térünk ki az ellenség támadásai elől.
Critical – kritikus támadások valószínűsége.
Counter – automatikus ellentámadás esélye.
Guts – ha életerőnk felét elveszítjük, időlegesen megnövelt sebzést kapunk ezen skill révén.
Stun – támadásaink rövid ideig megbéníthatják az ellenfeleket.
Healing – mint az íjásznál.

Dragonute: sárkánylényünk nagyon erős, kemény harcos – nem támad túl gyorsan, de ha egyszer betalál, azt bizony bárki megérzi.
Alaptulajdonságok:
STR – 16; DEX – 13; INT – 5; VIT – 16; HP – 48; SP – 10
Skillek:
Axe – szekercék hatékony használatához szükséges.
Flail – a buzogányok is brutális arzenálunkhoz tartoznak, ha ezt a karaktert választjuk.
Shield – pajzshasználat, mint a harcosnál.
Armor Up – szintén volt a harcosnál.
Break Armor – páncélos ellenfelek védelmét csökkenti.
Breath – ugyanaz, mint a Counter más osztályoknál.
Weaken – gyengíti a közelben tartózkodó ellenfelek támadóerejét.
Magic Res – varázslatokkal szembeni ellenállásunkat fokozza jelentősen.

Wizard: a jól megszokott varázsló, ezúttal női kiszerelésben. Elsősorban a támadó mágiák mestere.
Alaptulajdonságok:
STR – 9; DEX – 9; INT – 23; VIT – 9; HP – 27; SP – 46
Skillek:
Rod – varázspálcás csapásaink hatékonyságát növelhetjük.
Blaze – az elmaradhatatlan tűzgolyó, sok mágus kedvence.
Freeze – az előzőhöz hasonló, csak jég alapú és kicsit célra tart.
Spark – villámot szórhatunk az ellenfelekre.
Blast – forgószelet idézhetünk, amely megritkítja kicsit az ellenség sorait.
Inferno – tűz alapú tömegoszlató varázstámadás.
Magic Shield – mágikus védelem az egyébként nem túl acélos varázslónőnek.
Meditate – gyorsítja az SP visszanyerését.

Dark Wizard: varázsló, aki nem válogat az eszközökben. Sötét, démoni erőket mozgat meg céljai érdekében, szóval igazán jó arc.
Alaptulajdonságok:
STR – 10; DEX – 9; INT – 21; VIT – 10; HP – 30; SP – 42;
Skillek:
Rod – támadás varázspálcával.
Demon Breath – lövedék, amely felrobbanva mérgező felleget enged ki magából.
Venom – hasonló az előzőhöz, de ez minden előttünk állót sebez.
Darkness – ez egy bizonyos (skilltől függő) sugarú körben érinti kellemetlenül ellenségeinket.
Morph – átváltozunk egy szörnnyé, és egyben megkapjuk a sajátunkhoz pluszban annak erejét és képességeit.
Dagger Dance – egy tőrt idézhetünk meg, amely önállósítja magát és segít minket a harcban.
Drain – egy spéci lövedékkel leszívhatjuk ellenfelünk életerjét, és magunkba táplálhatjuk egy részét.
Meditate – SP visszanyerés.

Priest: a papnő elsősorban a gyógyító, védő és erősítő mágiák alkalmazásában van otthon – multiban nyomva épp ezért a party legnépszerűbb tagja lehet.
Alaptulajdonságok:
STR – 12; DEX – 10; INT – 15; VIT – 13; HP – 39; SP – 30;
Skillek:
Rod – neki is van ám pálcája!
Flail – a buzogány a papnők szokásos felszerelése, ugyebár…
Heal – gyógyítás, nagyon hasznos varázslat.
Protect – időlegesen megnöveli védettségünket.
Resist – varázs alapú támadásokkal szembeni ellenállóképességünket növelhetjük meg átmenetileg.
Bless – alaptulajdonságaikat növeli meg rövid időre.
Shining Aura – mindenkit megsebez, aki hozzánk ér.
Meditate – a szokásos varázshasználó skill.

Kalandok

A játék felépítése igen egyszerű, a kastély – dungeon – kastély – újabb dungeon sémát követi. A várban megtalálhatjuk a szokásos boltokat, ahol felszerelést vásárolhatunk, illetve elhalálozás esetén is ide kerülünk vissza. Játékosbarát húzás, hogy ilyenkor nem kell elölről kezdeni az egész missziót, visszatérhetünk halálunk helyszínére. Az NPC-kkel minimális interakcióra van lehetőségünk, mellékküldetésből sincs túl sok, a történet folydogál lineárisan, ahogy átverekedjük magunkat a szörnyek változatos hadain. Sajnos a párbeszédek unalmasak és erőltetettek, és még elnyomni sem lehet őket. Az irányítás viszont kézreálló, gyorsan kitanulható, a grafika nem nevezhető csúcsnak, de egész kellemes, a zenék-hangok szódával elmennek, így összességében a játék megérdemel egy közepesnél kicsivel jobb értékelést.

Shining Soul

A sorozat első része 2003 őszén jelent meg GBA-ra. Abban még csak négy karakterosztály (warrior, archer, wizard, dragonute) közül választhattunk, ám minden egyéb tekintetben nagy hasonlóságot mutat a folytatással. Rengeteg ellenfél, helyszín, grafikai elem köszön vissza, és a játékmenet sem változott szinte semmit. Ha valaki tehát kedvet érez az SS-hez, de csak az első epizódot sikerül fellelnie, bátran ajánlhatom azt is – a játékélmény ugyanaz.